Tarixin silinməz
izləri
Ötən həftə yolum
Azərbaycanın füsünkar
gözəlliyi ilə
məşhur olan Qax rayonuna düşmüşdü.
Jurnalist ola, harasa gedə və ordan əliboş gələ, bu, mənim aləmimdə bir yazara yaraşmaz.
Məqsədim bu diyarı vəsf etmək, təbiətindən
söz açmaq, dəvət aldığım
tədbirdən yazmaq deyil. Qarışıq xalqların əhalisindən
ibarət rayondan
ayrılanda şahidi olduğum bu birlikdən, illərin düzənindən yazmaq istədim.
Bu gün dilimizin lüğət tərkibinə
daxil olan və tez-tez işlənən bir kəlmə var - multikulturalizm.
Çoxmədənililik mənasını
verərək, müxtəlif
fərqli mədəniyyətlərin
bir arada yaşadığı cəmiyyəti
ifadə edən termindir.
Bəzən mif adlanan rəvayətlərin kökündə
bu günümüzlə
səsləşən reallıqların
kökünə təsadüf
etmək olur. Uzaq tarixin "Babil həngaməsi" adlı bir əfsanəsi
var: "İnsanlar bir
yerə toplaşaraq deyirlər ki, yer üzünə səpələnməkdənsə,
gəlin özümüzə
şəhər salaq,
başı göylərə
qədər uzanan qüllə ucaldaq və beləcə, bütün dünyada ad-san sahibi olaq.
İnsanların bu niyyətini eşidən yəhudi Allahı Yəhva insanların dilini qarışdırır.
Bir-birini başa düşməyən insanları
Yəhva yer üzünə səpələyir".
Babil dövründən
adlaya-adlaya gələn
etnik insan birliyinin, etnik mədəniyyətin bu gün multikulturalizm deyə, adlanmasını Tanrı hökmünün
iradəsi hesab etmək olar.
Bu gün bütün dünyanı düşünməyə
vadar edən multikulturalizm artıq insanlığın problemi
formasını alıb.
Amerikalı sosioloq və politoloq Somuel Hantinqton "Sivilizasiyaların toqquşması"
əsərində yazır:
" "Soyuq müharibə"dən
sonra insanlar arasındakı ən mühüm fərqlər
nə siyasi, nə iqtisadi, nə də ideoloji fərqlərdir. Onlar "Biz kimik" sualını dil, din, tarix, dəyərlər, adət-ənənələr, yəni
mədəniyyət anlayışı
ilə cavablandırırlar.
Yalnız Kim olduğunu
biləndən, sonra hər bir xalq
yaşayış siyasətini
müəyyənləşdirməyə başlayır". Mədəni
müxtəliflilik mənasını
daşıyan multikulturalizmi
əks etdirən dil, din, adət-ənənə
və digər göstəricilər dünya
mədəniyyətinin ahənginin
vacib şərti sayılır. Cəmiyyətin
təşəkkülü, bir dövlətin hüquqi quruluşu zamanı mədəni-milli
eynilik, özünəxas
mədəniyyət və
multikulturalizm arasında
qarşılıqlı təsir
gücü artır.
Milli-mənəvi dəyərlərə,
adət-ənənələrə yüksək qiymət verən, onları qərinələr boyu qoruyan, tarixən qoynunda müxtəlif dilə, mədəniyyətə
malik xalqları, milli azlıqları
yaşadan müasir Azərbaycanda multikulturalizm
azad bir model nümunəsidir. Burada yaşayan bütün etnik xalqların əsas qayəsi azərbaycançılıq olub. Və məhz bu azərbaycançılıq
ideologiyası Azərbaycanda
multikulturalizmin kökündə
durub. Bütün dönəmlərdə əhalisinin
çoxmillətli tərkibinə
görə seçilən
Azərbaycan heç
zaman azsaylı xalqlar,
etnik qruplarla azərbaycanlılar arasında
fərq qoymayıb. XX
əsrin əvvəlində
cəmi 23 ay hakimiyyətdə
olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin dövründə talış,
ləzgi və digər azsaylı xalqların nümayəndələri
parlamenti təmsil etmək hüququna malik olub. Xalq Cümhuriyyətinin
dövründə azlıq
təşkil edən millətlərin dilinə
xüsusi diqqət verilib. Hakimiyyətin üçüncü ayında,
yəni 1918-ci il sentyabr
ayının 7-də "Milli azlıqlardan olan xalqların öz ana dilində təhsil alması haqqında" qanun imzalanıb. Qanuna əsasən yerli əhalisi əksəriyyət təşkil
edən muxtar vilayətlərdə təhsil
onların dilində aparılmalı idi. Hətta, bir məktəbdə azlıq
təşkil edən xalqların 40-a qədər
tələbəsi olardısa,
bu halda belə, təhsilin onların dilində aparılması xüsusi olaraq vurğulanmışdı.
Bu baxımdan Dağlıq
Qarabağ üzrə
olan hayların məktəbləri üçün
xüsusi müfəttişlik
yaradılmışdı. Təsdiq
edilən və 13 maddədən ibarət olan əsasnamədə hayların maarif və mədəniyyət
(oğurluqla qazanılmış)
sahəsində müqəddəratlarının
təyin olunması öz əksini tapmışdı. Öz imkanları hesabına xüsusi məktəblər
açmaq üçün
ayrı-ayrı şəxslərə
imkan da verilmişdi. Bütün bunlar, ilk parlamentimizin tərkibində
digər millətlərin
nümayəndələrinin fəal iştirak etməsi Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ifrat
şovinist və millətçilik mövqeyində
deyil, məhz mütərəqqi azərbycançılıq
mövqeyində durduğunun
bariz sübutu idi. Xalq Cümhuriyyətinin
100 illiyi münasibəti
ilə Romadakı çıxışında Birinci
vitse-prezident Mehriban Əliyeva bu məqamı incəliklə
və xüsusi olaraq vurğulaya bilmişdi: "Bu gün Azərbaycan zəngin və qədim tarixə, mədəniyyətə
malik, Şərqlə Qərb
arasında - qədim İpək Yolu üzərində yerləşir.
Əsrlər boyu burada müxtəlif sivilizasiyaların, mədəniyyətlərin,
dinlərin, millətlərin
nümayəndələri sülh,
qarşılıqlı hörmət
şəraitində yaşayıb.
Biz fəxr edirik ki, bu ənənələr bu gün də
qorunub saxlanılır.
Azərbaycanda multikulturalizm,
dözümlülük, qarşılıqlı
hörmət artıq
həyat tərzidir..."
Müasir
dünyanın etnik strukturuna nəzər salsaq, geniş rəngarəngliyin şahidi
olarıq. Dünyada
2000-dən artıq xalq,
millət, etnik qrup varsa, deməli
bir o qədər dünyagörüşü, psixologiya,
mentalitet, adət-ənənə,
həyat tərzi, sabit davranış qaydaları, inanc və inam var. Bu, bəşəriyyətin sərvəti
olmaqla yanaşı, bəzi hallarda qan tökülməsi ilə müşahidə olunan bir problemdir.
Sovetlər Birliyinin tənəzzülü ilə
millətlərarası münaqişələr
kəskin şəkildə
özünü biruzə
verməyə başladı.
Heç uzağa getmədən sübut olaraq üzdəniraq "qonşu"larımızı göstərmək
tam yerinə düşər.
Əslində özləri
milli azlıq belə,
olmayan, soysuz, köksüz, laməkan bu bədbəxtlər yabanı alaq otu kimi özgə
torpaqlarına yayılaraq,
əraziləri mənimsəməklə
"millət"ə çevrilməyə
nail olub. Nəticədə
azərbaycanlıları əzəli
yurdundan qovmağı,
Qarabağda yerli xalq olan azəri
türklərini öz
torpağından sıxışdıraraq
çıxarmağı bacarıb.
Çox acınacaqlı
haldı ki, son olaraq
1988-ci ildən başlayan
bu münaqişə illərlə davam edə bildi və bu torpaq
oğruları öz dayaz düşüncələrinə
görə elə zənn etdi ki, Qarabağda monoetikliyi daima "qoruya" biləcək. Bu xülya ilə yaşaya-yaşaya bir də ayıldılar
ki, başlarına dəyən
dəmir yumruq işini bir göz qırpımında
həll edib, torpaqlarını alıb və hər yerdə bayrağını
yüksəldib. Bu da onu
sübut etdi ki, dünyanın sürətlə
inkişaf etdiyi dönəmdə yanın
uşaqları öz fərziyyələri ilə
nə qədər də uzaqda imişlər, əks halda onlar ən
azından multikultral anlayışa malik ola bilərdi.
Multikulturalizmin əsasını təşkil
edən amillərdən
biri xalqın ruhunun və vərdişlərinin təzahürü
olan mentalitet faktorudur. Hind fəlsəfəsində
məlum bir dialoq var. Müdrik Uddalaka oğluna başlanğıcın, kökün
nə olduğunu başa salmaq məqsədilə ona deyir:
- Buraya bir nyaqrodha
(banan növü) gətir.
- Gətirdim, atacan.
- Kəs onu.
- Kəsdim, atacan.
- Nə görürsən orda?
- Xırda toxumlar görürəm, atacan.
- O toxumlardan birini də böl.
- Böldüm, atacan.
- İndi
nə görürsən?
- Heç nə, atacan.
- Hə... Əzizim, sən o zərifdən zərif başlanğıcı
görmürsən ki,bu böyük nyaqrodha ondan əmələ gəlib.
Bu, elə bir zərif başlanğıcdır
ki, bütün varlıq
ondan yaranıb.
Bir tək Azərbaycan kəlməsindən
əsrlər boyu yanaraq, qovrula-qovrula qalan hayların bu fəlsəfəni dərk edə biləcək bir savadlısı olsa idi, olmayan başlanğıclarını
axtarmağa ən azından cəhd edərdi.
Tarix boyu formalaşaraq, inkişaf edən multikultralizm bir dəyərlər toplusu kimi Azərbaycanda həmişə mövcud
olub. Bu günün reallığı ondan ibarətdir ki, multikulturalizm
ölkəmizdə əvəz
olunmayan bir yaşam tərzinə çevrilib. Və ölkə başçısı
İlham Əliyevin təbirincə
desək: "Azərbaycanda
bütün xalqların,
bütün dinlərin
nümayəndələri bir
ailə kimi sülh, mehribanlıq şəraitində yaşayır.
Heç vaxt ölkəmizdə dini-milli
zəmində heç
bir qarşıdurma, yaxud da anlaşılmazlıq
olmamışdır. Bu, bizim
böyük sərvətimizdir".
Qax rayonunda olduğum iki gün ərzində mən bunun şahidi oldum. İstərdim ki, Azərbaycan
adlı ulu dövlətdən günümüzə
qədər gəlib çatan bu mirası qorumağı, gələn nəsillərə
çatdırmağı bacaraq.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.- 2023.- 14 iyun.- S.12.