Məktəb idarəçiliyi: direktorlar təlim-tərbiyədə baş təşkilatçı kimi
Müasir dövrdə təhsil prosesində məktəb direktorlarının üzərinə
mühüm vəzifələr
düşür. Məktəb direktoru müvafiq
nizamnaməyə əsasən,
məktəbin fəaliyyətini
idarə edir, məktəbin inkişaf proqramını, perspektiv planlarını hazırlayır,
müəssisənin və
pedaqoji işçilərin
fəaliyyətinin ardıcıl
və sistemli təhlilini aparır.
Daxili qiymətləndirməni həyata
keçirir və bunların əsasında perspektiv inkişaf istiqamətlərini müəyyənləşdirir,
həyata keçirilməsinin
optimal həlli yollarını
tapır. Dövlət və ictimai orqanlarda müəssisənin
marağını təmsil
edir, pedaqoji kollektivin təlim-tərbiyə
işinin səmərəliliyinə
nail olmaq üçün
fəaliyyət göstərir,
təlim və tərbiyənin vəhdətini
təmin edir, tədrisin müasir metodlarından istifadə etmək üçün təşkilati tədbirlər
görür. Bütün mərhələlərdə
təlim-tərbiyə prosesini
təşkil edir, tədris planı və proqramların yerinə yetirilməsini, istedadlı şagirdlərin
aşkara çıxarılması
və inkişafı üçün zəruri
tədbirləri həyata
keçirir. Şagirdlərin
fənn olimpiadalarına
və digər bilik yarışlarına,
xüsusi qabiliyyət
tələb olunan tədbirlərə cəlb
edilməsi sahəsində
məqsədyönlü iş
aparır, şagirdlərin
dərin, keyfiyyətli
bilik almalarını,
təlim-tərbiyə işlərinin
məzmunlu, səmərəli
aparılmalarını istiqamətləndirir
və onların işinə kömək göstərir. Ən başlıcası isə təlimin keyfiyyətinin yüksəldilməsi
istiqamətində ardıcıl
fəaliyyət göstərir.
Bu funksiyaları vaxtında,
ardıcıl, sistemli,
davamlı və keyfiyyətlə həyata
keçirmək üçün
məktəb direktoru dərin elmi-nəzəri biliyə, geniş eridusiyaya, həyati və pedaqoji təcrübəyə, yüksək
mənəvi keyfiyyətlərə
malik olmalıdır. O, uşaqları sevməli və onlara qayğı ilə yanaşmalıdır, bir pedaqoq kimi peşəsinin
ustası, ixtisasının
sahibi, lider-müəllim
olmalıdır.
Paşa
Nəzərov adına
60 nömrəli tam orta
məktəbin direktoru,
biologiya elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru Emilya Səfərəliyeva deyir
ki, məktəb işinin məzmununu dərindən bilmədən,
müasir şəraitdə
cəmiyyətdə və
təhsildə baş
verən gerçəkliklərin
mahiyyətini dərk etmədən məktəbi
idarə etmək mümkün deyil. Məktəb
rəhbərlərindən idarəçilikdə demokratik
prinsiplərə istinad
etmək, məktəbin
qarşısında duran
məsələlərin həllinə
yaradıcı yanaşmaq,
işgüzarlıq, intizamlılıq,
operativlik, təşkilatçılıq,
şəxsi məsuliyyət
hissi ilə seçilmək tələb
olunur. Məktəb direktoru səlahiyyətli
rəhbər, təlim-tərbiyə
prosesinin baş təşkilatçısıdır. O,
ilk növbədə, pedaqoqdur,
tərbiyəçidir. Onun
biliyi, təşkilatçılıq
qabiliyyəti və enerjisi təlim-tərbiyə
prosesinin durmadan təkmilləşdirilməsinə, onun effektivliyinin yüksəldilməsinə yönəlməlidir:
"Məktəb direktorunun
bir rəhbər kimi özünütəsdiqində
onun şəxsi mənəvi keyfiyyətləri,
peşəkarlığı ilə bərabər, qəbul etdiyi qərarların ədalətliliyi
də böyük rol oynayır. Çünki insanlar həmişə
rəhbərin hərəkətlərində
və münasibətlərində
onun ədalətli olmasını istəyir.
Ədalətli rəhbər hər
zaman əməkdaşların
hörmətini, etibarını
qazanır, kollektivdə,
cəmiyyətdə yüksək
nüfuza malik olur. Hər hansı bir
şəxsin məktəb
direktoru vəzifəsinə
təyin edilməsi barədə əmr verildikdə təhsili idarəetmə orqanı tərəfindən ona müəssisəyə, oradakı
kollektivlərə rəhbərlik
etmək hüququ, səlahiyyəti verilir, şəxsi nüfuzla bağlı əmrə heç nə əlavə edilmir. Direktor nüfuzu şəxsi nümunəsi, biliyi, təşəbbüskarlığı və digər mənəvi keyfiyyətləri
ilə qazanmalı və özünü bir rəhbər kimi təsdiq etməlidir. Bu parametrlərə cavab verən direktorlarımız
az deyil".
Məktəb direktoru, eyni zamanda, yaxşı psixoloq olmalıdır. O, nəinki
ümumi psixologiyanı,
eyni zamanda, pedaqoji psixologiyanı, yaş fiziologiyası və psixologiyasını
yaxşı bilməlidir,
əks halda, müxtəlif yaş qruplarına aid olan uşaqlar, yeniyetmələr,
müəllimlər, valideynlər,
ictimaiyyətin nümayəndələri
ilə qarşılıqlı
anlaşma yaratmadan idarəçilikdə uğur
əldə etmək çətindir. Müəssisənin
rəhbəri işçilərin
psixi xüsusiyyətlərini,
xarakterini yaxşı
bildiyi zaman onları təşkil edib qarşıya qoyulan məqsədə çatmaq üçün
səfərbər etmək
asan olur, iş uğurla nəticələnir. Məktəb direktoru işçilərdən
kimin hansı xüsusiyyətlərə malik
olduğunu, xarakterinin
zəif və güclü cəhətlərini
bildikdə onlara yanaşma yollarını müəyyənləşdirmək, onlarla işçi münasibətlərini qurmaq
asanlaşır, kimə
hansı işi tapşırmaq, kimin fəaliyyətinə necə
nəzarət etmək
və sair məsələlər aydınlaşır.
Emilya Səfərəliyeva hesab
edir ki, məktəb direktoru bir idarəedici kimi yüksək intellektə malik ziyalı insan olmalıdır: "Məktəb
təlim, tərbiyə,
təhsil məbədi,
mədəniyyət beşiyidir.
Ona görə də belə müəssisənin
rəhbəri yüksək
idarəetmə mədəniyyətinə
malik olmalıdır.
İdarəetmə mədəniyyəti insanın və cəmiyyətin rifahı və xoşbəxtliyinin zəruri şərtidir.
İntellektual, etik və hüquqi mədəniyyətlə
yanaşı, idarəetmə
mədəniyyətinin yüksəldilməsi
bütövlükdə təhsil
sisteminin təkmilləşdirilməsinə
və nüfuzunun artmasına xidmət edərdi. Təhsil idarəçiləri bilməlidirlər ki, onların yüksək daxili mədəniyyəti
insanların qarşılıqlı
anlaşmasına, onlar
arasında harmoniyanın
yaranmasına, daha təkmil idarəçiliyin
formalaşmasına aparan
yoldur. Hazırda
ölkədə digər
sahələrdə olduğu
kimi, təhsil sahəsində də böyük işlər aparılır, təhsil sahəsində İslahat Proqramı çərçivəsində
təhsilin müxtəlif
aspektlərini əhatə
edən Dövlət Proqramları həyata keçirilir, təhsilin maddi-texniki bazası möhkəmləndirilir, məzmunu
və onun təşkili formaları yeniləşdirilir, kadr potensialını gücləndirməklə
bağlı müəyyən
işlər görülür.
Təhsildə aparılan
islahatların qarşıya
qoyduğu problemlərin
həlli ilə bağlı dövlət və hökumət tərəfindən nə
qədər yüksək
səviyyəli qanunlar,
qərarlar, əmrlər,
təlimatlar və s. qəbul edilir-edilsin, əgər onların fəlsəfəsi - ideyası,
məzmunu və mahiyyəti təhsil müəssisələrinin - məktəblərin
pedaqoji kollektivləri
və onların rəhbərləri tərəfindən
lazımınca dərk
edilməzsə islahatın
həyata keçirilməsində
köklü uğur qazanmaq mümkün olmayacaq".
Direktorun
sözlərinə görə,
məktəbin vəzifəsi
istedadlı uşaqların
intellektual və yaradıcı potensialının
üzə çıxarılması,
onların şəxsiyyətinin
və həyat boyu öyrənmək, cəmiyyət üçün
məhsuldar üzv olması üçün vacib olan öyrənməyi öyrənmək, kommunikativ,
yaradıcılıq və
s. qabiliyyətlərinin inkişafına
müvafiq şərait
yaratmaqdır:
Əməkdar elm xadimi, professor Şahlar Əsgərovun sözlərinə
görə, məktəbin
uğuru, inkişafı
yaxşı direktordan
asılıdır. Onun tək
amalı məktəbini
sözün əsl mənasında ən yaxşı təhsil müəssisəsinə çevirmək
olmalıdır. Özünü
məktəbi üçün
qurban verən direktor, məktəbi çiçəkləndirəcək: "İdarəçilik qabiliyyəti,
bilik və bacarığı, şəxsi
keyfiyyətləri və
ən əsası vicdanlı namizədlərin
direktor seçilməsi
bilikli, savadlı nəslin yetişməsi deməkdir. Yaxşı direktor məktəbinin
adının yüksəlməsinə,
öncül təhsil
müəssisələri sırasında
olmasına, müəllimlərin
təhsilalanlara yüksək
səviyyədə təhsil
verməsinə çalışır.
Belə insanları minlərlə
müəllim içərisindən
seçmək fikrimcə,
çətin iş deyil. Çünki onlar öz bacarıq və potensialları ilə digərlərindən seçilir".
Professor bildirib ki,
bugünkü məktəbdə
tədris olunan elmlərin əsaslarının
məzmunu və metodlarının intensiv şəkildə yeniləşdirilməsi
prosesi gedir, təlim-tərbiyə işi
dərinləşir və
çoxcəhətli olur,
məktəbin sosial funksiyaları genişlənir.
Bu vəzifələrin uğurla
həyata keçirilməsi
məqsədə istiqamətləndirilən,
yüksək səviyyədə
təşkilatlanan və
səfərbər edilən
pedaqoji kollektivə müyəssər ola bilər. Yaxşı təlim və tərbiyə edə bilən kollektivin formalaşdırılması, ilk növbədə, direktorun
işidir. Məktəb direktoru savadlı, elmli, bilikli olmalıdır. Məktəb təlim, tərbiyə, təhsil məbədi, mədəniyyət beşiyidir.
Ona görə də belə müəssisənin
rəhbəri yüksək
idarəetmə mədəniyyətinə
malik olmalıdır.
İdarəetmə mədəniyyəti insanın və cəmiyyətin rifahı və xoşbəxtliyinin zəruri şərtidir.
İntellektual, etik və hüquqi mədəniyyətlə
yanaşı, idarəetmə
mədəniyyətinin yüksəldilməsi
bütövlükdə təhsil
sisteminin təkmilləşdirilməsinə
və nüfuzunun artmasına xidmət edərdi. Təhsil idarəçiləri bilməlidirlər ki, onların yüksək daxili mədəniyyəti
insanların qarşılıqlı
anlaşmasına, onlar
arasında harmoniyanın
yaranmasına, daha təkmil idarəçiliyin
formalaşmasına aparan
yoldur.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2023.- 8 mart.- S.15.