Şair, alim və vətəndaş
örnəyi
Qasım QASIMZADƏ-100
Qasım
Qasımzadə şirin təbli, həssas duyumlu, sözə
urvat gətirən, bədii sözün uca, ali mərtəbəsini
dəyərincə qiymətləndirən şairlərdən
olub. O, bir
şeirində Azərbaycan xəritəsini qanadları yana açıb ənginliklərə doğru
uçan qartala bənzədir. Azərbaycanın
xəritədəki cizgilərilə qartal timsallı,
Bakının da onun gözü kimi TV-də ara-sıra gedən
təsvirinə hamı alışıb. Çoxları
bilmir ki, bunu poetik obraz qismində ilk dəfə Qasım
Qasımzadə ötən əsrin 60-cı illərinin əvvəllərində
paytaxtımıza həsr etdiyi bir şeirində ifadə edib.
1993-cü ildə Əməkdar rəssam
Görüş Babayev şairin məzarının
bürüncdən başdaşını da həmin təsvirdə
yaratdı. Obrazlı təsvirin 1993-cü
ildən TV-yə adlaması məhz həmin tarixdən
başlayır.
Q.Qasımzadə vətən torpağını
qarış-qarış gəzib, təbii gözəlliklərini
görüb, sevərək vəsf edib. Ölkəmizin elə bir
guşəsi yoxdur ki, mənzərəsi onun şeirlərində
əks olunmasın - "Azərbaycan",
"Sehrli torpaq", "Vətən" yazdım",
"Diryarım", "Qapını bağlayan fələk",
"Sinəsi dağlı dağ", "Laçın
qayası", "Gəncənin yanında",
"Dağlar buraxmır məni", "Göygöl mənzərələri"
və s. Vətən sevgisi hər kəsin doğulduğu kənd,
şəhər, yer-yurddan başlanır. Şairin ilk
kitablarının adları da bu sevgidən soraq verir: "Bizim
kənd" (1951), "Bizim şəhər" (1953),
"Bizim dağlar" (1955).
AMEA-nın
müxbir üzvü, professor mərhum Yaşar Qarayev
yazırdı:"Qasım Qasımzadə şeirlərini
ürək qanı ilə bənövşə
yarpağına yazırdı. Onun şeirlərini
Azərbaycan haqqında yazılmış ən yaxşı
şeirlər sırasına daxil etməyə haqq verən də
budur".
Şairin yaradıcılığında Qarabağ
mövzusu xüsusi yer tutur. Hələ mənfur
qonşularımızın ərazi iddiaları başlamazdan
öncə hər kəsi ilk növbədə Vətəni,
Qarabağı, Şuşanı gəzib görməyə
çağırırdı və bu
çağırışında vətəndaş
narahatlığını sezməmək mümkün deyil:
"Bələdəmmi Xankəndinin dünəninə bu
gününə, / ürəyimcə abaddırmı Pənahabad?!
/ ...Çıxmışammı Şahdağına, Murova mən,
/ Baxmışammı Vətənimə zirvələrdən..."
("Bələdikmi öz-özümüzə"),
"Bədxahı qovmaqçın qəsdinə duran /
Xaçın, Qarqar onun qoşa saçıdır. /
Başının üstündə yanıb bərq vuran / Şuşa Qarabağın zümrüd
tacıdır" ("Zümrüd tac"), "Hara getsək
bizi çağırır Şuşa, / Bilirsizmi nədir
bundakı hikmət: / Üç gözəl söz ilə
yaranmış qoşa / - Gözəl səs! Gözəl
qız! Gözəl təbiət!"
("Şuşa"). Şuşanın
Qarabağın zümrüd tacı obrazında təqdimatı
məhz Q.Qasımzadənin şeirindən
xalqımızın dilinə düşərək zərbi-məsələ
çevrilmişdir. Şair hər il
bir neçə dəfə ailəliklə, qələm
dostları ilə birlikdə Şuşa, Kəlbəcər,
Qubadlı, Laçın, Ağdamda olurdu, onun bu ellərdə
hər zaman yolunu gözləyən çoxlu sadiq dostları
var idi. Bu ellər yağı girovuna keçəndən sonra
şairin həyatı, yaşamı alt-üst olmuşdu:
"Bir adı Qala, bir adı da Pənahabad olan Şuşa,
Laçın təkcə bu günümüz yox, tariximizdi, sərkərdələr,
sənətkarlar yetirən əcdadımızın
yadigarıdır. Pənah xanı, Vaqifi, Natəvanı,
Adıgözəl bəyi, Mehmandarovu, Xosrov bəyi, Sultan bəyi,
Üzeyir bəyi, Seyidi, Xanı, Bülbülü yetirən
diyardır. Şuşa bizim qartal
qıylı, bülbül cəh-cəhli yuvamızdır.
Buna görə də indi mən
özümü yuvasız quş sayıram".
Şuşa, Laçın, Kəlbəcərin...
işğalı şairin qəlbinə
çalın-çarpaz dağ çəkmişdi. Ən ağır günlərində bir
ayağı cəbhə bölgələrində idi,
özünə dinclik tapa bilmirdi.
Q.Qasımzadə həyatının son aylarında qeyd dəftərçəsində
kiçicik bir gündəlik tutmuşdu, dəftərçəsinə
ürək sözlərini, əhvalını yazırdı. Bunlar
1993-cü ilin aprel-iyun ayları ilə tarixlənir. Gündəliyin əsas hissəsi İstanbulun Haseki
xəstəxanasında yazılmışdır. Bəzisi Birinci Qarabağ davamızın faciəli
günlərini xatırladır. Həmin ilin aprel
ayının 14-də yazdığında oxuyuruq: "…Vallahi,
billahi, ən səmimi ürək sözümdür ki, bu
halımda mənə silah versinlər, ən şiddətli
döyüş xəttinə gedim, qanım torpağıma
qarışsın. Bilmirəm bu təmənnamı necə
çatdırım ki, məni qınamasınlar… Gərək də qınamazlar. Çünki
ömrüm boyu milli mənafedən başqa mənafeyim
olmayıb". Q.Qasımzadənin həssas
şair qəlbindən və qələmindən
süzülüb gələn şeirlərində sevgi, tərənnüm
nidalarını həsrət, kədər, nisgilli
nigarançılıq duyğuları da müşayiət
edir. Bəzi şeirlərində məkrli
işğal səbəbkarlarını adı ilə göstərir,
qəzəblə lənətləyir, dərdlərimizə əlacın
xalqın birliyindən keçdiyini vurğulayır.
Şairin əcəlini tezləşdirən, 1993-cü il iyulun 28-də həyatdan aparan əsas amil,
heç şəksiz, bu işğalın gətirdiyi
dözülməz əzab, ağrı, hüznlü kədər
oldu.
Cümhuriyyət dövründə Zəngəzur qəza
rəisinin 1-ci müvaini vəzifəsində
çalışmış Şahsuvar bəy kimi
daşnak-bolşevik dəstələrinə əldə silah
qan udduran kişinin nəvəsi idi Qasım müəllim və
o torpaqların dünənədək dədə-babasının
qarşısında quyruq bulayan ermənilərin əsirliyində
qalmasını ağlına sığışdıra, sinirə
bilmirdi.
"Dağlar
buraxmır məni", "İnsan min il yaşardı",
"Təbiətin qız vaxtıdır", "Anamgildədir",
"Gəlmişəm", "İki lövhə",
"Elqovan", "Qərib bahar", "Keçmə namərd
körpüsündən", "Açılmamış
kitab"... və neçə-neçə belə əsl
poetik istedad nümunəsi olan şeirləri
poeziyamızın incilərindəndir.
Q.Qasımzadənin dili sadə olduğu qədər də
zəngin, axıcı, oxunaqlıdır. Onun lirik
şeirləri təravətli, poetik naxışları ilə
rəngarəng, canlı, səmimi dialoqlarla zəngindir və
bu üzdən də misraları zərb-məsəllərə
çevrilir, xalq mahnıları qismində geniş
yayılıb sevilir. Təəssüf ki, sevə-sevə
dinlədiyimiz neçə-neçə belə mahnı
sözlərinin müəllifi Q.Qasımzadənin
könül duyğularından süzülüb gəldiyini bəzən
unuduruq: "Könlüm düşdü diyar-diyar, bir kəkliyin
sorağına", "Olmaz-olmaz, olmaz-olmaz deyirsən",
"Qonşu olmaq istəmirəm səninlə..."
Sağlığında əsərləri bir çox
xalqların dillərinə tərcümə olunur,
kitabları Azərbaycanın hüdudlarından kənarda nəşr
edilir, Rusiya, Polşa, Bolqarıstan, Türkiyə, İraq,
İranda yayılırdı.
Q.Qasımzadə 33 yaşında Yazıçılar
İttifaqının orqanı olan "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetinin baş redaktorluğunu Xalq
şairi Süleyman Rüstəmdən qəbul etmişdi. Qəzeti
qısa zamanda ən populyar, çox oxunan, ictimai fikrə təsir
edə bilən, o dövrün ən nüfuzlu qəzetlərindən
birinə çevirmişdi. 1958-ci ildə qəzetin
birinci səhifəsində "Novruz bayramı" adlı
yazı verib xalqı təbrik etmiş, Dərbənddə Azərbaycan
teatrının açılmasına köməklik göstərməyə
çağırmışdı, birbaşa tabeliyində
olduğu Yazıçılar İttifaqının rəhbərliyini
tənqid edən yazılara yer ayırmaqdan çəkinmirmiş.
Xəlil Rzanın "Azadlığı istəmirəm
zərrə-zərrə, qram-qram" şeirinin nöqtə-vergülünə
toxunmadan senzuradan keçirmək üçün təkcə
adını dəyişib "Afrikanın səsi"
başlığı ilə qəzetdə vermişdi. Rəsul Rzanın "Qızıl gül olmayaydı..."
poemasını bütöv bir nömrədə dərc
etmişdi. Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin
sədri Mirzə İbrahimovun təşəbbüsü,
siyasi iradəsi ilə 1956-cı ilin avqustun 20-də "Azərbaycan
SSR-in dövlət dili haqqında Azərbaycan SSR-in
Konstitusiyasına maddə əlavə edilməsi"
haqqında Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Qanunu qəbul ediləndə,
Moskvanın tələbi ilə ədib partiya cəzası
alıb işdən çıxarılandan sonra da
Q.Qasımzadə görkəmli yazıçının
yanında və əsas müdafiəçilərindən
olmuşdu.
"Ədəbiyyat
qəzeti"nin 1991-ci il 4 oktyabr sayında
"Hamı öz mövqeyini açıq bildirməlidir"
başlığı altında dərc olunan müsahibəsində
Q.Qasımzadə deyirdi: "Mən də əlimə qələm
götürən məqamda gözümün
qarşısında həmişə Qlavlitin, DTK-nın məşum
fiquru boyaboy dayanıb. Ürəyimdə tutduqlarımı sətiraltı,
rəmzi obrazlarda, ifadələrdə çatdırmağa
çalışmışam... O zamanlar cürətli
sayıla biləcək cüzi addımıma görə isə
Azərbaycan KP MK-nın töhmətdən
başlanmış işdən götürülməyə qədər
cəza payına layiq görülmüşəm. "Ədəbiyyat"
qəzetində baş redaktor işləyəndə
"Novruz bayramı" sərlövhəsinə görə,
Dərbənddə açılmasına icazə verilən Azərbaycan
dilində teatra kömək məqsədilə material dərc
etdiyimizə görə Mərkəzi Komitədə bizə
vurulan "dini-milli" həddi aşmaq damğası, Xəlil
Rzanın bir qədər üsyankar şeirləri
üstündə töhmət aldığım, nəhayət,
vəzifədən xaric edildiyim ədəbi ictimaiyyətin
müəyyən qisminə məlumdur. Onda da, indinin
özündə də bu cəzaları mükafat kimi
qarşılamışam... İndiki günləri
görəndə Allaha min dəfə şükür elədim
ki, ölmədim, imperiyanın süquta getdiyinin şahidi
oldum. Bu mənada bizim nəslin, məncə,
qazancı itkilərindən daha böyükdür. Və bəlkə də müqayisəyəgəlməz
dərəcədə böyükdür, əvəzsizdir".
Q.Qasımzadə
Təbriz, Araz, ikiyə bölünmüş Azərbaycan həsrətinin
də ədəbi fikrimizdə daim diri saxlanmasına
çalışan şairlərdən idi. 1958-ci ildə qələmə
aldığı "Səhvimiz" şeirində xarici səfərlərə
yollananların doldurduğu anketlərdə "yad ellərdə
varmı yaxın qohumunuz" sualına çoxlarının
"yox" cavabını qeyd edir və soydaşlarına
üz tutaraq Təbrizli qardaş, bacılarımızı
xatırladırdı.
Yazıçı
Hüseyn Abbaszadə xatirələrində yazır:
"Tehranda olarkən Qasımın israrlı təkidi ilə
Təbrizə getməyə izn aldıq. Təbrizə
çatanda maşınımızı saxlatdı, diz
çöküb torpağı öpdü, qəhərdən
boğula-boğula "Hüseyn, biz Təbrizdəyik e..."
dedi".
Qasım müəllim Rəsul Rza, Bəxtiyar Vahabzadə
ilə birlikdə türkmən adlandırılan
soydaşlarımızın müjdəsini İraqdan Azərbaycana
gətirənlərdən olmuşdu.
Türkiyə
sevdalısı idi, sovet hökuməti zamanında qardaş
ölkədə olmuş, Türkiyədən
aldığı ilhamını Tofiq Fikrətə həsr
etdiyi "Ən gözəl pəncərə",
"Uludağ", "Türk gözəli", "İki
bayraq", "Ağlayan qız" şeirlərinə
hopdurmuşdu.
Q.Qasımzadə həm də geniş və dərin
elmi-nəzəri biliyə malik əbəbiyyatşünas
alim, tənqidçi, filologiya elmləri doktoru idi. Üç
cildlik "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi",
ikicildlik "Azərbaycan sovet ədəbiyyatı tarixi" əsərlərinin
həmmüəlliflərindən və elmi redaktorlarından
olmuşdu. Onun
"Ədəbiyyatda millilik və beynəlmiləllik"
fundamental monoqrafiyası dövlət mükafatına layiq
görülmüşdü. Elmlər Akademiyasının
Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda fəaliyyəti ona əsl alim nüfuzu, hörməti
qazandırmışdı. Çağdaş ədəbi
proseslə bağlı ardıcıl cəsarətli
çıxışları, yazıları, obyektiv təhlilləri
maraqla qarşılanırdı.
Harda bir istedad görsə, ona yol açmaq
üçün təmənnasız çalışır,
nüfuzundan istifadə edir, "uğurlu yol" yazır,
işlə təmin olunmalarına səy göstərirdi. Poeziyamızın
istedadlarından olan Nüsrət Kəsəmənli
yazırdı: "Mənim üçün birinci amil
yaxşını görüb etiraf etməkdir... Bu mənada şəxsiyyətinə ən çox
hörmət etdiyim Qasım Qasımzadənin adını
çəkmək istəyirəm. O, sözün
böyük mənasında şəxsiyyətdir. Ramiz
Rövşəni, Seyran Səxavəti, məni heç kimin
tanımadığı, redaksiyalardan kor-peşman
qayıtdığımız bir vaxtda Qasım müəllim
"Uğur olsun!" yazdı, bizi geniş oxucu kütləsinə
tanıtdı. Və nə yaxşı ki,
sonralar himayədarlıq etmədi. Elə
indinin özündə "mənim yetirmələrimdir"
deyib öyünmür. Hərçənd Qasım
müəllimin buna haqqı var..."
Qasım müəllimin şəxsiyyətinə,
xarakterinə ayna tutan etirafdır.
Yaşar
Qarayev Qasım Qasımzadənin "Seçilmiş əsərləri"nə
ön sözündə yazır: "Qasım Qasımzadə
poeziyası onun şəxsiyyətinə bənzəyir: sərt
və kövrək, sakit və çılğın, təbii
və məğrur, milli və beynəlmiləl... Qasım Qasımzadə taleyi və şəxsiyyəti
vəhdət təşkil edən şairlər
sırasına mənsubdur. Q.Qasımzadə
şeiri həmişə və hər yerdə təbiətə,
saflığa, mərdliyə inam və etibar poeziyası olaraq
qalır. Onların hamısının əsasında
təbiətlə, tarixlə şair, yaddaşla vətəndaş
arasında ünsiyyətin ən ibrətli və mənalı
məqamları dayanır".
Doğrudan da, yaradıcılığı ilə şəxsiyyəti
bir-birini tamamlayan, vəhdətdə olan belə
yaradıcı, müdrik şəxsiyyətlərimiz elə də
çox deyil.
Qasım
müəllim çox sevdiyi, ilk övladı, biliyi,
istedadı, bacarığı ilə xalqımıza xeyir,
fayda verə biləcək oğlu Fəxrəddinin vaxtsız
itkisindən ağır sarsıntı keçirdi, bu
sağalmaz göynərti onu ömrünün sonuna qədər
izlədi, onu için-için üzdü. Şair
atanın bu yaşantılarına ayna tutan "Fəxrəddinli
ucalığım" elegiyası poeziyada oğul itkisinə
həsr olunmuş ən təsirli poetik nümunələrdəndir.
Qasım müəllim ictimai həyatda həmişə
vətəndaş fəallığı, mübarizliyi ilə
də seçilirdi, prinsipial, cəsur mövqeyinə görə
xalqın sevimlisinə çevrilmişdi. Azərbaycanda
demokratik, milli azadlıq hərəkatı başlanandan
Qasım müəllim ön sıradaydı və
ziyalıları da bu cərgəyə, milli birliyə səsləyir,
taleyüklü məsələlərə laqeyd qalmamağa,
fəallığa təşviq edirdi.
Ömrünün son günlərində "Ədəbiyyat"
qəzetində dərc etdirdiyi məktubunda ona həmişə
milli düşüncəsinə, ictimai və ədəbi həyatdakı
haqlı mövqeyinə görə hörmətlə
yanaşan Prezident Əbülfəz Elçibəyə,
hökumətə yanlışlarını, "aşkar
nöqsanlarına, xüsusən kadr siyasətində
sağlam ziyalı qüvvəsinə arxalanmamasına görə
bunun ağrısını, acısını bütün millət
və dövlətin çəkəcəyini"
xatırladırdı.
Görkəmli dövlət, siyasi xadim Heydər
Əliyev Moskvadakı yüksək postundan istefa verdikdən
sonra ona yönələn hücumlara müqavimət göstərənlərdən,
Naxçıvana görüşünə gedənlərdən
biri Qasım müəllim olmuşdu. Onun ömür məramı beləydi:
öncə millət və dövlətdir.
2021-ci il, oktyabrın 25-də Qubadlının 28 illik işğaldan azad edilməsinin birinci ildönümü münasibətilə Azərbaycan Prezidenti, Ali Baş Komandan İlham Əliyev və birinci xanım Mehriban Əliyevanın dəvətlisi qismində bir qrup ziyalılarla rayon mərkəzində, Bərgüşad çayının sahilində, sıra dağların ətəyində görüş keçirildi. Bu görüşdə iştirak edərkən xəyal məni 1983-cü ilə aparmışdı. O zamana ki, Qubadlıda Q.Qasımzadənin dövlət qərarı ilə 60 illik yubiley tədbirləri keçirilirdi. Xəyalımı qanadlandıran məqam ölkə rəhbərinin hüzurunda keçən görüşdə Fərcan kənd tam orta məktəbinin Azərbaycan dili və ədəbiyyat müəllimi Ədalət Əsədovun bədahətən və şövqlə Qasım müəllimin "Səndən ayrılanda dağlar cavandım" şeirini səsləndirməsi oldu:
...Ömrün zinətini illər alıbdı,
Mahir
oğru kimi bir-bir çalıbdı
Bircə
sən verdiyin vüqar qalıbdı
Hüzuruna başı uca gəlmişəm.
Ədalət müəllim bu bəndləri oxuduqdan sonra "Cənab Prezident, Ali Baş Komandan! Bu zəfər günlərini bizə yaşatdığınıza, əyilmiş qəddimizi düzəltdiyinizə, xalqımızın qürurunu özünə qaytardığınıza, bu dağların qoynunda dünyaya göz açmış, bu zəfər günlərinin gələcəyini irəlicədən duyub şeirində poetikləşdirən istedadlı şairimiz Qasım Qasımzadə kimi həyatdan nakam köçənlərimizin də ruhunu sevindirdiyinizə görə Sizə minnətdarıq, şəhid və qazilərimizə borcluyuq!" dedi.
Şair, sənətkar
ömrü yaratdıqlarının ömrü qədərdir.
"İnsan min il yaşardı" yazan şairimiz Qasım
Qasımzadənin ömrü də bu il tamam olan ilk 100 illiyindən
də çox-çox uzaqlara gedəcək, sözü,
şeirləri, adı, şəxsiyyəti ilə
xalqımızın yaddaşında əbədi yaşayacaq.
Hacı
NƏRİMANOĞLU
Zəngəzur
Cəmiyyətləri Birliyinin sədri, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2023.- 11 mart.- S.18;19.