Naxçıvanda səhnə sənəti:
140 illik şanlı tarixə bir söhbətlik baxış
(Əvvəli ötən
sayımızda)
- Bir az da teatr tənqidçiliyi
barədə danışaq.
Mən Eynəli bəy Sultanovu tədqiq edərkən onun öz dövründəki
teatr tamaşaları haqqında yığcam tənqidi məqalələrini
çox oxumuşam.
140 illik zaman
zərfində hansı
tənqidçilərin baxışları
Naxçıvan Teatrını
daha da inkişaf
etdirməyə səbəb
olub?
- Əsasən 1960-80-ci illərdə Azərbaycanın
görkəmli teatrşünasları
qədim Naxçıvan
Teatrı, onun tamaşaları və tanınmış sənətkarları
haqqında müxtəlif
həcmlərdə kitab,
resenziya və məqalələrlə mərkəzi
mətbuatda, araşdırma
və təhlil xarakterli çıxışları
ilə teleradio verilişlərində öz
dəyərli fikirlərini
bildirmişlər. Bu qəbildən
sənətşünaslıq doktoru, professor, ictimai xadim Cəfər Cəfərovun, AMEA-nın
müxbir üzvü İnqilab Kərimovun, sənətşünaslıq namizədi
Adilə İsmayılovanın,
Cabir Səfərovun və Adil Babayevin
adlarını mütləq
qeyd etmək lazımdır. Uzun illər "Şərq
qapısı" qəzetində
çalışan Cəlil
Vəzirovun teatrla, aktyorlarla, tamaşalarla bağlı qələmə
aldığı tənqidi
yazılarını, kitab
və monoqrafiyalarını
da unutmaq olmaz.
- Ələkbər müəllim,
siz həm də teatr təşkilatçısı
kimi tanınırsız. Sovetlərin
son illərində Naxçıvanda
Dövlət Kukla Teatrının yaradılmasının
təşəbbüskarı və təşkilatçısı,
eləcə də ilk
direktoru, az
sonra isə bədii rəhbəri və direktoru olmusunuz. Bunu niyə xatırlatdım?
Naxçıvanda teatr deyəndə
sadəcə Dövlət
Milli Dram Teatrı başa düşülməməlidir.
Həmin
teatr digər bu kimi sənət
ocaqlarının yaranmasında
şübhəsiz ki,
təkanverici qüvvə
oldu. Hazırda Naxçıvanda daha iki dövlət teatrı - kukla və uşaq teatrları, beş
şəhər və
rayon xalq teatrları, tələbə teatr studiyaları fəaliyyət
göstərir. Bir az məsələyə
bu kontekstdən baxaq. Həmin teatrların fəaliyyəti
bu gün hansı səviyyədədir?
- Digər dövlət teatrlarımıza gəlincə,
deyərdim ki, kukla teatrı 90-cı illərdəki fəaliyyətini
və şöhrətini
yavaş-yavaş qaytarmaqdadır.
Fəaliyyət başladığı ilk onillikdə məktəblilərin
sevimli məkanına çevrilmiş uşaq teatrı da əvvəlki məhəbbəti
bərpa etmək əzmilə çalışır.
Şəhər və rayon xalq teatrlarında da canlanma hiss olunmaqdadır. Bu mənada Şərur
və Babək Rayon Xalq teatrlarının adını çəkə
bilərəm. Gələn
il 60 illiyi
tamam olacaq Ordubad Rayon Xalq Teatrı bu gün həvəskar aktyor baxımından çətinlik yaşayır.
Şahbuz Rayon Xalq Teatrı ildə bir dəfə də olsa özünü
göstərməyə nail olur. Bağışlanmaz haldır ki, veteran xalq teatrlarımızdan biri sayılan Naxçıvan Şəhər
"Gənclik" Xalq
Teatrı məkansızlıq
ucbatından "qocalıq"
dövrünü yaşamaqdadır.
Uzun illərdir ki, vaxtilə bir-birindən gözəl tamaşaları
ilə respublika miqyaslı festival və baxış-müsabiqələrdə qalib kimi ad-san qazanmış bu teatrın 30 ildən artıqdır ki, səhnəsi və tamaşa zalı yoxdur. Buna səbəb
xalq teatrının yerləşdiyi Naxçıvan
Şəhər 1 ¹-li
Mədəniyyət Evinin
özünün bu gün mövcud olmamasıdır.
Ali təhsil müəssisələrində
fəaliyyət göstərən
tələbə teatr
studiyaları ümidvericidir. Burada səhnə
sənətinə həvəsi
olan gənclər püxtələşir ki,
onların da əksəriyyəti dövlət
teatrlarımız üçün
gələcək kadrlar
deməkdir. Naxçıvan Dövlət Universitetinin İncəsənət fakültəsində
on ildən artıqdır
ki, açılmış
"aktyor sənəti"
ixtisası da bu mənada böyük əhəmiyyət
kəsb edir.
- Ələkbər müəllim,
rejissor kimi də fəaliyyətiniz olub. Bəs bu gün Naxçıvan Teatrının
repertuarında olmuş
hansı tamaşanı
yenidən öz quruluşunuzda tamaşaçılara
təqdim etmək istərdiniz? Sualımın
ikinci hissəsisə belədir: Rol bölgüsü zamanı
140 illik yol keçən Naxçıvan
Teatrında vaxtilə
çalışmış hansı aktyorları həmin tamaşaya cəlb edərdiniz?
- Mənim ilk quruluşum
1981-ci ildə diplom tamaşam olub. Sonralar, Naxçıvan Dövlət Kukla Teatrının bədii rəhbəri və direktoru kimi işlədiyim illərdə
3 tamaşaya, 1998-ci ildə
isə dəvətlə
Naxçıvan DMD Teatrında
1 tamaşaya quruluş
vermişəm. 2017-2018-ci il mövsümündə
öz təşəbbüsüm
və teatr rəhbərliyinin razılığı
ilə, tamamilə təmənnasız olaraq Naxçıvan Dövlət
Uşaq Teatrında da 1 tamaşa hazırlamışam.
İkinci
sualınızı isə
belə cavablandırardım:
Cəlil Məmmədquluzadənin
günümüz üçün
ən aktual olan "Anamın kitabı" əsərinə
böyük məmnuniyyətlə
quruluş verər və rollara teatrın unudulmaz aktyorlarından olan Firuzə Əlixanova, İbrahim Həmzəyev, Roza Cəfərxanova, Aydın Şahsuvarov və İskəndər Abdullayev kimi sənətkarları cəlb
edərdim.
- Naxçıvan Teatrında
hazırda aparıcı
yerdə gənc aktyorlar dayanır. Bunun özü,
bir mənada yaxşı haldır.
Demək
teatra maraq var, yeni aktyor,
rejissor nəsli yetişir. Digər tərəfdən isə bəzən gənc aktyorları yaşlı rolunda, yaşlı aktyorları isə şəhərdə
təqaüdçü kimi
gəzişən görürük.
Ümumiyyətlə, sənətdə təqaüdəçıxma anlayışını
niyəsə qəbul
edə bilmirəm.
Bu məsələyə münasibətiniz öyrənmək
istəyərdim.
- Dünya teatrlarında belə bir yazılmayan
qanun mövcuddur: Aktyor səhnədə ölməlidir! Bu gün yolverilməz hal kimi qəbul
edilən 65-70 yaşlı
sənətkarları teatrdan
uzaqlaşdırmağa və
əvəzində gənclərin
sifətində əcaib
qrim əməliyyatı
aparmağa heç bir lüzum yoxdur. Yaşlı nəslin səsinə,
davranışına, təbii
hərəkətlərinə bu gün səhnəmizdə
daha çox ehtiyac vardır. Bu qüsurun tezliklə
aradan qaldırılacağı
ümidindəyəm.
- Siz başdan-ayağacan teatral adamsınız. Atanız Məmməd Qasımov ilk gənclik çağlarından taleyini
Naxçıvan Teatrı
ilə bağlayaraq ömrünün sonunadək
bu sənət ocağının tam 35 il
baş rəssamı,
ananız Kəmalə
xanım isə ilk ədəbi hissə müdiri olub. Həm də şair-dramaturq kimi Kəmalə xanım Azərbaycanda mənzum dram yazan ilk qadın müəllifdir.
Özünüz teatr
kollektivi rəhbəri
ixtisasında ali təhsil almısınız. Uzun illər
muxtar respublikanın Mədəniyyət Nazirliyində
müxtəlif məsul
vəzifələrdə teatr-konsert
müəssisələrinin kuratoru kimi çalışmışınız.
Hazırda AMEA Naxçıvan
Bölməsi İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun
elmi katibi vəzifəsində olsanız
da, 10 ildən artıq burada Musiqi və teatr şöbəsinin əməkdaşı olmusunuz,
Naxçıvan Dövlət
Universitetinin İncəsənət
fakültəsində "aktyor
sənəti" ixtisası
açılandan teatr
və mədəniyyətşünaslıq
kafedrasının səhnə
danışığı müəllimi
kimi pedaqoji fəaliyyət göstərirsiniz,
Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının,
həmçinin Naxçıvan
Dövlət Milli Dram
Teatrı Bədii Şurasının üzvüsünüz.
Nəinki Naxçıvanda,
Azərbaycanda teatrla bağlı bütün səhnə əsərləri,
eləcə də klassik və müasir rejissorlar, aktyorlar, teatr rəssamları barədə
əhatəli məlumatlı
birisiniz. Bu sənətlə
bağlı bir neçə monoqrafiya və kitabın, 100-ə yaxın resenziya və məqalənin müəllifisiniz. Müxtəlif illərdə, dəyişik
səhnələrdə 6 tamaşanın
quruluşçu rejissoru
olmuşunuz. Azərbaycanın digər teatrları ilə müqayisədə
Naxçıvan Teatrının
sabahını necə
görürsünüz?
- Teatrı əsl məktəb, əsl sənət məbədi kimi tanıdan, inkişaf etdirən və ilk növbədə
repertuardır. Düzgün, aktual mövzulu, yaradıcı heyətin potensial gücünə cavab verən əsərlərin səhnəyə
gətirilməsi, həm
teatrın tərəqqisi,
həm də yaradıcı heyətin dünyagörüşünün formalaşması və ən ümdəsi sənətinin püxtələşməsi
baxımından çox
zəruridir.
Dünyaca məşhur rejissor
və aktyor Korşun rəhbərlik etdiyi teatrın lap yaxınlığında yerləşən
kilsənin baş keşişi bir gün ondan soruşur:
- Hansı səbəbdən sənin tamaşaçılarının sayı kilsəyə gələnlərdən iki-üç dəfə çox olur?
- Repertuarı dəyişmək lazımdır, müqəddəs ata, repertuarı! - deyə Korş cavab verir.
Zəngin, məzmunlu, maraqlı, sanballı repertuar və bunun nəticəsində yaranan baxımlı tamaşa mütləq böyük marağa səbəb olur. Baş rejissorsuz teatrı həmişə kapitansız gəmiyə bənzədirlər. Mən doğma, 140 yaşlı sənət məbədimizin sabahını zəngin repertuar yüklü və bacarıqlı, qətiyyətli, istedadlı kapitana malik, eyni zamanda uzaq səfərlərə çıxmaq qüdrətində olan əzəmətli bir gəmi kimi görürəm!
İncəsənət, xüsusən də teatr sahəsində bu qədər çoxşaxəli fəaliyyətinin qarşılığında heç bir dövlət təltifi, fəxri adı olmayan Ələkbər müəllimlə sağollaşandan sonra öz-özümə düşünürəm ki, Naxçıvan tetarının 100 illiyi münasibətilə onun tədqiqatçısı və təbliğatçısı, uzun illər jurnalist kimi fəaliyyət göstərmiş və eyni zamanda Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqı Naxçıvan Təşkilatının sədri olmuş Cəlil Vəzirova da fəxri ad verilmişdi. Kim bilir, bəlkə bu ənənə 140 illikdə də özünü göstərdi...
Azərbaycan teatrının
yaranmasının 150 illiyi, həmçinin
Naxçıvanda teatrın fəaliyyətə
başlamasının 140 illiyi münasibəti
ilə bu mədəni prosesdə xidməti
olan bütün sənətkarları
hörmətlə xatırlayır, ölənlərə Allahdan rəhmət, fəaliyyətlərini
davam etdirənlərə
cansağlığı, bütün
teatrların kollektivlərinə yeni-yeni uğurlar, teatrsevərlərə isə yeni-yeni gözəl tamaşalar
azulayıram!
Elxan
YURDOĞLU
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent, şair-publisist
525-ci qəzet.- 2023.-16 mart.- S.11.