Şekspir dünyası
(Əvvəli ötən çərşənbə sayımızda)
Olbani həmçinin dəyişilir,
o, artıq Qoneriliyanın
sxeminə dözə
bilmir, öz arvadını "ən barbar, degenerat" qadın adlandırır.
Lakin Qoneriliya bunda öz ərinin patetik olduğunu görür.
Fransa kralı müdaxilə etsə də, lakin hələ heç nə etmir. Vasitəçi yenilikləri gətirir. Kornuell Qlosterin gözlərini çıxarmışdır.
Kornuellin özü də Qlosterin nökərlərindən biri
tərəfindən öldürülmüşdür.
Kor Qloster qiyam qaldırmışdır,
Edmund isə ona xəyanət etmişdir. Olbani da qisas almağa and içmişdir.
Kordeliya
atası barədə
xəbərləri eşitdikdə,
bunu "nəhayət,
günəşin çıxmasına
və yağışın
yağmasına" bənzətmişdi.
Lakin Lir özünün
qızına qarşı
"xoş münasibət
bəsləməməsindən" o qədər utanmışdır
ki, Kordeliyanı görmək
istəmir.
Kordeliya
isə intensiv qaydada öz dəli atasını xatırlayır, ümid edir ki, onun səhhətini
bərpa edəcəkdir.
Xəbər çatanda
ki, ingilis qoşunları
irəliləyir, Kordeliya
qeyd etdi ki, öz atasına olan məhəbbətinə
görə vuruşmağa
gedəcəkdir.
Qonerilliyadan Edmunda intim məktub gətirən Osvald Riqanla sözləşir, çünki
bu qız Edmundu özü ələ keçirmək
istəyirdi. Qonerilya deyir ki, o, Edmundla gedəcəkdir.
"Yoxsul Tom" kimi Edqar öz atasını
isti bir yerə aparır və onu inandırır
ki, onlar Duvr qayasına baxmamışdan
əvvəl başları
hərlənməmək üçün
dayanmalıdırlar. Qloster
özünə sui-qəsd
etmək barədə
allahlara dua edir və irəli
atılır. Edqar bu vaxt öz
atasını qayadan yıxılmasına baxmayaraq,
sağ qalan kimi salamlayır və deyir ki, Qlosterin qayanın başına qalxmasının
özü şeytan əməlidir.
"Yabanı çiçəklərlə
bəzənmiş fantastik
paltarda" olan Lir deyir: "Onlar mənə dedilər ki, "Mən hər şey idim", "ancaq bu, yalandır". Kral Qlosteri görəndə qrafın
zinakarlıq günahını
bağışlayır və
onu əmin edir ki, gözləri artıq heç kəsi tanımaq ehtiyacı da duymur. Çiçəklərdən ibarət tacını kənara atıb, Lir ötüb keçən vaxt real qaydada öz kürəkənlərini taclandırdığını
yadına salır. Çiçəkləri ayaqlayaraq
qışqırır: "Öldür, öldür,
öldür, öldür,
öldür, öldür".
Kordeliyanın köməkçisi
köməyə gəlir.
Lakin Lir xeyli uzağa qaçır, onları da öz arxasınca gəlməyə
çağırır.
Osvald Edqarı "satqın"
adlandırıb, Qlosterə
kömək etdiyinə
görə onu ittiham edəndə, Edqar Osvaldı öldürür. Osvalda məxsus olan şeylərin arasında Edqar Qoneriliyanın Edmunda ünvanladığı,
Olbanini öldürmək
və onun əri olmağı barədəki xahiş məktubunu tapır.
Kent özünün kim olduğunu Kordeliyaya açıb deyir və Lir ayılıb,
Kordeliyanı öpəndə,
qızı musiqiçi
çağırır və
onu sakitləşdirir.
Dizləri üstünə
çökən Lir öz qızını tanıyır və məlum səbəbə görə özünü
zəhərləmək istəyir.
"Yoxdur səbəb,
heç bir səbəb" deyə Kordeliya onu əmin
edir. Lir ondan xahiş edir ki, "yaddan çıxarsın və
onu bağışlasın".
"Mən qoca və səfeh idim".
Fransa ilə İngiltərə
arasında müharibə
başlananda Edqar hələ də maskada olmaqla, Olbaniyə Qoneriliyanın Edmunda yazdığı məktubunu verdi. Olbani vəd etdi ki, məktubu oxuyacaq, çünki Edmundla birlikdə fransızlarla vuruşmağa
gedirdi. Təklikdə,
Edmund müharibə vaxtı
Olbaninin ondan asılı müttəfiqi
olmağı qərara
aldı, lakin sonra Qoneriliya onu öldürəcəkdir.
Britaniya
və Fransa arasındakı döyüş
davam edəndə, Edqar atasına xəbər verir ki, Lirin və Kordeliyanın
titulları yenə də müvafiq olaraq, İngiltərənin
kralı və Fransanın kraliçası
olaraq qalır. Bu vaxt onlar ingilislərin
dustağına çevrilirlər.
Lir Kordeliyaya deyir ki, dustaqxanada onlar "dua edəcəklər və oxuyacaqlar". Lakin Edmund onların
hər ikisini öldürməyi planlaşdırır,
bunu Kordeliyadan başlamaq istəyir. Olbani, Edmundun Kordeliyanı və Liri ona verib,
azad etməsindən imtina etdikdə, buna təəccüblənərək Edmundu və Qoneriliyanı həbs edir.
Riqan qəflətən ciddi xəstə olduğunu
hiss edir, onu çadıra gətirirlər.
Herold rəsmi ittihamını oxuyanda, Edmundun xəyanət etdiyindən xəbər tutur. Edqar irəli
çıxır ki, adi döyüşdə öz ögey qardaşının çağırışına
görə maskasını
açsın. Edqar Edmundu öldürmək istəyir, lakin Olbani onu dayandırır.
Əvəzində Olbani
Qoneriliyanı, Edmunda yazdığı məktub
vasitəsilə ifşa
edir. Lakin bu vaxt qadın
Olbaninin və Edmundun hər ikisinə öz nifrətini bildirir, sonra ləngimədən çıxıb gedir. Edmund və Edqar varislik barədəki həqiqəti
açırlar. Edmund
təqsirkar kimi öz pis əməlini
ciddi sürətdə
başa düşür
və Edqar özünün həqiqətən
kim olduğunu açıb deyir. Ona əhvalatı danışır, həmin
vaxt o demişdi ki, öz atalarımızın
ürəyini o, "gülə-gülə
partladacaqdır". Olbaninin,
hətta Edmundun Edqarın bu söylədiklərinə görə
kefləri pozuldu.
Bir centlmen
xəbər verdi ki, Qoneriliya Riqanı zəhərləmişdir
və sonra özünü xəncər
zərbəsi isə ölümcül yaralmışdır.
Nəhayət, onun bacısı öldü. Kent gəlib çıxanda, öz kralını axtarırdı.
Edmund deyir ki, boş bir
şeyə həsr etməyə vaxt yoxdur, onun təlimatına
görə Lir və Kordeliya öldürülməlidir. Lakin
artıq çox gecdir. Kordeliyanın cəsədi əlində
Lir içəri girir. "Budurmu vəd edici sonluq?" Kent cavab verir: "Və ya həmin
dəhşətin təxəyyülü".
Edqar əlavə edir ki, Lir
nikbindir. "Bu adamın bədəni tərpənir, o, sağdır?"
Kent Lirə
öz həqiqi keçmişini açır,
lakin Olbani inanır ki, Lir "özünün görmədiyini də bilir". Bu, onunla danışmağın
indi mümkün olmadığını bildirir.
Xəbər daşıyan Edmundun da öldüyünü məruzə etməyə
gəlir. "Burada yalnız titul vardır". Olbani cavab verərək elan edir ki,
o, kral Lirin bütün hakimiyyətini
bərpa edir. Lakin Lir Kordeliyanın
ölməyinə dözməyə
qadir deyildir. "Sən bir daha
gəlməyəcəksən. Heç vaxt, heç vaxt, heç vaxt, heç vaxt, heç vaxt, heç vaxt". Sonra Lir əmin
olanda ki, onun qızı hələ sağdır, bu vaxt onun
özü ölür.
Olbani Kentdən
və Edqardan xahiş edir ki, onunla birlikdə
Britaniyanı idarə
etsinlər. Lakin loyal Kent deyir
ki, o, öz ağasının dalınca
getməlidir, yəni
o da həmçinin öləcəkdir. Və
Edqar sağ qalanları dəvət edir ki, "Bizim nə hiss
etdiyimizi hamıya danıış və bizim deməli olduqlarımızı isə
danışmayın.
Şairlər və alimlər əsrlər ərzində
bunu qəbul edirlər ki, "Kral Lir" prinsip etibarilə, yazılmış bir ədəbi nailiyyətdir,
Sofoklun "Antiqona"sı
ilə bir sırada dayanır. Bibliyanın "Cob"
("İov") kitabı
isə tamaşadan çox oxumaq üçün yararlıdır.
"Kral Lir" daha çox həqiqi olduğuna görə Şekspirin ən yaxşı pyesi adlanır. Lir öz tacından,
kral hakimiyyətindən,
öz səbəblərindən,
bütün fundamental
insan rahatlığından
və axırda uşaqlarından uzaqlaşır.
Bəzilərinə belə gələ bilər ki, əsərdə cərəyan
edən hadisələr
keçmiş zamana məxsus olduğundan bir növ anaxronizmdir,
yeni, müasir həyatla ayaqlaşmır,
onun parametrlərinə
uyğun gəlmir. Belə yanaşma əsərin mahiyyətini
anlamamaqdan, ona səthi münasibət göstərməkdən irəli
gəlir. Əlbəttə,
XXI əsrin əvvəli
ilə XVI əsrin sonu, nə də
XVII əsrin əvvəli
müqayisə oluna bilməz. Çünki dünya çox dəyişilmişdir. Ona
görə də həm mövcud fərqlər, həm də insan təbiətindəki
oxşar cəhətlər
araşdırılmaya məruz
qalmalıdır.
Şekspir dövründəkindən
fərqli olarpaq müasir insan zəkası ağlasığmaz
zirvələri fəth
etmiş, sualtı qayıqları, təyyarələri,
köhnə təyyarələrin
sürəti ilə hərəkət edən qatarları, raketləri, robotları, smartfonları,
mobil telefonları icad etmişdir. İnsan süni intellekt yaratmış və süni insan beyninin də kəşf edilməsi ərəfəsindədir.
Bir neçə əsr əvvəllə müqayisə edildikdə,
insan ağıla sığmayan inqilabi dəyişikliklərə imza
atmışdır. Bütövlükdə
dünya əhalisinin həyat şəraiti səviyyəsi də xeyli yaxşılaşmış,
aclıqla üzləşən
regionların sayı kəskin surətdə azalmışdır. Bütün
bunlar insanın istedadı, bacarığı
və zəhmətsevərliyi
barədə qürur
hissləri doğurur.
Lakin təəssüf
ki, bunu insan təbiətinin əsaslı qaydada dəyişilməsi barədə
demək çətindir.
İnsanın xarakterinə
xas olan qüsurlar nəinki yoxa çıxmamış,
əksinə, artmış,
çoxalmış, daha
hiyləgər vasitələrə
və üsullara yiyələnmişdir. Bu sahədə insan heç bir yırtıcı vəhşi
heyvanla da müqayisə oluna bilməz. Canavar və ya şir
ac qalmamaq üçün digər məməliləri ovlayır.
Qartal özünü
və balasını yedirtmək üçün
sürünənlərə qənim kəsilir. Dəvə və zürafə tikanlı bitkiləri və yarpaqları yeyir, qaramal və dəvə yediklərinin qaytarıb kövşəməklə,
qəbul etdiyi qidanın həzm effektini xeyli artırır. Onlar bütün bacarıqlarını,
yəqin ki, həm də instinktlərini özlərinin
həyatlarını davam
etdirməyə, bu məqsəd üçün
qida mənbəyi tapmağa həsr edirlər.
İnsan isə,
xüsusən böyük
imkanlara malik olanlar özünü yüksəltmək üçün
başqa xalqları müharibəyə calb etməklə, öz xalqını da fəlakətlə üzləşdirir,
faciələrin birbaşa
iştirakçısına çevirir. Böyük ədalətsizlik ondadır
ki, belələri, özünü intihar etmək kimi kiçik istisnalarla yanaşı, heç bir cəzaya çatdırılmırlar, hətta
guya diqqəti cəlb edən tarixi şəxsiyyətlərə
çevrilirlər.
Şekspir hələ
dörd əsr əvvəl həmin insan qanı ilə qidalananları, müasir kanniballar növünü görmüşdü
və onlara nifrətini gizlətməmişdi.
Şekspir dühası
öz əsərlərində
zaman və məkan məhdudiyyəti
tanımadığı kimi,
onun peyğəmbərliyi
də əsrlərin arxasından həqiqi uzaqgörənliyi ilə fərqlənərək, öz
şüasını müasir
insanlara və gələcək nəsillərə
ünvanlamışdır. Bu xüsusiyyətinə görə Şekspir təkcə öz dövründə mövcud
olan İngiltərəyə
məxsusluğu ilə
yanaşı, indiki dövrə aid olduğunu və İngiltərədən uzaqlarda
yaşayan bütün
dünya əhalisinin həqiqi müasiri olduğunu qoruyub saxlayır.
Haqqında danışdığımız
əsərə gəldikdə
Şekspirin məqsədi
təsvir etdiyi hadisələri xristianlıqdan
əvvəlki dünyaya
aid etmək idi. Personajın biri, yeganə Allaha - Xristə deyil, allahlara dua edir, onlardan
kömək diləyir.
Əlbəttə, xrisitanlq
bütün cəhətlərinə
baxmayaraq, insanları qüsurlardan qorumağı
bacarmadı, onları
təbliğ etdiyi ləyaqətlərlə kütləvi
qaydada silahlandıra bilmədi. Əksinə, öz təliminə uyğun gəlməyən,
olduqca ağılsız,
insanlığa zidd olan tədbirlərə də əl atdı, uydurulmuş səbəblərdən istifadə
edərək çox
miqdarda insan qanının axmasına şərait yaratdı. Əsrlər keçsə
də, xristianlıq Səlib yürüşləri
və inkvizisiya kimi, sırf qəddarlıq rəmzində
olan ləkələrdən
təmizlənə bilmir.
Xristianlıq xüsusən
Amerikalarda irqçiliyə,
Avropada isə antisemitizmə xeyli müddət ərzində
öz "töhfəsini"
vermiş, başqa dinlərə sitayiş edənləri heç bir əsas olmadan
kafir adlandırmaqdan da çəkinməmişdi.
Ona görə də xristianlığı
faciələrdən uzaqlaşdırmaq
cəhdi gülünc
görünür. Məgər
dünya müharibələri
də daxil olmaqla böyük qarşıdurmaların hamısını
xristian dövlətləri
başlamamışdırmı? Hələ XVII əsrdə
xristianlığın öz
daxilində katolik və protestant dövlətləri Avropada
qanlı Otuz illik müharibənin getməsinə rəvac vermişdilər. XX əsrdə
isə imperialist məqsədlərini rəhbər
tutaraq Almaniya və Avsriya-Macarıstan I
Dünya müharibəsinə,
Hitler Almaniyası və militarist Yaponiyası isə II Dünya müharibələrinə
başlamaqla, on milyonlarla insanların məhvinə, bütöv
ölkələrin viran
qalmasına səbəb
olmuşdular. Şekspirin
"Makbet"ində deyildiyi
kimi, həmin müharibələrin təşəbbüskarlarının
əlinin qanını
okean da yuyub, təmizliyə bilməz.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci
qəzet.- 2023.- 7 iyun.- S.14.