Qurtuluşdan intibaha
Azərbaycanın
müstəqil dövlət kimi mövcudluğunun
böyük sual altında olduğu 1993-cü il
tariximizin, bəlkə də, ən mürəkkəb anı
idi. Yaşı minilliklərlə ölçülən bir
xalqın tarixində bir ili an da adlandırmaq olar, ancaq bu an həlledici
an idi, "olum, ya ölüm" dilemması
qarşısında qalan bir ölkənin, "Sadval" hərəkatından
"Talış Muğan Respublikası"na, Gəncədəki
qan qoxulu qiyamdan ermənilərin işğalçılıq
siyasətinə kimi məkrli niyyətlərin, xaos və
anarxiyanın burulğanında çabalayan bir məmləkətin
taleyinin həll olunduğu an idi. O dövrün siyasi mənzərəsini
daha aydın təsəvvür etmək üçün Azərbaycanın
tanınmış ictimai-siyasi xadimi Həsən Həsənovun
müsahibələrindən kiçik bir hissəni hörmətli
oxuculara çatdırmaq istəyirəm:
"- Heydər Əliyev 1993-cü ildə hakimiyyətə
gəlməsəydi, Azərbaycanın taleyi necə olardı?
-
Yaranmış gərginlik arta və nəticəsi
acınacaqlı, hətta xalqımız üçün
çox faciəvi ola bilərdi. Daxildə parçalanma daha da sürətlənmişdi.
Vətəndaş müharibəsi geniş
miqyas ala bilərdi. Sonralar, Heydər
Əliyevin hakimiyyətə qayıdışını
parlamentdə müzakirə edib, o günü bayram elan etmək
istəyəndə, bəziləri deyirdi ki, "nə
üçün biz onun qayıdış tarixini Qurtuluş
Günü kimi qeyd etməliyik? Biz nədən
qurtulmuşuq?" Onda mən parlamentdə
çıxış etdim və bu günün nə
üçün bayram kimi qeyd edilməsini şərtləndirən
25-dən çox səbəb göstərdim. Heydər Əliyev gəlməsəydi, bəlkə
də Azərbaycandan sınıq-salxaq vəziyyətdə nəsə
qalardı. Sonra belə bir ölkəni
dünya normal dövlət kimi qəbul edərdimi?
Çətin..."
Ali Sovetin
Sədri kimi 1993-cü il 15 iyun tarixində
parlamentdəki ilk çıxışında Heydər
Əliyev qarşıda dayanan bir çox vəzifələr
haqqında danışdı. Onların
sırasında dövlət müstəqilliyinin qorunması və
möhkəmləndirilməsi; Ermənistan tərəfindən
işğal olunmuş torpaqların azad edilməsi; ölkədə
demokratik inkişaf və siyasi plüralizmə nail olunması;
dövlət quruculuğu prosesində demokratik prinsiplərin və
qanunçuluğun təmin edilməsi; bazar iqtisadiyyatı
sisteminin formalaşdırılması və inkişafı məsələlərini
xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Tarixi
proseslərin sonrakı gedişi göstərdi ki, Heydər
Əliyev həm Ali Sovetin Sədri, həm də sonrakı illərdə
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti kimi daim xalqına
arxalanaraq və zəngin dövlətçilik təcrübəsinə,
uzaqgörən siyasətinə söykənərək
çox qətiyyətli, müdrik və effektli idarəçilik
həyata keçirdi, Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini
və milli inkişafını təmin etdi, respublikada
demokratik dövlət quruculuğu, siyasi plüralizm, vətəndaş
cəmiyyəti və bazar iqtisadiyyatı prinsiplərini
dönməz hala gətirdi, ölkəni dinamik inkişaf
yoluna çıxardı və öz adını xalqımızın dövlətçilik
tarixinə müstəqil, demokratik Azərbaycan dövlətinin
banisi və lideri kimi həkk etdi. Müstəqilliyimiz
dönməz, əbədi xarakter aldı, erməni təcavüzünün
qarşısı alındı və ölkəmizin ərazi
bütövlüyünü təmin etmək uğrunda
aparılan mübarizə real bəhrələr astanasına gəlib
çatdı.
Digər mühüm nəticə isə ondan ibarətdir
ki, qeyd olunan mərhələdə yaradılmış sabit
siyasi durum, mənəvi-psixoloji mühit şəraitində
Azərbaycanın gələcək milli inkişaf
strategiyası müəyyənləşdirilmiş, bu sahədə
həyati əhəmiyyət kəsb edən bir çox diqqətəlayiq
tədbirlər həyata keçirilmişdir. Heydər
Əliyevin siyasi hakimiyyətə qayıdışı
1988-1993-cü illərdə Azərbaycanda yaranmış
iqtidarsızlığa, hərc-mərcliyə son qoydu və
eyni zamanda, iki əsas amili üzə çıxardı.
Birincisi, hakimiyyətin
naşı və vassal düşüncəli dairələrin
əlində olmasının Vətən üçün,
xalq üçün təhlükə yaratmasını;
ikincisi, Azərbaycanda siyasi hakimiyyəti ələ keçirmək
naminə xarici qüvvələrdən dəstək almaq niyyətində
olanların iflasının qanunauyğunluğunu.
Bəli,
Azərbaycan xalqı 1993-cü ilədək iqtidarda olmuş
dairələrin xəyanətini,
naşılığını, hakimiyyət hərisliyini və
əsassız ambisiyalarını əyani şəkildə
gördü, kimin kim olduğunu bir daha dərk
etdi. Tarixi gerçəklik bir daha təsdiq etdi
ki, xalqın istək və iradəsini heç nə ilə -
yalan və şantajla, silah və zor gücünə
sındırmaq olmaz. Xalqın iradəsi,
istəyi və məhəbbəti ilə siyasi hakimiyyətə
qayıtmış Heydər Əliyev Azərbaycan
xalqının müdrik lideri olaraq Əliyevçilik ideologiyasını
- Azərbaycan dövlətçiliyinin təməl prinsiplərini
özündə əks etdirən ideologiyanı bizlərə
bəxş etmişdir. Müstəqil Azərbaycanın
təməl prinsipi olan Əliyevçiliyin əsas qayəsini
müstəqillik, azərbaycançılıq, dövlətçilik,
respublikaçılıq, ədalətlilik, demokratiya, milli tərəqqi,
bəşərilik və bu kimi digər dəyərlər təşkil
edir.
Yaradılan dayanıqlı siyasi sabitliyin ardınca
iqtisadiyyatda tənəzzülün cilovlanması, maliyyə
nizam-intizamının yaradılması, aqrar islahatların həyata
keçirilməsi, yeni iqtisadi sistemə keçidi təmin edən
cəsarətli addımların atılması həm də Azərbaycanın
müstəqil dövlətçiliyini möhkəmləndirən
əsasların yaradılması demək idi. Ölkəmizə yönəlmiş
müxtəlif təzyiq və təhlükələrin dəf
edilərək birdəfəlik neytrallaşmasında Heydər
Əliyev dühasının məhsulu olan neft
strategiyasının müstəsna rol oynadığını
xüsusi qeyd etməyə ehtiyac var. Məhz onun sayəsində
Azərbaycan uğurlu tarazlaşmış xarici siyasət
yeritmək manevri qazana bilər, iqtisadiyyatını dirçəltmək,
genişmiqyaslı sosial layihələri həyata keçirmək
üçün güclü dəstək əldə edə
bilərdi.
Heç şübhəsiz, ölkəmizin regionda lider
dövlətə çevrilməsi, dünyanın ən
dinamik iqtisadiyyatına malik olan ölkə adını şərəflə
daşıması, Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə
rolunun və əhəmiyyətinin hissolunan dərəcədə
artması və digər çoxsaylı uğurlarımız
Heydər Əliyevin neft strategiyası ilə birbaşa
bağlıdır.
Dövlət
müstəqilliyimizin möhkəmlənməsində və
xalqımızın taleyində neft strategiyasının nə
qədər böyük əhəmiyyət
daşıdığını Prezident İlham Əliyev Yeni
Azərbaycan Partiyasının III qurultayındakı nitqində
lakonik şəkildə belə ifadə etmişdir: "Heydər
Əliyevin neft strategiyasının icrası nəticəsində
ölkəmizə milyardlarla dollar xarici sərmayə gətirilibdir.
Əgər 1994-cü ildə, o çətin şəraitdə
"Əsrin müqaviləsi" imzalanmasaydı, ondan
sonrakı dövr ərzində bütün infrastruktur layihələri
həyata keçirilməsəydi, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin
tikintisinə başlanmasaydı, bu gün Azərbaycanda
iqtisadi inkişafdan, ümumiyyətlə, söhbət gedə
bilməzdi. Azərbaycanın bir çox sahəsi
məhz "Əsrin müqaviləsi"ndən sonra
inkişaf etməyə başladı. Bu müqavilə
bir növ bütün iqtisadi inkişaf üçün
möhkəm təkan verdi. Azərbaycanın
qarşısında duran sosial məsələlər daha da
uğurla həll olunmağa başladı".
Yeri gəlmişkən,
Amerika Birləşmiş Ştatlarının Azərbaycandakı
sabiq səfiri Riçard Kozlariçin 2019-cu ildə verdiyi
müsahibələrin birində "Əsrin Müqaviləsi"
ilə bağlı danışdığı çox
maraqlı faktları oxucuların diqqətinə
çatdırmaq istəyirəm:
"1994-cü
ildə ABŞ-la yanaşı, Türkiyə və Rusiya
şirkətlərinin də hasilatın pay bölgüsü
sazişində iştirakı, Sovet İttifaqının
dağılmasından sonrakı bir neçə il ərzində
bu tarixi rəqiblər arasında əlaqələrin nisbətən
yaxşılaşdığı dövrə təsadüf
edirdi.
1990-cı illərdə Rusiyanın iqtisadi baxımdan
geriləməsi və Çeçenistandakı müharibə
kimi siyasi böhranla üzləşməsi onu ABŞ və
Avropa ölkələrinin Xəzər dənizindəki fəal
iştirakına böyük əngəl yaratmasına imkan
vermirdi. Rusiyanın bu müqaviləyə münasibətini
yumşaldan digər məqam isə onun da iştiraka dəvət
olunması idi.
Müqavilə
nəticəsində yaradılan Azərbaycan Beynəlxalq
Əməliyyat Şirkəti (ABƏŞ) konsorsiumuna ABŞ,
Birləşmiş Krallıq (Britaniya), Rusiya, Türkiyə,
Norveç, Yaponiya və Səudiyyə Ərəbistanının
neft şirkətləri daxil oldu. Bu, çox
mükəmməl bir hadisə idi. Kommersiya
və geosiyasi baxımdan Azərbaycanda həm hakimiyyət, həm
də ARDNŞ-in idarəçiliyi baxımından mükəmməl
bir təsadüf idi. Çox çətin
idi, lakin nəticəsi də çox müsbət oldu. Biz, nə qədər istəsək də, onu 21-ci əsrdə
təkrarlaya bilmərik".
Qeyd etmək lazımdır ki, dahi şəxsiyyət
demokratikləşmə prosesinin iqtisadi inkişafda rolunu daim
önə çəkirdi. Bu fikir də daim
bildirilirdi ki, iqtisadiyyatı güclü olan dövlət hər
şeyə qadirdir. İqtisadi tərəqqi
digər sahələrin inkişafı üçün əsasdır.
Müstəqillik əldə etdikdən sonra
öz sərvətlərinin tam sahibi olan Azərbaycan
xalqının gələcəyini düşünən və
ölkənin iqtisadi inkişafı üçün ən səmərəli
yollar axtaran Ümummilli lider Heydər Əliyevin uzaqgörən
siyasətinin əsasında neft amilindən istifadə etməklə
Azərbaycanın dünya iqtisadi bazarına inteqrasiyası
kimi önəmli məsələ dayanırdı. Neft strategiyasını müəyyənləşdirməklə
Azərbaycanın tarixində yeni bir mərhələnin
başlanğıcı qoyuldu. "1994-cü
ildən Azərbaycan özünün yeni neft
strategiyasını həyata keçirir və bu
strategiyanın da əsas prinsipləri Azərbaycanın zəngin
təbii sərvətlərindən Azərbaycan
xalqının rifahı naminə daha səmərəli istifadə
etməkdən asılıdır". Ulu
öndərin proqram xarakterli bu sözləri tək neft sənayesinin
deyil, iqtisadiyyatın bütün sahələrinin inkişaf
yollarını aydın göstərir.
Ancaq bir həqiqət də var ki, super dövlətlərin
maraqlarının kəsişdiyi Azərbaycan və onun neft
ehtiyatları ölkəmiz üçün daim problemlər
yaratmış, müstəqillik əldə etdikdən sonra həmin
dövlətlərin siyasi ambisiyaları neft müqavilələrinin
imzalanmasına daim maneçilik yaratmışdır.
Azərbaycanda 90-cı illərin əvvəllərində
baş verən dövlət çevrilişləri, hakimiyyətin
tez-tez dəyişməsi, müxtəlif qüvvələrin
ayrı-ayrı dövlətlərin maraqlarına uyğun
dövlət başına keçməsi balanslı bir siyasət,
bu qüvvələri neytrallaşdırmağı bacaran
yanaşma tələb edirdi. Əlbəttə,
əsas məsələ Azərbaycan neftinə kimin
"sahiblik" edəcəyi idi. Bu məsələ ilə
əlaqədar bir müddət Prezident Katibliyinə rəhbərlik
etmiş politoloq Eldar Namazovun verdiyi müsahibədən bir
hissəni oxuculara təqdim etmək istəyirəm: "Qərb
şirkətləri ilə danışıqlar uzun çəkdi.
Hələ sovetlər dövründə Azərbaycanın
rəhbəri Ayaz Mütəllibov SSRİ rəhbərliyini Qərbin
neft şirkətlərinin Xəzərdəki yataqlarda neft
hasilatı ilə bağlı kontraktlar bağlamağa
razı salmışdı. Bu haqda SSRİ
Nazirlər Sovetinin və Mərkəzi Komitənin xüsusi qərarı
vardı. Sovetlər
dağılırdı, böhran dərinləşirdi, o
şəraitdə Azərbaycana güzəşt edildi. Həmin dövrdən Qərb şirkətləri Azərbaycana
gəlməyə, neft yataqları ilə bağlı
danışıqlara başladılar.
Ayaz Mütəllibov getdi və Əbülfəz
Elçibəy dövründə danışıqlar daha
intensiv şəkildə davam etdirildi. Ancaq məlum oldu ki,
yenicə müstəqillik qazanan Azərbaycanın Qərbin
neft şirkətləri ilə müqavilə bağlaması
Rusiyanın maraqlarına ziddir, ölkə rəhbəri Boris
Yeltsin və komandası bunun əleyhinədir. Bunun qarşısını almaqdan ötrü həm
siyasi, həm diplomatik, həm də hərbi yollardan istifadə
edirdilər.
Həmin dövrdə Rusiyanın Ermənistana hərbi dəstək
verməsini, Dağlıq Qarabağ müharibəsində
faktiki Ermənistan tərəfdə döyüşməsini
nəzərdə tuturam. 1993-cü ilin sonu, 1994-cü ilin əvvəllərində
bir çox hərbi əməliyyatın məqsədi məhz
bu kontraktların qarşısını almaq idi. Artıq o zaman Heydər Əliyev hakimiyyətdə
idi. Bununla belə, o,
danışıqları dayandırmadı. 1994-cü ilin əvvəllərində
danışıqlar yekunlaşmaq üzrə idi. Amma həmin ilin fevralından mayın 14-də atəşkəs
imzalanana qədər ermənilərin Tərtər və Bərdə
istiqamətində aramsız hücumları oldu. Məqsəd neft kontraktlarının
imzalanmasını önləmək idi. Rusiya
çalışırdı ki, ermənilər gələcək
neft kəmərinin keçəcəyi ərazilərə
yaxınlaşsın, oranı zəbt etsinlər. Moskva bunu heç gizlətmirdi də".
Dünyada elə dövlət yoxdur ki, müəyyən
qədər təbii sərvətlərə malik olmasın. Azərbaycan
isə payına düşən sərvətlərin zənginliyinə,
strateji əhəmiyyətinə görə fərqlidir.
Bu gerçəkliyi də unutmaq olmaz ki, təbii
ehtiyatlardan düzgün istifadə edildikdə, o, zəngin sərvətə
çevrilir. Neft strategiyasının əsasını
da bu prinsiplər təşkil edir. Neft
strategiyasının əsasını təşkil edən Xəzərin
Azərbaycan sektorundakı karbohidrogen ehtiyatlarından səmərəli
istifadə, xarici ölkələrin tanınmış neft
şirkətləri ilə birgə fəaliyyətə əsaslanan,
neft və təbii qaz hasilatının
artırılmasını təmin edən yeni yataqların kəşf
olunub birgə işlənməsi istiqamətində
görülən işlər miqyasına və geosiyasi əhəmiyyətinə
görə yeni mərhələlər üzrə davam
etdirilirdi. Təbii ehtiyatların xalqa məxsusluğunu
sözdə deyil, əməldə göstərilməsinin tərəfdarı
olan Heydər Əliyev Dövlət Neft Fondunu yaratmaqla əldə
olunan gəlirin şəffaf və ədalətli
bölünməsini təmin etdi.
Tarixi İpək yolunun bərpası da Heydər
Əliyevin xalqımız və bütün Türk
dünyası qarşısında gördüyü ən
böyük işlərdən biridir. Həmin yolun bərpasına
həsr edilmiş beynəlxalq konfransın məhz Azərbaycanda
və Ulu öndərin təşəbbüsü sayəsində
Avropa Birliyi komissiyası ilə birgə həyata keçirməsi
təsadüfi deyildir. Bütün bunların səmərə
və faydasının perspektivlərini əvvəlcədən
görən, İpək yolu strategiyasının
hazırlanmasını zəruri hesab edən Ümummilli lider
haqlı olaraq mötəbər yığıncaqlarda qeyd
edirdi ki, on beş ildən bəri həyata
keçirilən TRASEKA proqramı artıq öz
faydasını verir. Yəni kommunikasiya xətləri,
Avropa-Qafqaz-Asiya nəqliyyat dəhlizi magistralının
yaradılması və s. həyata keçirilən tədbirlər
özü iqtisadi fayda gətirir. Azərbaycan
respublikası üçün "İpək Yolu"
strateji cəhətdən əhəmiyyətlidir. Dünyanın 33 ölkəsi "İpək
Yolu" ətrafinda yerləşir. Azərbaycanın
həmin ölkələrlə iqtisadi, siyasi, mədəni əlaqələri
milli mənafeyə uyğun həyata keçirilir. Yalnız xarici ölkələrin məhsulları
deyil, həm də öz təbii sərvətini ixrac etmək,
yüksək texnologiya yaratmaq cəhətdən əlverişlidir.
Nəqliyyat - kommunikasiya infrastrukturunu, dəmir
yolu, avtomobil, dəniz yolu, boru kəməri, telekommunikasiya
dövlətlərarası əlaqələri daha da genişləndirir.
"İpək Yolu"nun bərpası ilə
regional münaqişələrin həlli, enerji təchizatı,
infrastruktur dəyişikliklər, ekologiyanın qorunması,
ticarətin inkişafı həyata keçirilir.
Belə gərgin
iş şəraitində çalışan Ulu öndərin
yorulmaz fəaliyyəti zamanı daim onun yanında olan
adamlardan biri də şəxsi fotoqrafı Rafiq Bağırov
idi. Hörmətli oxucularımız üçün
maraqlı olacağını və dahi şəxsiyyətin
portret cizgilərinə daha bir çalar əlavə edəcəyini
nəzərə alaraq Rafiq müəllimin verdiyi müsahibələrdən
bir hissəni təqdim etmək istəyirəm:
"Heydər Əliyevin gündəlik təqvimi
çox gərgin idi. Nadir adamlardan idi ki, hətta 12-13-14 saat da
işləyə bilirdi. Ulu öndər hər
gün işə çıxırdı, çox nadir hallarda
evdə istirahət edirdi. Axşam saat 8-dən,
9-dan tez evə getmirdi. O dövr elə çətin və
mürəkkəb idi ki, daim çalışırdı. Öz istirahəti barədə heç zaman
düşünmürdü, amma hər zaman bizə deyirdi ki,
siz niyə gedib dincəlmirsiniz? Çox humanist adam idi, hər bir işçisi diqqətində
idi...
Səfərlərdə onu müşayiət edən heyətin
hər bir üzvünün gecələdiyi hotelin vəziyyəti,
onların istirahəti, qidası ilə daim, özü də
diqqətlə maraqlanırdı. Səfər müddətində
nümayəndə heyətinin hətta ən kiçik
ranqlı texniki işçisi də Heydər Əliyevin qayğısını
görürdü. Bir insan olaraq nə qədər
tam və yetkin idisə, davranışlarında, rəftarında,
fəaliyyətində də bir o qədər əhatəli və
səmimi idi. Prezident xarakter etibarilə
ciddi olduğu qədər də zarafatcıl idi. Onun zarafatları, atmacaları olduqca mənalı, məntiqli
olub. Heydər Əliyevin qəhqəhə çəkərək
ucadan gülməsini isə çox az adam
görüb. Prezidentin kədərli
çöhrəsindəki göz yaşları da şəxsi
fotoarxivimdə yetərincədir. Zərifə
xanımın məzarını, eləcə də Şəhidlər
xiyabanını ziyarət zamanı adətən Heydər
Əliyevin gözləri dolurdu. Prezidentin
sevinc göz yaşları isə daha çoxdur.
"Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması,
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin təməlinin
qoyulması mərasimində, eləcə də ordu birləşmələri
ilə tanış olarkən və onların hərbi təlimlərini
görərkən Heydər Əliyevin çəkilən
şəkillərində onun qürur və fəxarətdən
doğan sevinc göz yaşlarını görmək
olar..."
Yeri gəlmişkən, həyatım boyu məşğul
olduğum elm və təhsillə Ulu öndərin sıx
bağlılığı barədə bəzi fikirlərimi
qeyd etmək istəyirəm. Doğrudur, Ümummilli
lider 1993-cü ildə xalqın təkidli tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdışından sonra ilk növbədə
dövləti düşdüyü ağır siyasi
böhrandan, vətəndaş müharibəsi təhlükəsindən
xilas etdi, süni qiyamlar yatırıldı, Azərbaycanın
müstəqilliyi, bütövlüyü təmin olundu.
Respublikanın taleyüklü məsələləri
ilə ciddi məşğul olmağa başlayan Ulu öndərimiz
elə ilk gündən diqqətini ölkənin həm siyasi,
həm də iqtisadi inkişafına yönəltdi. Heydər Əliyev belə bir şəraitdə bir
neçə cəbhədə mübarizə aparmalı oldu.
O, həyata keçirilən dövlət quruculuğu
prosesinin ən zəruri tərkib hissələrindən biri
kimi hələ 70-80-ci illərdə respublikada
formalaşdırdığı zəngin elmi-intellektual
potensiala istinad edərək özünün təkmil təhsil
konsepsiyasını irəli sürdü, milli tərəqqi
baxımından strateji əhəmiyyət daşıyan bu sahənin
problemlərini diqqət mərkəzində saxladı.
Görkəmli dövlət adamı Azərbaycan təhsilinin
milli əsaslar üzərində çağdaş dünya təhsil
sisteminə inteqrasiyasını başlıca vəzifə
kimi aktuallaşdırdı. Elm və təhsil sahəsində
mütərəqqi islahatları ardıcıllıqla həyata
keçirdi. Təhsil sahəsində həyata
keçirilən strateji xətt, bütün sistemdə
olduğu kimi, ali təhsil şəbəkəsində
də əsaslı islahatların aparılmasına şərait
yaratdı, universitetlərin gələcək
inkişafını təmin etdi. 1993-cü ildən
tədris prosesində, elmi-tədqiqat işlərində ciddi
irəliləyiş hiss olundu, "beyin axını"
dayandı, maddi-texniki bazanı möhkəmləndirmək
üçün müxtəlif tədbirlər həyata
keçirilməyə başladı.
Onu da vurğulamaq istəyirəm ki, "Müəllim
adı ən yüksək addır. Mən yer üzündə
müəllimdən yüksək ad tanımıram!"
- deyən Ulu öndər müəllimə,
təhsilə xüsusi rəğbətlə
yanaşırdı. Yaxşı
xatırlayıram, mən universitetdə prorektor vəzifəsində
işləyəndə Mexanika-riyaziyyat fakültəsinin
müəllimi Tofiq Bəktaşi rəhmətə
getmişdi. Onun vəfatını eşidən
Ulu öndər rektor Murtuz Ələsgərova zəng edib bərk-bərk
tapşırmışdı ki, Tofiq Bəktaşi son mənzilə
layiqincə yola salınsın. Çünki
o, Naxçıvan Pedaqoji məktəbində Heydər
Əliyevin müəllimi olmuşdu.
Bu səpgili daha bir maraqlı xatirəm ondan ibarətdir
ki, Murtuz müəllimin rektor olduğu dövrdə Tarix
fakültəsinin Sabir Xəlilov adlı tanınmış bir
müəllimi vəfat etmişdi. Biz onun dəfn mərasimində
fəal iştirak etdik, hörmətlə vida mərasimi
keçirdik, başqa qayğılar da göstərdik. Həmin
müəllimin il mərasimi
yaxınlaşan günlərdə Murtuz Ələsgərov
artıq Milli Məclisin sədri, mən isə BDU-nun rektoru
idim. Bu ərəfədə BDU-nun nüfuzlu
müəllimlərindən biri olan Sabir müəllim haqda
universitet qəzetində məqalə çap edilməsini
tapşırdım. Qəzet il mərasiminə
iki gün qalmış çap olundu. Qəzet çap edilən
günün sabahı (vaxt tapıb bizim qəzeti oxuması da
maraqlı fakt idi) Heydər Əliyev mənə zəng etdi:
"Misir müəllim, Sabir Xəlilovun vəfatını mənə
niyə xəbər etməmisən?" Cavab
verdim ki, "onda rektor Murtuz müəllim idi". "Nə olsun? Sən ki, prorektor idin, deyə
bilərdin..." - dedi, mən deməyə söz
tapmadım. O, davam elədi: "Sən bilirsən ki, mənim
müəllimlərə, xüsusən də təhsil
aldığım universitetin müəllimlərinə
böyük hörmətim var. Digər tərəfdən də
bu adam 91-lərdəndir, mənim onlara da dərin
ehtiramım var. Get Sabir müəllimin evinə, nə
lazımdırsa, kömək edin. Sabahkı il
mərasiminin bütün xərci də dövlət
hesabına edilsin. Öyrən, gör, əgər qəbrinin
üstünü götürməyiblərsə, onu da elətdirin!
Sabahkı məclisdə universitet kollektivi fəal iştirak
etsin! Vəssalam!", - deyib, telefonu qoydu. Bu da onun müəllimə olan rəğbətinin
daha bir göstəricisidir.
Yaxşı
xatırlayıram, 1999-cu ildə Naxçıvan Muxtar
Respublikasının 75 illik yubileyi keçirilən tədbirdə
çıxış edən Ulu öndər heç bir
kağıza baxmadan Naxçıvandakı orta məktəbdə
və şəhər pedaqoji məktəbində ona dərs
demiş 20-dən çox müəllimin adını və
soyadını böyük ehtiramla və dəqiqliklə
xatırladı. Hesab edirəm ki, üstündən
60 ildən çox vaxt ötməsinə baxmayaraq, müəllimlərini
unutmayan bu böyük şəxsiyyət həmin gün bizə
möhtəşəm bir ustad dərsi keçdi.
1998-ci il sentyabrın 25-də Azərbaycan müəllimlərinin
XI qurultayı keçirilirdi. Həmin ərəfədə
Heydər Əliyevə Azərbaycanın Xalq müəllimi
adının verilməsi üçün ölkə müəllimlərindən
qurultaya təkliflər daxil olmuşdu. Biz
qərara gəlmişdik ki, qurultayda müəllimlərin bu
arzusunu yerinə yetirək. Ancaq son vaxtlarda baş
vermiş bəzi hadisələr çətin vəziyyət
yaratmışdı. Ona Azərbaycan Elmlər Akademiyasında
elmin inkişafındakı xidmətlərinə görə
"Fəxri akademik", Memarlar İttifaqında isə şəhərin
arxitetkturasının dəyişməsindəki roluna görə
"Xalq memarı" adlarını vermək istəmişdilər,
belə təltiflərin fövqündə dayanan Heydər
Əliyev etiraz etmişdi və diplomları qəbul etməmişdi.
Çox çıxılmaz duruma
düşmüşdüm, bir tərəfdən müəllimlərin
arzusu, digər tərəfdən onun münasibətinin necə
olacağını düşünmək məni çox
sıxırdı. Prezident Administrasiyasının müvafiq
şəxslərindən də xahiş etdim ki, fikrini öyrənsinlər,
heç kəs soruşmağa cəsarət etmədi.
Çox tərəddüdlərdən sonra 190 nömrəli
məktəbin direktoru, ölkənin tanınmış və
nüfuzlu pedaqoqlarından biri olan Sona xanım Tağıyeva
qurultayın tribunasından çoxsaylı xahişləri və
müəllim peşəsinə xüsusi münasibətini nəzərə
alaraq Ulu öndərin "Azərbaycanın Xalq müəllimi"
fəxri adı və diplomu ilə təltif edilməsi barədə
qərarı oxudu. Qərar oxunduqca nəzərlərim
bu böyük insanın üzündə idi, onun müsbət
reaksiyası məni ürəkləndirdi və mən
gurultulu alqışlar altında böyük məmnuniyyətlə
həmin diplomu Heydər Əliyevə təqdim etdim. Elə bil, çiyinlərimdən ağır bir
yük götürüldü. Güclü fəhmi olan
Ulu öndər qurultaydan sonra narahatlığımın bu təltiflə
bağlı olduğunu hiss etdiyini dedi və əlavə etdi
ki, "müəllim adı mənimçün çox
müqəddəsdir, bu, "akademik", "memar" və
digər adlardan deyil ki, ona etiraz edim, bu ad mənim indiyədək
aldığım bütün mükafatlardan yüksəkdir!"
Mən bu
hadisəni - Ulu öndərin "Azərbaycanın Xalq müəllimi"
fəxri adına layiq görülən ilk
və yeganə insan olduğunu Allahın hökmü və
onun müəllim adına böyük hörmət və
ehtiramının təcəssümü kimi bir
qanunauyğunluq hesab edirəm.
Yeri gəlmişkən qeyd edirəm ki, həmin qurultay indiki Heydər Əliyev sarayında təşkil olunmuşdu. Fasilədə cənab Prezidenti təhsil sərgisinə baxmaq üçün foyeyə dəvət etdim. Burada izdiham toplaşmışdı, müəllimlər Heydər Əliyevi yaxından görmək, onunla şəkil çəkdirmək, söhbət etmək, fikirlərini çatdırmaq istəyirdilər. Mühafizəçilər isə sədd yaratmışdılar ki, camaat Prezidentin eksponatlara baxmasına mane olmasın. Heydər Əliyev bunu görüb mühafizə dəstəsinin rəisini yanına çağırıb etiraz etdi: "Sən niyə müəllimlərlə mənim aramda sədd yaradırsan? Adamlarını oradan yığışdır. Məni kimdən qoruyursunuz qoruyun, ancaq müəllimlərdən qorumaq lazım deyil".
Ondan sonra müəllimlər böyük sevgi və ehtiramla Ulu öndərə yaxınlaşdılar. Onların söhbəti xeyli çəkdi, fasiləmiz uzansa da, cənab Prezidentin yüzlərlə işi olsa da, səbirlə bütün müəllimləri dinlədi, onlarla şəkil çəkdirdi, onların xahişləri ilə bağlı mənə müvafiq tapşırıqlar verdi. Əsas nəticə o oldu ki, vaxt azlığına baxmayaraq, müəllimlərdən biri də diqqətdən kənarda qalmadı... Bu da onun müəllimlərə bəslədiyi hörmətin, bu peşəyə olan sevgisinin daha bir təsdiqi idi.
Yeri gəlmişkən, məni rektor təyin edərkən danışdığı sözlər, verdiyi tövsiyələr də mövzu ilə birbaşa bağlı olduğuna görə onları da qeyd etmək istəyirəm. Məni ilk növbədə təəccübləndirən o oldu ki, bu qədər işin içində, böyük problemlərin həlli ilə məşğul ola-ola BDU-da baş verən hadisələri, gedən prosesləri universitet əməkdaşlarından yaxşı bilirdi. Bir-bir bütün intriqaları, siyasi fikir ayrılıqlarını, qruplaşmaları yaradanları, həmçinin böyük alim kimi tədqiqatlarına, şəxsiyyətlərinə rəğbəti olan insanları xəbər aldı, bu prosesləri tənzimləmək üçün tövsiyələr verdi. Fizika fakültəsindən Sabir Hacıyevi, Tarixdən Süleyman Əliyarlını, Filologiyadan Tofiq Hacıyevi, Bəxtiyar Vahabzadəni və digərlərini soruşdu, həm səhhətləri, həm də elmi fəaliyyətləri ilə maraqlandı. Bir daha hiss etdim ki, elm və təhsil müəssisələri Ulu öndər üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Onu da yaxşı xatırlayıram ki, məni təhsil naziri vəzifəsinə təyin edərkən söhbətimiz xeyli çəkdi. Təhsilin ən ümdə problemlərindən incəliklərinə qədər xəbərdar olan bu unikal insan elə məsələlərdən danışdı ki, ömrü boyu yalnız təhsillə məşğul olmuş və onunla görüşə çox ciddi hazırlaşmış bir mütəxəssis kimi onun qarşısında çox az məlumatlı olduğumu hiss etdim.
Bir məsələni də qeyd edirəm ki, məni təhsil naziri vəzifəsinə təyin edəndə vaxtiylə SSRİ-nin ali məktəblərinə təhsil almağa göndərdiyi gənclərlə maraqlandı. Mənə tapşırdı ki, dərs ilinin əvvəlində onlarla görüş təşkil edim. 1998-ci ilin avqustun 31-də indi Ulu öndərin adını daşıyan sarayda bu tarixi görüş baş tutdu. Həmin görüşdə Heydər Əliyevin dərin məzmunlu çıxışı da indiyədək yaxşı yadımdadır. Çıxışında həmin illəri xatırlayaraq dedi: "Bütün bunların hamısı o vaxtlar Azərbaycanın gələcəyi üçün yeni-yeni mütəxəssislər hazırlamaq məqsədi daşımışdır. Bu işə biz 1970-ci ildən başlamışdıq. Mən bu gün çox böyük məmnuniyyət hissi ilə qeyd edirəm ki, bu, şəxsən mənim təşəbbüsümlə olmuşdur. Mən hələ o vaxtdan ölkəmizin gələcəyi barədə düşünmüşəm, həmin illərdən başlayaraq gələcəyimizi düşünürdüm. Zaman keçdi, artıq biz XX əsrin son illərini yaşayırıq. İndi isə sizinlə görüşərək və bu problemlərlə daim şəxsən məşğul olaraq Azərbaycanın XXI əsri haqqında düşünürəm".
Bu gün biz onun düşündüyü,
planlaşdırdığı, strategiyasını müəyyən
etdiyi XXI əsri yaşayırıq. Torpaqlarımızın
azad edilməsindən əldə edilən uğurlara,
qazanılan beynəlxalq nüfuzdan iqtisadi tərəqqiyə
kimi intibahın bütün mərhələlərində
onun imzasını, dəsti-xəttini və uzaqgörənliyini
hiss edirik.
Misir
MƏRDANOV
AMEA
Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun direktoru, fizika-riyaziyyat elmləri
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2023.- 9 may.- S.10-11.