"Könlümün
sevgili məhbubu" Quba
Qubam haqqında bu yazını romantik şair Abbas Səhhətin
məşhur "Vətən"
şeirindən gətirdiyim
bu sözlərlə başlamağım təsadüfi
deyil:
Könlümün sevgili məhbubu
mənim
Vətənimdir, vətənimdir, vətənim!
Vətən mənim üçün
Qubadan, dünyaya göz açdığım
qədim türk obası İspik kəndindən başlayır.
Biz kənd uşaqları
ilk dəfə ayaq açanda dəbdəbəli
evlərdə yeriməmişik,
həyətdə, torpağın
üstündə gəzməyə
başlamışıq. Uşaq
ilk addımlarını atanda
tez-tez yıxılır,
təəccübdən ağzını
açır və torpaq ağzına dolur. Mən də ilk dəfə beləcə İspik kəndindəki həyətimizdə
yıxılanda ağzıma
Quba torpağı dolub. Mən torpağın dadını
ilk dəfə onda bilmişəm. Sonralar həmin torpaq məni görkəmli alim
və vətəndaş
eləyib. Cəsur sovet kəşfiyyatçısı
Nohan Vaysın qəhrəmanlığından bəhs edən "Qalxan və qılınc" filmindəki
mahnı mənim gənclik nəğməmdir:
Hardan başlanır vətən,
nədən başlanır
vətən,
Əlifba
kitabının ilk sətirlərindən
Əsgər ataların qəlbindən
qopan
Məhəbbət andı ilə başlanır vətən.
Vətən insanın öz
içindən başlanır:
mahnı kimi, sevgi kimi. Vətən
insanın arzularında
və əməllərində
yaşayır. Mən
Vətənim - Qubamı
sətir-sətir əsərlərimdə
40 kitabıma, 300 məqaləmə
köçürmüşəm. 70 yaşımın tamamına
bir il qalır. Bu ömür ərzində heç vaxt Qubasız qalmamışam,
hara getmişəmsə özümdən
əvvəl Qubanın
adını çəkmişəm.
Bu ad mənim kimlik sənədim, şəxsiyyətimin
möhürüdür.
Uşaqlarım həmişə Bakıdan
Qubaya gələndə
Qubanın ərazisinə
girəndə xorla oxuyurlar:
Bir yanın şah dağı, bir yanın Xəzər,
Meyvəli bağların aləmi
bəzər.
Sən belə deyildin əzəl, ay Quba,
Nə qədər gözəlsən,
gözəl, ay Quba.
Qubanın təbiəti Allahın şah əsəridir, mənim Qubam gözəllər gözəlindən
də gözəldir.
Bu diyarın həm hüsnü gözəldir,
həm də mənəviyyatı.
Qubada tarixi-ictimai mühiti böyük-kiçik münasibətləri
və ailə kultu müəyyənləşdirir.
Qubalı ailəsi yüksək sevgi, sərt əxlaq, qarşılıqlı hörmət,
sədaqət üzərində
qurulur.
Qubanın tarixi haqqında
yekdil bir fikir yoxdur. Bəziləri
onu Nadir şahın sözü ilə əlaqələndirir. Nadir şahın
qoşununu yara basır, şah qoşunu Qubaya Xaltan kəndinə gətirib orada yerdən çıxan isti suya salır.
Ərazidən keçəndə
bir qübbə görür və buranı "Qübbəli
şəhər" adlandırır.
Əlbəttə, bu məlumatın elmi əsası yoxdur. Ruslar bir neçə
il əvvəl Qubanın
can şəhəri Dərbəndin
5000 illiyini qeyd edib, bu barədə
sanballı bir kitab buraxdılar. Mənim dostum, ləyaqətli Qubalı ziyalı Əkrəm Qaflanoğlu bu yaxınlarda yanıma gəlmişdi, danışdı ki, Məkkədə
olub və heyrətə gəlib ki, Məkkənin qapılarından
biri "Quba" adlanır. Bu eləyir VII əsr. Deməli, Quba hələ islamın meydana gəlməyi VII əsrdə
nəinki mövcud, hətta məşhur imiş.
Ssenarisini
Mehdi Hüseyn və Ənvər Məmmədxanlı
yazan "Fətəli
xan" filmində deyilir: "Nə qədər ki, Bakı Azərbaycanın döyünən
ürəyi, Quba təfəkkür mərkəzi
olma-yacaq Azərbaycan azad ola bilməz".
Qubalılar bəşəri təfəkkürə,
Şərq mənəviyyatına
malik qəhrəman xalq,
vətənçilik və
dövlətçilik amalı
ilə yaşayan əsl vətəndaşlardır.
Quba əhalisi polietnik, fəqət, türkəsillidir. Quba bu gün dövlətimizin
yürütdüyü tolerantlığın mükəmməl
bir modelidir. Burada onlarla etnik qrup vətənçilik
bağlantısı ilə
mehriban yaşayır.
AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutunda baş elmi işçi işləyirdim. Bir gün
Mərkəzi Komitədən
gəlmiş direktorumuz,
AMEA-nın müxbir üzvi, çox ciddi və sərt
Əziz Mirəhmədov
məni yanına çağırdı. Kabinetə
girəndə gördüm
ki, iki müxbir üzvü - Əziz müəllim və əslən qubalı, görkəmli dilçi Əliheydər Orucov söhbət edirlər.
Salam-kəlamdan sonra Əziz müəllim dedi:
- Ministr (o mənə belə müraciət edirdi, bunun da öz tarixçəsi
var), Əliheydər Qaşumoviçlə
mərc gəlmişik:
qubalıları fərqləndirən
əsas xüsusiyyət
hansıdır?! Bu suala
gənc və istedadlı qubalı kimi səndən cavab istəyirik. Ortada iki yüz
manat var, cavabın bizi razı salsa, sən udub mərci
aparacaqsan.
İlk ağlıma gələni
dedim: qubalılar bəşəri düşüncəlidir,
yerlipərəst deyillər.
Əziz müəllim
dedi: Əh, bunu biz də bilirik, sən təzə bir söz de. Onda çoxdan düşündüyüm
bir fikri söylədim: Qubada hansı qapını döysən, arxasından
bir hakimiyyət çıxacaq.
Əliheydər müəllim durub
məni qucaqladı. Əziz müəllimin sallaq dodaqlarına təbəssüm (və təəccüb) qondu. Dedi ki, bu iki
yüz manat sənindir, ancaq bizə bir balıq
qonaqlığı ver. Məclisdə
çox maraqlı söhbətlər etdik...
Qubalılar yüksək qürura,
aydın dövlətçilik
təfəkkürünə malik, qanunlara hörmət bəsləyən ədalətli
insanlardır.
Bədnam
"Türkmənçay" müqaviləsinə (1828), Azərbaycanı
iki yerə bölən, işğal aktına qarşı ilk böyük etiraz - üsyan 1837-ci ildə Qubada baş vermişdi.
Məhəmməd və Yarəlinin
başçılığı ilə baş tutan üsyanda 12 min adam iştirak edirdi. Kortəbii kəndin üsyanı xəyanət nəticəsində
məğlub olsa da, işğalçı Rus impe-riyasını
kökündən sarsıdan
tarixi hadisə idi. 15 nəfər fəal üsyançı
Quba meydanında asılaraq edam edildi, Hacı Məhəmməd
Sibirə sürgünə
göndərildi, Yarəli
qaçıb gizləndi
və gizli fəaliyyətini davam etdirdi.
Quba çox gözəldir: lacivərd vadilər, meyvəli bağlar, zümrüd meşələr,
buz bulaqlar, təmiz hava və s. Mənə şəxsiyyətimlə bağlı
jurnalistlər sual verəndə həmişə
demişəm: mən
dağ uşağıyam,
ruhum təbii gözəlliklərlə nəfəs
alıb, uca Şah dağından qürur və əzəmət, müqəddəs
Baba dağından ülviyyət
əxz etmişəm.
Bu qənaət təkcə
mənə yox, bütün istedadı, şəxsiyyətli, vətənpərvər,
cəsarətli qubalılara
aid "fəlsəfədir".
Qubanın dağ kəndlərində
- Xınalıqda, Haputda,
Əlikdə, Cekdə,
Buduqda, Qırızda yaşayanlar çox qədim xalqlar, müxtəlif dilləri olsa da, etnik türklər və alban tayfalarının varisləridir. Bunu hər şeydən əvvəl onların tarixi, məişət, quruluş, adət-ənənələrdə
təzahür edən
dünyagörüş sistemi
deyir.
Mənim
dostum, şair və tədqiqatçı
Cabir Albantürk, Alpan-alplar kəndi (bəlkə də Alban!) haqqında çox mənalı bir kitab yazıb.
Qubada gəlinlər dağlara baxanda qaynatasını görübmüş kimi
utanaraq yaşmaqlanırlar.
Ümumən, Quba əhalisi unikaldır: kişilər uca boylu, sarışın, mavi gözlü, qıvrım saçlı,
üzügülər - təbəssümlü,
cəsarətli, güclü,
fəqət mehriban və xeyirxahdır. Bizim kənddə heç adını, kimliyini soruşmadan böyük inam və etibarla gələn qonağı evə dəvət edir, ən yaxşı
yeməkləri, ən
bahalı yorğan-döşəyi
qonaq üçün
saxlayırlar.
Quba qadınları-qızları və
gəlinləri heç
kimə bənzəməyən
xüsusi bir aləmdir. Quba xanımları da, qamətli,
bəyaz sifətli, əsasən mavi gözlü, gülərüzlü,
səmimi, mərhəmətli,
cəsur və sevməyi bacaran, zora boyun əyməyən
mərd, namuslu və qeyrətlidir. Bir sözlə, Qubanın xanımları öz hüsnləri ilə bu mahalın təbii gözəlliklərinə
gözəllik qatırlar.
Qubamın qızlarını
düşünəndə hürufi şair-filosof Nəsiminin:
Səni
bu hüsni-camal ilə, kamal ilə görüb
Qorxdular
həq deməyə, döndülər insan dedilər.
dahi
"Qəlb şairi"
(E.Bertels) gözəllik və məhəbbət nəğməkarı
Füzulinin:
Heyrət
ey büt! Surətin gördükdə
lal eylər məni,
Sürəti-halım görən, surət xəyal eylər məni.
beytləri yada düşür. Quba gözəllərinin qarşısında heyrətdən
donub qalmamaq, həyəcandan dili
tutulub lal olmamaq mümkün deyil...
Qubanın təbiəti gözəl,
torpağı bərəkətlidir.
Lakin bu gözəllik,
ümumən gözəl
təbiət Allahın
töhfəsidir.
Biz insanlar bu təbiətə heş bir şey əlavə
etməmişik.
İndi isə bir qədər
də gözəlliyi
ilə hamını heyran edən Qubanın bugünkü problemlərindən danışmaq
istəyirəm.
Quba rayonu, yumşaq desəm, ictimai diqqətdən kənarda qalıb. Buranın gözəl əhalisi bir çox problemlərlə üz-üzədir.
Həmin problemlərdən bir neçəsini qeyd edim:
1. Vaxtilə Quba Konserv zavodu bütün SSRİ-ni məhsulla təmin edirdi, orada minə
yaxın adam işləyirdi və dolanırdı. Təəssüf
ki, bu gün bunu görmürük;
2. Qubada zavod və
fabriklər, məsələn,
Kiçik müəhərriklər
zavodu var idi. İndiki vəziyyətdə
onun bərpasına ciddi ehtiyac var;
3. Şəmsəddin Xanbabayev
icra hakimiyyətinin başçısı olduğu
illərdə qonşu
Xaçmazı xeyli inkişaf etdirdi. Yaxud da götürək elə Qusarı. Qusar bu gün
Avropa şəhərlərinə
oxşayır. Lakin
Quba haqqında bunu demək mümkün deyil;
4. Rayon rəhbərliyi
əhalinin problemləri
ilə maraqlanmır, rayon sakinləri onları, digər vəzifəli məmurları
axtaranda tapa bilmirlər;
5. Qubada müəyyən
bir durğunluq hökm sürür - hamını hər şeydən "razı salmaq" kursu hökm sürür, adamlar pıçhapıçla
danışır;
6. Kəndlər qazlaşdırılmayıb. Məsələn
mənim İspik kəndim Qubadan vur-tut 9 kilometr məsafədədir, burada
meşələri qırıb
odun yandırırlar,
kəndarası yollar isə bərbad vəziyyətdədir;
7. Qubada bəzi
kəndlər hələ
də XIX əsrdə
rusların verdiyi adla adlanır - Aleksevka, Petropavlovki, Vladimirovka. Mənim bağ evim Aleksevka
kəndindədir. Deməyə
də utanıram, türkün düşməni
olan I Pyotrun, rus çarı Alekseyin adlarını bu vaxta qədər
saxlamaq görəsən
kimə və nəyə lazımdır
ki?;
8. Digər rayonlarda
rəhbərlər həmin
rayondan çıxmış
görkəmli ziyalılarla
mütəmadi maraqlanırlar.
Təəssüf ki, Quba haqqında bunu demək olmaz. Hər yay üç ay doğma rayonumda
olur, Diaqnostika mərkəzində hemo-dializ
olunuram, bu tibb kollektivindən yerlə-göy qədər
razıyam. Burada bütün ağır xəstələr diqqət
və qayğı ilə əhatə olunub. Amma rayon
rəhbərliyindən heç
kim gəlib soruşmur ki, necəsən? Təkcə,
Quba muzeyinin direktoru Məryəm Hacıyeva mənimlə əlaqə saxlayır.
Qeyd edim
ki, mən bu yazını bitirəndən sonra Prezidentin sərəncamı
ilə Quba rayon icra hakimiyyətinin
başçısı vəzifəsindən
azad olundu. Gəlin ümid edək ki, Qubaya
yeni təyin olunacaq icra başçısı
sələfinin buraxdığı
səhvləri təkrarlamaz,
rayonun inkişafı və əhalinin rifahı naminə səylə çalışar.
Bir vətəndaş
və alim - Azərbaycan Respublikasının
Dövlət mükafatı
laureatı, Əməkdar
elm xadimi, professor olaraq Azərbaycanın hər yeri mənim üçün əzizdir.
Mən bunu hələ 2006-cı ildə
çap olunmuş
"Azərbaycançılıq" kitabımla təsdiq etmişəm. Mən hər şeydən əvvəl bir türkəm, türkçü
ziyalıyam, türk müsəlmanam və ən başlıcası bir İspikli, Qubalıyam. Bütün bunlarla fəxr edir, indi qalib
ölkənin vətəndaşı
kimi şərəflə,
millətimin vəziyyətinə
uyğun yaşayıram,
böyük ailəm
- dörd övladım,
səkkiz nəvəm
var.
Bilirəm, bu
yazıda canımın,
ruhumun, eşqimin, zehnimin, namusumun Vətəni Qubama övlad sevgimi çatdıra bildimmi? Qubanın hüsnü, gözəlliyi və qüruru qarşısında
vəcdə gələrək
mən də doğma diyarıma bir "Quba" şeiri həsr etmişəm. Orada belə misralar var:
Dikib gözlərimi
Şah zirvəsinə,
Bəhrəli bağların aynası Quba.
Ağappaq don
geyib Şahın qarından
Azəri yurdunun
çalması Quba.
Quba tarix boyu zirvədə olub, gələcəkdə də ucalıqda olacaq. Yarım əsr bundan əqdəm mən Bakıya universitetə gələndə özümlə Şah dağın vüqarını, Baba dağın ülviyyətini, bir qubalı olaraq kişiliyimi, istedadımı gətirmişəm. İndi də - 70 yaş ərəfəsində də deyirəm: Türk millətindənəm, İslam ümmətindənəm, Azərbaycan məmləkətindənəm! Azərbaycan mənim vətənim, Quba onun ürəyimlə bitişik yeridir.
Nizaməddin
Şəmsizadə
525-ci
qəzet.- 2023.- 20 iyun.- S.11.