Humanistləşdirmə çağdaş təhsildə başlıca
prinsip kimi
Azərbaycanın təhsil sahəsində
dövlət siyasətinin
əsas prinsipləri statusunda təhsilin humanistləşdirilməsi, humanitarlaşdırılması,
demokratikləşdirilməsi, millilik, dünyəvilik, fasiləsizlik, liberallaşma
və digər bu kimi prinsiplər
müəyyən olunub.
Lakin diqqətlə yanaşıldıqda
burada qeyd edilən, humanitarlaşmadan
tutmuş liberallaşmaya
qədər, bütün
bu prinsiplər, əslində, şaxələnmiş
dəyərlər formatında
humanistləşdirmə prinsipinin
mahiyyətinin açıqlanmasına
xidmət göstərən
tərkib hissələri,
alt-prinsiplər mövqeyində
çıxış edir.
Azərbaycan Respublikasının Təhsil
İnstitutunun direktor müavini Aydın Əhmədovun sözlərinə
görə, 1996-cı ildən
etibarən təhsilin
humanistləşdirilməsi prinsipinin, "yeni pedaqoji təfəkkür" anlayışının
mahiyyətinin izahı,
təbliği, tətbiqi
yolları ilə bağlı genişmiqyaslı
maarifləndirmə tədbirləri,
müsabiqə və layihələr Bakı şəhərində, o illərdə
şəhər təhsil
idarəsinin müdiri
işləyən görkəmli
təhsil xadimi Asif Cahangirovun təşəbbüsü
və təşkilatçılığı
ilə həyata keçirilib, sonradan davamlı xarakter alıb: "Təhsilin humanistləşdirilməsindən danışarkən bir amilə xüsusi diqqət yetirmək lazımdır. Belə ki,
bu prinsipin daxilindəki alt-prinsiplərin
hər biri, əsasən, təhsil sahəsindəki dövlət
siyasətinin konkret istiqamətini təmsil etdiyi halda, humanitarlaşdırma
təhsillə əlaqədar
bütün fəaliyyətlərlə
birbaşa bağlıdır.
Ölkənin təhsil
qanunvericiliyində "təhsil"
anlayışı nəzəri
cəhətdən "sistemləşdirilmiş
bilik, bacarıq və vərdişlərin
mənimsənilməsi prosesi
və onun nəticəsi" kimi təsbit edilsə də, təhsilin ümdə məqsədinin
ağırlıq yükü
təbii olaraq "vətəndaş və şəxsiyyət yetişdirmək"
vəzifəsinin üzərinə
düşür. Bu isə
təhsildə insan tərbiyəsi amilinin başlıca meyar olduğunu təkzibedilməz
həqiqət kimi diqqətə çatdırır
ki, onun da təşkilati-mənəvi-pedaqoji-psixoloji
əsasını humanitarlaşdırma
prinsipi təşkil edir. Belə bir analogiya aparmaq
mümkündürsə, humanitarlaşdırma-siyasətdə
dövlət mənafeyi,
uzaqgörənlik, məqsədyönlülük,
qətiyyət və iti düşüncə, iqtisadiyyatda millətin rifahı naminə dinamik inkişaf və ardıcıl modernləşdirmə, fəlsəfədə
dünyanın və bəşəri dəyərlərin
məntiqi dərkinə
yönələn baxış
və yanaşmaların
yaranması, səhiyyədə
insan sağlamlığının
prioritet sayılması,
bədii ədəbiyyat
və incəsənətdə
mənəvi zənginlik
və estetik mədəniyyətin təşəkkülü,
ticarətdə düzgünlük
və halallığın
ifadəsidirsə, ümumi
təhsildə bu keyfiyyətlər dialektik bağlantı yolu ilə insan şəxsiyyətinin formalaşmasını
təmin edən yüksək əyarlı
dəyərlərdir. Nədənsə
"humanitar" kəlməsi
deyilərkən bu ifadənin davamı kimi insanın nəzərinə ilk növbədə
"yardım" sözü
gəlir. Humanitar yardım, heç şübhəsiz, mahiyyətcə
dara düşmüş
ölkələrə və
insanlara göstərilən
humanist mövqeyin bariz
nümunəsidir. Lakin təhsil
sistemində, təlim-tərbiyə
quruculuğunda humanitarlaşdırma
ilkin lüğəvi
mənasını saxlasa
da, məqsədinə görə
nisbətən fərqli
prizmadan izah edilir. Bu, sadəcə olaraq, təhsilalana qarşı yönələn
mərhəmət hissi
kimi başa düşülməməlidir. Təhsilin humanitarlaşdırılması,
hər şeydən əvvəl, uşağın
(təhsilalanın) nəticə
etibarı ilə cəmiyyət üçün
ləyaqətli insan-vətəndaş
olaraq formalaşmasına,
potensial imkanlarına uyğun bilik, bacarıq və səriştələrə yiyələnməsinə
göstərilən məqsədyönlü
və tələbkar münasibətdir. Bu mənada
təhsildə humanitarlaşdırma
vətəndaşlıq mövqeyi
və vətənpərvərlik
nümunəsidir".
Direktor müavi bildirib ki, mahiyyətinə görə
təhsilin humanistləşdirilməsi
daha çox strategiyadırsa, təhsilin
humanitarlaşdırılması daha çox formalaşmış dünyagörüşün
ifadəsidir. Başqa
sözlə, humanitarlaşdırılmanın
reallığa çevrilməsi
üçün onu təhsil sistemində tətbiq edənlərin dünyagörüşü humanitar
tələbləri əks
etdirməli, onlar humanitar pedaqoji təfəkkürə malik olmalıdırlar.
Əgər humanitarlaşdırmanı
təhsil alan uşağın mənafeyinə
yönəlmiş münasibət
forması adlandırırıqsa,
bu halda "təhsil" anlayışının
iki komponentindən birinin-tərbiyənin bir
proses kimi məhz ailədən başlanmasının
sübuta ehtiyacı yoxdur. Ailələr, ailələrdəki mənəvi-psixoloji
mühit, tərbiyə
məsələlərində valideynlərin mövqeyi müxtəlif olduğu üçün kifayət
qədər diqqət
və qayğı ilə əhatə edilməyən, sağlamlıqlarına,
arzu və istəklərinə ciddi diqqət yetirilməyən,
mənəvi inkişaflarına
laqeyd münasibət bəslənilən uşaqlar,
heç şübhəsiz,
məktəb həyatına
psixoloji gərginlik və zədələrlə
qədəm basırlar.
Ona görə də məktəbdə humanitar
ruhlu mənəvi-psixoloji
iqlimin yaradılması
ilə bərabər,
uşaqların təhsil
həyatına uyğunlaşmasında
etibarlı dəstəyə
çevrilmiş məktəbəhazırlıq
mərhələsində, eləcə
də, xüsusilə,
ibtidai təhsil səviyyəsində səriştəli, peşəkarlığı
ilə seçilən,
humanitar pedaqoji-psixoloji
yanaşmaları mənimsəmiş
müəllimlərin çalışması,
uşaqların təhsilinin
məhz onlara etibar edilməsi zəruri məsələ
kimi meydana çıxır. Bu baxımdan
pedaqoji ali və orta ixtisas
təhsili müəssisələrində
tələbələrə aşılanan ixtisas üzrə ən zəruri nəzəri biliklərlə yanaşı,
müəllim hazırlığı
sahəsində əsas
diqqətin müəllim
üçün xüsusilə
vacib olan səriştə və keyfiyyətlərin formalaşmasına
yönəldilməsi məqsədəmüvafiq
hesab olunur: "Həqiqətən də,
müəllim nəzəri
cəhətdən nə
qədər savadlı
olsa belə, onda müəllimlik sənətini şərtləndirən
məlum keyfiyyətlər
yoxdursa, uşaqların
uğurlu təhsilindən
danışmağa dəyməz.
Normal nəzəri savadlılıq
şagirdlərə qarşı
məhəbbət və
ülvi hisslərlə,
pedaqoji peşəkarlıqla
birləşəndə müəllim
əsl vətəndaş
mövqeli şəxsiyyətə,
humanitarlaşdırılmış təhsilin yetkin nümayəndəsinə çevrilir.
Hansı fənni tədris etməsindən asılı olmayaraq, müəllimin səriştəliliyinin
ən ümdə cəhətlərindən biri
psixoloji-pedaqoji müşahidələrinə
əsaslanaraq hər uşaqda müsbət keyfiyyətləri, rəğbətləndiriləsi
və inkişaf etdiriləsi cəhətləri
görüb qiymətləndirmək
bacarığıdır".
Aydın
Əhmədovun sözlərinə
əsasən, uşağın
təhsil həyatının
başlanğıcını onun inkişafında az əhəmiyyətli olmayan məktəbəqədər
təhsil hesab etsək də, bütün uşaqlar bu imkandan tam və səmərəli yararlanmadıqları üçün
yetərincə ağır
və ağır olduğu qədər də şərəfli humanitar missiya ən kütləvi təhsil pilləsi öhdəliyini yerinə yetirən ümumi təhsilin üzərinə
düşür. Ümumi
təhsilin isə ən məsul mərhələsi 9 illik icbari ümumi orta təhsil dövrüdür. Çünki
fərqli mühitlərdə
böyüyən və
müxtəlif təfəkkür
tərzinə malik uşaqlarda
6 yaşdan başlayaraq
tədricən sağlam
dünyagörüşünün və şəxsiyyətyönümlü
mənəvi keyfiyyətlərin
formalaşdırılması, onların zəruri nəzəri biliklərə,
həyati bacarıq və səriştələrə,
ilkin texniki savadlılığa və
müstəqillik, azadfikirlilik,
rəqabətədavamlılıq elementlərinə yiyələnmələri,
əqli, fiziki inkişafları, növbəti
pillədə təhsillərini
davam etdirmələri,
faydalı əmək
prosesinə hazır olmaları məhz ümumi orta təhsildən və onun nə dərəcədə
səmərəli təşkili
və həyata keçirilməsindən bilavasitə
asılıdır: "Məlumdur
ki, ümumi təhsildə
tədris olunan fənlərin məzmunu humanitar əsaslı didaktik prinsiplərə uyğun müəyyənləşdirilir
və nəzərdə
tutulan məqsədlərə
doğru sinifdən-sinfə,
səviyyədən-səviyyəyə inkişaf etdirilir. Təhsilin humanitarlaşdırılması
prosesində peşəkar
müəllim amili və səriştəli idarəetmə ilə yanaşı, bütövlükdə
dövlət təhsil
standartlarının, eləcə
də hər bir fənn üzrə
məzmun standartlarının
məqsədəmüvafiqliyi və əhəmiyyətliliyi
uşağın mənafeyinə,
onun cəmiyyət və dövlət tələbinə uyğun
formalaşmasına hansı
səviyyədə xidmət
göstərməsi ilə
qiymətləndirilir. Bu məntiqlə
yanaşsaq, haqlı sual meydana çıxır.
Necə edək ki, sistemli şəkildə aparılan elmi-pedaqoji, fizioloji, psixoloji və tibbi tədqiqatların
nəticələri əsasında
müəyyənləşdirilməklə
orta təhsil sistemində tədrisi zəruri bilinən bütün fənlər bütövlükdə ümumiorta
təhsilli şəxsin
yetişməsinin təminatçısına
çevrilsin!? Təəssüf
ki, fənləri əsas
və qeyri-əsas adı ilə təsnif edənlərə
hazırda da təsadüf
olunur. Şübhəsiz,
uşağın formalaşmasında
hər bir fənnin öz mövqeyi və dəyəri vardır. Vaxtilə ibtidai siniflərdə musiqi, təsviri incəsənət,
fiziki tərbiyə dərslərinə ayrılan
saatlar hesabına şagirdlərə ana dili,
riyaziyyat mövzularının
tədris edilməsi kimi zərərli bir "ənənə"
kök salmışdı
ki, belə vəziyyət
humanitar münasibətdən
çox anti-humanist xarakter
daşıyırdı. Halbuki
həmin fənlər
uşaqların gözəlliyi
dərk edib qiymətləndirməsində, bədii-estetik dünyagörüşlərinin
formalaşmasında, məlumat
dairələrinin genişlənməsində,
daxili aləmlərinin,
qəlb dünyalarının
zənginləşməsində, fiziki inkişaflarında, onlarda xeyirxah və tolerant münasibətlərin
təşəkkülündə əhəmiyyətli rol oynayır".
Direktor müavini qeyd edib ki, tədris planlarındakı bütün
fənləri hər bir uşaq təfəkkür
və meyil-maraq istiqamətinə görə
eyni səviyyədə
mənimsəmək imkanına
malik deyildir. Riyaziyyat,
təbiət fənlərinin
çətin qavranılması
məlum həqiqətdir.
Lakin bəzilərinin düşündüyü
kimi, təhsilin humanitarlaşdırılması heç də tədris planlarında humanitar fənlərin mövqeyinin artırılması
anlamına gəlmir. Bəs, belə olan halda, riyaziyyat,
fizika, kimya, biologiya və digər fənlərin humanitarlaşdırılması ideyasının mahiyyəti
nədən ibarətdir?!
Humanitarlaşdırma prizmasından
belə əsaslandırmaq
mümkündür ki, məsələn,
heç bir uşağı sistemli riyazi təfəkkürə
malik olmadığı, misal-məsələ
həll edə bilmədiyi, kimyəvi reaksiyalardan baş çıxarmadığı, fiziki
qanunlara maraq göstərmədiyi üçün
istedadsız adlandırmaq
qeyri-pedaqoji, anti-humanitar
mövqedir. Təhsil qanunvericiliyində təsbit
olunan hər bir fənnin məqsəd və vəzifələri baxımından
yanaşıldıqda, belə
uşaqlara texniki-təbiət
fənlərindən gündəlik
həyati məsələlərlə
əlaqəli ən zəruri, əlçatan nəzəri və praktik bilik və
məlumatların verilməsi,
eləcə də həmin fənlər vasitəsilə şəxsiyyəti
təyin edən dəyərlərin, həyati
bacarıq və səriştələrin, ilk növbədə,
idraki fəallıq, qeyri-standart və alqoritmik düşüncə
tərzinin aşılanması,
münasibət bildirmək,
səbəb-nəticə əlaqələrini
dərk etmək, fiziki və kimyəvi qanunauyğunluqları
tanımaq, təhlil və müqayisə, planlaşdırma, proqnozlaşdırma
aparmaq, praktik məişət problemlərini
həll etmək, texniki vasitələrlə
davranmaq, təbiətə,
ekologiyaya həssaslıq
və qayğı ilə yanaşmaq və sair keyfiyyətlərin
mənimsədilməsi diqqət
mərkəzində saxlanmalıdır.
Aydın
Əhmədovun söylədiyinə
görə, şagird
nailiyyətlərinin məktəbdaxili
müasir qiymətləndirmə
sisteminə də təhsilin humanitarlaşdırılmasına
yönəlmiş yolun
vacib həlqəsi, əlverişli fürsət
məqamı kimi baxmaq lazımdır. Əgər səmərəli
və məqsədyönlü
aparılarsa, bu qiymətləndirmə növləri
bacarıq və qabiliyyətləri baxımından
uşaqların təsnif
olunmasında, potensial
imkanlarının, meyl-maraqlarının
üzə çıxarılmasında,
fərdi psixoloji xüsusiyyətlərinin müəyyənləşdirilməsində,
hər bir uşağa yanaşma taktı və metodikasının düzgün
seçilməsində, onlarda
təhsilə və biliklənməyə qarşı
məsuliyyət hissi və motivləşmənin
yaradılmasında müstəsna
imkanlara malikdir.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2023.- 15 iyun.- S.14.