"35 il sonra"nın doğurduğu suallar və cavablar
Teatr insan hisslərinin, duyğu və düşüncələrinin, yaşantılarının səhnədəki
əksidir. Eyni səhnədə roldan-rola
girən, biçimdən-biçimə
düşən aktyor
isə tamaşaçılar
üçün çox
sevilən, əlçatmaz,
bəxtəvər bir
insan təsiri bağışlayır. Ancaq
kimsə aktyorun səhnə arxasındakı
həyatından, o rolu
oynayarkən keçirdiyi
duyğulardan, beynini və qəlbini məşğul edən, yoran qayğılardan xəbərdar deyil. Həm də bu onun nəyinə
lazımdır ki?! Tamaşaçı
teatra tamaşaya və aktyorun oyununa baxmağa gəlir, onun şəxsi həyatının
qaranlıq məqamları
ilə maraqlanmağa yox... Amma əgər o qaranlıq məqamlar aktyorun səhnədəki
ifasına, lap elə obrazına təsir edirsə, necə..?
Bütün bunları iyunun
16-da Azərbaycan Dövlət
Gənc Tamaşaçılar
Teatrında ikən düşünməyə bilmirdim.
Gözüm səhnədə,
fikrim, xəyalım isə çək-çevir
etdiyim sualların yanında idi. Yox, mən o səhnədəkilərə etinasız
deyildim. Əksinə,
məni bu sualları verməyə və cavab axtarmağa
vadar edən elə o səhnədə
gördüklərim idi.
Həmin
gün Gənc Tamaşaçılar Teatrında
İsveç dramaturqu
Benqt Alforsun "İllüziyaçılar" pyesi əsasında hazırlanan "35 ildən
sonra" adlı tamaşanın premyerası
keçirilirdi. Yəqin
ki, tamaşanın qəhrəmanının
bir aktyor olduğunu deməyimə ehtiyac qalmaı.
Səhnə əsərində bəhs
olunan mətləblərə
keçməzdən öncə
qeyd edim ki, "ArtStudiya"da hazırlanmış
yeni tamaşanın quruluşçu
rejissoru Müşfiq Əliyev, quruluşçu
rəssamı Dmitri Afansyev,
musiqi tərtibatçısı
Zaur Rəşidovdur. Rolları Əməkdar artist Elnur Bəhramxan
(həkim), aktyorlar Kərəm Hadızadə
(Kazımir Kant), Zümrüd Quliyeva (Şarlotta) ifa edirlər.
Rejissor Müşfiq
Əliyev həm də əməkdaşı
olduğum Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin dram rejissorluğu ixtisası üzrə 3-cü kursunda
təhsil alır. Yəni, bu baxımdan
da onun işi
mənimçün xüsusi
maraq doğururdu.
Birhissəli səhnə əsəri ömrünün qürub
çağını yaşayan
aktyorun həyatından
bəhs edir. Kazimir Kant Şekspirin əsərlərinin vurğunu
və mahir ifaçısıdır. Amma
o, sənətdə layiq
olduğu dəyəri
görməyib, arzuladığı
uğurları qazanmayıb.
Buna mane olan isə onun
istedadsızlığı, ya da qeyri-peşəkarlığı
deyil, daxilindəki təlatüm, üsyandır.
O, həyatını rolları
ilə bütünləşdirmiş,
özünü bir növ obrazlarının həyatına pərçimləmiş
aktyordur. Çünki
o öz şəxsi həyatındakı uğursuzluqlarını
psixoloji şəkildə
məhz bu yolla dəf edir. Həyatda etiraf etməyə qorxduğu, ürəyinin
ən dərin yerində basdırdığı
hisslərini səhnədə
obrazlarının dilində,
yaşantılarında üzə
çıxarır. Məsələn,
Şekspirin "Kral Lir" əsərinin sonundakı monoloqu aktyorun, əslində, öz ömrünə üsyanıdır. Tamaşaçı
bunu aktyorun peşəkarlığı kimi
qəbul edirsə də, onların içindəki çox az insan dərinlikdə
basdırılmış duyğuların
fərqinə varır.
Kazimir Kantın
qızı qucağında
ölən obrazını
canlandırarkən hisslərini
isə təkcə Şarlotta başa düşür. O Şarlotta
ki, dramaturqdur və yazdığı əsərdəki Tanrı
obrazını məhz
Kantın oynaması arzusundadır.
Özünü qətiyyən uğurlu aktyor hesab etməyən,
elə hey böyük ehtirasla öz uğursuzluğundan,
teatr səhnəsində
uzun, çox uzun illər yelə verdiyi ömürdən, oynamağı
arzulayıb da heç vaxt qismət olmayan rollardan danışan Kant gənc dramaturq qızın onu Tanrı kimi görmək istəyini başa düşmür. Şarlotta
isə öz istəyində və arzusunda israrlıdır və o, hər vəchlə Kantı uğursuz aktyor olmadığıan, əksinə,
çox istedadlı və peşəkar olduğuna inandırmağa
çalışır. Axı,
onun "Kral Lir" əsəri qızı qucağında
can verərkən söylədiyi monoloq Şarlottanı ağlatmışdı.
Əgər Kant istedadsız olsaydı, Şarlotta onun bu monoloquna ağlayardımı?
Ancaq yox!
Kant bununla heç cür razılaşmır və
Şarlottanın israrını
anlamaqda çətinlik
çəkir.
Tamaşanın maraqlı məqamlarından
biri də həkimlə Şarlottanın
söhbətləridir. Bu,
sanki ədəbiyyatla,
sənətlə dəqiq
elmlərin qarşılıqlı
müzakirəsini, bəzi
məqamlarda mübahisəsini
xatırladır. Həkim
elmin, texnologiyanın,
riyaziyyatın önəmindən
danışdıqca Şarlotta
teatrın, ədəbiyyatın
insan həyatındakı
vacibliyini müdafiə
edir və hissin, duyğunun, qəlbin hər şeydən öndə olduğunu vurğulayır.
Bəşəriyyət yaranandan
mövcud olan mübahisə bu sayədə tamaşada da özünün çox maraqlı əksini tapır.
Sonda isə
hər kəs ətəyindəki daşları
tökür. Şarlotta
öz yazdığı
pyesinin həyatını
əks etdirdiyini, Kant da "Kral
Lir" əsərindəki
monoloqda varlığını
bilib, üzünü
görmədiyi qızını
xatırladığını etiraf edir. Axı
Kant iki dəfə evlənmişdi
və bir qızı vardı. Ancaq o, indi yetkin
bir qadın olan qızını heç zaman görməmişdi. Ta ki o günə qədər...
Şarlotta onun
qızı olduğunu
etiraf edir və bununla tamaşaçı anlayır
ki, niyə o, öz pyesindəki Tanrı rolunda məhz Kazimir Kantı görməkdə
bu qədər israr edirmiş. Bir övlad üçün atasından
böyük Tanrımı
var?!
Uzun illərdən
sonra yeganə qızı ilə qarşılaşan ata onun varlığından həyəcanlanır, həm
də xoşbəxt olur. Müəllif ata və qız
münasibətlərinin fonunda
ailənin, doğma əlaqələrin qorunmasının
vacib olduğunu təqdim edir.
Bəli, ailə,
doğma əlaqələr
insan həyatının
təməlini yaradan əsas strukturdur. Əgər o təməl sarsılıbsa, Kant kimi uğursuz aktyor, Şarlotta kimi bədbin dramaturq olmaq qaçınılmazdır.
Fikrimcə, maraqlı və qeyri-adi rejissor yozumu, peşəkar aktyor ifası və fərqli mövzusu ilə "35 ildən sonra" tamaşası hələ uzun müddət teatrın repertuarında qalmaqda davam edəcək. Bu gözəl səhnə işi münasibəti ilə yaradıcı kollektivi təbrik edir, uğurlar arzulayırıq!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2023.- 21 iyun.- S.13.