Natiqlik sənətinə yiyələnmək: mühüm
anlayışlar, əsas
istiqamətlər
Bugünün şagirdləri - sabahın
tədqiqatçıları
Artıq
4-cü ildir ki, Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının
Naxçıvan Bölməsi
Muxtar Respublikanın Təhsil Nazirliyilə birgə "Sabahın tədqiqatçıları" adlı layihəni həyata keçirməkdədir.
Bu layihənin məqsədi
tam orta məktəblərin
yuxarı sinif şagirdlərində elmi-tədqiqat
işlərinə maraq
oyatmaq, onları öz istəklərinə
müvafiq surətdə
elmin hər hansı bir sahəsinə yönəltmək,
ali ixtisas seçimlərinə köməklik
göstərməkdir. Həmçinin
elmi məqalələrin
yazılması vərdişlərini
mənimsətmək, ən
əsası isə
milli tariximiz, dilimiz, ədəbiyyatımız, folklorumuz,
incəsənətimiz, memarlığımız,
ümumilikdə mədəniyyətimiz
haqqında daha ətraflı, elmi şəkildə bilik toplamalarına şərait
yaratmaq da qarşıya
qoyulan məqsədlər
sırasındadır.
Cari tədris ilində AMEA Naxçıvan Bölməsinin
İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat
İnstitutunda Naxçıvan
şəhərindəki müxtəlif
tam orta məktəblərin
5 nəfər şagirdi
həmin layihə əsasında elmi tədqiqat işinə cəlb olunub. Şagirdlər institutun müvafiq şöbələrindəki
əməkdaşlar arasından
seçdikləri elmi
rəhbərlərinin köməkliyilə
maraqlandıqları mövzular
üzrə araşdırmalar
aparıblar. Bu araşdırmalar
əsasən dilçilik,
ədəbiyyatşünaslıq, folklorşünaslıq və
onomastika üzrə aparılıb, sevindirici nəticələr qazanılıb.
İlk dəfə olaraq ötən tədris ilindən layihə çərçivəsində yeni bir sahə - sənətşünaslıq üzrə
də tədqiqat mövzusu seçilib və aparılan araşdırmalar əsasında
maraqlı nəticə
əldə olunub. Bu tədris ilində isə İslam Səfərli
adına Naxçıvan
Şəhər 1 nömrəli
Tam Orta Məktəbin
XI sinif şagirdi, nitq mədəniyyətinə
böyük marağı
olan Canan Bəxtiyar qızı Səfərova, elmi rəhbəri olaraq bizim tövsiyəmizlə,
"Natiqlik sənətinə
yiyələnmənin əsas
istiqamətləri" mövzusu
üzərində kompleks
araşdırmalar aparıb
və yekun olaraq özünəməxsus
məzmunda bir məqalə hazırlayıb.
Həmin məqaləni
oxuculara təqdim edirik.
Ələkbər Qasımov
AMEA Naxçıvan Bölməsi
İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat
İnstitutunun elmi katibi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Məndə nitq mədəniyyətinə
maraq təxminən iki il əvvəl yaranıb. IX sinfi bitirəndən sonra, yay tətili müddətində bir televiziya verilişini izlədim. Telekanalların
birində bu mövzuya, daha dəqiqi kütləvi informasiya vasitələrində
dilimizin qayda-qanunlarına
əməl olunmasının
vəziyyəti, şifahi
nitqin incəlikləri,
natiqlik sənəti barədə maraqlı diskussiya gedirdi. Burada səslənən fikirlərdən bu sahədə bilmədiyim çox şeyi öyrəndim. Bundan sonra müxtəlif teleradio kanallarında əsasən "Xəbərlər"i
dinləməyə başladım.
Oxunuşları müqayisə edir,
onlardakı oxşar və fərqli cəhətləri incələyir,
intonasiya və vurğularla sözlərin
tələffüzünü araşdırır, ən
doğru-düzgün danışan
diktor və aparıcıları özüm
üçün müəyyənləşdirir,
öz danışığımda
da onlara bənzəmək
istəyirdim.
Nəhayət, XI sinifdə "Sabahın
tədqiqatçıları" layihəsinə qoşuldum.
Nitq mədəniyyətinin
incəliklərinə yiyələnmək
arzumu layihə rəhbərinə bildirdim.
Digər iştirakçılar
kimi mən də layihə rəhbərilə birlikdə
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Naxçıvan
Bölməsinə gəldim.
Burada mənə bildirildi ki, arzumu İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat
İnstitutunda, nitq mədəniyyəti üzrə
Muxtar Respublikada peşəkar və təcrübəli mütəxəssis
kimi tanınan Ələkbər Qasımovun
sayəsində gerçəkləşdirə
bilərəm. İlk tanışlıqdan
sonra Ələkbər
müəllimin də
razılığı ilə
onu bu layihədə
özümə elmi rəhbər seçdim. Birinci söhbətimiz əsnasında öyrəndim
ki, elmi rəhbərim
bu institutun elmi katibi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosentdir və eyni zamanda
NDU incəsənət fakültəsində
aktyor sənəti ixtisası açıldığı
vaxtdan burada səhnə danışığı
fənnini tədris edir. Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının və
Jurnalistlər Birliyinin
üzvüdür.
Artıq
bir aydan sonra elmi rəhbərimin
maraqlı söhbətləri,
elmi tövsiyələri
və məşğələləri
əsasında mənimsədiklərimi
gündəlik həyatımda
tətbiq etməyə
başlamışdım. Təkcə
Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
dərslərində deyil,
digər fənlər
üzrə dərslərdə
də lövhə qarşısına çıxanda
tələffüzümə ciddi nəzarət edir, aydın, səlis, ifadəli, orfoepiyaya uyğun olaraq və vurğuları düzgün
ifadə edərək
danışmağa çalışırdım.
Eyni zamanda araşdırmalara başlayaraq natiqlik sənətinin tarixilə
maraqlanır, bu barədə kitab və məqaləyə rast gələn kimi onları həvəslə
oxuyurdum. Məhz bunun nəticəsində öyrəndim ki, dünyada
ilk və mükəmməl
natiq Yunanıstanda yaşamış məşhur
Demosfen olub.
Demosfen antik natiqliyin yaranması və inkişafında xüsusi
rol oynayıb. Onun natiqlik sənətinə
mükəmməl yiyələnməsi
heç də asan yolla olmayıb.
Nitq orqanları qüsurlu olan Demosfen sözləri daha aydın ifadə edə bilmək üçün
ağzına xırda
daşlar alaraq dəniz kənarında nitq söyləyər, uşaqlıqdan düçar
olduğu tik xəstəliyindən
xilas olmaq - danışarkən çiynini
atmağı tərgitmək
üçün tavandan
asılı cidanın
altında durarmış.
Çiynindən axan qana məhəl qoymadan danışmağa
davam etmiş və nəhayət. bir neçə aydan sonra bu
yolla çiyin atmağı tərgitməyə
nail olmuşdu.
Səsini
inkişaf etdirmək məqsədilə sahildə
dayanıb ucadan qışqırar, öz səsilə dalğaların
səsini boğmağa
çalışan Demosfen
uzun müddətli belə məşqlər sayəsində natiqlik sənətinin zirvəsinə
yüksəlib. Demosfenin
tələffüzü, danışıq
tərzi aydın, anlaşıqlı idi. O özünün dərin məntiqi, rəngarəng
intonasiya çalarları,
müraciət formaları,
ritorik sualları və sair ilə
dinləyiciləri cəlb
edə bilirdi. Demosfen öz nitqlərində Afinanın
satqın və fəaliyyətsiz hakimlərini
ifşa edir, onları ədalətli olmağa, düzgün siyasət yeritməyə çağırırdı. Məhz
bu keyfiyyətlərinə
görə afinalılar
böyük ehtiras və inamla danışan Demosfenin nitqinə həvəslə
qulaq asır, onu axıra qədər dinləyirdilər.
Siseron onun haqqında demişdi:
"Kim Demosfen olmaq istəmirsə, o, natiq deyil!"
Azərbaycanda da natiqlik sənətinin
yaranması tarixi qədimdir. Bu sənət
xalqın ədəbi-estetik
fikrilə bağlı
qədim və orta əsrlərdə yazıçı və şairlərin şərh,
risalə, təzkirə,
bədii əsərlərində
yaranmış, təşəkkül
tapmışdır. Bu mənbələrdə
sözün qüdrətilə
bağlı dəyərli
fikirlər söylənilib.
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatında söz,
gözəl danışmaq
qabiliyyəti bəşəriyyətin
təməl daşı
kimi qiymətləndirilib,
xilqətin əzəlinin
söz olduğu təlqin edilib. Ulu əcdadlarımız sözün
real gücünü, təbii
qüdrətini həmişə
yüksək dəyərləndirmişlər.
Bəşər tarixini
obyektiv təhlil edən babalarımız belə bir nəticəyə
gəlmişlər ki, insan
cismən yox olsa da, onu tarixdə
yaşadan sözdür.
Bizim çağdaş
tariximiz sözün tarixidir. Hər hansı bir tarixi dövrü mənəvi aləmimiz, söz tariximizlə ölçür, qiymətləndiririk.
Məsələn, Nizaminin
dövrü, Nəsiminin
dövrü, Füzulinin
dövrü, Vaqifin dövrü və sair Nizami dövründə
yaşamış sərkərdələr,
hökmdarlar ancaq Nizamiyə görə tanınır, yad edilirlər.
Çünki dəfələrlə
qeyd olunduğu kimi söz müqəddəs,
sözü cilalayan ustad isə müqəddəslər müqəddəsidir.
Söz güldürür,
söz ağladır,
söz sevindirir, kədərləndirir, ümid
verir, ümid qırır. Antik dövrün qüdrətli
loğmanı, böyük
mütəfəkkir Hippokrat
deyib ki, təbabət
üç nəhəngin
çiynində dayanır:
bitki, bıçaq, söz.
Orta əsrlər dövrünün
ən görkəmli alimlərindən biri olan Nəsirəddin Tusi öz əsərlərində
sözün qüdrətinə,
natiqlik sənətinə
yüksək qiymət
verib. Gözəl nitqi millətin mədəniyyət göstəricilərindən
biri sayan N.Tusi qeyd edirdi
ki, gözəl nitq üçün birinci növbədə dilin özünün səlisliyi,
ifadə imkanlarının
genişliyindən faydalanmaq
vərdişlərinin inkişaf
etməsi, yəni həmin dildən istifadə edənlərin
hazırlığı tələb
olunur. O, nitq mədəniyyətinin əsas
şərtləri olan
düzgünlük, ifadəlilik
və dəqiqliyə
xüsusi fikir vermiş, hamının eyni dərəcədə
dilin qayda-qanunlarına
riayət etməsini zəruri sayıb.
Bu hamını cəlb edən mükəmməl
nitq mənbəyi teleradio nitqidir. Buna efir nitqi də
deyilir. Ekran nitqi kütləvi informasiya vasitələrindən
ən dəyərlisidir.
Bu nitq həm yazılı, həm də şifahi nitqin xüsusiyyətlərini
özündə birləşdirir.
Efir nitqi monoloji və dialoji formalarda olur, məzmun hərəkəti təsvir
və səs ifadəsilə dinləyiciyə
çatdırılır. Televiziya
verilişləri zamanı
bəzən təsvir,
bəzən də sözün rolu ön plana çəkilir.
Şübhəsiz ki, hər
bir halda sözün, nitqin publisistik funksiyası daha geniş olur.
Çoxmilyonlu auditoriya üçün
səsləndirilən bu
nitqdə ədəbi
dilin normalarına ciddi bir şəkildə
riayət olunur. Danışan fikrini çatdırmaq üçün
münasib formaları
tapmağa, dilin sinonimik vasitələrindən
yerli-yerində istifadə
etməyə, cümlələri
düzgün qurmağa
çalışır. Burada
orfoepik normaları, ədəbi tələffüz
qaydalarını gözləmək
daha vacib sayılır. Teleradio ədəbi dilin, xüsusilə orfoepik tələffüzün təbliğatçısı,
yayıcısı, tənzimləyicisi
olduğundan bu verilişlərdə həmin
qaydalara xüsusi qayğı və tələbkarlıqla yanaşılır,
əməl edilir və tələb olunur ki, danışanın
nitqi diksiya baxımından aydın olsun, səslər öz məxrəcində
deyilsin. Hər bir söz, söz
qrupu ədəbi tələffüz qaydalarına
uyğun, aydın, emosional və təsirli bir şəkildə tələffüz
edilsin.
Ədəbi tələffüz təkcə
səs və sözlərin düzgün
deyiliş qaydalarından
ibarət deyildir. Vurğu, ritm, tembr, pauza kimi
ünsürlər də
bu anlayışa daxildir. Bu mənalı səslənmə vasitələrindən
düzgün istifadə
efir nitqinin gözəlliyi, təsir effekti baxımından olduqca əhəmiyyətlidir.
(Ardı var)
Canan SƏFƏROVA,İ
slam Səfərli adına Naxçıvan Şəhər
1 nömrəli Tam Orta
Məktəbin XI sinif
şagirdi
525-ci qəzet.-
2023.- 8 iyun.- S.15.