Etnik mədəniyyət və
etnopsixologiya
Turana
qılıncdan daha kəskin ulu qüvvət
Həp mədəniyyət,
mədəniyyət, mədəniyyət
Hüseyn
Cavid
Hər bir etnosun tarixdə mövcudluq əlaməti ilk
növbədə mədəniyyətidir. Etnosun milli
psixologiyası ən aydın şəkildə onun mədəniyyətində
əks olunur. Məlum təsnifata görə iki cür mədəniyyət
qeydə alınır: maddi mədəniyyət və mənəvi
mədəniyyət. Onlar öz bədii fəlsəfi
ifadə tərzlərinə görə fərqlənir.
Maddi mədəniyyət statik, mənəvi mədəniyyət
dinamik səciyyə daşıyır. Ona
görə də maddi mədəniyyət daha mühafizəkar,
mənəvi mədəniyyət isə dəyişkəndir.
O, tarixin və etnosun tarixdəki məramının tələbinə
uyğun olaraq təkamül prosesi keçirir. Maddi
mədəniyyət daha çox etnosun yerləşdiyi əraziyə
- relyefə uyğun olaraq inkişaf edir. Mənəvi
mədəniyyət isə etnosun mənsub olduğu cəmiyyət
həyatının xarakterinə müvafiq yaradılır.
Fəqət hər iki mədəniyyətdə
etnosun adət-ənənəsi, vərdişləri,
düşüncə tərzi əxlaqi-etik xüsusiyyətləri
- bir sözlə, psixologiyası - etnopsixologiya əksini
tapır.
Mənəvi mədəniyyət - bədii ədəbiyyat
incəsənət - teatr, kino sənəti, rəssamlıq,
musiqi... etnopsixologiyanı nəinki qoruyub saxlayır, həmçinin
cilalayır. Etnopsixologiya adət-ənənələri - toy və
yas mərasimlərini, milli və dini bayramları forma və məzmunca
müəyyənləşdirir.
Qədim
və ulu xalqımızın, millətimizin tarixi-taleyini ifadə
edən adət-ənənə və mərasimlər X əsrə
- türk babalarımızın
islam dinini qəbul etdikləri dövrə qədər təbii-naturalist
fəlsəfəyə, ən qədim, möhtəşəm
abidəmiz olan ulu Zərdüştün "Avesta" abidəsinə
və Tenqriyə (Tanrıya!) tapınmışdır. Lakin müqəddəs dinimizin qəbulundan sonra dini
ayinlər və mərasimlər, Quran ayələri türk həyat
tərzinə əsaslı şəkildə daxil olmuş,
monteist təfəkkür tərzi etnik mədəniyyətdə
və etnopsixologiyada özünə möhkəm yer eləmişdir.
Müsəlmançılığın dini itaəti,
xüsusən onun birinci və əsas şərti
"Əşhədiənla ilahə ilellah, əşhədü
ənla Mühəmmədin Rəsul Allah" - kəlmeyi
şəhadəti türk etnosları üçün həyat
tərzində, maddi və mənəvi mədəniyyətdə
əsas çıxış məqamı olmuşdur. İslam dini qədim türk cəmiyyətində
"Böyük rol" mədəniyyətində,
köçəri psixologiyasında mənəvi tarazlıq
yaratdı.
Tarixdə və həyatda heç bir şey mədəniyyət
qədər milləti tanıda bilməz. Mədəniyyət
və onun sahələri öz bədii forması, poetik cazibədarlığı
ilə bütün bəşəriyyətin beyninə və
qəlbinə estetik təsir göstərir. Hər bir milli mədəniyyət milli hüdudlarda
ilişib qalmır, onu dərk edən, onu sevən və duyan
hər kəsin mənəvi sərvətinə çevrilir.
Mədəniyyətin, xüsusən musiqi mədəniyyətinin
dili olmadığı kimi, sərhəddi də yoxdur. Mədəniyyət və incəsənət dinindən,
irqindən, milliyyətindən asılı olmayaraq
bütün insanları birləşdirən Ruhi aləmdir.
Mənim mənsub olduğum türk etnik mədəniyyətinin
beşiyi başında ozan-qopuz sənəti dayanıb. Ana laylası
bizim gözümüzü açıb, şüurumuza qida
verib. Ozan-qopuz sənəti türk etnosuna
türk epos mədəniyyətini bəxş edib, "Kitabi-Dədə
Qorqud"u, "Manas"ı, "Alpamış",
"Ural Batır"ı, "Koroğlu"nu və
başqa tarixi, fəlsəfi-bədii sənət zirvələrini
yaradıb. Bu möhtəşəm eposlar
türk etnosunun həyat tərzini, tarixi
varlığını, düşüncə anlarını,
poetik və estetik zövqünü, duyumunu,
psixologiyasını unikal bir şəkildə əks etdirir.
Türkün sinəsindəki SAZ türkdən əvvəl
dillənib, onun qəlbinin ritmini, ahəngini bəyan edib.
Türk
etnosunun dünya ədəbi-mədəni prosesinə verdiyi ən
əzəmətli bədii-fəlsəfi mədəniyyət nümunəsi
"Böyük Çöl mədəniyyəti"dir.
İslamın qəbulundan sonra Böyük Çöl mədəniyyəti
Cahiliyyə Ərəbinin Səhra mədəniyyəti ilə
yola gedə bilmədi, Böyük Çöl mədəniyyətinin
demokratizmi, azadlıqsevərliyi səhra mədəniyyətinin
ehkama əsaslanan qaydalarını qəbul etmədi. Daha dəqiq desək, ərəblərin zorla tətbiq
etdiyi çərçivəyə
sığışmadı. Türklər
təbiətin övladlarıdır. Təbiət
tanrının şah əsəridir. Türk
təbiətlə nəfəs almağa öyrəşib.
Təbiət isə saxtakarlığı,
qeyri-səmimi, süni münasibəti sevmir. Dəniz çirkabı özündə
saxlamadığı, dalğaları ilə vurub sahilə
çıxardığı kimi, türk cəmiyyəti də
təbiətə əsaslanıb özünü
saflaşdırmağa qabil idi.
Türkün düşmənləri bu etnosu tarixin Hun dövründən
irəli apara bilmirlər. Halbuki türk etnosunun
xalq, millət kimi yaşam tarixi 5000 ilə söykənir.
Böyük
türkçü filosof Ziya Göyalp 1915-ci ildə "Millət"
şeirində yazıb:
Sorma mana
oymağımı, boyumu
Beş min ildir millət kimi yaşaram.
Şumerşünas S.N. Kramer. "İstoriə
naçinaetsə v Şumere" kitabında Şumerlərin
Altaydan köçüb gəlməsi fikrini əsaslandırır.
"Qədimdə Altayda türklərdən
başqa millət yaşamamışdır" (Həbiboğlu
B. "Qədim türklərin
dünyagörüşü". Bakı,
1996, s.25).
Tarixçi
yazıçı Əlisa Nicat təsdiq edir ki, "Şumerlər
tarixə məlum olan ən qədim türk xalqı idi"
(Bax: Şumerlər - ən ulu türklərdir. "Azərbaycan",
12 dekabr, 1992).
Türkiyəli tədqiqatçı Besim Atalay hələ
XX əsrin 20-ci illərində şumerlərin türk ulusu
olduğunu irəli sürmüşdür. Onun fikrincə, Akkad dövləti
5000 il bundan əvvəl İraqda
yaşamış türk ilisi idi. Yeddi min illik əski bir
varlığı olan Turan mədəniyyətinin təməlini
qoymuş və mixi yazını yaratmışdır (Bax: Qəhrəmanov
C, Xəlilov Ş. "Yusif və Züleyxa". Bakı, "Elm", 1991, səh.21-22). Buraya
böyük türk alimi və şairi Oljas Süleymanovun məşhur
"Azya" araşdırmasında şumer
- türk birliyi haqqında təsdiq olunmuş mülahizələri
də əlavə etmək olar. Bu faktları ona görə
qeyd edirik ki, turan - türk mənəvi mədəniyyətinin
qədimliyi az da olsa görünsün.
Qədim etnik mədəniyyətimizin əsasında
türk mifologiyası - türk mifik təfəkkürü
dayanır. Türk mifi bəşəriyyətin ilkin
düşüncə, inam və inanc tərzini unikal şəkildə
əks etdirən ən aydın etnik mədəniyyət
forması idi. Miflərimiz qədim
dünya modelini kifayət qədər dolğun və aydın
əks etdirir. Azərbaycan - türk mifləri bu etnosun mədəni
dünyagörüşünün, estetik deyim və duyum tərzinin
zəngin ensiklopediyasıdır. Miflərimiz
bizə etnosumuz, onun həyat və yaşam tərzi, gözəlliyi
fəhm üsulu, bir sözlə, etnopsixologiyamız barəsində
ən qədim məlumatları verir. Biz əvvəlcə
mifik dünyagörüşümüzdən, sonralar isə
mükəmməl epos mədəniyyətimizdən kimliyimizi,
haradan gəlib, haraya
getdiyimizi öyrənə bilirik. Ən
əsas isə budur ki, bu janrlar onları şifahi şəkildə
günümüzə gətirib çatdıran xalqın təfəkkür
imkanlarını, bədii-fəlsəfi zövqünü və
böyük istedadını əks etdirir. Və ən
başlıcası: miflərimizdə, mifə söykənən
nağıllarımızda (məsələn, "Məlik Məmməd"
nağılında) və dünyaya sahman və düzən,
bəşəriyyətə fikri-estetik örnəklər verən
eposlarımız mənəvi mədəniyyətimizin qiymətli
sərvətləridir.
Etnopsixologiya etnosun tarixdə davranış
normalarını müəyyən edir. Bununla bərabər,
etnopsixologiya milli mentaliteti formalaşdırır, milli
mentaliteti səciyyələndirən bütün atributlara, o cümlədən,
mənəvi mədəniyyətə şüuraltı təsir
göstərir.
Açıq səma altında yaşayan tariximiz, -
Qobustan daş kitabələri, oradakı rəsmlər Azərbaycan
türklərinin etnik mədəniyyətinin 5-7 min illik qədim
dövründən soraq verir. Məşhur səyyah
Tur Heyerdalın heyrətinə əsaslansaq, deyə bilərik
ki, qədim əcdadlarımızın bu daş kitabələri
bütün dünya mədəniyyətinin heç vaxt
solmayan tarixidir. Bəşər tarixi
Şumerdən də əvvəl Qobustandan başlanır.
Təəssüf ki, onun sirrini və sehrini biz hələ
tam açmamışıq.
Qobustanla Qız qalası arasındakı Günəş
yolu haqqında cüzi məlumatlar olsa da, bu geoslitrik sistem hələlik
öyrənilməyib.
Etnik mədəniyyət və etnopsixologiya məşğuliyyət
tərzi ilə də bağlıdır. Məsələn,
heyvandarlıqla məşğul olanlar, əkinçiliklə
dolananlardan öz gözəllik duyğusuna, poetik və estetik
zövqünə, dünyagörüşünə görə
müəyyən qədər fərqlənir.
Etnik mədəniyyət mənəvi-əxlaqi sərvətlərin
fəal (və gözəllik qanunları üzrə!)
daşıyıcısıdır. Qədim (və elə indiki!)
türk cəmiyyətində belə idi: o şey ki, əxlaqı
cəhətdən düz deyil, o, heç bir baxımdan
düz və doğru ola bilməz. Etnik mədəniyyətin guşə daşında əxlaqi
fəzilətlər dayanırdı. Sonra həzz
və iztirab onun iki əsas qütbünü təşkil
edirdi. Bütövlükdə türk Eli əxlaqi sərvətlər
sərgisi idi: namus, qeyrət, mərhəmət, vicdan, ədalət
bu səpkidə əsas yer tuturdu. Bunlar həm də
təbii olaraq türklərin etnopsixologiyasının gələnəkləri
və təsisatları idi. Böyük filosof və əxlaqşünas
N.Tusi "Əxlaqi-nasirin" əsərində
yazırdı ki, ev daşdan, divardan,
qapı və pəncərədən ibarət deyil,
daşın, divarın içindəki insanlardan ibarətdir. Türk də təkcə keçədən, kilimdən
ibarət deyildi, onun içərisindəki ruhdan ibarət idi.
Bu ruh və ehtiras onların vətən əxlaqını,
ailə kultunu - etnik mədəniyyətini və qəhrəmanlığını,
fatehliyini təmin edirdi. Türklər təkcə
vətənlərini deyil, həm də bir-birlərini sevirdilər,
türk cəmiyyəti belə sevgiyə əsaslanan ünsiyyət
sayəsində qurulmuşdu.
Türk etnik mədəniyyətinin şah əsəri
Novruz mərasimidir. Bu mərasim bir ay ərzində - dörd çərşənbə
mərhələsindən keçərək
formalaşır: Su çərşənbəsi, Od çərşənbəsi,
Yel çərşənbəsi və Torpaq çərşənbəsi.
Türk ellərində bu çərşənbələrin özəl
mənasını bilməyən yoxdur. Su, Od, Yel, Torpaq - bu
dörd ünsür türk uyğurların
yaşadığı qədim Çində
çarvanların fəlsəfəsində yer alıb. Bizim
türk klassik poeziyasında (Məsələn, Nəsimidə)
Abaum və Ümmühatun, yəni "Atalar" və
"Analar" işlədilir. Ata-ana dedikdə yeddi səyyarə: Günəş, Ay,
Merkuri, Mars, Venera, Saturi və Yupiter (yeddi ata). Ədəbi -
aba-səba, yaxud əbül-ülvi səmada yaşayan atalar nəzərdə
tutulur: "Ümmühaq" - analar ifadəsi də dörd
ünsürə işarədir - od, su,
külək, torpaq nəzərə alınır. Bunlara,
ümmətül - ərbəə (dörd ana) bəzən də
ümmühaqi - süfli (alçaqda yer kürəsində
yaşayan analar) deyilir (Bax: İmadəddin Nəsimi. Seçilmiş əsərləri, Bakı, Azərnəşr
1973, s.647). Bütövlükdə Novruz təbiət
simvoludur. Türk məişətinin fəlsəfi
səpkisidir. Novruzun 5000 ildən artıq
tarixi var. Bu yaz bayramı türklərin Peyğəmbəri Zərdüştün
"Avesta" abidəsində öz tarixi-fəlsəfi, etnik
dünyagörüşündə sistemə salınıb.
Həzrəti Zərdüşt Azərbaycan ərazisində
- Urmiya gölü ətrafında doğulub,
yaşamış müdrik bir türk idi. Bunun İranla fars təfəkkürü ilə heç bir əlaqəsi
yoxdur. Fars dilində (tarixi bir səhv olaraq!)
Yeni gün mənasını verən Novruz əslində
Təbiət bayramı, Bahar bayramı
adlandırılmalıdır. Bu təbiətlə
qovuşuqda yaşamış qədim türklərin təbii-etnik
Yeni il - Yeni tarixin başlanğıcı
- teatrallaşması bir təfəkkür sistemidir.
Türk etnik mədəniyyətini səciyyələndirən, şöhrətləndirən əsas cəhət dini, irqi əlamətlərə fərq qoymadan bütün etnoslara eyni insani münasibət bəsləməsidir. Haqq-ədalət, mərhəmət, humanizm bu mədəniyyətin əsasını təşkil edir. Ümumtürk mədəniyyətinin korifeyləri Nizami Gəncəvi, İmadəddin Nəsimi, Mövlanə Məhəmməd Füzuli, Yunis Əmrə, Mövlanə Cəlaləddin Rumi, Əlişir Nəvai, M.F.Axundov, Hüseyn Bayqara, Abay Kunanbayev, Çingiz Aytmatov türklərə mənsub olduğu qədər də bütün bəşəriyyətə məxsusdur. Çünki onların yaradıcılığı bəşəri insanı tərənnüm edir, humanizmi təbliğ edir. Eləcə də bir qədər yaxın müasirlərimiz - Ü.Hacıbəyli, S.Vurğun, Q.Qarayev, S.Bəhlulzadə, M.Abdullayev, T.Salahov, T.Nərimanbəyov dünya mədəniyyətini ulu və qüdrətli türk ruhu, türkün qurucu ehtirası ilə zənginləşdirmiş bu ruhun ölməzliyini təmsil etmişlər.
Böyük Zəfərlə
şərtlənən müasir sivilizasiyamızın əsasında
belə bir qüdrətli, yenilməz və işıqlı
Ruh dayanır.
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
Dövlət
mükafatı laureatı, Əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.- 2023.- 16 may.- S.11.