Vətən ətirli poema
DOĞMA TORPAQLARA QAYIDIŞA İNAM
Tanınmış jurnalist Səyyad Ağbabalının çapdan
çıxan növbəti
kitabı -"Ağbaba"
poeması Qərbi Azərbaycan Cəmiyyətində
keçirilən tədbirlə
oxuculura təqdim olundu. Kitabın ön
səhifələrində Ulu
öndər Heydər
Əliyevin Qərbi Azərbaycan haqqında müxtəlif vaxtlarda söylədiyi fikirlər,
habelə Prezident İlham Əliyevin Qərbi Azərbaycandan olan bir qrup
ziyalı ilə görüşü zamanı
etdiyi çıxışından
seçmələr yer
alıb.
Poetik söz həmişə canlı və diridir. Onun qüdrəti
də elə bundadır. Bütün dövrlərdə ürəklərə işıq
salır, öz təravəti və odu, səsi və həniri ilə hərəyə bir cürə sevinc bəxş edir, hamıya doğma və məhrəm olur. Səyyad Ağbabalının "Ağbaba"
poemasını oxuyanda
bir zamanlar qoynunda doğulub boya-başa çatdığını
doğma Ağbaba elləri, dədə-baba ocaqlarımız gözlərimin
önündə yenidən
canlandı. Hələlik imansız yağı tapdağında qalan əsrarəngiz yurd yerlərinin sanki ətrini duydum, qoxusunu sinəmə çəkdim. Çünki poemanın bütün bəndləri müəyyən
informasiya, fikir və məna tutumu ilə elə yüklənmişdir
ki, istər-istəməz
poetik sözün gücünə bir daha heyran qalırsan.
Səyyad Ağbabalı bu
əsərlə Ağbaba
ellərinin tarixi-mədəni
həyat tərzini özünəməxsus bir
coşqunluqla təsvir
etmiş, bu qədim diyarın bədii-coğrafi xəritəsini
yaratmışdır - desək,
mübaliğə olmaz.
Bir neçə
bəndi istisna etməklə beşlik formasında qələmə
alınmış poemanın
bütün bəndlərinin
son iki misrası "babam" rədifi ilə bitir. Olduqca yerinə
düşən və
ürəkdən gələn
poetik bir müraciətdir. Çünki türkün mifoloji təsəvvüründə dağ,
daş, qaya müqəddəs sayılmış,
türk övladı ona sığınmış,
ondan güc və qüdrət almışdır. Dağlar diyarı
kimi şöhrətlənən
Ağbaba mahalının
adı da bu əski təsəvvürlərlə
bağlı yaranıb,
qanımıza, iliyimizə
işləyə-işləyə ruhumuza hopmuşdur. Səyyad Ağbabalını
ehtiraslı bir ilhamla coşdurub dilə gətirən də budur: kökdən köməcə,
qandan iliyə süzülüb gələn
ulu türk ruhu! Və bir
də doğma Azərbaycanımızın tarixi-mədəni
xəritəsində ipə-sapa
düzülməmiş incilər
kimi "dədə",
"baba" ad-titullarını
daşıyan nə qədər yer-yurd adlarımız, ziyarətgahlarımız
var: Dədəpir, Diribaba, Ağbaba, Dədəgünəş, Sarıbaba,
Babadağ, Həsənbaba...
"Ağbaba" poemasının
bədii-emosional məzmunu
bütün bunları
yada salır, oxucunu öz kökünə qaytardıqca
onun qan yaddaşını təzələyə-təzələyə
ayıq-sayıq olmağa
çağırır. Bu baxımdan
ədəbi-estetik özəllikləri
ilə yanaşı, əsər milli-etnik düşüncənin poetik
ifadəsi kimi əhəmiyyətli səciyyə
daşıyır:
Səndə izi vardı Qazan xanın da,
Bayandur bəy adlı oğlun yanında,
Sultan bəy yurd saldı
Sultan dağında,
Arpalu elisən, ey mənim babam,
Ağhun
ciləyisən, ey mənim babam!
Tarixi-sosial faktların, bədii-onomastik
notların axarında
düzümlənən misralar
zəngin həyat təcrübəsi keçmiş,
"ağlı-qaralı bir
ömür yaşayan"
müəllifin ürək
döyüntülərini, duyğu və düşüncələrini əks
etdirir. Həm də bu döyüntülər
və düşüncələr
bütün varlığı
ilə soy-kökünə,
milli-mənəvi dəyərlərə
bağlı bir insanın daxili ehtiyacından, doğma el-obasına tükənməz
ehtiramından və sevgisindən süzülüb
gəlir:
Bu kənddən o kəndə
xonça gedərdi,
Xonçanın üstündə qönçə
gedərdi,
Ağbirçək nənəyə
boxça gedərdi,
Pişvaza çıxardı atlılar,
babam,
Ruhu təzələrdi yallılar,
babam!
Epik təsvirlərin, lirik-emosional
ovqatın poetik harmoniyasında iki obrazın sənətkarlıqla
canlandırılması güclü
və səmimi təsir bağışlayır:
bu obrazlardan biri Ağbaba və onun tarixi
taleyi, ikincisi isə müəllifin özüdür. Həm də
bu obrazlar bir-biri ilə elə qaynayıb qarışmışdır ki,
onları ayrılıqda
təhlil etmək, bir-birindən ayırmaq balanı anadan ayrı salmağa bənzəyir. Bunun da başlıca səbəbi
S.Ağbabalının tarixi-mənəvi
köklərə qırılmaz
tellərlə bağlılığında,
xalq ruhunu ana məhəbbəti kimi öz varlığında
yaşatmasındadır.
Əlbəttə, məqsədimiz tarixi hadisələri araşdırmaq
deyildir. Bunları yada salmaqla Qərbi azərbaycanlıların,
o cümlədən, ağbabalıların
məruz qaldıqları
tarixi faciələrin,
qanlı qırğın
və fəlakətlərin
"Ağbaba" poemasında
yığcam bədii
ifadələr, konkret
detallar və faktlar əsasında əks olunub. Əslində poemanın məzmununda
müəyyən yer tutan süjet, motiv, obraz və
hadisələrin poetik
təcəssümü Ağbabanın
timsalında Qərbi Azərbaycanın düçar
olduğu tarixi faciələrin təzahürüdür.
Bu cəhət yalnız Səyyad Ağbabalının ədəbi-fəlsəfi
zövqünü deyil,
həm də onun vətəndaşlıq
mövqeyini, təəssübkeş
övladlıq yanğısını
nümayiş etdirir.
"On beşdə hücuma
keçən Tayqulaq",
"Anastasın yazdırdığı
qərar", "Vojdun
imzaladığı fərman",
"pusqudan çıxan
şaumyanlar", "qırx
səkkiz-əllini xatırla"
və sair kimi ifadələr qədim Azərbaycan torpaqlarında ermənilərin
həyata keçirdikləri
milli-etnik təmizləmələrin,
hərbi cinayətlərin,
deportasiya və repressiyaların dəhşətli
mənzərəsini əks
etdirir:
Tayqulaq
on beşdə hücuma
keçdi,
Ölüm şərbətini düz
on kənd içdi,
Nə qədər övladın
həyatdan köçdü,
Gördün İsmayılın gücünü,
babam?
Sərdi neçəsinin leşini,
babam?!
"Ağbaba" poeması
ilk bəndindən son bəndinədək
müəllifin aydın
məram və məqsədinin, öygü
və dualarının,
səmimi etiraflarının,
həssas duyğularının
poetik ifadəsidir. Zəngin tarixi
faktları, vətənpərvər
şəxsiyyətlərin əməllərini əks
etdirən poema bir növ bədii
salnamə təsiri bağışlayır. S.Ağbabalı tarixi hadisələri çılpaq və xronoloji şəkildə təsvir etmir, o, ümumiləşdirmələr aparmaqla oxucu qəlbinə yol tapır. Buna görədir ki, kövrək və həzin duyğuların ifadəsi bəzən sərt və ötkəm misralarla əvəzlənir, təfərrüatlı
təsvirlər deyil, lakonik bədii epizodlar poemanın süjetində aparıcı
xətt təşkil edir.
İlk gəncliyimdən tanıdığım
Səyyad Ağbabalı
yaddaşımda illər
ötüb keçsə
də, necə var, elə də
qalıb: sərt və kövrək, ötkəm və həlim. Sərtlik və ötkəmlik erməni daşnaklarının
Qərbi azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri
vəhşiliklər ifşa
edən epizodlarda, misra və bəndlərdə
özünü büruzə
verirsə, kövrək
və həlim duyğular Ağbaba ellərinin milli-mənəvi
dəyərlərinin, adət-ənənəsinin,
mərasimlərinin və
füsunkar təbiətinin
tərənnümündə bədiiləşir. Çal-çağır mərasimlərinin, lilparlı
bulaqların, əvəlikli,
yemlikli çöllərin,
başı qarlı dağların təsviri dərin bir lirizmlə ifadə edilir. Şairanə duyğular, lirik "mən"in nisgil dolu ürək çırpıntıları dədə-baba
ocaqlarının həsrətini
çəkən Vətən
övladının iç
dünyasından soraq
verir. Ağbaba mahalına məxsus bu cür poetik
mənzərələr, lirik-epik
peyzajlar təbii olduğu qədər də emosional və effektlidir:
Bulağın gözündən çıxanda
lilpar,
Dərməyə gedərdi incəbel
qızlar,
Orda toqquşardı süzgün
baxışlar,
Qoç
igid yarını seçərdi, babam,
Yolunda canından keçərdi,
babam!
Amansız yağı tərəfindən
xarabazara çevrilən
Ağbaba kəndlərinin
ürək göynədən
mənzərəsi, soyqırımına
uğrayan toponimlərin
səssiz-səmirsiz fəryadı
nə qədər ağır olsa da, nikbin hisslər
heç vaxt oxucunu tərk etmir. Çünki şairin
özü gələcəyə
inamla baxır:
Yurda sülh gələcək,
birlik gələcək,
Doğma torpaqlara dinclik gələcək,
Qalib qazilərin dimdik gələcək,
Köksün qabaracaq fəxrindən, babam,
Düşmən qəhr olacaq dərdindən, babam!
Ömrünün müdrik çağlarında
qələmə aldığı "Ağbaba"
poeması ilə Səyyad Ağbabalı "Bir
ömür yaşadım
ağlı-qaralı" publisistik əsərinə
sanki bir sirdaş yaratdı. Yazılma tarixləri
arasında on ildən çox
bir müddət olsa da, hər iki əsər bir-birini tamamlayıb dolğunlaşdırır.
Müxtəlif janrlarda yazılmasına baxmayaraq, mən deyərdim ki,
bu əsərlər məna və məzmununa,
ideya-mündəricə xüsusiyyətlərinə görə
bir dilogiya əmələ
gətirir. Publisist Səyyadın ürəyində
gəzdirdiyi xiffəti, ürək
çırpıntılarını, vətənpərvərlik
duyğularını yeni bir
biçimdə şair Səyyad bu cür
çatdırır. Xəlqi kolorit,
milli ruh, zəngin mənəvi
keyfiyyətlərin tərənnümü "Ağbaba" poemasına xüsusi
bir poetik gözəllik
gətirir. "İzahlar və qeydlər",
"Müəllifdən" hissələri əsərin
tamlığını və bütövlüyünü
təmin etməklə yanaşı, doğma
Ağbabanın qədim tarixi keçmişi, milli-mənəvi dəyərləri,
təbiətinin bənzərsiz gözəllikləri barədə
oxucuların təsəvvürünü daha
da genişləndirir. Poeziyanın
meydanı isə nəhayətsiz göylər qədər uca və sonsuzdur. Qoy bu ucalıq əbədi
olsun!
Avtandil
AĞBABA
Filologiya
elmləri doktoru,
professor, Əməkdar jurnalist
525-ci qəzet.- 2023.- 23 may.- S.12.