Nicat Kazımov: “Aktyorluğun bütün fəndlərini biləndə
və aktyorun keçirdiyi hissləri yaşayandan sonra rejissor kimi işləmək
daha rahat olur”
Gənc
Tamaşaçılar Teatrının
rejissoru, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin Teatr sənəti fakültəsinin
müəllimi, Əməkdar
artist Nicat Kazımov çağdaş səhnə
sənətimizin tanınan
və sevilən nümayəndəsi, bu sahənin uğurlarına
və qayğılarına
yaxından bələd
olan dəyərli mütəxəssisdir. Onunla
teatr sənəti, şəxsi yaradıcılığı,
pedaqoji fəaliyyəti
və digər məsələlərlə bağlı
söhbətləşmişik.
- Nicat bəy, ötən il 50 ilik yubileyinizi qeyd etdiniz. Deyirlər, yubiley bütün il boyu davam edir,
yəni yeni yaş gələnə kimi. Sizin yubiley iliniz
necə keçdi?
- Adi, həyatdır da, yaşayırıq.
Elə oldu ki, bu il Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetində dörd
il dərs dediyim kursum universiteti bitirdi və mənim başım qarışdı onlarla diplom tamaşasının
hazırlığına. Çox
ağır bir işin altına girmişdik, uşaqları
çox çətinə
saldım, Eduardu de Filipponun "Kabuslar" əsərini hazırladıq.
İki saat iyirmi dəqiqə tamaşa getdi. Əslində, onlarla işləmək elə də çətin deyildi, çünki bəziləri müxtəlif
teatrda işləyirlər.
Sonda isə onlar üçün bir bayram kimi
tədbir təşkil
etdik. Əslində, indi mənim vəziyyətim bir az kövrəkdir. Çünki dörd il günümün çox
hissəsini birgə keçirdiyim, öyrətdiyim,
övladlarımdan ayırmadığım
uşaqlarla vidalaşdıq.
Həm də bu, ona görə
əlamətdar hadisə
idi ki, özümün
də məzun olduğum Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin 100 illik yubileyinə təsadüf
etdi. Vaxtilə mənə dərs deyən müəlimlərlə
bu gün eyni yerdə çiyin-çiyinə çalışmaq
mənim üçün
böyük hadisədir.
Bir də onu deyim ki, mən heç vaxt pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olacağımı
düşünməzdim. Bu da taleyin bir işidir.
Çalışdım ki, 32 illik təcrübəmdə
nələr öyrənib,
nələr bilmişəmsə,
onları tələbələrimə
öyrədim.
- Pedaqoji fəaliyyət sizin düşüncələrinizdə,
həyatınızda nələri
dəyişdi?
- Teatr fəaliyyətimə
də təsir etdi. Təkrarlamağa, yenidən göz gəzdirməyə, yeni eksperimentlər
etməyə başladım
ki, onları artıq teatr tamaşalarında da tətbiq edirəm. Yəni qarşılıqlı
şəkildə uşaqlara
həm öyrədirəm,
həm də onlardan öyrənirəm.
Düzü, zahirən,
əzazil müəlliməm,
amma tələbələrim
məni çox sevirlər. Çünki mən də onları çox sevirəm. Teatrda da aktyorlarıma qarşı
əzazillik etsəm də, sonda dostuq, doğmayıq. Onlara heç zaman qıraq kimsə gözüylə baxmamışam,
onlar mənim ailəmin bir fərdidirlər.
- Özünüzü aktyor
kimi görürsünüz,
ya rejissor kimi?
- İndi
rejissor kimi...
- Bəs aktyor Nicat Kazımov?
- Aktyor kimi Nicat
Kazımovun bəxti gətirməyib. Düzdür,
70-dən çox tamaşada
oynamışam. Kinoda
ümumiyyətlə, bəxtim
gətirməyib, 5-10 filmdə,
teletamaşada oynamışam.
Teatrda isə daha çox və daha maraqlı
rollar oynaya bilərdim, imkan və şərait olmadı. Ümid edirəm ki, gələcəkdə
aktyor kimi də fəaliyyət göstərərəm. Bu gün
isə fəaliyyətimin
böyük hissəsi
rejissorluqdur.
- Aktyorluqdan rejissorluğa keçməyinizə nə
səbəb oldu?
- Rejissor olacağımı
düşünməmişdim, arzum deyildi. Vəziyyət belə gətirdi. Digər rejissorlar məndən inciməsinlər, onların
arasında da çox
sevdiklərim, bəyəndiklərim
var, amma deyirlər ki,
uğurlu rejissorların
əksəriyyəti aktyorluqdan
gələnlərdir. Bu, dünya
təcrübəsində də
belədir. Çünki
aktyorluğun bütün
priyomlarını, fəndlərini
biləndən sonra, aktyorun keçirdiyi hissləri yaşayandan sonra rejissor kimi işləmək daha rahat olur.
1990-cı illərdə xüsusən,
bizim teatrda rejissor qıtlığı
vardı və mən sadəcə əyləncə üçün
bir tamaşa hazırladım. Davamında
teatrın rəhbərliyi
bir-birinin ardınca tamaşalar tapşırdı,
nəticədə bu gün hazırladığım
tamaşaların sayı
50-ni keçib. 2007-ci ildə
"Pəri cadu" tamaşasından sonra sırf rejissorluqla məşğul olmağa
başladım. Bu sahədə
Moskvada təcrübə
də keçdim. Əslində, rejissorluqla aktyorluq eynidir, eyni məqsədə qulluq edirik. Hətta ən əvvəllər mən xoreoqraf kimi sənətə başlamışdım,
tamaşaların rəqslərinə
quruluş verirdim.
Sonra isə fəaliyyətim
daha da genişləndi.
Azərbaycanda 500 nəfərlə
tamaşa quran ikinci bir rejissor
yoxdur. Özümü
tərifləməyi sevmirəm,
amma hər halda, İngiltərə kraliçasının mənim
tamaşama 4 dəfə
baxmağı və
"Azərbaycanı çox
sevirəm" deməyi
mənim üçün
böyük göstəricidir.
- Sizi həm də
aktyor atası kimi tanıyırıq. O ata ki, hərbi xidmətdə olan oğlunun yerinə səhnəyə çıxdı...
- Bəli, çox təəssüf... Mir Sənan
lap körpəlikdən teatrdadır,
aktyorların qucağında
böyüyüb. Amma çox
sakit və bir az da özünə
qapanan uşaq olduğundan düşünmürdüm
ki, aktyor olacaq. 2009-cu ildə Cənnət Səlimova "Məkkəyə
gedən yol" tamaşası üçün
xahiş elədi ki,
Mir Sənanı gətirə
bilərsənmi? Onda
Mir Sənanın 11 yaşı
vardı və mən tamaşaya baxışda şoka düşmüşdüm, o qədər
səmimi oynayırdı
ki! Hətta nazirlikdən
gəlib baxanlar da Mir Sənanın rolunu bəyənmişdilər. Mənsə,
onu ən yaxşı məktəblərdə
oxudurdum ki, başqa sahəyə yönəlsin,
təki bu sahəyə gəlməsin.
O, 9-cu sinifdə oxuyanda
"mən aktyor olmaq istəyirəm" deməyi mənim üçün dəhşət
idi. Üç il mübarizə apardım
ki, fikrindən dönsün,
alınmadı. Beləcə,
Mir Sənan bizim universitetə qəbul olundu. Onun aktyor
olmağı üçün
heç nə etməmişəm. Amma indi
deyirəm ki, nə yaxşı, aktyor olub. Çünki o, teatr və kinomuz
üçün lazımdır.
Hazırda hərbi xidmətdədir, İnşallah,
gələn ay qayıtmalıdır.
Allah bütün əsgərlərimizi
qorusun! Ümid edirəm ki, onun çox parlaq gələcəyi olacaq.
Bir ata kimi övladlarımın yalnız
xoşbəxtliyini istəyirəm.
"Tanrıya on dörd məktub" tamaşasını
israrla Özbəkistana
festivala çağırırdılar.
Mənsə deyirdim
ki, Mir Sənan yoxdur, onsuz alınmaz. Teatrda isə mənlə razılaşmırdılar
və deyirdilər ki,
özün oyna. Bir tamaşada çıxdım
oynadım və göstərdim ki, belə
olmaz. Ondan sonra da bu mövsümdə
tamaşanın oynanılmasına
qadağa qoydum. İnşallah, Mir Sənan
qayıtsın, gələn
mövsümdən oynanılacaq.
O tamaşada özümü
çox narahat hiss edirdim, çünki mənim üçün oğlumun yeri hər yerdə görünür. Xüsusən
də, o tamaşada...
- Mir Sənanın ən uğurlu işlərindən
biri Vaqif Poeziya Günlərində
hazırladığınız geniş kompozisiyadakı Xətai obrazı oldu.
- Mən II kursda oxuyanda xəbər yayıldı ki, Şah İsmayıl filmi çəkiləcək.
O vaxt pofildən özümü Xətainin
rəsmlərinə çox
oxşadırdım. Arzum
idi ki, o rolu oynayım, amma bu günə kimi də çəkilməyib.
Mir Sənan da Xətainin
rəsmlərdəki obrazına
bənzəyir. Hətta
bu obraza görə çox mötəbər yerlərdən
müsbət rəylər
aldım. Oğlum olduğunu bilmirdilər, hamı soruşurdu ki, Xətaini haradan tapmısınız? Mir Sənan
mənim adımdan heç vaxt heç yerdə istifadə etməyib. Hətta sənət dostlarım belə təsadüfən xəbər
tutublar ki, mənim oğlumdur. Mir Sənan uyğun gəlməsəydi,
heç vaxt ona o rolu verməzdim.
Hərdən mənə
deyirlər ki, Mir Sənana
Məcnun rolunu ver. O bu rolu oynaya
bilməzmi? Bilər, amma Mir Sənan Məcnun deyil. Bu, mənim iş prinsipimdir. Mir Sənan səhnədə mənim
oğlum yox, aktyorumdur.
- Sizin bu sənətə,
sənətin isə sizə xəyanət etdiyi hal olub?
- Nə mən sənətə, nə də sənət mənə xəyanət edib. Mən, illərdir, efirlərə
çıxmıram, amma
bu gün də insanlar məni küçədə
tanıyırlarsa, demək,
sənət mənə
xəyanət etməyib.
Sadəcə layiq olduqlarını kimlərsə
görməzliyə vurur,
kimlərəsə bu
sərf etmir. Bilmirəm niyə, özləri bilsin. Mən kimsənin qapısını döyüb
nəsə istəməmişəm.
Amma hərdən adam küsür, inciyir.
- Sizcə, layiq olduğunuz qiyməti almamısınız?
- Bəli.
- Nə mane olub?
- Bilmirəm...
- Küsülü olduğunuz
aktyora tamaşanızda
rol verib, onunla işləmisiniz?
- Bəli, olub. Heç bir aktyora düşmən kimi baxmıram, baxıramsa, onunla işləmirəm. Amma küsülü
olduğum aktyorla işlədiyim olub. Evdə ailə üzvümüzdən də
küsürük, o saat
bütün bağları
qırmırıq ki.
- Siz uşaq tamaşaları
da hazırlayırsınız. Uşaq üçün tamaşa hazırlamaq böyüklər üçün
tamaşadan nə ilə fərqlənir?
- Daha çətindir. Böyüklər belədir
ki, bəyənməsələr də, elə belə əl çalıb gedəcəklər.
Uşaq isə marağını cəlb
etməsə, durub gəzəcək, danışacaq,
səs salacaq. Ona görə də uşaq tamaşasına daha ciddi yanaşmaq
lazımdır. Uşaq
olmağı, onun kimi düşünməyi
bacarmalısan. Uşaqla
uşaq dilində danışmaq olmaz, onlar bunu sevmirlər.
Amma hadisələrə onun
gözü ilə baxmalısan. Hazırladığım
uşaq tamaşaları
var ki, 20 ildən çox
repertuarda qalıb, çünki böyük
tələbat olub.
- Bəs hazırlayıb bəyənmədiyiniz, ya
da peşman olduğunuz
tamaşanız necə?
- Deyə bilmərəm
ki, bütün tamaşalarım mükəmməldir.
Zəifi də var, möhtəşəmi
də. Amma hamısı mənimdir. Çünki hamısında
məqsədim və demək istədiklərim
var. Bu günə
qədər 3-4 əsərim
olub ki, hazırlamaq istəməmişəm,
təkidlə veriblər
mənə. Onu da çalışmışam
ki, sevim və bəzəyim. Zəif əsəri də bəzəyib ortaya çıxarmışam,
ona görə onu da sevirəm.
- Rejissor kimi
hazırladığınız əsərdə aktyor kimi oynamaq çətin
deyil?
- Mənə yox. Çünki dublyorla işləyirəm
və məşq prosesində dublyorun çatışan, çatışmayan
tərəflərini görürəm,
özüm səhnəyə
çıxanda çalışıram
onları aradan qaldıram.
- Teatrın və
tamaşaçının indiki
vəziyyətindən razısınız?
- 1990-cı illərdə tamaşaçı teatra çox da maraq
göstərmirdi. Amma
mənim ilk tamaşalarımı hazırladığım
dövrdə tamaşaçı
teatrın qapılarını
sındırırdı. Eyni
reaksiya sonra 2000-ci illərdə "Pəri
cadu" tamaşasında
oldu. Mən tamaşaçımdan razıyam,
şükür Allaha,
tamaşalarımda boş
yer olmur. Sadəcə bəzi tamaşaçılardan xahiş
edirəm ki, nə olar, tamaşa
zamanı telefonu ya söndürün, ya səssizə atın. Tamaşa maraqsızdırsa, ilk 10 dəqiqədə çıx
get.
- Tamaşaçını
hiss etmək üçün nə lazımdır?
- Tamaşaçı olmaq. Mən əsərlərimin son məşqlərinə rejissor
yox, tamaşaçı
kimi baxıram və analiz edirəm, başqa bir rejissor bu
tamaşanı təqdim
etsə, mən necə qarşılayardım,
nə hiss edərdim. Bir də, mənim çox yaxşı intuisiyam var.
- Yaşadığınız
ömür sizə nə deyir: xoşbəxtsiniz?
- Bəli, gözəl
ailəm, övladlarım
var, sevdiyim işlə məşğulam.
Bir az pulum
artıq olsaydı, pis olmazdı (gülür), amma min şükür. Lakin hərdən elə insanlarla qarşılaşıram ki,
sanki mənim adımı bu sənətdən silməyə
çalışırlar, 32 illik yaradıcılığımı
görməzliyə vururlar.
Bu, adama toxunur. Axı tamaşa belədir ki, bir il,
beş il, oynadın, repertuardan çıxdı, amma qalan bizim haqqımızda
yazılanlar olur.
- İndiki düşüncəniz
o vaxt olsaydı, yenə də bu sənəti seçərdiniz?
- Hə, əlimdən
başqa heç nə gəlmir (gülürük). Amma hərdən başqa fikirlər də gəlir ağlıma. Məsələn, şərait
yaransa, burdan getməyi belə düşünürəm bəzən.
- Sıfırdan başlamağa hazırsınız?
- Bəli, bircə
qarşımı kəsən
ailəmdir.
- Bəs 32 il?
- Nə bilim...
Sözdür də deyirəm, bəlkə də bacarmaram, amma hərdən o istək gəlir, beynimdə fırlanır.
Bəzən düşünürsən
ki, daha nə etməlisən? Desinlər, mən də edim.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci
qəzet.- 2023.- 17 iyun.- S.16.