"Quruluş
verdiyim tamaşaların
sayını-hesabını itirmişəm"
XALQ ARTİSTİ, REJİSSOR MƏRAHİM
FƏRZƏLİBƏYOVLA SÖHBƏT
Etiraf edək ki, zamanın texnologiyası həyatımızın
ayrılmaz bir parçasına çevriləndən, ailəmizin
bir üzvü olandan bəri sosial şəbəkələr
bizi canlı ünsiyyətdən çox
uzaqlaşdırıb. O qədər
uzaqlaşdırıb ki, bəzən
bir kəlmə sözü yazmağa belə, tənbəllik edib münasibətimizi işarələrlə bildiririk.
Lakin dərinliyinə varıb
düşünəndə anlayırıq ki, canlı
ünsiyyəti əvəz
edə biləcək heç bir kəşf hələ ki yoxdur və bundan sonra da çətin ki olsun. Sözümün canı
var, çünki bu gün yenə də üzümü tamaşaçısı olmaqdan
zövq aldığım
teatra tutmuşam. Ona görə ki, teatr canlı
ünsiyyətin tam özüdür.
Dəfələrlə səhnə
adamlarından eyni fikri eşitmişəm:
"Teatr aktyora yalnız bir dəfə şans verir ki, gözlərini ona dikən tamaşaçıya özünü
sevdirə bilsin, ya qalibsən, ya da məğlub. Bu sarıdan kino sənətkarlarının
bəxti gətirib".
Bugünkü müsahibimiz isə
nə aktyordur, nə də aktrisa. Bu dəfə teatrın fərqli bir siması ilə həmsöhbət
olmaq qərarına gəldik. Hansı ki, onsuz nə tamaşa
var, nə də tamaşaçı. Teatr adlı ağır bir yükün böyük hissəsi onun çiyinlərindədir
desəm, heç də yanılmaram. Və teatrın ən sərrast gözü də elə onlardır. Artıq oxucu bu təqdimatdan söhbətin kimdən gedəcəyini anlamış
oldu.
Qəzetimizin bugünkü qonağı
respublikanın Xalq Artisti, Bakı Bələdiyyə Teatrının
baş rejissoru Mərahim Fərzəlibəyovdur.
- Bu, narahat, narahat dünya...
- Dünya bütün zamanlarda səmtini həmişə dəyişib.
Çünki dünyanı
fırladan zamandır.
Bu günün narahat dünyasına əsas əmin-amanlıq gərəkdir,
amma təəssüf
ki, müharibələr buna imkan vermir. Müharibə
istəməsək də,
bizdən də yan ötmədi. 30 il sülh istəyi ilə yaşayan bizlər, sonda haqq savaşına qalxaraq, qələbəmizi
qazandıq, halal taleyimizə
qovuşduq. Şəhidlər
verdik, qazilərimizin sayı artdı, ən əsas isə illərlə yerə dikilən gözlərimiz dik baxmağa nail oldu. Və bu gün
bu narahat dünyada bizim Qarabağ adlı sevincimizə sevinmək olar.
- Gedək əvvələ...
- İncəsənət
elə bil sahədir ki, ona həvəs adətən erkən yaşlarından olmalıdır. 2-3-cü siniflərdən
məndə bədii qiraətə, bədii yaradıcılığa meyl
yarandı. Artıq
6-cı sinifdən ədəbiyyat
və dram dərnəklərinə
getməyə başladım
və özümü
sənətə bağladım.
Dram dərməyi məndə aktyor olmaq istəyi yaratdı. Yazmağa çox həvəsli olduğumdan o zaman Qaqarin adına Pionerlər Evində
şair Teyyub Qurbanın dərnəyinə
də də həvəslə gedirdim. Dramaturgiyanı çox sevdiyimə görə fikirlərimi qələmə
alırdım. 8-ci sinifdə
birpərdəli pyes yazdım. 1962-ci il idi və həmin pyes o zaman "Pioner" adlı jurnalda dərc edildi. Həmin dövr üçün bu, böyük hadisə idi. Azərbaycanın hər yerindən ünvanıma o qədər
məktub gəlirdi
ki, həvəsim daha
da artırdı. Nəticədə
həvəskar yazar kimi pyeslər yazmağa başladım.
26-lar adına Mədəniyyət
Sarayında Lütfi Məmmədbəyovun Xalq
Teatrı fəaliyyət
göstərirdi. Yazdığım
pyeslərin bir neçəsini Lütfi müəllim tamaşaya qoymuşdu. Özümün
aktyorluğa böyük
həvəsim vardı,
amma eyni zamanda Lütfi Məmmədbəyova tamaşaların
qoyulmasında çox
köməklik edirdim.
Və nəhayət, bir gün mənə
dedi ki, istəyirəm
bütün tamaşalarda
mənə assistentlik
edəsən, çünki
rejissor potensialın yüksəkdir.
- Bir başlanğıcın təməli
belə qoyuldu...
- Belə demək olar... Artıq 10-cu sinif şagirdi idim və gələcək
yolumu müəyyən
etmək zamanı çatmışdı. Həmin
ərəfədə Nazim Hikmətin
"Domoklın qılıncı"
əsərinə müraciət
etmişdim. O zaman Amerika-Vyetnam
müharibəsi gedirdi
və bu əsər müharibə
əleyhinə yazıldığından
onu tamaşaya qoydum və bununla da taleyimi həll etmiş oldum, yəni rejissor olmaq fikrini özlüyümdə
qətiləşdirdim. Məktəbi
bitirdim, sənədlərimi
Teatr İnstitutuna verdim, lakin qəbul
oluna bilmədim.
- Çıxış yolu isə həmişə
var...
- Təbii ki, var. O zaman mənə
rus dilini bilməyim yardım etdi və ölkədən
kənarda oxumaq qərarına gəldim. Eyni ittifaqın tərkibində yaşasaq
da, hərənin öz
respublikası vardı.
Mən təhsil almaq üçün Leninqradı (indiki Sankt-Peterburq) seçdim. Leninqrad Dövlət Teatr, Kino və Musiqi İnstitutuna gəldim. Dünyaca tanınmış rejissor Tovstonoqov həmin vaxt kurs yığırdı.
Bax, o zaman Allahın mənə olan lütfünü gördüm.
Tovstonoqova görə
parta arxasından qalxıb gələrək
rejissor olmaq olmaz. O, öz kursuna artıq təhsili olanları götürürdü və
həqiqətən qəbuldan
sonra gördüm ki, tələbə yoldaşlarımın
hamısı yaşda
xeyli böyükdülər.
Amma o zaman tale üç nəfərin
üzünə güldü.
Bunlar məşhur aktyor Yevgeniy Lebedevin oğlu, böyük dramaturq Viktor Rozovun oğlu və orta məktəbi bitirib Azərbaycandan gələn mən idim ki, indiki Sankt-Peterburq Teatr Akademiyasına daxil oldum.
- Hərənin böyüdüyü
və bir-birindən fərqli mühiti var...
- Belə bir deyim
var - hər şey ailədən başlayır.
Hər iki valideynim fərqli sənət sahibləri olsalar da, ədəbiyyatı,
teatrı çox sevirdilər. Xüsusilə
anam tez-tez məni Gənc Tamaşaçılar Teatrına
və indiki Milli Akademik Dram Teatrına aparırdı. Evimiz Sovetski adlanan ərazidə idi və piyada "Azdrama"nın gündüz
tamaşalarına gələrdik.
Atam sirki çox sevirdi və onunla da sirk tamaşalarına baxmağa gedərdim. 4-5 yaşından başlayaraq
böyüməyə başladığım
mühit belə olub. Xalalarım, bibilərim də məni konsertlərə aparardılar. Yəqin ki, gözümü açdığım
bu mühit kiçik yaşlarımdan
məndə ədəbiyyata,
səhnəyə maraq
yarada bilib.
- Səhnə və mistika...
- Səhnə özü ecazkar bir yerdir,
səhnə bir dünya deməkdir. Baxmayaraq ki, 12-15 metr uzunluğunda olan bir məkandır, lakin özündə bir dünya canlandırır. Dünya
ədəbiyyatının, müxtəlif ölkə
dramaturqlarının əsərləri
bir-birindən fərqli
şəkildə bu dünyada özünə
yer alır. Və bu əsərlər
öz mütəfəkkir
fikirləri ilə tamaşaçıya təsir
edə bilir. Teatr elə bir məfhumdur ki, insanın dünyagörüşünə
təsir edərək,
onu daha da zənginləşdirir. Məhz
teatrın səhnəsində
insan əyani olaraq yaxşı ilə pisi görür.
C.Cabbarlının dili
ilə desək, teatr bir məktəbdir.
Yaxşı və ya pis tamaşa
yoxdur. Var teatr, var səhnə əsəri və onlardan tamaşaçı nə
isə götrürə
bilir. Çünki tamaşaya qoyulan hər bir əsər
seçilərək səhnələşdirilir.
Və çox yaxşı haldır ki, insanlar teatra əylənməyə deyil,
öyrənmək üçün
gəlir.
- Fəaliyyətiniz boyu dram
janrına çox sadiq qalmısız...
- Əvvəldən üz tutduğum dram dərnəyi,
daha sonra Xalq Teatrında Lütfi Məmmədbəyovun
assistenti olaraq fəaliyyət göstərməyim
məni bu janra daha çox
bağlamış oldu.
Hər bir rejissor teatrın bütün janrlarında özünü sınamaq
istəyir. Mənim dipom işim Azərbaycanda oldu. O zaman Musiqili Komediya Teatrının rus bölməsində dramaturq Maykl Stüart və bəstəkar Cerri Germanın "Salam, Dolli" müzikl-operettasının
tamaşasını hazırladım.
Leninqraddan baletmeyster və rəssamlar belə gəlmişdi. Lakin bu, mənim
ilk və son işim oldu.
Kino janrında da özümü sınadım və "Azərbaycanfilm"də "Mənim
ağ şəhərim"
adlı bədii film çəkdim. Bütün bunlara rəğmən, mən özümü həmişə
- bu gün də, sabah da yalnız səhnədə görürəm,
çünki səhnə
mənim taleyimdir.
- Rejissor Mərahim
Fərzəlibəyov...
- Mən rejissoru
bir müəllim hesab edirəm. Bir tamaşada
xeyli sayda aktyor
iştirak edir. Musiqi dili ilə
desək, bir aktyor ansamblı yaranır və hər alət öz ifasını çalmalıdır, əks
halda xaric not dərhal eşidiləcək.
Səhnədə rejissor
var və o öyrədir.
Lakin yaxşı aktyora
heç bir müdaxilə lazım deyil, onu sadəcə
yönəltmək olar.
İlk addımlarımı atandan çalışmışam
ki, yaxşı aktyorlarla
işləyim. Çünki
onların professional aktyor
sənəti var və
onları yönəltmək
kifayət edir. Aktyor ona tapşırılan
rolla tanış olanda, artıq hər şeyi özü üçün
aydınlaşdıra bilir.
Rejissorla birlikdə onlar ümumi bir ideya yolunda
birləşərək uğurlu
bir tamaşanı ərsəyə gətirməyə
nail olurlar.
- Rejissorun tamaşa üçün əsər
seçmək kimi bir missiyası da var...
- Bəli, var.
Tamaşa seçimində
münasibətlər müxtəlif
olur. Olur ki, tələbəlik illərində mütaliə
etdiyin əsərlər
içində, hansısa
qəlbimdə bir iz buraxıb. İnstitutu bitirəndən
sonra təyinatımı
Qroznı Dövlət
Rus Dram Teatrına vermişdilər,
çünki Azərbaycana
yaxın bir şəhər idi. Həmin teatrın rejissoru Rusiyada yaşayan gürcü əsilli biri idi. Mənə dedi ki, bilirəm,
müəyyən müddətdən
sonra Vətəninə
qayıdacaqsan, ona görə də istəyərdim ki, arzuladığın tamaşaları
səhnəyə qoyasan.
Və bundan istifadə edərək bir neçə tamaşaya quruluş verdim. Onların arasında Tennessi Uliyamsın "Arzu tramvayı", Molyerin
"Tartüf" əsərləri,
Novitskinin "Yemelyanın
xoşbəxtliyi" adlı
rus nağılı əsasında bir müzikl yer aldı. Mənim bir rejissor kimi
formalaşmağım deyərdim
ki, oradan başladı. Təyinatımın
bitməyinə altı
ay qalmış anam Qroznıya gəldi, orada tamaşalarıma baxdı.
Lakin ailə vəziyyəti ilə bağlı mən Bakıya qayıtdım. Bir aydan sonra
Sumqayıt Dram Teatrının direktoru Salman Dadaşov məni dəvət etdi. Soruşdular ki, dəvət edilmiş bir rejissor kimi hansı
tamaşanı qoya bilərsən? Tələbəlik
illərində Gennadiy
Bokarevin istehsalat mövzusunda olan "Poladəridənlər" əsəri
böyük əks-səda
doğurmuşdu və
Sumqayıt sənaye şəhəri olduğundan
mən həmin əsərə müraciət
etmək qərarına
gəldim. Həm yeni rejissor işinə
görə, həm mövzusuna görə tamaşaya Bakıdan gəlib baxanların xeyli sayı vardı. Mədəniyyət
Nazirliyi tamaşanı
çox bəyəndi
və Mehdi Məmmədovun təklifi
ilə Sumqayıt Dövlət Teatrının
baş rejissoru təyin edildim. Nəriman Həsənzadə
ilə yaradıcılıq
işlərim oldu, Nəbi Xəzri ilə uzun müddət
yaradıcılıq bağlarımız
yarandı. Lakin rejissor fəaliyyətimin qırmızı xəttini
Azərbaycan ədəbiyyatının
korifey qələm ustadı İlyas Əfəndiyevlə olan yaradıcılığımız təşkil edir. Onun 11 əsərinə quruluş vermişəm ki, bu da
nadir bir hadisədir. İlyas Əfəndiyevlə yaradıcılıq
baxışlarımız bir-birini
tamamlayırdı, yaş
fərqinə baxmayaraq,
yaxın dostluğumuz
vardı. Və son günlərinə qədər onun əsərlərinə quruluş
verdim. Onun itkisindən sonra özümü yalnız hiss edirəm və yaradıcılığımda
nəhəng bir boşluq hələ də var.
- Akademik Milli Dram teatrından
yan keçmək olmaz...
- Fəaliyyətimin 40 ili bu teatrla bağlı
olub, uzun müddət baş rejissor kimi çalışmışam
orada. Quruluş verdiyim tamaşaların sayını-hesabını itirmişəm,
gözəl aktyor truppası ilə elə gözəl də tamaşalar hazırlamışıq ki.
Unudulmaz sənətkar,
Bakı Bələdiyyə
Teatrının yaradıcısı
Amaliya Pənahova dünyasını dəyişəndən
sonra onun qızı Aynur Muxtarova məni bura dəvət edəndə məmnuniyyətlə
təklifə razı
oldum. Həm gənc teatr, həm gözəl aktyor heyəti olduğuna görə dəvəti qəbul etdim. Yeni teatr, yeni abu-hava şəraitində
həvəslə fəaliyyətə
başladım və bundan çox razıyam. Teatrın potensialı böyükdür,
onlarla çox söz demək olar və deyirik
də.
- Geriyə baxmadan...
- Akademik Milli
Teatrı qocaman bir məbəddir, ömrümün xeyli hissəsi ora ilə bağlıdır.
Əgər bir əsərə quruluş
vermək təklifi gələrsə və fikir məni qane edərsə, ona yox demərəm.
Lakin bu gün mənim Bakı Bələdiyyə
Teatrım var, burada çalışıram,
fikirlərim, ideyalarım
bura ilə bağlıdır və çox inanıram ki, teatrın uğurları tamaşaçını
sevindirəcək.
Tamilla M-zadə
525-ci
qəzet.- 2023.- 10 iyun.- S.21.