"Azərbaycan
kinosunun acınacaqlı
vəziyyətinə görə
narahatam..."
XALQ ARTİSTİ RASİM BALAYEV:
"SƏNƏTƏ TEATRA GÖRƏ
GƏLMİŞDİM, İNSTİTUTU
BİTİRƏNDƏN SONRA ŞTAT OLMADIĞI
ÜÇÜN "AZDRAMA"YA QƏBUL
ETMƏDİLƏR"
75 il öncə isti bir avqust günündə
dünyaya gələnlərdən
heç birinin ailəsi övladının
seçilmişlərdən olduğunu bilmirdi. Bunu bir tək
Tanrı bilirdi, çünki hamının
qədərini yazan yeganə varlıqdır. Həmin vaxt Ağsuda nə Əhməd kişi, nə də Bakıda Qədir kişi bilmirdilər ki, illər sonra Azərbaycan mədəniyyətində
və incəsənətində
bənzərsiz iz qoyacaq övladların atalarıdırlar. Elə
uşaqların özləri
də hər şeydən bixəbər
böyüyürdü, lakin
daxildəki istedadın
böyüdüyünü hələ ki heç kəs hiss etmirdi. Amma istedad böyüdükcə,
onu saxlamaq, qarşısını almaq
mümkün olmadığından,
bir gün mütləq püskürməli
idi. Və püskürdü də...
İllər sonra isə xalq birini
Rasim Balayev, o birini Akif İslamzadə kimi tanıyacaqdı.
Bu il hər ikisinin eyni ayda, eyni
gündə 75 yaşı
tamam olur. Tamaşaçı və
dinləyici hər ikisini çox sevir, çünki yaradıcılıq adlı
dünyada özlərinə
xas bir iz
qoymağı bacarıblar.
Fərqli, bənzərsiz
və mükəmməl
bir iz... Bəlli bir ömür yaşayan bu sənətkarlarla çatdıqları müdrik
yaşın astanasında
görüşüb söhbətləşmək
istədik. Olanlardan, keçənlərdən, bir
az da olacaqlardan danışmaq xəyalına
düşdük. İlk olaraq
kimdən başlamaq istəyimizi seçmədik.
Onu öz axarına buraxdıq. Və vaxt seçimini
özü etdi. Bu gün onlardan biri ilə oxucuların
qarşısına çıxdıq.
Harda görünməyindən
asılı olmayaraq, hamı onu ilk olaraq: "Həqq mənəm, həqq məndədir, ənəlhəqq
söylərəm" deyən
bir sufi şairi kimi görür, çünki
bu obraz onun yaradıcılığının
qırmızı xəttidir.
Təbii ki, söhbətin
artıq kimdən getdiyini anladız. Qəzetimizin qonağı
Azərbaycan SSR Dövlət
mükafatı laureatı,
Xalq artisti, Prezident təqaüdçüsü,
Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqının sədri,
kinoaktyor Rasim Balayevdir.
- Narahat çırpınan
dünyamızda mən,
necə rahat olum, necə, bilmirəm?
- Bəxtiyar Vahabzadənin misralarıdır və bu günümüzlə çox səsləşir.
Narahatlıqla dolu dünya, elə narahat oxu ətrafında
da fırlanır. Amma hər
kəsin öz narahatlığı var içində.
Biri deyə bilir, o biri elə susmağındadır.
Mənim ən böyük narahatlığım
var ki, onun da adı
tam azad Qarabağdır.
Buna hələ nail ola bilmədiyimiz
üçün narahat
olsam da, əminəm
ki, o gün mütləq
gələcək. Azərbaycan
kinosunun acınacaqlı
vəziyyətinə görə
narahatam, bir əsr yol gələn "Azərbaycanfilm"in
bugünkü durumuna görə narahatam. Amma yenə də ümidsizliyə qapılmıram,
çünki Mədəniyyət
Nazirliyinin yeni rəhbərliyinin
müsbət yöndə
atdığı addımları
görürəm və
bu da məndə nikbin əhval yaradır.
- Ailədən başlayan yol...
- Rəhmətlik atam partiya işçisi olub, uzun müddət
rayon partiya komitəsində
çalışıb. Anam o zamanın
staxovçusu kimi pambıqyığan zəhmətkeş
bir qadın olub. Yəni çox sadə bir ailə mühitində
böyümüşəm.
- Evdən məktəbə...
- Məktəbdə yaxşı
oxumuşam. Bizim dövrümüzdə dərsdən
yayınanların, tənbəllik
edənlərin, pis oxuyanların karikaturasını
divar qəzetlərinə
çəkərdilər və
bütün məktəb
yığışıb həmin
şəkillərə baxaraq
onlara gülərdi.
Bu halı heç kim qəbul etmədiyindən hamı dərslərində nümunəvi
olmağa çalışardı.
Məktəb illərindən
bizə evdən icazə verərdilər
ki, rayon klubunda gündüz
saatlarının filmlərinə
baxaq. Həmin filmləri diqqətlə izləyirdim, sonra gəlib aktyorları təqlid edərdim. Ədəbiyyat fənnini çox sevirdim. Müntəxəbat kitabında
hər hansı bir dramaturqun əsərini keçəndə
müəllim pyesdəki
rolları aramızda bölərdi. Həmin əsərlərin tamaşalarını
radioda dinlədiyimdən
o aktyorları da təqlid
edərdim və deyilənə görə,
bu, məndə yaxşı alınırdı.
Böyük tənəffüs
deyilən vaxtda məktəbin radio qovşağında
şeirlər oxuyurdum.
Müxtəlif səhnəciklər,
tamaşalardan kiçik
parçalar hazırlayıb
valideyn iclasında nümayiş etdirərdik.
Çox zaman elə tamaşalardan parçalar
seçərdik ki, orada
qadın obrazı olmasın, çünki qızlara evdən icazə vermirdilər. Belə-belə məndə
sənətə bir maraq yaranmağa başladı və bu maraq aktyor
olmaq istəyinə çevrildi. 7-ci sinfə qədər yaxşı oxuyan şagird olmuşam. Lakin anlayanda ki,
aktyor olmaq istəyirəm, texniki fənlərdən uzaqlaşdım
və sırf humanitar elmlərə kökləndim. Əvvəl
evdə bunu ötəri bir həvəs kimi qəbul etdilər, lakin görəndə ki, fikrim ciddidir, məni yayındırmağa
cəhd də etdilər. Anam həkim olmağımı
istəyirdi. Deyərdi
ki, "a bala, get həkim
ol, gəl məni sağalt". Əslində buna şansım
da vardı, lakin mən yolumu artıq seçmişdim.
- Bu seçimə təsir edən də olub...
- İçimdə qığılcam
var idi, amma onu alovlandıran rəhmətlik Səməndər
Rzayev oldu. Səməndər məndən
iki sinif yuxarı oxuyurdu. Sənədlə bağlı
problem olduğundan o, qəbula
bir il gecikdi. Çox güclü mütaliəsi vardı onun və bu
səbəbdən filologiyaya
sənədlərini verdi.
Burda da bəxti gətirmədi, bir balı çatmadığından
universitetə qəbul
ola bilmədi. Güclü
inşa yazmağı
vardı və son illərə qədər onun inşaları məktəbdə bir nümunə olaraq saxlanmışdı. Rayona
qayıdıb dərnək
yaratdı və məndə aktyorluğa həvəsi gücləndirdi.
İkinci il instituta qəbul olan Səməndər artıq
birinci kursu bitirib tətilə gələndə, qəbul
imtahanlarına hazırlaşırdım
və mənə bu istiqamətdə çox köməklik etdi.
- Və Teatr İnstitutuna
qəbul olduz...
- Şansım gətirməyə
də bilərdi. Üç qabiliyyət imtahanından əla qiymət almışdım.
Sonuncu, ədəbiyyat
imtahanı idi və mənə Xaqani Şirvaninin "Mədain xərabələri"
qəsidəsini əzbər
söyləmək düşdü.
Ədəbiyyatdan geniş
məlumatlı olsam
da, qəsidəni bilmirdim.
Deyəndə ki, əzbər
bilmirəm, müəllim
narazılıq etdi. Və imtahan vərəqəmə baxıb
əla qiymətləri
görəndə, məni
vəziyyətdən çıxarmaq
üçün əlavə
suallar verməyə başladı. Mən rahatlıqla bütün sualları cavablandırdım.
Müəllim məlumatlı
olduğumu görüb
mənə dörd yazdı və beləcə tələbə
adını qazandım.
- Və artıq 25 yaşında "Ənəlhəq
söylərəm" dediz...
- Nəsimi mənim taleyimi həll etdi. Ona qədər 4-5 filmə dəvət almışdım. Kino çəkilişində
bir foto sınaq var, bir də kino sınaq. Foto sınağından mən keçmirdim, deyirdilər ki, "fotogeniçnıy"
deyilsən. Axır
ki, "Üç qərənfil"
adlı filmə təsdiq olundum. Sevincim yerə-göyə
sığmırdı. Lakin sonra kinostudiyanın tarixində görünməz
hadisə baş vedi. Film istehsalata buraxıldı, hazırlıq
dövrünü keçdi,
aktyorlar təsdiq olundu və sonda film ləğv edildi. Bundan çox pərişan oldum, hətta özlüyümdə düşündüm
ki, oxum yaman daşa dəydi. Ondan sonra "Yeddi oğul istərəm" filmində
Cəlal roluna sınadılar, yenə də alınmadı. Deməli, tale belə imiş ki, mən kinoya Nəsimi obrazı ilə gəlməliyəmmiş. Nəsimi
kino aləminə mənim
vizit kartım oldu. Əli Fəhminin, Əkrəm Cəfərin oxuduğu mühazirələr mənim
Nəsimi dünyasını
duymağımda, dövrün
abu-havasını yaşamağımda
böyük rol oynadı, Nəsimiyə görə, insan Allaha ən yaxın varlıqdır. Tanrı insanı mükəmməl yaradıb.
Ona hər şey verib, deməli, insan haqqın tam özüdür, onu kənarda axtarmaq lazım deyil. "Nəsimi" filmi qapıları
üzümə elə
açdı ki, sonralar
başqa ölkələr
məni yoxlanmadan rollara dəvət etməyə başladı.
Bax, bu, elə ənəlhəqqin
təntənəsidir.
- Babək Xürrəmi və Ərəb xilafəti...
- Babəkin apardığı
əsas mübarizə
azadlıq uğrunda olub. Xürrəmilər hərəkatı sırf
dinə qarşı olmayıb. Təbii ki, ərəblərin istilasından
sonra hər şey onların bayrağına, qanunlarına
xidmət etməli idi. Babək az bir qoşunla
22 il Ərəb xilafətinə
tabe olmamaq üçün kişi kimi vuruşub. Bu, qəhrəmanlığın ən
uca zirvəsidir. Sonda satqınlığın
qurbanı olan Babək amansız edam zamanı: "Mən həmişə səninləyəm,
Azərbaycan" deyərək
ruhunu təslim edir. Babəkin erməni Sumbatın xəyanəti ilə ələ keçməsi
epizodu çox uğurla çəkilsə
də, Moskva həmin hissəni filmdən çıxardı.
- Çox heyif...
- Əlbəttə, çox
heyif. Həmin epizod Umbakı adlanan yerdə çəkilmişdi. Məğlub
olan Babək dost bildiyi Səhl ibn Sumbatın evinə sığınır və
səhər yenidən
can fədailər ordusu
yığaraq mübarizəsini
davam etmək üçün yola çıxır. Yarğana
çatanda qarşışısına
üç ərəb
çıxır. Qılıncına
əl atanda görür ki, qılıncının
tiyəsi boşdu. Başını qaldıranda
görür ki, ərəb
qoşunun əhatəsindədi.
Xəyanəti anlayandan
sonra mən Babək atdan enirəm. Yerə çökərək bir
ovuc torpaq götürüb alnıma
sıxanda bir tərəfdən torpaq barmaqlarımın arasından
tökülürdü, bir
tərəfdən də
at elə bilirdi ki, ona qənd verəcəyəm
məni yalayırdı.
O qədər təsirli
səhnə alınmışdı
ki, o hissənin çıxarılması
hamıya təsir etdi.
- Yəqin ki, Moskva erməni
mənafeyini qoruyub...
- Bəli... Moskva dedi ki, Babək sizin milli qəhrəmandır, satqın
isə ermənidir.
Bu, iki "qonşu"
xalq arasında milli ədavət sala bilər. Həmin epizod düz bir həftə çox çətin şəraitdə çəkilmişdi.
Amma "Qoskino" onu
bir qayçıyla bir anda kəsib
tulladı.
- Rasim Balayevi tamaşaçı Nəsimi,
Babək və Bamsı Beyrək kimi daha çox
xatırlayır...
- Çünki hər üç obraz tarixə söykənib. Tamaşaçı da tarixi
filmləri həmişə
üstün tutub. Tarixdə adını eşitdiyi qəhrəmanları
sanki canlı görmüş olur. Geyimindən, qrimindən, seçilən məkandan,
baş verən hadisələrdən tutmuş
ən kiçik detala qədər hər şey tamaşaçıya maraqlıdır.
Tarixi filmlərin özünəxas dramaturji
xətti, estetikası,
macərası olur. Həmin filmləri izləyən tamaşaçı
bir saat yarım özünü bu hadisələrin içində hiss edir. Bu
da tamaşaçıya həmişə
maraqlı olub və olacaq da. Demirəm ki, müasir filmlərə baxan yoxdur, var. Amma bu filmlərin inandırıcılığı
tamaşaçını cəlb
etməlidir. Düzü,
əvvəllər rollarımı
sayırdım, sonralar
buna ehtiyac görmədim.
İrili-xırdalı100-ə qədər
obraz yaratmışam,
hamısı mənə
əzizdir, çünki
epizodik rolun belə, üzərində
zəhmət var, məhəbbət
var.
- Bir teatr aktyoru prizmasından
sizə baxaq...
- Mən sənətə teatra görə gəlmişdim. Ağlıma
belə, gəlməzdi
ki, kino aktyoru ola bilərəm.
İnstitutu bitirəndən
sonra "Azdrama"ya
ştat olmadığı
üçün qəbul
etmədilər. Dedilər
ki, istəsən, kütləvi
səhnələrə gələ
bilərsən. Mənsə
bununla razılaşmadım.
Rektorumuz rəhmətlik
Rahib Hüseynov dedi ki, institutda qal, sənə saat hesabı dərs verərəm. Nə vaxt teatrda
yer olsa, gedərsən. Üç
il məni institutda saxladı. Sonra hadisələr
elə cərəyan elədi ki, mənim yolum kino sahəsinə yönəldi. Amma Dram Teatrı
mənim arzuladığım
yer olub həmişə və o səhnədə tamaşaçı
qarşısına çıxmaq
mənə nəsib oldu. Necə deyərlər, arzum gözümdə qalmadı.
Müəllimim Mehdi Məmmədov
"İblis" tamaşasında Arif rolunu mənə
verdi. Beş tamaşa bu obrazla səhnəyə çıxdım. 2000-ci ildə
mərhum Mikayıl Mirzə "Aydın"
tamaşasını hazırladı.
Bu əsərdə Dövlət
bəy rolu ilə yenə də 5-6 tamaşa oynadım. "Sən həmişə mənimləsən"
televiziya tamaşasına
çəkilmişəm. İndiki
teatrdan söz açdız bir etiraf edəcəyəm.
Bu gün teatrların
repertuarından narazıyam.
Müasir tamaşalar hazırlansa da, səviyyə
ürəkaçan deyil.
Teatrda aktyoru yetişdirmək üçün
mütləq bir
neçə klassik əsər olmalıdır.
Buna diqqəti artırmaq
lazımdır.
- Qayıdaq mərhum dostunuz Səməndər Rzayevin qəliz məsələ adlandırdığı
kinoya...
- Həqiqətən
kino çox qəlizdir.
Baxın, siz jurnalistsiz, gəlib məndən müsahibə
götürürsüz. Sonda
mənim dediklərimə
bəzək-düzək verəcəksiz,
xoşunuza gəlməyəni
çıxaracaqsız. Yəni
işinizdə sərbəstsiz.
Amma mən sərbəst
deyiləm. Mən rejissordan asılı bir aktyoram. Əgər
bir filmdə mənə aid rol varsa və rejissorun
məndən xoşu gəlmirsə, onu mənə verməyəcək.
Və sairə və ilaxır... Ona görə də rəhmətlik düz deyib.
- Ömrümüzdən keçən
44 gün...
- Mən heç vaxt bu münaqişənin
sülh yolu ilə həll olunmasını istəməmişəm.
Alınan torpağımı
kişi kimi döyüşərək geri
almağın tərəfdarı
olmuşam həmişə.
Çünki sülh
yolu ilə qaytarılan torpaqda indiki kimi alnıaçıq
gəzə bilməyəcəkdim.
Düşmən mənə
yenə istehza ilə baxıb deyəcəkdi ki, özüm
aldım, özüm də qaytardım. Bu tənəni eşitməyin
özü yenə də əsarətə bərabərdir. Şəhidlər
verdik, yarımcan qazilərimiz var - bunlar çox ağırdır.
Amma bu ağırlığın
arxasında azad Vətən torpağı
var. İnanıram ki, tezliklə
tam Qarabağ torpağında
bayrağımız ucalacaq.
Tanrı səsimizi
eşitsin!
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.- 2023.- 17 iyun.- S.19;23.