Aşıq Ələsgər sözü:
"Göyçədən Türk dünyasına"
Ötən əsrin altmışıncı illərində,
hələ tələbə ikən, sabahın filoloqu kimi,
Aşıq Ələsgərin
yaradıcılığını öyrənməyə
başlayanda, aşığın "Dağlar"
qoşmasındakı bir beyt məni xeyli
düşündürmüşdü.
"...Xaçpərəstlə
düşdü bund inqilabı,
Onunçün
bağlandı yolların, dağlar..."
Nədir "xaçpərəstlə düşən
bund inqilabı"? Bu ifadənin alt qatında nələr
yatır? Bu, Qərbi Azərbaycanda -
aşığın ana yurdu Göyçədə milli zəmində
baş vermiş erməni talanlarına birbaşa işarə
deyilmi? Bəs necə olmuşdu ki, bu ifadə
sovet senzurasının "süzgəcindən"
keçmişdi? Bu suala cavab tapmaq çətindi.
Hər halda, görünür, o qurumlarda da, azman el sənətkarının
yolunda canından keçməyə hazır olan oğullar,
daha öncə isə bu qoşmanı tapıb ortaya
çıxaran söz sərrafları varmış...
Sözün bu yerində, ümumiyyətlə, şifahi
ədəbiyyatımızın mükəmməl tədqiqatçılarından
və naşirlərindən olan Hümmət Əlizadəni
anmamaq mümkün deyil. O, illər uzunu Qərbi Azərbaycanı oba-oba,
oymaq-oymaq gəzərək, topladığı irsi 1934, 1935,
1937-ci illərdə üç dəfə kitab kimi ortaya
çıxartmışdı.
Adı çəkilən
"bund inqilabında" köçkünlük taleyi
yaşasa da, bir müddət sonra yuvasına dönə bilən
aşıq həmin "Dağlar" qoşmasında sanki
haray çəkir: "Hanı mən gördüyüm
qurğu - büsatlar?!" deyir, "Hanı bu yaylaqda yaylayan
ellər?!" söyləyir və heyrətini dilə gətirir:
"Hanı mərd iyidlər, boş qalıb yurdu?!"
...Haqq
nazilər, amma üzülməz, - deyiblər. Dövran dəyişdi
və dünyanın işləri elə gətirdi ki, sovet
şineli geyinməli olan həmin o "bund
inqilabçıları"nın - daşnakların
gözü önündəcə, "qardaş olub Hayastan-Azərbaycan"
havacatı üstə, Göyçədə-Ağkilsə kəndində
ölməz aşığın qəbirüstü abidəsi
ucaldıldı.
Bu gün
internet saytlarında şəkli qalan o abidə erməni
vandalları tərəfindən yerlə-yeksan edilsə də,
Azərbaycan Prezidentinin imzaladığı Qərbi Azərbaycana
Qayıdış Konsepsiyasından sonra ürəklənən
göyçəlilər nikbindirlər; axı, necə ola bilər
ki, göyçəlilər doğma yurda, o torpağın
sahibi kimi ayaq basandan sonra, hər şeydən öncə, o
abidəni yenidən dikəltməsinlər?..
Yuxarıda adı hallanan qoşmada "Həsənənə,
Həsənbaba (yaylaq adlarıdı - M.O.) qoşadı,
Xaçbulaq yaylağı bir tamaşadı" söyləyən
aşıq dağlarımızı daha bir neçə
qoşmasında vəsf eləyib, mənalandırıb. Və məhz, o qoşmalara
vurğun kəsilən Səməd Vurğun ustad
aşığı belə dəyərləndirib:
"...düzdü,
biz də yazırıq, amma elə olur ki, dörd misra yazandan
sonra, bəzən ikisi xoşumuza gəlmir, pozub özgə
misralar yazırıq. İndiki şairlər nə
yazsa, elmin gücünə yazır. Bizim
şairlərin yazdıqları, yerin dərin qatlarından
çıxarılmış artezian suyuna, yazı-pozu bilməyən
Ələsgərin şeirləri isə, o dağların sinəsindən
təbii qaydada axıb gələn bulaqlara bənzəyir.
Mən onun belə qoşmalarının bədahətən
yaradıldığına şübhə etmirəm.
Onunku haqq vergisidir"... "Haqq vergisi" - "
Haqq aşığı"...
Aşıq
Ələsgər ocağının davamçısı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru İslam Ələsgər
də ulu babasının 200 illik yubileyinə
yazdığı sanballı monoqrafiyanı, sanki Səməd
Vurğuna istinad edərək, "Haqq
aşığı" adlandırıb. Yeri gəlmişkən,
AMEA Folklor institutunun (2021-ci il)
"Aşıq Ələsgər" kitabı bu monoqrafiya ilə
açılır. Daha öncə isə
aşağıdakı şərh diqqət çəkir:
"...Kitab
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
"Aşıq Ələsgərin 200 illik yubileyinin qeyd edilməsi
haqqında" Sərəncamının icrası ilə əlaqədar
olaraq, AMEA-nın tədbirlər planı çərçivəsində
nəşr olunur".
Bəli,
daha öncə, yəni 18 fevral, 2021-ci ildə
"Aşıq Ələsgərin 200 illik yubileyinin qeyd edilməsi
haqqında" Azərbaycam Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin Sərəncamı meydana gəlmişdi və
o sənəddə deyilir:
"...Aşıq
Ələsgər çoxəsrlik keçmişə malik
aşıq sənəti ənənələrinə ən
yüksək bədii-estetik meyarlarla yeni məzmun
qazandırmış, xalq ruhuyla həmahəng əsərləri
ilə Azərbaycanın mədəni sərvətlər xəzinəsinə
misilsiz töhfələr vermişdir. Azərbaycan
aşıq sənətinin ümumbəşəri dəyərlər
sırasında qorunan dünya qeyri-maddi mədəni irs
nümunələri siyahısına salınması, həm də
Aşıq Ələsgər sənətinə ehtiramın təzahürüdür".
Nəticə göz qabağındadır; onda pandemiya
dönəmi olmasına baxmayaraq, keçirilmiş tarixi tədbirlər,
izdihamlı yığıncaqlar, televiziya yayımları hələ
unudulmayıb.
Bu tarixi Sərəncamın birbaşa nəticəsi
olan İKİ İZ - İKİ KİTAB isə sənətkarın
digər nəşrləri kimi, sözsüz ki, oxuna-oxuna əsrlər
adlayacaq.
Yuxarıda AMEA Folklor İnstitutunun "Aşıq
Ələsgər" adlı akademik nəşrindən qismən
bəhs etdim.
Milli Məclisin Mədəniyyət Komitəsinin sədri Qənirə
xanım Pşayevanın layihəsi və rəhbərliyi ilə
çap olunmuş "Dədə Ələsgər"
kitabı haqqında isə bir qədər ətraflı
danışmaq istəyirəm. Əvvəla ona
görə ki, Qənirə xanım bu kitabı qardaş
Türkiyədə də nəşr etdirib. Özü də kifayət qədər geniş
tirajla və hər iki kitaba qismən fərqli "Ön
söz"lər də yazıb. Mənim
bu yazımın adı da Qənirə xanımın cəsarətli
və həm də sanballı ön sözünü oxuyandan
sonra meydana gəldi. Bəli, Qənirə xanım Dədə
Ələsgəri, artıq mifləşmiş, əfsanələşmiş
Dədə Qorqud kimi cəmi türk dünyasına "bəxş
etmək" niyyətində və əzmindədir.
Hələ
ötən əsrin ortalarında Aşıq Ələsgər
irsinə bir neçə yazı həsr edən Xalq
yazıçısı, akademik Mirzə İbrahimov
vurğulayırdı ki, hələ bədii sözlə onun
kimi məharətlə, böyük zövqlə və incəliklə
naxış vuran olmayıb. Unudulmaz Xalq rəssamı
Mikayıl Abdullayev, sanki bu sözdən təsirlənərək,
qeyd edirdi ki, o, rəssam olub, bir sözün yüz rəng
çalarını tapıb.
Mən bu və buna bənzər diqqət çəkən
məqamlara hər iki kitabda dönə-dönə rast gəldim.
Hər iki kitabın üzqabığında Aşıq
Ələsgərin portreti verilib, amma bu sənət nümunələrinin
bir-birinə bənzəməməsi təəssüf və
təəccüb doğurur. Nə
üçünsə, nə bu, nə də digər kitabda
portretlərin kimin - hansı rəssamın
fırçasından çıxması qeyd olunmayıb.
Əlbəttə, mən bunun fərqında
deyiləm. Amma düşünürəm
ki, yaxın gələcəkdə Aşıq Ələsgərin
abidəsini yaratmaq istəyən heykəltaraş hansı
portretə istinad edəcək? Axı, 30 noyabr 2021-ci ildə
Prezident İlham Əliyev Aşıq Ələsgərin 200
illik yubileyi ilə bağlı daha bir Sərəncam
imzalayıb: "...Bakı şəhərində ustad sənətkar
Aşıq Ələsgərin abidəsi
ucaldılsın". Əlbəttə, bu Sərəncamın
bu günə qədər öz həllini tapmaması,
çox güman ki, niyəsə yubanması da məni
maraqlandırır. Amma məni daha
çox düşündürən bu işin altına girəcək
heykəltaraşın mövqeyidir. O, hansı portretə
istinad edəcək? Akademik nəşrin
üzqabığındakı portretə, yoxsa Qənirə
xanımın layihələşdirdiyi "Dədə Ələsgər"
ktabındakı portretə? Bəlkə elə
abidənin ucaldılması bu səbəbdən yubanır?
Bəlkə rəssamlarımız ortaq bir nəticəyə
gələ bilmirlər? Bəlkə
artıq bu vəzifəni boynuna götürən heykəltaraş
başqa cür düşünür? Bəlkə
o, ustad aşığı başqa cür görür?
Məncə, yenə də, ötən yüzillikdə
yaşayıb- yaratmış rəssamlarımızın, necə
deyərlər, "daşdan keçmiş" təcrübəsinə
istinad etmək lazımdı; onlar Nizaminin, Nəsiminin,
Füzulinin, Vaqifin portretini necə yaratdılar? Xalqın
gözünə, yaddaşına necə hopdurdular?
Amma o da məlumdur
ki, tədqiqatçılarımız və eləcə də
cəmi göyçəlilər hələ də
Aşıq Ələsgər haqqında xatirələrin izi
ilə aşığın fotosunu axtarırlar və belə
görünür ki, ümidləri üzülməyib...
Tələbəlik illərində Aşıq Ələsgərin,
siyasi məzmununa görə diqqətimi çəkən daha
bir qoşması xalq qəhrəmanı Dəli Alı
haqqındadır.
Süzəni götürüb minəndə ata.
Fələk
əhsən deyir boya, büsata
Nərə
çəkib təpinəndə saldata,
Sel kimi
axıdır qanı, Dəli Alı!
Axı, söhbətin hansı "saldatdan" getdiyini
bilmək üçün baş sındırmağa ehtiyac
yoxdur. Göyçənin dağlarına "bolşevik
libası" geyinmiş daşnakdan başqa hansı
"saldat" gəlib çıxa bilərdi?
...Namərdlər
əlindən çəkirlər haşa,
Namuslu iyidsən, səni yüz yaşa.
Tüfəngin
gülləsi işləyir daşa,
Tək qaytarır yüz düşmanı Dəli
Alı.
Nədənsə, İslam Ələsgər Dəli
Alını çar çinovniklərinə qarşı
silaha sarılan bir xalq qəhrəmanı - təxminən,
Qaçaq Nəbi, Qaçaq Kərəm kimi - qələmə
verir. Bəlkə
də daha etibarlı mənbələrə əsaslanan, necə
deyərlər, işin içində olan bir ziyalı kimi o,
haqlıdır, amma Dəli Alının mübarizəsi
Birinci Cahan savaşı illərinə təsadüf edirsə,
gümana, fərziyyəyə nə ehtiyac? Birinci
Dünya Müharibəsi illərində Qərbi Azərbaycanda
türkün daşnakdan başqa (hansı libasda olur-olsun)
hansı düşməni olub ki? Və
orası da bəllidir ki, Dəli Alı tarixi şəxsiyyətdir,
əsli-kökü Goranboyun Qarasuçu kəndindəndir.
Və onun oğlu Məmməd Məhərrəmov da 1941-45
müharibəsi zamanı böyük şücaətlər
göstərdiyi üçün Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
adına layiq görülüb. Demək, Dədə Ələsgər Dəli
Alının "əslini-zatını" öyməkdə
haqlı imiş. Demək, ustad aşıq
bilirmiş kimin əslini-zatını öyür.
Dəli
Alının vəsfini yazmışam dastana, deyin!
Afərin
şəyirdlərim, gedəndə hər yana,
deyin!
Eşidib
Göyçə mahalı, külli-İrəvana deyin!
Addayın
Şahtaxtından,Təbrizə,Tehrana deyin!
Üz
tutun Alosmana, Qarsa, Kağızmana deyin!
Məlum məsələdir ki, gözəllik aşiqi
olan Aşıq Ələsgər daha çox
qadınların, gəlinlərin, qızların şəninə
söz qoşub. Onun şəninə söz söylədiyi ikinci kişi isə Mirzə Bəylərdi. Bu
qoşmanı neçə illər öncə böyük tədqiqatçı
M.H.Təhmasib belə şərh eləmişdi: "...bu
qoşma aşığın elmə, savada, mədəniyyətə
məhəbbətinin məftunluğunu göstərən ən
yaxşı şeirdir:
Firəng,
rusi, farsi, türki, ərəbi -
Beş dilinən var savadı Bəylərin.
Maraqlıdır ki, Aşıq Ələsgər
haqqındakı araşdırmalarında akademik Muxtar
Kazımoğlu (İmanov) da bu qoşmaya biganə qalmayıb. "Aşıq
Ələgərin öz portreti haqqında təsəvvürümüzü
genişləndirən şeirlər sırasına, heç
şübhəsiz, Mirzə Bəylər və Dəli Alı
haqqındakı şeirlər də daxildir. Sıx ünsiyyətdə olduğu Mirzə Bəylər
kimi ziyalı, Dəli Alı kimi igid barədə dediyi
sözlər Aşıq Ələzgərin öz xarakterini
bir az da yaxından tanımağa kömək edir".
Qərbi
azərbaycanlıların tarixi zərurət kimi Qərbi Azərbaycana
qayıdış konsepsiyası meydana gələndən, bu
iş ölkə Prezidenti İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə icra olunmağa başlayandan və mən də həmin
icmanın İdarə Heyəti üzvlüyünə
seçiləndən sonra özlüyümdə qərara
almışdım ki, bu konsepsiya ilə bağlı nəzərdə
tutduğum bir sıra mövzularla yanaşı, Aşıq
Ələsgər haqqında da nəsə yazım. Çünki Aşıq Ələsgəri
özümə - bizim tayfaya bir köynək yaxın
sayıram və bunun səbəbləri də var.
BİR
HAŞİYƏ: Bizim Böyük Vedi Göyçədən
o qədər də aralı deyil. Vedinin istisində
qurudulmuş əriyi, üzümü, armud qaxını, ərik
dənəsini payız aylarında aparıb Göyçədə
kartofla dəyişmək bir adət imiş. Mənim babam Kərbəlayi Məmmədin
qardaşı Abbas da bu alış-verişdən kənarda
qalmırmış. Bir dəfə isə
Kərbəlayi Məmməd görür ki, qardaşı
atının tərkində kartof yox, qız gətirib.
Babam böyük qardaş kimi dərhal
narazılığını bildirir: "Ə, mən səni
Göyçəyə kartof gətirməyə
göndərmişdim, yoxsa?.." Kiçik qardaş
başını aşağı salıb bir qədər yerə
baxandan sonra dillənir:
- Qız Aşıq Ələsgərin soyundandı... -
Babam xeyir-dua verməsə də, artıq bir söz də
söyləmir. O qız - Minəxanım isə tez bir zamanda
ocağın və eyni zamanda tayfanın ən istəkli gəlini
kimi hörmət, etibar qazanır. Elə bir hörmət-etibar
ki, tacir babam əcəl yastığına düşəndə,
hardasa gizlətdiyi yatırımın yerini doğma
qardaşına yox, Minəxanıma - qardaşı arvadına
pıçıldayır: "Oğulların böyüyəndən
sonra onların arasında bölərsən", - deyir.
Qərbi azərbaycanlıların 1948-53-cü illər
arasındakı deportasiyaları zamanı Minəxanım
ananın soyu ilə bizim nəslin əlaqəsi üzülsə
də, sən demə, bizimkilər kimi, onlar da bizi
axtarırmışlar. 1970-ci ilin yaz aylarında Minəxanım ananın
qardaşı oğlu Bayram kişi gəlib
bizimkiləri Beyləqanda tapdı. Sən demə,
arada o qədər də uzun məsafə yox imiş. Onlar da Sabirabadda məskunlaşıblarmış.
Artıq kifayət qədər
yaşlanmış Bayram kişinin bibisi Minəxanımın
bizim nəsildə yeganə nişanəsi - nəticəsi
olan Cəlalı necə duz kimi yalaması, için-için
hönkürməsi heç yadımdan çıxmır.
Nəsillər arasında get-gəl isə onunla nəticələndi
ki, biz yenidən qohum olduq. Amma bu dəfə ən
gözəl qız bizdən getdi.
...Məndən
bir neçə bayram böyük olan Cəlalın uşaq
vaxtı bir taxta parçasına üç tar simi bərkidib
gecə-gündüz dınqıldatması da, "o
Naxçıvandır, nəqşi-cahandır" söyləməsi
də xatirimdən silinməyib. Və bu zaman İsmayıl əmimin
sözü-zarafatı (bəlkə də atmacası) da
yadımdadır: "Oxşuyub, qan çəkib...
Özündən asılı deyil ki..."
Mən
Aşıq Ələgərlə bağlı bu yazı
haqqında fikirlərimi götür-qoy eləyəndə
cavanlıq dostum, bir vaxt Azərbaycan Radiosunda iş
yoldaşım, indi isə AMEA Folklor İnstitutu
"Aşıq yaradıcılığı" şöbəsinin
müdiri olan Əməkdar mədəniyyət işçisi
Elxan Məmmədli ilə görüşdüm. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Aşıq
Ələsgərin 200 illiyi ilə bağlı Sərəncamlarını
yada saldım. O, yalnız görüş yerində -
Bilgəhdəki bağ evində sağollaşmağa qərar
verəndə mən istəyən mövzuya qayıtdı:
- Bu
möhtəşəm Sərəncamların müqabilində
görülən işlər çox azdı, - dedi, -
Aşıq Ələsgərin heykəlini, yalnız Bakı
şəhərində yox, aşıq
yaradıcılığının pərvəriş
tapdığı bütün bölgələrimizdə - Gəncədə,
Kəlbəcərdə, Laçında, Tovuzda, Qazaxda, hətta
Borçalıda da ucaltmalıyıq. Üstəlik
də, hələ yalnız ideya müstəvisində olan
Aşıq Ələsgər ensiklopediyasını biz niyə
gələcək nəsillərə saxlamalıyıq ki?
Bəs bizim Folklor İnstitutu nədən
ötrüdü? Gərək elə yeni sərəncamlar
ola?!
1971-ci ildə
Aşıq Ələsgərin 150 illik yubileyi yurdumuzda Ulu
öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə qeyd
olunanda mən Azərbaycan Radiosunun "Ədəbi-dram
verilişləri" Baş redaksiyasında işləyirdim,
necə deyərlər, işin içində, yubiley tədbirlərinin
qaynar nöqtəsində idim.
Ən
çox yadımda qalan o zamankı bəstəkarlarımızın
fəallığıdır; bir neçə ay ərzində
yubilyarın sözlərinə bəstələnmiş
onlarca mahnı meydana çıxdı: "Qarşıdan bir
sona keçdi", "Gəlsin", "Görəndə",
"Gülxanım", "Maral", "Gözəl sana məlum
olsun", "Tellərin", "Üzün məndən
niyə döndü?", "Xəbərin varmı",
"Xoş gəldin", "Ceyran", "Qadan
alım", "Düşdü", "İncimərəm",
"Yavaş get", "Yaraşır", "Köynəyinə",
"Getmə, amandı", "Güləndam",
"Güllü", "Ola", "Sarıköynək"
və sair.
Təəssüf ki, şəxsən mən Aşıq
Ələsgərin 200 illik yubiley tədbirlərində bəstəkarlarımızdan
belə fəallıq görmədim. Bəlkə indi yeni
mahnılara qonorar verən qurumlar yoxdu, ona görə? Hər
halda, buna da inanmaq istəməzdim... Söz və
musiqi sənətinin ən çevik vəhdəti mahnı
janrıdır. Aşıq Ələsgər
irsini də yaddaşlarımızda, onun sözlərinə bəstələnmiş
bu mahnılar təzələyir. Ümumiyyətlə isə,
mən çox az Qərbi azərbaycanlıya
rast gəlmişəm ki, əzbərində Aşıq
Ələsgərdən bir neçə qoşması, gəraylı
olmasın.
DAHA
BİR HAŞİYƏ: Hətta mənim cəmi bir neçə
il Vedinin axşam məktəbində təhsil
alıb burada əvvəl "Əlifba"nı, sonra da
baytarlıq kursunu bitirmiş atamın əzbərində də
ustad aşığın onlarca qoşması, gəraylısı
vardı. Vaxtaşırı dilinə gələn isə bu məşhur
misralar olardı:
Namərdi özümə mən dost eylədim,
Yolunda
canıma çox qəsd eylədim,
Söyüddən
bağ saldım, peyvəst eylədim,
Almasın, heyvasın, narın görmədim.
Mən yalnız ağlım kəsəndən sonra anlamağa başladım ki, daha çox sərtliyi ilə hafizələrdə qalan atam bu misraları anamı "sancmaq" üçün dilinə gətirir. Atam qəmli bir səslə bu bəndi söyləyəndə anamın gözlərinin yaşla dolduğunu da unutmamışam. Hərdən fikirləşirəm ki, bəlkə bu, onların zarafatı imiş?.. Axı, anamın da hərdən atama üz tutuban Ələsgərdən söyləməyi vardı:
Ələsgər durarmı matah satmasa,
İyid sarsıyarmı, baxtı yatmasa,
İki
könül bir-birini tutmasa,
Alan da
yazıqdı, gələn də yazıq...
SÖZARDI: Mən, yüz ildən
bəri Aşıq Ələsgərin irsini araşdıran
tanınmış aydınlarımızın
yazılarından az-çox xəbərdar olan bir qələm
əhli kimi, Ələsgər poeziyasını
araşdırmaq, nə isə yeni bir mətləb hasil etmək
niyyətindən çox uzağam. Sadəcə, Qərbi
Azərbaycan İcması İdarə Heyətinin üzvü
kimi, özümü ustad aşığa bir köynək
yaxın bildiyimdən, bu düşüncələri
paylaşmaq qərarına gəldim. Hər halda, elə bilirəm,
məni düzgün başa düşənlər daha
çox olacaq.
Məmməd
ORUC
525-ci qəzet.- 2023.- 20 may.- S.18.