Ac mikroblar və ...Mirzə Cəlil
Dahi, korifey ədib dedikdə, nədənsə,
adamın xəyalında
qalın-qalın romanlar
yaradan söz ustalarının əlçatmaz
obrazları canlanır
- sanki alternativ variant yoxdur (yaxud ola bilməz).
Lakin milli
ədəbiyyatımızda bu ilğımı dağıdan, bizi xırda hekayələr, felyetonlar, "nazik" povest yaza-yaza da dahi olmağın mümkünlüyünə inandıran
müdrik bir şəxsiyyət var: Cəlil
Məmmədquluzadə!
O, nə fəlsəfi traktat yazıb, nə də qalın-qalın romanlar, lakin Mirzə Cəlil zirvəsi Azərbaycan ədəbiyyatının
uca, əlçatmaz zirvələrindən biridir.
Mirzə Cəlil yaşı yüz illərlə ölçülən
qədim bir ədəbiyyatın inkişafında,
yeni keyfiyyətlərlə, obrazlarla zənginləşməsində
müstəsna xidmətləri
olan söz ustası, millətin mənəvi tərəqqisi
yolunda öz ürəyini, sənətkar
vicdanını məşələ
çevirən cəfakar
vətəndaşdır.
XX əsrin əvvəllərində
rus imperiyasının
güclü "mənəvi
özəlləşdirməyə" məruz qoyduğu Azərbaycanda ziyalılar,
düşünən insanlar
xalqı bu fəlakətdən qorumaq,
onun öz simasını tapıb dünyanın sivil millətlərinə qovuşması
üçün yollar
arayır, inam və imkanları çərçivəsində bu amalların reallaşmasına çalışırdılar.
"Şərqi Rus" mətbəəsində
işə girərək
fəal jurnalistlik fəaliyyətinə başlayana
qədər kənddə
müəllimlik edən,
mütərcimlik və
vəkilliklə məşğul
olan Mirzə Cəlil həyatı ən aşağı səviyyədən, necə
deyərlər, lap dibindən
öyrənə-öyrənə belə bir həqiqəti
dərk eləmişdi
ki, "qərinələrlə millətimizin canına milyonlarla ac mikroblar daraşıb qanını
sormaqdadır və məhz bu həşəratdır
milləti xəstə
edən və məhz bu mikroblardır
onu bədnam edən. "Nicat",
"nicat" deməklə
nicat yolu öz-özünə tapılmaz...
Müftə-müftə "nicat", "məktəb"
deməklə "Fatıya
tuman olmaz". Lazımdır
mikrobları millətin
bədənindən kənar
etmək. Yoxsa, nə göz yaşı tökməklə
azarlı şəfa tapar, nə dua yazmaqla".
Bu fikirlərdə ədib sənətkarın xalq və zaman qarşısında
mənəvi cavabdehliyini,
bədii sözün,
ümumiyyətlə, yeni ədəbiyyatın
vəzifəsini dahiyanə
bir sadəliklə açıqlayır, bəzi
müasirlərindən fərqli
olaraq qəliz ibarələrdən yan keçərək öz yaradıcılıq məramını,
əsasını qoyduğu
ədəbi məktəbin
estetik platforması bəyan edirdi. Mirzə Cəlil başa düşürdü
ki, milləti mənəvi
dirçəliş, tərəqqi
yoluna çıxarmazdan,
öz gücünə
inandırıb böyük
ideallar ətrafında
səfərbər etməzdən
öncə bu millətin özəyini təşkil edən zümrənin, xüsusilə
də kəndlinin mənəviyyatını, düşüncə
tərzini məhək
daşına çəkmək,
onun hansı qayğılarla, hansı yük altında yaşadığını aydınlaşdırmaq
lazımdır. Bu qayğılarda
bulunan, ürəyinin,
düşüncəsinin işığını
bu səmtə yönəldən ədib
gördüklərindən, duyduqlarından dəhşətə
gəlirdi və haqlı olaraq qurtuluşun ən perspektivli
yolunu həmin dəhşətləri - millətin
canına daraşmış
mikrobları bədii sözün mikroskopunun altına gətirib bədii düşüncənin,
yaradıcılığın predmetinə çevirməkdə
görürdü. Prinsip
etibarı ilə bu, müəyyən risklərlə bağlı
çətin, mürəkkəb
bir iş idi; bu işin
öhdəsindən gəlmək
üçün anormal mühitdə
canlı ölüyə
çevrilmiş anormal adamların
- novruzəlilərin, məmmədhəsən
əmilərin, usta zeynalların, molla fəzləlilərin, saqqallı
uşaqların... qayğıları,
dərd-səri ilə
məşğul olmaq,
onları ədəbiyyatın
baş qəhrəmanına
çevirmək lazım
gəlirdi. Amma xalqı
oyatmağın, onları
zəlil etmiş, yaman günə qoymuş reallığı
göstərməyin ayrı
yolu da yox idi.
Məqsədin, məramın dəqiq
müəyyənləşməsi öz-özlüyündə hələ
heç nədir. Əsas məsələ məqsədin reallaşması,
məramın həyata
keçməsi üçün
tapılan vasitələrin
təsir gücündədir.
Mirzə Cəlil bu məsələdə də misilsiz fəhm nümayiş etdirdi, xalqın canına daraşmış
mikrobları məhv etməyin sadə, lakin bənzərsiz yolunu tapdı. Bu, Molla Nəsrəddinin simasında öz zirvəsinə çatan xalq gülüşü idi. Zahirən sırf üslubi səciyyə daşıyan
bu məqam əslində yeni ədəbiyyatın
estetik məramını,
məfkurə istiqamətini,
ümumiyyətlə, yeni yaranan
ədəbi nəslin
görəcəyi işin
xarakterini şərtləndirirdi;
dünənə qədər
ədəbiyyatın bir
o qədər də dərindən maraqlanmadığı
sadə adamları oyatmaq, onların şüurunu hərəkətə
gətirmək üçün
elə bir dildə danışmaq lazım idi ki, bu dil xalqın
qan yaddaşı ilə, onun təfəkkürü, ətraf
aləmi qavrama və qiymətləndirmə
qabiliyyəti ilə bilavasitə bağlı olsun. Başqa sözlə, xalq gülüşü və
onun davamçıları
üçün sadəcə
ədəbi jest deyildi,
ilk növbədə xalqla
asan, anlaşıqlı
ünsiyyət vasitəsi
idi. Başqa tərəfdən, bu gülüş özünün
ənənəvi mərəzlərindən
can qurtarmaq üçün
xalqın kəşf etdiyi, yaratdığı
son dərəcə bitkin
müalicə üsulu,
rejissor Vaqif Həsənoğlunun təbirincə
desək, türkəçarə
sağaltma vasitəsi
kimi də əvəzsiz idi və məsələnin bu tərəfi tənqid
etmək işinin tarixi məsuliyyətini dərk edən Mirzə Cəlil üçün heç də az əhəmiyyət
kəsb etmirdi. Ona görə də ədib Molla Nəsrəddin adını
özü üçün
ləqəb seçəndə
dünyaya Molla Nəsrəddin baxışını,
ətraf aləmin Molla Nəsrəddinsayağı
qiymətləndirilməsini də bədii-estetik sistem kimi qəbul
edir, yazılı ədəbiyyatımızda yeni bir mərhələ yaradırdı.
İstedadlı ədəbiyyatşünaslar Muxtar İmanovun, Rüstəm Kamalın və mərhum Arif Əmrahoğlunun tədqiqatlarını nəzərə
almasaq, xalq gülüşünün yazılı
ədəbiyyatmızda təzahürünün
estetik problemləri ardıcıl, sistemli şəkildə araşdırılmadığından
ədəbi-mədəni fikir
tariximizdəki bu fenomenal hadisə - Mirzə Cəlilin və Molla Nəsrəddinçilərin
yaradıcılığı son dövrlərdə əsassız
mübahisələrə səbəb
olur, ustadı, bir qədər loru dildə desək, milləti mənəvi cəhətdən
zəlil, xəstə,
az qala patoloji
çatışmazlıq qüsuru
olan kütlə kimi təsvir etməkdə, son nəticədə
isə xalqın ruhunu oyatmaq əvəzinə guya onu daha da ölgünləşdirməkdə
günahlandırırlar. Guya
xalqı Mirzə Cəlildən çox sevən, ona Mirzə Cəlildən çox sayğı və hörmətlə yanaşan bəzi ədəbiyyat dəllallarının
fikrincə, ədib gərək dünyanın
işlərindən xəbərsiz
Novruzəlinin, dövrün
ətalət rəmzinə
çevrilmiş usta Zeynalın obrazını yaratmayaydı, ölülərin
diriləcəyinə dəli
bir ehtirasla inanan kütləni oyatmaq üçün poçt qutusu əhvalatının
üstünü vurmayaydı,
usta Zeynalın dindar olması faktına istinad etməyəydi, onu erməni Akolun ayağına verməyəydi,
adının, titulunun
arxasında xalqın əxlaqı, keçmiş,
davranış etiketi dayanan Qurbanəli bəyi bu qədər
miskin, rəzil göstərməyəydi,
bu adamların ulu bir xalqı təmsil etdiyini nəzərə alıb onları tənqidlə yox, tərənnümlə,
təriflə tərbiyələndirəydi.
Bunlar da azmış kimi, Mirzə Cəlilin ürəyinin işığı da guya
lazım olandan az imiş.
Aydın
məsələdir ki, Mirzə
Cəlil müdrikliyi,
uzaqgörənliyi millətə
məhəbbət qiyafəsinə
girən bu sayaq sayıqlamalardan yüz qat, min qat yüksəkdə
dayanır. Həm də təkcə ona görə yox ki, Mirzə Cəlil şeir bülbüllərinə, praktiki
cəhətdən heç
bir mənası olmayan işlərlə baş girləyən boşboğaz ziyalılara
da gülməyi bacarırdı.
Həm də ona görə ki, ədibin bu gülüşünün, tənqidinin
arxasında onun öz Vətəninə, xalqına sonsuz sevgisi dayanırdı. Bu sevgini bütün çalarları
ilə bir yerdə görmək və duymaq üçün Mirzə Cəlilin irsinə ötən əsrin orta məktəb dərsliklərində kök
salmış, ideoloji qəliblərdə "bişirilmiş"
meyarlarla yox, qabaqcıl bədii mətn nəzəriyyələrini
işığında baxmaq
lazımdır.
Mirzə
Cəlilin gülüşünü
satirik, ifşaedici gülüş
kimi qələmə verəndə onun yaratdığı bədii
obrazlar da, təbii ki,
zorla ədibin boynuna qoyulan bu gülüşün predmetinə çevrilir, nəticədə müəlliflə
avam, nadan Novruzəli, savadsız saqqallı uşaqlar, yaltaq Qurbanəli bəy, fanatik usta Zeynal... arasında distansiya yaranırdı. Əslində
isə adı çəkilən və çəkilməyən obrazlarda
tipikləşdirilmiş yüzlərlə,
minlərlə həmvətəninə
müəlifin münasibəti
sözügedən mikroblarla
zəhərlənmiş xəstələrə
sevgi və şəfqət hissləri
ilə süslənmiş
bir münasibət idi. Mirzə Cəlil onları iri planda ideala
uyğun gəlməyən,
xalqı geri çəkən eybəcər
tiplər kimi inkar etmək üçün yox, millətə təqin olunan yaşam və düşüncə
tərzinin, xəstə
ruhun, bütövlükdə
aqibətin, dəfn olunan dəyərlərin acısını göstərmək
üçün təsvir
edirdi, aristokrat davranış etiketinin ucalığından pristavların,
naçalniklərin, onların
xanımlarının ayağına
yıxılan, kef məclislərinin
təlxəyinə çevrilən
Qurbanəli bəyin aqibətini, Novruzəlinin,
Məmmədhəsən əminin,
usta Zeynalın ...aldanışlarını artıq
felyetonlarında olduğu
kimi publisistik pafosla, açıq tərzdə, birbaşa yox, Azərbaycan nəsri üçün tamamilə yeni olan bədii düşüncə
müstəvisində ümumiləşdirirdi.
Fərq bunda idi və məncə,
"cəlilşünaslıqda" yersiz, əsassız iradların, mübahisələrin
səbəbi də
ilk növbədə, bu
fərqi görməməyin,
ustadın publisistikasındakı
müəllif obrazını
süni şəkildə
onun nəsrinə
transfer etməyin nəticəsidir.
İş burasındadır
ki, onun nəsrində
müəllif obrazı
gördüklərini qiymətləndirmə
mənasında həmişə
bir növ neytral mövqedə dayanır, felyetonlarında
olduğu kimi, birbaşa öz adından danışmır.
Belə olan halda bədii mətnin gizlinlərini bir psixoloq səriştəsi
ilə araşdırmaq
əvəzinə, ədibin
publisistikasındakı müəllif
mövqeyini kalka
kimi bədii nəsrin üzərinə
köçürmək, təbii
ki, bir çox yanlışlıqlara, təhriflərə
gətirib çıxaracaq,
müəllifin nəinki
demədikləri, heç
demək istəmədikləri
belə zorla onun boynuna qoyulacaq.
Çox
qəribədir, ədibin
əsərlərində ancaq
kölgə, qara boyalar axtaranlar onun yeri gələndə
önə çəkdiyi,
bədii materiala çevirdiyi işığa
da dodaq büzürlər.
Halbuki ədib çoxlarının düşündüyü
kimi həyatda heç də həmişə qara boyalar axtarmır, yeri gələndə öz xalqının daxili dünyasının işığını, əxlaqının
böyüklüyünü dahiyanə bir sənətkarlıqla göstərirdi.
Bu baxımdan dram-situasiya
janrında yazılmış
"Kamança" pyesi
ədibin yaradıcılığında
xüsusi yer tutur. Hekayələrində,
felyetonlarında, digər
dram əsərlərində mənəvi ölülüyü
tarixi aqibət kimi göstərən, adi adamları tükənməz sevgi, məhəbbət duyğusu
ilə qınayan, tənqid edən Mirzə Cəlil "Kamança"da bədii
mətləbi tənqid
və gülüş
prizmasından yox, büllur kimi şəffaf, aydın bir mövqedən təqdim edir, situasiyanın komizmini (yaxud tragikomizmini) deyil, dramatizmini, sırf faciəvi məqamlarını göstərir.
"Kamança" ulu bir millətin öz ruhunun ucalığına qalxmasının anatomiyası
haqqında dramatik pritçadır.
...Cəmi bir neçə
dəqiqə əvvəl
Şirzad, Heydər kimi dostlarının itkisindən yanıb-yaxılan,
erməni dığalarının
əlindən zəncir
çeynəyən Qəhrəman
yüzbaşı gözlənilmədən
axsaq bir erməninin kamançada ifa etdiyi melodiyalara
təslim olur, bir neçə dəqiqə əvvəl qəməni boğazına
soxmağa hazır olduğu erməni ilə bərabər, birdən-birə özünü
də öldürmək
"həvəsinə düşür".
Erməni
xəyanətinin tüğyan
elədiyi, anaları gözüyaşlı, belibükük
qoyduğu bir vaxtda nə deyir bu dramatizm?
Qəhrəman yüzbaşının
əsl qəhrəmanlara
yaraşan mərhəmətindən,
yoxsa bir insan kimi zəifliyindən?
Necə oldu ki, intiqam deyə hayqıran bir ürək bircə anın içində yumşaldı? Düzmü
iş gördü Qəhrəman yüzbaşı
ermənini salamat buraxmaqda?
Mən oxucuları bu suallarla təkbətək
buraxıram, çünki
bu suallara hər kəsin öz cavabları var.
Kiçik bir yazıda Mirzə Cəlil sənətinin sehrini, cazibəsini bütünlüklə
rəsm etmək, onun yaradıcılığını
istər forma, istərsə
də məzmun baxışından layiqi səviyyədə açıqlamaq
heç şübhəsiz
ki, müşkül məsələdir.
Lakin bir şey gün kimi aydındır:
Mirzə Cəlil sözünün saf nəfəsi, hərarəti
ecazkar qüvvə kimi daim hərəkətdədir..
Mirzə
Cəlil dühası
öz missiyasını
XX əsrdə ləyaqətlə
yerinə yetirdi, XXI,
XXII... əsrlərdə də
yerinə yetirəcək...
Azərbaycan xalqının milli dirçəlişinin,
tərəqqisinin Mirzə
Cəlil yolu son məqsədə aparan ən doğru, ən kəsə yoldur və bu yolda bizim
ən müdrik bələdçimizdən biri
Mirzə Cəlildir.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2023.- 9 iyun.- S.13.