Gənc yazıçılar üçün nəzəriyyə dərsi: Naturalizm cərəyanı
Naturalizm ədəbi cərəyan
kimi XIX əsrin ikinci yarısında Fransada yaranıb və proqramlı şəkildə formalaşıb. "Naturalizm"
termini latın dilindən
gəlir, mənası "təbii" deməkdir. Bu cərəyanın
qarşısına qoyulan
başlıca məqsəd
psixoloji və sosial gerçəkliyi bədii əsərlərdə
təbiət elmlərində
istifadə olunan metodlar vasitəsilə təsvir etmək idi. Naturalizm cərəyanının təmsilçiləri
gerçəkliyin və
insan xarakterinin obyektiv, dəqiq və qərəzsiz təsvirinə can atdıqlarını
iddia edirdilər.
Bu cərəyanın nəzəriyyəsinə əsasən,
roman gerçəkliyi necə
var, o cür təsvir etməli, həyatı ideallaşdırmaqdan,
ona bəzək-düzək
vurmaqdan çəkinməlidir. Təbiəti
tədqiq edən romanın qarşısına
sədlər çəkərək
onu məhdudlaşdırmaq
olmaz: roman tarix, fiziologiya, psixologiya, siyasət, sosial iqtisadiyyat, din məsələlərinə
müdaxilə etməlidir.
Naturalizm
anlayışının ədəbiyyatşünaslığa
gətirilməsi isə fransız
yazıçısı Emil Zolyanın adı ilə bağlıdır.
Onun
"Eksperimental roman" məqaləsi
həkim Klod Bernardın "Eksperimental
təbabətin öyrənilməsinə
giriş" əsərinə
əsaslanır. E.Zolya
K.Bernardın müşahidə
və eksperiment haqqında fikir və mülahizələrini
ədəbiyyata tətbiq
edərək
bədii yaradıcılığı
təbiət elmlərinin
XIX əsrin ikinci yarısında əldə
etdiyi nailiyyətlərlə
bir araya gətirməyə çalışmışdı.
E.Zolyanın fikrincə, naturalizm
təbiətə münasibətdə
dəqiq elmlərin
son nailiyyətləri ilə
eyni səviyyəyə
yüksəlməli, Viktor Hüqonun
idealist-romantik "fantasmaqoriyasını"
aradan qaldırmalı
idi.
K.Bernardın "müşahidə göstərir,
eksperiment isə öyrədir" mülahizəsinə
istinad edən E.Zolya romançının
həm müşahidəçi,
həm də eksperimentator olduğu fikrində idi. O vurğulayırdı
ki,
roman yazan yazıçı
"müşahidəçi olaraq faktları müşahidə etdiyi kimi təsvir edir, başlanğıc nöqtəsini müəyyənləşdirir,
personajlarının fəaliyyət
göstərəcəyi və
hadisələrin cərəyan
edəcəyi möhkəm
zəmini hazırlayır.
Sonra o, eksperimentatora çevrilir və eksperiment aparır - yəni konkret əsər çərçivəsində personajları hərəkətə
gətirir, əsərdə
baş verən hadisələrin ardıcıllığının
tədqiq olunan hadisələrin məntiqinin
tələb etdiyi kimi tam eyni olacağını
göstərir".
Fransız ədəbiyyatında E.Zolyadan
sonra yazıb-yaradan yazıçılar bu cərəyana yeni rənglər əlavə
elədilər. Gi de Mopassan romanlarında
öz tərcümeyi-hal
faktlarından daha çox istifadə etdi, Alfons Dode
naturalizmə satira və yumoru gətirdi.
Keçən əsrin əvvəllərində
dünya ədəbiyyatında
naturalizm yenidən canlandı. Almaniyada Q.Hauptmanın, İsveçdə
C.Strindberqin, Rusiyada M.Qorkinin, A.Kuprinin, İ.Buninin, ABŞ-da T.Drayzerin, C.Londonun və C.Steynbekin yaradıcılığına naturalizmin
təsirlərini görmək
mümkündür.
Ədəbiyyatşünaslıqda belə bir yanaşma
da mövcuddur ki, naturalizm realist metodun zirvəsi idi və ədəbiyyat
bu zirvəni fəth edəndən sonra realist metod tərəddüd keçirməyə
düçar oldu.
Xüsusilə Birinci Dünya
müharibəsi kimi qlobal fəlakət gerçəkliyin realist və
romantik ölçülərə
sığmayan qatma-qarışıq
mahiyyətini üzə
çıxartdı, hər
hansı bir nəzəriyyə ilə
izah etməyin mümkün olmadığını
ortaya gətirdi.
Beləliklə, ədəbiyyatda digər cərəyanların,
gerçəkliyə fərqli
pəncərələrdən baxmağın yolu açılmış oldu.
Emil Zolyanın naturalizm
cərəyanının nəzəri
əsasını təşkil
edən "Eksperimental
roman" məqaləsindən iki hissəni öz tərcüməmdə
diqqətinizə təqdim
edirəm.
Məti
OSMANOĞLU
525-ci qəzet.- 2023.- 29 mart.- S.13.