Anarın ədəbiyyat fəzası və
gerçəklikləri
Müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
əsas yaradıcılarından biri olan Xalq
yazıçısı Anar çoxcəhətli
yaradıcılıq fəaliyyətinə malik görkəmli
yazıçı və tanınmış ictimai xadimdir. Anarın ədəbiyyatımızın
və ictimai fikrimizin inkişafı yollarında keçdiyi məsuliyyətli
və şərəfli yol ölkəmizin və
xalqımızın müstəqillik taleyi ilə üzvi surətdə
bağlı olub, ədəbiyyat və incəsənətimizin
inkişaf etdirilməsindən müstəqil dövlətçiliyimizin
qazanılmasına və daha da möhkəmləndirilməsinə
qədərki bütün istiqamətləri özündə
birləşdirir.
Ölkəmizin ən görkəmli yaradıcı
ziyalılarından biri olan Yazıçılar Birliyinin sədri,
Xalq yazıçısı Anar Azərbaycan ədəbiyyatında
altmışıncılar ədəbi hərəkatının
əsas liderlərindən biridir. Azərbaycanda
altmışıncıların fəaliyyətinin ədəbiyyatda
yeniləşmə meyllərindən ədəbi-ictimai hərəkat
səviyyəsinə qalxmasında Xalq yazıçısı
Anarın böyük xidmətləri vardır. Onun həm altmışıncılar ədəbiyyatının
ideya-estetik enerjisini özündə əks etdirən, orijinal
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə malik olan bədii
əsərləri, həm də nəşr etdirdiyi
"Qobustan" jurnalı vasitəsilə həyata
keçirdiyi ümummilli yaradıcı fəaliyyət ölkəmizdə
ədəbi-ictimai proseslərin altmışıncılardan -
altmışıncılar hərəkatı məqamına
yüksəlməsində müstəsna dərəcədə
əhəmiyyət kəsb etmişdir. Daha
doğrusu, Anar sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
mürəkkəb ictimai-siyasi mühiti içərisində
yeni ədəbiyyatın əsas yaradıcılarından biri
kimi qəbul olunmuşdur. Hətta keçmiş Sovet
İttifaqı məkanında da
altmışıncıları təmsil edən bir neçə
tanınmış yeni nəsil yazıçı və
şairlə birlikdə Anar altmışıncıların
parlaq bir nümunəsinə
çevrilərək ədəbi prosesin istiqamətini dəyişdirməyi
bacarmışdır. Anar özünün dərin məzmunlu
əsərlərini Azərbaycan ədəbi mətbuatı ilə
yanaşı, keçmiş SSRİ-nin dünyada yayılan və
oxunan "Novıy mir", "Drujba narodov",
"Yunost" kimi jurnallarında da çap etdirməklə həm
müttəfiq respublikalarda, həm də Avropa ölkələrində,
ən azı keçmiş sosialist düşərgəsində
nəinki tanınmış, hətta
altmışıncılar hərəkatının
önünə çıxmışdır.
Heç şübhəsiz, Anarı XX əsrin
altmışıncı illərində fərqli ədəbi
nəsil kimi meydana çıxmış
altmışıncıların ən görkəmliləri -
İosif Brodski, yaxud Yevgeni Yevtuşenko və ya Andrey Voznesenski
ilə müqayisə etmək olar. Hətta bu müqayisədə
də əsl ədəbiyyat yaratmaq baxımından Anar xeyli dərəcədə
qabaqdadır. Rusiya
altmışıncılarında ictimai-siyasi pafos və
açıq publisistik etirazlar ön mövqedə olduğu
halda, Anarda cəmiyyətdəki ziddiyyətlərin həyatın
adiliklərinin və dərinliklərinin təsviri fonunda təsvir
edilməsi ilə rejimin daxili mahiyyətinin puçluğunun,
çöküşünün təqdimatı diqqət mərkəzinə
çəkilmişdir. Beləliklə,
Anar və "Qobustan" jurnalı sovet ədəbiyyatı
mühitində həmin ədəbiyyatın əsaslandığı
ideoloji mühiti açıq şəkildə tənqid etmədən
sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun prinsiplərinin
çərçivəsindən çıxan, bu ideoloji cərəyanın
sədlərini aşan yeni tipli ədəbiyyat yaratmaqla ədəbi
mühitin məcrasını gerçək insana və real həyat
həqiqətlərinə doğru istiqamətləndirmişdir.
Müasirləri və həmfikirlərindən
bir çoxunun siyasi publisistika üslubunda dediklərini əsl
ədəbiyyat vasitəsilə ifadə etmişdir.
XX əsrin altmış-səksəninci illərində
Anarın sərt realizm üslubunda yazdığı bədii əsərlər
sosialist realizmi metodunun ideoloji buzlarını
sındırmış və yeni tipli ədəbiyyatın aydın
bir modelini meydana qoymuşdur. "Nəsrin fəzası"
adlı elmi-ədəbi traktatı altmışıncılar ədəbiyyatının
və yeni realizm ədəbi axınının manifesti kimi səslənmişdir.
"Nəsrin fəzası" geniş mənada
da ədəbiyyatın fəzasını və üfüqlərini
müəyyən edən və istiqamətləndirən
mükəmməl elmi-ədəbi traktatdır. Tərəddüd etmədən Anarın
altmışıncı illərdə qələmə
aldığı bir çox əsərləri - "Ağ
liman", "Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi",
"Molla Nəsrəddin - 66" və sair orijinal bədii nəsr
nümunələrini Azərbaycandan kənarda da
altmışıncılar ədəbiyyatının modeli kimi
qəbul etmək olar. Bu mənada "Nəsrin fəzası"nın əhatə etdiyi fəzanın da
genişliyi etibarilə, ümumiyyətlə,
altmışıncıların ədəbiyyatının fəzasını
və bütövlükdə ədəbi-ictimai fikrin
üfüqlərini müəyyən edən elmi-ədəbi
əsər kimi də diqqəti cəlb edir. Bu o
deməkdir ki, Anar XX əsrin altmışıncı illərindən
etibarən yaranan yeni ədəbiyyatın əsas liderlərindən
biri kimi diqqəti cəlb etmişdir.
O zaman
Sovet İttifaqı miqyasında qazandığı mövqeyi
indi Anar türk dünyası ədəbiyyatında və
ümumən, dünya ədəbiyyatında daha da inkişaf
etdirmiş və möhkəmləndirmişdir. Xalq yazıçısı Anar müasir
dövrün ən görkəmli
yazıçılarından biridir.
Rəhbərlik etdiyi "Qobustan" jurnalı
altmışıncılar ədəbiyyatının ideya-ədəbi
qərargahı funksiyasını yerinə yetirmişdir. Altmışıncıların
ardıcılları olan yetmişincilər və səksənincilər
ədəbi nəsillərinin formalaşdırılması və
istiqamətləndirilməsində də Anarın əsərləri
və "Qobustan" jurnalı bələdçi
funksiyasını həyata keçirmişdir. Bu mənada vaxtilə Sovet İttifaqı
miqyasında yeni ədəbi nəslin hazırlanmasında
Aleksandr Tvardovskinin "Novıy mir" jurnalının yerinə
yetirdiyi missiyanı Azərbaycanda "Qobustan" jurnalı
gerçəkləşdirmişdir. Bu
baxımdan Anarın yaradıcılıq idealları ilə
"Qobustan" jurnalının ədəbi məramı
bir-birini tamamlayır. Daha geniş mənada,
Azərbaycan ədəbiyyatında altmışıncılar ədəbiyyatına
"Qobustançı ədəbiyyat" da demək
mümkündür. Görkəmli dövlət xadimi
Heydər Əliyev "Qobustan" jurnalının fəaliyyətini
aşağıdakı kimi yüksək qiymətləndirərək
demişdir: "Məsələn, "Qobustan"
jurnalını xatırlayıram. O yarananda əleyhinə nə
qədər cürbəcür hərəkətlər oldu. Mənim xatirimdədir. Biri gəlirdi
ki, nə bilim, millətçilik ideyası yayır. Biri deyirdi ki, bizim quruluşun əleyhinə ideyalar
yayır, biri o biri tərəfdən, biri bu biri tərəfdən
gəlirdi. Mən də
götürürdüm, baxırdım bu "Qobustan"
jurnalına, görürdüm burada bunların dedikləri
şey yoxdur, amma bizim üçün lazım olan şeylər
çoxdur. Ona görə də
"Qobustan" jurnalı yaşadı. Bu
gün mən məmnuniyyət hissi ilə deyirəm -
"Qobustan" jurnalı o vaxt çox böyük işlər
gördü. ...Bizim bu milli dirçəliş, milli oyanış, milli
özünütanıtma prosesində "Qobustan"ın
rolu çox böyük olubdur".
Xalq yazıçısı Anar ədəbiyyatın
bütün ədəbi növlərində bədii əsərlər
yazmış və uğur qazanmışdır. Ədəbi
növlərdən və janrlardan istifadə etmək
baxımından Anar Azərbaycan ədəbiyyatındakı ən
universal yazıçılardan biridir. Həm
də Anarın timsalında universallıqla professionallıq
bir-birini yüksək səviyyədə tamamladığı
üçün o, sözün böyük mənasında,
yazıçı, sənətkar məqamına
çatmışdır. Bununla belə,
Anar hər şeydən əvvəl nasir kimi şöhrət
qazanmışdır. XX əsrin ikinci
yarısı və müstəqillik epoxasında Azərbaycan
bədii nəsrinin şedevrləri Anarın qələmindən
çıxmışdır.
"Molla Nəsrəddin - 66" satirik hekayələri
klassik mollanəsrəddinçi ədəbi ənənənin
yeni tarixi şəraitindəki fərqli bir təzahürüdür. "Molla Nəsrəddin
- 66" hekayələr silsiləsi yeni tarixi mərhələdə
Azərbaycan ədəbiyyatında Cəlil Məmmədquluzadə
və "Molla Nəsrəddin" satira ənənələrinin
yaradıcı şəkildə davam etdirilməsi demək
idi. Anar "Molla Nəsrəddin - 66" silsiləsi ilə
Azərbaycan satirik nəsrini "Sayların sərgüzəşti",
"Zarafatsız", "Gülməşəkər kəndinin
sabahı", "Zəncir", "Kəlam
qonaqlığı" və sair kimi nadir satiralarla zənginləşdirmişdir.
"Molla Nəsrəddin - 86" hekayələr silsiləsi
ilə Anar yeni dövrün realist-satirik ədəbiyyatını
böyük sənət zirvəsinə
qaldırmışdır. Xalq yazıçısının
müstəqil hekayələr kimi yazdığı
"Yaxşı padşahın nağılı",
"Paqonlu kabuslar", "Kim Dali; yaxud yaşasın söz
azadlığı", "Muhakkak
görüşürüz" kimi hekayələrini də
"Molla Nəsrəddin - 86" seriyasına daxil etməkdə
klassik mollanəsrəddinçiliyin yeni mərhələsini
yaratmışdır. Azərbaycan ədəbiyyatında
mollanəsrəddinçiliyin Mirzə Cəlil mərhələsi
və Anar dövrü vardır.
Böyük
mübahisələrlə qarşılanan məşhur
"Anlamaq dərdi" essesi Anarın və ümumən,
altmışıncıların ustad kimi qəbul etdikləri Cəlil
Məmmədquluzadənin sənət ideallarını fərqli
bir traktovkada şərh etməkdən başqa, həm də
yeni dövrün mollanəsrəddinçi - azərbaycançı
ədəbiyyatının proqramı kimi qəbul
olunmuşdur. İlk dəfə Sovet İttifaqının
paytaxtı Moskvada çıxan "Novıy mir"
jurnalında çap edildikdən sonra Azərbaycanda oxuculara
çatdırmaq imkanı qazanan, ciddi ədəbi-ictimai məzmuna
malik olan bu əsər geniş mənada müttəfiq respublikalarda
da özünəməxsus əks-səda doğurmaqla SSRİ
miqyasında yeni ədəbiyyatın və fərqli ədəbi
nəslin gəlişinin buzqıranı missiyasını icra
etmişdir. Anarın "Ağ liman" povesti
altmışıncılar ədəbiyyatının yeni tipli
stenoqramı, "Beşmərtəbəli evin altıncı
mərtəbəsi" romanı isə bu ədəbiyyatda
kiçik insana və gerçək həyata doğru
dönüşün qaçılmaz olmasının
isbatıdır. "Dantenin yubileyi"
povesti sovet siyasi sisteminin qocalıb köhnəlməsinin və
çökməyə məhkum olmasının Azərbaycan ədəbiyyatındakı
ilk paroludur. "Yaxşı padşahın
nağılı" hekayəsi isə sovet cəmiyyətinin
ədəbi alleqoriyasıdır. "Ağ
qoç, qara qoç" dövlət müstəqilliyi
idealının mükəmməl romanıdır.
XX əsrin II yarısı Azərbaycan
dramaturgiyasının görkəmli yaradıcıları
sırasında Xalq yazıçısı Anarın da fəxri
yeri vardır.
"Adamın adamı", "Şəhərin
yay günləri", "Şəhərin qış
günləri" Anarın yeni dövr Azərbaycan
dramaturgiyasındakı ədəbi möhürüdür.
"Sizi deyib gəlmişəm" pyesi ilə
Anar klassik mollanəsrəddinçilərin öz sözləri
vasitəsilə, heç bir əlavə və düzəliş
etmədən orijinal bir nümunəsini yaratmışdır.
Bu, həm də mollanəsrəddinçi ənənələrin
bütün dövrlər üçün aktual və
müasir olduğunu əyani şəkildə nümayiş
etdirən bənzərsiz ədəbi örnək kimi də əhəmiyyətlidir.
Anar senariləri ilə də Azərbaycan
dramaturgiyasında yeni səhifələr
açmışdır. Anar ssenarist-dramaturq kimi də
dramaturgiyada fərqlənir. Ssenarilərində
dramatik süjetlər olduğu kimi, dramlarında da ssenari
xüsusiyyətləri vardır. Ona
görə də Anarın dramları əsasında ssenari mətni
yazmadan film çəkmək olar. "Torpaq.
Dəniz. Od. Səma", "Gün keçdi", "Qəm
pəncərəsi" Anarın kinodramaturgiyanı zinətləndirən
qiymətli əsərləridir. Mirzə Fətəli
Axundzadə, Üzeyir bəy Hacıbəyli, Hüseyn Cavid, Səttar
Bəhlulzadəyə həsr edilmiş sənədli filmləri
həm də bədii filmlərdir. "Dədə
Qorqud" filmi həm Anarın kinodramaturgiyasının və
həm də Azərbaycan kino sənətinin şah əsəridir. Bu film "Kitabi-Dədə
Qorqud" eposu əsasında çəkilmiş müasir əsərdir.
Anar VII əsr Azərbaycan eposu olan "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanının süjetlərini və qəhrəmanlarını
yaşadığı dövrlə üzvi surətdə əlaqələndirməklə
XX əsrin və sonrakı dövrlərin yeni tipli "Dədə
Qorqudu"nu yaratmışdır. Sovet
ideologiyasının hökm sürdüyü şəraitdə
meydana çıxmış bu film Azərbaycanda milli
düşüncənin, vətənpərvərlik tərbiyəsinin,
azərbaycançılıq ideyalarının genişləndirilməsinə
və qüvvətləndirilməsinə bir ordu qədər
xidmət göstərmişdir. Azərbaycan xalqının
Ümummilli lideri Heydər Əliyev Xalq
yazıçısı Anarın "Dədə Qorqud"
filminə yüksək qiymət vermişdir: "Mən
Anarın bu münasibətlə yaratdığı filmi
çox qiymətləndirirəm. ...Anarın bu barədə
təşəbbüsü olmasaydı və "Dədə
Qorqud" filmini yaratmasaydı, "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanı haqqında xalqımız
üçün bu qədər geniş məlumat yox idi".
Oxuculara məlum olduğu kimi, Anarın
yaradıcılığında poeziyanın da özünəməxsus
yeri vardır. O, şeir yazmağı, sadəcə, həvəs
adlandırsa da, hətta "həvəsdi-bəsdi" desə
də, onun yaradıcılığında poeziya davamlı yer
tutur. Müşahidə olunan əsas cəhət
bundan ibarətdir ki, Anarın şeirləri daha çox
intellektual fikirlərin poetikləşdirilməsindən
yoğrulmuşdur. Anar bir çox hallarda məqalələrində
və ya nəsr əsərlərində ifadə etdiyi tezisləri
müstəqil şeirlərə çevirir. Şeirlərini kitab halında oxuculara
çatdırması, nəvələrinə həsr etdiyi
uşaq şeirlərini böyük həvəslə yazmaqda
davam etdirməsi şeir yazmaq odunun Anarda közərməkdə
olduğunu, sönməyəcəyini aydın surətdə
göstərir. Anarın nəsrindəki
lirizmin bir kökü də onun şeirə bağlı
olmasından irəli gəlir.
Azərbaycanda tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
inkişafında da Anarın müstəsna xidmətləri
vardır. Böyük demokrat Cəlil Məmmədquluzadə
haqqında Anarın "Anlamaq dərdi" əsərindən
ciddi əsər göstərmək çətindir. "Ədəbi Mirzə Cəlil" məqaləsi
də ustad Mirzə Cəlil Məmmədquluzadəyə həsr
olunmuş əhəmiyyətli elmi-publisist əsərdir.
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
yaradıcılarından bəhs edən ədəbiyyatşünaslıq
yönümlü əsərlərində Anar ədəbiyyatın
bütün dövrlərinə və ədəbiyyatımızı
yaradanların sənət dünyasına nəinki tədqiqatçı,
hətta mütəfəkkir səviyəsində dərindən
bələd olduğunu əyani şəkildə
nümayiş etdirir. Bununla belə, "Dədə
Qorqud dünyası" əsəri Anarın tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
sahəsindəki çoxillik fəaliyyətinin zirvəsidir.
"Dədə Qorqud dünyası"
monoqrafik tədqiqatı dünya
qorqudşünaslığında möhtəşəm Azərbaycan
eposuna həsr edilmiş ən fundamental əsərdir.
Anarın ədəbi-tənqidi əsərləri əsasən
esse səpkisində yazılmışdır, yəni bu əsərlərdəki
elmi fikirlər yazıçı düşüncələri
və baxışları kimi təqdim olunur. Beləliklə,
Anar esse janrına elmi baxış, mütəfəkkir
yanaşma gətirmişdir. O, ədəbi simalarla bərabər,
ictimai-siyasi şəxsiyyətlər, incəsənət
xadimləri haqqındakı esselərində də ədəbi
düşüncənin elmi-ictimai baxışlarla üzvi surətdə
sintez edilməsini həmişə diqqət mərkəzində
saxlamışdır. Bu yolla "Anar" elmi-bədii
publisistikanın əsas yaradıcılarından biri kimi
çıxış edir.
XX əsrin yetmiş-səksəninci illərində Azərbaycan
xalqının dövlət müstəqilliyi uğrunda milli
azadlıq mübarizəsinə hazırlanmasında da Xalq
yazıçısı Anarın əsərlərinin
böyük təsiri olmuşdur. Anarın dərin məzmunlu
bədii əsərlərində sovet dövründə ədəbiyyatda
ideologiya işığında təqdim olunan uydurma müsbət
qəhrəmanlar deyil, hər cür süni boyalardan uzaq olan
gerçək insanın və onun keşməkeşli
taleyinin təsvir edilməsi ilə siyasi buxovların məngənəsindən
xilas olmağın zəruriliyi meydana qoyulmuşdur. Anar eyni zamanda dövlət müstəqilliyinin
başlanğıc illərində ölkəmizdə
yaşanan çətinlikləri və çıxış
yollarını da əsərlərində əks etdirməklə
mənsub olduğu xalqa "nə etməli" sualına
cavab tapmaqda bələdçi olmuşdur. Görkəmli yazıçının "Ağ
qoç, qara qoç" və "Otel otağı"
povestləri Azərbaycan cəmiyyətinin keçid
dövrünün keşməkeşli hekayətləridir.
"Ağ qoç, qara qoç" povesti
dünyanın ən mürəkkəb prosesləri içərisində
müstəqil dövlətçiliyi qoruyub saxlamağın və
daha da möhkəmləndirməyin ədəbi təlimatı
təəssüratı yaradır. Anarın
yazıçı fəhmi və ictimai xadim kimi həyatı
dərindən təhlil edib qiymətləndirmək
istedadı "Ağ qoç, qara qoç" əsəri
vasitəsilə müstəqil dövlətçiliyin mahiyyətinin
dərindən dərk olunmasına və gələcəyə
işıq salınmasına imkan yaradır. "Göz muncuğu" romanı ilə Anar
dövlət müstəqilliyi mövzusundakı mütəfəkkir
yazıçı baxışlarını tamamlayır.
Anar öz oxucusuna müstəqil Azərbaycanı
"göz muncuğu" kimi qorumağın əsl vətəndaşlıq
borcu olduğunu çatdırır. İdeya-məzmun
cəhətdən olduğu kimi, bədii-sənətkarlıq
baxımından da bu əsər Azərbaycan ədəbiyyatının
göz muncuğu sayılmağa layiqdir.
Geniş dünyəvi dünyagörüşə, zəngin mütaliəyə və dərin biliyə malik olan Anar ictimai baxışlarına görə azərbaycançıdır. Klassik azərbaycançılığın XX əsrin axırları və XXI əsrin əvvəllərində mükəmməl təməllərini yaratmış görkəmli sənətkarlarımızdan sonra XXI yüzilliyin astanasında, 1999-cu ildə "Azərbaycançılıq haqqında düşüncələr" adlı məqaləsi ilə yeni tarixi epoxanın azərbaycançılıq konsepsiyasını irəli sürən Anar milli kimlik məsələsini milli dövlət müstəqilliyi məsələsi ilə birlikdə dəyərləndirmişdir. Anarın Azərbaycan dilinin qorunması və zənginləşdirilməsi, milli mədəniyyətin təhlükələrdən xilas olunub inkişaf etdirilməsi, ədəbiyyatımızın xalqın, ölkənin və cəmiyyətin dərk olunmasına xidmət göstərməsi yollarında atdığı addımlar, ifadə etdiyi mövqe əsl azərbaycançılıq nümunəsidir. Xalq yazıçısı Anarın ictimai-siyasi baxışlarındakı azərbaycançılıq amalı ilə bədii əsərlərində ifadə edilən azərbaycançı mövqe bir-birini üzvi surətdə tamamlayır. Anar əsərləri və şəxsiyyəti ilə canlı bir azərbaycançılıq abidəsidir.
Xalq yazıçısı Anar mütəfəkkir sənətkardır. Onun bədii əsərləri dərin ictimai məzmuna malikdir. Cəmiyyətin inkişafı prosesləri ilə bağlı ən aktual məsələlər Anarın əsərlərində böyük məharətlə bədii cəhətdən əsaslandırılmış şəkildə əks etdirilir. O, qoşa qanad kimi mövzunun aktuallığı ilə əsərin bədiilik xüsusiyyətlərini vəhdətdə təsvir etməyi bacarır. Heç bir halda Anarın əsərlərində məzmun bədii formanı, yaxud əksinə, forma məzmunu üstələyə bilməmişdir. Anarın əsərləri forma ilə məzmunun üzvi sintezi və yaradıcılıqla ifadə olunmuş vəhdətindən yoğrulmuş mükəmməl ədəbi örnəklərdir. Novator yazıçının orijinal bədii formaya malik olan bədii əsərləri məzmunca da yenidir. Anar ədəbiyyata, sadəcə, müşahidə etdiyi deyil, kəşf etdiyi həyat materialını və yeni imkanı gətirmişdir. "Ağ liman", "Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi", "Macal" və başqa əsərlərində təsvir edilən hadisələr və insanlar yazıçının özünə qədər və hətta özündən sonra da ədəbiyyatda heç bir qələm ustadının əsərlərində rast gəlmədiyimiz hadisələr və bənzərsiz obrazlardır. Bu əsərlərin mövzusu da, süjeti də, obrazları da Anara məxsusdur.
Anar Azərbaycan ədəbiyyatında fərqli ədəbi simadır. Yaradıcılığın müstəqillik dövrünə aid əsərlərində də Anar hamının gözü qarşısında cərəyan edən adi əhvalatları ədəbiyyat mövzusuna çevirməklə, yaradıcı tarixi mərhələnin mahiyyətini ədəbiyyat vasitəsilə canlandırmaqla çıxardığı nəticələri oxucunun gözünü açan, onu daha dərindən düşünməyə yönləndirən qənaətlər kimi təqdim edir. Fikrimcə, Anarın "Ağ qoç, qara qoç" əsəri Azərbaycan ədəbiyyatında keçid dövrünün ən böyük romanıdır. Bu əsərdə müstəqillik qazanmış ölkəni çətin şəraitdə əhatə edən qara buludların çevrəsindən çıxarıb qoruyub saxlamağın zəruriliyi yazıçı-filosof səviyyəsində təsvir edilərək ümumiləşdirilmişdir. "Otel otağı" povesti isə xalq yazıçısının xalqına açılan dünyadakı ayıqlıq mesajıdır, sadəlövhlük bəlasından xilas olmağa çağırışıdır. Anar Azərbaycan xalqının tarixi taleyini, cəmiyyətin qabarma və çəkilmələrini mütəfəkkir səviyyəsində dərindən dərk etməyin və bütün bunları görkəmli mütəfəkkir yazıçı kimi istedadla şərh etməyin əsl nümunəsini göstərir. "Yaşamaq haqqı" ədəbi-tarixi traktatı yazıçı-vətəndaş-ictimai xadim Anarın Azərbaycan xalqının çoxəsrlik taleyini, keşməkeşli həyatı və mübarizə yollarını, görkəmli şəxsiyyətlərin ideallarını və aqibətini, nəhayət, gələcəyə baxışlarını əks etdirən möhtəşəm ədəbi-tarixi salnamədir. Bir sözlə, Xalq yazıçısı Anarın ədəbiyyat fəzası Azərbaycan ədəbiyyatının tarixi təkamülünün və müasir inkişafının bütün imkanlarını və geniş üfüqlərini əks etdirir.
Yazıçı-təşkilatçı kimi də Xalq yazıçısı Anar böyük uğurlara imza atmışdır. Azərbaycan Yazıçılar Birliyi kimi məsuliyyətli və şərəfli bir yaradıcılıq təşkilatına uzun dövr ərzində rəhbərlik etməyi böyük uğurla davam etdirməsi Anarın çoxcəhətli fəaliyyətinin mühüm nailiyyətlərindən biridir. Ədəbi-elmi təşkilatların dağıdılmasına dair çağırışların gur səslə bəyan edildiyi çətin bir dövrdə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin və onun mətbu orqanlarının yaşadılmasına nail olması Anarın tarixi xidmətlərindəndir. Vaxtilə Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin deputatı və Mədəniyyət komissiyasının rəhbəri kimi də ölkəmizdə yaradıcı ziyalıların həmrəyliyi və birliyinin təmin olunması, dəstəklənməsi, istiqamətləndirilməsi işinə ürəklə xidmət etmişdir.
O, sözün böyük mənasında, müstəqillik dövrü Azərbaycan ziyalılığının rəmzidir. Azərbaycan dövləti Xalq yazıçısı Anarın xidmətlərinə daim yüksək qiymət vermişdir. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin "İstiqlal" və "Heydər Əliyev" kimi ən mötəbər ordenləri ilə təltif edilmiş, Dövlət mükafatına layiq görülmüş Anar müstəqilliyin, xalqımızın, ədəbiyyatımızın və ictimai fikrimizin daha da inkişaf etdirilməsi yollarında yorulmadan xidmət göstərməkdə davam edir. Bu gün Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri, Xalq yazıçısı Anar yeni-yeni qiymətli bədii əsərlər yaratmaqla və dünya miqyasında ölkəmizi və ədəbiyyatımızı yüksək səviyyədə, layiqincə təmsil etməklə müstəqil dövlətimiz və xalqımız qarşısında özünün böyük borcunu şərəflə yerinə yetirir.
"Azərbaycan" qəzeti
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının prezidenti, Milli Məclisin
deputatı, akademik,
525-ci qəzet.- 2023.- 18 mart.- S.14;15.