Nəsiminin bəxtiyar olduğu gün
O qərar heç yarım səhifə də yer tutmur.
Amma arxasında hansı
gərgin əməklər,
həyəcanlar və
sadəcə sevinc deyil, sonsuz fərəh
dayanır! 1972-ci ilin
13 oktyabrında Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
Büro iclasında digər çoxsaylı məsələlərlə yanaşı,
böyük Azərbaycan
şairi İmadəddin
Nəsiminin 600 illiyinin
keçirilməsi haqda
qərar da qəbul edilir, yubiley komissiyasının tərkibi
təsdiq olunur (Həmin komissiyaya da, çox vaxt rast gəlindiyi kimi, formal olaraq adı keçib heç bir fəaliyyət göstərməyəcək
şəxslər deyil,
Azərbaycanın ən
ciddi və bulunduğu yerdə hökmən faydasını
verən qiymətli aydınları daxil edilmişdi. Hamısı qaymaqlar idi - komissiyanın sədri sənəddə Ali Sovetə
başçılıq edən
Qurban Xəlilov idisə də, əslində bütün
gedişatı gündəlik
izləməsiylə əsas
yükü Heydər Əliyev özü daşıyırdı. Tərkibdə
Cəfər Cəfərov,
Mirzə İbrahimov, Həsən
Abdullayev, Mirzağa Quluzadə,
Məmməd Arif Dadaşzadə, Rauf Hacıyev,
Qara Qarayev, Əlisöhbət Sumbatzadə,
Tokay Məmmədov, Həsən
Seyidbəyli, Həmid
Araslı, Süleyman Rüstəm, Rəsul Rza, Məmməd Rahim, Süleyman Rəhimov və digərləri vardı. Komissiya tez-tez toplandı, müzakirələr apardı
və bu qiymətli şəxsiyyətlərdən
həmin yığıncaqlarda
gələn səmərəli
təkliflər öz
yerində, onlardan hər biri həm
də o vaxt Nəsimiylə bağlı
irimi-xırdamı, hər
halda yaşayan bir əsər yaratdı. Tokay Məmmədov
ki Nəsimi heykəlinin
həmmüəlliflərindən idi, Həsən Seyidbəyli şair haqda filmi çəkirdi, Həmid Araslı Nəsimi haqda portret oçerk yazmışdı, əsər
bir çox Şərq və Qərb dillərinə tərcümə edildi ki,
bunun özü də bir ilk, Azərbaycan qələm sahibini dünyaya bunca çox dildə təqdimetmənin
birinci nümunəsi idi, Rəsul Rza Nəsimiyə "Son gecə" adlı poema həsr etdi, şairin "Divan"ının 1564-cü ildə
köçürülmüş nadir nüsxələrindən birini
taparaq elmi dövriyyəyə gətirdi,
daha əvvəlsə,
hələ 1968-ci ildə
o, Suriyaya səfər
etmişdi, şairin məzarını tapmışdı.
(Yəni tərkibdəkilərin
hər biri imkanı dairəsində Nəsimiyə, Nəsimiçiliyə
verə biləcəyi
xeyiri əsirgəmədi).
İldönümünün 1972-ci ilin noyabrında keçirilməsinə
qərar verilir (Ancaq sonra bu
müddət 1 ilə
yaxın uzanacaq və yubanmanın işə zərəri yox, nəzərəçarpacaq
xeyri dəyəcək,
daha çox iş görməkçün
əlavə girəvə
açılacaq). Səssiz-küysüz,
xüsusi müzakirəsiz-filansız
elan edilib dərhal da təsdiqlənən qərar.
Ancaq üzdən sakit görünən bu qərarın o tayında hay-küylər
də vardı, mübarizələr də.
Bu qərarın qəbul
edilməsi Mərkəzi
Komitə üçün
elə cari iş qaydasında baş tutan hadisə kimi qavranıla bilər. Ancaq həmin gün bu məsələnin
gündəliyə salına
bilməsi və o qərarın qəbuluna hər hansı irad, maneə olmaması cavan Birinci katib Heydər
Əliyevdən ötrü
yalnız bir uğur deyil, bu yüksək kürsüyə qalxandan sonra ilk zəfər sayılsa, yeri var. Nabələd adama, işin içindəki işdən hali olmayana qəribə və təəccüblü
gələr ki, niyə
balam, burda nə var ki, klassikin yubileyidir də, nədən ötrü
buna nəsə mız
qoyan ortaya çıxmalıydı?!
Heydər
Əliyev özü təfərrüatları açıb-ağartmır.
Heç həmin büro iclasında iştirak edənlərin də əksərinin pərdəarxası təfərrüatlardan
xəbəri yox idi. Dövr elə dövr idi, xırdaçılıq
etmək dəb deyildi və Heydər Əliyev də etdiyini çox qabartmağı sevən olmayıb (Nə o vaxtlar, nə də ömrün sonrakı parçalarında. Bununla
bağlı maraqlı
bir olmuşu mənə Həsən Həsənov nağıl
edib. Deyir, Heydər Əliyev adamlara görünməyən-bilinməyən,
amma bir başqasının ya edə bilməyəcəyi,
ya da çox çətinliklə öhdəsindən
gələ biləcəyi
xidmətləri haqqında
ötəri söylərdi,
elə xatırlayıb
keçərdi, döşünə
döymək, buna mühüm
məna verməyə
çalışmaq ona
yad idi. Bunu indi, üstündən böyük vaxt sovuşandan sonra, həmin anları xatirimdən keçirəndə
daha aydın hiss edirəm. İqtisadiyyatda,
sənayedə qazandığı
uğurlardan danışardı,
amma mədəni,
milli siyasət məsələsində
nail olduğu bəzən
lap qəhrəmanlıq hesab
ediləsi məsələləri
qabartmazdı, şişirtməzdi.
Yəqin, bunun o tərəfini də düşünürdü ki, belə
məsələlər ikibaşlıdır,
danışarsan, düşər-düşməzi
olar, daha sonra görəcəyin başqa işlərin qarşısına sədd
çəkilər. Həsən
müəllim yada salır
ki, 1980-ci il idi, Gəncədə
birinci katib idim, Heydər Əliyev Xanlara gəlmişdi. Mühafizəsinin
rəhbəri mənimlə
Gəncədə görüşəndə
ona yeni təşkil etdiyim Nizami poeziya teatrından danışdım, elə
teatr günü idi, onu da apardım,
tamaşaya baxdı.
Bu da gedib gördüklərini
Heydər Əliyevə
danışar. Heydər
Əliyev xəbər
göndərdi ki, sabah
burada iclasımı qurtarandan sonra gələcəyəm Gəncəyə,
həmin tamaşanı
təkrar eləsinlər,
baxmaq istəyirəm.
"Heydər Əliyev idi, İlham Əliyev idi, mən idim,
yanaşı əyləşmişdik,
tamaşa gedirdi, maraqla baxırdı, arada belə bir beyt var ki:
Cavankən el üçün
çəksən zəhmətlər,
Qocalanda
sənə xalq qulluq edər.
Bu misraları eşidəndə
mənə baxdı, pıçıltıyla dilləndi:
"Görürsən nə
deyir?!" və əlavə də etdi ki, bu qədər
çalışırıq, işlər görürük,
can yandırırıq, görən,
xalqın yadında qalacaqmı, bu elədiklərimizin qədri
bilinəcəkmi?"
Həsən müəllimin xatirəsi
məni riqqətləndirdi,
çünki zaman-zaman tarixlərə,
böyük şəxsiyyətlərin
ömürlərinə daldıqca,
taleləri araşdırdıqca
buna da dəfələrlə şahid kəsilmişəm
ki, insanlar onlara edilən ən xırda pislikləri daim dəqiqliklə hafizələrinin üst qatında saxlasalar da, yaxşılıqları, ən
böyük xidmətləri
belə tezliklə, asanca unuda bilirlər,
illah da bu barədə deyilməyəndə,
yazılmayanda, yada salınmayanda.
Mən bütün yazdıqlarımı
həm də məhz elə bundan ötrü - yaddaşların korşalmaması
naminə yazıram).
Dünyanın hər guşəsində
olduğu kimi, Sovet İttifaqının müxtəlif yerlərində
də ara-sıra zəlzələlər baş
verirdi. Ancaq bütün dünyadan fərqli olaraq, SSRİ-dəki yer silkələnmələrinin
balı nədirsə,
həmişə xeyli
aşağı görsənirdi,
yenə nədirsə,
Allah həmişə SSRİ-nin üzünə baxırdı ki, hər şey dağıntısız,
itkilərsiz, tələfatsız
ötüşürdü. Başqa ölkələrdə
olan sayaq, burada da ayrı-ayrı qəzalar barədə söz-söhbət yayılırdı,
amma qəzetlərin xəbərləri hamını
toxtadırdı ki, olmağına
olub, amma təşvişə əsas
yoxdur, qəziyyə xəta-bəlasız keçib.
Hər kəs anlayırdı ki, onu aldadırlar, qəzet yazanın, radio-televiziya deyənin hamısı yalandır, lakin rəsmi xəbərçiliyin
belə tərzinə
alışan və bu gedişatla barışan kimi idi.
İmadəddin Nəsiminin 1417-ci ildə
Hələbdə soyulmasından
camaatımız xəbərdar
idi. Bunu elmi kitablardan, məqalələrdən əlavə
dərs kitablarında
da yazmışdılar, odur
ki, əhvalatı bilməyən
təxminən yox kimiydi. Uzaqbaşı höcətləşmə bu
ətrafda gedirdi ki, asıb sonra soyublar, ya bunu
elə diri-diri ediblər.
Nəsimi
gəlib çatmışdı
600 yaşına. XV əsrin
əvvəllərində onun
nələr çəkdiyindən,
hansı məşəqqətlərlə
üzləşdiyindən azdan-çoxdan
hamı xəbərdar
idi, ancaq indi XX yüzilin 60-cı illərinin bitəcəyində
zavallının hansı
qovğalara ürcah olmasından, elə ikinci soyulmağa bərabər bəlalarla qarşı-qarşıya qalmasından
kimsə agah deyildi. Çünki söhbətlər dövlətin
çox hündürdəki
qalın qapılarının
arxasında gedirdi ki, hökmüylə zəlzələni
belə xətərsiz
etməyi bacaran o yerdən qırağa xəbər-filan sızmazdı.
Nəsimi
1369-cu ildə anadan olmuşdu, onun 600 yaşı 1969-cu ildə tamam olurdu və
yubiley də elə o vaxt keçirilməli idi. Azərbaycanda Mərkəzi
Komitə bununla bağlı 1968-ci ilin 8 oktyabrında qərar da qəbul etmişdi. Ancaq yubileyin işi tərsə düşmüşdü və
bu ildönümü ilə bağlı məsələlər sadəcə
ləngimirdi, hətta
bir para ciddi maneələr əmələ
gəlmişdi ki, məsələnin
gündəlikdən çıxarılmasına
gətirə bilərdi.
Hələ Heydər Əliyevin respublika rəhbərliyinə gəlməsindən
əvvəl Nəsimi
yubileyinin keçirilməsi
ilə bağlı çıxarılmış qərarın
kağız üzərində
qalması, icrası səmtində zəruri addımların atılmaması
boşuna deyilmiş, işarə birbaşa Moskvadan gəlibmiş ki, bir qədər əl saxlayın.
Səbəb nə idi, fağır Nəsiminin Kreml qarşısında nə suçu vardı?
Nəsimi
heç vaxt belə müşkülə
düşməmişdi. Nə
sağlığında, nə
edamından sonra.
İndi Nəsiminin 600 yaşı
bitəbitdəydi və
bu uzun ömrün
o, vur-tut 48 ilini yaşamışdı. Əgər
"yaşamışdı" sözü dünyada rahatlıq, firavanlıq görmək mənasında
düşünülsə, onda Nəsiminin ömründəki belə
illərin sayı lap az götürülməlidir.
Təqiblər, sıxıntılar,
qorxu-hürkü içində
bu diyardan o diyara baş götürüb qaçmalar,
yarıac-yarıtox günlər,
həftələr, aylar.
Bunların rahat ömrə aidiyyəti yoxdur. Amma bu yolu o özü seçmişdi. Mübarizələr,
möhnətlərə qatlaşa-qatlaşa
məsləki, amalları
uğrunda çarpışmalar
onun intixab etdiyi həyat tərziydi. Həmin səbəbdən də başqalarına narahat gələ bilən ömür illəri, əslində, onun qəbuluydu. Bəlkə də başqalarının
zillət saydığı
günlər onun nəzərində ləzzət
də olmasa, ən azı, elə həyatın adi cərəyanı deməkdi. Amma 600 yaşının
tamamında onun üzləşdiyi macəra
sevənlərinin də
qəlbini çox ağrıtdı, ruhu bunlara şahid idisə, ruhunu da ən ağır işgəncələrdən daha
artıq sarsıtdı.
Çünki Nəsiminin
ali niyyəti birləşdirmək idi. Məfkurənin, düşüncələrin,
sevgilərin ətrafında
birləşdirmək. Hətta
hərflərlə, sözlərlə
də körpü yaradaraq bir yol,
bir xətt üstündə toplamaq -
şagirdlərini, məsləkdaşlarını,
dostlarını, xalqını.
600 yaşının tamamında
isə məhəbbətdən,
istəkdən dəm
vura-vura onun adının ətrafına
yığışanlar əslində
parçalayırdılar, ayrı
salırdılar, niyyətləri
zahirən xoş olduğu halda dar bacadan baxdıqlarından,
hərəsi bir yana dartdıqlarından nəticə etibarı ilə Nəsimiyə zərər vurmuş olurdular.
"Haralısan" söhbəti
o vaxt - Nəsimi dövründə də olmuşdu, ondan əvvəlki çağlarda
da. Olmasaydı, adların,
təxəllüslərin böyründəki
nisbə də yaranmazdı. Biri Şirvani,
biri Gəncəli, biri Təbrizli, biri Ərdəbilli, biri Şəkili, biri Bakılı, biri Marağalı, biri Ordubadlı... çağırılmazdı. Doğrudur, elə o çox köhnə vaxtlarda nisbəsi "Azərbaycani" olan Bəhmənyar da yaşamışdı.
Amma belə nisbə götürən minlərin
arasında bir-iki nəfər olardı. Yəqin ki, keçmişlərdə
o cür nisbələr
qəbul edənlər
dədə-baba yurdlarını
Vətənin başqa
bölgələrindən ayırmaq,
özgə yerlərdən
üstün tutmaq barədə heç fikirləşmirdilər, sadəcə,
doğulduqları torpağa
bu minvalla azacıq da olsa xidmət etmək istəyirdilər. Amma nə
edəsən ki, vaxt çayları axdı keçdi və bu xislət bir xəstəliyə çevrilən qorxulu həddəcən yetişdi,
milləti içəridən
gəmirən güvəyə
döndü.
Artıq
1966-67-ci illərdən etibarən
Nəsiminin yaxınlaşan
600 illiyi ilə bağlı qəzetlərdə-jurnallarda
məqalələr dərc
edilməyə başlanmışdı.
1968-ci ilin oktyabrında
Mərkəzi Komitə
yubileyin keçirilməsi
ilə bağlı rəsmən qərar qəbul edəndən sonra isə həmin məqalələr
sırası sıxlaşmağa
başladı.
Salman Mümtazın hələ
1926-cı ildə nəşr
etdirdiyi və Nəsiminin Şamaxıda
doğulduğunu göstərən
dəyərli, tarixi məlumatla zəngin məqaləsi illər fasiləsindən sonra təkrarən işıq
üzü gördü.
Bunun ardınca əslən
Bakıdan, İçərişəhərdən
olan, Elmlər Akademiyasının əməkdaşı,
arxivlərdə, mənbələrdə
dərinlərə getməyin
aludəsi filoloq Əliəjdər Seyidzadə
elan etdi ki, Nəsimi şamaxılı deyil, içərişəhərlidir, qala divarları arasında yaşayıb, həyətini də, evini də tapmışam.
Ayrıca məqaləsində
öz aləmində sübut etdi ki, bəs Nəsimi xalis bakılıdır. Gəncə Pedaqoji İnstitutunun professoru
Nazim Axundovun bundan lap az sonra çıxan
məqaləsi vəziyyəti
bir az qarışdırdı.
O, isbat edirdi ki, Nəsimi gəncəlidir
ki, var. Nəsiminin farsca
"Divan"ını çapa
hazırlayan, orta əsrlər ədəbiyyatımızın
bilicilərindən olan,
vaxtilə akademiyanın
Şərqşünaslıq İnstitutunda eyni şöbədə işlədiyimiz,
əslən Cənubi
Azərbaycandan olan
professor Həmid Məmmədzadə
Nəsimini elədi təbrizli. Getdikcə meydan qızışırdı.
Bərk bəhsəbəhs
düşmüşdü. Əslən Dağıstandan
olan geoloq Əziz Əsgərovun məqaləsi isə lap gözlənilməz idi. Dərbənddə XIV yüzilliyə
aid bir mağara tapdığını, həmin
mağarada vaxtilə hürufilərin yığışdığını,
Nəsiminin də dərbəndli olduğunu
iddia edirdi. Akademik Məmməd Cəfər isə Nəsiminin naxçıvanlı
olduğunu sübuta yetirirdi. Universitet müəllimim, görkəmli
filosof Fuad Qasımzadə
mənə danışmışdı
ki, bizimkilərin Nəsimini
bölüşdürə bilmədiyi həmin ərəfədə türkmənlər
götürüb Moskvaya
məktublar yollamağa
başlayırlar, bəs
Nəsimi türkmən
şairidir, azərbaycanlılar
heç onun haralı olduğunu müəyyənləşdirə bilmirlər. Fuad müəllim
söyləyirdi ki, həmin
çoxsaylı məktublardan
birinin surəti onun əlinə keçibmiş. Türkmənlər
dünyaca məşhur
görkəmli şərqşünas
alim, əslən Krım
tatarı olan Aqafangel Krımskiyə istinad edirdilər ki, o, Nəsiminin türkmən olduğunu göstərib,
üstəlik, Nəsimi
bir surət kimi "Seypelmelek-Metxalcemal",
"Devletyar", "Gül-Sənubər", "Şabəhram"
kimi müəllifli dastanlarda keçməkdədir.
Türkmənlər Kremldən
rica edirdilər ki, öz şairləri saydıqları Nəsiminin
600 illiyinin keçirilməsi
üçün icazəni
onlara versinlər.
İş ondadır ki, əgər
1968-ci ilin oktyabrında
Azərbaycanda Mərkəzi
Komitə Nəsimi yubileyinin qeyd edilməsi ilə əlaqədar qərar qəbul etmişdisə, bunu hökmən Moskva ilə razılaşdırmışdı.
Çünki belə
böyük yubileylər
həm də nəzərəçarpacaq məsrəflər
tələb edirdi və hansı maliyyənin verilməsi izni də oradan
gəlirdi.
Türkmənlərin iddiaları və topa-topa məktubları Mərkəzdə
əməlli-başlı tərəddüd
yaradır. Belə mübahisəli hallarda adətən Mərkəz
işi tərəflərdən
birinin xeyrinə həll etməkdənsə
daha canqurtaran seçimə üstünlük
verir, məsələni
ümumən gündəlikdən
çıxarırdı. Nəsimi
ilə bağlı da
belə ola bilərdi.
Nə itirərdik?
Kino tariximizin incilərindən
biri kimi həmişəlik yaşamaq
haqqı qazanmış,
Nəsimini xalqa daha artıq yaxınlaşdırmaq və
sevdirmək istiqamətində
əvəzsiz yeri olan bədii film yaranmazdı, bu gün şəhərimizi
bəzəyən Nəsimi
abidəsi olmazdı, Nəsimi sözlərinə
bəstələnmiş o gözəl
nəğmələr silsiləsi,
mövzusu Nəsiminin
həyatı və şeirləri olan rəsmlər qatarı doğulmazdı, Nəsimi
şeirləri ruscaya çevrilərək nəşr
edilməz, SSRİ boyunca
nəhəng tirajla yayılmazdı və şairimizin şöhrətinə
şöhrət artıran,
onu Azərbaycanın yenilməz bir mütəfəkkir söz
ustadı kimi dünyada tanıdan çox niyyətlər ürəkdəcə qalardı.
Heydər
Əliyev Nəsiminin
600 illiyi ilə bağlı qərarı büroda təsdiq edib yubiley tədbirlərinə
başlamaq imkanı qazanmaqçün birbaşa
SSRİ rəhbəri Leonid Brejnevlə danışmış,
xeyir-duanı ondan almışdı. Yoxsa ki,
yubileyin baş tutacağı artıq kor dalana dirənmişdi.
Heydər
Əliyevin fədakar səyləri bu pərt aqibətlə qarşılaşa bilməyimizin
qarşısını aldı.
Mübahisə tozanağı
toxtadı, türkmənlərin
Nəsimimizi özləşdirmək
cəhdləri də boşa çıxdı.
Amma şairin haralı
olması ilə alimlərimizin bu çəkişməsi hər
halda tarixin də, elə Nəsiminin də yadında qalır...
(Unudulmaz yazıçımız
Mirzə İbrahimov söyləyirdi
ki, o vaxt türkmənlərin
aranı qatışdırdığı
vaxtlarda Heydər Əliyev ona zəng vurubmuş ki, orta asiyalı qardaşlarımızın bu
iddiası ilə bağlı sizin fikriniz nədir? Mirzə müəllim də cavab veribmiş
ki, bu iddianın puç olmasının çox sübutu var, ən bariz olanlarından
biri budur ki, Nəsimi şiə olub, türkmənlərsə
sünnidir.
Bu müşahidə xoşuna
gəlibmiş Heydər
Əliyevin, "Çox
məntiqlidir. Bunu da əsaslı sübutlar cərgəsinə artıraq"
deyibmiş və belə görünür
ki, Moskvada məsələni
çözmək üçün
arayış hazırlayarkən
ona xas kəşfiyyatçı
və təhqiqatçı
ciddiyyəti ilə hər bir əşyayi-dəlili
axıracan incələyirmiş).
Mərkəzi Komitənin 1970-ci ilin
13 oktyabrında qəbul
etdiyi qərarı 1
ay içərisində yeni tədbirlər planını
hazırlayıb təqdim
etməyi istəyirdi.
Məsələni mahiyyətcə həll
etmiş olduğundan Heydər Əliyev artıq axayın idi. Beli Moskvaya
bağlıydı və
indi Kremlə məktubu daha türkmənlər yox, o göndərirdi, həm də Nəsimi yubileyinin miqyaslarını
daha da genişləndirmək,
bu yubileyin beynəlxalq əks-sədasını
daha qüvvətli etməkçün düşündüyü
təşəbbüslərlə.
1972-ci il avqustun 24-ündə Heydər
Əliyev Kremlə ünvanladığı məktubu
belə başlayırdı:
"1973-cü ilin oktyabrında
böyük Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri İmadəddin
Nəsiminin anadan olmasının 600 illiyi qeyd ediləcək.
Suriya və eləcə də Yaxın və Orta Şərq
xalqları ictimaiyyətinin
diqqətini Nəsimi yubileyinə cəlb etmək məqsədi ilə Sov.İKP MK-dan aşağıdakı məsələləri
nəzərdən keçirməsini
xahiş edirik: İmadəddin Nəsiminin
anadan olmasının
600 illiyinin bayram edilməsinin UNESCO-nun yubiley
tarixləri təqviminə
salınmasını; Azərbaycan
SSR-ə yubiley təntənələrində
iştirak etməkçün
Xarici Ölkələrlə
Dostluq və Mədəni Əlaqələr
Cəmiyyətləri İttifaqı,
Asiya və Afrika xalqları ilə Həmrəylik Komitəsi
və digər ictimai təşkilatların
xətti ilə mütərəqqi siyasi-ictimai
xadimlər sırasından
10 gün müddətinə
Suriyadan 5-7 nəfər,
Misir Ərəb Respublikası, Türkiyə
və İranın hər birindən 2 nəfər dəvət edilsin; Xarici Ölkələrlə Dostluq
və Mədəni Əlaqələr Cəmiyyətləri
İttifaqı yolu ilə 1973-cü ilin may ayında 15 nəfər elm, incəsənət
və ədəbiyyat
xadimindən ibarət
qrupun mübadiləsi
də daxil olmaqla, Suriya Ərəb Respublikasında
Suriya-Sovet dostluğu günləri, 1973-cü ilin
sentyabrında isə Azərbaycanda Sovet-Suriya dostluq günləri keçirilsin; Suriyadakı
Nəsimi mavzoleyinin bərpa edilməsinə imkan yaradılsın. Başdaşının və
mavzoleyin bərpası,
ərazinin abadlaşdırılması,
çox da böyük
olmayan muzey-pavilyonun tikilməsi nəzərdə
tutulur. Orada Nəsiminin həyatı və yaradıcılığı
ilə əlaqədar
eksponatlar nümayiş
etdiriləcək. Sərginin
təxmini qiyməti
60 min rubldur".
Məktubun sonundakı istək
isə ədəbiyyatımızın,
mətnşünaslığımızın,
bütövlükdə elmimizin
sovet dönəmində
qapalılıq şəraitində,
xaricə çıxışların
həddən ziyadə
məhdudluğu şəraitində
irəliləməyə vadar
olduğu əsnada sanki araşdırıcımıza
bir nəfəs genliyi bağışlayır,
qol-qanad verirdi: "Nəsimi yaradıcılığı
haqqında Suriya-Sovet Dostluq Təşkilatının
Mədəni Əlaqələr
Mərkəzində, təhsil
müəssisələrində mühazirələr oxumaq
üçün sovet
alimlərindən ibarət
qrup Suriyaya göndərilsin. Həmçinin
Suriya, İran və Türkiyədən Nəsimi
ilə bağlı materiallar, əlyazmaları
toplamaq, obyektləri öyrənmək məqsədilə
hərəsinə bir
nəfər olmaqla elmi işçilər ezam edilsin".
Bu məktubu ilə Heydər Əliyev Azərbaycan alimi və mədəniyyət
xadimləri üçün
ilk dəfə olaraq xarici ölkələrdə
tədqiqatlar aparmaqdan
ötrü Sovet İttifaqı rəhbərliyindən
rüsxət alır,
beləliklə də,
bu addımı ilə tarixşünaslıq,
ədəbiyyatşünaslıq, mədəniyyətşünaslıq elmlərimizin gələcək
inkişafına ciddi müsbət təsir göstərəcək son dərəcə
gərəkli bir təmayülün təməlini
qoyurdu.
"Sovet alimi" yazarkən də, təbii ki, ayrı bir respublikadan deyil, elə bilavasitə Nəsiminin Vətənindən olan azərbaycanlı tədqiqatçıların
göndərilməsini nəzərdə
tuturdu.
Nəsimi
işlərinin gedişini
götürmüşdü tam nəzarətinə. Hər
nüansa ayrıca diqqət göstərirdi və hər bir nəzərdə tutulan işin tam ürəyi istəyən
şəkildə alınmasından
ötrü sadəcə
çalışmırdı, mübarizə aparırdı.
Filmin uğurlu alınması başlıca istəklərindən
idi. Yaradıcı heyətlə mütəmadi
əlaqədə idi.
Ssenari müəllifi rəhmətlik İsa Hüseynov
özü mənə
danışıb ki, Heydər
Əliyev filmlə bağlı mənimlə
söhbət edəndə
hiss etdim ki, ssenarini oxuyub, çünki elə suallar verirdi ki, bununçün mütləq mətnə yerli-yataqlı bələd
olmalıydın. Ən
sonda da bunu xəbər alıbmış
ki, hürufilərin nə
istədiyini bildik, bəs sizin filminizin başlıca ideyası, qayəsi nədir? İsa müəllim
söyləyirdi ki, dərhal
cavab verdim: "Kamil insan!" Bunun müqabilində bir söz demədi, mənalı baxdı, başı ilə təsdiqlədi.
1972-ci il avqustun 24-də Heydər Əliyev Moskvaya, SSRİ Kinematoqrafiya Komitəsinin sədri Yermaka yazırdı: "Hörmətli
Filipp Timofeyeviç! Sizə məlumdur ki,
1973-cü ilin sentyabrında
böyük Azərbaycan
şairi İmadəddin
Nəsiminin 600 illiyi qeyd ediləcəkdir. Bu münasibətlə respublikanın
kinematoqrafçıları şairin həyat və yaradıcılığı
haqqında tammetrajlı
bədii filmin çəkilişinə hazırlaşırlar.
Hazırlanmış ədəbi
ssenari "Azərbaycanfilm"in
bədii şurası
tərəfindən qəbul
edilmişdir və sizin diqqətinizə təqdim edilib. Nəsiminin həyatının
müəyyən dövrünün
Suriya və Türkiyədə keçməsini
nəzərə alaraq
(onun məzarı da Hələb şəhərindədir)
filmin yaradıcıları
filmin bir hissəsini göstərilən
ölkələrdə çəkməyi
düşünürlər".
Heydər
Əliyev məktubu ideologiya üzrə katibin imzası ilə deyil, şəxsən öz adından göndərməklə
məsələyə xüsusi
diqqət göstərdiyini
vurğulamış olurdu
və xahiş edirdi ki, çəkilişləri
aparmaqçün SSRİ Dövlətkinonun
xarici ezamiyyətləri
planında "Nəsimi" filmi ilə bağlı Suriya və Türkiyədə çəkilişlər aparmaq
üçün 10-12 nəfərlik
heyətin 1 ay müddətinə
göndərilməsi nəzərə
alınsın. Məsələnin
nazik tərəfini də unutmurdu, bilirdi ki, belə hallarda çox zaman müsbət cavabın verilməməsi maliyyə
ilə bağlanır,
ona görə də əlavə edirdi ki, səfər xərclərini respublika öz üzərinə götürməyə hazırdır.
Nəsimidən sonra da Azərbaycanda
orta əsrlərdə
ömür sürmüş
neçə klassikimizin
yuvarlaq ildönümlərinin
keçirilməsi ilə
bağlı qərarlar
qəbul edilib. Heydər Əliyevin özünün sovet və müstəqillik dövründə Azərbaycana
başçılıq etdiyi
vaxtlarda da, digər rəhbərlərin
dönəmində də.
Təbii ki, hər yubiley əsnasında tədbirlər
planı tərib edilib. Ancaq zənginliyi,
sanbalı, əhatəsi
ilə onların heç biri Nəsimi ilə bağlı hazırlanmış
və tam həcmdə də yerinə yetirilmiş layihəyə çatmaz.
Çünki onun tərtibini də, icrasına nəzarəti də Heydər Əliyev şəxsən
öz üzərinə
götürmüşdü. Ona görə ki, batırılmaqdan xilas etdiyi yubileyin
təşkili və gerçəkləşməsi istiqamətində hansısa
xırda yanlışlığın
belə olmasını
istisna etməyi özü üçün
qətiləşdiribmiş. Həm də heç həmin kifayət qədər dolğun layihə belə onu sonacan
qane etmir. 1973-cü il martın 13-də Mərkəzi Komitə Bürosunda Nəsimi yubileyinin keçirilməsinə
hazırlıqla bağlı
əlavə tədbirlər
haqda növbəti qərarı imzalayır. Bu sənəd də Nəsiminin, bir böyük Azərbaycan şairinin
SSRİ-dən kənarlarda
təbliğinin, deməli,
Azərbaycanın daha
artıq tanıtdırılması
üçün açıla
biləcək yeni üfüqlərə hesablanmışdı.
Heydər Əliyev
Nəsiminin dünyaya
təqdimi baxımından
ən başlıca məqsədə çatmışdı,
yubiley UNESCO-nın siyahısına düşmüşdü.
Bununla bütün başqa qazanclardan əlavə bir də buna nail
olunmuşdu ki, məhz dünyanın baş elm, mədəniyyət,
təhsil təşkilatı
İmadəddin Nəsimini
planetə Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri kimi təqdim etdi. Daha kimsə hansısa qondarma mənbələrə söykənərək
Nəsiminin guya ona aidliyi xülyasına
düşə bilməz,
düşsə də,
buna məhəl qoyulmaz. Əsas hədəfə çatılmışdı,
qalırdı ahəstə-ahəstə
çevrəni genişləndirmək,
indi də bunu edirdi.
Nəsimi şeirinin
çevrildiyi dillərin
sayını artırmaq,
bu sıraya ərəb, fars, ingilis, fransız, alman dillərində bədii çevirmələri
əlavə etmək umulurdu.
Bu təzə
məktubla dəvət
olunan əcnəbi qonaqların miqdarını
artırmaq diləyi də vardı:
"1973-cü ilin sentyabrında
Bakıya Asiya və Afrika xalqları yazıçılarının
Alma-atada (indi Almatı - R.H.) keçirilən
V beynəlxalq
konfransında iştirak
edən 75 xarici vətəndaş 5 gün
müddətinə Bakıya
dəvət edilsinlər.
Nəsimi ilə bağlı ən azı 5 adda müxtəlif dillərdə
təbliğati materiallar
hazırlanaraq nəşr
edilsin, Xaricdəki Sovet Dostluq Təşkilatları
İttifaqının xətti
ilə yayılsın.
Nəsimi haqqında ərəb dilində məlumatlar hazırlanaraq
yerli mətbuatda dərc edilmək, radio-televiziyada verilmək üçün Suriyaya, Yaxın və Orta Şərq ölkələrinə göndərilsin".
Və bir də Nəsimi sözlərinə irihəcmli
bir musiqi əsərinin yaradılması
qət edilirdi.
Daha bir
ayrıca sərəncamı
var Heydər Əliyevin - UNESCO-nun Baş katibi Rene Mayorun rəhbərlik
etdiyi qurumdan bir məsul şəxsin müşayiət
və "Kuryer
UNESCO" jurnalının bir
müxbirinin dəvət
edilməsi haqda (Bakıda 1973-cü ilin payızında keçirilən
yubiley mərasimində
iştirak etməkçün
jurnalın sadəcə
sıravi müxbiri deyil, baş redaktoru Sendi Koffler özü gələcək və gedib də gördüklərini
yazacaq).
Tədbirin beynəlxalq
çəkisinin artması
və sonra da izlərin UNESCO jurnalının səhifələrində
qalmasından ötrü
bu da gərəkli
addımdır. Bundan ötrü Heydər Əliyevin imzası ilə Moskvaya - UNESCO məsələləri üzrə
SSRİ Komissiyasının sədri A.Smirnova ayrıca məktub gedir.
Elə həmin
yubiley tədbirləri
çərçivəsində də Elmlər Akademiyasının Dilçilik
İnstitutuna dilimizin inkişafı və saflığının qorunması
sahəsində zəhmətləri
az olmayan Nəsiminin adı verili.
Üstündən çox illər keçəndən sonra uzaq dünənlərdə
qalan Nəsimi yubileyindən danışarkən
Heydər Əliyev o vaxt tədbirlərin beynəlxalq çərçivəsini
daha çox genişləndirməklə ümdə
diləyinin elə Azərbaycanı daha artıq tanıtmaq olduğunu açıq bəyan edirdi: "Xatirinizdədirmi, Nəsiminin
600 illik yubileyini qeyd etdiyimiz zaman bu, dünyada
nə qədər əks-səda doğurdu, Azərbaycanı nə qədər tanıtdı!
...Məhz Azərbaycan
xalqına mənsub olan Nəsimi kimi parlaq bir
şəxsiyyəti dünyaya
tanıtmaq, şübhəsiz
ki, xalqımızın
hörmətini qaldırmaq
deməkdir".
...1973-cü il sentyabrın 11-də saat
16-da paytaxtın Səməd
Vurğun və Nizami küçələrinin
kəsişməsindəki meydanda Nəsimi abidəsinin bünövrəsinin
qoyulması ilə bağlı mitinq keçirilirdi. Mərasimi
o vaxtlar Bakı şəhər Partiya Komitəsinin katibi olan Elmira Qafarova
açır. Qranit lövhənin üstündəki
örtüyü çəkmək
şərəfi Ümumittifaq
Nəsimi yubiley komitəsinin sədri, görkəmli sovet şairi Nikolay Tixonova və respublika Nəsimi yubiley komitəsinin sədri Qurban Xəlilova həvalə edilmişdi. Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının
birinci katibi Mirzə İbrahimov, sonra isə Rusiya Federasiyası Yazıçılar İttifaqı
İdarə heyətinin
katibi Sergey Vasilyev giriş nitqlərini edirlər, Monqolustan Yazıçılar
İttifaqının sədri
Dojoqiyi Sedev mikrofon qarşısına
gəlir, monqolcaya çevirdiyi Nəsimi tüyuğlarını oxuyur,
sosialist epoxasının
ab-havasına uyğun
olaraq bir əməkçiyə - Leninneftdə
quyuların yeraltı
təmiri sexinin ustası Əlihəsən
Nəcəfova söz
verilir, özbəkistanlı
akademik Vahid Zahidov bayram təbrikini edir, Gürcüstanın mədəniyyət
naziri, görkəmli bəstəkar Otar Taktakişvili ürək sözlərini deyir, sonda şair Əhməd Cəmil danışır, Azərbaycan
insanına az müddət sonra bu meydanda ilk
dəfə görünəcək
Nəsimi abidəsini bəri başdan ölməz şairin öz misrası ilə salamlayır: "Mərhəba, xoş gəldin, ey ruh-i rəvanım, mərhəba!"
Amma həmin
şeirin o gün o meydanda səslənməyən
bir başqa misrası da var: "Gəldi
yarım naz ilə, sordu, Nəsimi, necəsən?"
Necə olasıydı
ki! O əziz gündə abidəyə
çevrilərək yurduna
qayıtmasının yolu
açılmış, lap
az sonra bu meydanda vüqarla
ucalacaq, bütün gələcək boyu daim məğrur duruşuyla xalqı ilə üz-üzə dayanacaq İmadəddin
Nəsimi, əlbəttə
ki, bəxtiyar idi!
8 iyun 2023
Rafael
HÜSEYNOV
Akademik
525-ci
qəzet.- 2023.- 10 iyun.- S.10-11.