Böyük hərflərlə ANAR
Anarı yazıçı olaraq
ilk dəfə "Keçən
ilin son gecəsi"ndə
tanımışam.
1960-cı ildə qələmə alınmış
bu hekayəni oxuyanda çox gənc idim. Anar nəsrinin ovsunlayıcı
gücü yaşımın
azlığına baxmayaraq,
o gənclik dövrümdə hər
cümləsi ilə tutmuşdu məni:
"...bir gün gələcək, hamısı
böyüyəcək, boya-başa
çatacaq və yuvasından qanadlanan quşlar kimi bir-bir uçub gedəcəklər. Bax, onda onlara vəfasız
demə ha! Onu bil ki, hara getsələr, hansı ailəyə düşsələr, hansı
mühitə düşsələr,
səndən və məndən nə isə aparacaqlar, necə ki, biz də bir-birimizlə görüşəndə hərəmiz
öz ata-babalarımızdan
nə isə gətirmişdik. Deyəcəksən Qəzənfər yenə
filosofluq eləyir.
Amma bax, mən, vallah belə fikirləşirəm. Adamlar hamısı
nəsil-nəsil bir-birlərinə
bir şey verirlər. O işi ki, biri başlayır,
amma qurtara bilmir, o iş itmir, batmır, sonrakı nəslə qalır, o işi sonra gələnlər tamamlayırlar. Dünyada heç nə itmir, batmır, heç kəs ölmür..."
Bəlkə də həmin vaxtlar məni xüsusilə təsirləndirən
məqam o idi ki, bu hekayənin
insanlar tərəfindən
rəğbətlə qarşılandığı
o illərdə mənim
də ədəbiyyata
xüsusi vurğunluğum
başlamışdı, ilk qələm təcrübələrim
rayon qəzetində işıq
üzü görürdü.
Yəni
o illərdə nəsr,
xüsusilə də şeirlərinə vurğun
olduğum bir şairin oğlunun möcüzəvi nəsri
ürəyimin ritmi ilə üst-üstə düşmüşdü, məni
riqqətə gətirmişdi.
Bəlkə də yazıçı Anarla tanış olmaq arzusu da
"Keçən ilin
son gecəsi"ndən sonra
yaranmışdı. Mən
ürəkdən istənən
arzuların gerçəkləşdiyinə
inanan insanlardanam...
...O hekayənin yazılmasının
üstündən bir
igidin ömrü keçəcəkdi. Az qala 20-25 il sonra
- 1980-ci illərdə Lənkəranda
şəxsən tanış
olacaqdıq, Lerik dağlarını
Anarla və Elçin Əfəndiyevlə
birlikdə gəzəcəkdik,
uzun əsrlərin o tayından ulu əcdadlarımızdan bizə
əmanət qalan tarixi abidələrə birlikdə baxacaqdıq... Və Elçin 1986-cı ildə
işıq üzü
görən ilk kitabımın
- "Tənha durna uçuşu"nun ön
sözündə bu unudulmaz məqamları da qeyd edəcəkdi:
"Hüseynbala Lənkəranda
yaşayır və
biz Lerik dağlarını
birlikdə (Hüseynbala,
Anar və mən) dolaşmışıq,
uzun-uzun əsrlərdən
bizə yadigar qalmış abidələrə
birlikdə baxmışıq,
qədim qəbiristanlıqları
qarış-qarış gəzmişik
və ulu babalarımızın qüdrətindən,
qəhrəmanlığından, eyni zamanda böyük
sənətkarlığından xəbər verən, kiçikliyindən-böyüklüyündən
asılı olmayaraq əzəmətli monumental qoç
heykəllərinin qarşısında
birlikdə dayanmışıq,
düşünmüşük..."
Həmin
vaxt oradakı düşüncələrimin nə
olduğunu indi tam xatırlamasam da, "Keçən ilin son gecəsi"ndən üzü
bəri başlanan və indiyədək davam edən Anar nəsrinə yaradıcı
heyranlığımın da
həmin düşüncələrin
arasında yer aldığından əminəm.
Anarla ilk şəxsi
tanışlığım zamanı da onun "Adamlar hamısı nəsil-nəsil
bir-birlərinə bir
şey verirlər"
- cümləsini yenidən
xatırlamışdım və
ürəyimdə təsdiqləmişdim. Anası
Nigar Rəfibəylinin
mənsub olduğu ləyaqətli bir nəslin bütün əsalətini özündə
daşıyan Anar həm də poeziyasına heyran olduğum və yaradıcılığına "Rəsul Rza haqqında yeddi nəğmə" adlı
əsərimi həsr
etdiyim, modern olduğu
qədər də milli şair Rəsul Rzanın oğludur. Yeri gəlmişkən, elə
həmin əsərdən bəzi
cümlələri xatırlatmaq
yerinə düşər:
"Rəsul Rzanın
şeirləri hansı
formada yazılmasından
asılı olmayaraq xalqın bədii təfəkküründən bəhrələnir.
Elə buna görə də bu qüdrətli
sənətkarın yazılarında
torpağa bağlılıq
hissi çox güclüdür. Rəsul Rza
yaradıcılığının səciyyəvi xüsusiyyəti
ondan ibarətdir ki, o, Azərbaycan poeziyasını yeni bədii ifadə vasitələri, yeni şeir formaları ilə zənginləşdirmişdir".
Və Anar özündən əvvəlki
nəsillərindən aldığı
bütün bu mənəvi zənginlikləri təkcə
təkrarolunmaz şəxsiyyətinin
özəyində yox,
həm də özünün bəşəri
yaradıcılığının mahiyyətində daşıyan
təvazökar olduğu
qədər böyük,
böyük olduğu
qədər də sadə bir yazıçıdır.
"Keçən ilin son gecəsi"ndən sonra isə oxucu diqqətimin lövbəri
yazıçının sovet
rejiminin tufanlarının tüğyan
elədiyi bir vaxtda mənəvi boşluğu damğalayan
"Ağ liman"ında
bənd aldı. Və düşünürəm
ki, bu əsərdən
sonra Anar təkcə
mənim yox, elə bütün oxucularının qəlbində
hərf-hərf, söz-söz,
cümlə-cümlə, əsər-əsər
böyüdü. Onun
oxuculara yaxşı tanış olan çoxsaylı əsərlərinin hələ
keçən əsrdən
böyük bir pərəstişkar ordusu
topladığı da
gün kimi aydın həqiqətlərdəndir.
Anar yazıçı
kimi oxucu qəlbində mərtəbə-mərtəbə
ucalmağın kitabını
isə "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi"ndə yazdı.
80-ci illərin gəncliyinin əldən-ələ
ötürüb acgözlüklə
oxuduğu bu misilsiz eşq romanı həm də bir mənəviyyat
epopeyası idi.
Anar böyük
yazıçı olmaqla
bərabər, həm
də həssas bir insandır. "Hər
yerindən duran uğursuzun" ona daş tolazlamağa çalışmasını bəzən
müstəsna təmkinlə
qarşılayacaq qədər səbirli,
bəzən də layiq olduqları sərtliklə cavablandıracaq
qədər ötkəm
ruhludur.
Anarın
vətəndaş mövqeyi "Yaşamaq
haqqı"ndadır, söy-kökümüzə
sayğısı "Dədə
Qorqud"dadır, mənəvi
qoruyucu gücü
"Qobustan"dadır. Bütün
əsərlərində bu
və ya digər dərəcədə
Anar özü var, eyni zamanda
hər bir əsərində də Anardan nələrsə
var. Anar həm "Sizsiz"i yazacaq qədər xeyirli bir övlad, həm də "Gün keçdi" dadında ssenari müəllifliyinə qadir
bir insan ruhu sərrafıdır.
Anar hansı mövzuda yazmasından asılı olmayaraq böyük vətənpərvər yazıçıdır,
çünki hər bir əsərində bədii sözün ecazkar gücüylə çəkilmiş doğma
Vətəni, xalqı
tərənnüm edən
tabloları var.
Anarın vətənpərvərliyi təkcə
öz əsərlərində
deyil, başqa müəlliflərin yaradıcılığına
bildirdiyi diqqətli münasibətdə də
öz əksini tapır. Misli görünməmiş
erməni qəddarlığının
danılmaz faktlar və tarixi sənədlər əsasında
bədii ümumiləşdirmələrlə
2021-ci ildə yazdığım
"Şərəfsizlik tarixi",
yaxud Vernadski prospektində" sənədli
prozasına Xalq yazıçısı Anarın
yazdığı ön
sözdə bir daha bunun şahidi
oldum və bu, mənə həm də bir yazıçı kimi sonrakı yaradıcılığımda əlavə stimul verdi: "Tarix
boyu qonşu millətlərə qarşı
erməni vəhşətindən
bəhs edən xeyli kitab nəşr
olunub. Bu barədə
türk, rus, ingilis, amerikan, fransız, gürcü müəlliflər, hətta
nadir hallarda hayların
özləri yazıb.
Bu kitabların bir çoxuyla - Azərbaycan,
türk, rus dillərində və rus dilinə tərcümələrdə tanış olmuşam.
Həmin
kitablarla müqayisədə
belə Hüseynbala Mirələmovun salnaməsi
Quzey və Güney Azərbaycanda, hətta Rusiya ərazilərində ağlasığmaz
erməni qəddarlığı
haqqında ən dolğun və zəngin məxəzdir.
Hüseynbala Mirələmov humanist Azərbaycan
ziyalısı, yazıçısı
kimi əsərinin sonunda erməni personajlarına da rəhm eləyir. Onlar yazdıqları
yalançı "şərəf
tarixi"ndən imtina
edib xalqlarının bəd əməllərindən
və özlərinin
yanlış əqidələrindən
peşman olub düz yola çıxırlar.
Təki yalnız bədii əsərlərdə deyil,
real həyatda da belə olaydı.
Mənə görə, elə bununçün Hüseynbala
Mirələmovun əsəri
Türkiyə türkcəsinə,
rus və ingilis dillərinə, bəlkə də ilk növbədə erməni
dilinə çevrilib
geniş yayılmalıdır".
Xalq yazıçısının bu
arzusu da onun vətəndaş kimliyinin və millətimizin
həqiqətlərini dünyaya
çatdırmaq arzusunun
ən bariz göstəricilərindəndir.
Anar yaşanmış bütöv bir zamanın özüdür, məşhur bir ədəbi epoxanın həm layiqli təmsilçisi, həm də qüdrətli lokomotividir. O, keçmişlə gələcəyin qovuşuğunda indimizin olduğu nöqtədə qərar tutmuş mənəvi dəyər ünvanlarımızdandır. Yaradıcılığının zənginliyi, çoxşaxəliliyi və şəxsiyyətinin hər yönü ilə təkcə Azərbaycan ədəbiyyatında deyil, dünyanın bir çox yerindən görünür, çünki aid olduğu hər yerə, xüsusilə də oxucu qəlbinə adını böyük hərflərlə yazdırmağı bacarıb ANAR. Ədəbiyyata, yaradıcılığa həsr etdiyi və dolu-dolu yaşadığı bu şərəfli ömrün hər hərfinin böyüklüyündə ANAR yaşayır və daim yaşayacaq!
Dəyərli Xalq
yazıçımızın 85 illik yubileyi mübarək Novruz
bayramı öncəsinə, ilin son çərşənbəsinə təsadüf
edir. Bu müqəddəs
gündə yubilyara Novruzun
çərşənbələri rəngində səmimi
arzularımı çatdırıram! Doğma və əziz Anar müəllim, Sizə bundan
sonrakı ömrünüzdə də alovu
ilə hər maneəni aşmağa qabil olan odun
əbədiyaşarlığını, dənizlərin və
dağların üzərindən keçərək
onların gücünü özündə
daşıyan rüzgarın enerjisini,
qayım-qədimliyi ilə yanaşı, hər bahar təzədən yenilənən,
yaşıllaşan, hər şeyə can
verən, həyat bəxş edən ana
torpağın gümrahlığını və özündə minillərin
yaddaşını daşıyan suyun ömrünü arzulayıram!
Hüseynbala MİRƏLƏMOV
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2023.- 15 mart.- S.11.