Yaşamaq zamanı, yazmaq zamanı
Bu gün
- martın 14-də Ustad Anarın 85 yaşı tamam olur.
Yubiley ərəfəsində görülən işlər,
üzərində işlədiyim kitablar, ortaya çıxan
sual və təkliflər yeni ideyalara yol açır.
Türkiyəli dostumuz, yazıçı-tərcüməçi
İmdat Avşar ustadın nəsr əsərlərini
türk dilinə çevirir. Ara-sıra hansısa dialekt
sözləri, yaxud rusca kəlmələr haqqında nələrsə
soruşur. Deyir ki, bu mətnlərlə işləmək
Anarı daha dərindən anlamağa kömək olub. Birdən
gözləmədiyim halda soruşur: Bu əsərlərdəki
hansı qəhrəmanlar real həyatdan gəlir? Məsələn,
Kəbirlinski, Zaur, mühasib Səftər və b. gerçək adamlar ola bilərmi?!
Çaşıb qalıram
sualdan. Axı məndən ötrü, həmin adamlar
heç də kağız üzərində, sadəcə əsər
daxilində qalmayıblar, onlar elə bizlərdən biri deyillərmi?!
Bu
günlərdə "Mir literaturı" qəzetinin baş
redaktoru Elmar Şeyxzadə mart sayı üçün məqalə
yazmağımı istəyir. Deyir ki, Anarın yubileyinə həsr
edəcəyim yazıda əsasən şəxsiyyətinə
aid fikirlərimə, ictimai fəaliyyətinə yer verim.
Çünki yazıçının yaradıcılığı
haqqında indiyə kimi çox yazılıb, çox
araşdırılıb. Yenə fikir götürür məni...
Anarı əsərlərindən, qəhrəmanlarından,
kitablarından kənar təsvir etmək, onun sadəcə
işdə, səfərlərdə,
çıxışlarında necəliyini yazmaq
alınarmı məndə?! Yəqin ki, alınmaz. Ona görə
ki, yaradıcılıq və gerçək həyat, hətta
məişət bir-birindən ayrı deyil, hər halda Anar
üçün.
Yazıçı
ömrünün iki vaxtı var...
Yaşamaq
zamanı, yazmaq zamanı...
Bu misralar
da Anarın məşhur şeirindəndir. Yəni o,
özü də bu iki zamanı bir-birindən fərqləndirməyə
çalışıb. Amma həm bioqrafiyasına, həm də
yaradıcılığına nəzər salanda bunların
bir-birindən ayrı olmadığını, birinin digərinin
davamı sayıla biləcəyini görürük. Elə bir neçə gün
öncə ustadın bir sənətkar dostu-tanışı
haqqında dedikləri bu qənaətimi təsdiqlədi; tənha
yaşayan sənətkar axşamlar evə gəlincə
boruları çalırmış... Bəlkə kimsə səs
eşidib hayan olar deyə. Hadisəni eşidən kimi
düşündüm, görəsən, bunu Anarın
hansısa əsərində oxumuşammı?! Özüylə
nərd oynayan Məmməd Nəsirin, özünə zəng
edən mühasib Səftərin, hər dəfə poçta
gedib gəlməyəcək məktubları yoxlayan, gözləyən
Nemətin bu boruları danqıldadan gerçək dostdan,
tanışdan fərqi varmı?! Məncə, yoxdur... Şərt
yazıçının bütün bu gerçək, yaxud təxəyyüldən
gələn olayları necə görməsi, duyması və
yazmasıdır. Və bu dünyaduyumuna təsir edən bir
çox amillər var... Onlardan biri və ən
başlıcası uşaqlıqdır görünür.
Yazıçının
ən təsirli əsərlərindən biri də "O gecənin
səhəri" hekayəsidir. Başqa sevilən və
çox oxunan hekayələri ilə müqayisədə diqqətdən
kənarda qalan bu əsər müəllifin həyata, zamana,
insana baxışının kodlarını gizlədir. Hər
gecə bir evinin qapısı döyülən binanın
sakinləri dövrün simvollarıdır. Kimsə susub dinləyir,
başqası hər gün donos verir, digəri gedənləri
günahsız, bir ayrısı hamını suçlu bilir.
Amma hamı, bir də deyirəm - HAMI qorxur... Çünki il
37-ci ildir. Çünki adamları uşaqlarının
zümzümə etdiyi mahnılara görə də gedər-gəlməzə
göndərə bilərlər. Və o gecə binanın
qarşısında maşın dayananda, dəhlizdən
addım səsləri eşidiləndə adamların
damarında qan donur... Bu dəfə kimi?! - sualı rahat
buraxmır onları. Amma sən demə, maşın hamilə
qadını doğum evinə aparmaqdan ötrü gəlibmiş...
Qapıların üzərindəki adaları qara boyayan bina bələdçisi
belə, bu xoş hadisəni, yeni həyatın
başlanğıcına işarə edən xoşbəxt
olayı dərk edə, qavraya bilmir. Çünki insanlar xof
içindədirlər. Və hekayə müəllifi deyir - O
gecə dünyaya gələn uşaq mən idim! Sanki
bütün ömrün - yaşanacaq və
yazılacaqların əsası, təməli göstərilir
bu əsərdə. O şəraitdə, vahiməli 37-ci ilin
ab-havasının davam etdiyi zamanda dünyaya gəlmək,
özü də ictimai həyatın və ədəbiyyatın
mərkəzində olan şairlərin - Rəsul Rza və
Nigar Rəfibəylinin ailəsində doğulmaq sonrakı
talenin də sadə, sıradan olmayacağını göstərirdi.
Çox keçmədən II Dünya müharibəsi də
onsuz da çətin zamandan başlayan uşaqlığın
əsas mövzusunda çevriləcəkdi. Bir sözlə,
sanki Anar və nəsildaşları qayğısız
uşaqlıqdan məhrum edilmişdilər. Və əslində
bütün yaşanan çətinliklər, yaşanmayan
uşaqlıq sevincləri və məhrumiyyətlər sonralar
əsərlərin qəhrəmanlarının taleyinə təsir
edəcəkdi. "Ağ liman"ın qəhrəmanı
Nemətin valideynləri sürgün olunub, ona görə xəritədə
o sürgün yerlərinə baxa-baxa yuxuya gedir,
röyasında da zolaqlı pijamalı adamları buna görə
görür. Onu bütün ömrü boyu tərk etməyən
məmnuniyyətsizlik və kəmlik kompleksləri də elə
bu uşaqlıqdan, ağrılardan gəlir. Yaxud
"Gürcü familiyası" hekayəsinin qəhrəmanı
Əsmər sevmədiyi bir adamla ona görə ailə qurur
ki, "Müharibə çağının başqa
uşaqları kimi, onun da
uşaqlığı çətin olub"... Yaxud Oqtayın
xatırladığı o bir göz xəfə otaq da Əsmərin
atasız böyüməsinə, müharibənin ailələri
başsız qoymasına işarədir. Belə nümunələri
sonsuza qədər gətirmək olar. Və belə
çıxır ki, elə dünyaya gələndən sənətkarın
yaradıcı insan ömrü başlanır; tale, mövcud
şərait, zaman, ictimai həyat və hətta siyasi olaylar
yarana biləcək əsərlərə mövzu verir.
Bu mənada yenə də həyatın və yaradıcılığın bir-birinin davamı olması, birinin digərinə təsir etməsi istisnasızdır. Həm də yazıçının müəllif laboratoriyasına nəzər salanda nəyin nə zaman, hansı qəhrəmanın timsalında üzə çıxacağını müəyyən etmək mümkün olur. Amma o da maraqlıdır ki, bəzən bir bioqrafik detalın yaradıcılıqda əksi üçün bir ömür keçir... Bəzən də əksinə - bədii mətndə təxəyyül məhsulu kimi ortaya çıxan həqiqət zamanla həyat həqiqətinə çevrilə bilir. Bu mənada "Otel otağı" əsərindən Kərim Əsgəroğlunun xatirələri çox xarakterikdir... Anar hələ uşaq olandan atasının radioda Türk musiqilərini tutub dinlədiyini görürmüş. Amma heç kəsə inamın olmadığı bir zamanda, gizli xəfiyyələrin hər yeri bürüdüyü bir vaxtda Rəsul Rza radionu keçirməzdən əvvəl dalğanı dəyişərmiş. Axı evə yad adam gəlsə, təsadüfən radio qoşulanda türk dilində söz, ya musiqi eşidilsə... Heç təsəvvür etmək olmur ki, acı nəticə hara aparıb çıxara bilər. Bir dəfə atası radionun dalğasını dəyişməyi unudanda bunu hələ 7-8 yaşında olan Anar edir. Rəsul Rza oğluna baxıb - mənim ağıllı balam, sən nə tez böyüdün?! - deyir. Hə, nə qəribə "təsadüf" ki, bunu Kərim Əsgəroğlu da yaşayır və ömrünü türkologiyaya həsr edən alimin Türkiyə sevgisi də elə o uşaqlıqdan başlayıb. Beləliklə, yazımın əvvəlində gətirdiyim suallara bir daha nəzər salsaq, gerçək həyatdan gələn, yaxud yalnız fantaziya məhsulu olub sonradan reallığa çevrilən məqamları bir-birindən ayırmaq mümkünsüzdü bəzən.
Eyni məntiqlə "Ağ qoç, qara qoç" əsərinə də yanaşıb xeyli nikbin qənaətlərə gələ bilərik. Əsərin utopiya hissəsində yazıçı azad, xoşbəxt, hürr Azərbaycanı, milli-mənəvi dəyərlərinə sahib çıxmış xalqı göstərir. 2000-ci illərin əvvəllərində Qarabağ itkiləriylə yaşamağa məcbur olan xalqın yazıçısı kimi Anar bəzi məsələləri sadəcə arzularının ifadəsi kimi qələmə almışdı. Amma bu gün, azad Qarabağda, həmişəlik sahib çıxdığımız torpaqlarda, Şuşada keçirilən ədəbi-mədəni tədbirlərə, quruculuq işlərinə nəzər salanda yazıçı arzularının heç də utopiya olmadığını, yazılan sözün enerjisinin o arzulara bir az daha yaxınlaşdırdığını görürük. Xarıbülbül Festivalı, Vaqif Poeziya Günləri, Natəvan günləri, sənətin müxtəlif növlərinə aid görüşlər, konsertlər, sərgilər - bunlar ağ qoç belinə sıçramaq istəyən qəhrəmanın, Məlik Məmmədlinin sadəcə kövrək arzusu ola bilərdi. Ancaq gerçəkləşdi... Yaxud vətən nisgilini ürəyində daşıyan, vətəndən kənarda işləməyə gedən Kərim Əsgəroğlu ("Otel otağı") Ankara-İstanbul avtobus dayanacağında yola baxıb Şuşanı xəyal edirdi, İstanbulda Laçın mahnısına qulaq asıb kövrəlirdisə, əsərin müəllifi Anar o yolu gedə bildi, orda sözdən, şeirdən, sənətdən, müzəffər xalqın şanlı zəfərindən danışa bildi. Çünki məhz onun "Dədə Qorqudu" illərdir bunu demişdi ekrandan: "Yurdumuzun başına çox bəlalar gəldi. Bu meydanda çox igidlərimiz qırıldı. Amma tamam qırılıb qurtarmadıq. Hələ varıq, olacağıq, qalacağıq, artacağıq. Torpağın yurd, Vətən olması üçün iki şərt lazımdır. Biri odur ki, torpağı gərək əkib-becərəsən. İkincisi odur ki, gərək onu yağılardan qoruyasan. Torpağı əkib-becərməsən, qorumağa dəyməz. Onu qorumasan, əkib-becərməyə dəyməz".
İndi bu sözlər vətən uğrunda canından keçənlərin də, azad yurdu dirçəltmək eşqi ilə yaşayanların da ortaq himni kimi səslənir.
Getsin o günlər, gəlməsin, bir vaxtlar Şuşa təsəllisi elə Anarın çəkdiyi "Üzeyir ömrü" filmindəki kadrlar idi... İndi isə Üzeyir bəyin yurdunda böyük sənət bayramlarının keçirilməsi həm də Anarın qələbəsi deyilmi?!
Beləliklə, Ustadın yubileyi ərəfəsində
əsərlərindəki bioqrafik izləri, yaxud bədii mətnlərinin
bioqrafiyasına necə təsir etməsini düşünəndə
sadəcə elə ardıcılı, şagirdi, oxucusu kimi
bir həqiqəti dərk edirəm. Anar həm zəngin
bioqrafiyası, həm də çoxşaxəli
yaradıcılığı ilə ədəbiyyatın,
sözün, sənətin gücünə inandırır
oxucusunu. Bəlkə ona görə də bütün yubileylərində,
həyatındakı bütün əlamətdar hadisələrdə
onun bircə arzusu olur - yazmaq, yaratmaq, yeni kitabların
işıq üzü görməsi... Bəzən müsahibələrində
Tanrıdan möhlət istədiyini deyəndə elə bu
zamanı da yazıb-yaratmağa sərf edəcəyini
bildirir. Bu gün, əslində hər gün mətnləri
ilə yaşadığım, yazdıqları ilə
söz-söz böyüdüyüm Ustadın yaşamalı
və yazmalı olduğu çox məsələlər var. Əgər
Qarabağın azadlığı onun və hər bir azərbaycanlının
ömründə zirvə nöqtəsidirsə, sənət
qarşısında da yeni üfüqlər açan hadisədir.
Ona görə sağlam, uzun yaşamaq, yeni əsərlər
yazmaq Anar müəllimin borcudur! Öz adımdan və
yaratdığı, bu günə kimi yaşatdığı
"Qobustan" Sənət Toplusunun kollektivi adından əziz
Anar müəllimi yubileyi münasibətiylə səmimi qəlbdən
təbrik edirəm, ona sağlam can və yeni-yenə əsərlərinin,
kitablarının işıq üzü görməsini diləyirəm.
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2023.- 14 mart.- S.9.