Şekspir dünyası
(Əvvəli ötən
şənbə sayımızda)
Aktyorlar xoşbəxt
kral və kraliçanın portretlərini nümayiş
etdirdilər. Lakin səhifədə
oynanılan roldakı kral xəstə idi, arvadının
ikinci əri barədə maraqlandı. Oynanılan
kraliça iddia edirdi ki, o, heç vaxt bir daha ərə getməyəcəkdir.
Kraliçanı oynayan aktrisa iddia edir ki, o,
heç vaxt yenidən ərə getməyəcəkdir.
Səhnədəki
yatan kralı zəhərləmək
üçün yeni aktyor otağa daxil olur. Hamlet deyir ki, bu adam ölən kralın arvadını ələ
keçirmək üçün qəsd
hazırlamışdır. Bu səhnə
göstəriləndə Klavdi yerindən qalxdı və
"İşıq verin" deyə qışqırmağa
başladı. Hamlet və Horatsio pyesə
Klavdinin reaksiyasını təqsirkar adama məxsus olan kimi qəbul
etdilər. O, həqiqətən də, Hamletin
atasını öldürməli idi.
Rozenkrants Hamletə deyir ki, anası onu
çağırır, o, keçmiş dostlarını, onu
manipulyasiya etmək üçün onların necə gəldiklərini,
onda tütək kimi çalmaq istədiklərini
nümayiş etdirdi. Təklikdə, Hamlet qisas
üçün böyüyən yanğısını
özü üçün aşkar etdi.
Kral da təklikdə,
öz günahının bağışlanması
üçün kilsədə onu etiraf etmək
kimi bəd bir istəyi ilə
mübarizə aparırdı. Kral peşman
olduğu üçün diz çökdü. Bu vaxt Hamlet daxil oldu. Atasının
qatilindən intiqam almaq üçün ideal bir imkan var idi.
Lakin Hamlet dua edən Klavdini öldürməyi
bacarmır.
Hamletin hədələdiyi Poloni bu vaxt pərdənin
arxasında olmaqla, Gertrudaya yaxın dayanmışdı. Kraliça
qorxaraq onu çağırdı və Poloni cavab verəndə,
özünün otağı ayıran pərdənin
arxasında olduğunu açıb göstərdi. Hamlet, elə pərdənin arxasında olanda ona
qılıncla zərbə vurdu, həm də anasından atası
kralın öldürülməsi barədə soruşdu.
Şəbeh qaydasında ölən Poloninin cəsədini
yoxlayan Hamlet anasının hərəkətinə nifrətini
bildirdi. Lakin Gertruda onun nə demək istədiyini
anlamadı. Bildirdi ki, onun ərə getməsi
ilə o, dəf edilmişdir. Kraliça nəticədə
öz səhvini görüb, onun sakit olmasını xahiş
etdi. Lakin Hamlet Gertrudanı kabusun
özü kimi ittiham edərək, onu bomba atəşinə
tutmuşdu.
Kraliça
oğlunun qəribə reaksiyasını hiss etdi. Şübhələndi ki, Hamlet
hallüsinasiyadadır. Lakin Hamlet təkid
edirdi ki, o, heç də ağlını itirməmişdir və
o, arzu edir ki, onun şəhvət düşkünü olan
anası ən azı namuslu olmağa çalışsın.
Əgər o, Klavdinin yatağını tərk
etsə, müəyyən vaxtda mümkündür ki, o, hətta
namuslu bir qadına çevrilə bilər. Hamlet
anasından xahiş edir ki, ərinə desin ki, Hamlet onun
sirrini bilir. Ona görə də Hamlet tezliklə
İngiltərəyə getməlidir. O, anasının
yadına salır ki, öz xəyanət planınını cəzası
kimi onu Rozankrants müşayiət edəcəkdir. Hamlet Poloninin meyitini sürüyərək
otağı tərk edir.
Kral və kraliça Hamletin Polonini qətlə
yetirdiyini müzakirə edirlər. Hamleti çağırırlar ki,
Poloninin cəsədini harada qoyduğunu desin. Lakin
o, cavab verir ki, yer açılmayana qədər bu, müəmmalı
olaraq qalacaqdır. Hamlet öz təhlükəsizliyi
üçün İngiltərəyə getməlidir. Təklikdə, Klavdi sevinir ki, o, özündən
asılı olmadan İngiltərəyə möhürlənmiş
məktublar aparacaqdır, onlarda da onun öldürülməsi
əmr ediləcəkdir.
Danimarka düzənliyində Hamletin şansına
görə Fortinbrasın ordusunun kapitanı vuruş
üçün Polşaya yürüş etməkdən
ötəri yaramayan ərazilərdən keçməli
olduqlarını danışır. Bu xəbər Hamleti
provakasiya edir ki, öz düşüncələrini ifadə
etsin və özünün intiqam barədə alovlanan
arzusunun həyata keçməsi üçün ona konkret
formada imkan verilsin.
Kraliça, bəxti dağılmağa məruz qalan
Ofeliyanı qəbul edir, o, özünün hisslərini
oxuduğu matəm şərqilərində ifadə edir. Klavdi təşviş
keçirir, Fransadan qayıdan Laert Danimarka kralı tərəfindən
qəbul edilib, salamlanmalıdır. Laert gəlib
çıxır, o, öldürülmüş atasına
görə cavab tələb edir. Laert
öz bacısına olan borcuna görə olduqca pis vəziyyətə
düşmüşdür. Ofeliya
mahnılarında itmişdi və çiçəklər
barədəki fikirlərdən uzaqlaşmışdı.
Laertlər Hamletə qarşı qisas yolu
axtarırdılar. Horatsio Hamletdən məktub
alır ki, dəniz quldurları onları əsir
götürmüşdür, Rozenbrants hələ də
özünün İngiltərəsinə qayıtmaq istəyir.
Horatsio, nəhayət, Hamletə qoşulmalıdır. Çünki
o, şok yaradan bəzi xəbərləri ona
çatdırmalıdır.
Klavdi Laertə deyir ki, Hamletin cinayəti cəzasız
qaldı, çünki o, qıza vurulmuşdu. Məktub gəlib
çıxır ki, Hamlet geri dönür. Bundan şoka düşən Klavdi Laertdən
soruşur ki, əgər o, atasını sevirsə, onun
ölümünə görə qisas almaq kifayətdirmi?
Laert deyir ki, tiyəsi ölümcül zəhərə
batırılmış bir qılıncla o, Hamletlə
vuruşacaqdır. Klavdi həmçinin təklif
edir ki, Hamleti zəhərləmək üçün əlavə
fayton hazırlansın. Laertin uduzması
baş verdiyi halda Hamlet onu öldürəcəkdir. Gertruda Ofeliyanın suda batıb öldüyü xəbərini
verdikdə, Laertin qüssəsi daha da dərinləşir.
Qəbirqazanlar Ofeliyanın dəfni üçün
hansı doktrinanın uyğun gəldiyini müzakirə edirlər,
axı o, özünü intihar etmişdir ki, xristian dəfnini
qəbul etsin.
Bir qəbirqazan oxuyur, Hamlet Horatsio ilə birlikdə
qayıdır, qəbirqazanın guya özünü işləyən
kimi göstərməsi üçün meyitlərin
sümüklərini kənara atdığını
görüb, təəccüblənir. Hamlet
bir kəlləni yoxlayır və qeyd edir ki, insan məxluqu
necə də toza çevrilir.
Saray adamları gəlir, Ofeliyanın tabutunu gətirirlər
və dərd zərbəsi dəymiş Laertin ailəsi onun
bacısının qəbrinə tullanırlar. Hamlet irəli
çıxır ki, Laertlə vuruşsun, iddia edir ki, onun dərdi
daha böyükdür. "Sən bura
mübarizə aparmağa gəlmisən / Mənim gözlərim
qarşısında onun qəbrinə tullanırsan".
Ancaq Laertin intiqam anı yaxınlaşanda,
Horatsio Hamleti uzaqlaşdırır. Hamlet
Horatsioya deyir ki, onun İngiltərədə
öldürülməsi barədə kralın göstərişini
necə də aça bilmədi. Hamlet
orijinal məktubun yerinə saxta məktub qoyur ki, orda guya
Rozanbrantsın öldürülməli olduğu
yazılır. Lakin Hamlet peşman olur ki,
Laert ona görə qüssəyə qərq olmuşdur və
Laertin onu qılınc döyüşünə dəvətini
qəbul edir. Saray adamları gəlir,
Hamlet Laerti təsirli qaydada salamlayır. Laert
onun dediklərini qəbul edir və onlar qılıncları seçirlər.
Kral elan edir ki, Hamlet qələbə
çaldığı istənilən bir vaxtda o, bu şərəfə
şərab qədəhi qaldıracaqdır. Hamlet zərbə
vuraraq döyüşü udur. Gertruda da
oğlunun şərəfinə badə qaldırır. Lakin Hamlet üçün artıq zəhərlənmiş
fayton nəzərdə tutulmuşdur. Laert
və Hamlet vuruşun qarışıqlığında
qılınclarını dəyişərək bir-birini
yaralamışdılar və döyüş davam edəndə,
Laert bu vaxt Hamletin əlində olan öz zəhərlənmiş
silahı ilə yaralandığından yıxıldı.
O, Hamleti xəbərdar etdi ki, o da həmçinin tezliklə
taqətdən düşəcəkdir və bunların
hamısı Klavdinin günahıdır. Hamlet
kralı öldürmək üçün zəhərli
rapiradan istifadə edir. Laert ölümdən
əvvəl Hamletdən bir-birini bağışlamağı
xahiş edir. Hamlet Horatsiodan xahiş edir
ki, onun əhvalatını başqalarına da
danışsın.
Fortinbrasın
qalib ordusunun Polşadan qayıdıb,
yaxınlaşdığını eşitdikdə, Hamlet
öz sonuncu arzusunu ifadə edir: "Qoy həmin Fortinbras
Danimarkanı idarə etsin". İngiltərədən
səfirlər gəlir ki, Rozenkrantsın və Hamletin digər
uşaqlıq dostunun öldürüldüyü xəbərini
versinlər. Horatsio vəd edir ki, baş
verən qırğını Fortinbrasa
çatdıracaqdır. Danimarka şahzadəsinin
faciəvi varis kimi taxt-taca qalxmamasının təsiri ilə,
Fortinbras əsgərlərinə Hamleti dəfn etməyi əmr
edir.
Şekspir, güman ki, Hamlet əhvalatını öz fərdi
səbəblərinə görə üzə
çıxarmışdı. 1596-cı ildə 11
yaşlı oğlunun ölümü, əkizlərdən
biri olmaqla, onun adı Hamnet idi, "Hamlet"in
yazılması üçün dərin bir intim səbəb
olduğunu sübut edir. Pyes ataların və
oğulların qurtarmayan qüssələrini və mənəviyyatını
əks etdirir.
"Hamlet" insan təbiətinə nüfuz edən
unikal ədəbiyyat kimi oxunurdu, əsər həm də onun
intiqam draması kimi bu hissin heç də şişirdilməyən
qüvvəsini əks etdirir. Hamletin məşhur
ifadələrindən daha çox işlənəni "To
be or not to be" (Cəfər Cabbarlının Azərbaycan
dilinə tərcüməsində "Olum, ya
ölüm" kimi verilmişdir) kəlməsidir. Səhnədə
oynayan kraliça kimi Gertruda qeyd edir ki, "Mənə belə
gəlir ki, Ledi olduqca çox etiraz edir" və ya Hamlet
Ofeliya ilə mübahisə edəndə deyir: "Sən
qadın monastırına yollan". Beləliklə, pyes yeni
oxucularına da tanış olur və daim
onları təəccübləndirir. Çünki
sözlər və dialoqlar elektrik təsiri göstərməklə,
təşviş doğuran iti ağıldan xəbər verənə
dönür.
Şekspir toplusunda heç bir rol Hamlet kimi aktyorlara daha
uyğun gələn sayılmır. Nəhəng müəmma
olan Hamlet rolu Şekspir pyesində müstəqil
mövcudluğa malikdir.
Psixioanalizin banisi Ziqmund Freyd 1900-cü ildə Hamletin bir
universal yararlılığını qeyd edir, alim ondan
özünün depressiya nəzəriyyəsinin
illüstrasiyası kimi istifadə edir. "Hamlet hər
şeyi etməyə qadirdir, təkcə onun
uşaqlığının depressiv arzularını ona
göstərən adamdan qisas almaqdan başqa".
"Otello" pyesi
Şekspir Otellonu həm ən çox nifrət edilən bir əclaf, həm də əzab çəkən faciə qəhrəmanı kimi yaradır. Şekspir sağ olanda "Otello"nun üç tamaşası rekord sayda tamaşaçı kütləsi yığmışdı. 1604-cü ildə ilk dəfə tamaşa Uaythollda kral Ceymsə göstərilmişdi. Yaqonun patoloji dostluğuna dramatik ədəbiyyatda üstün gələn olmadı. O, Otellonun şərəfinə, məhəbbətinə və prinsiplərinin saflığına qarşı çıxır. Beləliklə, qara mavr Otello obrazı ilə Şekspir irqi məsələlərə də toxunur. Bu stereotiplər onun günlərində auditoriya tərəfindən qəbul olunurdu.
Mavr Otello Venetsiyaya gəlmiş mühacir olmaqla, Venetsiya respublikasının ən heyranedici hərbi komandiridir. Mavrın ekzotik keçmişinə vurulan Dezdemona onu sevməyə başlayır və ona qoşulub qaçır. Pyesin hadisələr gedişi başlanır, Venetsiya özünü Osmanlı türklərinin hücumundan müdafiəyə hazırlayır. Keçmiş təcrübələrində olduğu kimi, Venetsiya liderləri bu dəfə güclü hərbçi kimi Otellonu onların hərbi-dəniz qüvvələrinə başçılıq etməyə çağırırlar. Lakin nüfuzlu senator Brabantio, o, həmçinin Dezdemonanın atasıdır, qızının Otelloya ərə getdiyini bildikdə, qəzəblənib, Mavrı qızını oğurlayarkən cadugərlikdən istifadə etməkdə ittiham edir. Ondan fərqli olaraq, şəhərin digər senatorlarını daha çox Venetsiyanın mühafizə edilməsi maraqlandırır, müzakirədə onlar Otellonun tərəfini tuturlar.
Pyesin hərbi konteksti ancaq qısa müddətdə
mövcud olur, başlıca diqqət sonra aparılacaq özəl
müharibələrin intensivliyinə verilir. Və bu emosional arenada Otello olduqca az bir təhlükəsizliyə malikdir. Onun yaxın köməkçisi Yaqo ilk olaraq Kassionu
tələyə salır, tezliklə başa düşür
ki, Otellonun özünün də ayağının
altını qazmağa onun gücü çatacaqdır.
Bu vaxt Otello Yaqonun baş antoqonisti olur, qısqanclıq isə onu əsl
monstra çevirir.
Pyesi təşkil edən pərdələrin çoxlu
ictimai çıxışlarla doludur, lakin final səhnəsi
Dezdemonanın yataq otağındakı faciəvi bir
yaxınlıqda olan hadisəni təsvir edir.
Yaqo intiqam axtarır. Otello Kassionu irəli çəkir və Yaqo öz hərbi rəisinin acığına yenə də aşağı rütbəli zabit olaraq qalır.
Gecə Yaqo kübar Brabantioya xəbər verir ki, onun qızı və Otello "iki bel sütunu ilə heyvan düzəldirlər". Yaqonun dostu daha az bir kobudluqla bildirir ki, Dezdemona Otelloya qoşulub qaçmışdır. Brabantio Otellonu yanına çağırır.
Yaqo Otellonu xəbərdar edir ki, Brabantio nikahına görə onu hədələyəcəkdir. Lakin Otello özünə əmin olmaqda davam edir. "Mənim tərəfimdəki mənim titulum və həqiqi könlümdür./ Mənə düzgün olanı elan edəcəkdir".
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2023.- 20 may.- S.22.