"Məlikməmməd
nağılı" ezoterika və psixoloji təhlil müstəvisində
Dünya
xalqlarının əksəriyyətində olduğu kimi Azərbaycan
şifahi xalq ədəbiyyatının ən qədim
janrlarından olan nağıllarımızda çoxsaylı
ezoterik anlam daşıyan məqamlara, eləcə də bir
sıra psixoloji xüsusiyyətlərə malik olan
mövzulara yer verilib. Nağıllarımızın ezoterik,
psixoloji, mifoloji, kosmoqonik müstəvidə elmi
araşdırmalara cəlb edilməsi istiqamətində müəyyən
elmi çalışma işlərinə rast gəlmək
mümkündür. Bu rakursdan olan elmi araşdırmalara
xüsusilə folklorşünas, filologiya elmləri doktoru,
professor Ramil Əliyevin dəyərli tədqiqatlarını,
eləcə də filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Nail Qurbanovun "Sehrli nağıllarda mifoloji
dünya modelinin elementləri" adlı, Fariz Səmədov,
Fərid Kazımov və Zaur Rzalının müəllifləri
olduğu "Yaradıcılıq, nağıl və
simvollaşdırma" adlı məqalələrini nümunə
göstərmək olar.
Bu
yazımızda "Məlikməmməd
nağılı"nda olan bəzi nüansların ezoterik və
psixoloji aspektdən təhlilinə dair düşüncələrimizi
bölüşmək istərdik.
Hər
şeydən əvvəl qeyd edək ki, ezoteriklik
sakrallığın əsas xüsusiyyətlərindən
biridir. Mifoloji şüurla qəbul olunan məlumatların
gizli şəkildə olması onu hansı formada dərk etməyimizdə
ezoterika hesab edilə bilər. Mifoloji hadisələrin ruhi-mənəvi
dərkətmə üsullarından biri məhz
ezoterikadır. Bu, nağılın batini xarakterini əks
etdirir. Ezoterik nağıllar inisiasiya nağılları ilə
üzvi surətdə bağlıdır. Belə
nağıllar gizli sirləri özündə ehtiva edib, daha
çox tabu qoyulan sakrallığın gizli
saxlanılmasına xidmət edir. Belə nağıllardan biri
məhz "Məlikməmməd nağılı"dır.
Bu nağılı başdan sonadək oxuduqda 60-dan çox
simvolik anlam daşıyan ezoterik terminə rast gəlmək
mümküdür. Məsələn, "alma", "alma
ağacı", "yuxu", "duz", "div",
"quyu", "dəyirman daşı", "kəndir",
"yanmaq", "üç gün", "yeddi
gün", "qırx gün", "şüşə
içində can", "ağ qoç", "qara
qoç", "işıqlı dünya",
"qaranlıq dünya", "əjdaha",
"zümrüd quşu", "tük", "ət",
"su", "qarı nənə", "dərzi",
"sarı paltar", "qırmızı paltar",
"sarı at", "qırmızı at" və sair.
Eyni zamanda, bu nağıl parapsixologiya elminin banisi Ziqmund Freydin
təhtəlşüur haqqında olan təliminin müddəalarını
əks etdirir desək, yanılmarıq.
"Məlikməmməd
nağılı" padşahın alma yemək arzusu və həmin
almanın dərilib götürüldüyü
üçün yeyə bilməməyinə görə
keçirdiyi peşmanlıq hissi ilə başlayır. Məsələyə
hərfi gözdən baxsaq, böyük qüdrət sahibi
olan bir padşahın ona məxsus bağdan alma oğurluğu
etməyin mümkün olmaması və alma yeməməyin təəssüf
hissi keçirmək üçün yetərli səbəb
sayılmaması gün kimi aydındır, deyilmi?! Deməli,
məsələni sadəlövhcəsinə "alma yemək"lə
əlaqələndirmək düzgün olmaz. Gəlin,
"alma" sözünün ezoterik izahına baxaq. Bu
sözün bir sıra ezoterik anlamı vardır: sevgi, ehtiras,
ölüm, ilk günah, gənclik. Nağılda keçən
"bu almanı hər kəs yeyərmiş, on beş
yaşında oğlan olarmış" sözlərindən
də açıq-aydın göründüyü kimi
"alma" sözü burada "gəncləşmək"
anlamını daşıyır. Lakin məsələyə
parapsixoloji olaraq yanaşsaq, "alma" burada Ziqmund Freydin nəzəriyyəsindəki
insanoğlunun ehtirasını təmin etmək istəyinə
işarədir. Daha dərin izahı kənara qoyaraq davam edək.
Padşah
əvvəlcə böyük oğlunu, sonra isə
ortancıl oğlunu oğrunu tutmaq üçün göndərir.
Nəticədə isə hər iki oğulu alma yetişən
vaxt onları yuxu tutduğu üçün oğrunu tuta
bilmirlər. Lakin Məlikməmməd öz təşəbbüsü
ilə oğrunu tutmaq istəyir. Psixoloji olaraq yanaşsaq, o,
kiçik qardaş olduğu üçün "bacara bilməzsən"
kompeksini qırmaq və özünü təsdiq etmək istəyir.
Bu
işə girişərkən atasının dediyi
inamsızlıq dolu cümlələr onun cəsarətini
qıra bilmir və onda natamamlıq kompleksi yaratmır.
Atasından izin alaraq oğrunu tutmaq üçün bağa
gedir. Yatmaması üçün isə xəncəri ilə
barmağını yarıb oraya duz tökür ki,
ağrısın. "Duz" sözünün ezoterik
izahını verib mətləbdən uzaqlaşmadan keçək
birbaşa yatma(ma)q, başqa sözlə, yuxu
sözünün psixoloji izahına. Nağılda bu
anlayış psixologiya elmində "müdafiə mexanizmləri"
termini ilə ifadə olunur. Fikrimizi bir qədər də
aydınlaşdıraq. Məlikməmməd yuxusunun gəlməsinə
mane olur ki, şüuraltına təsir edib onu oyatsın və
nəticədə div ilə üzləşə bilsin.
Ezoterik baxımdan pisliyin ağıl və çeviklik
qarşısında maddiləşmiş halı
anlamını daşıyan "div" sözü bu
nağılda parapsixoloji termin olan - fobiya (qorxu), bir qədər
də sadə desək, bizim böyük işlər görməyimizə
ciddi maneə yaradan "insan qorxuları" anlamında
qarşımıza çıxır. Ziqmund Freydin parapsixoloji
təlimində də deyildiyi kimi Məlikməmməd qorxunu məğlub
etmək üçün onun üzərinə getmək qərarına
gəlir. Beləliklə, atasının izni ilə divi
("qorxularını") öldürmək
üçün qardaşları ilə birgə yola
çıxır. Uzun bir yol qət etdikdən sonra divin gizləndiyi
ağzında dəyirman daşı olan bir quyunun olduğu yerə
çatırlar. "Dəyirman daşı"nın
izahını kənara qoyaq.
Qeyd
edək ki, "zülmət dünya"
nağıllarımızda çox zaman "yeraltı",
"o biri dünya" adları ilə təzahür edir.
"Məlikməmməd nağılı"nda həmin
dünya insanlara zərər verə biləcək demonik
varlıq olan - divlərin yaşadığı aləm kimi əks
olunur.
Nağıldan
məlum olduğu kimi divin olduğu quyuya əvvəlcə
padşahın böyük və ortancıl oğulları kəndirlə
sallanmaq istəsələr də, yandırları
üçün quyunun dibinə gedib çata bilmirlər.
"Quyu"
sözü ezoterik anlamda "dərin", "gizli",
"qapalı olan" deməkdir. Nağılda "quyu"
marginal (keçid) məkana da işarədir, yəni, o, həm
də ölümün metoforik-mifoloji simvoludur. "Yanmaq"
sözünə gəldikdə isə, bu söz ezoterik anlamda
"atəş" sözü ilə eyni mənada işlənir.
"Yanmaq" və "atəş" sözləri Qədim
İran, Hindistan dinlərində, eləcə də İslam
dinində, Qədim Misir, Kelt, Etrusk, Yunan, Roma, Slavyan, Alman,
Mayya, Şimali Amerika, Meksika, Çin, Afrika, Polineziya və
Çin mədəniyyətlərində mövcuddur. Bu
sözlər "aşkara çıxmaq", "arınmaq"
anlamlarını daşıyır. "Yanmaq" və
"atəş" sözləri ezoterik mətnlərdə
ruha aid olan gizli məlumatların aşkara çıxması
mənasında işlədilir. Bu gizli məlumatlar odda yanaraq,
əzab çəkərək, təmizlənərək,
bişərək əldə edilə bilər. Məlikməmməd
yansa da, istinin yavaş-yavaş azalması və onun quyuya
düşə bilməsini hər kəsə məlum olmayan
"qapalı olan" bəzi məlumatların ona agah
olması ilə izah etmək olar.
Gələk
Məlikməmmədin quyuda yeddi qapı açma məsələsinə.
7, ezoterik anlamda, "mükəmməlliyyəti",
"tamlığı" ifadə edir. Nağılda 7 rəqəminin
mənası Məlikməmmədin mükəmməlliyə
doğru irəliləməsi kimi də izah edilə bilər.
Məlikməmmədin
quyuda ayrı-ayrı üç divlə qırx gün
güləşməsi, daha sonra dincəldikdən sonra həmin
divlərin hər biri ilə yeddi gün daha güləşməsi,
daha sonra divlərin canlarının saxlandığı
şüşələrdə göyərçinlərin
başını üzməsi ilə divlərin taxtdan
düşüb ölməsi özündə, üç
qızı divlərin əlindən xilas etməsi, Məlikməmmədin
aşiq olduğu qızın ona ağ və qara qoç, eləcə
də işıqlı və qaranlıq dünya ilə
bağlı verdiyi məsləhətlər, Zümrüd
quşu və əjdaha ilə bağlı olan əhvalatlar
çox ciddi ezoterik və psixoloji anlam daşıyırlar.
Filologiya
elmləri doktoru, professor Ramil Əliyev totem miflərinin
nağıl mətnlərində inikası məsələsinə
toxunarkən haqlı olaraq qeyd edir ki, "patriarxatlıq
dövründə totem mifini nağıla birləşdirən
əsas elementlərdən biri müqəddəs sayılan
heyvanın canının kənarda təsəvvür
olunmasıdır. Bunu "Məlik Məmməd"
nağılında görürük... Məlik Məmməd
divləri öldürüb onların canına yiyələnməlidir.
O, məhz yeni cana yiyələndikdən sonra qaranlıq
dünyadan işıqlı dünyaya çıxa bilər".
Qeyd
edək ki, nağılda "qırx" rəqəminin bir
sıra ezoterik izahı olsa da, düşünürük ki,
burada həmin rəqəmin mənalarından biri "səbr"
və "gözləmə" anlamındadır.
Nağılda hər üç divi öldürən Məlikməmməd
sevgiyə çatır, yəni psixoloji olaraq yanaşsaq arzu
obyektini əldə edir. Hər bir arzu obyekti isə
özündə xəyal elementini meydana gətirir. Bu zaman
parapsixoloji olaraq illuziya mərhələsinə keçid
prosesi baş verir. Bu illuziyadan, yəni yalançı
dünyadan xilas olmağın yolu qaranlıqdan keçməklə
mümkündür.
Gəlin
eyni məsələyə bir də ezoterik aspektdən
yanaşaq: Ezoterik mətnlərdə inisiasiya sözü
"başlanğıc", "doğulma", "əmələ
gəlmə" mənalarını ifadə edib, ritualda bir
mifoloji prosesin bitməsi və yenisinin başlanması deməkdir.
Nağılda
Məlikməmməd inisiasiya mərasimindən
(ölüb-dirilmə mərhələsi) keçməyi
bacararaq "qaranlıq dünya"dan "işıqlı
dünya"ya qayıda bilir. Beləliklə, o, zülmət
dünyaya keçib şər qüvvələrlə
vuruşur və istədiyi şeyi, psixoloji anlamda
"yox"u tapır və onu alaraq geriyə dönə
bilir.
Gəlin,
məsələyə bir də kosmoqonik miflərin
nağıllara təsiri prizmasından baxaq: Bu cür miflərin
əsas süjet xəttini "insan və dünya",
"insan və kosmos", "insan və kainat", "insan
və təbiət" problemləri təşkil edir.
İnsan müəyyən zaman və məkan çərçivəsində
yaşayır. Onu əhatə edən ətrafda isə ruhunun
yaşadığı məkan, əlaqədə olduğu
dünya, kosmos, kainat və təbiət mövcuddur.
Nağılda Məlik Məmmədin orta dünyaya
bağlılığını ölüb-dirilmə amili
şərtləndirir. Ölüb-dirilmə motivinin kökləri
isə təbiət və kosmosla birbaşa
bağlıdır.
Qeyd
edək ki, ezoterik nağılların məzmununda gizli
saxlanılan sirri əksəriyyət
insan bilərsə, ezoteriklik əhəmiyyətini itirər.
"Məlik Məmməd" nağılında da sakral
xarakterli ezoterikliyi yalnız Məlikməmməd qoruyur. Bu vəzifəni
yerinə yetirmək üçün o, inisiasiya prosesindən
keçməlidir. Nağılda Məlikməmmədin
inisiasiya prosesindən keçməsi onun xilasedici olmasında
təzahür edir. Belə ki, o, almaları və
qızları divdən, Zümrüd quşunun
balalarını əjdahadan, padşahın qızını və
ölkə əhalisini də başqa bir əjdahadan xilas
edir. Bu isə onun inisiasiya
prosesindən keçməsinə yol açır.
Nağıldakı
Zümrüd quşu ilə bağlı olan əhvalatlara da
qısa şəkildə toxunaq. Ərəblərin Anka,
iranlıların Simurq adını verdiyi Zümrüd quşu
"Cənnət quşu" adı ilə də bilir. O
sevdiyi insanlara öz lələklərindən verir ki, onlar
çətinliyə düşəndə bu lələkləri
yandırıb Zümrüd quşunu köməyə
çağırsınlar. Nağıllarda onun müdriklik,
qoruma və himayə etmə, xilas etmə, daşıma, şəfa
vermə kimi özəlliklərindən bəhs olunur. Ezoterik
mətnlərdə bu quş xeyirxahlığın, yeni həyatın,
dirçəlişin, öldükdən sonra dirilmənin, iki
dünya arasında yolçuluq etməyin rəmzi kimi
qarşımıza çıxır.
"Məlikməmməd"
nağılında Zümrüd quşunun yuxarıda sadalanan əksər
özəllikləri və rəmzi mənaları əks
olunmuşdur. Belə ki, o, Məlikməmmədi qaranlıq
dünyadan işıqlı dünyaya daşıyaraq onu xilas
edir, tüpürcəyi ilə Məlikməmmədin
ayağına şəfa verir, çətinliyə
düşəndə Məlikməmmədin yardımına gəlir.
Dediklərimizi
yekunlaşdırsaq, o nəticəyə gələ bilərik
ki, əksər nağıllarımız kimi "Məlikməmməd"
nağılı da özündə bir sıra ezoterik anlam
daşıyan məqamları, həmçinin müəyyən
psixoloji xüsusiyyətləri əks etdirən
nüansları ehtiva edir.
Yunis
XƏLİLOV
Naxçıvan
Dövlət Universitetinin Hüquq fənləri
kafedrasının baş müəllimi, hüquqşünas
525-ci qəzet.-
2023.- 8 iyun.- S.12.