Hardan çıxdı bu papaq?
Esse
Bayram yaxınlaşdıqca
elementlərini də daha çox görməyə başlayırıq. Bayramın hər
atributu isə mənə bir başqa maraqlıdır.
Bəziləri o qədər gözəldir
ki. Məsələn, xonça bəzənməsi,
səməni cücərdilməsi
kimi. Bəziləri
də elə qəribədir ki, kosa-keçəlin şit zarafatları kimi. Burdan yola çıxaraq
Novruzla bağlı maraqlı gələn suallarıma ağlabatan görünən cavabları
sizlərlə bölüşmək
istəyirəm.
Başlayaq elə Bahar qızımdan. Şəxsən mənim ağlıma
batmır. Mənim ağlım
almır ki, orta əsrlərin Azərbaycan kişisi qadınını bəzəyib-düzəyib
Kosa ilə Keçəlin yanına salsın ki, bu da Bahar
qızı. Deyirlər ki,
Sovet Bahar qızını Qar qızına oxşatmaq, milliliyimizə öz çalarlarını qatmaq
üçün bu obrazı aktuallaşdırıb.
Biz bu günün
Bahar qızını
altmışıncı illərdən
sonra keçirilən
tədbirlərdə görürük.
Bu arada, bu mövzudan danışarkən
ilk bahar qızı, gözəl aktrisamız Səfurə İbrahimovanı
xatırlamamaq günah
olardı. 1967-ci ildə Novruz bayramı keçirilərkən ilk bahar
qızı olan Səfurə
xanım bu zərifliyi, gözəlliyi
ilə bu obrazın haqqını sözün əsl mənasında verib. Çox güman o dövrdə yaradılan bir obrazda kifayət qədər senzura izi var.
Fəqət bahar qızının Sovetin məhsulu olmadığını, tarixən
mövcud olduğunu deyənlər var.
Məsələn, Mirzə İbrahimov
xatirələrində yazır:
"Anam mənə deyərdi yaz gələndə yeraltı
dünyanın hökmdarı
öz qızı Yazxanıma anası günəşlə görüşməsi
üçün bircə
gün icazə verir".
Burdan da göründüyü kimi,
Novruzda bir qadın, qız obrazı da var. Ümumiyyətlə, qadınla
ana təbiət arasında paralellərin aparılarsa, yazın da bolluğun, artımın aparıcı
olması bizə yazı qadın kimi təsəvvür etməyə imkan verir.
İstənilən halda mifologiyaya söykənsək belə,
o Yazxanımın bu Bahar qızı olması inandırıcı
deyil. Ümumiyyətlə, nədənsə mən bu bayramda
Bahar qızını
qəribsəyirəm.
Ən çox
qəribsədiyim isə
Kosa və Keçəlin yersiz şitlikləridir. Məncə, bu gün gördüyümüz Kosa
ilə Keçəl də ilkin variantlarından,
babalarımızın bizə
qoyub getdiyi halından xeyli fərqlənir. Bu gün onların obrazında klassik üslubun detallarından çox müasir dövrün sırışdırdığı
məqamları görürük.
Məsələn, Kosa ilə
Keçəl niyə
ənlik, kirşanla boyanır? Axı bizim "Yeddi oğul istərəm"
filmində gördüyümüz
obrazlar neçə də gözəl və təbiidir. Əsl, bayram ab-havasında. Keçəl ilə Kosa özündə ən qədim təsəvvürləri
özündə əks
etdirir.
Keçəl məzhəkə yaradır. Kosa mayallaq
aşır, məzhəkə
çıxarır ki,
insanların stressini götürsün. Kosa obrazlılığın
tipidir, qroteksdir.
Onun bədən hərəkətləri, geyimi,
davranışı, geyindiyi
təşkülah, ləbbadə,
zınqırovlar, qurşaq,
çömçə... Bunların hərəsinin
öz mənası var və hər
birində teatral ünsürlər özünü
göstərir. Kaş arxaik mədəniyyətdə
necə idilərsə,
bu gün də onları elə görə bilərdik.
"Yeddi oğul
istərəm" filmindəki
kimi, "Dəli Kür" filmində də Novruz adətləri ilə bağlı maraqlı və bu gündən
xeyli fərqlənən
məqamlar özünü
göstərir. Nə yaxşı ki,
hər iki film var. Hər ikisi bu bayramı adama bir başqa
sevdirir və bayramla bağlı həqiqətə aparan bəzi suallar yaradır. Mən hələ "Dəli
Kür" romanındakı
orijinallığı demirəm.
Əlbət, bu gözəllikdən filmin
də payına az düşməyib.
Məsələn, biz "Dəli Kür"
filmində papaqatma görmürük, əvəzində
bacadan gələn qurşağı görürük.
Əslində, bu səhnə
də papaqatma mövzu ilə bağlı önəmli bir mesajdır. Papağını canı bahasına
qoruyan Cahandar ağaların papağı
ayaqlar altında gəzərdimi heç?
İnandırıcı gəlirmi sizə?
Lap tutaq ki,
bunu böyüklər
yox, uşaqlar edirdi. Yox, yenə də
burda bir tərslik var. Bəs yaxşı, bu adət hardan gəlir, niyə məhz papaq?
Ümumiyyətlə, papaqatma çox mübahisəli mövzudur.
Bu mövzuda mənə inandırıcı
gələn, ağlabatan
görünən iddialardan
biri ilkin variantda qapılara atılan nəsnənin şal, qurşaq olması, zamanın tələbi ilə papağa keçməsidir.
Keçmiş dövrlərdə qızlar
papaq atmırdı, oğlanlar da bellərinə qurşaq bağlayır, çiyinlərinə
xurcun asırdılar. Təbii ki,
biz bu gün "Tarqovu"da qurşaqlı,
xurcunlu oğlanlar görmədiyimizə görə,
məsələnin necə
bu yerə gəlib çıxdığını
anlaya bilirik. Dövr dəyişir, insanlar dəyişir, insanların
geyim tərzi dəyişir, hətta tikdikləri evin belə quruluşu dəyişir. Axı indi
evlərin, mənzillərin
bacası, damı orta əsrlərdəki kimi deyil. Yazıq Şamxallar qurşağı
hardan sallasın?
Təbii
ki, bu səbəbə
tutunub papaqla barışmağın tərəfdarı
deyiləm. Çünki istəsək, papağın
da alternativini tapa bilərik. Əgər məqsəd adət yaşatmaqdırsa...
Bir də
son olaraq Novruz kulinariyasından bir neçə kəlmə danışmaq istərdim. Bilirik ki,
Novruz süfrəsi şirin şirniyyatları
sevir. Şəkərbura,
paxlava, şirin qoğal məlum məsələdir, ancaq deyirlər ki, Novruzda
şorqoğalı olmayıb,
çünki şorqoğalı
aclıq, göz yaşı rəmzidir. Bu, yas məclislərində
olub. Sonradan Novruz süfrəsində
qoyulmağa başlanılıb.
Bayram süfrəsinə qoyulmalı
olan "S" hərfi
ilə başlayan yeddi nemət sırasında soğan, sarımsağın da çox vaxt adı çəkilir. Bayram, süfrə, soğan, sarımsaq. Sizcə də, qəribə
deyil?
Əziz oxucular, mən nə
kulinaram, nə də folklorşünas.
Ümumiyyətlə, hərşeyşünaslardan heç xoşum gəlmir.
Məncə, hər kəs öz bildiyi mövzuda
danışsa, daha yaxşı olar. Mən hər mövzuda
konservativ adam da deyiləm, deyəm ki,
niyə bahar qızı var,
ya da niyə indi bacadan xurcun
sallamırlar. İstəsək də, istəməsək də,
hamımız zamanın gedişatında verilmiş
hökmlərə tabeyik. Fəqət kimsə papaq atacaqsa belə, əvvəl nə atıldığını
bilib, bunu etsə, daha yaxşı olmazmı? Bilməkdən kimə ziyan gəlib ki?
Aytac
SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 18 mart.- S.19.