Faktların həqiqət
işığı
TANINMIŞ TELEVİZİYA APARICISI RAHİB AZƏRİYƏ AÇIQ MƏKTUB
Rahib bəy,
salam!
21 mart 2023-cü ildə İctimai Televiziyada
"Yaddaş" filminə baxdım. İlk andan
sevinirdim ki, Azərbaycanın Xalq artisti, qüdrətli rejissor
Tofiq Kazımov barədə sənədli-bədii filmə
böyük əmək sərf etmisiniz. Təəssüf
ki, film adlandırdığınız yaradıcılıq işi
kino janrının vacib bədii-estetik prinsiplərinə tam
cavab vermir. "Yaddaş" adı ilə təqdim
olunan verilişə tamaşa edə-edə çox-çox
rahatsızlıq keçirdim və tədricən sevincim kədərlə
əvəzləndi. İlk növbədə Sizin kimi
öz cazibəli idmi (dəbdə olan "imic"
sözü Azərbaycan türkcəsində belə
adlanır), efir "obrazı", səmimi
danışığı, aydın və koloritli ləfzi olan
səriştəli, təcrübəli televiziya
aparıcısının öz verilişində xeyli
yanlışlıqları həqiqət kimi təqdiminə təəccübləndim.
Açıq-aydın hiss olunurdu ki, mövzunu dərindən
öyrənməmisiniz. Çox götür-qoy
etdim və nəhayətdə bu qənaətə gəldim
ki, qeydlərimi Sizə mətbuat vasitəsilə
çatdırım. Gələcək
yaradıcılıq axtarışlarında
irili-xırdalı faktların təqdimində mütləq,
daha məsuliyyətlə dəqiqləşdirmə
aparasınız. Sizin buna peşəkarcasına nail
olmağınız üçün istedad və
bacarığınız, prinsipiallıq və tələbkarlığınız,
məncə, kifayət qədərdir.
1.
"Yaddaş"ın təqdimində bir neçə dəfə
ekranın aşağısında sol tərəfdə filmin
adı belə verildi: "Yaddash". Azərbaycan türkcəsində
"ş" hərfi niyə ingilis əlifbasının
qaydasında verilib: "sh". Bu qüsura bəlkə
də İTV yol verib. Dəqiq deyə bilmərəm,
ancaq hər halda səhv səhvdir. Həm də axı
Siz "Yaddaş"ın müəllifisiniz...
2. Tofiq Kazımovun atası Səməd Mənsurun
şairliyini, mühərrirliyini, aktyorluğunu ötəri
sözlərlə, adi səhnə həvəskarı kimi təqdim
etdiniz. Sizin təbirinizcə gənc Səməd kənddə
tay-tuşları ilə səhnəciklər hazırlayıb.
Bakı fəaliyyətinə də ötəri
qiymət verdiniz. Nəzərinizə
çatdırım ki, Səməd Mənsur "Nicat"
(1906-cı ildə yaranıb), "Səfa" (mədəni-maarif
cəmiyyəti 1910-cu ildə, onun nəzdində eyniadlı
teatr truppası 1912-ci ildə yaranıb), "Zülfüqar bəy
və Üzeyir bəy Hacıbəyli qardaşlarının
müdiriyyəti" (əksər vaxtlarda mətbuatda və
afişalarda "Müdiriyyət" kimi təqdim olunub.
1916-cı ildə fəaliyyətə başlayıb) teatr dəstələrində
aktyorluq edib. Cahangir Zeynalov, Hüseyn Ərəblinski,
Əbülfət Vəli, Hüseynqulu Sarabski, Sidqi Ruhulla,
Abbasmirzə Şərifzadə, Mirzağa Əliyev, Mirmahmud
Kazımovski kimi sənətkarlarla yöndaş olub. Gavə, Fəttah ağa ("Dəmirçi Gavə"
və "Əhdə vəfa, yaxud arnaudlar", Şəmsəddin
Sami), Həsən ("Əl Mənsur", Henrix Heyne), Musa
ibn Nəsir ("Tariq ibn Ziyad", Əbdülhəq Hamid), Qəzetçi
Rza ("Məşədi İbad", Üzeyir bəy Hacıbəyli),
Əsgər bəy ("Hacı Qara", Mirzə Fətəli
Axundzadə), Yerlamov və Baqration ("Napoleon müharibəsi
və yaxud Moskva yanğını", K. Baxmetov), Harun ər Rəşid
("Bir saatlıq xəlifə", Abdulla Şaiq) və
neçə-neçə bu kimi rollar ifa edib. Onun "Köhnə və təzə il",
"Aktyor", "Dərviş" pyesləri müxtəlif
truppalarda, Bakı Türk Azad Tənqid və Təbliğ
Teatrında tamaşaya qoyulub. Şamaxı
və Gəncədə "Nicat"ın xətti ilə
qiraətxanalar açılmasında fəallıq göstərib.
"Səfa" məktəbində müəllimlik
edib. "Şeypur" jurnalının
naşiri olub (5.10.1918 - 2.1.1927). "Səfa"
teatr truppasının təşkilində və
formalaşmasında Cahangir Zeynalovla birgə böyük fəallıq
göstəriblər. Şəmsəddin
Saminin "Dəmirçi Gavə" və "Əhdə
vəfa, yaxud arnaudlar" pyeslərini Azərbaycan türkcəsinə
çevirib və həmin əsərlər uzun illər dəfələrlə
tamaşaya qoyulub. 15 noyabr 1913-cü ildə
"Səfa" mədəni-maarif cəmiyyəti Nəcəf
bəy Vəzirovun yaradıcılığının 40 illik
yubileyini qeyd edəndə tədbirin əsas təşkilatçılarından
biri Səməd Mənsur olub. Yubileyin bədii
hissəsində Cahangir Zeynalovun quruluşunda "Hacı Qəmbər"
("Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük") komediyası göstərilib. Səməd Mənsur tamaşada Hacı Salman rolunda
çıxış edib.
Bunları
niyə xatırladıram: axı Sizin
filminizin adı "Yaddaş"dır!
3.
Deyirsiniz: "Səməd Mənsur 1927-ci ildə vəfat
edir. Həmin o illərdə teatrın
(bugünkü Milli Dram Teatrının - İ. R.) rejissoru
Hacıağa Abbasov idi. O, Səməd Mənsurun ailəsinə
dəvətnamələr göndərərdi. Tofiq
Kazımov hələ balaca olanda anası ilə bu
tamaşalara gedərdi".
Hörmətli
Rahib bəy! Əvvəla, səhnəyə ilk
dəfə 1905-ci ildə çıxan Hacıağa Abbasov
teatrda rejissor olmayıb, aktyorluqla yanaşı 1925-1929-cu illərdə
direktor işləyib. Onun direktorluğu
dövründə Tofiq Kazımovun 2-6 yaşı olub. Təbii ki, həmin dövrdə bu yaşda
uşağı axşam tamaşasına buraxmazdılar.
1929-1937-ci illərdə isə Hacıağa
Abbasov Bakı Türk Teatr Texnikumunun (mətbuatda Teatr Məktəbi
kimi də təqdim edilib) direktoru olub.
4.
Deyirsiniz ki, Tofiq Kazımov 1942-ci ildə müharibəyə
gedib və müharibə qurtarandan sonra, 1945-ci ildə Bakıya
qayıdıb. Məlumunuz olsun ki, Tofiq
Kazımov Bakı Türk Teatr Texnikumunu 1942-ci ildə bitirdikdən
sonra müharibəyə gedib və ağır
yaralandığına görə 1943-cü ildə ordudan tərxis
olunub. Yaralarının izləri sağ əlində
görünürdü və bu, sənətkarla yaxından
ünsiyyət saxlayanların yaddaşlarında yaxşı
qalıb. Müharibədən qayıdandan
sonra Gənc Tamaşaçılar Teatrında aktyorluq edib və
iki-üç adi rol oynayıb. Ancaq siz iddia edirsiniz ki,
Moskvada ali təhsil alıb qayıdandan
sonra bir müddət Gənc Tamaşaçılar
Teatrında aktyor işləyib. Sonra da qətiyyətlə,
özünüzə inamla deyirsiniz: "1950-ci ildə
institutu bitirib Bakıya qayıdır. Ancaq hələ
teatr mühitinə daxil olmaq üçün diplom müdafiə
etməlidir". Aktyorluq hara, diplom tamaşası
hazırlamaq hara?.. Axı bu heç adi məntiqə
sığmır...
"Niyəsini" deyim. Əzizim Rahib bəy! Rejissorluq
təhsili alanlar üçün diplom tamaşası
hazırlamadan institutu bitirmək olmur. Məzuna diplom
yalnız quruluş verdiyi tamaşa hazırlanan teatrın
repertuarına daxil olandan və həmin iş ali
məktəbin xüsusi komissiyası tərəfindən
yüksək qiymətləndiriləndən sonra təqdim
edilir. Tofiq Kazımovun diplom tamaşası isə
1951-ci ildə göstərilib və bir qədər
aşağıda bu barədə qeydlərimi nəzərinizə
çatdıracam.
5.
Deyirsiniz ki, Tofiq Kazımov GTT-nin baş rejissoru Aleksandr
Tuqanovun tövsiyəsi ilə Moskvaya ali təhsil
almağa gedib. Tuqanov həmin dövrdə
teatrın rus truppasının baş rejissoru idi, Azərbaycan
truppasına isə rəhbərliyi Məhərrəm
Haşımov edirdi. Yusif Yulduz (1927), Həbib
İsmayılov (1927), Ələsgər Şərifov (1930),
Soltan Dadaşov (1931), Həsən Əliyev (1933), Baxşı
Qələndərli (1934), Ağəli Dadaşov (1935),
Ədil İsgəndərov (1936), Həsən Ağayev (1936),
Məhərrəm Haşımov (1936), Kərim Həsənov
(1939), Mehdi Məmmədov (1940) Moskva və Peterburqda ali
rejissorluq təhsili alıb Azərbaycana
qayıtmışdılar, müxtəlif teatrlarda
çalışırdılar. O dövrdə Xalq Maarif
Komissarlığı yanında İncəsənət
İşləri İdarəsi vardı (hələ Mədəniyyət
Nazirliyi təsis edilməmişdi) və həmin qurum azərbaycanlı
gənclərin rejissor təhsili almaları üçün səmərəli
işlər görürdü. Tofiq Kazımov məhz
dostları Mehdi Məmmədovun, Soltan Dadaşovun, Məhərrəm
Haşımovun tövsiyəsi və İncəsənət
İşləri İdarəsinin göndərişi ilə
Moskvaya getmişdi.
6. Sənətkarın
yaradıcılıq xronologiyasından pafosla danışanda
da mətləblərdə qaranlıqlar, dolaşıqlar
yarandı. Tofiq Kazımov Anatoli Lunaçarski adına
Ümumittifaq Teatr Sənəti İnstitutunun son kursunda oxuyanda
diplom tamaşasını Milli Dram Teatrında
hazırlayıb. Sənət ocağı o vaxt
Azərbaycan Dövlət Dram Teatrı adlanırdı, ancaq el
arasında sadəcə Azdrama deyilirdi. Kazımovun
tamaşaya hazırladığı pyes milliyyətcə Azərbaycan
türkü olan, Türkmənistanın Xalq
yazıçısı Hüseyn Muxtarovun "Allanın ailəsi"
əsəri idi. Reissor bu əsəri 30
oktyabr 1951-ci ildə "Ailə namusu" adıyla
tamaşaya qoyub. Onun iş prinsipi, novator
düşüncəsi teatrın baş rejissoru Ədil
İsgəndərovun çox xoşuna gəlib. Buna görə də italyan dramaturqu Karlo Qoldoninin
"Məzəli hadisə" komediyasının
quruluşunu Kazımov tələbə ola-ola ona həvalə
edib. Yaradıcılıq işinə
görə tələbə Kazımova qonorar da verilib.
Xatırladım ki, bu, "Məzəli hadisə" əsərinin
Azərbaycan teatrında ilk quruluşu idi (4 yanvar 1952-ci il). Təhsilini başa vuran Tofiq
Kazımovun təyinatı Gənc Tamaşaçılar
Teatrına verilib. Burada baş rejissor
işləyən Kazımov (25 aprel 1952-1 oktyabr 1952) bir
tamaşa da hazırlamayıb və məhz Ədil İsgəndərovun
inadlı təşəbbüsü, peşəkar təkidi
ilə Milli Dram Teatrına quruluşçu rejissor
götürülüb.
7. Ekranda
kadrlar dəyişəndə deyirsiniz: "Gənc
Tamaşaçılar Teatrına qayıtmaq istərdim. O, bir
müddət burada çalışır. 1958-ci
ilə qədər işləyir. Tofiq
Kazımov 1952-ci ildə baş rejissor təyin olunsa da,
özü bir rejissor kimi heç bir tamaşaya quruluş
vermir. Amma irəlidə onu böyük
perspektivlər gözləyir. Əvvəlcə
kinostudiya, sonra isə Dram Teatrı".
Rahib bəy, yenə faktları
qatıb-qarışdırdınız. Tofiq
Kazımov 1958-ci ilə kimi Gənc Tamaşaçılar
Teatrında işləməyib. O, 1951-ci ildən 1958-ci
ilin əvvəllərinə kimi Milli Dram Teatrında
quruluşçu rejissor olub və bir neçə əsərə
möhtəşəm quruluş verib. Başqa məsələni
də bir qədər açıqlayım. Deyirsiniz ki, teatrda (yəni Azdramada) "konservatizmin,
mühafizəkarlığın hökm sürdüyü
vaxtlarda" Tofiq Kazımov kimi yenilikçi rejissorun
yaradıcılıq fəaliyyətinə çətinliklər
törədilirdi.
Hörmətli
Rahib Azəri! SSRİ Xalq artisti Ədil İsgəndərov
25 iyun 1938-ci ildən 22 oktyabr 1960-cı ilə kimi Akademik Milli
Dram Teatrının baş rejissoru, həm də uzun illər
direktoru işləyib. Tofiq Kazımov
özünün rejissor konsepsiyasının bünövrə
sütunları olan tamaşaları Ədil İsgəndərovun
baş rejissorluğu dövründə hazırlayıb.
Həmin səhnə əsərləri bunlardır: "Məzəli
hadisə" (Karlo Qoldoni), "Lənkəran xanının vəziri"
(Mirzə Fətəli Axundzadə. 4 aprel 1953-cü il),
"Sevilya ulduzu" (Lope de Veqa. 19 sentyabr 1953-cü il),
"Vassa Jeleznova" (Maksim Qorki. 13 fevral 1954-cü il),
"Atayevlər ailəsi" (İlyas Əfəndiyev. 9
oktyabr 1954-cü il), "Qardaşlar" (Rəsul Rza. 2 iyun
1956-cı il), "Şirvan gözəli" (Ənvər Məmmədxanlı.
22 mart 1957-ci il), "Qəribə adam" (Nazim Hikmət. 17
noyabr 1957-ci il).
Bunu da yadınızda saxlayın ki, 1960-cı ilin əvvəllərində
Tofiq Kazımovu yenidən, ikinci dəfə "Azərbaycanfilm"dən
Akademik Teatra dəvət edən də məhz Ədil İsgəndərov
olub.
8.
Növbəti yanlışlıq. Deyirsiniz: "1951-ci ildən
sonra Tofiq Kazımov rayonlara göndərilir (Əvvəl deyirdiniz
ki, GTT-də işləyib - İ. R.). Qubada, Gəncədə,
Ağdamda və digər şəhərlərimizdə fəaliyyət
göstərən dram teatrlarımızda müxtəlif
tamaşalar hazırlayır. Nəhayət o,
Bakıya dəvət olunur və 1964-cü ildə artıq bu
səhnədə tamaşalar hazırlamağa
başlayır".
Söylədikləriniz kökündən
yanlışdır. Tofiq Kazımov Ağdam Teatrında Həsən
Qasımovun "Kür sahilində" pyesini Moskvada təhsil
aldığı illərdə tətil günlərində
hazırlayıb. 1947-1948-ci il teatr
mövsümündə. Bu tamaşanı
İncəsənət İşləri İdarəsinin
göndərişi ilə hazırlayıb və imkansız tələbəyə
kifayət qədər qonorar verilib. Akademik teatrda
quruluşçu rejissor işləyəndə isə dəvətlə
Musiqili Komediya Teatrında dramaturq Həsən Seyidbəylinin və
bəstəkar Tofiq Quliyevin "Qızılaxtaranlar"
(1960), Quba Dövlət Dram Teatrında Rza Şahvələdin
"Qız qalası" (1961), Şıxəli Qurbanovun
"Əcəb işə düşdük" (1963),
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında Məmmədəli
Tarverdiyevin "Kölgəli dağ" (1962), baş rejissor
işləyəndə Gəncə Dövlət Dram
Teatrında Atif Zeynallının "Nəriman ata" (1967), Altay
Məmmədovun "Yadındamı?.." (1969)
əsərlərinə səhnə quruluşu verib. Yuxarıda göstərdiyim faktı bir daha nəzərinizə
çatdırım ki, o, 1951 - 1957-ci illərdə rayonlarda
işləməyib, Azdramanın ştatlı
quruluşçu rejissoru kimi diplom tamaşasından əlavə
8 əsərə səhnə quruluşu verib.
9.
"Tofiq Kazımov 1964-cü ildə artıq bu səhnədə
(yəni Akademik Teatrda - İ.R.) tamaşalar hazırlamağa
başlayır" qənaətiniz də yanlışdı və
buna aydınlıq gətirmək istəyirəm. "Antoni və
Kleopatra" tamaşasına kimi Tofiq Kazımov yuxarıda dediyim
8 tamaşadan əlavə özünün 1954-cü ildə
quruluş verdiyi "Atayevlər ailəsi"ni əsaslı
bərpa edib (4 dekabr 1960-cı il), Şıxəli Qurbanovun
"Əcəb işə düşdük" (2 dekabr
1961-ci il), Viktor Hüqonun "Mariya Tüdor" (17 mart 1962-ci
il), Lope de Veqanın "Dəlilər" (14 iyun 1963-cü
il), Sabit Rəhmanın "Sevimli rollar" (27 oktyabr
1963-cü il) əsərlərinə də quruluş verib.
"Antoni və Kleopatra"nın məşqlərinə
isə sıravi quruluşçu rejissor işləyəndə,
1963-cü ilin sonlarında başlayıb. Tamaşanı
isə baş rejissor kimi 1964-cü ildə təhvil verib.
10.
İlyas Əfəndiyevin "Mahnı dağlarda
qaldı" pyesini, sizin dediyiniz kimi, Tofiq Kazımov deyil,
rejissor Əliheydər Ələkbərov 12 fevral 1971-ci ildə
tamaşaya hazırlayıb. Tamaşanın rəssamı
Nüsrət Fətullayev, bəstəkarı Süleyman
Ələsgərov olub. Rejissor Əliheydər Ələkbərov,
eləcə də aktyorlardan İsmayıl
Dağıstanlı (Böyükbəy), Leyla Bədirbəyli
(Fəxrəndə xanım), Həsən Turabov (Nicat), Amaliya
Pənahova (Şahnaz) uğurlu yaradıcılıq işinə
görə 1972-ci ildə Azərbaycan Respublikasının
Dövlət mükafatına layiq görülüblər.
11.
Deyirsiniz: "Aktyor Rafiq Əzimov xatirələrində
yazırdı". Əzizim, Rafiq Əzimov
hazırda teatrın truppasında çalışır və
onun barəsində keçmiş zamanda danışmaq
hörmətsizlikdir.
12. Tofiq Kazımovun baş rejissor işlədiyi dövrdə
(1964-1980) teatra istedadlı gəncləri dəvət etməsindən
danışanda ilk olaraq Rafael Dadaşovun adını çəkirsiniz. Bu aktyor Milli
Dram Teatrının truppasına "Ümid" (Maqsud
İbrahimbəyov) tamaşasında qəbul olunub. Həmin tamaşanın premyerası isə 27 noyabr
1976-cı ildə göstərilib. Halbuki Rafaelə qədər
məşhur aktyorlardan 1964-cü ildə Amaliya Pənahova,
Hamlet Xanızadə, Şahmar Ələkbərov, 1965-ci ildə
Kamal Xudaverdiyev, 1967-ci ildə Ramiz Məlik, 1968-ci ildə Səməndər
Rzayev, Şəfiqə Məmmədova, Hacı
İsmayılov, 1969-cu ildə Fuad Poladov, Vəfa Fətullayeva,
Əminə Babayeva, 1970-ci ildə Əliabbas Qədirov,
Sadıq İbrahimov, 1972-ci ildə İlham Namiq Kamal,
1973-cü ildə Zərnigar Ağakişiyeva, 1974-cü ildə
Yaşar Nuriyev, Pərviz Bağırov, Sevil Xəlilova, Elxan
Quliyev, 13 yanvar 1976-cı ildə Mikayıl Mirzə baş
rejissor Tofiq Kazımov tərəfindən teatra dəvət
alıblar.
13. Rahib bəy,
məlumunuz olsun ki, Həsən Turabovu teatra Tofiq Kazımov gətirməyib.
Onu truppaya 1960-cı ilin avqustunda Ədil İsgəndərov
qəbul edib. Televiziyada canlı yayımda Mehdi Məmmədovun
buraxılış kursunun diplom tamaşası göstərilib:
"Hacı Qəmbər". Hacı Qəmbər
rolunu ifa edən Həsən Turabovun oyunu Ədil İsgəndərovun
xoşuna gəlib. Teatrın truppa
müdiri Qürbət Qurbanova tapşırıb ki, Həsəni
tapıb teatra gətirsin. Daha ətraflı məlumat
almaq istəsəniz Turabov barədə yazılmış
"Aktyora oxşamayan adam"
monoqrafiyasına müraciət edə bilərsiniz (Bakı,
Günəş nəşriyyatı, 2000, səhifə 17 -
21).
14. Tofiq
Kazımovdan danışanda deyirsinz: "Hamlet"
tamaşasını hazırlayırdı və Hamletin obrazına
28 yaşlı Həsənağa Turabov dəvət edilir. Ətrafdakılar dəhşət içərisindədirlər.
28 yaşlı, bir o qədər də təcrübəsi
olmayan aktyor Hamlet obrazını nə cür yaradacaq?.. Bunun ardınca o,
"Ölülər" tamaşasını
hazırlayır. Yenə də baş rola
Həsənağa Turabov dəvət edilir".
Cümlələrinizin kor-kobudluğunu qoyuram bir kənara. Soruşuram: kimlər olub dəhşət
içində? Haradan
"götürmüsünüz" bu yalanı? Heç cürə inanmağım gəlmir ki, Rahib
Azəri kimi təcrübəli teleaparıcı Tofiq
Kazımov (eləcə də onun atası Səməd Mənsur)
barədə çox səthi məlumatla film çəkmək
qərarına gəlib. Nə
üçün Azərbaycanda rejissor Tofiq Kazımovun
lirik-psixoloji üslubun bünövrəsini qoymasını bir
cümlə ilə də xatırlatmırsınız? Bəlkə bundan xəbərsizsiniz? Gurultulu pafosla söylədiyiniz faktların
böyük əksəriyyəti yanlış və
dolaşıqdır. İnanmaq istəməzdim...
ancaq faktların həqiqət gücü amansızdır.
Yəqin bilməmiş deyilsiniz ki, Tofiq
Kazımovun yaradıcılığı haqqında Cəfər
Cəfərovun, Rafiq Atakişiyevin, İsrafil İsrafilovun, Məryəm
Əlizadənin kitabları çap olunub. Buraxdığınız kobud səhvləri islah etməniz
üçün öz yaddaşınıza, səthi məlumatınıza
arxayın olmayıb dediyim kitabları vərəqləmək
kifayət idi.
15. Mənim
üçün bir sualın cavabı da qaranlıq qalır:
Məgər bu verilişin efirə getməsinə məsuliyyət
daşıyan redaktor olmayıb?.. Əgər
olubsa və həmin redaktor bu mövzu ilə bağlı səriştəsizdirsə
ona belə məsul iş necə tapşırılıb? Ya da həqiqət bundan ibarətdir ki, verilişin
ssenari müəllifi də, rejissoru da, aparıcısı da,
redaktoru da Rahib Azəri özüdür. Bu da iddialı
təkəbbürün acı nəticəsi...
16. Rahib bəy!
Yenə "amansız" dediyim həqiqət
faktlarına birlikdə müraciət edək. Əvvəla, Mirzə Cəlilin "Ölülər"
tragikomediyası "Hamlet"dən əvvəl - 12 noyabr
1966-cı ildə tamaşaya qoyulub. "Hamlet"in
premyerası isə 25 mart 1968-ci ildə göstərilib.
Onda Həsən Turabovun sizin dediyiniz kimi 28 yox, 30 yaşı
vardı. İstedadlı aktyor Hamleti oynayana kimi
Üçüncü adam ("Şöhrət və ya
unudulan adam", Nazim Hikmət), Kamal ("Əliqulu evlənir",
Sabit Rəhman), Gennadi ("Şadlıq sorağında", Viktor
Rozov), Qürbət ("Bağlı qapılar", Həsən
Seyidbəyli), Katib ("Alov", Mehdi Hüseyn), Cəllad
("Mariya Tüdor", Viktor Hüqo), Vasili ("Tufanlı
il", Aleksey Kapler), Lenin, Azər ("Közərən
ocaqlar" və "Yaxşı adam", Mirzə
İbrahimov), Eros ("Antoni və Kleopatra", Vilyam
Şekspir), 1-ci dəliqanlı ("Səyavuş",
Hüseyn Cavid) obrazlarını, Vahid ("Kəndçi
qızı", Mirzə İbrahimov), Floriano ("Dəlilər",
Lope de Veqa), Lionel ("Orlean qızı", Fridrix Şiller),
Xansu ("Mənim günahım", İlyas Əfəndiyev),
İsgəndər ("Ölülər", Cəlil Məmmədquluzadə)
kimi əsas rolları ifa etmişdi. Deməli,
kiminsə "dəhşətə gəlməsinə" əsas
yox idi.
17. Sizin
dediyinizdən belə çıxır ki, "Ölülər"in
bədii tərtibatını Tofiq Kazımov verib: baş
daşı və qapı məsələsi. Baş
daşları dediniz, lakin onu da aydınlaşdıra, fəlsəfi-psixoloji
mənasını aça bilmədiniz. Hacı
Həsən ağanın evində sağda və solda iki
qapı vardı. Tamaşanın qəbiristanlıq
epizodunda səhnə fırlanırdı və həmin
qapıların arxa tərəfi nəhəng baş
daşları kimi görünürdü. Şeyx
Nəsrulla məhz həmin baş daşlarından birinin
qarşısında "ölülərin
siyahısını" yazmağı Şeyx Əhmədə
əmr edirdi. Bunun mənasını tam
açmaq fikrim yoxdur, uzun çəkər. Nəzərinizə çatdırım ki,
tamaşanın rəssamı Elçin Aslanov olub və onun bu
işi milli səhnəqrafiyamızda hadisə idi.
18. Qara Qarayevin Tofiq Kazımovu müdafiə etməsindən
danışırsınız. Sizə
xatırladım ki, dediyiniz müdafiə "Ölülər"in
ictimai baxışında olub. Bütövlükdə
tamaşaya deyil, onun bəzi səhnələrinə kəskin
iradları ədəbiyyatşünaslar söyləyiblər.
Xüsusilə tamaşanın əvvəlində
asta-asta fırlanan səhnədə müxtəlif pozalarda
"donub qalan" tiplərə kənardan kədərli
baxışlarla tamaşa edən İsgəndərin - Həsən
Turabovun ifasında səslənən Mirzə Ələkbər
Sabirin "Daş qəlbli insanları neylərdin, ilahi"
şeirinə etiraz ediblər. Halbuki bu
satirik şeir Tofiq Kazımovun tamaşa üçün
müəyyənləşdirdiyi əsas ideyanın leytmotivi təsiri
bağışlayırdı. Tamaşaçılar
və tənqid isə "Ölülər"i sənət
hadisəsi kimi maraqla qarşılayıblar, yüksək qiymətləndiriblər.
Buna əminlik üçün kimdənsə eşitdiyinizə
güvənib danışmaq yox, Cəfər Cəfərovun,
Məmməd Arifin, Xalid Əlimirzəyevin, Osman Mirzəyevin və
Yaşar Qarayevin müxtəlif qəzetlərdə dərc
olunan dərin məzmunlu və təqdiredici
resenziyalarını oxumaq kifayət idi. Bu,
öz yerində, məlumat üçün yazdım.
19.
Deyirsiniz: "Ölülər" tamaşasında onun
musiqisi Qara Qarayevə məxsus idi (Belə cümlə olurmu? - İ.R.). Qara Qarayev ölkədə
ən məşhur şəxsiyyətlərdən biridir.
Sözü keçən insandır,
deputatdır, Sosialist Əməyi Qəhrəmanıdır".
Rahib bəy, nəzərinizə
çatdırım ki, Qara Qarayev Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
fəxri mükafatına 1978-ci ildə layiq görülb.
"Ölülər" isə ondan 12 il
əvvəl oynanılıb. Qara Qarayev
tamaşanın ictimai baxışında qısa
çıxış edib, yaradıcı heyətin bir
üzvü kimi.
20.
Deyirsiniz: "1968-ci ildi. Azərbaycan kinosunun ən
maraqlı ekran əsərlərindən biri
"Uşaqlığın son gecəsi" bədii filmini
xatırlayırsınız. Və o filmdə
insanların, hətta tikintidə çalışan
insanların geyimi yəqin ki, diqqətinizdən
yayınmayıb. İnsanlar çox ciddi
geyimə üstünlük verirlər. Ümumiyyətlə,
cəmiyyət belə geyinir. Və belə
bir zamanda teatr səhnəsində birdən-birə
açıq-saçıq geyim görən insanların
gözləri böyüyür. Söhbət
məhz 1968-ci ildə səhnələşdirilən (?)
Tofiq Kazımovun quruluş verdiyi ən
maraqlı əsərlərdən biri, "Antoni və
Kleopatra" tamaşasından gedir".
Film boyu,
eləcə də burada cümlələrinizin köntöy
quruluşuna yenə toxunmuram...
Rahib bəy!
"Uşaqlığın son gecəsi"
filmində hadisələr Bakıda cərəyan edir və
personajlar da Azərbaycan türkləridir, o dövrün, yəni
1960-cı illərin geyimindədirlər. Vilyam
Şekspirin "Antoni və Kleopatra" tarixi faciəsində
isə hadisələr qədim Misirdə və Roma
imperiyasında baş verir, özü də bizim eradan əvvəlki
dövrlərdən bəhs edir. Roma siyasi və hərbi
xadimi, Yuli Sezarın silahdaşı Mark Antoni bizim eradan əvvəl
83 - 30-cu, Ellinizm Misirinin son kraliçası Kleopatra VII
Filipator b.e.ə 69 - 31-ci illərdə yaşayıblar. Haqqında danışdığınız paltarlar
həmin dövrün dəqiq və xarakterik geyimləridir.
21. Diqqətinizə
onu da çatdırım ki, "Antoni və Kleopatra"
tamaşası Sizin söylədiyiniz kimi 1968-ci ildə
hazırlanmayıb. Bu tamaşanın
premyerası 23 aprel 1964-cü ildə olub və səhnə əsəri
Tofiq Kazımovun baş rejissor kimi ilk möhtəşəm
quruluşu idi. Onu da deyim ki,
tamaşanın tərtibat və geyim rəssamı Tahir Salahov
idi.
Yeri gəlmişkən,
"Antoni və Kleopatra" pyesdir, Sizin
dediyiniz kimi səhnələşdirilməyib. Adətən
iri həcmli nəsr əsərləri (roman, povest), poemalar,
xalq nağılları səhnələşdirilərək
tamaşaya qoyulur. Bunu sözgəlişi
xatırladıram.
22.
Deyirsiniz: "1980-ci il. Tofiq Kazımovun sonuncu
tamaşası. Misir mütəfəkkiri əl
Hakiminin "Karıxmış sultan" əsəridir.
O, bu əsəri hazırlayır...".
Rahib Azəri, nəzərinizə çatdırım
ki, bu tamaşanın premyerası 23 fevral 1980-ci ildə
oynanılıb. Bundan sonra, yəni 27 aprel 1980-ci ildə
Tofiq Kazımov nasir-dramaturq Əkrəm Əylislinin
"Yastı təpə" dramına quruluş verib.
23.
Söyləyirsiniz: Tofiq Kazımovun dəfnində Rafiq
Əzimov məzarlıqda bir qədər kənarda əyləşmiş
Səməndər Rzayevə yaxınlaşır. Gözləri
qan çəkmiş Səməndər ona deyir: "Vəssalam!
Teatr qurtardı". "Bəlkə
həmin məqamda bunlar müəyyən bir hissin təsiri
altında deyilmiş sözlər idi. Ancaq
Səməndər Rzayevin dediklərində böyük bir həqiqət
vardı, teatr bitmişdi".
Necə bitmişdi, Rahib Azəri?! "Yaddaş"ın möhtərəm ssenaristi, rejissoru, aparıcısı, dediyiniz "böyük bir həqiqət vardı" nədən ibarət idi?! Həqiqət odur ki, yenə yanlış, uydurma sözlərlə danışırsınız.
...Tofiq Kazımovun ölümündən sonra cəmi 6 il yaşayan Səməndər Rzayevin özü "bitmiş teatrda" qısa vaxtda Xudayar bəy ("Sizi deyib gəlmişəm", Anar), Fazil Küleyni ("Dəli yığıncağı", Cəlil Məmmədquluzadə), Cığatay ("Məhəbbət yaşadır", Nahid Hacızadə), Mazar bəy ("Közərən ocaqlar", Mirzə İbrahimov), Əmir ("Fəryad", Bəxtiyar Vahabzadə), İbn Yəmin ("İblis", Hüseyn Cavid), Qaraca Çoban ("Torpağa sancılan qılınc", Nəbi Xəzri), Satin ("Həyatın dibində", Maksim Qorki), Sezar Pupf ("Böyük Romul", Fridrix Dürrenmatt) kimi möhtəşəm rollar oynayıb...
...Tofiq Kazımovun vəfatından 43 il ötüb və həmin teatr, yəni Sizin dediyiniz "bitən teatr" özünün 150 illik yubileyinin təntənəli bayramını keçirməyə hazırlaşır...
...Və hazırda 150 yaşlı sənət ocağının truppasında 15 Xalq artisti, 29 Əməkdar artist, kifayət qədər istedadlı gənclər çalışırlar...
P.S. Məsləhət
görürəm İTV bu "filmi" bir daha efirə verməsin.
Ən azı ayıbdı. Tofiq Kazımov kimi klassik
rejissorumuzun zəngin, möhtəşəm
yaradıcılığına göstərilən hörmətsizliyə,
yanlışlıqlarla, səhvlərlə, yalanlarla dolu
primitiv təqdimata daha çox tamaşaçının
baxması yolverilməzdir. Unutmayaq ki, Tofiq Kazımovu,
onun ecazkar yaradıcılığını görməyən
gənclik "Yaddaş" "filmində" deyilənləri
həqiqət kimi qəbul edə bilərlər...
İlham
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2023.- 28 mart.- S.10-11.