"Uşaq
kinosu": dünəndən
bu günə
Uşaq
kinosunun mövcud problemlərindən danışmazdan
öncə mövzuyla
bağlı keçmişə
qayıtmağa ehtiyac
olduğunu düşünürəm.
1937-ci ildə, ölkəmizin
ilk qadın kinorejissoru
Qəmər Salamzadə
və Aleksandr Popovun çəkdiyi "Dəcəl
dəstə" tammetrajlı
uşaq filmini uğurlu hesab etmək çətindir. Sovetlərin yeni nəsil modelini təqdim və təbliğ edən "Dəcəl dəstə"nin süjetinə
dövrün ideoloji diskursu hakimdir və vizual konsepsiyası bədii-estetik
keyfiyyətlərə cavab
vermir. Bakının beynəlmiləl orta məktəblərindən birində
baş verən hadisədə şagirdlərin
qarşısına mütləq
şəkildə əməksevər,
əlaçı, nümunəvi
olmaq öhdəliyi qoyulur. Məcburi tərbiyə metodunun kökündə əlbəttə
ki, 1930-cu illərdə güclənən
totalitarizm, senzura, ideoloji-siyasi basqı dayanırdı. Sonrakı
illərdə siyasi rejimin müəyyən mənada yumşalması sayəsində, bu tendensiya öz təsir gücünü bir qədər itirdi...
Sovet dönəmində uşaq
və yeniyetmə mövzularına müraciət
edən rejissorlardan biri Gülbəniz Əzimzadə idi. Hərçənd, rejissorun
ekran əsərlərinin
populyarlıq qazandığını
söyləmək olmaz. Gülbəniz Əzimzadənin 1982-ci ildə
lentə aldığı
"Qaladan tapılan mücrü" filmində
süjetin detektiv xətti uşaq xarakterlərini arxa plana keçirir. Müəlllifin yeniyetmələr
üçün nəzərdə
tutulan "Avqust gələndə" (1984) filminin
qəhrəmanı Arifin üzərinə
isə həddən çox yük qoyulur: dərnəkdən
qovulan yeniyetmə özünütəsdiq uğrunda
mübarizə aparır,
atasını vaxtsız
itirdiyindən ailə
qayğılarını çəkir,
böyüklərin təsirindən
qaçmaq, öz arzularının dalınca
getmək üçün
çırpınır və
s. Qəhrəmanın müstəqil
həyata keçid prosesində çətinliklər
yaşaması kimi aktual məsələyə
toxunulsa da, əsərin
yeniyetmələrə hesablandığını
nəzərə alsaq,
bütün hallarda dramatik qat yumşaldılmalı,
emosional yük azaldılmalı, təsvir
həlli dinamik olmalıydı.
Rüfət Şabanovun 1983-cü ildə çəkdiyi
"Gəmi saatının
sirri"ndə əsas
mövzu - böyüklərin
düşüncəsiylə uşaq dünyasının
toqquşması, qarşılıqlı
anlaşma problemidir. Burdakı problemlərdən
biri obrazların davranışının, konkret
situasiyaların əsaslandırılmaması,
vacib psixoloji vurğuların edilməməsi,
təsvir həllinin zəifliyidir.
Filmoqrafiyasında bir neçə
uşaq filmi yer alan Rasim İsmayılovun
("Asif, Vasif, Ağasif",
"Şir evdən qaçdı") süjetləri
macəra xəttinin aktivliyi ilə seçilir ki, bu da filmin uşaq auditoriyası üçün
baxımlılığını təmin edir.
Əlbəttə ki, ən çox
sevilən və baxılan Əlisəttar Atakişiyevin filmləridir.
Onun demək olar ki, kult statusu
qazanmış "Sehrli
xalat", "Bir qalanın
sirri", həmçinin
"Qərib cinlər
diyarında" ekran işlərinin dili rahat, axıcıdır, o
dövr üçün
maraqlı xüsusi effektlərdən uğurla
istifadə edilib, parlaq obrazlar, təsvir həllinin ifadəliliyi, asan qavranılan məzmunu uşaqların mənəvi-estetik
dünyagörüşünün formalaşmasıda əhəmiyyətli
gücə malikdir.
Bundan başqa, sovet dönəmində Ənvər
Əblucun daha yuxarı yaş qrupu üçün keçərli sayılan,
yazıçı Süleyman
Vəliyevin "Şor
cüllütü" əsəri
əsasında ekranlaşdırılan,
sovet inqilabından əvvəlki dövrü
əhatə eləyən,
öz uşaqlıq sevincini, qayğısını
yaşaya bilməyən,
ataları kimi ağır işlərdə
çalışan qəhrəmanların
həyatını real boyalarla
canlandıran "Qara
gölün cəngavərləri",
Tofiq İsmayılovun
mühafizəkar ailə
dəyərləri ilə
müğənni olmaq
arzusu uyğunlaşmayan,
müəyyən mənada
atasının psixoloji
təzyiqi ilə üzləşən, amma
sonda məqsədinə
çatan qızcığazın
hekayəsini danışan "Mən mahnı qoşuram", "Məlikməmməd"
nağılı əsasında
lentə alınan, nağıl personajlarının
maraqlı yozumlandığı
"Əzablı yollar"
filmi kinematoqrafik keyfiyyətlərə
cavab verirdi.
Müstəqillik illərində isə
uşaq kinosunun tamamən unudulduğunu, diqqətdən kənar qaldığını desək,
yanılmarıq. Düzdür,
son 15-20 ildə ildə
Mədəniyyət Nazirliyinin
maliyyə dəstəyi
ilə əsas qəhrəmanı uşaq
olan bir neçə film çəkildi.
Sadəcə, həmin
ekran əsərlərinin
uşaq auditoriyasına,
onların intellektual səviyyəsinə uyğunluğu
mübahisəlidir. Ümumiyyətlə,
"uşaq kinosu"
anlayışı qəhrəmanları
uşaq olan, bununla belə, daha çox böyüklər üçün
nəzərdə tutulan
filmlərdən fərqlənir.
Misalçün, Şamil
Mahmudbəyovun "Şərikli
çörək", yaxud
Mikayıl Mikayılovun
"Lətif" filminin
qəhrəmanlarını uşaqlar oynasa, onları sırf uşaq filmi adlandırmaq çətindir. Hər iki filmdə uşaqların dünyasına
nüfuz edilməkə
yanaşı, onların
ağır həyatlarının
fonunda, baxış bucaqlarından dövrün
mürəkkəb reallıqları,
mənəvi çətinlikləri
əhvalatın əsas
xəttini təşkil
edir. "Lətif"
1920-30-cu illərdə kəndlərdəki
kolxoz quruculuğunun, kollektivləşmənin təsirlərini
göstərir, ictimai-siyasi
reallığı, balaca
Lətifin sərt gerçəkliklə qarşılaşmasını
önə çəkir.
"Şərikli çörək"də
isə müharibə
dövründə ağır
sosial şərtlərdə
yaşayan Vaqifin varolma mübarizəsi haqdadır, o, böyüklərin
qarışıq dünyasını
anlamağa çalışır,
hadisələri uşaq
düşüncəsinin süzgəcindən
keçirərək seçimlərini
edir, təcrübə
toplayır. Bu kimi filmlər uşaqlardan emosional baxımdan hazırlıq tələb
edir. Və yaş auditoriyası baxmından hibrid xarakterlidir, yəni ağır dramatik, emosional yükü ilə seçilən bu filmlər uşaqların valideynlərilə
birgə baxacağı
əsərlərdir. Yeri
gəlmişkən, dünya
kinosunda uşaq obrazlarının mərkəzi
personaj kimi seçildiyi, amma hətta yetkin tamaşaçının belə
psixoloji, mənəvi
cəhətdən çətin
qəbul edəcəyi
filmlər var ki, onlara
azyaşlıların baxması
arzuolunan deyil. Misalçün, Roberto Rosselinin
"Almaniya, sıfır
ili", Vittrio De Sikanın "Şuşa"
bədii filmlərində
uşaqlar siyasi-sosial gerçəkliyin qurbanları
kimi göstərilir, onların həyatı elə bir qəddarlıqla
təsvir olunur ki, bu, yetkin tamaşçıdan
da hazırlıq tələb
edir.
Yaxud
Günter Qrassın "Tənəkə
təbili" əsasında
eyniadlı filmi ekranlaşdıran
Folker Şlöndorfun
bu ekran əsərinin qəhrəmanı
uşaq olmasına rəğmən, hekayə
mahiyyətcə fəlsəfi
dramdır və hətta bəzi ölkələrdə on iki
yaşlı oğlanın
yeniyetməlik yaşına
çatmayan qızla yataq səhnəsi səbəbindən qadağan
edilib...
Həmçinin Rüfət Əsədovun
"Arxada qalmış
gələcək" (2004), İlqar Nəcəfin
"Buta" (2011) filmlərinin
uşaq auditoriyasına
uyğunluğunu birmənalı
şəkildə qəbul
etmək çətindir.
"Arxada qalmış
gələcək" qaçqın
düşərgəsində yaşayan, keçmişə-1990-cı illərin müharibə bölgəsinə düşən
uşağın hekayəsindən
çox müharibə
haqdadır. Kənddə
nənəsi ilə yaşayan, düşüncəsiylə
yaşıdlarından seçilən
balaca Butanın hekayəsi isə fəlsəfi, mücərrəd
qatda işlənib, təsvir həlli estetik olsa da,
dialoqlar didaktik, tempi astagəldir. Uşaq filmləri rahat qavranılmalı, dinamik təsvirlərdən
istifadə edilməli,
ssenaristlər, rejissorlar
ağır süjetlərdən
qaçmalıdırlar.
Müstəqillik dövründə Mədəniyyət
Nazirliyinin sifarişi ilə, sırf uşaq auditoriyasına hesablanan yalnız bir film çəkilib.
Bu, Rafiq Əliyev və Cavid Təvəkkülün
birgə çəkdikləri,
məktəb həyatını,
şagirdlərin münasibətini,
arzularını, narahatlıqlarını,
sevgisini, dostluğunu,
konfilktli məqamlarını
əks etdirən
"Dərs" (2015) filmidir.
Filmin müəyyən
qüsurlarına rəğmən,
müəlliflər uşaqların
daxili aləminə daxil olurlar, ən əsası onlara şəxsiyyət kimi yanaşırlar və kamera uşaqlara psixoloji təzyiq eləmir. Balaca aktyorlar təbii oynayır, obrazlarına inandırmağı
bacarırlar. Filmin əsas problemlərindən
biri dialoqlarla bağlıydı. Məsələn,
baba obrazının milli özünüdərk,
tarixlə bağlı
lüzumsuz, nəsihətçi
fikirləri əhvalata
saxtalıq və ağrılıq gətirir.
Müqayisədə uşaqların
ifadəli üzü,
müxtəlif vəziyyətlərdə
davranışı dialoqlardan
anlamlı, dərin görünür.
"Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər
üzrə inkişafına
dair Dövlət Proqramı"nda deyilirdi ki, uşaqlar üçün müxtəlif
janrlarda filmlərin istehsalı genişləndirilsin.
Amma təəssüf
ki, bu proqram
yerinə yetirilmədi.
Mövzuyla bağlı
Mədəniyyət Nazirliyinin
audiovizual və interaktiv media şöbəsinə sorğu
göndərsəm də
(nazirlik son bir neçə ildə uşaqlar üçün filmlərin
istehsalatında hansı
işləri görüb
və yaxın perspektiv üçün bu istiqamətdə hansısa strategiya müəyyənləşibmi?), sualım cavablandırılmadı.
Ümumiyyətlə, ötən
illər ərzində
nazirlik keyfiyyətsiz layihələrə xərclənmş
pullara "Dərs"
kimi bir neçə yaxşı uşaq filmi çəkilə bilərdi.
Müstəqil maliyyə ilə işləyən rejissorları
isə uşaq kinosu qayğılandırmır.
Kommersiya filmlərinin
istehsalçıları uşaq
filmlərindən gəlir
əldə edəcəklərini
düşünmürlər və ona görə
bu sahəyə sərmayə qoymurlar. Müəllif kinosu çəkənləri isə
öz ideyaları, öz mövzuları maraqlandırır. Ona görə, uşaq kinosu Mədəniyyət Nazirliyinin kino siyasətində önəmli
yerlərdən birini tutmalıdır. Sistemli maliyyələşmə tələb
edən bu sahənin inkişafı üçün müəlliflər
stimullaşdırılmalı, ssenari müsabiqələri
elan olunmalı, xüsusən, ədəbiyyatla
sıx əməkdaşlıq
qurulmalı, həmçinin
kadrlar yetişdirilməlidir.
Milli kinomuzda
pis-yaxşı uşaq
kinosu ənənəsi
mövcuddur. Lakin yeni texnologiyalar dövrü uşaq kinosunda tamamilə yeni, çevik yanaşmalar tələb edir. Bu yazımda
yalnız uşaq bədii kinosundan danışdım. Və bizim reallığımızda
uşaq kinosunun sənədli, serial, elmi-populyar kimi növlərindən danışmaq
hələ tezdir.
Sonda məlumat üçün qısaca onu deyim ki, Qərbdə uşaq kinosuna İkinci Dünya müharibəsindən sonra xüsusi əhəmiyyət verilməyə başladı. Böyük Britaniyada, Fransada Belçikada, İsveçdə və digər ölkələrdə uşaq kinoklubları fəaliyyər göstərir, uşaqlar üçün xüsusi seanslar təşkil olunur. 1958-ci ildə isə YUNESKO-un dəstəyi ilə Brüsseldə uşaq və yeniyetmələr üçün Beynəlxalq Kino Mərkəzi açılıb. Məqsəd müxtəlif ölkələrin milli kino mərkəzlər arasında koordinasiya qurmaq, hər il beynəlxalq uşaq fesivalı keçirməkdir.
Sevda
SULTANOVA
525-ci qəzet.-
2023.- 10 iyun.- S.9.