Sükutun harayı
Bir rejissor, aktyor kimi onun uğurlarının mayasında
heç şübhəsiz ki, anadangəlmə fitri
istedadı dayanırdı. O süjetləri ki, Çaplin
düşünürdü, o ideyalar ki, Çaplinin
ağlına gəlirdi - bunları sadəcə yüksək
aktyor ustalığının, rejissor peşəkarlığının
ayağına yazmaq səhv olardı. Lakin Çaplin fenomeninin
sirrini yalnız fitri fəhmlə, düşüncə
miqyasının genişliyi və orijinallığı ilə
izah etməklə də iş bitmir. O, dünya kinosunda
pantomimin (him-cim sənətinin), səsli nitqlə əlaqəsi
olmayan ekran təhkiyəsinin əvəzsiz və bənzərsiz
virtuozu kimi tanınır. Onun filmləri hər
hansı mətləbi, fikri yalnız ekran görüntülərinin,
min bir çaları olan plastikanın, hərəkətin dili
ilə çatdıran təmiz, xalis kinematoqrafiyanın klassik
nümunələridir. Amma bəlkə elə indinin
özündə də ekranda Çaplinin balaca qəhrəmanının
çıxardığı hoqqalara baxa-baxa uğunub gedən,
ayrı-ayrı komik tryukların, him-cim ünsürlərinin
arxasında dayanan 2-ci (bəzən də 3-cü) mənaların
mahiyyətinə vararaq kövrələn
tamaşaçıların çoxu bilmir ki, həmin
tryukları, səhnələri ərsəyə gətirmək
üçün Çaplin çox vaxt saatlarla, günlərlə
yox, həftələrlə, aylarla tər tökürdü, cəmi
2-3 saniyə vaxt aparacaq bir kadrın çəkilişinə
filmin son variantı üçün lazım olandan 25-30 dəfə
artıq neqativ plyonka sərf edirdi.
Deməli,
fitri istedad üstəgəl, zəhmət, inadkarlıq! - məncə, Çaplini dünya kinosunun dahilərindən
birinə çevirən sirrin sadə, həm də dəqiq
formulunu belə ifadə etmək olar.
Lakin
Çaplin özü başqa cür düşünür, ən
böyük uğurlarını öz inadkarlığı, əzablı
axtarışları fitri istedadı ilə yox, anasının
adı ilə bağlayaraq yazırdı: "O, mənim
tanıdığım ən böyük mimika ustası idi. Məhz ona baxa-baxa, onu müşahidə edə-edə
mən nəinki hissləri jest və mimikanın köməyi
ilə ifadə etməyi, həm də insanın daxili aləminə
nüfuz etməyi öyrəndim".
Qoy bu da
olsun dahilik fəlsəfəsinin "Çaplin paradoksu"!
Çaplinin sənət aləmi, kino dünyası ilə
ilk ünsiyyəti doğulduğu Londonun "Kenterberi"
müzikhollundan başlayıb. Burada "sehrli
güzgünün" göstərdiyi möcüzələr
- Don Kixotun, Zoluşkanın macəralarından bəhs edən
seanslar balaca Çarlza böyük ləzzət verirdi. Az sonra maddi sıxıntılar onu daha geniş
dünyaya - Londonun səs-küylü küçələrinə
çıxardı, "8 lankşirli oğlan"
truppasında aktyor kimi ilk addımlarını ataraq uğur
qazandı. "Çəkməli pişik"
pantomimində çıxış etdikdən sonra o, öz
dostları ilə "Cıdır" teatrının səhnəsində
"Ciidi Ostend" tamaşasında da uğurla oynadı.
1913-cü il dekabrın 29-da Amerikanın "Kistoun"
studiyası ilə
əməkdaşlığa başlayanda
Çaplin artıq komik ampluada müəyyən təcrübəsi
olan aktyor idi. Sonrakı ildə o, 35 filmdə
(!!!) çəkildi. Birhissəli bu komik
süjetlərin 24-nün ssenari müəllifi və rejissoru
Çaplin özü idi.
Kəmiyyət göz qabağında idi, lakin sonralar sənətçilərin,
kinematoqrafçıların, nəzəriyyəçilərin
dönə-dönə üz tutacaqları, müxtəlif
aspektlərdən təhlilə cəlb edəcəkləri
komik maskanın - balaca Çapli obrazının tam
formalaşması hələ başa
çatmamışdı. Akrobatik tryuklarla zəngin olan bu
kiçik komediyalarda çəkilə-çəkilə o,
dünya kino sənəti üçün kəşf etdiyi
obrazı cidd-cəhdlə təkmilləşdirir,
müxtəlif variantları götür-qoy edirdi. O vaxtlar
Fransa komik kino məktəbinin dünyada çox böyük
nüfuzu vardı və taleyini gülüş sənətinə
bağlayan Çaplin dünyanın ən məşhur
gülüş ustası olan Maks Linder sanbalının nə
demək olduğunu çox yaxşı başa
düşürdü. Maksın komik tipi Fransa,
İngiltərə, Amerika ekranlarının
yaraşığı, milyonların sevimlisi idi. Tilsimi qırmaq, kinosevərlərin diqqətini bu
tipdən yayındırıb özünə cəlb edə
biləcək, sənətkar özünüifadəsinin
uğurlu rəmzinə çevriləcək təzə
obraz-maska yaratmaq lazım gəlirdi və Çaplin həmin o
tipi - balaca səfili axır ki, sənət hadisəsinə
çevirə bildi. Bu mənada səfil,
avara Çaplinin kəşfi Çaplinin dünya
kinematoqrafiyası qarşısında ən böyük xidmətidir.
Bu qəhrəman uzun, əzablı
axtarışların nəticəsi kimi meydana gəlmiş,
filmdən-filmə təkmilləşərək 1916-cı ildə
çəkilən "Sakit küçə"
komediyasında estetik ideal, konsepsiya səviyyəsinə
yüksəlmişdir. Çaplin öz
yaradıcılığındakı bu dönüşün
səbəbkarını sonralar böyük minnətdarlıq
hissiylə xatırlayırdı: "O vaxta qədər mənim
yalnız bir istəyim vardı: filmlərimə rəğbətlə
yanaşan tamaşaçı kütləsinə xoş gəlmək.
Bunun üçün isə hətta hadisələrin
gedişi ilə bağlı olmayan effektlər yaratmaq belə
kifayət idi... "Yanğınsöndürənlər"
filminə ilk baxışdan sonra hər şey dəyişdi:
üzünü heç vaxt görmədiyim naməlum bir adam mənə yazırdı: "Mən
çox qorxuram ki, siz kütlənin quluna çevriləsiniz
- necə ki, ilk filmlərinizdən kütlə sizin qulunuza
çevrilmişdir. Kütlə isə, Çapli, qul
olmağı yaman xoşlayır..."
Bu məktubdan sonra mən kütlənin tələb
etdiklərindən yan keçməyə, öz zövqümə
üstünlük verməyə başladım".
Nəticədə Çaplinin
yaradıcılığı böyük keyfiyyət dəyişikliyinə
məruz qalır; əgər bu filmə qədər
Çaplin yalnız tamaşaçı marağını
oynayırdısa, "Sakit küçə"də və
ondan sonra istedadlı ifaçıdan orijinal yaradıcıya
çevrilir.
Bu filmdən sonra Çaplin öz
yaradıcılığının ən kamil mərhələsinə
qədəm qoyaraq onu XX əsrin canlı klassikinə
çevirən, dahi səviyyəsinə qaldıran
"Qızıl azarı", "Böyük şəhərin
işıqları", "Parisli qız", "Yeni
zamanlar", "Səhnə işıqları" kimi
şedevrlərini yaradır.
Çaplin sözün birbaşa mənasında kino
adamı idi, dünyaya bu missiyanı yerinə yetirmək
üçün gəlmişdi və əgər belə demək
mümkünsə, onun yaratdığı filmlər xalis teyxa
ekran əsərləri idi. Elə buna görə də onun filmlərini
ayrı-ayrı səhnələrə, epizodlara bölüb
söz ilə təsvir eləmək mümkün deyil.
Ümumiyyətlə, söz Çaplinin
yaradıcılığında fikir, ideya
daşıyıcısı kimi bəlkə də
yüzüncü yerdə dayanır, çünki onun ekran
dünyası yalnız kinematoqrafiyanın dili ilə
yaradılan, yalnız kino sənətinin "gözü"
ilə görünən dünya idi. 1922-ci ildə
Çaplin "Böyük şəhərin
işıqları" filmini çəkməyə
hazırlaşanda artıq bütün dünya səsli kino ilə
nəfəs alırdı. Yeni kəşfdən
hədsiz qayğılanan Çaplin hər axşam adi
tamaşaçı kimi Los-Ancelesin kinoteatrlarına gedərək,
səsli filmlərə tamaşaçı reaksiyasını
müşahidə edirdi. Öz studiyasında sınaq
xarakterli bir neçə çəkiliş apardıqdan sonra
Çaplin yazırdı: "Mən səsli filmlərə
nifrət edirəm. Onlar dünyanın qədim
sənətini - pantomimi korlamaq üçün yaranıb.
Onlar sükutun, səssizliyin böyük gözəlliyini,
müasir kinematoqrafiyanın binasını yerlə-yeksan edirlər.
Ekranda plastik gözəllik daha vacib şərtdir.
Kino - təsviri sənətdir... Mən,
ümumiyyətlə, heç bir filmdə sözlə işləməyəcəm".
Əlbəttə, Çaplin öz sözünün
üstündə axıra qədər dayanmadı, sonralar,
yaşının nisbətən ahıl vaxtında səsli
kinonun "Səhnə işıqları", "Kral
Nyu-Yorkda" kimi nümunələrini yaratdı. Lakin
yuxarıdakı fikirlər ekran sənətinin estetikası,
kino dilinin təbiəti, real aləmin kinematoqrafik inikas tərzinin
özünəməxsus xüsusiyyətləri barədə
onun nəzəri görüşlərinin ifadəsi kimi son dərəcə
qiymətlidir. Çaplinə görə,
"danışan" filmlər - teatr şərtiliyini kino
realizmi ilə birləşdirməyə uğursuz cəhddən
başqa bir şey deyildi.
Dünya kinosunda Çaplinin ən böyük xidmətlərindən biri də ekssentrik oyun tərzinin psixoloji qatlarını kəşf etməsidir. Əvvəlki kinokomiklər nə qədər istedadlı olsalar da, komik tryukları psixoloji təhlil səviyyəsinə qaldıra bilməmişlər. Çaplinin yaradıcılığında isə komizm, ekssentrik oyun tərzi son məqsəd deyil, ümumi konsepsiyanın ifadəsinə xidmət edən vasitələrdən biridir. "Sakit küçə"dən sonra yaranan filmlərdə ən kiçik ekran görüntüləri, ən yığcam kadrlar belə Çaplinin yozumunda təkcə gülüş yaratmağa yox (ilk filmlərində olduğu kimi), həm düşündürməyə, heyrətləndirməyə xidmət edir.
Çaplinin düşünüb yaratdığı, ifa etdiyi qəhrəman - Çapli özündə ən paradoksal keyfiyyətləri üzvi şəkildə qovuşduran mürəkkəb, çoxplanlı obrazdır. Avara, səfil taleyi yaşayan adam kimi o, son dərəcə yazıq, ədalətsizliyə qarşı mübarizə aparan haqq aşığı kimi son dərəcə gülünc, ürəyinin təmizliyinə, arzularının ülviliyinə, məhəbbətinin təmənnasızlığına, saflığına görə isə son dərəcə faciəvi bir insandır. Xarakterdəki bu üç səviyyənin vəhdəti Çaplinin virtuoz ifa ustalığı ilə təmin olunurdu. Onun qəhrəmanı daim xoşbəxtliyə can atır, xoşbəxtlik isə onun üçün xeyirxahlıq, başqalarının əzabını könüllü olaraq öz üzərinə götürməkdir. Ona görə də son tikəsini özündən gücsüzlərə, acizlərə verir, özü kimi yurdsuz-yuvasız adamların dərdinə şərik olmağa tələsir, başqalarının xoşbəxtliyinə uşaq kimi sevinir. Bu qəhrəmana xas olan ən ülvi, bəşəri keyfiyyətlər "Böyük şəhərin işıqları" filmində insanı riqqətə gətirən bir dillə təqdim olunur. Çapli küçələrdə gül satan kasıb, gözəl, lakin hər iki gözü kor bir qızı sevir və az qala həyatını riskə qoyaraq qızın müalicəsi üçün vəsait tapmağa, pul toplamağa başlayır. Uzun macəralardan sonra həbsxanaya düşmək bahasına o, öz istəyinə nail olur. Budur, gülsatan qızın gözləri açılıb, onun indi hətta kiçik bir mağazası da var. O, xoşbəxtdir, bəxtəvərdir və onu bu xoşbəxtliyə qovuşduran "şahzadənin" - öz təsəvvüründə yaratdığı milyonçunun yolunu səbirsizliklə gözləyir. Şahzadənin, milyonçunun əvəzinə isə qazamatdan çıxan səfil Çapli gəlir. Heyrətdən, təəccübdən gülsatan qızın gözləri hədəqəsindən çıxır. Çapli isə barmağını dodağına qoyub məsum-məsum, bir az da günahkarcasına gülümsəyir və başa düşür, hiss edir ki, gülsatan qız o boyda mərhəməti, alicənablığı onun balaca boyuna, səfil görkəminə heç vaxt yaraşdırmayacaq, inanmayacaq ki, xilaskarı indi onun qarşısında dayanıb sanki elədiyi yaxşılığın xəcalətini çəkən bu balaca səfildir. Buna görə də Çapli kədərlidir. Lakin onun gözlərinin dibinə çökmüş bu kədər nikbin kədərdir, çünki Çapli öz dərdinin, faciəsinin fövqündə dayanmağı bacaran qeyri-adi bir varlıqdır.
"Yeni zamanlar" filmində nəhəng istehsal maşınları ilə sadə zəhmət adamları arasındakı toqquşma, ziddiyyət əvvəlcə sırf komik vasitələrlə verilir, Çaplinin bu maşınlarla mübarizəsi, maşınlara qarşı qaldırdığı üsyan gücsüz bir adamın azman qüvvələrlə qeyri-bərabər döyüşü kimi şux gülüş doğurur. Polislərin təqib etdiyi qız süjetə daxil olan kimi isə vəziyyət dəyişir, konflikt fəlsəfi vəznlə yüklənir, ədalət axtarışında olan adamla həyatın sərt, amansız qanunları arasındakı ziddiyyətlər getdikcə dərinləşir və son nəticədə təbii ki, Çaplinin xeyrinə yox, ziyanına həll olunur.
Demək olar ki, bütün filmlərində xeyirxahlığın məğlubiyyəti bir sənətkar kimi Çaplin realizminin qələbəsi idi - ədalətli, təmənnasız, xeyirxah adamlar ən böyük qələbəni yalnız arzularında, xəyallarında qazanırlar.
Çaplin "Yolçu" filminin finalında öz qəhrəmanı Çaplinin aqibətini rəmzi detallarla göstərirdi. Budur, polislərin ölkədən qovduğu Çapli ABŞ və Meksika arasındakı sərhəd zolağının üstü ilə addımlayır. Yəqin ona görə ki, təhqir edilən, alçaldılan səfil insanlara bizim planetimizdə yer yoxdur. Lakin dünyanın hər bir guşəsində yaşayan bu cür adamların əsl qiymətini verə-verə, onları bizim dostumuza, simsarımıza çevirə-çevirə Çaplin özü bütün planetin övladına çevrildi...
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 2 iyun.- S.11.