İÇİMİZDƏKİ SAAT
Ömrümüz musiqisiz çox
dadsız, rəngsiz, sönük olardı. Bəlkə də insan oğlu həyatını yeknəsəqlikdən
qurtarmaqçün musiqini
sözlərdən, dildən
əvvəl yaradıb
və elə həmin səbəbdəndir
ki, sözlər heç
vaxt içərimizi musiqi qədər doldura, ürəyimizdən
keçənləri onun
qədər sərrastlıqla
ifadə edə bilmir.
O da, hər birimiz kimi, musiqini sevirdi. Həm də musiqinin hər çeşidini duyaraq sevirdi. Ancaq muğamı da, sazı da, cazı da sevsə də, o, miqyasları ilə simfoniyaya daha çox oxşayırdı.
Adam olmaz ki, zümzümə etməsin. O da hərdən
oxuyurdu. Qəlbə yatan baritonu da vardı. Ovqatının duru vaxtında, məhrəm insanlar arasında, ailə məclislərində ara-sıra
özünü saxlaya
bilməzdi, başlardı
oxumağa, özü
də ürəyini boşaldardı, yığnaq
da bəzənərdi.
Ancaq musiqini bir rəmz
olaraq götürüb
onun varlığı,
taleyi ilə tutuşduranda görürsən
ki, ən əvvəl
qüdrətli bir bəstəkara, qadir bir dirijora bənzəyir.
Millətinin vaxt içərisindəki yolu
haqqında simfoniyalar yazan misilsiz bəstəkara, millət orkestrinin önünə çıxaraq həmin əsəri ifa edən xalqını yönəldən ən mahir dirijora!
Bunları sadəcə poetik
bənzətmələr kimi
qəbul etməyin. Çox məşhur misiqiçilərimizin neçəsi
də bu düşüncəni bölüşürdü,
Heydər Əliyevin daxili aləmi, şəxsiyyəti, xətti
və əməlləriylə
çox sevdiyi və bağlı olduğu musiqi aləmi arasında heyrətli dərəcədə
üst-üstə düşən
məqamların olmasını
təsdiqləyirdilər.
...Yeni əsrimizin əvvəllərində
Azərbaycan televiziyasında
hazırladığım, Heydər
Əliyev şəxsiyyəti
və yoluna müxtəlif görüm
bucaqlarından işıq
salan "Əbədiyyət"
adlı verilişlər
silsiləsini sonralar neçə illər hər ilin mayında
və dekabrında -
Ulu öndərin doğum
və anım günləri ərəfəsində
təkrar göstərərdilər.
İllər ötdükcə
həmin verilişlərdə
Heydər Əliyev haqqında söz açan, xatirə bölüşənlərin də
neçəsi həyatdan
getdi və "Əbədiyyət"lərin o buraxılışları da qaldı
dünəndə. Amma heç
istəmirəm ki, hərəsi
neçə maraqlı
tarixçə yaşadan
həmin verilişlər
televiziya arxivinin rəflərində sükut
içərisində uyumaqda
davam etsin. Yazılaşdırıram ki, o isti sözlər, mehriban yaddaşlar həmin söhbətləri
görüb-eşitməmiş insanlarçün də çatımlı olsun.
O gün bizi Heydər
Əliyevli dünənlərə
qaytaranlar görkəmli
sənətkarlarımız, müğənni Zeynəb
Xanlarova idi, pianoçu Fərhad Bədəlbəyli, bir də bəstəkar Aqşin Əlizadə. Arxada qalan illərdə,
heyiflər ki, Aqşin
müəllimi də itirdik (1937-2014).
Qonaqlarımızla studiyada görüşməzdən
öncə iki dəstə çiçəklə
Fəxri xiyabana getmişdim. Sadəcə ziyarət deyildi, orada söylədiklərim
də elə hazırlayacağım verilişə
müqəddimə olacaqdı.
Bütöv Azərbaycanda - Güneyli-Quzeyli
yurdumuzdakı köhnəli-təzəli,
irili-xırdalı məzarlıqlar
arasında ikisi var ki,
bütün xalqımız
üçün müstəsna
müqəddəslik daşıyırlar.
Elə məzarlıqlar
ki, orada uyuyanlar, istisnasız olaraq, hamının qohumudurlar. O
iki ünvana and içmək, tapınmaq olar. Birinin yaşı
qocaman, biri ona nisbətən xeyli cavan. Lakin siqlətcə, mahiyyətcə
hər ikisi eynidir. Təbrizdə
"Məqbərət üş-şüəra",
Bakıda Fəxri xiyaban. Birincinin yaşı çoxsa,
1000-i keçirsə də,
ikincinin hələ heç 100-ü tamam olmayıb - Vətən oğullarına ağuşunu
ilk dəfə 1948-də açıb.
Ancaq 1948-ci ilin noyabrında vəfat edərək Fəxri xiyabana köçən Üzeyir Hacıbəyli ilə 1000 il əvvəl,
8 əsr, 7 yüzil qabaq dünyasını dəyişmiş Qətran
Təbrizi də, Mücirəddin Beyləqani
də, Zülfiqar Şirvani də əslində çağdaşdırlar,
onlar Vaxtın ölməzlik qatında eyni sıradadırlar.
Heydər
Əliyev həyatdan gedəndə ona ayrıca bir mavzoley də düzəltmək mümkün
idi. Necə ki, Türkiyədə Atatürkün
Anıt qəbri var. Ancaq nə qədər
gəlib-gedəni olsa
da, orada tək darıxacaqdı. Hətta
yan-yörəsində bir
neçə yaxını,
doğması olsa da, tənhalıqdan əziyyət
çəkəcəkdi. Çünki
o, elə bir ömür yaşamışdı
ki, həmişə sağı-solu
insanlarla dolu olmuşdu. Və indi əsl yerindədir.
O məkanda ki, orada rahatdır. Çünki ruhdaşlarının arasındadır.
Və onu anmaq üçün
məşhur musiqiçiləri
dəvət etdiyim günün səhərini
Fəxri xiyabandan başlayarkən məqsədim
o idi ki, ayrı-ayrı
istiqamətlərdə getsələr
də, Azərbaycan
xalqının tarixində
və taleyində oxşar vəzifəni yerinə yetirməyə ömür həsr etmiş iki şəxsiyyətə salam
verim. Ona - Heydər Əliyevə və musiqiçilərimizin hamısının
babası Üzeyir Hacıbəyliyə.
Üzeyir
Hacıbəyli müasir
peşəkar Azərbaycan
musiqisini yaratdı, Azərbaycanın musiqi siyasətini qurdu, müasir Azərbaycan musiqi zövqünü, musiqi düşüncəsini
şəkilləndirdi və
Azərbaycanın Azərbaycandan
kənarlardakı şöhrətini
təmin etdi, həm də XX əsrin ikinci onilində Azərbaycan istiqlalının təməlində
duranlardan, müstəqilliyimiz
uğrunda mübarizə
aparan fədakarlardan oldu. XX əsrin sonunda o işi Heydər Əliyev yerinə yetirdi, Azərbaycan istiqlal bayrağını qadir əlləri ilə ucalara qaldırdı, müasir Azərbaycan dövlətini, yeni Azərbaycan
siyasi düşüncəsini
yaratdı. Həm Heydər Əliyevə, həm Üzeyir Hacıbəyliyə bu xalq həmişə minnətdar olacaq. Azərbaycan xalqı Üzeyir Hacıbəylini
də, Heydər Əliyevi də həmişə musiqi qədər sevəcək.
Bu, iki dahidən birinin digərinə verdiyi adil qiymətdir.
Bu, Heydər Əliyevin
səsidir: "Üzeyir
Hacıbəyov dahi bir bəstəkar kimi eyni zamanda
böyük alimdir, filosofdur, maarifçidir. Məhz Üzeyir Hacıbəyovun əsərlərindən
ruhlanaraq bizim Azərbaycan gəncləri,
azərbaycanlılar, Azərbaycan
vətəndaşları vətənlərini
daha da çox sevmişlər. Onun musiqisini dinləyərək,
onun əsərlərindən
irəli gələn fikirlərin təsiri altına düşərək
onlar hiss etmişlər
hər bir vətəndaş üçün
vətən, ölkə,
millət nə qədər əzizdir. Üzeyir Hacıbəyov böyük vətəndaş
olmuşdur. Üzeyir Hacıbəyovun yaşadığı
hər gün bizim üçün qiymətlidir. Üzeyir Hacıbəyovun yazdığı
hər bir əsər, hər bir not vərəqi bizim üçün qiymətlidir. Üzeyir Hacıbəyovun ictimai-siyasi
fəaliyyəti əvvəldən
axıra qədər bizim üçün qiymətlidir. Çünki
bunlar hamısı Azərbaycan xalqının
dirçəlməsinə, Azərbaycan xalqının
mədəniyyətinin inkişaf
etməsinə, Azərbaycan
xalqının özünü
tanımasına xidmət
edibdir. Bu xidmətlər
heç vaxt unudula bilməz. Bu xidmətlər əvəzsizdir".
...Gözəl dilimizin saysız-hesabsız kəlmələri
içərisində hamımıza
əziz olan, bəlkə də bütün sözlərimizin
ən zirvəsində
dayanan bir söz də var. Yurdumuzun adı! Başdan-başa musiqi ilə dolu söz,
elə səslənişində
bir xüsusi ahəng, ritm, melodikli söz - "Azərbaycan" kəlməsi.
Bəlkə "Azərbaycan"
sözünün özünün
binədən bu cürə musiqili olmasındandır ki, xalqımız
həmişə musiqi
ilə nəfəs alıb. Azərbaycan xalqı minillər boyu çox sərvətlər yaradıb,
amma bu sərvətlərin
ən ucasında dayanan musiqimizlə ədəbiyyatımızdır. Böyük azərbaycanlı
Heydər Əliyevin, hər bir azərbaycanlı
kimi, musiqimizi qəlbən sevməsində
qəribə heç
nə yoxdur. Bu, bir xalq olaraq
hamımızın ayrılmaz
keyfiyyətidir. Lakin Heydər
Əliyevin musiqini sevməsində bir ayrı məna da var. O, musiqini dərindən bilirdi, duyurdu, bir musiqişünas kimi anlayırdı musiqini. Və musiqini dərindən bildiyindən musiqinin də, musiqiçinin də qədrini həmişə çox yüksək tuturdu. Ancaq musiqimizi də, musiqiçimizi də onun üçün
vacib edən ən əsas şərtlərdən biri
də bu idi ki, o, ilk növbədə
böyük dövlətçi
idi və həm istedadlı musiqi xadimlərimiz, həm də gözəl musiqimizi bu yurdu və
xalqı dünyaya daha uca təqdim
edə bilməkçün
ən uyğun vasitələrdən idi.
1970-ci ildə Zeynəb Xanlarova SSRİ Xalq artisti adına layiq görüldü. Təbii ki, təqdimat da Heydər Əliyevin idi, yazılı təqdimatacan bu yüksək adın veriləcəyinə Kremldən
razılıq almaq da.
Zeynəbə qədər,
elə Heydər Əliyev dönəmində
musiqiçilərdən Müslüm
Maqomayev 1973-də, Lütfiyar
İmanov 1977-də, Rauf Hacıyev
1978-də SSRİ Xalq artisti
adına layiq görülmüşdülər. Ancaq Zeynəb Xanlarovanın onlardan fərqi vardı. Zeynəb xanım sırf xalq musiqisi ifaçısı
idi. Bu titulunsa sənət tərəfindən
əlavə, siyasi özünəməxsusluqları və yazılmamış,
amma yazılandan daha iti şərtləri
də vardı. Sən öz xalqın üçün
ən əvəzsiz müğənni, fövqəladə
xanəndə, tayına-bərabərinə
rast gəlinməmiş
aşıq ola bilərdin.
Öz respublikanın Xalq artisti adını
alardın, SSRİ Xalq
artisti adınısa sənə vermək heç ağıldan keçməzdi. Ali məramı
SSRİ-yə daxil millətləri bir-birində
əridərək özəl
milli çöhrəsi olmayan
sovet xalqı düzəltmək olan ideoloji maşın milli simanı qoruyub saxlamağa köklənmiş,
yəni onun istədiyinin əksini edəni niyə də yuxarı başa çıxarmalı,
özünün ən
seçilmişləri cərgəsinə
qatmalı idi ki!
Ömrü boyu Azərbaycan
xalq musiqisini ifa edən Zeynəb
Xanlarovasa bu yolu tutub gedən
və SSRİ Xalq artisti adına layiq görülən ilk və son böyük sənətkarımızdır. Bu, yalnız Heydər Əliyevin mümkünsüzü
mümkün edə bilmək gücü, Kremldəki ən girilməz qapıları belə aça bilmək gücü ilə bağlı idi. Mənası ilə bu, təkcə
Zeynəb Xanlarovaya aid
ediləsi uğur da deyildi. Azərbaycanın
milli özünüifadəsinin ali səviyyədə təsdiqi idi: "O qədər böyük şəxsiyyət idi ki, bəlkə də onun haqqında layiqli səviyyədə danışa bilməkçün
gərək özü
kimi də bir şəxsiyyət ola.
Mən özümü
onun qarşısında
çox kiçik bir insan kimi
təsəvvür edirəm.
Heydər müəllim
çox incə, həssas adam idi. İnsanın gözündən bilirdi nə deyəcək. Ürəyi oxuyan adam idi. O qədər
ağır günləri
olub Heydər müəllimin! Heç yadımdan çıxmaz,
o, xəstə olan vaxtlarda Moskvaya xəstəxanaya, onu yoluxmağa getmişdim. Məni görən kimi dedi, ay Zeynəb,
qanım qara idi, gəldin, elə bil ki, gəlişinlə mənə
bütün Azərbaycanı,
oranın havasını
gətirdin. Mən həmişə ya xaricə gedəndə, ya qayıdanda onu ziyarət edirdim. Moskva əyalətində,
məşhur Barvixa qəsəbəsindəki bağına
gedərdim. Həmişə
əhvallarını soruşardım.
Heydər müəllim
deyərdi ki, Zeynəb,
sən oxu, oxumağı bacarırsan,
bəsdir. O, mənim loru danışığımdan
çox xoşlanırdı.
Gileylənirdi ki, mənim
vəzifəyə qoyduğum
adam, öz yerimə qoyub gəldiyim adam, eşidirəm ki, Moskvaya gəlib, Qorbaçovla görüşüb, gəlib
mənimlə hal-əhval
tutmur. Deyirdi ki, belə dönüklük
mənə çox pis təsir edir. Heydər müəllim elə adam idi ki, ona
bir yaxşılıq
edənə əvəzində
beşini edərdi. Ancaq yaxşılıq etmiş olduğu adamların ona qarşı etinasızlığına
da çox pərişan
olurdu, vaxtilə dayaq durduğu adamların biganəliyi, arxa çevirməsi ona ağır təsir edirdi".
Fərhad
Bədəlbəyli başqa
bağı yada salır,
1970-ci illərə qayıdır.
O bağdakı görüşdə
Fərhad özü olmamışdı, baxmayaraq
ki, artıq yetərincə
şöhrətliydi, 1968-ci ildə Lissabonda dünya pianoçularının
müsabiqəsində qalib
çıxması onu
birdən-birə Azərbaycandan
çox uzaqlarda da məşhur etmişdi. Heydər Əliyevlə də onun hələ
respublikaya rəhbər
gəlməsindən əvvəl,
DTK sədri olduğu dövrdə, özünün
həmin zəfərli
beynəlxalq müsabiqədən
qayıtmasından az sonra maestro Niyazigildə görüşmüşdülər. Fərhadın bəhs etdiyi görüş Heydər Əliyevin Zağulbadakı dövlət
bağında təşkil
edilmişdi. O görüşdə
iştirak etməyə
Fərhadın "yaşı
çatmırdı". Mərkəzi
Komitənin Birinci katibi Heydər Əliyev ziyafət verirdi və Azərbaycan musiqisinin
"ağır çəkililər"ini
dəvət etmişdi.
Qonaqlığın da məqsədi
ulduzları bir-birinə
yaxınlaşdırmaq, aradakı
soyuqluqları, inciklikləri
rəf etmək idi. Baş verənləri
Fərhada təfərrüatı
ilə həmin görüşdə iştirak
etmiş əmisi Əfrasiyab Bədəlbəyli
nağıl etmişdi:
"Əfrasiyab danışırdı
ki, Rauf Hacıyev, Niyazi,
Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Arif Məlikov, digərləri orada idi. Heydər Əliyev başlayır dəvət etdiyi hər bəstəkar haqqında fikirlərini deməyə, baxırlar
ki, bu, əməlli-başlı
bir mühazirədir, məəttəl qalıblarmış
ki, heç musiqişünaslar
bizim haqqımızda belə sözlər deməyib. Baxmayaraq ki, hər şeyi bilirdi, mühüm hesab elədiyi hər belə görüşə hazırlaşırdı
da. Əfrasiyab rəhmətlik
deyirdi ki, Heydər Əliyev hər vasitə ilə çalışırdı ki, böyük sənətkarların
arasındakı anlaşılmazlıqlar
bitsin, buzlar ərisin. İstedadsız,
xəbis adamlar söz aparıb, söz gətirirdilər.
Biri çalışırdı Qaranın adamı olsun, digəri Fikrətin, araya girirdilər, buna ondan deyirdilər, ona bundan pıçıldayırdılar,
qeybətləri ilə
münasibətləri pozurdular.
Bu isə nəticə
etibarilə musiqimizə
zərbə idi. Heydər Əliyevsə yaxşı anlayırdı
ki, Qaranın öz yeri var, Fikrətin öz yeri. Bizə,
mədəniyyətimizə o üslub da lazımdır,
bu dəst-xətt də. Bu rəngarəngliklə
sənətimiz udur".
Maestro Niyazi Fərhad Bədəlbəyliyə də,
mənə də çox əziz bir insan idi.
Əlbəttə, hər
ikimiz bilirdik Niyazi nə qədər parlaq sənətkardır, necə
əlçatmazdır. Ancaq
Niyazi bizimçün
yalnız səhnədən
görünən planet deyildi.
Həm də evini öz evimiz
saydığımız, ailəsinin
üzvü kimi olduğumuz doğmamız
idi. İndi
heç xatırlaya bilmirəm, bilmirəm Fərhadın necə yadına düşürmü
ki, dostluğumuz, qardaşlığımızın
başlanğıcına çevrilən
ilk tanışlığımız haçan baş verib, harada olub
- Şəmsi müəllimin
evində, ya elə maestrogildə?
Maestro Heydər Əliyevlə iftixar edirdi, onun ağlına, istedadına, işgüzarlığına
heyran idi. Amma eyni hissləri də elə Heydər Əliyev maestroya bəsləyirdi. Ancaq Heydər Əliyev sevdiyi, daim nakəslərdən, rəzillərdən qoruduğu
Niyaziyə yalnız sənətkar və şəxsiyyət kimi möhtəşəmliyinə görə
deyil, həm də böyüklük ölçüsü, Azərbaycanı
daha qüdrətli göstərməyə qadir
üstünlüklərə malik olmasından dolayı vurğun idi.
Niyazi Azərbaycanın dünyada
tanınan ilk böyük
dirijoru idi. Heydər Əliyev bununla fəxr edirdi. Qürrələnirdi
və açıq bəyan edirdi ki, Niyazi Leninqrad Opera və Balet Teatrının
orkestrində baş dirijor olub, həmin
teatrın simfonik orkestri ilk dəfə İngiltərəyə qastrol
səfərinə gedəndə
kollektivə Niyazi rəhbərlik edib.
Leninqrad
(indi Sankt-Peterburq) Sovet İttifaqının iki baş şəhərindən
biri idi, imperiyanın əsas mədəniyyət mərkəzlərinin
əvvəlincilərindəndi və bir azərbaycanlının
gəlib orada bu mərtəbəyə dikəlməsi sonralar Heydər Əliyevin özünün Kremlin ən
üst qatına qədər ucalması, Siyasi Büroya üzv seçilməsi qədər möcüzəvari
nailiyyət idi.
Maestro ilə Heydər Əliyevi bağlayan ayrı bir həssas
məqam da vardı.
Maestro Niyazi sovet dönəmində xarici ölkələrə ən
çox səfər edən musiqiçilərimizdən
idi və dünyada da yaxşı tanınırdı. Türkiyədə,
İranda, Avropadakı
Azərbaycan siyasi mühacirəti ilə ilk
əlaqələr quran,
onların neçəsinin
SSRİ-yə qəti
şəkildə qapalı
olan yollarının açılmasına, buralara
hələ sovet dövründə səfər
edə bilmələrinə
səbəb o zamanlar Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsində çalışan
Heydər Əliyevin köməkləri ilə
maestro olmuşdu. Bu baxımdan
onlar ikisi də həmin işin ağlasığmaz
qədər müşkül
olduğu əyyamlarda
millətimizə çox
gərəkli diaspora quruculuğunun
pionerlərinə çevrilmişdilər.
Mən bu mətləblərə
toxunanda Fərhadın
yadına bilavasitə
öz ailələri ilə əlaqədar hadisə düşmüşdü,
demişdi ki, atamın
xalası oğlu Murad
Tağı İstanbulda
yaşayırdı. Niyazi
səfərlərindən birində
onu tapdı, bizə məktubunu gətirdi.
Beləcə, qapalı sovet onillərində Niyazinin özü və evi ən müxtəlif
ölkələrdən gələn
qonaqlara ürəyi və qapısı həmişə açıq
olan, başda dost-doğma əmisi Ceyhun Hacıbəylinin Parisdəki ailəsi olmaqla, xaricdə yaşamağa məhkum soydaşlarımız üçün
etibarlı Vətən
körpüsünə dönən
xarici işlər nazirliyi kimi idi. 1994-cü ildə, Niyazi ilə ayrılıqdan 10 il keçirkən
Heydər Əliyev keçmişləri belə
xatırlayırdı: "Mən Niyazini uzun illər əzində tanımışam,
onunla lap gənc vaxtlarımdan dostluq etmişəm, 25 il bundan öncə Azərbaycana rəhbərliyə başlayarkən
və ondan sonrakı dövrlərdə
Niyazini həmişə
qiymətləndirmişəm, onunla sıx əlaqədə olmuşam,
onun sənətinin pərəstişkarı olmuşam
və onun yaradıcılıq fəaliyyətinin
tam inkişaf etməsi
üçün, onun
daxilində olan musiqi potensialının, mədəni potensialın
Azərbaycanın milli mədəniyyətinə
təsir göstərməsi
üçün əlimdən
gələni etmişəm".
...O axşam xatirələr Xalq artisti Aqşin
Əlizadəni 1972-ci ilin
oktyabrına - böyük
Dmitri Şostakoviçin (1906-1975), Moskva Filarmoniyası simfonik orkestrinin, onun baş dirijoru Kiril Kondraşinin
(1914-1981) Azərbaycana gəldiyi
günlərə aparmışdı.
O vaxt Azərbaycanda Rusiya ədəbiyyatı və incəsənəti
günləri keçirilirmiş.
Şostakoviçin və
Kondraşinin bu tərkibdə olması Heydər Əliyevin təkidi imiş. Dmitri Şostakoviç 15-ci simfoniyasını
yenicə bəstələyibmiş.
Hələ əsər
bircə dəfə Moskvada ifa edilibmiş.
Şostakoviç təzə
simfoniyanın Berlindəki
premyerasına dəvət
alıbmış. O çağlar
səhhəti də böhranlıymış, Almaniya
səfəri öncəsi
bir ayrı uzun yol da ona
yükmüş. Ancaq
Heydər Əliyevin dəvətinə "yox"
deyə bilmir, gəlir. Heydər Əliyevin onu mütləq Bakıda görmək istəməsinin
başqa səbəbi
də vardı. Bir neçə ay əvvəl
- 1972-ci il aprelin 17-də Heydər
Əliyev şəxsi
təşəbbüsü ilə Azərbaycanın bir çox görkəmli bəstəkarlarının
müəllimi olan
Dmitri Şostakoviçə respublikanın Xalq artisti fəxri adının verilməsi ilə bağlı Mərkəzi Komitə Bürosunun qərarını
imzalamışdı, bir
neçə gün sonra Ali Sovet fərman vermişdi və Heydər Əliyev həm də bu səfər
əsnasında o təltif
kitabçasını canlı
klassikə təqdim etmək istəyirdi. Aqşin müəllim Müslüm Maqomayev adına Filarmoniyada 15-ci simfoniyanın səsləndiyi
günü gətirmişdi
gözümüzün qarşısına:
"Əsl böyük
musiqi bayramı idi. Şostakoviçin özünü o cür xoşbəxt hiss etməsini
az görmüşdüm.
O, burada, Heydər Əliyevin yanında özünü çox rahat, arxalı hiss edirdi. Çünki o vaxtlar yenə Şostakoviçə qarşı
gözügötürməzlərin həmlələri vardı.
Birinci və ikinci hissənin arasında Heydər Əliyev filarmoniyanın foyesində qucaqladı Şostakoviçi. Bugünkü
gün kimi dəqiq yadımdadır. İkilikdə gəzişirdilər,
söhbət edirdilər.
Elə bil cavanlaşmışdı Şostakoviç.
Onu çoxdan idi belə bəxtiyar
görməmişdim. Ümumiyyətlə,
Şostakoviç çox
təvazökar insan idi, şöhrətindən
sanki utanardı, özünü gizlədərdi.
Moskvada ona qarşı kampaniyalar aparılırdı həmin
dövrdə. Onu sıxışdırırdılar, tənqid edirdilər. Burada, Bakıda isə o, yalnız məhəbbətlə, sonsuz
ehtiramla əhatə olunurdu. Ona görə də buralara özü də can atırdı, sevirdi Bakıya gəlməyi, burada sözün əsl mənasında azad idi, məsud
idi. Kiril Kondraşin da o vaxtın ən böyük dirijorlarından idi. Sən demə, bu, onların ikisinin də son konserti kimiymiş. Bir neçə il ötdü,
Şostakoviç həyatdan
getdi, Kiril Kondraşin isə
SSRİ-dən köçdü.
Bu, onların Bakıda,
Heydər Əliyevin yanında vida konsertləri imiş. Elə 15-ci simfoniya da Şostakoviçin son böyük
əsəri oldu".
İkisi
də zirvə idi - Qara Qarayev
də, Fikrət Əmirov da. Hər ikisi tez getdi.
1982-ci ilin 13 mayında
Qara Qarayev keçindi, ikicə il sonra, 84-ün 20 fevralında
ölüm Fikrət Əmirovu haqladı.
Necəsə söhbətin səmti
dəyişir, onlarla əbədi ayrılıq
günləri xatırlanır.
Fərhad deyir ki, çox təsirli saatlar idi, Qara Qarayevin
dəfninə qatılanlar
- başda Heydər Əliyev olmaqla onu son mənzilə
yola salmaqçün filarmoniyadan Fəxri xiyabana qədər piyada getdik. Ancaq az sonra
Fikrət Əmirov vəfat etdi. Artıq Heydər Əliyev Bakıdan getmişdi, Kremldə işləyirdi. Fikrətin
dəfnində o təntənə,
o münasibət olmadı.
Fərq göründü.
Eləcə də Niyazinin dəfnində. Rəhbərlik başqa idi, səviyyə ayrı idi.
Adətən görkəmli ədiblərin,
sənət adamlarının,
alimlərin yuvarlaq ildönümləri çatanda,
onların yubileylərinin
keçirilməsi gündəmə
gələndə yuxarılara
müvafiq arayışlarla
müşayiət edilən
xahiş məktubu göndərilir ki, baxılsın, qərar verilsin. Söz sözü çəkmişdi və
həmin "Əbədiyyət"
axşamında Heydər
Əliyevin bu baxımdan da qəliblərə yerləşməz
olmasının neçə
maraqlı hekayəti yaddaşın alt qatından üzə çıxmışdı. Portreti
tatamlayası elə cizgilər ki, elə canlı şahid söyləyişləri
ki, yazılmasa, qalmasa, unudulub gedəsidi. Ancaq bunlar elə ibrətli ayrıntılardır
ki, gərək heç vəchlə yaddan çıxmaya axı!
Bülbül 1897-ci il təvəllüdlü
idi və 1997-ci ildə 100 yaşı tamam olacaqdı. Mədəniyyət naziri işləyən Polad təqdimat yazmağa tərəddüd edir ki, gendən baxanlar deyər, əlindəki imkanlardan atası üçün istifadə edir.
Və Prezident
özü zəng vurur mədəniyyət nazirinə: "Sən bilirsən Bülbülün
yubileyi gəlir, bəs niyə fəaliyyət göstərmirsən?
Niyə bir məktub yazmırsan?"
Polad:
"Məktub göndərməyə
utandım", - deyir.
"Düzdür, Bülbül sənin atandır, ancaq Bülbül hamınınkıdır,
o, bütün Azərbaycanın
sərvətidir, sənin
nə ixtiyarın var bu işi
ləngidəsən?! Sənə
töhmət elan edirəm".
Fərhad gülə-gülə
Poladın illər qabaq ona danışdığını
bizimlə bölüşür,
nazirin həmin töhməti necə ləzzətlə qarşıladığını
söyləyir.
Bülbülün yubiley gecəsində isə Heydər Əliyev o axşam Respublika sarayına toplaşanların əksərini
qəhərləndirən çox
təsirli çıxış
etdi. Bu gün o inamlı sözlər öncəgörüm,
gələcəkdənxəbərvermə
kimi səslənir:
"1992-ci ilin mayında
Şuşa Ermənistan
tərəfindən işğal
olundu. İşğalçılar
çox şeyləri,
o cümlədən, bizim
mədəniyyət abidələrini
də, Üzeyir Hacıbəyovun, Bülbülün,
Natəvanın heykəllərini
nəinki dağıtdılar,
hətta vəhşiliklərini
o qədər büruzə
verdilər ki, onları güllələdilər.
Ancaq heç də erməni işğalçıları bilməsinlər
ki, o güllələr
Üzeyir Hacıbəyov,
Bülbül, Natəvan
yaradıcılığını sarsıda bilər, yox! O güllələr Azərbaycan xalqının
mənəviyyatını sarsıda
bilər, yox! Şuşanın işğalı
daimi ola bilər, yox! Ola bilməz! Mən bütün Azərbaycan xalqının
hissiyyatını ifadə
edərək deyirəm
ki, Bülbülə olan, onun sənətinə
olan məhəbbətimiz
sonsuzdur və sonsuz olacaqdır! Bülbül də bilməlidir, xalqımız
da bilməlidir, bizim üçün əziz olan Qarabağ torpağı, Şuşa qalası işğaldan azad olacaq. Bülbül diyarı müstəqil Azərbaycanın çiçəklənən
bir guşəsi olacaq və gələcək nəsillər
məhz Qarabağda, Şuşada Bülbülün
heykəlini qoyacaq, Üzeyir Hacıbəyovun
heykəlini yenidən
qoyacaq və Şuşa, Qarabağ Azərbaycanın gözəl
guşəsi kimi müstəqil Azərbaycanda
yaşayacaq!"
1997-ci ildə əfsanə kimi səslənən o sözlər
2021-ci ildə gerçəyə
döndü. Üzeyir
bəy də, Bülbül də, Natəvan da Şuşaya yenidən qayıtdılar. Həm də hər biri iki olub
qayıtdı. Düşmən
güllələrinin zədələdiyi
heykəllər də
qayıtdı, həmin
heykəllərin yenidən
düzəldilib güllə
yarası olmayanları
da. Hər ikisi qayıtdı ki, gələcəkdəkilərə
qəmli və şanlı hekayətləri
sadəcə danışmasınlar,
həm də göstərsinlər.
Heydər Əliyev
Azərbaycanda musiqi təhsilinin inkişafı
yolunda da çox çalışdı.
Sovet dövründə
iqtidarda ikən respublika boyu onlarla yeni musiqi
məktəbləri yaratdı,
müstəqillik illərindəki
qayıdışından sonra
isə Musiqi Akademiyasından əlavə,
ayrıca Milli Konservatoriyamıza da həyat verdi. Amma o, Azərbaycan insanının ümumi musiqi düşüncəsinin
təkmilləşməsinə, üfüqcə genişlənməsinə
xidmət edə biləcək hər vasitədən də daim yararlanmağa səy göstərirdi, istəyirdi ki, camaatımız da, onun idarəediciləri də simfonik musiqidən hali olsunlar, bu musiqiyə
əsnəməsinlər, anlayaraq,
duyaraq dinləsinlər.
Sovet dönəmində
onun filarmoniyada təşkil etdiyi daimi simfonik musiqi axşamlarının
sorağı 1970-ci illərdə
Moskvadan tutmuş müttəfiq respublikalaradək
yayılmışdı. O konsertlər
cümə günləri
olurdu. İndi adamlarımız həftənin
beşinci günləri
intizamlı səliqə
ilə məscidlərə,
cümə namazına
tələsirlər. Bu
da olsun, ibadət də lazımdır, dini ayin və ənənələr
də əsasən daxili saflaşma girəvəsidir. Ancaq Heydər Əliyevin 1970-ci
illərdə irəli
sürdüyü və
özünün də
danışıqsız riayət
etdiyi o cür sənət, zövq "ibadətlər"i də
unudulmasın.
O vaxt Heydər
Əliyev şəxsi
nümunə göstərirdi.
Həyat yoldaşı,
unudulmaz Zərifə xanımla gedirdi, əyləşirdi, həmin
konsertləri həvəslə
dinləyirdi. Özü
gəldiyinə görə
nazirlər, komitə sədrləri, Mərkəzi
Komitənin, Nazirlər
Komitəsinin məsul
işçiləri də
gəlməyə bilmirdilər.
Başlanğıcda könülsüz,
başqa çıxış
yolları olmadığı
üçün gələrdilər,
amma sonralar, bir çoxlarının etirafına görə, həmin təqdimatlara elə alışmışdılar
ki, ezamiyyətə-filana
gedib simfonik musiqi cümələrindən
hansınısa qaçıranda
çox heyifsilənirmişlər.
Belə axşamlardan
birindən sonra maestro Niyazi ilə bərabər yenə gəlmişdik onun qonaqpərvər mənzilinə. Fidan və Xuraman Qasımova bacıları idi, o simfonik konsertlərin aparıcısı
Janna Dozortseva, bir də mən.
Çox oturduq, gecənin dərin saatlarında maestro qayıtdı ki, di dur, apar
qızları evlərinə,
Janna xanımı hotelə ötür. Bacıların evi də, mehmanxana da yaxınlıqda və yanaşı idi. Sakit küçələrdən
keçib gedirdik, Dozortseva etiraf edirdi: "Musiqişünasam,
öz yerində, amma mən daha
artıq aktrisayam. Bu simfonik musiqi
axşamlarında səhnəyə
çıxıram, ayrı-ayrı
musiqi əsərləri
haqqında danışıram.
Əvvəldən bu mövzuların hamısına
hazır idim. Amma Heydər Əliyevlə söhbətlərimizdən
sonra, onun musiqini nə qədər dərindən,
incədən-incə duyduğunu
biləndən sonra özümü yığışdırdım,
hər dəfə səhnəyə çıxanda
daha əvvəlki biliyimlə kifayətlənmədim,
başladım təzə
kitablar oxumağa, hekayətlərimi bir qədər zənginləşdirib
dərinləşdirməyə".
...Fərhadın necə mahir pianoçu olması aləmə bəlli. Unudulmaz Tofiq Quliyevin çalğısı
da gözəl idi. Özü söyləyirdi ki, yolunun başlanğıcında
bəstəkarlıqdan daha
artıq pianoçu olmağı düşünürmüş.
Fərhadla Tofiq müəllimin royal arxasına qoşa keçərək çalmaqları
da olmuşdu.
Birində Heydər Əliyev də onlarlaymış. Daha dəqiqi, Heydər Əliyev özü onlardan xahiş edir ki, Tofiqin
"Sənə də
qalmaz"ını çalın,
oxuyacam. Söhbəti
davam etdirən artıq Fərhadın özüdür. Sözbəsöz
özünün dilindən
verim ki, xatirə lap dəqiq olsun: "Mstislav Rostropoviç
(1927-2007) yenə Bakıya
qonaq idi, süfrə arxasında oturmuşduq, xoş məclis idi, yeyib-içirdik, gülüb-danışırdıq,
amma deyəsən, məclisin sərbəstlik
ab-havası bizi elə tutubmuş ki, içməyimiz bir az qədərindən
də çox olubmuş. Çünki Heydər Əliyev bizə müraciətlə
"Yalqızam yalqız"ı
oxuyacağını (həm
də o, adətən
"yalqız" yox,
"yalquz" deyirdi)
bildirib çalmağımızı
rica edəndə nədirsə mən ayrı, Tofiq müəllim fərqli tonallıqlarda çalmağa
başladıq. Heydər
Əliyev zarafatla qayıtdı ki, çala bilmirsiniz, Zərifə xanımın
çalğısı sizinkindən
yaxşıdır. Zarafat
zarafatlığında, amma
həqiqətən Zərifə
xanım pianoda çox şirin çalırdı".
Heydər Əliyevin
diqqətcilliyinə, qayğıkeşliyinə
misal olaraq Fərhad Bədəlbəyli
öz başına gələni danışır.
Deyir, İttifaqlar Evinin Sütunlu Salonunda Veronika Dudarovanın (1916-2014) dirijorluğu,
Moskva Simfonik Orkestrinin müşayiəti
ilə konsert verəcəkdik, proqramda Gerşvinin əsərləri
idi. Birdən məşq zamanı mülki geyimdə, amma görünüşlərindən,
tərpənişlərindən zabitə bənzəyən
bir neçə nəfər içəri
daxil oldu. Təxminən 15 nəfər
olardı. Soruşdum ki, nə məsələdir?
Dedilər, axşam Siyasi Büronun üzvləri konsertə gələcəklər, bunlar
təhlükəsizlik xidmətindəndirlər,
öz işlərini görməlidirlər. Bunu
da əlavə etdilər ki, indiyədək belə iş olmayıb. Adətən Siyasi Büro üzvləri simfonik musiqidən ibarət konsertlərə
gəlmirlər. İlk
dəfədir ki, belə olur. Başa düşdüm ki, bu, Heydər
Əliyev olacaq. Gümanım düz çıxdı. Axşam
konsertdən sonra da bizi qəbul
elədi, mənə dedi ki, burada
çıxış eləməyin
çox yaxşıdır.
Bunu niyə
yada salıram?! Moskvada məndən qat-qat yaxşı pianoçular vardı, konsertləri də olurdu. Dahi pianoçular
- Rixter, Gilels. Ancaq Heydər Əliyev məhz mənim konsertimə gəldi. Gəldi ki, mənə dayaq olsun, ürək-dirək
versin.
...Əlağa Vahidin öz səsində yadigar qalan bir söhbəti
var. Deyir, gənclik illərimdə tez-tez Məşədi Azər Buzovnalının evindəki şeir məclislərinə dəyərdim,
hər dəfə xudahafizləşib çıxmaq
istəyəndə ağsaqqal
qalxıb məni qapıyadək ötürərdi.
Bir dəfə Məşədi Azərə
dedim ki, ustad, daha sizə
gəlməyəcəyəm. Təəccübləndi: "Niyə?"
Cavab verdim ki, hər dəfə
qalxıb məni ötürürsünüz, xəcalət
çəkirəm. Gülümsündü:
"Bala, mən sənin özünə görə qalxıb qapıdan çıxana qədər ötürmürəm.
Bununla sənə ədəb öyrədirəm".
Heydər Əliyevin
də belə saysız ədəb dərsləri olub ki, biri haqda
da Zeynəb xanımla, Aqşin müəllimlə, Fərhadla
birgə olduğumuz axşamda danışmışdıq
və söhbət
də elə Tofiq Quliyevlə bağlıdır. Gənclik
çağlarından - hələ
1940-cı illərdən tanış
olduğu, dostluq etdiyi, nəğmələrini
çox sevdiyi Tofiq Quliyevi 80 yaşının tamamında
Heydər Əliyev
"İstiqlal" ordeninə
layiq görmüşdü.
Adətən mükafatları,
təltifləri Prezident
Sarayında özü
təqdim edərdi. Ancaq Tofiq Quliyev
xəstə olduğundan
həmin mərasimə
qatılmamışdı. Təbii,
belə olan halda ordeni bəstəkarın
evinə də göndərmək mümkün
idi. Ancaq Heydər Əliyev belə etməmişdi. Ordeni özü aparmışdı xəstəxanaya.
Orada təqdim elədi. Bu, aqil rəhbərin və özü boyda ürək olan insanın sənətin böyüklüyünə
əyilməsi, qədrini
bildiyi istedadlı sənətkara salama getməsi ilə ibrət götürə biləcəklərə öyüd
verməsi idi.
Olsun ki,
xəstəxanaya yollananda
bu hərəkətinin
öyüdlüyü, örnəkliyi
barədə heç
düşünmürmüş də, qəlbinin hökmü buymuş, o səbəbdən də belə edirmiş. Ancaq dünya
da, həyat da, insan da
əzəldən bir nizama tabedir. İçərin saat kimi dürüst işləyəndə nə
edirsən et, nəticədə
ya dərs alınır, ya ibrət, ya nəsihət...
21 iyun 2023
Rafael Hüseynov
525-ci
qəzet.- 2023.- 24 iyun.- S.10-11.