"Bir işi bacarırsansa, gör, əlindən
gəlmirsə, uzaqlaş"
XALQ
ARTİSTİ ELDAR MANSUROV: "HƏYATDA HEÇ NƏYƏ
HEYİFSLƏNMİRƏM - SƏHVLƏRİM DƏ
ÖZÜMÜNDÜR, DOĞRULARIM DA"
Onunla tanışlığımız 90-cı illərin
əvvəlindən başlayıb. O, televiziyada Musiqi proqramları
redaksiyasının baş redaktoru idi, mən telejurnalist. Həmin redaksiyaya biz jurnalistlərin işi tez-tez
düşürdü, çünki verilişlərimizdə
istifadə etmək üçün musiqi nömrələrinə
ehtiyacımız olurdu. Belə günlərin
birində onların redaksiyasına üz tutdum. Düzü, hələ heç üz-üzə gəlməmişdik
də. Otağa daxil olanda telefonda kiminləsə
danışırdı. Və mən
çox doğma, şirin ləhcəni eşidəndə, təbəssümü
gizlədə bilmədim. Özümü təqdim etdim,
istəyimi bildirdim və anındaca məsələ yoluna
qoyuldu, mən də
təşəkkür edərək
çıxdım. Və beləcə, mütəmadi
ya dəhlizdə, ya studiyada, ya da həyətdə
rastlaşanda sadə salamdan başlayan ünsiyyət
yavaş-yavaş bir neçə dəqiqəlik söhbətlə
bitirdi. Bir verilişim vardı - "Avto
şou". Özündən
razılıq kimi səslənməsin, çoxlarına
maraqlı idi veriliş. Hər dəfə
rastlaşanda gülə-gülə deyirdi ki, mənim
maşınımı nə vaxt çəkəcəksən?
Rəhmətlik qardaşı Aydın operator
idi. Mən də elə gülə-gülə cavab
verirdim ki, Aydın çəkmir də... Və
beləcə, qarşılıqlı hörmət və səmimiyyət
dolu münasibətlər hər ikimiz televiziyadan ayrılandan
sonra da davam etdi.
Onun yaradıcılığı ilə həmişə
maraqlanmışam. Çünki istər mahnılarında,
istərsə də bəstələdiyi instrumental əsərlərində
ona məxsus bir tamlıq, səliqə-sahman, ən əsas bir
rahatlıq hiss etmişəm. Dəfələrlə
onunla həmsöhbət olmaq istəsəm də, həmişə
deyib ki, niyə tələsirsən, hələ vaxt var.
Ötən ilin noyabr ayında sosial şəbəkədə
paylaşılan bir yazımı oxuyub bəyənənlər
arasında onun da adını gördüm. Dərhal zəng
vurdum ki, bəlkə, vaxt çatıb? Beləcə,
razılaşdıq. Və bu gün, əziz
oxucu, sənə Əməkdar incəsənət xadimi,
respublikanın Xalq artisti, bəstəkar Eldar Mansurovla olan
söhbətimizi təqdim edirik.
-
Dünyamız yaman narahatdır..
- Dünya həmişə narahat
olub və mən bundan şikayətçi deyiləm, biganə
də deyiləm. Lakin hər şeyə rəğmən
həyat davam edir, mən də öz yolumun yolçusu olaraq,
yaradıcılığımla məşğulam.
-
Haqqında kifayət qədər məlumat var, amma istəyirəm
bildiklərimi öz dilindən eşidim...
- Şəcərəsi bir neçə əsrə
söykənən Mansurovların kökünə
bağlıyam. Məşhur tarzən, Xalq artisti Bəhram
Mansurovun ailəsində anadan olmuşam. O zaman "Sona
xanımın məktəbi" kimi məşhur olan 190
nömrəli məktəbdə oxumuşam. Nə
əlaçı olmuşam, nə də pis oxuyan şagird.
Ardınca A.Zeynallı adına Musiqi
Texnikumunu və sonda Ü.Hacıbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının bəstəkarlıq
şöbəsini bitirmişəm. Tələbə
ikən də heç vaxt birincilər sırasında olmaq, fərqlənmək
kimi bir istəyim olmayıb.
Çalışmışam ki, yiyələndiyim sənətdə
savadlı olum, sabah mənə irad bildirən
olmasın. Əgər bəstəkar olmaq istəyirsənsə,
elə musiqi yazmalısan ki, insanlarla yanaşı
özünün də zövqünü oxşasın. Yalnız sahib olmaq istədiyim sahənin mükəmməl
bilicisi olmağa çalışmışam. Düşünmüşəm ki, bir işi
bacarırsansa, gör, əlindən gəlmirsə,
uzaqlaş. Başdansovdu işlər
heç vaxt mənlik olmayıb. Müxtəlif
musiqi kollektivlərində fəaliyyət göstərə-göstərə
çalışmışam. Harda olmuşamsa, istəmişəm
ki, fəaliyyətimdə fərqli olum. Belə-belə,
sonda oldum bəstəkar.
- Deməli,
musiqiçi ailəsində böyüyən Eldar bu aləmdən
ayrı qala bilmədi..
- Onu da sınadım. A.Zeynallı adına Musiqi Texnikumunu bitirəndən sonra təyinatla
iki il rayonda işləməli idim. Yalnız ondan sonra
konservatoriyaya daxil ola bilərdim. Rayona getmək istəmədim, sənədlərimi
İncəsənət İnstitutuna verdim və qəbul
olundum. İki il orada oxudum, lakin
konservatoriya hazırlığımdan geri qalmadım. İki ildən sonra arzuladığım
konservatoriyaya daxil oldum. O zaman İncəsənət
İnstitutunun rektoru rəhmətlik Rahib Hüseynov məni
buraxmaq istəmirdi. Atama dedi ki, şərait yaradaq qoy burada da
oxusun. Atam razılaşmayıb dedi ki, mənə onun bir
istiqamətə yönəlməyi vacibdir. Yəni
musiqi mənim həyatımda artıq öz sözünü
demişdi.
- Burda
azacıq fasilə edək və bir az da Məşədi Məlik
bəyin nəticəsi, Məşədi Süleyman bəyin nəvəsinə
söz verək...
- Mansurovların kökü XVII əsrə
söykənir. Onlar ən çox İçərişəhərdə
məşhur olan bir nəsildir. Bakı
xanlarına yaxın olan Mansurovların onlarla qohumluq münasibətləri
də var idi. Nəslin soyadı atamın
ulu babası Ağa Salah bəyin babası Ağa Hacı Mansur
bəyin adından gəlir. Böyük varidat sahibi olan
bu nəslin insanları xeyriyyəçiliklə ilə
yanaşı Bakı əhli arasında musiqiyə olan məhəbbəti
də yarada bilib.
- Yəni...
- Hə,
bu, ulu babam Məşədi Məlik bəylə
başlayıb. Musiqi mədəniyyətimizin
tarixində Məşədi Məlik bəy Bakıda və
Abşeronda muğam məclislərinin ilk yaradıcısı
kimi tanınır. Onun İçəri
şəhərdəki evində keçirilən məclislər
Azərbaycan muğamının öyrənilməsində,
yayılmasında, araşdırılmasında böyük əhəmiyyət
kəsb edib. Bu məclislərin sədası
Azərbaycandan belə, kənara çıxa blib. O zaman
Tiflisdən, İrandan gələn xanəndələr Məşədi
Məlik bəyin musiqi məclislərindən bəhrələnərək,
sənətə yol alıblar. Tarixən Azərbaycanda
üç muğam məktəbi olub - Şuşa, Şamaxı və
Bakı məktəbi. Bakı məktəbinin
yaradıcısı məhz Məşədi Məlik bəy
hesab olunur.
- Və..
- Və
atasının yolunu babam Məşədi Süleyman bəy
davam edir. Ticarətdən savayı musiqi Məçədi
Süleyman bəyin
varlığına elə sirayət edir ki,
heç cürə ondan ayrı qala bilmir və Məşədi
Məlik bəydən qalan muğam məclisinin layiqli
davamçısı olmağı
bacarır. İstər İçərişəhərdəki
evlər, istərsə də Şüvəlandakı
bağlar musiqi məclislərindən kənarda qalmayıb. O zaman musiqinin başqa cərəyanları
yox idi - xalq musiqisində bir muğam idi, bir də folklor olan
aşıq sənəti. Mükəmməl tarzən və
muğam bilicisi olan Məşədi Süleyman bəy bu məclislərin
davamlılığında müstəsna rol oynayıb.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan xalq musiqisində muğam həmişə
elitar musiqi növü hesab
olunub. Süleyman bəyin kiçik qardaşı Mirzə
Mansur bəy muğamların mahir nəzəriyyəçisi
olmaqdan savayı tar ustası kimi də yaxşı
tanınırdı. Rekonstruksiya etdiyi dörd
tarın biri Ermitaj, daha biri Luvr, üçüncüsü isə
İstanbul muzeylərində saxlanılır.
Dördüncü tar onun özünə məxsus olub.
- Zaman
yetişdi və nəsildən-nəslə keçən tar Bəhram
Mansurova gəlib çatdı...
- O mühitdə ki, atam
böyüyüb, tar mütləq ona çatmalı idi. Onun
büyüdüyü evdə müxtəlif
çalğı alətləri vardı və o,
hamısnın ifasını eşidirdi. Çox vaxt
böyüklərin evdə olmadığından istifadə
edib tarı götürüb o qədər çalardı ki, alət kökdən
düşərdi. Əksəriyyət kimi o da
ilk təhsilini mədrəsədə alıb, daha sonra
rus-tatar məktəbində davam etdirib. Azərbaycanda
sovet hakimiyyəti qurulandan sonra atam və əmim birinci dərəcəli
məktəbə qəbul edilirlər. Məktəb
illərindən onun konsertlərdə
çıxışları başlayıb. Artıq
12-13 yaşında "Rast", "Çahargah",
"Bayatı-Şiraz", "Qatar" kimi mürəkkəb
muğamları solo ifa edib. Ü.Hacıbəyov
və M.Maqomayevin təşəbbüsü ilə ilk notlu
orkestr yaradılanda Bəhram Mansurov ora dəvət alır.
O zaman atamın 20 yaşı vardı və bu gəncin istedadı
M.Maqomayevin gözündən yayınmır. Bir ildən sonra
isə, yəni 21 yaşında Opera və balet
Teatrının rəhbəri, bəstəkar və dirijor M.Maqomayev
Bəhram Mansurovu həmin teatra solist-müşayiətçi
vəzifəsinə təyin edir. Ömrünün sonuna kimi atam həmin
teatrda muğam operalarını müşayiət edir. O
xoşbəxt bir ifaçı olub ki, Hüseynqulu Sarabski, Yavər
Kələntərli, Hüseynağa Hacıbababəyov,
Əlövsət Sadıqov, Həqiqət Rzayeva kimi korifeyləri
müşayiət edib. Onun haqqında ətraflı
məlumatlar var və mən təkrarçılığa
varmaq istəmirəm. Yalnız bunu da
vurğulamaq istərdim ki, məhz Bəhram Mansurov Dünya
Beynəlxalq Muğam simpoziumlarında Azərbaycanı təmsil
edib. Onun ifasında Azərbaycan muğamları UNESCO-nun xətti ilə vallara
və CD-lərə yazılaraq bütün dünyaya
yayılıb.
- Yenidən
qayıdaq sənə. Həyatda ilklər unudulmur...
- Musiqi məktəbini
bitirmişdim, evə gəlib-gedən xeyli sənətkarları
görürdüm, və onu da görürdüm ki, barmaqlarım nələrsə
ifa edir. Musiqi Texnikumuna daxil olandan sonra hiss etdim ki, nəsə
melodiyalar gəlir və notları cızma-qara etməyə
başladım. Texnikumda bəstəkarlıq
fakultətif formada fəaliyyət göstərirdi. Leonid
Voynşteyn, Xəyyam Mirzəzadə dərs deyirdi orda. Məni
X.Mirzəzadəyə yönləndirdilər ki, apar
yazdıqlarını ona göstər, fikrini desin. Deyilən kimi də etdim, lakin X.Mirzəzadə nə
məni bəyəndi, nə də yazdıqlarımı.
Mən də acıq edib getdim. Oktay Kazımov mənə dərs deyirdi. Bir dəfə
tənəffüsdə dəbdə olan estrada
mahnılarını çalırdım, qızlar da ətrafıma
cəm olub məni dinləyirdi. O.Kazımov oradan keçəndə
ifamı eşitdi və dedi ki, pis çalmırsan, mənim
bir qrupum var indiki Xətai Mədəniyyət evində orada
çala bilərsən? Cavab verdim ki,
böyük məmnuniyyətlə. Qrupun
adı "Eksperiment OK" idi. Get-gedə
qrupun tərkibi genişləndi, konsertlər verməyə
başladıq, iki dəfə də fesrivalda iştirak etdik.
Sonra "Məşəl" qrupuna keçdim,
onlarla birlikdə "Qızıl payız"
festivalının diplomatı olduq. Artıq Musiqi
Texnikumunu pianoçu kimi bitirdim və bu istiqamətdə fəaliyyətə
başladım, çünki konservatoriyaya dərhal daxil ola bilmədim. Ümumiyyətlə, pianoçu kimi çox yerlərdə
çalmışam - Opera teatrı, Xoreoqrafiya məktəbi,
Dövlət rəqs ansamblı - bir sözlə, musiqi sahəsi
ilə bağlı hər yerdə
çalışmışam.
-
Yaradıcılığında rok-opera, rok balet var...
-
Baxmayaraq ki, muğam ustadının evində
böyümüşdüm, mənim estradaya meylim daha böyük idi,
çünki dövrün gənc nəsli daha çox bu
istiqamətə həvəsli idi. Müxtəlif
xarici rok qruplarının fanatı idi əksəriyyətimiz.
Gənclik illərindən beynimə dolmuşdu
bu musiqi və böyük həvəslə ifa edirdim onu.
Erkən yaşından insanın canına nə
hopursa, sona qədər olduğu kimi qalır. Mən indi də rok musiqini çox sevirəm və
həmin üslubda bəstələməyi davam edirəm.
Yəni bunları mən özüm istəyərək
yazıram. Pok-opera "Yeddi gözəl",
rok-balet "Kleopatra", "Olimp" məhz bu istəyin,
bu həvəsin nəticəsidir. Amma bu əsərlər
yazıldığı kimi hələ də qalıb. Mədəniyyət
Nazirliyinə
onların səhnələşdirilməsi
üçün dəfələrlə müraciət etsəm
də, nəticəsi olmayıb. İstər
rok-balet olsun, istər rok-opera bunların texniki təchizatından
tutmuş yaradıcı kollektivinə qədər
hamısı tamam fərqli quruluş tələb edir, bunlar isə
bizdə hələ yoxdu, yaratmaq istəmək arzusunda olanlar
isə tapılmır. Əlbəttə
ki, bəstəkar öz əsərinin həmişə səslənməsini
istəyir, bəstələrini insanlara çatdırmaq istəyir.
Bu baxımdan mən də bu yazdıqlarımdan
hərdən bir nömrə götürüb instrumental musiqi
kimi təqdim edirəm, yəni onları yaşadıram.
-
Çatdıq "Bəhramnamə"yə...
- Ürəyim
istəyən nə vardısa, mən bu layihədə
gerçəkləşdirdim. Muğamı sevirəm,
klassik musiqini sevirəm, poku sevirəm və
düşündüm ki, bunları bir yerə cəm edib
ortalığa yeni bir məhsul qoyum. İstər
həyatda bir insan kimi, istər
yaradıcılığımda bir bəstəkar kimi həmişə
fərqliliyə və yeniliyə üstünlük vermişəm.
Hamının etdiyini təkrarlamaq istəməmişəm.
Atamın xatirəsinə bəstəkar bir
övlad olaraq mən mütləq nəsə etməli idim.
Əvvəl fikrimdən bir tar konserti keçdi. Sonra düşündüm ki, Səid Rüstəmov,
Hacı Xanməmmədov kimi sənətkarlar bunu artıq
yazıb, hamı bunu eşidib və yaddaşındadı.
Mənim yazdığım yaddaşlarda qalacaq
sualı ətrafında çox düşündüm. Və sonda heç kəsin etmədiyi bir layihə
ilə çıxış etmək qərarına gəldim.
"Bəhramnamə"də rok, simfonik musiqi və
muğamın sintezi ilə Şərqlə Qərbin vəhdətini
yaratmağa çalışdım və
düşünürəm ki, buna nail ola bildim.
- Deyəsən,
istədiklərinin hamısına nail olmadın deyə,
"Bəhramnamə-2" yarandı...
- Xeyr, bu,
birinci layihənin davamı idi. "Bəhramnamə"də
mən yeddi muğamdan istifadə etdim. Ayrı-ayrılıqda
həm vokal, həm də instrumental versiyada. Amma qalan muğamlar vardı ki, onlardan da "Bəhramnamə-2"də
istifadə etdim. Bundan başqa birinci layihədə
simfo-rok-muğam sintezi idisə, ikincidə simfo-caz-rok
üslubu yer almışdı. Burda əsas
caza üstünlük verilmişdi, forma tamam fərqli idi.
Yəni əvvəldə də qeyd elədiyim
kimi, bu layihələrdə fərqli, lakin istədiyim hər
şeyi edə bildim.
-
Böyüdüyün mühitdə çoxlarını
görmüsən...
-
Soruşsaydın kimləri görməmisən, daha asan cavab
verərdim.
-
Yaxşı, görmədiklərin..
-
Üzeyir bəyi, baba Müslüm Maqomayevi, Asəf
Zeynallını... Çox təəssüf
edirəm ki, bu şəxsiyyətləri görmək mənə
nəsib olmayıb. Qalan demək olar ki,
bütün sənətkarları evimizdə görmüşəm.
Qurban əmi tez-tez gələrdi bizə. Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski, Yavər Kələntərli,
Gülxar Həsənova, Həqiqət Rzayeva kimi sənətkarları
görə-gərə böyümüşəm. Xan əmigili ilə bir tin aramız vardı. Atam tarı
götürərdi, mənə deyərdi ki, getdik. Onlar
çalıb-oxuyurdu, mən də təsnif yerlərini pianoda
müşayət edərdim. Çox istərdim
bu yaşananları təkrar yaşayım.
- Eldar
Mansurov instrumental bəstələri daha çox sevir...
-
Çünki instrumental musiqidə mən özüməm,
heç kimdən asılı deyiləm. Burda nə
şair var, nə də ifaçı. İstədiyimi
yazıram, alət də istədiyimi mənə verir və
çox rahatam. Mahnı da isə tək
deyilsən. Şairə bu sözü
başqası ilə əvəz elə deyəndə, yox sən
musiqini dəyiş cavabını eşidirsən. Musiqiyə uyğun yumşaq söz lazım olanda,
şair onu bəstəkara verməlidir. İfaçıya
mahnı verəndə deyir ki, mən bu şeirə
mahnını oxumaq istəmirəm, sözləri dəyiş.
Deyəndə ki, bu mahnıda başqa şeir
olarsa, musiqi dağılacaq. Lakin eşitmək
istəyən azdır. Nə belə
şair, nə də belə ifaçı ilə ikinci dəfə
işləmirəm və heç kəslə üz-göz
olmamaq üçün instrumental musiqi dünyamda
rahatlığımı tapıram. Amma elə
ifaçılar var ki, onlar öz nəfəsləri ilə
mahnılarını yaşadıblar və mən həmişə
Flora Kərimova, Mübariz Tağıyev, Ağadadaş
Ağayev, Brilyant Dadaşova, Aygün Kazımova, Manana kimi sənətkarlarla
çox rahatlıq və məmnuniyyətlə işləyə
bilirəm.
- Yaradıcılığında Münəvvər
xanımı da unutmamısan...
- Ana unudulmayan varlıqdır, hansı yaşda olsaq da. Biz üç qardaşla anam daha çox məşğul olub və elə bir şərait yaratmışdı ki, biz küçəyə çıxmayaq. Çıxmadıq da. Diş həkimi olsa da, yaradıcılığa çox həvəsli idi. Həssas qələmi vardı, yazdığı şeirləri bir zaman çap etdirmək istədim, lakin şəxsi motivli olduğundan bu fikrimdən daşındım. Amma anamın beş şeirinə mahnı bəstələmişəm, yenə də davam edəcəyəm, çünki bir albom çıxarmaq niyyətindəyəm.
- Hamımız ağrılı 44 gün yaşadıq...
- Biz o günü mütləq yaşamalı idik, çünki artıq gözləmək olmazdı. Biz nə qədər sülh dediksə, düşmən bir o qədər bizə güldü və sonda bu onlara çox baha başa gəldi. Ölümün üzünə dik baxan o oğullar Vətən adına canından da keçdi, sağlamlığından da. Onların haqqı ödənməzdir.
- Ömrün müdrik yaşındasan...
- Həyatda heç nəyə heyifsilənmirəm, bu günə qədər yaşadıqlarımın hamısı yaxşıdır. Səhvlərim də özümündür, doğrularım da. Allahdan yeganə istəyim odur ki, bir daha müharibə olmasın. Bizim görüb yaşadıqlarımızı nəvələrimiz yaşamasın. Həyat həmişə onların üzünə gülsün. Bir gün gələn bir gün getməlidir. Gərək elə ömür yaşayasan ki, arxanca göz yaşı tökənlər olsun. Bir də Vətəni bölgələrə bölənləri heç sevmirəm. Son vaxtlar bu, sanki bir dəb halını alıb. Arada havamı dəyişmək üçün üz tuturam rayonlara. Məndən soruşanda ki, Eldar müəllim gəzməyə gəlmisiz? Bax, bundan gözəl nə ola bilər? Qarşına yaxşı insan çıxıbsa, ondan bərk yapışmaq lazımdı, haralı olursa, olsun. Öz şəhərimi də dünyanın heç bir yerinə dəyişmərəm.
- Bizlərə deyəcək sözün..
- Düzü, mən sizlərdən uzaq qaçıram, çünki jurnalistlər dediyim cümlədən bir kəlməni çıxarıb məharətlə "bəzəyir", üstəlik də onu bütün saytlar bir-birindən götürüb yayır. Mən də qalıram düşünə-düşünə ki, axı, bunu haçan demişəm. Araşdıranda məlum olur ki, hansısa verilişdəki çıxışımdan götürülmüş bir cümlədir. Bu səbəbdən nə verilişlərə çıxıram, nə də müsahibə verirəm. Gələn zənglərə yalnız yox deyirəm.
- Amma mənə demədin...
- Hər
yoxun arxasında bir istisna həmişə var. Sən həmin
o istisnalardansan.
Tamilla
M-zadə
525-ci qəzet.- 2023.- 4 mart.- S.18;19.