Tar ona, o da tara yaraşırdı
Çuxur
məhəlləli Məşədi Mehralını
qalalılar təkcə dabbaq kimi yox, həm də musiqi həvəskarı
kimi tanıyırdılar. Daha doğrusu, o, yaxşı qarmon
da çalırdı. Musiqi demək olar ki, bu sadə peşə
adamının bütün ailə üzvlərinə sirayət
etmiş, özünün də, övladlarının da
qanına-canına hopmuşdu. Onun evindən daim muğam,
mahnı səsləri eşidilirdi. Bu ocaq sanki musiqi ilə nəfəs
alır, musiqi ilə yaşayırdı. Heç də təsadüfi
deyildi ki, sonralar Məşədi Mehralının oğlu
Bahadur Qarabağ xanəndələri içərisində
özünəlayiq yer tutmuş, nəvəsi Nəriman isə
Azərbaycan tarzənləri arasında
sayılıb-seçilən virtuoz sənətkar kimi
tanınmışdı.
Yeddi-səkkiz
yaşlarında olarkən Nərimanı babası Məşədi
Mehralı özüylə İmam Rza ziyarətinə
aparmışdı. Bəlkə də, o, Şuşanın ən
kiçik zəvvarlarından idi. Uşağın bu yaşda
belə bir müqəddəs məkanı ziyarət etməsi
müsəlman hümməti arasında xoşbəxtlik
sayılırdı. Elə həmin vaxtdan da qalalılar bu
kiçik mömin həmvətənlərini "Məşədi"
deyə çağırır, ona xüsusi hörmət və
ehtiramla yanaşırdılar. Nəriman da ona yaraşan bu adla
qürrələnir, bu adla yaşa dolur, böyüyür, bu
şərəfli adı həmişə doğrultmağa,
uca tutmağa çalışırdı. Yaxınları,
qohum-əqrabası Nərimana, hətta ömrünü dinlə
bağlamağı məsləhət görürdülər.
Lakin o öz yolu ilə getdi, tamamilə başqa bir peşəni
seçdi. Atalar demişkən, su axıb çuxurunu
tapdı. Və çox çəkmədən istedadlı gənc
tarzənin adı milli musiqi tariximizin qızıl səhifələrinə
belə yazıldı: Məşədi Nəriman!
...Qarabağın
tanınmış musiqiçiləri, ürfan əhli xanəndə
Mehralı oğlu Bahadurun ocağına tez-tez toplaşar, məclislər
qurar, çalıb-çağırardılar. Bu
yığıncaqların daimi iştirakçılarından
biri də sözsüz ki, balaca Nəriman olardı. Həmişə
də sakitcə bir küncdə oturub, onların musiqi barədə
söhbətlərinə diqqətlə, xüsusi bir maraq və
istəklə qulaq kəsilərdi. Bu söhbətlər də
Nərimanda musiqiyə get-gedə böyük həvəs
oyadırdı. O, meylini əvvəlcə qaval vurmağa
salmış, sonralar tütək, saz, kamança, qarmon
çalmağı da öyrənmişdi. Arabir zümzümə
eləməyi də vardı.
Lakin
Nəriman daha çox musiqi alətlərimizin tacı olan tara
könül verdi, onunla ülfət bağladı. Oğlunun
bu çalğı alətinə vurğunluğunu görən
atası Nərimana bir tar bağlatdırdı və Nəriman
müstəqil olaraq tar çalmağı öyrənməyə
başladı. Az müddətdə təkcə el
havalarını yox, klassik muğamlarımızın da sirlərinə
bələd oldu. Evlərində vaxtaşırı
keçirilən məclislərdə qonaq-qara
qarşısında, ailə tədbirlərində
çıxış elədi, dinləyənlərin
zövqünü oxşadı, onlara mənəvi qida verdi...
Bir dəfə
görkəmli xanəndə Seyid Şuşinski sənət
dostu Mehralı oğlu Bahadurun evində qonaq olarkən soruşdu:
- Məşədi,
Nəriman yenə tar çalırmı?
Mehralı
oğlu Bahadur cavabında:
-
Əlbəttə, salır, Ağa, özü də əvvəlkindən
də yaxşı! İstəyirsən
çağırım gəlsin, bir qulaq as. Sən də qiymətini
ver, görək ondan bir şey çıxacaq, yoxsa, yox?! - deyə
qürurla oğlunu səslədi: - Nəriman, bala, tez
tarını köklə, Seyid əmin qulaq asmaq istəyir
Nəriman
cəld qaçaraq qonşu otaqdan tarını
götürüb-gəldi, köynəyindən
çıxarıb köklədi və ustad xanəndənin
qarşısında əyləşərək
"Çahargah" muğamını çalmağa
başladı.
Seyid
Şuşinski Nərimanın çalğısını
sona qədər dinlədi. Onun iri barmaqları, güclü
biləkləri, tarın pərdələri üzərində
ustalıqla gəzişməsi Ağanın xüsusi
marağına səbəb oldu. Gözəl texnikası,
vurduğu alt-üst mizrablar, xüsusilə də, işlətdiyi
"lal barmaqlar" xanəndəni lap yerindən oynatdı.
Balaca tarzən isə başını tarın
çanağına söykəyib, özünə
qapılmışdı. O, muğamın mayesinə keçəndə
Seyid onu daha da ruhlandırmaq üçün bir-iki
ağız dedi. Sonra əli ilə "bəsdir!" işarəsi
verib:
-
Kifayətdir, çox gözəl, çox pakizə! - deyərək
üzünü Mehralı oğlu Bahadura tutdu: - Məşədi,
sənin bu oğlun əməlli-başlı tarzən imiş
ki!.. İcazə versən, onu özümlə məclislərə
apararam. Bir az da açılışar, püxtələşər,
formalaşar. Onun gələcəyi hələ qabaqdadır...
Hə, gedərsənmi mənimlə toylara, Nəriman? - deyə
Seyid Şuşinski sualedici nəzərlə ona baxdı.
- Gedərəm,
niyə getmirəm ki, Seyid əmi?! Sizinlə bir yerdə
çalıb-çağırmaq mənimçün
böyük fəxarətdir. Amma muğamların bəzilərini
hələ tamam-kamal öyrənməmişəm! - deyə Nəriman
başını aşağı saldı.
-
Eybi yoxdur, bala, hər şey birdən-
birə
olmur ki?! Yavaş-yavaş öyrənərsən də!
... Həmin
vaxtdan da Məşədi Nəriman Seyid Şuşinskinin
müşayiətçisi kimi toylara ayaq açmağa
başladı. Həm bu məclislərdə bişib-bərkidi,
böyük təcrübə qazandı, həm də
beş-altı manat yiyəsi oldu.
Bir dəfə...
Toy məclislərinin birində Seyid Şuşinskiyə
"Humayun" oxumaq sifarişi verildi. Bu çətin və
mürəkkəb muğamı hələ axıracan öyrənməmiş
gənc tarzən həyəcanla və çaşqın halda
yavaşca əyilib, Seyidin qulağına
pıçıldadı:
-
Ağa, bu muğamı hələ tamam-kamal çala bilmirəm!
Seyid
Şuşinski Nərimanın
çaşqınlığını görüb, heç
tövrünü də pozmadı:
-
Özünü itirmə, Nəriman, hünərini göstər!
- Xanəndə ona ürək-dirək verməyə
başladı, - Mən nə oxusam, dalımca gələrsən,
oxuduğuma uyğun bir şey çalarsan!.. - deyə tarzənin
"Bərdaşt"ını gözləmədən
oxumağa başlad.
Nəriman
özünü cəmlədi. Seyid Şuşinskinin dediyi
yolla və heyrətedici bir ustalıqla dəstgahı birlikdə
başa çatdırdılar, özü də çox
yüksək səviyyədə. Sifarişçi də,
bütün məclis əhli də olduqca məmnun
qaldılar. Nəriman elə bir məharət göstərdi
ki, məclisdəkiləri də, elə Ağanın
özünü də heyrətdə qoydu. Onların bu
ifası misli-bərabəri olmayan bir ustalıq, əsl sənət
qəhrəmanlığı idi.
Bu əhvalat
tezliklə musiqiçilər arasında yayıldı.
Sonralar
Nəriman müəllim bu hadisə - "hünər"i
barədə tələbələrinə danışanda belə
hallarda vəziyyətdən çıxış
yollarını da göstərirdi.
Həmin
vaxtdan da on üç-on dörd yaşlı Məşədi
Nəriman sənət aləmində sərrast addımlar
atmağa başladı. Kiçikli-böyüklü, hərəsi
bir yarış, bir imtahan olan məclisləri
nurlandırdı. Ustadı Seyid Şuşinski ilə birlikdə
büsatlı toylar yola saldı, böyük məclislərə
dəvət aldı. Tarının məlahətli səsi
mağar-mağar, salon-salon yayıldı.
İfaçılıq sənətinin sirlərini daha dərindən
öyrəndi, ruhən dərk elədi, incəliklərinə
bələd oldu. Məclislərin sayı çoxaldıqca təcrübəsi
də artdı, daha da bitkinləşdi, yetkinləşdi.
Toy-düyünlərdə tez-tez olması həm də onun
üçün sözün əsl mənasında, bir məktəbə,
bir təcrübə ocağına çevrildi.
...1928-ci
ildə Mehralı oğlu Bahadur ailəlikcə Ağdama
köçdü. Burda iş tapmaqda o qədər də
çətinlik çəkmədi. Rayon beynəlmiləl
klubunun nəzdində təşkil olunmuş dram və opera zəhmət
kollektivinin müdiri, rejissor Heydər Şəmsizadə səhnədə
tamaşaya qoyulan milli opera və operettaların musiqi hissələrini
ifa etmək üçün onu oğlu ilə birlikdə
teatrda işləməyə dəvət elədi. Bir müddətdən
sonra hər ikisi Xan Şuşinskinin yaratdığı xalq
çalğı alətləri ansamblına da daxil oldu. Onlar
kollektivin tərkibində Aşıq Abbasqulu, Şelli Məhəmməd,
Rəhim Bədəlov, Bəhram Hüseynov, Allahyar
Cavanşirov kimi musiqiçilərlə birlikdə fəaliyyət
göstərməyə başladılar. Məşədi Nəriman
yenicə ülfət bağladığı sənət
dostlarıyla Muğan tərəflərdə,
Kürqırağı kəndlərdə, Qarabağın
müxtəlif el-obalarındakı məclisləri,
toy-düyünləri yola verdi, daha çox tanınmağa
başladı...
Gənclərə
musiqi təhsili vermək üçün Mehralı oğlu
Bahadur 1939-cu ildə Ağdam rayon Pionerlər Evinin nəzdində
səs dərnəyi, oğlu Məşədi Nəriman isə
tar dərnəyi yaratdı. Ata-bala bütün qüvvə və
bacarıqlarını sərf edərək qapı-qapı,
ev-ev, kəndbəkənd düşüb, musiqiyə,
xüsusən də, tara həvəsi və meyli olan
uşaqları soraqlaşıb tapır, dərnəklərinə
cəlb edərək onlara musiqinin sirlərini öyrədirdilər.
Elman Bədəlov, Kamal Bağırov, Cəlal Əliyev, Nadir
Rüstəmov, Cahangir Allahverənov kimi böyük tarzənlər
nəsli Məşədi Nərimanın "şinelindən
çıxmış", məhz sənətə onun
xeyir-duası ilə gəlmişdilər.
Respublikanın
xalq artisti, görkəmli xanəndə Əbülfət
Əliyev də Məşədi Nərimanın tar dərnəyinin
ən fəal üzvlərindən olmuş, lakin sonralar tarzən
yox, xanəndə kimi məşhurlaşmışdır.
Yazıçı-jurnalist Mustafa Çəmənli "Nəğməli
xatirələr" kitabında bu barədə yazır:
"...O vaxt Əbülfətin yaşının elə bir
dövrü idi ki, yeniyetmələrə xas bir xüsusiyyətlə
hər şeyə maraq göstərirdi. O, pionerlər evində
Mehralı oğlu Bahadurun muğam dərnəyinə yox, onun
oğlu, məşhur tarzən Məşədi Nərimanın
tar dərnəyinə getdi. Əbülfət səkkiz ay Məşədi
Nərimanın dərnəyində tar çalmaq öyrəndi.
Bir
gün yenə də Əbülfət tarını sinəsinə
sıxıb, təzəcə çalmağa
başlamışdı ki, qonşu otaqdan ucalan səs onun xəyalını
çəkdi, barmaqları simlərin üstündə
"dondu". O, tarını dizinin üstünə qoyub,
qulaq asmağa başladı. Oxuyan Mehralı oğlu Bahadur idi.
Ustad xanəndənin səsi pərdə-pərdə
qalxırdı. Bu an Mehralı oğlu Bahadurun xəbəri yox
idi ki, məlahətli səsi ilə bu biri otaqda tardan dərs
deyən Nəriman müəllimin şagirdini ovsunlayıb.
Əbülfət
tarını büsbütün unutmuşdu, fikri divarın o
üzündən gələn səsdəydi. Xanəndə
"Rast" oxuyurdu... Nəriman müəllim də sakitcə
dayanıb, şagirdini əsir etmiş o səsə,
atasının səsinə qulaq asırdı. O, hiss edirdi ki,
artıq şagirdinin özü burda, ürəyi o biri
otaqdadır.
Nəriman
müəllim yerindən qalxıb, Əbülfətin qolundan
tutdu, keçdilər qonşu otağa. Nəriman müəllim:
-
Ata, - dedi. - Əbülfətin ürəyi sənin
yanındadır, ondan tarçalan yox, xanəndə olacaq. Bir
ona qulaq as!
Mehralı
oğlu Bahadur bir oğluna baxdı, bir onun boynu
qırmızı qalstuklu şagirdinə baxdı. Sədəfə
tutulmuş qavalını götürüb, ona verdi.
- Nəyi
oxuya bilərsən?
-
Çoxlu mahnılar bilirəm.
-
Çox gözəl, birini oxu, qulaq asaq.
Əbülfət
qavalla səsinə bəhr tutub, "Boz at"
mahnısını oxudu... Mahnını bitirib, qavalı stolun
üstünə qoydu. Durub gözlədi. Ustad xanəndə
fikrə getmişdi.
Əbülfət
isə düşünürdü ki, görən, Bahadur
dayı nə deyəcək?
Xanəndə
ayağa qalxdı. Gözləri nurlanmışdı:
-
Əhsən, bala, əhsən! Sən gözəl xanəndə
olacaqsan! Qaval vurmağınla da məni lap heyran elədin. Qal
mənim yanımda, sənə sənətin yollarını
öyrədim, - dedi
Nəriman
müəllim tarını götürüb, öz
otağına keçdi. O, gələcəyin bir tarzənini
itirsə də, gözəl bir xanəndəsini
tapmışdı".
Sonralar
Əbülfət Əliyev həmin hadisəni xatırlayarkən
ona sənətdə düzgün yol göstərən
xeyirxahları haqqında minnətdarlıqla deyirdi:
"Mehralı oğlu Bahadur mənə oxumağı,
oğlu Nəriman isə qaval çalmağı öyrədib".
Məşədi
Nəriman təkcə toy mağarları ilə,
bulaqbaşı məclislərlə kifayətlənmir, ictimai
tədbirlərdə və yığıncaqlarda da fəal
iştirak edirdi. İndi onun səsi həm də el şənliklərindən,
kənd klublarından, maarif ocaqlarından, pambıq
tarlalarından, qışlaqlardan, yaylaqlardan da gəlirdi.
Böyük Vətən müharibəsi illərində, Məşədi
Nəriman arxa cəbhədə, sözün həqiqi mənasında,
əsl fədakarlıq göstərir, hərbi hissələrdə
əsgərlər qarşısında, vağzallarda, cəbhəyə
yolasalma məntəqələrində çıxış
edərək döyüşçülərin qəlbində
qələbəyə inam hisslərini daha da
artırırdı.
Bu zəhmətkeş
tarzən daim öz üzərində çalışır,
sənətkarlıq təcrübəsini, texniki
ustalığını artırır, ifaçılıq
üslubunu durmadan təkmilləşdirirdi. Artıq sənətdə
öz yolunu tapmış Məşədi Nərimanın
çıxışları həmişə bir-birindən
gözəl, ecazkar keçirdi. Onun ifaçılıq məharəti
və müşayiətçilik yolu artıq hər yerdə
söylənilirdi.
Musiqini
dinləmək, onu qavramaq qabiliyyəti Məşədi Nərimanda
çox güclü idi. O, hər hansı bir melodiyanı
ustalıqla mənimsəyir, özünün
yaradıcılıq süzgəcindən keçirərək
ifa edirdi. İstedadlı tarzən iki-üç dəfə
diqqətlə qulaq asdığı mahnı və rəngi, hətta
ən çətin muğam hissələrini belə, eynən
çala bilir, eşidənləri heyrətə
salırdı. Ən başlıcası isə dinlədiyi təcrübəli
və ustad tarzənləri təkrarlamır, əksinə, ifa
etdiyi muğamlara və mahnılara təzə xallarla, yeni nəfəslərlə
rövnəq verirdi. Həm solo çalmaqda, həm də xanəndəni
müşayiət eləməkdə
tamaşaçıların rəğbətini əbədi
qazanmış virtuoz tarzəni artıq sənət aləmində
çox gözəl tanıyırdılar. O, musiqinin sirlərinə
elə bələd olmuşdu ki, hər bir muğamın,
mahnının, rəngin... tarda bədii obrazını yarada
bilirdi. Tarı o qədər gözəl, o qədər
şirin çalırdı ki, dinləyicilər xəyallarında
sevgi, məhəbbət, qəhrəmanlıq motivləri
axtarırdılar.
Məşədi
Nəriman Seyid Şuşinski ilə illər boyu toy məclislərində,
el şənliklərində çıxış elədi,
muğam biliciləri qarşısında əsl sənət
nümunələri göstərdi. Onun pərəstişkarlarının
sayı-hesabı yox idi. Dəvət edildiyi məclislərin
ardı-arası kəsilmirdi. Həmin vaxtlar gənc tarzən
təkcə Seyidlə yox, həm də digər məşhur
xanəndə və müğənnilərlə də sənət
dostluğu edirdi. Pəsxan Cəlil, Bəylər Nəcəfov,
Xan Şuşinski, Mütəllim Mütəllimov, Ağabala
Abdullayev, İldırım Həsənov, Əlipaşa
Daşdəmirov, Şövkət Ələkbərova, Sara Qədimova,
Tükəzban İsmayılova, Fatma Mehrəliyeva,
Şahmalı Kürdoğlu, Yaqub Məmmədov, İsa Rəhimov,
Qədir Rüstəmov, Arif Babayev, Aydın Məmmədov,
Hafiz Sədrzadə kimi görkəmli xanəndə və
müğənnilər onunla tez-tez tərəf-müqabil
olurdular
Qarabağda
belə bir sənətkarın yaşadığını,
xalq musiqisinə çox yaxşı bələd olduğunu,
məharətli, son dərəcə əzəmətli və
lirik çalğısını eşidib-bilən bəzi
musiqiçilər onu görmək, dinləmək
üçün Bakıdan vurub, Ağdama gəlirdilər. Bəhram
Mansurov, Hacı Məmmədov, Firidun Ələkbərov, Həbib
Bayramov, Məmmədağa Ağayev, Abbas Abbasov, Əhsən
Dadaşov, Məmmədağa Muradov kimi tarzənlər və
qarmon ustaları dəfələrlə Məşədi Nərimanın
qonaqları olmuş, çalğısını
heyranlıqla dinləyərək ondan məsləhət
almışlar. Heç də təsadüfi deyil ki, musiqi
folklorçuları Bayram Hüseynli və Əhməd
İsazadə ötən əsrin altmışıncı illərində
görkəmli tarzənin sorağı ilə Ağdama gəlmiş,
onun köməyi ilə qırxdan artıq mahnı, rəqs, rəng
və unudulmaqda olan muğam hissələrini bərpa edərək
lentə almış, eyni zamanda Məşədi Nərimanın
ifasında "Xaric Segah" və "Mahur-Hindi"
muğamlarını lentə almışlar. Hazırda həmin
lent yazıları Azərbaycan radiosunun qızıl fondunda
saxlanılır.
1958-ci
ildə Ağdamda orta ixtisas musiqi məktəbi
açılanda, ilk növbədə, Məşədi Nəriman
da burda dərs deməyə dəvət olundu. O, məktəbdə
həm tar dərsi deyir, həm də Seyid Şuşinskinin,
Musa Şuşinskinin və Şelli Məhəmmədin səs
siniflərində müşayiətçilik edirdi.
Ömrünün sonunadək bu şöhrətli musiqi
ocağında çalışan Məşədi Nəriman
Mehralıyev (1916-1983) Ramiz Quliyev, Mustafa İsmayılov, Tahir
Haqverdiyev, Fərhad Paşayev, Rafiq Hüseynov, Bəylər
Əhmədov, İlham Babayev, Yusif Vəliyev, Əyyub
Əliyev, Rafiq Nəcəfov, Rəsul İsmayılov,
Zülfüqar Muradov, Səyavuş Haqverdiyev kimi onlarca
istedadlı tarzən yetişdirmişdir. Məşədi Nərimanın
keçmiş tələbəsi, onun şəxsiyyətinə
və sənətinə yaxşı bələd olan Rəsul
İsmayılovdan müəllimi barəsində söz deməyə
xahiş eləyəndə o, xeyli danışdı və
sonra ondan belə bir qısa və tutumlu cavab aldım:
-
Bilirsən, kəsəsi desək, tar ona, o da tara
yaraşırdı...
Vasif
QULİYEV
525-ci
qəzet.- 2023.- 20 iyun.- S.14;15.