Tanıdığımız və
tanımadığımız Hacı Məmmədov
(Əvvəli qəzetin
10 mart tarixli sayında)
Hacı Məmmədov dünya klassiklərinin, Avropa bəstəkarlarının
əsərlərini mütaliə etməyi və dinləməyi
çox sevirmiş. Ən çox bəyəndiyi xarici bəstəkarlar
Çaykovski və Bethoven olub. O, yerli və xarici bəstəkarların
müxtəlif janrlarda yazdığı mürəkkəb
quruluşlu əsərləri tarda ilk dəfə ifa etməklə
tarın çox geniş imkanlara malik olduğunu təcrübədə
sübut edən ilk Azərbaycan tarçısıdır. Bununla belə, həmişə deyirmiş ki,
tarın imkanları tükənməzdir. Biz
bu alətin imkanlarının olsa-olsa 50 faizindən istifadə
edirik.
lll
Qeyri-adi istedadı Allah vergisi olsa da, Hacı müəllim
çox çalışqan tarçı olub. Onun məşqləri
bəzən saatlarla davam edirmiş. Adi
vaxtlarda isə hər gün saat 21.00-dan 22.00-a qədər məşq
edərmiş. Yorulanda, fikirli olanda ən
sevdiyi məşğuliyyət şəkil çəkmək
və mütaliə etmək imiş.
lll
Jurnalist dostlarımdan birinin elə bir qeydi var ki, Hacı
Məmmədov tarı erməni Saqomon Seyanovun əlindən
alıb Azərbaycan xalqına qaytardı. Çox dəqiq
fikirdir. Həqiqətən də
bütün sərvətlərimiz kimi musiqimizi,
tarımızı da özəlləşdirib öz
adlarına çıxmaq istəyən etməni musiqi
mafiyasının süqutunda Hacı müəllimin xidmətləri
misilsizdir. Hacı müəllimə qədər
Bakıda tar ifaçılığı
sahəsində necə deyərlər, meydan sulayan və
tarın erməni aləti olması yalanına zəmin
hazırlayan Soqomon Seyranov mifi məhz Hacı Məmmədov
fenomeni sayəsində darmadağın olub. Ustad öz
ifaları ilə sübut edib ki, yalnız azərbaycanlının
əlində möhtəşəm səslənən, Azərbaycan
xalqının ruhunu ifadə edən bu alət heç cür
erməni aləti ola bilməz. Hacı Məmmədovun
kölgəsində qalıb yavaş-yavaş
cırtdanlaşan Soqomon çıxış yolunu şələ-küləsini
yığışdırıb öz xarabasına getməkdə
görür. Amma fitnə-fəsadından
qalmır, ustada məktub yazıb onun ustalıqla ifa etdiyi qədim
Azərbaycan xalq rəqslərinin not yazılarını istəyir
(Heç şübhəsiz, həmin not yazılarını
"qədim" erməni mənbələrinə transfer
edib erməniləşdirmək məqsədilə. Lakin Hacı müəllim bu çirkin niyyətin də
üstündən çalın-çarpaz xətt çəkir).
lll
Hacı Məmmədovun adı ətrafında
yaradılan saxta miflərdən biri də onun guya notu bilməməsi
ilə bağlıdır. Bu fikri söyləyənlər
Hacı müəllimin cəmi 1 il ali
musiqi təhsili almasını əsas götürürlər.
Lakin bu, Bəşir Səfəroğlunun
yaratdığı personajın sözü olmasın,
boş-boş qırıldatmaqdan başqa bir şey deyil.
Əvvəla, ona görə ki, Hacı Məmmədov kimi
fenomenal musiqi duyumuna, yaddaşa malik şəxs
üçün 1 ildə notun incəliklərini, sirlərini
öyrənmək bir udum suyu içmək kimi asan bir iş
idi. İkincisi, ustad Azərbaycanı və Qərb bəstəkarlarının
mürəkkəb quruluşa malik elə əsərlərini
repertuarına daxil edib və ustalıqla çalıb ki, notu
bilməyən tarçı ifa etmək bir yana,
onların heç adlarını çəkməyə belə
cəsarət etməzdi. Və nəhayət,
Tahir müəlimin atasının ayrı-ayrı əsərlərin
not yazıları üzərində saatlatla işləməsi,
yeri gələndə onları redaktə etməsi barədə
dedikləri, düşünürəm ki, bu məsələyə
son nöqtəni qoya bilər.
lll
Bir də
görürsən hansısa ustad sənətkar haqqında
danışdığın yerdə sözünü kəsib
deyirlər ki, böyük sənətkar idisə nə
üçün tələbələri olmayıb, niyə
özündən sonra özü kimi 5-6
davamçısını yetişdirməyib ki, varislik ənənələri
davam etsin?
Hacı müəllim də ara-sıra belə yersiz
qınağa, giley-güzara məruz qalan sənətçilərdəndir.
Zahirən
bu suallar məntiqi görünür
və bu məntiqə
görə, məsələn, Hacı Məmmədov
özündən sonra mütləq 5-6 Hacı Məmmədov
(Habil Əliyev ən azından
3-4 Habil Əliyev, yaxud maestro Niyazi heç olmasa 1-2 Niyazi) qoyub
getməli imiş. Amma elə mənim
yazdığım bu cümlənin məzmunundan
görünür ki, həmin sual cümlələri məhz
mühakimə prosesində yol verilmiş məntiqi səhv səbəbindən
boş sözlər yığınağından başqa bir
şey deyil. Adətən, məzmunca
bir-birindən fərqli anlayışlar arasındakı sərhədlər
süni şəkildə silinəndə, onlar bir-birinin
içində əridilib eyni mənada işlədiləndə
belə səhvlər qaçılmaz olur. "Yaradıcı şəxs" və
"pedaqoq" anlayışları isə daban-dabana zidd
olmasalar da, hər halda bir-birindən fərqli mənaları
bildirən anlayışlardır.
"Yaradıcı"
sözü əslində məşğul olduğu sahədə
rasional yox, intuitiv düşüncənin diktəsi ilə
yeniliklər edən, yeni üslub, ifa tərzi, sonda isə məktəb
yaradan şəxslərin qeyri-rəsmi (lakin ən dəqiq)
tituludur və çox maraqlıdır ki, onlar həmin yeniliklər,
ifalarının ayrı-ayrı məqamları barədə
heç vaxt rasional düşüncənin dili ilə
danışa bilmir, ən yaxşı halda buna çətinlik
çəkirlər. Çünki həmin məqamlar
adi təfəkkürün alqoritmi ilə izah oluna bilməyən
məqamlardır. Məsələn, maestro Niyaziyə
sual versəydin ki, siz filan əsəri ifa edərkən filan
yerdə nə üçün filan jesti etdiniz, o, qətiyyən
bu suala gözlədiyiniz sığallı cavab verməyəcək,
üstəlik, bir-iki yağlı ifadə ilə sizi yaxşıca
acılayacaqdı. Yaxud "Nə etdiniz ki, siz
özünüzə qədər olan bütün "Orta
mahur"lardan fərqli "Orta mahur"
çaldınız" sualına Hacı Məmmədovun ən
yaxşı və yumşaq cavanı "Vallah, nə bilim.
Ürəyim istədi, çaldım da" - olacaqdı...
Demək istədiyim odur ki, yaradıcı şəxsin
etdikləri, yaratdıqları dərsliklərdən öyrəndiyinin
yox, yaradıcılıq fəhminin, intuisiyanın məhsuludur. Ona görə də trans vəziyyətində etdiklərinin
izahını verə bilmir (və verə də bilməz!!!).
Elə isə izahını, şərhini verə bilmədiyi
təcrübəni onun başqasına öyrətməsi,
daha doğrusu, bunu ondan gözləmək, tələb etmək
hansı məntiqə sığır?
Ən yaxşı halda o, başqasına
özünü, yaxud digərini mexaniki təqlid etməyin
texniki üsullarını, ən pis halda isə
yamsılamağı öyrədə bilər. Amma gün kimi
aydındır ki, nəticə əslin (yəni orijinalın)
solğun kölgəsindən o yana
keçməyəcək.
Elə isə
sual olunur: Bizim Hacı Məmmədovumuz (Habil Əliyevimiz,
Niyazimiz) varsa, onları yamsılaya-yamsılaya onların
kölgələri rolunu oynayan niyazilərə, hacılara,
habillərə nə ehtiyac var?
Hacı (Habil, Niyazi) olmaq ücün gərək anadan
Hacı (Habil, Niyazi) doğulasan, bəd ayaqda sinəndə
onların ürəklərini gəzdirəsən.
Bu, məsələnin birinci tərəfi.
İkincisi, adları çəkilən korifeylərin
pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olmamaları
heç də onların öyrətmən (yəni müəllim)
statusundan tam kənarda qalmaları anlamı vermir. Məncə, əksinə,
bütün yaradıcı dühalar kimi onların da
yaradıcılıq fəlsəfəsi, üslubu,
bütünlükdə hər birinin qoyub getdiyi irs öyrəndikcə
öyədən, əsl sənətin sirlərini açan
tükənməz bir məktəbdir və hər kəs o məktəbdən
öz istəyi, qabiliyyəti, istedadı miqyasında nə isə
öyrənir, zənginləşir və irəli gedir.
O ki
qaldı həmin sənətkarların sinif otaqlarına girib
tədris proqramı üzrə dərs deməmələrinə,
sizi inandırıram, bununla nə yeni Hacı yaranacaqı, nə
də yeni Niyazi, yaxud Habil. Adi bir misal. Musiqi səltənətimizin sonuncu nəhəngi olan
Arif Məlikov uzun illər Musiqi Akademiyasının bəstəkarlıq
kafedrasında müəllimlik etdi. Onun dərslərinin
birində mən də
olmuşam və qeyd-şərtsiz deyə bilərəm
ki, Arif müəllim cani-dildən dərs deyən müəllimlərdən
idi
Bəs hanı yeni Atif Məlikovlarımız?
Başqa nəhəngimiz - Fikrət Əmirov həmişə
deyirdi ki, məni Azərbaycan xalq musiqisi bəstəkar edib. Deməli, o, ən
yaxşı dərslərini kimlərdənsə yox, xalq
musiqimizdən, muğamlarımızdan almışdı.
Elə bu
yazıda adları çəkilən dühaların da həyatı
bu mənada çox ibrətamizdir - dünyanın
sayılıb-seçilən dirijorlarından olan, bu elitar sənətə
bir sıra yeniliklər gətirən Niyazinin, ümumiyyətlə,
dirijorluq təhsili yox idi (!!!), Hacı Məmmədovun cəmi
bir illik, Habil Əliyevin isə o illərin terminologiyası ilə
desək, texnikum təhsili olub. Amma ustad görməmək,
təhsil qıtlığı onlara öz sahələrinin
korifeyləri kimi yetişməyə mane olmadı.
Hacı müəllim pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olmasa da, onun tar ifaçılığı sənətində
kəşf etdiyi "qızıl tarazlıq qanunu" neçə-neçə
tarçılar nəslinin yetişməsində məhək
daşına çevrilmişdir. Bu qanunu belə ifadə etmək
olar: "Texnika baxımından nə qədər mükəmməl
ifaçı olsan da, bu virtuozluq çalınan əsərin
ruhunu bütövləşdirməyə xidmət etmirsə -
bir qara qəpiyə də dəyməz və əksinə -
muğamın tələb etdiyi virtuozluğa tam yiyələnməyən
tarçalan heç bir vəchlə özünü tarzən
hesab edə bilməz".
lll
Hacı Məmmədovun müşayiətçi tarzən
kimi fəaliyyəti ayrıca bir söhbətin mövzusudur.
Məsələ
burasındadır ki, televiziyanın arxivində onun bu statusda
çıxış etdiyi heç bir lent yazısı yoxdur.
Radionun qızıl fondunda isə belə lentlər
çox azdır. Mən bu faktlar ətrafında
düşünüb müəyyən qənaətlərə
gəlmiş və yazılarımın birində həmin
fikirləri bölüşmüşdüm. Təkrar olsa da, onları qısaca qeyd edəcəm.
1.
Hacı müəllim xanəndələrə münasibətdə
çox tələbkar tarçı olub, muğam dəstgah
kimi ifa olunanda onun
nəinki bütün şöbələrinin, hətta ən
xırda guşələrinin də oxunmasını tələb
edirmiş.
2.
Tarın hələ reallaşdırılmamış
imkanlarını üzə çıxarmaq və bu fonda özünün də
yaradıcılıq məramının üfüqlərini
genişləndirmək ustad üçün prinsipial əhəmiyyət
daşıyan məsələ idi. Xanəndəni
müşayiət etmək isə onun təklif etdiyi
"oyunun" iştirakçısı olmaq, daha çox
onun ifa manerasının, yozum fəlsəfəsinin
reallaşmasına kömək etmək anlamına uyğun gəlir.
Hacı müəllimin yaradıcılıq məramı isə
sadəcə olaraq bu çərçivəyə
sığmırdı.
Elə
fikirləşirdim ki, bu qənaətlərlə kifayətlənib
son nöqtəni qoymaq olar. Lakin Tahir müəllimin mənə
danışdıqları daha bir qənaətin yaranmasına səbəb
oldu. Sən demə, toy şənliklərində solo ifa
üçün Hacı müəllimə olan sifarişlər
bəzən limiti keçirmiş. Amma qəribə
burasındadır ki, işlərin bu sayaq gedişi heç də
Hacı müəllimin ürəyindən olmurmuş:
"Atam bəzən toylardan qanıqara qayıdırdı. Səbəbini
soruşanda, deyirdi ki, sənətkarın qabağına şəstlə
pul atıb "filan şeyi çal" deyənləri
anlamıram. Sənət meydanı bazardı, nədi?
Muğamların ifasına bu qiymətləri kim qoyub? -
"Orta mahur" - 25 manat", "Segah" - 20 manat"...
Məncə,
şərhə ehtiyac yoxdur.
lll
61
yaşında "Tardan muğayət olun" deyərək
son vəsiyyətini edən tarçı Fəxri xiyabanda dəfn
olunub. 2002-ci ildə naməlum şəxslər onun məzarı
üstünə qoyulmuş bürünc büstünü
oğurlayıblar.
Çox
təəssüf... Mən bu yazının belə bir sonluqla bitməsini istəməzdim.
Ona görə də özümü belə bir yalanla
ovundurmaq istəyirəm ki, büstü Hacı Məmmədov
sənətinin pərəstişkarları ürəklərindəki
Hacı Məmmədov sevgisinin böyüklüyünə təslim
olaraq oğurlayıblar...
Qoy bu da
ustadın adı ətrafında mənim yaratdığım
mif olsun!
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 17 mart.- S.13.