Baxış bucağı və mövqe
Gördüyünüz bu fotonu dostlarımdan birinin səhifəsində
gördüm və dərhal razılığını
alıb öz planşetimə köçürdüm. Çünki bu fotoda
gördüyünü əbədiləşdirən subyektin
baxış bucağı və onun bu baxış
bucağından bizə göstərdiyi mənzərə
elliliklə bizim hamımızın ətraf aləmə
baxdığımız baxış bucağından və
gördüklərimizdən fərqlənir: həmin subyekt bu
göyərçinləri bizə gözlərimizin, görmə
imkanlarımızın sərhədlərindən qıraqda,
elə bir nöqtədən göstərir ki, onun
gördüyünü elə onun kimi görmək
üçün biz də əziyyətə qatlaşıb
döşəmənin üstünə uzanmalı və bu
göyərçinləri, tavanı bu pozadan seyr etməli
idik. Amma iş bundadır ki, biz bunu etmədən şəkildəkiləri
məhz həmin o cəfakeş subyektin gözləri ilə
görürük və məhz bu məqamda da qəribə
bir olay baş verir: biz həmin o subyektə, həmin subyekt isə
bizim hər birimizə çevrilir və müəyyən etmək
olmur ki, bu fotodakı baxış bucağı kimindir həmin o subyektin, - yoxa bizim.
Buradan
çıxan nəticə odur ki, vizual qavrayışa əsaslanan
əksər sənətlərin (foto, kino, rəssamlıq) bir
gözəlliyi də ondadır ki, onlar bizi məkanın
ağlagəlməz dərəcədə dar, adi vaxtlarda yerləşməyimiz,
dayanmağımız mümkünsüz olan yerlərinə
yerləşdirib ətrafdakıları oradan izləməyimizi
reallığa çevirir və sonda biz deyək ki, xörək
bişirən qadının üzünü onun
qapağını açıb içinə
baxdığı xörək qazanında "əyləşmiş"
"kinogözün", yaxud ayrı-ayrı mənzərələri
akvariumdaki balığın, səmanın ənginliyində
uçan qartalın, yerdə sürünən ilanın...
gözləri ilə görürük.
Deməli, foto və kino sənətlərinin bir özəlliyi
(və gözəlliyi!) bizə reallığı fərqli
rakurslardan izləmək imkanı verən "gözlər"lə
"silahlandırmasıdır".
İndi
özünüz deyin - əgər foto və onun bazasında
bu fotoların hərəkətə gətirilməsi prinsipi
ilə yaranan kino sənəti olmasaydı, biz bu imkanı
qazanıb, bu qədər əlavə "gözə" yiyələnib
estetik həzz ala bilərdikmi?
Bu foto məni
həm də təhkiyə (nəql etmək) sənətinin bəzi
incə məsələləri, xüsusilə də
baxış bucağı və mövqe anlayışları
ilə bağlı bir neçə məqam barədə
düşünməyə sövq etdi.
Ondan
başlayaq ki, bir çox nəzəri araşdırmalarda bu anlayışlar eyniləşdirir
və bir-birinin yerinə işlədilir. Məncə,
bu, düzgün yanaşma deyil. Baxış
bucağı reallığın daha çox fiziki cəhətdən
qavranılması ilə bağlıdır, yəni
məkanın hansı bir yerindəsə dayanmış, yaxud
hərəkət edən subyektin gördüklərinin
perspektivini, məkanın dərinliyini və s. bildirir. Buna görə də o, vizual səciyyə
daşıyır. Mövqe isə subyektin gördüklərinə
reaksiyasını, münasibətini bildirdiyinə görə
daha geniş anlayışdır və baxanla onun
gördükləri arasındakı əlaqənin psixoloji
nüanslarını açır, gördükləri barədə
düşüncələrini, nitqini, duyğularını
ehtiva edir və ona görə də daha çox söz təhkiyəsi
ilə bağlıdır.
Baxış bucağı mətnin strukturunun,
kompozisiyasının elementi kimi ədəbiyyatşünaslıqda
kifayət qədər araşdırılmışdır. Lakin kino sənətinə münasibətdə bunu
söyləmək olmur. Kinoşünaslıqda
bu probleminin ədəbiyyatşünaslıqdakı qədər
aktual olmamasının səbəbini söz və təsvir təhkiyələrinin
fərqində axtarmaq lazımdır.
İş burasındadır ki, nəsr əsərlərində
təhkiyə 1-ci şəxsin təkinin (bəzi hallarda cəminin),
əsərdəki personajlardan birinin və 3-cü şəxsin
- naməlum hekayəçinin mövqeyindən aparıla
bildiyi halda, ümumiyyətlə, kino dilinin modallıq
imkanlarnın məhdudluğu səbəbindən filmin təhkiyə
quruluşunda belə əvəzləmələr çox vaxt
tamaşaçını çaşdıran
dolaşıqlığa, anlaşılmazlığa gətirib
çıxarır.
"Köhnə tüfəng" filmində
reallığa baxış bucağının spesifikası ilə
bağlı maraqlı bir məqam var. Filmin qəhrəmanı
Jülyen istirahət günü ərəfəsində
arvadını və qızını şəhər kənarındakı
kənddə yerləşən kiçik qəsrinə
göndərir. Bir gün sonra avtomobili ilə qəsrə
gələn Jülyen dəhşətli bir mənzərə
ilə qarşılaşır. Məlum
olur ki, qəsrdə məskunlaşmış faşistlər
kəndin demək olar ki, bütün sakinlərini kilsəyə
yığıb güllələmişlər. Arvadının və qızının taleyindən
nigaran qalan Jülyen qəsrin həyətindən almanca
danışıq səsləri eşidir. İçərini
görmək üçün o, qəsrin arxa tərəfinə
keçir və ehtiyatla divarın üstündən həyətə
boylanır. Onun baxış bucağından görünənlər
bunlardır: iki alman zabiti mühərriki nasaz avtomobili
qurdalamaqla məşğuldur. Bir az sağ
tərəfdə yanıb külə dönərək eybəcərləşmiş
adam fiquruna oxşayan qara kösöv görünür. Nəhayət, 5-10 metr irəlidə Jülyenin
qızının arxası üstə düşüb
qalmış meyiti. Kadrda
söndürülmüş odsaçanın da
görüntüsü peyda olduqdan sonra ardınca bir gün əvvəl
bu həyətdə baş vermiş dəhşətli,
tükürpədici hadisələr baxış bucağı
dəyişdirilmədən ekrana gəlir. Jülyen sanki arvadının faşistlər tərəfindən
zorlandığını, ananın öz qızını
xilas etmək üçün göstərdiyi fədakarlığı,
faşist əsgərin bayaq gördüyümüz
odsaçanla onu diri-diri yandırıb kösövə
döndərdiyini, qaçıb canını qurtarmaq istəyən
qızının arxadan güllə ilə vurulduğunu
öz gözləri ilə görür. Bu
mənzərələr o qədər dəhşətli,
dramatik və müdhişdir ki, tamaşaçı bir
anlığa əvvəlcə seyr etdiyi sakit həyəti
unudur və ona elə gəlir ki, bayaqkı hadisələr Jülyenin
öz gözləri qarşısında baş verir
(hazırlıqsız tamaşaçılar arasında belə
düşünənlər həqiqətən olmuşdur).
Əslində isə belə deyil. Rejissor
burada montajı şok effekti prinsipi ilə qurur, hadisə
zamanı ilə təhkiyə zamanını eyniləşdirir,
neytral müşahidəçi ilə Jülyenin baxış
bucaqlarını bir növ sinxronlaşdırır, baş
vermiş müdhiş hadisələri və Jülyenin dəhşətdən
bərəlmiş gözlərini əks etdirən kadrları
bir-birinə calaq edərək epizodun dramatik effektini pik həddinə
çatdırır.
Filmdə baxış bucağının uğurlu seçiminin
başqa bir nümunəsi iri güzgünün arxasında
dayanmış Jülyenin odsaçanla güzgünü əridib
otaqdakı faşisti öldürdüyü səhnədir. Qəsrin ən
böyük otağının divarına yerləşdirilmiş
güzgü içəridən baxanda adi güzgüdür.
Lakin divarın bir hissəsi rolunu oynayan bu
güzgünün özəlliyi ondadır ki, onun
arxasından baxanda otağın içi görünür.
Jülyen məhz orada dayanıb odsaçanı
işə salır və güzgüyə yönəldir.
Güzgünün alovun şiddətinə tab gətirməyib
dağılması isə onun qabağında dayanıb son
gülləsini gicgahına sıxmaq istəyən faşist
zabitinin baxış bucağından verilir. Güzgü
əriyir və faşistin subyektiv baxış bucağı
sel kimi otağa soxulan qırmızı alov dalğasına qərq
olur. Alov dalğasının öldürənin
yox, ölənin baxış bucağından verilməsi
diri-diri yanma motivinin real şəraitə yaxınlıq əmsalını
xeyli artırır.
Filmdə təhkiyə, ədətən, neytral və
mücərrəd bir subyektin mövqeyindən (baxış
bucağından yox!) aparılır. Bu isə
yaradıcılığın bu iki sahəsində təhkiyənin
bir-birindən fərqli iki tipini müəyyənləşdirir.
Nəsr əsərlərində təhkiyəçinin
hadisələrə müdaxilə etmək, onları qiymətləndirmək,
personajların daxili aləminə nüfuz etmək
imkanları geniş olduğundan təhkiyənin həm
subyektiv, həm də obyektiv tipindən istifadə oluna bildiyi
halda, filmdə mücərrəd təhkiyəçinin
neytral mövqeyindən "nəql olunur". Buna görə də film həm müəllifin, həm
seyrçinin (təsvirçinin), həm də
tamaşaçının baxış bucaqlarını bu və
ya digər dərəcədə özündə ehtiva edən
təhkiyə məhsuludur. Başqa
sözlə, filmdə müəllifin,
tamaşaçının və seyrçinin
("kinogözün") baxış bucaqları
sinxronlaşır, üst-üstə düşür. Lakin bir subyekt kimi, o, ayrı-ayrılıqda nə
müəllif, nə tamaşaçı, nə də
seyrçidir; o, reallığa fəzanın istənilən
nöqtəsindən istənilən rakursdan baxmağı
bacaran qeyri-müəyyən, mücərrəd bir
varlıqdır. Onun bu qeyri-müəyyən
statusu göz önündəki məkana münasibətdə
də özünü büruzə verir. Seyretmə
prosesində həmin subyektin qeyri-adi fəallığı,
seçdiyi baxış bucağının qeyri-adiliyi sayəsində
müəllifin də, tamaşaçının da hadisə məkanında
iştirakı illüziyası yaradılır.
A.Hiçkok baxış bucaqları ilə yüksək
improvizə qabiliyyətinə malik sənətkarlardan idi. Onun filmlərində
standart, statik, şablon çəkiliş üsulları
çox zaman kameranın qeyri-adi ifadəli hərəkəti,
baxış bucaqlarının virtuoz növbələşməsi,
müşahidəçinin dayandığı yerin,
baxış bucağının fikir, ideya göstəricisi
kimi mənalanması ilə müşayiət olunurdu və bu
baxımdan Hiçkokla müqayisə oluna biləcək
rejissorlar çox azdır. Hiçkok eksperimentləri
sevən, axtarışlardan usanmayan sənətkar idi. Məsələn,
cəmi 9 montaj kəsiyindən ibarət olan və "obyektiv
kamera" ilə çəkilmiş "Kəndir"
filminin zahirən ləng, astagəl təhkiyə ritmi, lokal məkanda
(hadisələr əvvəldən axıradək bir otaqda cərəyan
edir) baş verən hadisələrin zahiri monotonluğu onu qətiyyən
narahat etmirdi. Çünki filmdə elə ilk
kadrlardan başlayan daxili dramatizm, hadisələrin alt
qatındakı mətləb yuxarıda sadalananları
uğurla kompensasiya edirdi. Hiçkok əslində
iki gənc qatilin paronik həddə çatan psixoloji
eksperimenti barədə eksperimental struktura malik film çəkmişdi.
Ustadın "Həyətə açılan pəncərə" və "Psix" filmlərində isə vəziyyət başqa cürdür. Birinci film olduqca orijinal süjetə və təhkiyə quruluşuna malikdir. Sınmış ayağı gipsə salınan fotorepartyor Cefri tam bekarçılıqdan otağının həyətə açılan pəncərəsi qarşısında dayanıb binoklla həyəti, həyətdəki evlərin pəncərələrini seyr edir. Ümumiyyətlə, 2 saatdan artıq davam edən bu filmdə hadisələr iki baxış bucağından - Cefrinin mənzilində onun sevgilisi Kelli ilə söhbətlərini, otaqda baş verənləri seyr edən müşahidəçinin və bayaq qeyd etdiyimiz kimi Cefrinin baxış bucağından təqdim olunur. Qəribədir ki, bəlkə də başqa bir rejissor üçün qeyri-improvizə anlamına adekvat olan bu məhdudluq Hiçkokun filminin bədii-estetik məziyyətinə çevrilir. Rejissor sevgi, məhəbbət, insanlar arasında ünsiyyət, onların bir-biri ilə davranışı kimi mikromövzuları həyətdə yaşayan müxtəlif taleli insanların, bir-birinə bənzəməyən ailələrin yaşam tərzi, aqibəti fonunda incələyir, müxtəlif pəncərələrdən görünən (Cefrinin baxış bucağının uzaqlığından) insan fiqurlarını, onların jestlərində, hərəkətlərində əyaniləşən talelələri böyük dünyanın ümumiləşdirilmiş modelinin qabarıq cizgiləri kimi mənalandırır. Beləliklə, bir baxış bucağından onlarla mikrodünyaya pəncərə açılır. Maraqlıdır ki, Cefrinin baxış bucağından görünən dünyada heç kimin səsi eşidilmir, kimin nə danışdığı, nə dediyi məlum olmur. Biz onların istəkləri, problemləri barədə yalnız vizual informasiya alırıq ki, bu da əsərin dramaturji konfliktini, Hiçkokun sevdiyi məchulluq effektini daha da qüvvətləndirir.
Əlbəttə, bir başqası olsun ki, bu filmi başqa cür çəkərdi, Cefrinin baxış bucağına bu qədər dominantlıq verməz, yalnız pəncərələrdən görünən siluetlərlə kifayətlənməyib, bu otaqlarda baş verənləri oradakı müşahidəçinin mövqeyindən təsvir edərdi. Bu da bir üsuldur. Amma onda biz tamam başqa bir filmə baxardıq, bizi oturduğumuz stula, baxışlarımızı ekrana "mıxlayan" və əvvəldən axıradək bizi məchulluq sehrində saxlayan Hiçkok effektindən söhbət belə gedə bilməzdi.
Filmdə baxış bucaqları cəmi 1 dəfə - iti ölən qadın ağlaya-ağlaya şivən qoparanda dəyişir, bütün qonşular pəncərələrindən həyətə boylanır və bu filmdə həyət ilk və son dəfə ümumi planda göstərilir. Hiçkok yaradıcılığının vurğunu, tanınmış fransalı rejissor və tənqidçi F.Tryuffonun bu epizodla bağlı Hiçkoka sualını ustad belə cavablandırır ki, mən həyəti ümumi planda - hamının baxdığı ümumi məkan kimi göstərməyi filmdə dramatik məqsədlər üçün ehtiyatda saxlamışdım.
(Ardı var)
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 19 may.- S.13.