Tofiq Abdini
yad edərkən...
Tofiq Abdinlə - mərhum şairlə bir kənddənik (Salyan rayonu, Qırmızıkənd),
həmyaşıdıq (1941), eyni məktəb-də oxumuşuq. Şagird ikən də o, konkret, sözü üzə deyən, iradəsindən dönməyən,
bəzən sərt təsiri oyadan idi. Ona ürəyinə yatmayan, ağlına batmayan işi aşılamaq, təşviq
etmək mümkünsüz
cəhd olardı. Bu keyfiyyətlər traktorçu
atası Məhərrəm
kişidən keçmişdi.
Analarımız rəfiqəydi.
Atam Məhərrəm
kişinin kolxoz iclaslarında sərt tənqidini nümunə gətirirdi... Tofiq orta məktəbdə oxuyarkən məqalələr
yazırdı, yerli (Salyan) "Sosializm yolu", "Azərbaycan
gəncləri" qəzetlərində
müntəzəm çıxış
edirdi. Tofiq Abdin əvvəllər jurnalist peşəsini seçmişdi, dərin həvəsi vardı, lakin cəhdləri uğursuz alınırdı.
Amma yazı-pozusundan ayrılmırdı
və qəzetlərdə
satirik şeirləri çap olunurdu. Onda yumor hissi
alınırdı, axı,
dönməz, ötkəm
xarakterliydi. T.Abdin
təhsildən ayrılmadan
Bakı Kamvol Fabrikində işləyirdi.
Çox erkən oyanır, həyat onun əzilən, haqqını almayan adamlarını dərindən
müşahidə etməsinə
sanki bir vasitə olurdu. Şənbə günləri
biz qırmızıkəndlilər şagird yoldaşımız
tələbə Əkbər
Cavadovun Sovetski məhəlləsində Qamelya
küçəsində kirayədə
qaldığı evə
yığışardıq. O, belə yerlərdə şeir oxumurdu, şeirin söylənmə
məkanına ciddi yanaşırdı. Xatırlayıram:
həmin küçə
ilə üzbəüz
Cəfər Cabbarlı
Kitabxanası vardı
(indi də fəaliyyət göstərir),
bazar günlərinin birində
şairlərdən Rüfət
Əhmədzadə, İlyas Tapdıq, Rüfət Zəbioğlu-Axundov, Rəfiq
Zəka ilə görüş vardı. Tofiqi onlar gənc
şair kimi tanıyırdılar. Nə
qədər təkid etsələr də, Tofiq Abdin bir
şeir belə oxumadı.
Tofiq Abdin işgüzar yazardı, müxtəlif qəzetlərdə apardığı
ədəbi rubrikalarda
yeni imzalar axtarıb çap edirdi. Söhbət düşəndə
görkəmli ziyalılarımız
Aqil Abbas ("Ədalət" qəzeti) və Rəşad Məciddən
("525-ci qəzet") razılıq
edirdi ki, onun ədəbi zövqünə
toxunmurlar və qonorar əsirgəmirlər.
Poeziyaya
münasibətinə gəlincə,
hələ ötən
əsrin 60-70-ci illərində
"sərbəst şeir"
öz qiymətini alanda (bu məqamda
böyük şairimiz
Rəsul Rzanı xatırlamamaq günah olardı) Tofiq də belə bir ovqatı seçdi, maraqlı şeirlər yazdı. Onunla, eləcə də mənimlə bir mühitdə İsa İsmayılzadə, Camal Yusifzadə,
Ələkbər Salahzadə,
Mövlud Süleymanlı,
Şəmşad Rza,
Seyran Səxavət görünürdü,
ilk kitabları işıq
üzü görmüşdü.
Tofiq Abdin artıq "Qobustan" toplusunda çalışırdı
və milli oyanışın
ilk sədası kimi onun baş redaktoru
Anarın - böyük
yazıçımızın gənclərə qayğısını
xatırlamağı özümə
borc bildim. Məhz belə bir ədəbi və sosial ab-havada Tofiq Abdin
də püxtələşdi.
Bəzən hər şeyi istedadla yekunlaşdırırlar, heç
kəs bu dəyəri inkar etmir, lakin ədəbiyyat
və elm üçün
sağlam, dinamik obyektiv mühitin rolu misilsizdir: şair şairin, alim alimin yanında pərvazlanar. Bəlkə
də Robinzon Kruzoda şairlik istedadı varmış, lakin tənhalığı
seçdi. O illərdə
Tofiq Abdinin "Etüd" kitabı gənc şair və publisistin uğuru kimi qiymətləndirildi. Xatırlayıram:
gözəl yazıçımız,
gənclik dostum Məmməd Oruc "Azərbaycan gəncləri"
qəzetində "Etüd"
haqqında maraqlı resenziyasını çap
etdirdi, kitabın qiymətini verdi.
lll
Budur, Tofiq Abdinin "Etüd", "Nəğməli
gecələr", "Ata sevgisi", "Sahilsiz dünya", "Bəlkə
bir də görüşdük" şeirlər
kitabları qarşımdadır,
vərəqləyirəm. Onun
məxsusi poetik düşüncələri misralardan
boylanır, qulaqlarımda
səslənir...
Mən çox-çox illər öncədən inanırdım:
Qırmızıkənddə bir şair böyüyür.
Elə oldu, Tofiq universitetə girə bilmədi - jurnalistika fakultəsinə,
amma İncəsənət
İnstitutunun teatrşünaslıq
fakültəsinə daxil
oldu, Universitetin daşını atdı, səbəbini soruşdum,
cavabı belə oldu: "Mən prinsipcə Universitetə girməliydim, sübut etməliydim ki, mən jurnalist ola bilərəm, teatrşünaslıq isə
arzumdu".
Tofiq Abdin kirayənişini olduğu kiçik otaq o illərin təzə yazarlarından
Abbas Abdulla (Acalov), Ələkbər
Salahzadə, İsa İsmayılzadə,
Əşrəf İbrahimov, Mövlud Süleymanlı,
Əşrəf Şəfiyev
və başqalarını
birləşdirirdi, nəcib
mübahisələrin mərkəzinə
çevirirdi, inciklər
olsa da, ortada səmimiyyət vardı.
Yazar adam öz əsərlərinə
səpələnir, bütöv
şəkildə görünmür,
cizgilərdə müəllifin
surəti yaşayır,
bəs xarakteri necə? Onu "quraşdırmaq" mümkün
şeydir, lakin ən doğrusu budur ki, yazarı şəxsən tanıyasan,
az-çox başa düşəsən. Tofiq
Abdin çox çap olunmaya meyil göstərməzdi,
amma bu, o demək deyildi ki, az yazırdı, xeyr! Az vərəq korlamırdı, qələmi
işləyirdi, məsələ
ondadır, bəyənmədiyini
saxlamırdı, cırıb
atırdı. Elə şeiri üzə çıxarırdı ki, öz
həmyaşıdları, şair
dostları oxuyanda utanmasın, hələ oxucusu bir yana.
O qədər təvazökardı,
adını çəkdiyim
şairlərin yanında
özünü "şair"
hesab etmirdi, halbuki Tofiq Abdin
"Kimsəsiz ağaclar",
"Əgər bu yaşımda ölsəm", "Bilsəm ki", "Kimə
nə dəxli var ömrümün", "Gəlin
tanış olaq. Tofiq Abdinəm" şeirlərini, "Atama
məktublar" poemasını
qələmə almışdı.
Son adını çəkdiyim
şeirində oxuyuruq:
Döydüm bir qapını,
dedim ki, mənəm,
Gəlin
tanış olaq: Tofiq Abdinəm.
Bəzən qoymadılar danışam,
dinəm -
Gəlin
tanış olaq: Tofiq Abdinəm.
Köhnə tanışlarçün mənki dünənəm.
Bu gözəl dünyadan köçüb gedənəm
-
Gəlin
tanış olaq: Tofiq Abdinəm.
Poeziya yeganə yaradıcılıq
aləmidir - onun poetik övladı şairin bətnində təsadüfən duyumun varsa doğulmağının
peşimançılığını çəkmir. Bu baxımdan
məşhur yazıçı
Jorj Simenonun dediyi sözlərlə razılaşmağa dəyər:
"Ümumiyyətlə, yazıçını,
rəssamı ölümündən
20-30 il sonra düzgün
qiymətləndirmək mümkündür.
Mən bilirəm ki, əsərlərimin gələcəyi
yoxdur. Mən yalnız bir günün yazıçısıyam
və bu, məni qane edir!" Şübhə yoxdur ki, özündən
sonra gələn ədəbi qüvvələrə
maneçilik törədən
bu dahiyanə qənaətlə tanış
deyillər və bir həqiqətlə razılaşarlar ki, cari ruhlu - ilhamsız əsərlər yazıb
çap etdirsinlər.
Tofiq Abdin nəsli isə heç vaxt bu yolu seçmədi.
Mən onların poeziyasını suya çəkmək istəmirəm,
zəif şeirlər
də yazıblar. Ancaq onlar istedadlarının
təəssübünü çəkiblər, sözün
gücünə çiyinlərini
qoyublar.
Tofiq Abdin poeziyada öz dəsti-xətti olan şairdir, onun yaradıcılığı
barədə tutarlı
tədqiqatçı sözünə
ehtiyac var. Amma özümüzə
qarşı olan laqeydlik, qısqanclıq imkan vermir, sanballı
məqalə ilə
yeni nəslə çatdırasan.
Bəlkə kimsə qoymur? Xeyr, məsələ
ondadır, o qədər
laqeydləşmişik, fikrimizi
cəmləşdirib sözümüzü
tərəddüdsüz söyləyə
bilmirik.
Şair
Tofiq Abdinin elə şeirləri var, onunla üzbəüz dayanıram, mənimlə
söhbətdə misralar
səslənir. Şeir
şairin həyatla, insanla, adi cansız
əşya ilə ünsiyyətində, təmasında
doğulur və misralara hopur. "Şəhərdə gecə",
"Tələbəlik illərindən
cizgilər", "Yaşayırdım
öz dünyamda"
şeirlərindəki poetik
ovqat təbii, isti olduğu üçün sanki şairin hisslərini mən də yaşamışam. Xüsusilə,
"Yaş qırxı
adlayanda" silsiləli
şeirlər Tofiq Abdinin qəlbinin istəyilə yazan şair olduğunu təsdiqləyir. "Yaşayıram
öz dünyamda",
"Kimə nə dəxli var mənim ömrümün?", "Aman bu çaydan keçən!", "Əgər
bu yaşımda ölməsəm" kimi
şeirlər mükəmməl
fikirlə poetik duyumun əriş-arğacında
hasilə gəliblər.
Sonuncu şeiri 27 yaşında (1968) qələmə
alıb. Dahi rus şairi Lermontov bu yaşda "O an",
"Sən ölən
gün", "Bir yelkən
ağarır" şeirlərini
qələmə almışdı.
O vaxt Tofiqin yaşı Lermontovun yaşı ilə üst-üstə düşmüşdü.
Hər bir şair istərdi o yaşda dahi olub zirvəyə qalxsın.
Bu yaşda həyatımdan
Dördəlli yapışmışam.
Mənə elə gəlir
ki,
Sənə görə
Bu yaşda ölümlə çarpışıram -
inadında haqlı idi o.
Tofiq Abdin həm də gözəl publisist idi, ilk kitabı "Etüd"də
bunu aydınca görürük. O, həvəslə
unudulmuş sənət
xadimlərimizin ömür
yolunun izinə düşmüş, araşdırmış,
maraqlı oçerklər
yazmışdı. Tofiqin
uzun illər yaradıcılıq fəaliyyəti
"Qobustan" toplusu
ilə bağlı oldu. İyirmi ildən artıq sədaqətlə çalışdığı
"Qobustan" onun formalaşmasında xeyli rol oynadı.
Bir vaxt "Qobustan" jurnalı redaksiyasına tez-tez baş çəkərdim, təbii
ki, səbəbkar Tofiq
Abdindi. Orada Vidadi Paşayev, Vaqif Nəsib, Yusif Əliyev, Azər Ab-dulla, Sərvər Məmmədov
çalışırdılar, yaradıcı mühit, səmimi mehribanlıq vardı.
Tofiq Abdin həyata güclü bağlı idi, istəmirdi kimsə bu həyatı
vaxtsız tərk etsin, insanları, xüsusilə, cavanları
ehtiyatlı olmağa çağırırdı və
yazmışdı:
Ehtiyatlı olun,
ehtiyatlı olun.
Küçələri keçərkən,
adamlarla danışarkən
Ay iyirmi
yeddi yaşlılar...
Vəfatından sonra qələm dostları onu tez-tez xatırladılar mətbuat səhifələrində.
Şair Əbülfət
Mədətoğlu, Azər
Abdulla, Qulu Ağsəs, Nəriman Əbdülrəhmanlı... Əbülfərin
həzin düşüncələri:
"Namərd dünya,
apardın Töfiq Abdini, özü də Novruzun ilk çərşənbəsində.
Torpağın diksinən
vaxtı qucaqladın,
basdın bağrına
onu". Azər Abdulla: "Əlli iki il yaxından
tanıdığım Tofiq
Abdin, doğmalar, tanışlar arasında bu dünyaya hamıdan, hər kəsdən çox bağlı deyimi, yerişi, səsi, açıq-saçıqlığınacan kimsəyə bənzəməyən,
azad, demokratik düşüncəli... ötən
yüz ilin 60-70-ci illərində Azərbaycan
jurnalistikasına yeni nəfəs, cəsarət
gətirmiş yazar".
Qulu Ağsəs:
"Biz Tofiq Abdinlə birlikdə işlədik, özü də "Ulduz" dərgisində. "Adlerdə
bir körpü var" əsərinin bütöv, redaktəsiz variantını mənə
təqdim elədi..."
N.Əbdülrəhmanlı: "İşıqlı bir insanı - bənzərsiz
Tofiq Abdini itirdik. Məkanın cənnət olsun, Tofiq bəy!"
Tofiq Abdin
bir gün şeir yazmışdı,
adı beləydi:
"Yaşardım öz
dünyamda". Bəzi
misraları yadımdadır:
Mən bir
dəlisov oğlandım,
Atalı-analı kiçik dünyada.
Yaşardım ömrümün sərbəstliyində,
Yaşardım hissimin sərbəstliyində...
Bu gün Tofiq Abdin həyatda yoxdur, dünyamızdan çoxdan köçüb. Bizə qalan onunla bağlı xatirələr, bir də gözəl əsərləridir.
Allahverdi EMİNOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə elmləri doktoru, dosent
525-ci qəzet.-
2023.- 13 iyun.- S.11.