Dalana aparan
"Çıxış yolu"
Kanal-S
baş ofisi Şəkidə yerləşən, 2008-ci il regional, ötən ildən etibarən isə
ümumrespublika yayımına başlayan televiziya
kanalıdır. Bir bölgə kanalının
bütün ölkə ərazisində yayımı,
müasir maddi texniki-baza ilə təchizatı, Həmidə
Ömərova, Nadir Bədəlov kimi təcrübəli
televiziya aparıcıları ilə əməkdaşlığı
böyük uğurdur. ARB televiziya şəbəkəsinə
daxil olan bu telekanalın efirində yayımlanan proqramlar haqda hələ
geniş məlumatım olmadığımdan onun
konsepsiyası ilə bağlı konkret söz deməkdə
çətinlik çəkirəm. Kanalın hər
gün həftə içi, iki saata yaxın efirdə yer alan,
Nuranə Gülərin aparıcısı olduğu "Çıxış
yolu" sosial proqramı isə yutubda təsadüfən
qarşıma çıxdı.
"Çıxış yolu" layihəsi 2010-cu illərin
sonlarında bir müddət "Lider" TV-də efirə
gedib. Layihənin aparıcısı onda da Nuranə
Gülər idi.
Digər sosial proqramların anotasiyasında deyildiyi kimi,
telelayihənin məqsədi şikayətçiləri dinləmək,
ailə-məişət problemləri ilə bağlı
müraciət edən vətəndaşlara hüquqi
yardım göstərmək, mövzuya dair süjetlər
hazırlamaq və məsələnin ekspertlərlə,
qonaqlarla studiyada müzakirəsidir. Yəni "Çıxış
yolu" digər
telekanallarda yayımlanan analoji verilişlərdən struktur
baxımından fərqlənmir. Verilişin
ümumi intonasiyası və üslubu da onun kimi. Burada da müəlliflər
eyni tərz və manerada şəxslərin problemi, kədəri
üzərinə manipulyativ teatral oyunlar qururlar. Şikayətçi problemini danışanda, kritik məqamda
sözü yarıda kəsilir, həmin anı daha da dramatikləşdirən
faciəvi musiqi müşayiət edir, aparıcı
başını əlləri arasına alıb qəm dəryasına
qərq olur. Verilişin adı
"Çıxış yolu" olduğu halda,
aparıcı Hamletsayağı "olum, ya ölüm"
dilemması ilə üz-üzə qalaraq, sanki çətin
seçim qarşısındaymış kimi
görünür və bu zaman kamera onun vətəndaşların
dərdləri səbəbindən necə əzab çəkdiyini
xüsusi qabardır. Belə dramatik məqamlarda
studiyadakı eskpert və qonaqlar özlərini necə
aparacaqlarını bilmirlər. Bütün
hallarda məcburən bu oyuna daxil olaraq, musiqi sədaları
altında özlərini vətəndaşın hekayəsindən
sarsılmış kimi göstərməyə
çalışırlar.
Əlbəttə, anlaşılandır, sosial telelayihələr
çox baxılır, reklam gətirir. Elə bu verilişin də
bir hissəsi müxtəlif qurumların reklamından ibarət
idi. Hərçənd,
"Çıxış yolu"nun televiziya
baxışının sayı haqda dəqiq məlumata malik
olmasam da, onun Yutub platformasında izlənmə sayı digər
oxşar proqramlardan azdır. Yadıma
düşmüşkən, bu məqamı da
vurğulayım. Bütün dünyada
telekanallarda nümayiş olunan proqram və serialların
reytinqi müntəzəm ictimailəşdirilir. Lakin bizdə eyni təcrübədən nəyə
görəsə istifadə olunmur. Reytinq göstəricilərinin
şəffaflığı televiziya mövzusunda
araşdırmalar zamanı əhəmiyyətli rola malikdir,
eyni zamanda, tamaşaçıların hansı teleməhsullara
üstünlük verməsi müəyyən sosioloji nəticələrə
gəlinməsinə, cəmiyyətin başqa tərəfdən
öyrənilməsinə şərait yaradır...
Qayıdaq "Çıxış yolu" verilişinə. Nuranə
Gülərin analoji sosial proqram aparıcıları ilə
yuxarıda qeyd etdiyim oxşar cəhətləri olsa da,
yaxşı mənada özünəxas məziyyətlərə,
individuallığa sahibdir.
Duyğusal, mərhəmətli
olmasıyla yanaşı, Nuranə xanımın əzmkar ruhu
var, mifologiyalardakı qisas ilahələrinə xas
maneraları, amazon kimi qətiyyətli duruşu onu həmkarlarından
fərqləndirir. Misalçün, Nuranə xanım bir
neçə buraxılışda nəql olunan hekayələrdən
birinin qəhrəmanı (və ya antaqonist) - qadınları tovlayıb onlarla
qeyri-rəsmi yaşayan Nuranın fotosunu paylaşaraq
bütün ölkəyə tanıtmağa ("rəzil etməyə"
də demək olar) çalışdı, doğulduğu əraziyə
kimi haqqında dəqiq bilgilər verdi və onun münasibətdə
olduğu qadınların adını açıqladı. Hekayə isə doğrudan da maraqlıdır. Tovladığı qadınlar Nurandan uşaq
dünyaya gətirir, onu olduğu kimi qəbul edir, uğrunda
döyüşür, o isə övladlarına sahib
çıxmır və ələ aldığı başqa
qadının hesabına yaşayır. Problem
ondadır ki, məsələnin hüquqi yolla həlli
mümkün görünsə də, aparıcı problemin
ictimai qınaqla daha operativ həll olunacağına əminliyini
bildirdi. Ona görə də problemin həllini
konkretləşdirməyən aparıcı verilişdən-verilişə
hekayəni uzadır, hər dəfə Nuranın fotosunu
nümayiş etdirir, haqqındakı bilgiləri təkrarlayır
və qadınlarını efirə danışmağa dəvət
edir.
"Çıxış yolu"nun populyarlıq
qazanıb-qazanmamasının özü hələ
sualdır. Yəni nə qədər izləyicisi və
hansı təsir gücünə malik olmalıdır ki,
problem ictimai qınaqla həllini tapsın?! Digər tərəfdən, ortada tragediya səviyyəsində,
ictimai qınaq predmeti olacaq durum yoxdur. Bu səbəblərdən
vətəndaşlar çətin ki onun kütləvi şəkildə
qınamasına sosial mediada həvəs və maraq göstərsinlər.
Müəyyən mənada oxşar məsələ
bir müddət öncə Rusiyada baş vermişdi. Tanınmış kinoaktyor Yevgeni Sıqanovun
arvadını yeddi uşaqla ataraq, başqa bir aktrisa ilə
birlikdəliyi ölkədə böyük ictimai
qınağa səbəb olmuşdu. Bu hadisədən
sonra Sıqanovun uşaqlarına görə sənətdən
uzaqlaşan birinci arvadına (o da aktrisadır) həmkarları və dövlət
dəstək verdi, qadın tamaşa
və filmlərə dəvət olundu. Uzun
müddət açıqlamalardan qaçan aktyor boşansa
da, uşaqlarını himayəsinə aldı. Yəni ictimai qınaqlardan tanınan, cəmiyyətdə
mövcud mövqeyini itirməkdən ehtiyatlanan adamlar daha
çox zərər çəkir, çünki bu,
onların işgüzar nüfuzuna, karyerasına xələl
gətirir. Amma qadın hesabına dolanan,
işsiz-gücsüz, sıradan bir vətəndaş, bivec
Nurana ictimai qınağın nə kimi təsiri ola bilər?!
Ümumilikdə, veriliş vəd elədiyi hüquqi,
praktiki yardımı göstərməkdən çox, özəl
hekayələri seriala çevirməyə həvəs
göstərir, zərərçəkənlərin vəziyyətinə
əhəmiyyətli köməyi dəyməyən süjetlər
çəkilir. Aldadılan qadının Nuranın digər sevgilisiylə
telefon bağlantısı qurub haqq-hesab çürütməsi,
onun kimi sevdiyi, kimin həqiqi həyat yoldaşı
olmasıyla bağlı mübahisələrinin,
aparıcının "niyə müvəqqəti
yaşadığın insandan dünyaya uşaq gətirmisən,
ikiniz də bir kişinin qurbansız, aldadılmısız,
günah sizdədir" ittihamlarının efirə verilməsi,
ekspertlərin hər iki tərəfi linçləmələri, öyüd-nəsihət
yağışı yağdırıb ağıllı-kamallı,
milli-mənəvi dəyərləri qorumağa
çağırmaları problemi çözmür. Əksinə, bu, onsuz da xoş olmayan durumu daha da eybəcərləşdirərək
şəxslərin ləyaqət hissinə toxunur.
Problemlərin müzakirəsi hər dəfə eyni
nöqtədə dayanaraq irəliyə inkişaf eləmir,
çünki müxtəlif eskpert və qonaqların dəvət
olunması nəticəsində qəhrəmanlar öz hekayələrini
yenidən danışırlar, eyni sulları təkrar
cavablandırırlar. Misalçün, şikayətçilərdən
biri nikahda olmayan, əri tərəfindən altı uşaqla
atılan qadındır. Kişi
İstanbulda yerləşərək kafe biznesi qurub, ora Azərbaycandan
məşhur müğənniləri dəvət eləyir,
ailəsinə isə maddi yardım göstərmir. Öz doğmaları və kişinin qohumları tərəfindən
də tərk edilən qadının böyük oğlu
serebral iflicdən əziyyət çəkir.
Acınacaqlı vəziyyətdə yaşayan qadına konkret
hüquqi yardım göstərmək əvəzinə, o, hər
gün studiyaya dəvət olunaraq üzləşdiyi problemlər
haqda təkrar danışmağa sövq edilir və beləcə, söhbətlər,
ekspertlər tərəfindən verilən suallar təkrarlanır.
Yenidən kişiylə bərabər qadın da ittiham olunur:
niyə nikahın yoxdur, niyə nikahsız dünyaya bu qədər
uşaq gətirirsən, baba, nənə niyə sizinlə
maraqlanmır və s.
Finalda
studiyada qurulan məhkəmədə ümumi rəyə gəlinir:
ailə qurulanda ağsaqqal xeyir-duası verilmədən, qanuni
nikaha girilmədən, maddi imkanları nəzərə almadan
çox uşaq dünyaya gətirdiyinə, təfəkküründə
ciddi problem olduğuna görə acınacaqlı durumdasan. Və ötəri, alayarımçıq bir
hüquqi məsləhət verilib yola salınır.
Aparıcı da daxil olmaqla, ekspertlər belə
yanlış, hətta absurd təsəvvür yaradırlar ki,
guya, vətəndaşlar qanuni nikaha girsə ailədə
problem yaranmaz, ailələr dağılmaz. Halbuki ötən
ilin statistik göstəricilərində 15 mindən çox
nikahlı ər-arvad boşanıb. Və
məhkəmə davalarının böyük bir qismi
boşanma zamanı mülkün bölüşdürülməsi
ilə bağlıdır. Yəni nikahlı ər-arvadın
problemsiz boşanacağını düşünmək səhvdir
və "qeyri-rəsmi
nikah bütün problemlərin qaynağıdır" fikri
ciddi arqument sayıla bilməz. Elə həmin
buraxılışda qanuni nikahla evlənib, sonradan boşanan
bir qadının çıxılmaz vəziyyətlə
üzləşməsi, evsiz qalması da müzakirə
mövzusu idi.
Maddi imkanları nəzərə almadan dünyaya çox uşaq gətirən, övladlarının zəruri ehtiyaclarını ödəməyən ailələri mən də bəzən yazılarımda qınamışam. Lakin qınamaq məsələnin həlli yox, problemə səthi yanaşmadır. Problemin, qismən də olsa, həllindən ötrü işlək sosial proqramların tətbiqi zəruridir ki, bununla televiziyalar yox, məsul qurumlar məşğul olmalıdır.
Vətəndaşı baxış, təfəkkür darlığında, bisavadlıqda günahlandırmağa gəlincə, ekspertlərin, qonaqların, aparıcıların özlərinin də ciddi savad və etik problemi var. Qonaqlardan biri kişi tərəfindən aldadılan qadını tipik Fatmanisə intonasiyasında qınadı: "Doğmağı bacarırsan, amma problemini həll edə bilmirsən". Çünki indiyədək başa düşməyib ki, doğmaq təbiətin hər bir qadına (və ya dişi canlıya!) verdiyi bacarıqdır, fizioloji prosesdir. Yaxud başqa bir ekspert, altı uşaqlı qadının problemi olduğunu (çox güman ki, psixoloji aspektdən) iddia edir. İnsan haqlarını qorumalı olan vəkil isə çıxışına birbaşa cinsi diskriminasiya ilə başlayır: "Qadınlar evliliyin ilk mərhələsində mülayim olurlar, birinci uşaqdan sonra mülayimliyini itirirlər. İkinci uşaqda bir az da itirirlər, üçüncü uşaqda isə kişinin başına turp əkirlər".
Başqa bir ekspert isə əmindir ki, kişilər ailəni qadınlara görə tərk edirlər və aparıcı da bunlara etirazını bildirmir. Çünki özü də məsələyə düzgün yanaşa bilmir, kişi cinsini ittiham edərək bütün günahları onlarda görür; ümumiləşdirmələr aparır, qadınların həmişə kişilərin qurbanı olduğunu iddia edərək məsələni dedi-qodu səviyyəsinə salır. Yaxud, problemə qəribə təyinatlar verir, Nuranın arvadbazlığını, məsuliyyətsizliyini coğrafi nöqteyi-nəzərdən sorğulayır ki, o, gəncəli olmasına rəğmən necə məsuliyyətsizlik edə bilər?! Bir insanın fırıldaqçılığının, arvadbazlığının coğrafiya ilə əlaqəsizliyini, sadəcə, bir xarakter, mühit, tərbiyə və s. məsələsi olduğunu, yəqin ki, məktəb yaşlarında uşaqlara anlatmaq lazımdır. Don Juan ispan, Kazanova italyandırsa, deməli, İspaniya və ya İtaliya onlara görə məsuliyyət daşımalıdır?!
Sosial telelayihələrdəki yanlış təcrübə - uşaqlarla qeyri-adekvat davranılması burada da təkrarlanır. Azyaşlı uşaqların iştirakıyla valideynlərinin davranışı müzakirə edilir. Yeri gəlmişkən, kamera uşaqlara tuşlananda onlardan biri yorulub divandaca yuxulamışdı, o biri isə baxışlarını yerə dikmişdi.
Qəribədir, ailənin müqəddəsliyindən, toxunulmazlığından, dəyərlərdən danışan belə verilişlər ailələrin intim təfərrüatlarını, ictimailəşməsi məqbul sayılmayan nüansları nədənsə rahatlıqla müzakirəyə çıxarıb ictimailəşdirirlər.
Ailə intriqalarını
verilişdən-verilişə gərəksiz yerə uzadan,
dedi-qodu səviyyəsində müzakirə açan, ailə-məişət
məsələlərinin həllinə iddia edən sosial
telelayihələrin konsepti düzgün qurulmadığından,
problemlərə doğru, funksional yanaşma da
tapılmır. Ona görə də ilk növbədə
bu tip verilişlərin özlərini toksik xüsusiyyətlərdən
təmizləyərək sağlamlaşdırmağa ciddi
ehtiyac var.
Sevda
SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2023.- 13 may.- S.12.