Kinomuzun aprel tezisləri
Aprelin 20 və 21-də "Heydər Əliyev-100"
yubiley tədbirləri çərçivəsində Mədəniyyət
Nazirliyi və Heydər Əliyev Mərkəzinin birgə təşkilatçılığı
ilə keçirilən "Azərbaycan kinosu - 125:
Reallıq, çağırışlar və hədəflər"
kinoforumu təkcə kinonun problemlərinin, problemlərin həlli
ilə bağlı təkliflərin bu sahədə
çalışanların öz dilindən səsləndirilməsi
və mövcud durumun dəyərləndirilməsi məqsədi
güdmürdü. Bu, həm də Mədəniyyət Nazirliyinin yeni rəhbərliyinin
iş üslubunun perspektivdə necə olacağının
bir növ anonsu idi. İlk dəfəydi, nazirlik
səviyyəsində kino adamlarına öz fikirlərini
açıq söyləmək imkanı verilirdi.
Bütün panellərdə açıq mikrofonlar, nazir Adil Kərimlinin
ikigünlük tədbirdə sonadək iştirakı,
çıxışları diqqətlə dinləməsi və
forumun media nümayəndələrinə açıq
olması ondan xəbər verirdi ki, yeni rəhbərlik ictimai
müzakirələrdən çəkinmir, problemlərin həllinə
maraqlıdır və bu istiqamətdə peşəkarların
dəstəyinə arxalanır. Forumdan öncə
ünsiyyətdə olduğum kinematoqrafçı
dost-tanışlar tədbirə skeptik yanaşsalar da (nəticə
verməyəcəyi ehtimalından dolayı), forumdan sonra
şübhələrin xeyli azaldığını
müşahidə etdim. Bu mənada forum əsas
məqsədinə çatdı və bir kinotənqidçi
kimi reallıqların daha aydın üzə
çıxması, həqiqətlərin səslənməsi
və vacib çağırışların olması
baxımından forumu uğurlu sayıram.
Bu yazımda isə kinoforumda mühüm
saydığım məqamlarla bağlı fikirlərimi
bölüşməyə çalışacağam.
İkigünlük forumun ideologiyaya həsr olunan birinci
panelində mövzudan müəyyən yayınmalar oldu. Kinoda ideoloji
kontekstin geniş spektri əhatə etdiyini nəzərə
alsaq, panel iştirakçılarının bir qisminin
ideologiya haqqında təsəvvürlərinin
yarımçıq və yanlış olduğu meydana
çıxdı. Halbuki, hazırkı vəziyyətdə
ideoloji istiqamətdə atılacaq ilk zəruri addım kino sənətinin
əvvəlki nüfuzunu və statusunu qaldırmaqdır.
Və ideologiya deyəndə filmlərin
hansı dildə çəkilməsindən, səslənməsindən,
dövlətçilik ideyalarının ekranda əksindən
çox, sözün geniş mənasında kinoprosesin fasiləsiz
dinamika ilə inkişafını, dövlətin dəstəyilə
film istehsalının çoxalmasını, rəqabətin
stimullaşdırmasını nəzərdə tuturam. Bu diksursu panel çıxışlarında Teymur
Hacıyev, Rafiq Quliyev, Oleq Səfərəliyev və digərləri
də səsləndirdilər. Kinoproses canlansa, kino dili,
forma və üslublar da formalaşar, praktik iş peşəkarlar
da yetişdirər, çoxjanrlılıq da təşəkkül
tapar, müəlliflə tamaşaçı arasında əlaqələr
də yaranar və nəhayət, kinonun dövlətdən
asılılığı minimuma enər.
Panellərdə bir neçə dəfə gənclərin
xaricdə təhsil məsələsi qabardıldı. Əbülfəs Qarayevin rəhbərliyi
dövründə istər nazirliyin dəstəyi ilə, istərsə
də müstəqil şəkildə xaricdə kino təhsili
alan tələbələrimiz olsa da, məzunların-debütantların
özünü ifadə etməsinə şərait
yaradılmayıb. Debütantların film çəkməsinə
qrantlar ayrılması ideoloji diskursun vacib aspektlərindəndir.
Ümumilikdə, film istehsalı kinomuzun real
potensialını aşkarlayar, sonrakı inkişaf istiqamətləri
haqqında aydın təsəvvürlər
formalaşdırmış olar.
İdeoloji
kontekstdə digər vacib faktorlar - 44 günlük müharibə,
əldə etdiyimiz Qələbə, ümumiyyətlə,
Qarabağ müharibəsinin unikal insan hekayələri ilə
ekranda həlli, həmçinin, forumda ötəri toxunulan
uşaq kinosu, animasiya, tarixi-sənədli filmlər kino siyasətinin
əsas xətləri olmalıdır. Bir daha xatırladım
ki, büdcədən ayrılmış maliyyəyə nazirlik
ötən iki il ərzində Qarabağ
mövzusunda bir dənə də olsun tammetrajlı bədii
film istehsal etməyib.
Bir az əvvəldə kinonun statusu, nüfuzu məsələsinə
təsadüfən toxunmadım.1990-cı illərdə
ölkənin kino sistemi dağılandan sonra sahibkarlar ciddi
filmlərə maliyyə ayırdığı halda, bu gün
iş adamlarının təsəvvüründəki kino daha
çox yüngül komediyalardan ibarətdir. Ona
görə kinonun statusunun qaldırılması nazirliyin kino
siyasətinin əsaslarından birini təşkil etməlidir.
Həmin
paneldə rejissor Elxan Cəfərov bildirdi ki, yüksək
keyfiyyətli iş üçün müasir avadanlıqlar
alınmalı, istehsalat qrupu üzvlərinin sayı təxminən
100 nəfərə yaxın olmalıdır. Bizim problemlərimizdən
biri kinoya münasibətdə plankanı çox yüksək
götürməyimiz və onu niyəsə mütləq
şəkildə Hollivud kino sənayesi ilə müqayisə
etməyimizdir. Halbuki hazırkı şərtlər
azbüdcəli filmlərin istehsalına hədəflənməyi
və kiçik mobil qruplarla işləməyi diktə edir.
Gürcüstan, Qazaxıstan kino sənayesində
də azbüdcəli filmlərin istehsalı prioritetlərdən
biridir. Müasir avandanlıqlara gəlincə,
özəl prodakşnlar ölkədə avadanlıq
bazarının əlverişli olduğunu söylədilər.
Birinci paneldə iştirakçılar "Milli kinoda
mövzu seçimi, cəmiyyətin gözləntisi və
dövlət sifarişi" mövzusu ilə bağlı
sualları tam cavablandıra bilmədilər. Aydındır
ki, Qarabağla bağlı sosial sifariş mövzuların
başında gəlir. Lakin cəmiyyətin
ekranda görmək istədiyi digər hekayələr,
süjetlər nələrdir, qəhrəmanlar kimlərdir
sualına cavab tapmaq araşdırmaların
aparılmasını, sorğuların keçirilməsini zəruri
edir. Cəmiyyətin hansı mövzulara tələbatının
olduğunu yerli filmlərin nümayişi zamanı əldə
olunacaq statistik məlumatların sayəsində də ortaya
çıxarmaq mümkündür.
Forum boyu
təkrar səslənən, ayrı-ayrı vaxtlarda mediada,
müzakirələrdə kino adamlarının, kino tənqidçilərin
vurğuladığı aşağıdakı məsələlər
üzərində xüsusi dayanmağa ehtiyac görmürəm:
qanunvericiliyin dəyişməsi, vergi güzəştlərinin
tətbiqi, kino idarəçiliyi sisteminin təfəkkürcə
modernizasiyası, ssenari seçimində obyektiv
ölçü meyarlarının müəyyənləşdirilməsi, kino ilə ədəbiyyat, musiqi, təsviri
sənət arasında bağların bərpası, Nizami Kino
Mərkəzinin qapılarının yaradıcı adamlara
daim açıq olması, telekanalları film istehsalına təhrik,
kinoprokat sistemi və s.
İndi də
forumda mühafizəkar kinematoqrafçılar tərəfindən
kommersiya kinosunun tənqidi, tamaşaçı
zövqünü korlaması və festivalda ölkəmizi
"pis göstərdiyinə" görə gənc
rejissorları qınaması barədə bir neçə kəlmə...
Kommersiya məqsədilə istehsal edilən çox
filmlərin sərt tənqidçisi olmuşam və eyni
zamanda "Fokus" jurnalına bu sahə ilə bağlı
araşdırma yazısı yazmışam. Kommersiya kinosunu hədəfə
alan adamların bir qismi dövlət büdcəsi hesabına
rəflərdə tozlanan aşağı keyfiyyətli layihələr
həyata keçirəndə, kinoya ayrılmış
milyonların səmərəsiz xərclənməsinə
susanda, kommersiya
film istehsalçıları müstəqil maliyyə ilə
film çəkib, kino sənayesini formalaşdırmağa
çalışır, tamaşaçını
kinozallarına gətirirdilər. Son bir neçə
ildə yenə də müstəqil maliyyə hesabına
kinoteatra çıxan filmər arasında janr və keyfiyyət
dəyişikliyi görünür. Təəssüf
ki, ötən illər ərzində dövlət büdcəsindən
ayrılan maliyyə hesabına kino sənayesini
stimullaşdıracaq bir addım belə atılmayıb.
Beynəlxalq festivallarda ölkənin pis göstərilməsinə
dair iddialara gəlincə, ortaya konkret faktlar qoyulmadı və
fikirlər əsaslandırılmadı.
İkinci paneldə "Yaradıcılıq. Azərbaycan
kinosunun perspektivləri" məsələsi müzakirə
olundu. Panelin alt mövzularından biri "Kinofestivallar və
kinofondlar - müştərək istehsal üçün zəruri
platforma" olsa da, iştirakçılar arasında nədənsə
yerli festivalların nümayəndələri, prodüserlər,
həmçinin, müstəqil filmləriylə əhəmiyyətli
festival təcrübəsinə malik (Hilal Baydarov və Elvin
Adıgözəl) kinematoqrafçılar gözə dəymədilər.
Üstəlik, bəzi
iştirakçıların
hazırlıqsızlığı, məlumatsızlığı
səbəbindən panel o qədər də məhsuldar
olmadı. "Müəllif kinosunda
uğur meyarları" altmövzusu isə kinonun mövcud
situasiyasında aktual görünmür. Oleq Səfərəliyev
haqlı vurğuladı ki, müəllif kinosu kinosənayedə
axırıncı məsələ olmalıdır:
"Ən vacib məsələ tamaşaçını
kinoteatra qaytarmaqdır".
Panel
iştirakçılarının bir qisminin düzgün
seçilməməsi səbəbindən satış
potensialı az olan filmlər
üçün dəstək sisteminin necə qurulması ilə
bağlı suala da konseptual cavab ala bilmədik.
Panelin ikinci günü "Biznes. Kino və digər
audiovizual əsərlərin maliyyələşməsinin
prinsip və mexanizmləri" mövzusu adı ilə baş
tutan müzakirələr daha məhsuldar idi və
qızğın diskussiyalarla yadda qaldı.
"Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının direktoru Nazim Hüseynov qurumun dövlət
büdcəsindən məhrum edilməsi təklifinə,
standartlara cavab verməməsi, monopolist olması ilə
bağlı iddialara faktlarla cavab verdi.
Nazirliyin
sifarişi ilə çəkilən filmlərin istehsalının
"Azərbaycanfilm"ə həvaləsini, nəticədə
monopolist vəziyyətin yaranmasını yazılarımda həmişə
tənqid eləmişəm. Lakin monopoliya,
özəl prodakşnlara ögey münasibət, onların
istehsalat prosesindən kənarlaşdırılması "Azərbaycanfilm"in
yox, nazirliyin kinoya məsul məmurlarının səmərəsiz
fəaliyyətinin nəticəsi olub. Səmərəsiz
fəaliyyət Nazim Hüseynovun son 5 il ərzində
dövlət büdcəsindən ayrılan maliyyədən
qurumun payına düşən hissəsinin hesabatında da
aydın göründü: müxtəlif illərdə
dövlət büdcəsindən ümumi maliyyənin az hissəsi
kinostudiyaya gedib. Ötən il N.Hüseynov
keçirdiyi mətbuat konfransında layihələrə
ayrılan büdcələr barədə açıqlama
vermişdi. Kinostudiyanın bazasında
reallaşan, lakin kinomuza elə bir faydası dəyməyən
385 min manatlıq Interact Film Lab layihəsi məhz audiovizual
şöbənin rəhbərliyinin layihəsi idi. Bu mənada,
milyonların hara xərcləndiyini sorğulamayan bəzi kino
adamlarının milli kinonun problemini, az
qala, yalnız "Azərbaycanflm" kinostudiyasında
görməsi absurddur.
O ki
qaldı "Azərbaycanfilm"in gələcəkdə
hansı modeldə fəaliyyət göstərməsinə,
bu məsələdə keçmiş sovet
respublikalarının özünü doğrultmuş təcrübələrindən
yararlana bilərik. Azərbaycan
Kinematoqrafçılar İttifaqında serial ssenaristləri
ilə müzakirə keçirəndə, onlar audiovizual məhsulların
çəkilişi zamanı məkan qıtlığı
problemindən danışdılar və qeyd elədilər ki,
çatışmayan məkanlar əsasən təyyarənin,
metro və şəhərlərarası qatarların
içi, həbsxanalar, polis şöbələridir. Analoji pavilyonların tikilməsi üçün
"Azərbaycanfilm" unikal yerdir, maliyyəni subsidiyalar,
kredit yoluyla həll edərək yüksək keyfiyyətli
pavilyonlar tikilə bilər.
Azərbaycan
Kinematoqrafçlar İttifaqının katibi Əli İsa
Cabbarov forumdakı çıxışında investorlara film
istehsalına maliyyə ayırması üçün
siqnalın verilməsi və nazirliyin kino mesenatları
üçün medal təsis etməsi kimi maraqlı təklif
irəli sürdü, Hesablama Palatası, Vergi Xidməti ilə
kino istehsalçıları arasında hesabatlılıqda, sənədləşmədə
anlaşılmazlıqların yaranmamasından ötrü birgə
işçi qrupunun film istehsalçıları
üçün broşür və məlumat
kitabçası hazırlaması
mümkünlüyünü diqqətə
çatdırdı. "Ultra" prodakşının rəhbəri
Pərviz Məmmədov isə Mədəniyyət Nazirliyinin
İqtisadiyyat Nazirliyi və Vergi Xidməti ilə birgə
komissiyasının yaradılması, hüquqşünas
Fikrin Bəktaşi kino qanunu layihəsinin ictimai müzakirəsinin
keçirilməsi kimi praktik təkliflər səsləndirdilər.
Dördüncü paneldəki "Azərbaycan kinosuna
beynəlxalq təcrübənin tətbiqi" mövzusundan
isə danışmağa ehtiyac görmürəm. Ona görə
ki, internet resurslarında bu barədə informasiya çoxdur və
kino sahəsinin hər ölkədə olduğu kimi, bizdə
də spesifikliyini nəzərə alaraq, müxtəlif kino
modellərinin uyğun cəhətlərindən yararlanmaq
olar.
Ümumiyyətlə,
forum bir sıra məqamlarda kino ictimaiyyətinin yekdil fikirdə
olduğunu göstərdi: kinonun idarə edilməsindəki
natamamlıq, film istehsalına ayrılan vəsaitlərin
düzgün xərclənməməsi, bu sahənin idarəçiliyində
menecerlərə üstünlük verilməsi və s.
Kino sahəsində keçmiş problemlərin təkrarlanmaması
üçün həm də bir cəza mexanizmi tətbiq
edilməli, maliyyəni səmərəli xərcləməyən,
işinin öhdəsindən gələ bilməyən məmurlar
cəzalanmalıdır ki, gələcəkdə bu sahəyə
rəhbərlik edəcək şəxslər sələfləri
kimi öz məsuliyyətini anlamayıb kinomuzun başında
turp əkməsinlər.
Sevda
SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2023.- 6 may.- S.12;13.