"Natəvan
Düma ilə şahmat oynayarkən"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas
Şəbnəm Əzizdir.
Onunla Xalq rəssamı Altay Hacıyevin
"Natəvan Düma
ilə şahmat oynayarkən" əsəri
haqqında danışmışıq.
Xalq rəssamı Altay Əmir
oğlu Hacıyev 2 aprel 1931-ci ildə Bakı şəhərində
anadan olub. O, 1951-ci ildə Əzim Əzimzadə adına Dövlət Rəssamlıq
Məktəbində, 1954-1959-cu illərdə Kiyev Dövlət Rəssamlıq
İnstitutunun Qrafika fakültəsində təhsil
alıb. Yaşadığı
dövrdə qrafika,
monumental dekorativ sənət
və kitab illüstrasiya
ustası olaraq tanınan rəssamın yaradıcılıq nümunələri
müsbət auralı
əsərlər kimi
qiymətləndirilməkdədir. Rəssamın "Xəzər"(silsilə),"Küləyə
qarşı", "Sahildən
uzaqlarda", "Dənizin
vüqarı" kimi
qravüraları dəfələrlə
sərgilərdə nümayiş
olunub. O, həmçinin
E.Mejelaytisin "İnsan", N.Xəzrinin
"Sumqayıt Səhifələri",
Q.Mehdiyevin "Maraqlı
əhvalatlar" və
s. kitablarına illüstrasiyalar
çəkib.
Altay Hacıyev R.Məmmədovla
1967-ci ildə "Azərbaycan"
adlı mozaik panno, A.Ağamalovla birlikdə metropolitenin
"İçərişəhər"
stansiyasının yeraltı
vestibülünü bəzəyən,
üzərində müxtəlif
təsvirlər olan mərmər lövhələr,
Mərdəkan sanatoriyasının
divarlarında "Bahar"
və "Bulaq" adlı döymə-naxış,
"Neftçi"nin idman
bazasının məşq
zalında "Olimpiya
alovu" adlı mozaika kimi bir
çox monumental əsərlərin
müəllifidir.
"Xalqımızın ulduzları" silsiləsindən
olan "Tomris",
"Məhsəti Gəncəvi",
"Sara Xatun",
"Xurşudbanu Natəvan",
"Tuti Bikə",
"Aşıq Pəri",
"Ağa Bəyim Ağa" kimi əsərləri diqqətəlayiq
sənət nümunələrindəndir.
- Şəbnəm xanım, bu əsərdə gördüyümüz
Natəvan rəssamın
yaradıcılığındakı digər Natəvanlardan nə ilə fərqlənir?
- Rəssam yaradıcılığında
dəfələrlə müraciət
etdiyi şairə Natəvanın obrazını
təsvir edərkən
özünü təkrarlamayıb
və hər dəfə xan qızını müxtəlif
obrazlarda, mimika, jest və pozalarda,
həmçinin müxtəlif
ruh halına bürünmüş vəziyyətdə
canlandırıb. Sözügedən
əsərdə Aleksandr
Düma ilə Xurşidbanu Natəvanın
şahmat oyunu təsvir olunub. Rəvayətə görə
1858-ci ildə Aleksandr
Düma Bakıya səfəri zamanı Xan qızı ilə görüşüb
və hələ gənc olan 26 yaşlı bu şərq qadınının
zəkası və gözəlliyi dramaturqu valeh edib. Əhvalatlara
görə, Düma Natəvanla şahmat oynayıb və mat olub. Oyunun
nəticəsindən sonra
Düma şahmat taxtasını və atasının sərkərdəsi
olduğu Napaleonun heykəlini Xan qızına hədiyyə
edib, qarşılığında
Xan qızı da özünün işlədiyi kisəni Dümaya verib. Əsər də məhz bu əhvalata
əsasən təsvir
olunub. Əsərdəki
3-cü obraz Natəvanın
həyat yoldaşı
Xasay xan Usmiyevdir. Dümanın
"Qafqaz səfəri"
əsərindən də
məlum olduğu kimi o, səlist fransızcasıyla görüş
müddətində Dümayla
Natəvanın dialoqlarını
müşayiət edib.
- Əsər hazırda harda saxlanılır?
- Tablo Azərbaycan
Dövlət Rəsm Qalereyasının fondunda saxlanılır.
- Əsərin rəng koloriti necədir?
- Əsərin rəng koloriti rənglərin ecazkar vəhdətini özündə
ehtiva edir. Xan qızının milli geyiminin al qırmızı və şux yaşıl rəngi, istər Xasay xanın hərbi geyiminin solğun yaşıl, istərsə
də Dümanın klassik Avropa geyiminin tünd qara rəngi ilə sintez təşkil etməsilə
yanaşı, fondakı
şəhər mənzərəsinin
açıq səma mavisi rəngi əsərə aydınlıq
gətirməkdədir.
- Bəs kompozisiyası
haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Rəssamın adət etdiyimiz yüngül və izləyicini yormayan sakit kompozisiyası bu əsər üçün də xarakterikdir. Hadisənin mərkəzdə baş verməsinin əksinə pəncərədən görünən
sakit şəhər mənzərəsi kompozisiyanın
tarazlığını qoruyur.
- Sizcə, bu
rəsm bizə nə deyir?
- Düma "Qafqaz səfəri" əsərində o dövr
fransız xalqının
təsəvvür etdiyinin
əksinə olaraq, azərbaycanlılar (əsərdə
tatarlar kimi qeyd olunub) qonaqpərvər,
nəzakətli və
eyni zamanda Avropa incəsənətinə
birmənalı yanaşmayan
xalq kimi vurğulayıb. Dümanın
Natəvanla tanışlığı
onun Şərq qadınlarına münasibətini
də dəyişir. Əsərdə əks olunan Şərq qadınına xas, həm utancaq, həm də müdrik görünüşə
sahib Natəvan obrazı Dümada heyranlıq yaradıb. Düma əsərində
Xan qızının həyat yoldaşı Xasay xan Usmiyevin
təvazökar, qonaqpərvər
biri olduğundan, eləcə də xarici görünüşündən
ətraflı söz açıb: "Xasay bəy yuxarıda dediyim kimi, otuz
beş yaşında,
çox yaraşıqlı,
üzünün cizgiləri
gözəl, qaynar və ağıllı gözlərinin dərinliyində
nəsə bir narahatlıq hiss olunan, sədəf kimi incə dişləri ağappaq görünən bir adam idi". Avropalıların düşüncəsində
canlanan "Şərq
insanı", "Şərq
qadını" obrazının
heç də düşünüldüyü kimi olmadığını
əks etdirən əsərdə Xan qızının zərifliyi
ilə yanaşı, zəkasının da avropalıları heyran etdiyi önə çəkilir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.-
2023.- 7 iyun.- S.13.