Fortepiano sənətinin gözəl siması - Fəridə Xəlilova
Azərbaycan fortepiano ifaçılığı
tarixində Fəridə
Xəlilovanın məxsusi
yeri var. Geniş profilli pianoçu, pedaqoq, tədqiqatçı
- F.Xəlilova şərəfli zəhmət,
acı məyusluq və parlaq nailiyyətlər dolu keşməkeşli və
maraqlı bir həyat yaşamışdır.
Fəridə xanım görkəmki
alim-riyaziyyatçı, ilk azərbaycanlı fizika-riyaziyyat
elmləri doktoru,
professor, Əməkdar elm və
texnika xadimi, akademik Zahid İsmayıl oğlu Xəlilovun
(1911-1974) ailəsində dünyaya
göz açmışdır.
Fundamental elmin inkişafında
böyük xidmətləri
olan bu şəxsiyyətin
miqyasını sərgiləmək
üçün onun bioaqrafiyasından bəzi faktlara müraciət etmək zəruridir.
SSRİ Elmlər Akademiyasının
Azərbaycan filialının
fizika sektorunda fəaliyyətə başlayan
Z.Xəlilov riyaziyyat və nəzəri fizika bölməsini, sonra isə riyaziyyat şöbəsini yaratmışdır.
Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun
(1967-1974-cü illərdə institutun direktoru olub), Azərbaycan SSR EA Kibernetika İnstitutunun yaradılması onun gərgin fəaliyyətinin
nəticəsidir. Təsadüfi
deyil ki, 1962-ci ildə
Z.Xəlilov Azərbaycan Elmlər Akademiyasının prezidenti
seçilmişdir. Zahid müəllim
funksional analiz məktəbinin banisi idi. Onun hələ
1948-ci ildə nəşr
olunan "Funksional analizin əsasları"
dərsliyi 2018-ci ildə
Moskvada "Fizika və riyaziyyat üzrə elmi irs" seriyasında yenidən işıq üzü görüb. Alimin nüfuzlu həmkarları A.Bitsadze,
N.Boqolyubov, İ.Vekua,
Y.Mitropolski, S.Sobolevin yazdığı kimi, dünya elmində riyaziyyatın bir çox aktual problemlərinə
ilk müraciət edənlərdən
biri məhz Azərbaycan alimi Z.Xəlilov olmuşdur. Alimin vaxtilə fəaliyyətə
başladığı Gürcüstandan,
Elmlər Akademiyasından 1974-cü ilin fevralında alınan başsağlığı teleqramı
Z.Xəlilovun necə bir nüfuza malik olduğuna dəlalət edir: "Sovet riyaziyyat elmi öz ən görkəmli təmsilçisini,
Azərbaycan elmi öz yaraşığını,
Zaqafqaziya riyaziyyatçıları
öz ideya öndərlərindən birini,
gürcü riyaziyyatçıları
isə qüdrətli
və parlaq istedad sahibi, qeyri-adi mənəvi gözəllik, büllur dürüstlük və alicənablıq mücəssəməsi
olan ən yaxın dostu və sevimli qardaşını itirdilər".
Məhz
belə - gözəllik,
dürüstlük, nəciblik,
elmə sədaqət,
sənət sevgisi aşılanmış mühitdə
Zahid müəllim və
Səidə xanım Ələsgərovanın övladları
- Fəridə və Rəfiqə boya-başa çatırdı. Xəlilovların
qonaqpərvər evinə
alimlər, yazıçılar,
musiqiçilər tez-tez
toplaşırdılar. Ev
sahibinin özü dünya ədəbiyyatı,
musiqisi, kinosuna yaxşı bələd idi. O, atam - filoloq Araz Dadaşzadə ilə saatlarla incəsənətə,
ədəbiyyata dair söhbətləşə, dünyagörüşünün
hüdudsuzluğu ilə
hamını heyran edə bilərdi. Yadımdadır, onlar - atam və dayım
soyuq qış günündə gecə yarısınacan
G.Kozintsevin təzəcə
ekranlara çıxan
"Kral Lir" filmini ehtirasla müzakirə edirdilər.
Mən yalnız təəssüflənirəm ki, o vaxt bu maraqlı
müzakirəni qeydə
almamışam.
Zahid müəllim royal arxasına
keçib sevdiyi musiqi parçalarını,
məsələn, Üzeyir
bəyin "Sevgili canan" və "Sənsiz"ini çalıb
oxumağı sevirdi. Bəzən isə, anamın xatırladığı
kimi, gərgin iş saatlarının arasında ənənəvi
musiqiyə qulaq asar, sevdiyi muğamlardan
parçaları pəsdən
zümzümə edərdi.
40-50-ci illərdə ziyalı ailələri öz uşaqlarını böyük
həvəslə konservatoriya
nəzdində musiqi məktəbinə verirdilər.
Xəlilovlar ailəsi
də istisna olmadı: ailənin böyük övladı
o illərdə çiçəklənmə mərhələsinə
qədəm basmış
bu gözəl məktəbdə oxumağa
başladı. Fəridənin
müəllimi Peterburq
konservatoriyasının məzunu,
ünlü pianoçu
A.Yesipovanın şagirdi Tsesiliya Solomonovna Qruşko idi. Qruşkonun sinfində bir sıra gözəl
musiqiçi, o cümlədən,
Elmira Səfərova təhsil
almışdır. Bir dəfə
Fəridə təhsil
illərinə dönərək
azca incik tərzdə demişdir:
"Qruşko, şübhəsiz,
əla pedaqoq idi, lakin onun
dərs demək üsulu - həddindən artıq qəddar - bizim uşaq psixikamızı zədələyirdi.
Axı məni sidqi-ürəkdən sevən valideynlərim
qızlarının hər
dərsdə stress yaşamasına
necə biganə qala bilərdilər?
Buna baxmayaraq, Qruşkonun sinfində mənimsənilən
vərdişlər Fəridə
xanıma orta ixtisas musiqi məktəbini parlaq bitirib, asanlıqla Azərbaycan Dövlət konservatoriyasına daxil olmaq imkanı verdi.
Fəridə xanımın dəqiq
elmlərə də marağı var idi. Zahid müəllimin tövsiyəsi
ilə onun kiçik bacısı (anam Aida) və Fəridə orta təhsili başa vurub, öz sənədlərini Moskva Universitetinin
astrofizika fakültəsinə
vermək niyyətində
idilər. Lakin anam xəstələnərək Moskvaya
gedə bilmədi. Fəridədə isə musiqiyə sevgi üstün gəldi. Atasının yolunu Fəridənin kiçik bacısı -sonralar riyaziyyat üzrə elmlər namizədi Rəfiqə xanım seçdi.
Bakıda
bir il oxuyub, Fəridə öz təhsilini Leninqrad konservatoriyasında, tanınmış
pedaqoq N.Qolubovskayanın
sinfində davam etdirmişdir. Qolubovskaya not mətnini bu və ya digər
bəstəkarın üslubuna
görə müstəqil
təhlil etmək vərdişinə əsaslanan
orijinal pianoçu məktəbinin
yaradıcısı idi.
Məhz öz müəllimindən Fəridə
xanım ali zövq, özünə qarşı tələbkarlıq,
ən əsası, müəllif mətninə
dərindən nüfuz
etmək kimi keyfiyyətləri əxz etmişdir. A.Zamanovanın
müşahidəsinə görə,
onun pedalla davranışı
ali peşəkarlığına
işarə edir. Bu da
təsadüfi deyil, çünki ustadı Qolubovskaya pedalizasiyaya dair dərs vəsaitinin müəllifi
idi.
Solist kimi sənətinin cilalanması üzərində
dönmədən çalışaraq,
Fəridə elə öncədən ansambl ifaçılığına da diqqət yetirirdi. Onu da qeyd edim
ki, konservatoriyanı Fəridə
1961-ci ildə ansambl ifaçısı, solist,
konsertmeyster və pedaqoq kvalifikasiyası ilə bitirmişdir.
Konservatoriyada onun Vladimir Atlantov - sənətdə
ilk addımlarını atan
gənc vokalçı ilə dueti təşəkkül
tapmağa başladı. Musiqiyə hədsiz sevgi təməlində yaranan bu alyans çox
qısa zamanda ailənin qurulması ilə nəticələndi:
həmin xoşbəxt
ailədə sonralar valideynlərinin yolunu davam etdirən Lada adlı qız dünyaya göz açdı.
Çaykovski və Raxmaninovun
romanslarından ibarət
vala yazılmış
annotasiyadan öyrənirik
ki, F.Xəlilova Atlantov ilə konservatoriya nəzdində
opera studiyasında Alfred, Lenski, Xozenin partiyalarını hazırlamışdır. Atlantov Mariinski teatrına (o zaman S.Kirov adına opera və balet teatrı adlanırdı) dəvət
olunandan sonra da bu yaradıcılıq işi davam etdirildi.
60-cı illər iki musiqiçinin həyatında
sənət uğurları
baxımından dolğun
bir dövrdür. Onların yaradıcılıq
əməkdaşlığının necə səmərəli
olduğuna beynəlxalq
arenada qazandıqları
müvəffəqiyyətlər dəlalət edir. V.Atlantov Çaykovski adına III beynəlxalq müsabiqədə 1-ci yer
və qızıl medala (1966, Moskva), gənc
opera müğənnilərinin Sofiyadakı müsabiqəsində
1-ci mükafata (1967), vokalçıların
Monrealdakı beynəlxalq
müsabiqəsində 4-cü mükafata (1967) layiq görülür.
Təkcə bu faktlar V.Atlantovun zirvələr
fəth etməsində
konsertmeysteri, gecə-gündüz
onunla çalışan,
ən çətin məqamlarda yanında olan musiqiçi-müəllim
Fəridə Xəlilovanın
rolunu vurğulamağa
əsas verir.
Çaykovski müsabiqəsinin üçüncü
turunda Fəridə xanımın təklifi ilə V.Atlantov
Fikrət Əmirovun
"Sevil" operasından
Balaşın ariyasını,
özü də Azərbaycan dilində ifa edib. Fəridə
xanım bu hadisəni belə şərh edirdi: "Müsabiqənin şərtlərinə
görə, finalda iştirakçılar müasir
bəstəkarın operasından
ariya ifa etməli idilər. Sovet opera ədəbiyyatında
praktiki olaraq parlaq vokal nömrələr
yox idi. V.Atlantovla qərara gəldik ki, ifaçıya
həm vokal, həm də aktyorluq bacarığını
dolğun nümayiş
etdirməyə imkan verən bu ariyanı
hazırlayaq. Məşqlər
zamanı dirijor O.Dimitriadiyə (orkestronun rəhbərliyi altında çıxış
edirdi) templə bağlı bütün özəllikləri, dinamik
nüansları göstərdim.
Yarışma zamanı
o, sanki qəsdən göstərişlərimin əksinə
hərəkət edərək, məni həyəcanlanmağa məcbur
etdi. Lakin bu, Atlantovun qızıl medal qazanmasına mane olmadı".
Gözəl həmvətənimizin həyatındakı bütün
əlamətdar hadisələri
canlandırmaq mümkünsüzdür.
Şadam ki, həm Bakıda - bizim Doktor döngəsindəki
evimizdə, həm də Moskvada - Kotelniçeskaya naberejnaya
küçəsindəki rahat
mənzilində onu dinləmək imkanım olub. Səmimi söhbətlərdən, ləzzətli
Azərbaycan ziyafətindən
sonra bütün qonaqların xahişi ilə piano arxasına keçərək Fəridə
bu alətdən füsunkar səslər çıxarırdı. O, həm
romantik musiqi nümunələri, həm
də filmlərdən
mahnıları temperamentlə
ifa edirdi. Barmaqları altında
fortepiano, zənginliyi və
rəngarəng palitrası
ilə hər kəsi heyran edən orkestr kimi səslənirdi. Sonda bir qayda
olaraq o, Mario Lanza repertuarından
"Be my love" adlı mahnını
səsləndirərək, bizə günəş enerjisi, ürəyə nüfuz edən güclü, dərin emosiyalar bəxş edirdi.
Düşünürəm ki, Fəridə
parlaq konsert pianoçusu da ola bilərdi:
onun çalğı
ədasında qeyri-adi
tərzdə əzəmət,
emosional ehtiraslar və şairanəlik uzlaşırdı, həm
də texniki təchizatı kamil idi. Səhnədə o, necə də cazibədar görünürdü
- şah qamətli, simasının nadir nəcib
gözəlliyi ilə
seçilən əsl
xanım. Onu da deyim ki, F.Xəlilovanın
solo kosertləri də
olurdu: onlardan biri 60-cı illərin sonunda Bakı filarmoniyasında baş tutdu: burada o, Azərbaycan Dövlət simfonik orkestri ilə (dirijor - polşalı R.Satanovski) Motsartın konsertini ifa etmişdi.
Mənə belə bir əhvalat da danışıblar.
Monrealdakı vokal müsabiqədə F.Xəlilova auditoriyanın
sevimlisinə çevrilir,
qadın monastırının
rahibələrinin xahişi
ilə orda solo konsert də verməli olur.
F.Xəlilovanın pianizmi haqda 1972-ci ildə "Melodiya" firmasının
buraxdığı valın
dinləyişi - Çaykovski
və Raxmaninovun romansları ilə - çox şey deyir. Annotasiyada F.Xəlilova
"ciddi, ali musiqiçi mədəniyyətinə
malik təcrübəli konsertmeyster"
kimi səciyyələndirilir.
Bir neçə il öncə
isə virtual məkanda
bir videofilm rastıma çıxdı:
orda sözügedən
albomdan bəzi romansları dinləmək
və ifaçıları
görmək olar. Düzdür, operator nədənsə
gözəl Fəridə
xanımı mümkün
qədər kölgədə
qoymağa çalışıb,
amma yenə də.
Fəridə xanımı vokalçının
bərabərhüquqlu tərəfdaşı
kimi səciyyələndirən,
onun moskvalı rəfiqəsi tərəfindən
nəql edilən bir
xatirəyə üz tutmaq yerinə düşərdi: "Atlantov
Moskva Konservatoriyasının Kiçik zalında kamera proqramı ilə çıxış
edirdi. Dinləyicilər
arasında romansın
böyük ustadı
İ.Kozlovski də var idi. Konsertdən öncə o, nigaran görünürdü: "Atlantov
əsl opera vokalçısı
kimi gur səsə malikdir: romansları ifa edərkən o, həmin hüdudsuz
səsi "cilovlaya"
biləcəkmi?" Sənətçilər
səhnəyə çıxdılar.
Fəridə xanım romansın
müqəddiməsini çaldı,
Atlantov oxumağa başladı... və
Kozlovski məmnunluqla dedi:
Pianoçu onu ram etdi..."
Buradaca həmin videokonserti dinləyən həmkarlarımın
bəzi təəssüratlarını
sitat gətirmək istərdim.
Pianoçu Gülarə Abdullayeva:
"Vokalçının uğurlu
çıxışı, təbii ki, müşayiətçinin
məharətindən çox
asılıdır. Eşitdiyim
çox görkəmli,
çox istedadlı müşayiət haqda danışmağa əsas
verir. Solisti həssas dinləmək, vokal və fortepiano partiyalarının uzlaşması
nəticəsində vahid
səslənmə illüziyasını
yaratmaq bacarığı
valehedicidir. Bu, məncə,
pianoçunun yüksək
ansambl mədəniyyətinə
dəlalət edir".
Bəstəkar Afaq Cəfərova:
"Biz niyə istedadlarımıza
qarşı belə laqeydik? Axı onlar bizim milli sərvətimizdir.
Peşəkarlıq, mütənasiblik
hissi, ahəngdar səslənmə, incə
zövq - budur Fəridə xanımı
fərqləndirən cəhətlər".
Musiqişünas
Reyhan Əliyeva: "Gənclik illərində mən Atlantovun pərəstişkarı idim
və onun həyat yoldaşının
bizim həmyerlimiz olduğunu bilib fəxr edirdim. Fəridə xanım sadəcə fon yaratmır, o, bu tandemin tamhüquqlu üzvüdür. Filmin müəlliflərinin niyə
inadla belə yüksək səviyyəli
pianoçunu nümayiş
etdirmədiklərini anlamaq
mümkün deyil.
Amma yenə də onun nəcib profilini, ifa olunan bütün romanslarda gözəl səslər hasil edən ecazkar əllərini görə
bilərik".
Musiqişünas Aida Hüseynova: "Videofilm cəmi 12 dəqiqə davam edir, amma musiqinin
cərəyanı elə
intensivdir ki, Atlantovla Fəridə xanım elə inandırıcıdırlar
ki, tammetrajlı bir konsert dinlədiyini zənn edirsən. Alətlə davranmağın
heyrətamiz sərbəstliyi, piano dillərinə yumşaq toxunuş, qüsursuz pianizm. Ümumiyyətlə,
müşahidələrimə əsasən qeyd edərdim ki, bunlar Leninqrad/Peterburq məktəbinin xüsusiyyətidir.
Məsələn, bir
qayda olaraq P.Serebryakovun şagirdləri belə çalırlar. Ansambl heyrətamizdir - fortepiano partiyası
kifayət qədər
sanballı, eyni zamanda "nəzakətli"
səslənir".
Həm Çaykovskinin, həm də Raxmaninovun romanslarında fortepiano postlüdlərinin
rolu mühümdür:
çox vaxt məhz
piano vokalçının "oxuduğu" hekayəni tamamlayır. Bu fraqmentlər
pianoçuya məharətini
sərgiləmək üçün
geniş meydan açır. Amma Fəridə
xanım emosiyaların
izafi təzahüründən
qaçıb, öz partiyasını müəllif
niyyətinə uyğun
quraraq, vokal və instrumental müşayiətin
üzvi vəhdətinə
nail olub.
Atlantov-Xəlilova cütlüyünün Bakı konsertlərinə
də üz tutmaq istərdim. Onların Bakıya gəlişi əsl bayrama çevrilirdi. F.Xəlilova sonuncu dəfə 1970-ci ildə V.Atlantov və bariton Y.Mazurok ilə Bakıda çıxış
etmişdi. Hətta dəqiq tarixi xatırlayıram - iyunun iyirmi biri idi:
həmin gün futbol üzrə dünya çempionatının
finalında İtaliya
və Braziliya yığmaları qarşılaşmışdı.
Təbii, bizim evdə hamı o axşam İtaliya milli komandasına azarkeşlik edirdi. Axı evimizdə İtaliyada təşəkkül və
inkişaf tapmış
opera sənətinin iki
təmsilçisi qonaq
idi. Mən o isti Bakı gecəsini, ehtirasları,
ilk qoldan sonra emosiyaların hərarətinə
tab gətirə bilməyərək
balkona çıxan həssas qəlbli Zahid müəllimin həyəcanını
çox yaxşı xatırlayıram. İtaliya
komandasının 1:4 hesabı
ilə məğlub olmasına baxmayaraq, bu, ovqatımızı çox da təlx etmədi. O zaman hamı necə də xoşbəxt idi!
Fəridə xanımın pedaqoji
fəaliyyətinə toxunmaq
gərəkdir. O, bir neçə il Moskva Konservatoriyasında
işləyib. Elmlər
namizədi dərəcəsinə
layiq görülməsinə,
gözəçarpan nailiyyətlərinə,
nəhayət, o zaman artıq
Bolşoy Teatrın aparıcı solisti olan həyat yoldaşının şöhrətinə
baxmayaraq, ona bu ali musiqi
ocağında müvafiq
mövqe tutmağa hər cür mane oldular.
Lakin Fəridə xanım
Moskva Dövlət Pedaqoji
Universitetində konsertmeyster
sinfi şöbəsinin
rəhbəri qismində
öz bacarığını
tam reallaşdıra bildi.
Həyatının bu
sanballı fəsli haqqında bir neçə il Moskvada Fəridə xanımın
başçılığı altında çalışmış
BMA-nın dosenti, sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru
Aliyə Zamanovanın maraqlı
qeydləri var. Mən
yalnız Fəridə
xanımın tələbələri
ilə evdə apardığı məşğələləri
xatırlayıram.
Buradaca deyim ki, qış tətili zamanı Moskvaya gələrkən,
biz bir qayda olaraq Fəridə xalaya (mən yaş fərqini nəzərə alaraq onu məhz belə
çağırırdım) baş çəkirdik. Düşünürəm ki, doğmaları
ilə ünsiyyət
onun üçün əhəmiyyətli idi -
o, fikrən xoşbəxt
uşaqlıq illərinə
dönür, dostlarını,
həmkarlarını soraqlaşırdı.
Anam Aida isə ona mənən çox yaxın idi. Hələ gənc ikən bağışladığı fotoşəklinin arxasında
o, Aida xanımı "bütün
həyat məsələlərində
özünə müttəfiq"
kimi səciyyələndirmişdi.
"Karmen"
operasından Xozenin ariyası üzərində
müğənni ilə
necə çalışdığı
indiyədək yadımdadır.
Təlim prosesində hər bir ifadə
təkrar-təkrar səsləndirilir,
cilalanırdı. Fəridə
xanım vokal xəttin inkişafının
təbiiliyinə can atırdı,
dramatik kulminasiyanın
məntiqli və qabarıq olmasına nail olmağa çalışırdı.
Bu dərsləri dinləyəndə
anlayırdım ki, vokal
repertuara dərindən
bələd olan Fəridə xanım işləməli olduğu
bütün müğənnilərin
həm də əvəzsiz müəllimi
idi.
Bir dəfə anamın xahişi ilə Fəridə də məni yay tətili günlərində Şüvəlandakı
bağımızda dinlədi.
İxtisas müəllimimin
təklif etdiyi proqram onu bir
qədər karıxdırmışdı
- burada sovet bəstəkarlarının əsərləri
üstünlük təşkil
edirdi. Əsas tövsiyəsi isə ondan ibarət idi ki, repertuarı zənginləşdirmək, mürəkkəblik
dərəcəsi orta
olan konsertlərin mənimsənilməsinə başlamaq
lazımdır. İri
formalı əsər
üzərində iş
şagirdi xeyli zənginləşdirir, keyfiyyət
sıçrayışına səbəb olur.
Fəridə xanım həm
də konservatoriyadakı
mütəxəssislərə, konkret olaraq E.Səfərovaya müraciət etməyi məsləhət görürdü:
"Qoy Zümrüd vaxtaşırı Elmira ilə
görüşsün - bu,
onun ifaçılıq
vərdişlərinin inkişafına
təkan verər".
Onu qeyd edim ki, ruhca
ona yaxın olan pianoçular sırasında o, Rafiq Quliyevin
də adını çəkirdi. "Rafiq Azərbaycan
musiqisinin ornamental zənginliyini
pianoda necə də ustalıqla ifadə edə bilir! - deyə Fəridə xanım şövqlə söyləyirdi.
Mən buna qadir deyiləm".
Konservatoriyanı bitirəndən sonra
mən bir daha Fəridəyə üz tutdum. Tədqiqat işi ilə məşğul olmaq arzusunda idim və elmi
rəhbər qismində
Moskva musiqişünasları haqqında düşünürdüm.
Fəridə xanım
alim həmkarları haqqında
bizə məlumat verdi, əlaqələrin qurulmasına köməklik
göstərəcəyini vəd
etdi. M.Zilberkvit, M.Royterşteyn (sonuncu Qarayevin 24 prelüd silsiləsi haqqında dəyərli məqalənin müəllifi
idi) həvəslə
danışdığını xatırlayıram. Fəridə
xanım, Moskvada yaşayan həmyerlimiz - Fikrət Əmirov haqqında kitabları ilə tanınan Davud Məmmədbəyovu
da tövsiyə edirdi.
Lakin 80-ci illərin sonlarında
baş verən dramatik hadisələr bütün planlarımızı
alt-üst etdi...
F.Xəlilovanın tədqiqatçı
kimi də xidmətləri danılmazdır.
Onun "Azərbaycan
fortepiano mədəniyyəti tarixinin oçerkləri"
dissertasiyası fortepiano sənətimizə
həsr olunmuş ilk ciddi, çox sanballı araşdırma
oldu.
Təəssüf ki, F.Xəlilovanın
dissertasiyası Bakıda
itirilmişdi. Mənim
məsləhətimlə - bilirdim ki, sovet dönəmində işin
bir nüsxəsi Moskvaya göndərilirdi -
dissertasiya Rusiya Milli Kitabxanasında tapıldı.
F.Xəlilova irsini üzə çıxarmaq kimi nəcib bir işi öz üzərinə götürmüş
həmkarlarıma, ilk öncə
L.Məmmədova-Fərəcovaya və onun doktorantı
G.Bəkirovaya ürəkdən
təşəkkür edərdim.
Araşdırmanı maraqla oxudum, mətni ehmallıca redaktə etdim, zəruri dəqiqləşdirmələrlə
(adlar, sitatlar ilə bağlı) təchiz etdim, 40 illik təcrübəmi köməyə çağıraraq
xeyli zəhmət çəkdim. Lakin əsərin
1968-ci ildə, yəni
55 il əvvəl yazıldığı
kimi çap olunması qərara alındı. Dissertasiya tanınmış musiqişünas S.Xentovanın rəhbərliyi
altında icra olunub. Burada F.Xəlilovanın Bakıdakı məsləhətçilərinin - sanbalı heç də adıçəkilən
musiqişünasdan əskik
olmayan alimlərin adlarını sadalamaq istərdim. Bu, musiqi mədəniyyətimizin parlaq
biliciləri Ə.Bədəlbəyli,
Ə.İsazadə (elmi
məsləhətçi), Q.Qasımov, E.Abasova, L.Karagiçeva (opponent), görkəmli
tarixçi Ə.Quliyevdir.
Müəllif özü
də onlara minnətdarlığını bildirir.
Dissertasiya cəlb olunan arxiv materiallarının miqyası, faktların bolluğu ilə heyran edir. Müqəddimədə
müəllif öz amalını dəqiq ifadə edir: "Məqsədim müasir Azərbaycan fortepiano mədəniyyəti
haqqında ümumi təsəvvür yaratmaq,
onun təkamülünün
ən mühüm məqamlarını işıqlandırmaqdır".
Xüsusi
sanbalı ilə seçilən birinci fəsildə XX əsrin əvvəllərində Bakının
musiqi həyatının
panoramı canlandırılır,
musiqi təhsilinin və ifaçılığının
əsasını qoyan
pedaqoqlardan, ilk musiqi məktəbləri, musiqi
gecələri, V.Landovska, J.Hofmann, S.Raxmaninovun qastrol səfərlərindən söz
açılır, ilk pianoçu
xanımlarımız - Xədicə
Qayıbova, Nəzirə
Şahmirzə, Kişvər
Əliyevanın cazibədar
portretləri təqdim
olunur. Bu icmal Bakının mədəni
həyatının məhdud
və monoxrom olması barədə stereotip fikirləri tamamilə alt-üst edir.
Bir fakt mənim diqqətimdən yayınmadı.
"Füyuzat" qəzetində
"Vəlvələ və
zümzümə" başlıqlı
bir məqalədə
qeyd olunur ki, onun müəllifi Şair Naim dünyada nə baş verirsə versin, mütləq boş vaxtlarında piano arxasında Bethoven, Şubert, Şopen, Rubinşteynin musiqisini çalarmış. İndi bizə
bəllidir ki, "Şair
Naim" təxəllüsü
altında Əli bəy Hüseynzadə yazırmış.
Sonrakı fəsillərdə müəllif
Azərbaycanda musiqi təhsilinin qurulması,
fortepiano üçün tədris
repertuarının, xüsusi
ədəbiyyatın yaranması
prosesinin özəlliklərini
diqqətlə izləyir.
Tədqiqatçının nəzərindən, deyəsən,
heç bir əlamətdar fakt, heç bir ad yayınmır. Son iki fəsildə Fikrət Əmirov və Qara Qarayev yaradıcılığının
da yığcam səciyyəsi
verilir. Onu da deyim ki, dissertasiyanın təhlili
ayrıca məqalənin
də mövzusu ola bilərdi. Burada onun məntiqli quruluşunu vurğulayardım.
Bu, həqiqətən, fərqli mövzuları
işıqlandıran oçerklərdir.
Lakin həmin beş oçerk sonucda bir-birini necə gözəl tamamlayır! Yaranan mənzərə öz dolğunluğu və ahəngdarlığı
ilə valeh edir.
Fəridə ilə 2003-cü ilin
sonu - 2004-cü ilin əvvəllərinə, yoldaşımın
ezamiyyəti ilə əlaqədar Moskvada yaşadığım zamana
təsadüf edən
son görüşlərim haqqında danışmaq mənim üçün
o qədər də asan deyil. XXI yüzilin ilk illərinin Moskvası mədəni həyatının misilsiz
zənginliyi müqabilində
hələ də qeyri-sabit olan iqtisadi durumun yaratdığı gərgin,
aqressiv atmosferi, sakinlərinin qaraqabaq simaları, onların
"Qafqaz millətindən
olanlara" açıq-aşkar
qeyri-dost münasibəti
ilə yadımda qalıb. Əlbəttə,
Moskvaya gələn kimi Fəridə ilə görüşdüm:
o, özünü çox
da yaxşı hiss etmirdi,
amma məni görəndə bir az canlanırdı, keçmişə, xüsusən
də qayğısız
uşaqlıq illərinin
keçdiyi Tiflislə
bağlı xatirələrə
dönürdü.
Rüstəm İbrahimbəyova həsr
olunmuş yeni sənədli
filmin televiziya ilə nümayişindən
sonra səciyyəvi telefon söhbətimizi xatırlayıram. Filmin bədii təcəssümü,
mülayim desək, kamillikdən uzaq idi: kadrda vaxtaşırı
şəhərimizin küçələrini
süpürən narıncı
jiletli qadınlar görünürdü.
Bakının obrazına
zidd olan detalları vurğulamaq istəyi göz qabağında idi. Fəridə xanım tənqidi qeydlərimi dinləyib: "Bilirsən,
dediklərinə o qədər
də fikir verməmişəm. Məni
cəlb edən fonda səslənən Azərbaycan musiqisi, mahnılarımız idi.
Bu doğma səsləri
dinləməkdən elə
zövq aldım
..." - dedi. Onun səsində həsrət
notlarını duyub kövrəldim.
O,
2004-cü ilin əziz
Novruz günlərində
dünyadan köçdü.
Fəridə xanımla
vidalaşma mərasimində
bədahətən nitq
söylədim, onun yaradıcılıq fəaliyyətindən,
moskvalı dostlarının
nabələd olduğu
dissertasiya işindən
danışdım, çıxışımı
- son telefon danışığımızı
xatırlayaraq - doğma
Azərbaycan dilində
bitirdim. Dəfn mərasimindən sonra Fəridə xanımın
kimsəsiz, öz xanımını itirdikdən
sonra yadlaşmış
mənzilinə qayıdanda,
qeyri-ixtiyari kitab dolabına
üz tutdum: əlimi uzadıb götürdüyüm ilk kitab Qurani-Kərim idi və kitabın səhifələri arasına
Fəridə çox
gənc həyatdan köçmüş anası
Səidə xanımın
fotoşəklini qoymuşdu.
Bu fakt bir çox mətləblərdən
- onun öz kökləri ilə dərin daxili bağlılığından, gənc
ikən tərk etdiyi doğma yurduna zərif sevgisindən xəbər verirdi...
Fəridə - bu ad "misli - bərabəri olmayan, yeganə" kimi tərcümə olunur. Fəridə Xəlilova özünəməxsus bir insan, ayçöhrəli bir xanım, istedadlı pianoçu, pedaqoq, Azərbaycan fortepiano mədəniyyətinə dair ilk tədqiqatın müəllifi idi. Bütün bunlar Fəridə xanımı musiqi ifaçılığı tariximizin ünlü təmsilçisi kimi səciyyələndirmək imkanı verir. Axı unutsaq, unudularıq.
Zümrüd DADAŞZADƏ
Professor, Əməkdar incəsənət
xadimi
525-ci
qəzet.- 2023.- 24 iyun.- S.16-17.