Müasir
çağırışlar: qarşıda duran vəzifələr
Çağımızda
din sahəsində istər dövlətin, istərsə də
cəmiyyətin qarşısında duran ən ümdə vəzifələrdən
biri insanlararası münasibətlərdə
dözümlülüyə nail olunması, müxtəlif
inanc və mədəniyyətlərə mənsub
insanların sülh şəraitində
yaşayışının təmin edilməsidir. Təbii
ki, cəmiyyətdə dözümsüzlük, fundamentalizm,
terror, məzhəbçilik, xurafat, cəhalət, radikalizm,
fanatizm və dindən siyasi məqsədlərlə istifadə
meylləri baş qaldırarsa, insanlar arasında münasibətlər
kəskinləşər və yeni münaqişə
ocaqları yaranar.
İstər
uzaq, istərsə də yaxın keçmişə nəzər
salsaq görərik ki, müxtəlif dinlərə və məzhəblərə
etiqad edən insanlar arasında baş vermiş qanlı
münaqişələr məhz yuxarıda qeyd etdiyimiz səbəblər
üzündən baş verib. Bu gün təəssüf ki,
dünyanın bir sıra ölkələrində
dözümsüzlük, fundamentalizm, terror, məzhəbçilik,
xurafat, cəhalət, radikalizm, fanatizm və dindən siyasi məqsədlərlə
istifadə İslamla eyniləşdirilmiş, bu üzdən bəzi
dairələr tərəfindən dinimizə cəhalət,
fanatizm, radikalizm səbəbi kimi baxılmaqdadır. Halbuki
qeyd edilənlərin tam əksinə olaraq İslam adından
da anlaşılı din sülh, gözəl əxlaq, ən
xoş sözlərlə öyüd, nəsihət, mötədillik
və elm dinidir.
Ümumiyyətlə,
dinimizi araşdıranlar yaxşı bilirlər ki, İslam
sülhü, əmin-amanlığı, ətrafla mötədil
- mülayim, yumşaq, aşırılığa varılmadan
davranmağı təbliğ edir. "İslam" kəlməsinin
bir mənası məhz sülhdür. Bu kəlmə elə
öz özlüyündə sülhün
carçısıdr. Sülh dininin radikalizm, o cümlədən,
terrorla necə əlaqəsi ola bilər? Bu baxımdan dinimizin
qətllə heç bir əlaqəsi yoxdur və ola da bilməz.
Qurani-Kərimdə bir insanın öldürülməsi
bütün bəşəriyyətin məhvi ilə
müqayisə olunub: "...hər kəs bir kimsəni
öldürməmiş (bununla da özündən qisas
alınmağa yer qoymamış) və yer üzündə
fitnə-fəsad törətməmiş bir şəxsi
öldürsə, o, bütün insanları
öldürmüş kimi olur. Hər kəs belə bir kimsəni
diriltsə (ölümdən qurtarsa), o, bütün
insanları diriltmiş kimi olur..." (Maidə, 32).
Bu
gün həyatda yol verdiyimiz yanlışlıq və Rəbbimizin
buyuruqlarından kənarlaşmağımız üzündən
çətinlik və problemlərlə
qarşılaşmaqdayıq. İslam dünyasında da
baş verən bugünkü təlatümlərin bir qismi məhz
sözügedən səbəblərdən qaynaqlanıb. Uca
Rəbbimiz İslamın əsas istinad mənbəyi
sayılan Qurani-Kərimin bir ayəsində isə müsəlmanların
mötədil ümmət kimi var edilməsinə diqqət
çəkib: "(Ey müsəlmanlar!) Beləliklə də,
sizi orta (mötədil, ədalətli) bir ümmət etdik ki,
(qiyamət günü) siz insanlara şahid olasınız,
peyğəmbər də sizə şahid olsun..." (əl-Bəqərə,
143).
Bəhs
etdiyimiz ayələrdən, eləcə də Həzrət Məhəmmədin
(s) yaşam tərzindən də anlaşıldığı
kimi, İslam mülayimlik, ölçülülük,
balanslılıq - bir sözlə, mötədillik dinidir. Bu
baxımdan söz və davranışlarımız mötədilliyin
mülayimlik, ölçülülük, balanslılıq
prinsiplərinə uyğun olmalı, ifrat və təfrid
arasında balansı qorumalı, əsla həddi
aşmamalıyıq. Allah-Təala Quranın bir neçə
ayəsində müxtəlif məsələlərdə, o
cümlədən də, dini mövzüda həddi
aşmamaqla bağlı bizlərə xəbərdarlıq
edib. Həmin ayələrin birində belə buyurulur: "Ey
kitab əhli! Öz dininizdə həddi aşmayın!"
(Nisa, 4).
İfrat
və təfrid arasında həddi gözləyərək
balansı saxlamağı bacaran şəxs İslamı ən
yaxşı anlamış kamil iman sahibidir. Peyğəmbərimiz
(s) də məsələ ilə bağlı hədislərinin
birində bizlərə xitab edərək buyurub: "Ey
İnsanlar! Dində ifrata getməkdən çəkinin.
Çünki sizdən əvvəlkiləri dində ifrata
varmaq həlak etmişdir (İM 3029 İbn Macə, Mənasik,
63, N 3059 Nəsai, Mənasikul-həcc, 217).
İslama
görə, elm öyrənmək ən vacib əməllərdəndir
və bu zəruri məşğuliyyət sahəsi VII əsrdən
başlayaraq getdikcə genişlənən boşluğu
doldurmağa başlamışdı. Həmin dövrdə
Mesopotamiya, Misir, Yunan və Roma mədəniyyətlərinin təsiri
azalmışdı. Hindistanın mədəni nüfuzu və
təsir dairəsi isə demək olar ki, yox olmuşdu. Həmin
dövrdə Çin mədəniyyəti İslamın
yaranmasından on il sonra, Tanq sülaləsi dövründə
parlamışdı. İslama qədər Çinin təsiri
yalnız qonşuları ilə məhdudlaşırdı.
Xüsusən, orta əsrlərdə Abbasilər tərəfindən
Bağdadda qurulan "Beytül-Hikmə" adlı tərcümə
və araşdırma mərkəzi tərəfindən
çağımızdakı müasir elmlərin, xüsusən
dəqiq elmlərin əsası qoyulmuşdu. İslamın
"Qızıl Çağı" adlanan həmin dövrlərdə
İslam mədəniyyəti dünya elm və
düşüncəsinə meydan oxumaq dərəcəsinə
gəlib çatmışdı.
Avropada
isə elm və mədəniyyət sahəsində
qeyri-müəyyənlik hökm sürürdü. Xristian dini
elmi tərəqqinin və inkişafın qarşısında
dayanan əsas maneə idi. Qitənin qaranlıq dövrləri
boyunca İslamın coğrafi cəhətdən böyüməsi
isə intellektual və mədəni inkişafla ahəng təşkil
edirdi. Görkəmli alman şərqşünası Frans
Rozentalın "Elmin zəfəri" adlı kitabında
açıq şəkildə ifadə etdiyi kimi, öyrənmə
və öyrətmə İslamla vəhdət
yaratmışdı.
Qurani-Kərimdə
təqribən 750 yerdə elm kökündən törəyən
sözlər mövcuddur. Qurani-Kərimdə elmin hər
növü təriflənmiş, bilənlərlə bilməyənlərin
bir ola bilməyəcəyi açıqca ifadə edilib, ancaq
ağıl sahiblərinin ibrət alacaqlarına diqqət
çəkilib: "Heç bilənlərlə bilməyənlər
bir olarmı? Ancaq ağıl sahibləri
düşünüb ibrət alarlar" (əz-Zümər,
9).
İslam
elmin, alimin və elm yolçusunun da dəyərini yüksəldib.
Qurani-Kərimdə "Allah içinizdən iman edənlərlə
özlərinə elm verilənlərin dəyərini yüksəldər"
(əl-Mücadələ, 15) deyə buyrulur.
Elmin
anlamı, əhəmiyyəti və funksiyası hədislərdə
də vurğulanıb. İslam ümmətinin qəbul etdiyi
dəyərlər sisteminin davamlılığı elmə
bağlı olduğu üçün Həzrət Peyğəmbər
(s) də elmi uca tutub və təşviq etmiş, elmin nafilə
ibadətdən daha üstün olduğunu söyləyib, elm
öyrənmək istər kişi, istərsə də
qadınlara vacib buyurulub.
Müsəlmanlar
elm sahəsində bir çox yenilik və kəşflərə
imza atıb, VIII-XIII əsrlərdə İslam mədəniyyətinin
yüksəliş dövrü başlayıb.
Onlar
cəbr (ərəbcə "əlcəbr"
- hesab) elminin əsasını qoydular, hind rəqəmlərindən
istifadə etməyə başladılar. Bağdad və Dəməşq
şəhərlərində rəsədxanalar
açıldı. Astronomlar mürəkkəb alətlərdən
istifadə edərək Yer kürəsinin təxmini
böyüklüyünü hesablaya bildilər. Orta Asiya alimi
Əl-Biruni Yerin Günəş ətrafında fırlanması
ideyasını irəli sürmüşdü, o zaman
üçün bu, dahiyanə fərziyyə hesab olunurdu.
Müsəlman
səyyahlar Hindistan və Çini təsvir etmiş,
Afrikanın və Şərqi Avropanın içərilərinədək
gedib çıxmışdılar. İslam dünyasında təbabət
də uğurla inkişaf edirdi. İbn Sina (980-1037) dünyada
təbib kimi böyük şöhrət
qazanmışdı. Onun yüzdən çox elmi əsəri
var. Şərqdə onu "alimlərin
başçısı" adlandırırdılar. İbn
Sina yoluxucu xəstəliklər, anesteziya, insanın psixoloji və
fiziki durumu arasında əlaqəni kəşf etdi, yüzlərlə
ideyası ilə tibb elminin ehkamlarının əsasını
qoydu. Onun "Tibb elminin əsasları" kitabından tam 5 əsr
boyunca Avropanın ən məşhur universitetlərində dərslik
kimi istifadə olunmuşdu.
O
zamankı İslam dünyasında incəsənətin
bütün növlərindən ən çox inkişaf edəni
memarlıq idi. Memarlar xəlifələr üçün
gözəl saraylar, türbələr və qalalar tikirdilər.
Qranadada (İspaniya) yerləşən ərəb hakimlərinin
sarayı Əlhambra və Hindistanda inşa olunmuş Tac Mahal
və digər memarlıq inciləri bütün dünyada məşhurdur.
Həmin
dövrlərdə İslam dünyasında yetişən elm
adamları - mühəndislər, alimlər, tərcüməçilər,
iqtisadiyyata, sənayeyə, hüquqa, ədəbiyyata, elmə
və texnologiyaya bir sıra yeniliklər gətirmişlər.
Hovard R.Terner sözügedən cəhətə belə diqqət
çəkirdi: "Müsəlman sənətkarlar və
alimlər, şahzadələr və işçilər
birlikdə unikal bir mədəniyyət yaratdı, birbaşa və
dolayı olaraq hər qitədəki cəmiyyətlərə
təsir etdi".
Bu
dövrdə İslam mədəniyyəti, qərbə
qarşı olduqca böyük bir üstünlük
qazanmış, xüsusilə elm, təhsil, səhiyyə və
texnologiya sahəsində çox inkişaf etmişdi. Tibbi
nailiyyətlər insanların həyatını xilas edir, hərbi
texnika və döyüş təmrinləri müharibələrdə
qələbəni təmin edir, riyaziyyat isə qalalar, qəsrlər
və sarayların tikintisini sürətləndirməklə
yanaşı, gözəllik və möhtəşəmliyi
böyüdürdü. Elmə xüsusi diqqət verilirdi. Məsələn,
X əsrdə, sadəcə, Kordovada 700 məscid və 70
kitabxana vardı. Qahirədəki kitabxanada 2 milyon kitab
saxlanılırdı. Bağdad şəhərində fəaliyyət
göstərən Hikmətlər evində isə müxtəlif
dillərdə olan saysız-hesabsız kitablar var idi. Mərakeşdəki
Əl Qəruin darülfünunun tələbələrinə
isə "elmi hasil etmiş adam kağızı" verirdi
ki, bu da müasir diplomların ulu babası hesab edilməkdədir.
Sasani
imperiyasında mövcud olmuş böyük Gundişapur Tibb
Akademiyasından 400 il sonra Xəlifə Valid bin Əbdülməlik
707-ci ildə Bağdadda dünyanın 2-ci xəstəxanasını
yaradanda Avropada cərrahlar fırıldaqçı elan edilir,
cərrahiyyə əməliyyatı aparmaq istəyən həkimlər
isə edam olunurdular.
Eksperimental
fizikanın və optikanın banisi İbn əl Həysam
sayılır. Xarəzm şəhərində
yaşamış dahi riyaziyyatçı Məhəmməd əl
Xarəzminin cəbr və alqoritmlər, onluq hesab sistemi,
kökaltı, triqonometriya və başqa onlarla kəşfi
olmadan riyaziyyat elmini təsəvvür etmək mümkün
deyil. Sabun, saatlar, şüşə, ətirlər, silahlar, gəmiqayırma,
xalçaçılıq, istehsalı mexanikləşdirmək
üçün külək və suyun qüvvəsindən
istifadə - bütün bunlar da İslam aləmindəki kəşflər
id.
Əhməd
ibn əl Şətirlə yanaşı, Azərbaycan əsilli
alim Nəsrəddin Tusi də dünya elminə böyük təkan
vermiş dühalardan idi. Belə ki, hüquq, məntiq, fəlsəfə,
riyaziyyat, səhiyyə, astronomiyaya dair dərin biliklərə
malik Tusi 1259-cu ildə Marağa şəhərində rəsədxananın
əsasını qoymuşdu. Marağadakı bu elm
ocağı o vaxt dünyanın ən böyük rəsədxanası
idi.
Kimyaya
gəldikdə, bu elmin "ata"sı Cabir ibn Həyyan
sayılır. Xlor, ammonium, limon, sirkə və şərab
turşuları kimi onlarla turşunun xassələrindən bəhs
edən ibn Həyyan kimyada təcrübələr vasitəsilə
tədqiqatlar yolunun əsasını qoydu. Fəlsəfədə
ibn Rüşd və əl Kindi kimi alimlər elmin
inkişafına çox böyük təsir göstərdisə,
Əl Qəzali teologiya, sufizm, fiqh, məntiq və fəlsəfədə
böyük irəliləyişlərin əsasını
qoydu. Qərbin çox sonralar "İslam aləminin Leonardo
da Vinçisi" adlandıracağı Əl Cəzari isə
dahi mexanik, ixtiraçı, riyaziyatçı və astronom
idi. O, 1206-cı ildə yazdığı "Kitab fi mərifət
əl xiyal əl həndəsiyyə" kitabında 50
mexanizmin, o cümlədən, saat, tüfəng, top, su nasosu,
kodlu qıfıl, kompas, kompüter, videokamera və s. iş
prinsiplərindən bəhs etmişdi.
Göründüyü
kimi, dinimiz iddia olunanların əksinə olaraq sülhə, əmin-amanlığa,
günahsız insanlara qıymamağa, mötədillik və
elm kimi məfhumlara necə dəyərlər verib.
İslamın dözümsüzlük, fundamentalizm, terror, məzhəbçilik,
xurafat, cəhalət, radikalizm və fanatizmdən necə uzaq
inanc olduğu görülməkdədir. Qeyd edilən bu təhlükəli
meyllərin isə ölkəmizə ayaq açmaması
üçün İslamın doğru şəkildə
öyrənilməsinə və insanlara
çatdırılmasına böyük ehtiyac var. Bunu etməklə
həm dinimizin "yaxşılığı əmr edib,
pislikdən çəkindirmək" buyuruğuna əməl
etmiş olarıq, həm də Vətənimiz, eləcə də
xoş gələcəyimiz üçün üzərimizə
düşənləri yerinə yetirmiş olarıq.
Bu
baxımdan sağlam ənənəvi dini baxışları
ehtiva edən prinsiplər dindarlarımız tərəfindən
əsaslı şəkildə mənimsənilməli və
onlar gələcək nəsillərə olduğu kimi təbliğ
olunmalıdır.
Səyyad
ARAN
Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi sədrinin
I müavini, Filologiya elmlər namizədi
525-ci qəzet.-
2023.- 14 iyun.- S.10.