İnsan haqqında
ballada
Bəşər
tarixində ilk İnsanın - Adəmin nə vaxt
doğulduğunu heç kim bilmir. Şərqin böyük filosofu, Hürufizm təliminin
banisi Fəzlullah Nəimi "Monteizmin dördüncü
kitabı" (Rəhim Əliyev). "Cavidannamə"də
belə bir fikir irəli sürüb əsaslandırır ki,
"Ey taslibi didar-i ilahi! Hakk təalanın zahirən v ə
batinən Adəm suretinden qeyri surəti yoxdur"
("Cavidannamə" 104-cü bab).
Beləliklə, Allah Adəmi öz surətində
yaradıb. Adəm ilk Allah - İnsandır. Bütün
dahi şairlər, filosoflar dünyanı izah etmək
üçün əvvəlcə İnsanı izah etməkdən
başlamışlar. Dünyanın beş
ən böyük yazıçısından biri,
böyük ingilis filosofu Frensis Bekanun Cədvəlində
beş ən böyük şairin adları qeyd olunur: Homer,
Firdovsi, Nizmai, Nəvai və Şekspir!
U.Şekspir,
səhv etmirəmsə, "Kral Lir" dramında təlxəyin
dili ilə belə söyləyir: "İnsan! Sən öz varlığındakı
bütün sirləri
açmayınca mənim əlimdən qurtara bilməyəcəksən!"
Fəqət, nə U.Şekspirin, nə ondan əvvəlkilər,
nə də ondan sonrakılar İnsanın sirr və sehrinin
heç mində birini də aça bilməyiblər. Biz də belə
çətin bir işin məsuliyyətini götürmək
iddiasında deyilik.
Müsəlmanlığın
müqəddəs kitabı, üçüncü səma
kitabı olan "Quran"da deyilir: "Doğrudan da biz
insanı gözəl şəkilli yaratdıq" (95, 2-ci ayə).
İnsan dünyaya "gözəl şəkilli"
gəlir, fəqət ömrü boyu öz əməllərinə
uyğun olaraq dəyişir. Dahi hürufi, filosof şair
İ.Nəsimi yazıb:
Həq
surətində insan sənsən gələn cahanə
Ey tanrının sülatı, aləmdə cavidansan.
Digər
səma kitabı, monoteizmin ikinci kitabı olan
"Tövrat"da deyilir: "Allah Adəmi gözəl surətdə
və özünə oxşar yaratdı". Deməli
dörd səma kitabında: "Zəbur" ,
"Tövrat", "İncil" və "Quran"da
("Zəbur" Davud peyğəmbərə gəlib və
tapılmayıb). İnsan - Adəm Allahın
sifəti kimi zikr olunur.
Görək
bu barədə İ.Nəsimi daha nə deyir:
Ey
özündən bixəbər, gəl haqqı tanı, səndədir
Gəl
vicdan şəhrinə seyr et, gör
anı, səndədir.
Yaxud:
Həq təala
insan oğlu özüdür
Otuz iki
haq kəlamı sözüdür
Cümlə
aləm bil ki, allah özüdür
Adəm ol candır ki, günəş üzüdür.
Burada həm
hürufizmin əsas düsturu ifadə olunub, həm də bizim türklər
üçün maraqlı bir məqam var: Qədim türklər
Tanrı sifətini Günəş şəklində təsəvvür
edirdilər: "Adəm ol candır ki, günəş
üzüdür" Günəş üzlü insan türk
deməkdir.
Varlığında iki cahan yerləşdirən, fəqət
özü bu cahana sığmayan Nəsiminin İnsan
haqqında qənaəti belədir.
İndi də
başqa mütəfəkkirlərin fikirlərinə nəzər
salaq:
- İnsanın həyatında üç böyük
hadisə var: doğulmaq, yaşamaq və ölmək
(J.D.Lavrüyer).
- İnsan ölüm cəzası kəsilmiş məhkuma
oxşayır, hər dəqiqə növbəsini
çatacağını gözləyir (Blez Paskal).
- İnsanı həyata bağlayan onun gözəl cəhətləridir
(Sokrat).
- İnsanın məqsədi insanlıqdır
(B.Franklin).
- Xalqa ən
çox fayda verən insan - insanların ən
yaxşısı sayılır (F.Nəimi).
- İnsanın taleyini sevgi müəyyən edir
(U.Şekspir).
Bernard
Şou deyib: "Qorxduğum yeganə heyvan insandır". Əlbəttə, bu qənaətdə müəyyən
qədər ifrat, biz deyərdik ki, hətta ədalətsizlik
var. Biz bu fikirdəyik ki, insanlar arasında yaşamaq, heyvanlar
arasında yaşamaqdan çətindir. Nadan,
qanmaz insan heyvandan təhlükəlidir. Əbəs yerə
deməyiblər ki, dünyada ən çətin iş
"qanmazı başa salmaqdır". Bu deyimlərin bizim
klassik ədəbiyyatda misalı da var.
Füzulinin "Leyli və Məcnun" adlı ilahi
eşq dastanında Leylini ilahi bir məhəbbətlə
sevdiyinə görə Qeys insanlar tərəfindən dəli
Məcnun adlandırılaraq yaşadığı cəmiyyətdən
uzaqlaşır. Nə Leylinin ata-anası, nə də Məcnunun
valideynləri onu başa düşmür. Leylinin atası elçiliyə gələn Məcnunun
atasına deyir ki, oğlunu Məkkəyə apar, dua etsin.
Eşq azarı canından çıxsın,
ona qızımı verərəm. Deməli
ata qızını müqəvvaya verməyə
razılaşır. Belə olanda Məcnun
insan cəmiyyətinə üsyan edir, onu bu cəmiyyətə
bağlayan zəncirləri parçalayıb səhraya,
heyvanlar arasına pənah aparır. Quşlar
onun başında yuva qurur.
Məcnun və Leyli öz sevgiləri ilə
bütün insanlığa qalib gəlir. Biz həmin
dövrdən heç bir adamın adını
xatırlamırıq, ancaq Leylini və Məcnunu sevirik.
Böyük təcrübəyə və ağıla əsaslanan
bu müdrik kəlamlar kontekstində İnsan haqqında bir
sıra faydalı mülahizələr irəli sürmək
olar.
Təbiət Tanrının şah əsəri, İnsan
təbiətin tacıdır. İnsanda olan qabiliyyət
- fiziki və fikri-mənəvi imkan heç bir canlıda
yoxdur. Son vaxtlar yeni texnologiyaların,
xüsusilə ağıllı robotların şeir
yazmasından, mahnı bəstələməsindən, ən
mürəkkəb əməliyyatları yüksək dəqiqliklə
əvəz etməsindən söhbət gedir. Təxminən
10 il bundan əqdəm ölkənin
görkəmli fizikləri ilə bir məclisə
düşmüşdüm. Söhbət gəlib robot
texnologiyası sahəsindəki möcüzələrdən
düşdü, onlar müxtəlif dəlillərlə məni
inandırmağa çalışırdılar ki, daha
şairə, bəstəkara, müğənniyə, alimə,
heç kişilərə də ehtiyac qalmayacaq - robot uşaq
düzəldəcək.
Mən
ehtiramla onlara dedim: Sizə bir sualım var, müsbət cavab
versəniz dediklərinizi qəbul edərəm, mənfi cavab versəniz mənə
o robotlar gərək deyil. Sual belə idi: Robot
öpüşün dadını-ləzzətini verə bilər?
Xeyli düşünüb belə cavab verdilər: Yox!
İnsan elə mürəkkəb varlıqdır ki, onun
sehri - sirri ancaq Yaradana məlumdur. Görkəmli rus
filosofu İqnatenko Şərq filosoflarının İnsan
haqqında nəzəriyyə və təlimlərini
araşdırıb. Onun Moskvada çap olunmuş "V
poiskax sçastğe…" kitabında insanın maşın
tək təsəvvür edən fəlsəfi təlimlərinin
şəkili var. Bu şəkildə İnsan elə mürəkkəb
bir mexanizm kimi təsvir olunur ki, adam heyrətə
gəlir.
İnsan özü də özünü sona qədər
dərk edə bilmir. Ən böyük mütəfəkkirlər
belə özünüdərk prosesində aciz qalırlar.
Məsələn, insanı ağıl idarə
edir, fəqət həmin insanda olan ürək, qəlb
ağılın dediyini eləmir, öz bildiyini eləyir.
Bilənlər bilir ki, bizim İnsan barəsində fəlsəfi
konsepsiyalarımız əsasən poetik formada meydana gəlib. Ona görə
də klassik şeirimiz bədii - fəlsəfi mahiyyətdədir.
Bir qədər diqqətli olsaydım belə deyərdim: bədiilik
ən dərin fəlsəfədir!
Ustadımız,
akademik Məmməd Cəfər belə bir mənalı kəlam
işlədir: "Füzuli sevir - Füzuli
düşünür deməkdir". Eşq
İnsan həyatının Günəşi, dolğun fəlsəfədir.
Bir qədər əvvəl U.Şekspirin
"İnsanın taleyini sevgi müəyyən edir" kəlamını
misal çəkmişdik. Ağıl və
qəlb arasındakı münasibət
insanşünaslığın ən çətin, hələ
bu zamana qədər həll olunmamış problemidir.
Dahi "qəlb şairi" (E.Bertels) Füzuli belə
həmin məsələdə ziddiyyətə düçar
olur. Bir yandan
yazır ki,
Əql yar olsaydı, tərki - eşqi - yar etməzmidim?
İxtiyar olsaydı rahət ixtiyar etməzmidim?
Başqa
bir beytdə isə deyir:
Ey
Füzuli, eşq mənin qılma nasehdən qəbul,
Əql tədbiridir ol, sanma ki, bir bünyadı var.
Daha bir
misal:
Ey
Füzuli, qılmazam tərki-təriqi eşq kim,
Bu fəzilət daxili əhli - kamal eylər məni.
Müxtəlif
qəzəllərdən verilən misraları tutuşduraq:
-
"Əql yar olsaydı, tərki - eşqi - yar etməzmidim",
Deməli Əqi bəyənmir, onu sevgili hesab etmir.
- "Əql tədbiridir ol, sanma ki, bir bünyadı
var".
Eşqi "əql tədbiri" hesab edir.
- Ey
Füzuli, qılmazam tərki-təriqi-eşq kim"
ona görə eşqi tərk etmir ki, "bu fəzilət onu
daxili əhli kamal" eyləyir. Şairimiz
eşq fəzilətini hər şeydən uca tutur.
Beləliklə, fəzilət məlum,
əslində Füzuli ziddiyyəti
aydınlaşdırır, eşqi "əqli yaradan"dan
üstün tutur, çünki Eşq ağılla qəlbin
razılaşmasından - izdivacından yaranır. Məsələ
burasındadır ki, Füzulidən əvvəl hürufi
filosof İmadəddin Nəsimi bu ziddiyyətə
düşmüşdü:
Üzünü
görəndən Nəsimi çağırır avaz ilə
Eşq ilə mən aşinayəm, əql ilə yad
olmuşam.
Mövlanə Məhəmməd Füzuli "Leyli və
Məcnun" dastanında Əqli məşuqəni yarı
yolda qoyub qaçan vəfasız Aşiqə bənzədir.
Eşq İnsanı İlahi məqama yüksəldir. İnsanın
qüdrəti bundadır. Eşqə düşənlər
nə yerdə yaşayır, nə göydə
yaşayır: - halbuki İnsanın stixiyası Yerdir. Sevənlər
yer və göy arasındakı fəzada yaşayır.
Axı Adəm - İnsan mahiyyət etibarı ilə
İlahidir - məhz sevgi sayəsində İnsan məxluqluqdan
çıxıb xaliqləşir.
İnsanı ehtiras idarə edir, ehtiras İnsanın
cövhəridir. Biz ona Ruh deyirik. Ehtiras
azaldıqca İnsan qocalır, ehtiras tamam tükənəndə
Ruh bədəni tərk edir və İnsan olur.
Ehtiras sayəsində insan passionar olur, ətraf mühitə,
ictimai həyata fəal münasibət bəsləyir,
yaradıcı, qururcu, qəhrəman olur.
Elə xalqlar, millətlər var ki, onlar təbiətən
güclü ehtirasa malik olur. Belə millətlər
coşqu ilə tarix və mədəniyyət yaradır,
qalibiyyət eşqi onlarda cəsurluq əmələ gətirir.
Elə millətlər də var ki, onlar soyuq və
sakit təbiətli, tənbəl olur. Mənim
dostum, Xalq şairi Ramiz Rövşən bunların birincisini
"kişi xalqlar", ikincisi "qadın xalqlar"
adlandırır. Mənim mənsub olduğum türk,
oğuz türkləri kişi xalqdır: cəsurluq, cəsarət,
çevik həyat tərzi, ədalət, iman, qadına
ehtiraslı sevgi,
insanlığa mərhəmət, tarixilik
duyğusu, başqa xalqlara hörmət... türk
qövmünün əsas xüsusiyyətləridir.
Türklərin
insanlıq sənədi - kimliyi, tarixdə yeri Orhan - Yenisey
abidələrinə (VII əsr) belə həkk olunub: "Ey
türk oğuz bəyləri! Türk xalqı eşidin! Üstdən göy çökmədikcə, altdan
yer gəlməyincə, bil ki, türk ulusu, türk yurdu,
türk dövləti, türk törəsi pozulmaz. Su
kimi axıtdığın qanına, dağlar kimi
yığdığın sümüyünə layiq ol! Ey ölməz türk ulusu, özünə
dön!" (Bilgə Kağan).
Böyük türk Bilgə Kağanın bu əmanəti
VII əsrdən bəri bizim tarixdə yol xəritəmizdir. Bu yoldan
böyük fatehliklə bərabər həm də
böyük insanlıq var. Bu insanlıq Nz. Məhəmmədin
çox sevdiyi mərhəmətə əsaslanır.
Mənim
şəxsiyyətimə, həyatıma, mühitimə və
elmi yaradıcılığıma həsr olunmuş
"Filosof tənqidçi" (Bakı, Ozan. 2011)
kitabımın titul səhifəsinə belə sözlər
yazmışdım:
- Mənim
arzum: Azərbaycanı bütöv görmək;
- Mənim
məramım: Sözün nuru ilə qəlbləri
işıqlandırmaq...
- Mənim yolum: İnsanlığı insanlaşdırmaq.
12 ildən sonra yenə bu yolu davam edirəm. Bu gün insanlıq yol ayrıcında çaşıb. Bilmir hansı tərəfə getsin. İnsanın ağlını və qəlbini pandemiya təhlükəsinin yaratdığı soyuqluqdan, qlobal müharibələrdən, regional katikalizmlərdən, revanşist iddialardan xilas etmək lazımdır. Hələ orta məktəbdə oxuyarkən belə bir mahnı əzbərləmişdim:
Silahları yandırın,
Ərşə qalxsın tüstüsü.
Hər obada, hər bir eldə
Qanad açsın "sülh" sözü.
Müharibə, silah, tank, təyyarə, artileriya, bomba, PUA-lar, bir sözlə İnsana tuşlanmış hər cür silah məhv edilməlidir: nə qədər ki, silah insanlığı məhv etməyib, onun özünü məhv etmək tarixi-mənəvi zərurətdir.
"İnsan! Bu söz əzəmətlə səslənir!"
(Maksim Qorki) Ey insanlar! Mən sizi bu əzəməti
qorumağa çağırıram.
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
Dövlət
mükafatı laureatı, Əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.- 2023.- 6 iyun.- S.11.