Təhsilimizin cari və strateji inkişaf
konsepsiyasının cizgiləri
TƏHSİL FƏALİYYƏTİMİZİN ÖNƏMLİ MƏQAMLARI
Bu qeydləri təhsilin bütün pillə və səviyyələrində kifayət qədər təcrübəyə malik olmuş təhsil təşkilatçısı, elmi-pedaqoji və pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olan müəllim kimi aparmışıq. İndi təhsil idarəçiliyindən
kənarda olsaq da, bir pedaqoq və vətəndaş kimi qanunvericilik
aktlarında, ölkəmizin təhsil həyatında
müşahidə olunan aşağıdakı məqamların
vurğulan-masını və səlahiyyətli orqanların
diqqətinə çatdırılmasını vacib hesab
edirik. Bu istiqamətdə Elm və Təhsil Nazirliyinə
(ETN) dəfələrlə təklif və müraciətlər
ünvanlamışıq. Bəzi təkliflərimizə
müsbət yanaşılıb. Göstərilən
məsələlərin qanunvericilik, təşkilati və məzmun
tərəflərinin həllinin təkcə bu mərkəzi
icra orqanından asılı olmadığı qənaəti
bizi aidiyyəti üzrə bütün instansiyalara da
müraciət etməyə sövq etdi. Eyni
zamanda, fikir və mülahizələrimizi, təkliflərimizi
həmişə təhsil problemlərinə geniş yer
ayıran "525-ci qəzet"in oxucu auditoriyası ilə
bölüşmək istəyirik. Təhsilimizin
inkişafı, müasirləşdirilməsi,
informasiyalaşdırılması, beynəlmiləlləşməsi,
struktur və idarəçiliyin
optimallaşdırılması, maddi-texniki cəhətdən
təhcizatın yaxşılaşdırılması naminə
aparılan islahatların müsbət tərəflərini və
nəticələrini vurğulayırıq. Bu yazıda isə əsasən məzmun və
strateji inkişafla bağlı təkliflər üzərində
dayanmaq niyyətindəyik.
Aşağıda
irəli sürəcəyimiz təkliflərin, bir tərəfdən,
ölkə Prezidentinin müvafiq sərəncamlarına
uyğun universitetlərin nəzdində yeni elmi-tədqiqat
laboratoriyalarının təşkili, ETN-nin nəzdində Elm
və ali təhsil, Məktəbəqədər və
ümumi təhsil agentliklərinin yaradılması ilə
bağlı hazırlıq işlərinin, "Ali təhsil
haqqında Qanun" layihəsinin Milli Məclisdə
müzakirəsinin gedişində, digər tərəfdən,
cari tədris ilinin yekunlaşması və növbəti tədris
ilinə hazırlıq mərhələsində təhsilimizin
cari və perspektiv inkişafına xeyir gətirəcəyi
ümidindəyik. Təkliflər təhsil pillələri
və səviyyələri üzrə ardıcıllıqla
verilir. İlk növbədə, bu gün
cəmiyyətdə daha çox müzakirə edilən əcnəbi
dillərdə təlim-tərbiyə prosesinin
ağrısız, müasir yanaşmaların tətbiqi ilə
tədricən nizama salınma mexanizmini diqqətə
çatdırırıq.
1. Ən
müasir metodiki yanaşmalar, linqvodidaktik tələblər nəzərə
alınmaqla erkən və məktəbəqədər
hazırlıq təliminin bilinqval (ikidilli) və polilinqval
(çoxdilli) təhsil modeli üzərində qurulması.
1.1. Bu tədris
modelinin erkən və məktəbəhazırlıq
dövründən tətbiqinin etnik zənginliyə, tolerant və
multikultural mühitə, geniş beynəlxalq əlaqələrə,
böyük diaspora, həm də müvafiq qanunvericilik
bazasına malik Azərbaycanın vətəndaşları
üçün hazırkı şəraitdə ölkədə,
Avropa və dünyanın istənilən təhsil məkanında
tədris dili seçmək və ümumi orta təhsil almaq
imkanı kimi üstünlük yaratdığını nəzərə
almaq.
1.2.
Bilinqval təlim modelinin müvəffəqiyyətli tətbiqinin
ölkədə dövlət dili amili nəzərə
alınmadan hər hansı bir əcnəbi dildə təlimin
təşkilinə yol verilməməsi və gənc nəslin
milli-vətənpərvərlik ruhunda tərbiyəsi barədə
ölkə Konstitusiyasının, Təhsil və Ümumi təhsil
haqqında qanunların müvafiq bəndlərinin
reallaşdırılmasına yol açdığına əsaslanmaq
1.3.
Valideynlərin seçiminə və Ümumi təhsil
haqqında "Qanun"un tələbinə uyğun, ibtidai təhsil
səviyyəsində təlim əcnəbi dillərdən
birində seçildiyi halda, mövcud qanunvericiliyin tələbləri
əsasında müvafiq fənlərin ana (dövlət)
dilində aparılması və tədricən paritetliyin təmin
olunması ilə tədris müəssisələrində
bilinqval təlim mühitinin formalaşdırılması.
1.4. Tədrisdə
ana (dövlət) dilinin dominantlığı təmin olunmaqla
hər iki təlim dili və digər tədris fənləri
üzrə müvafiq tədris standartlarının, tədris
resurslarının hazırlanması. Bilinqval təlim modeli tətbiq
edilən erkən inkişaf və məktəbəhazırlıq
təhsil müəssisələrində göstərilən
təlim modelinin səmərəliliyinə nail olmaq məqsədilə
burada çalışan pedaqoji və tədrisə
yardımçı heyət üçün treninqlərin təşkili.
2.1.
Dövlət və özəl ümumtəhsil müəssisələri
üçün ETN-nin təqdim və təsdiq etdiyi tədris
planlarında tədrisin iki - Azərbaycan və xarici (rus və
ya ingilis) dildə aparılmasının qeyd olunması.
2.2. Dərs
saatlarının bərabərliyi gözlənilməklə hər
iki təlim dilinin eşidib-anlama, oxu və yazı, qrammatik
minimum və nitq standartlarının tətbiqi ilə mənimsədilməsi
(İkidilli təlim modelinin tədris standartları, eləcə
də tədris planlarının struktur və məzmununun əsas
prinsipləri tərəfimizdən ETN-nə təqdim olunub, təhsil
mətbuatında dərc edilib).
2.3.
Müasir dilöyrətmə metodikaları əsas
götürülməklə bilinqval təlim modelinin tətbiq
olunduğu siniflərdə ikinci xarici dilin (təlim dili kimi qəbul
edilən əcnəbi dil əsas xarici dil hesab olunmaq şərti
ilə) tədrisinin ibtidai təhsil səviyyəsindən, yəni
2-ci sinifdən başlayaraq, intensiv şəkildə, həftədə
3 saatdan az olmayaraq yarımqruplarda tədrisi.
2.4.
Bilinqval təlim modeli tətbiq olunan orta təhsil səviyyəsində
(5-9-cu siniflər) tədris fənləri üzrə təlim
dillərinin paritetinin gözlənilməsi.
2.5. Bilinqval
təlim modeli tətbiq olunan məktəblərdə tam orta təhsil
pilləsinin polilinqval təlim modeli üzərinə
keçirilməsi, şagirdlərin seçiminə uyğun
təmayüllər üzrə
formalaşdırılmış siniflərdə profil fənlərinin,
xüsusilə texniki və təbiət fənlərinin,
xarici dillərdə tədrisinin planlaşdırılması.
2.6.
Ümumi orta və tam orta təhsil səviyyələri
üçün tədris standartlarının,
proqramlarının və fənn kurikulumlarının bilinqval
və polilinqval təlim mühitinə, yeni reallıqlara
adaptasiyası məqsədilə ölkənin ümumi
inkişafına, dünyanın təhsil trendlərinə
uyğun ümumi və tam orta təhsilin yeni, müasir
inkişaf tempi və meylləri ilə uzlaşan dinamik tədris
standartlarının və müvafiq tədris
resurslarının yaradılması konsepsiyasının irəli
sürülməsi. Ali təhsildə olduğu
kimi, ümumi təhsildə də tədris
standartlarının yenilənməsi üçün konkret
müddətin müəyyən edilməsi, xüsusilə
lisey və gimnaziyalarda tədris prosesinin və qrafikinin təşkilinə,
tədris proqramlarının icrasında
ardıcıllığa ciddi əngəl törədən
ümumi təhsil müəssisələri üçün
ilbəil tədris planlarının təsdiqi praktikasından
imtina olunması.
2.7.
Dünyanın ən müasir təhsil sistemləri
üçün xarakterik olan bilinqval və polilinqval təhsil
modelinin tətbiqi üzrə yuxarıda qeyd olunan bütün
təşkilati və elmi-metodiki məsələlərin həlli,
məzmun komponentinin
müəyyən olunması məqsədilə
müvafiq qurumların və ya pedaqoji yönümlü ali məktəblərin
bazasında Respublika statuslu elmi-metodiki mərkəzinin
(laboratoriyanın) yaradılması. Mütəxəssislərdən
və sərbəst ekspertlərdən ibarət belə bir
elmi-metodik mərkəzin mövcud olduğu bütün 20 il ərzində təhsilimizə hamilik eləmiş
Heydər Əliyev Fondunun nəzdində
formalaşdırılması variantı daha məqbul
görünür.
2.9. Təlim
dövlət dilində aparılan siniflərdə xarici dilin
(ingilis) tədrisinin 1-ci sinifdən yarımqruplarda, həftədə
3 saat olmaqla, başlanılması ilə bərabər,
ümumi orta təhsil səviyyəsində (V-IX siniflər) bəzi
tədris fənlərinin və ya maraq kurslarının əsas
xarici dildə aparılması. Bu, təlim digər dillərdə
aparılan sinif və məktəblərin şagirdləri ilə
dövlət dilində təhsil alan
şagirdlərimiz arasındakı fərqi aradan
qaldırmağa, ölkədə bütün uşaqlar
üçün eyni tədris şəraitinin və
imkanlarının formalaşmasına səbəb olar.
3. Bu
gün ictimaiyyəti, valideynləri və orta ümumi təhsil
müəssisələrinin pedaqoji kollektivlərini,
metodist-alimləri ciddi narahat edən iki problem üzərində
xüsusilə dayanmaq istərdik: birincisi, 2008-ci ildən
bütün respublikada tətbiq olunan fənn
kurikulumlarının təhsilimizə səmərəsi və
ötən 14-15 ildə qazandırdığı
üstünlüklərin və gətirdiyi problemlərin
ölkə səviyyəsində monitorinqi və müzakirəsi,
növbəti mərhələ üçün bu tədris
proqramlarına yanaşma, onların məzmun xətləri,
metod və mexanizmləri, təhsilalanların bilik və
bacarıqlarının qiymətləndirilməsi və s. kimi
məsələlərin gündəmə gətirilməsi ilə
ümumi ictimai rəyin öyrənilməsi.
İkincisi, tam orta təhsil səviyyəsində (X-XI
siniflərdə) həftəlik dərs saatlarının
çoxluğudur. Yəni icbari umumi orta təhsilə
keçid yuxarı sinif şagirdlərinin həftədə
36-38 saat yüklənməsi ilə ziddiyyət təşkil
edir. Bu,
yuxarı sinif şagirdlərin məcburi davamiyyətinə
cavabdeh məktəblərin işinin əsassız şəkildə
ağırlaşmasına, məktəb icması üzvləri
arasında münasibətlərin gərginləşməsinə,
ikincisi, dövlətin böyük həcmdə maliyyə vəsaitinin
boşuna sərfinə səbəb olur. Həftəlik dərs
yükünün ən azı 10 saat azaldılması
böyük həcmdə maliyyə vəsaitinin I-IV və V-IX
siniflərdə xarici dillərin tədrisinə yönəldilməsinə,
repetitorluğun geniş yayılmasına rəvac verən səbəblərin
bəzilərinin aradan qaldırılmasına şərait
yarada bilər.
4.
Böyük şəhərlərimizdə, xüsusən
Bakıda mövcud şagird sıxlığı probleminin həlli
tədrisin keyfiyyətinin əhəmiyyətli dərəcədə
artmasına və təlim-tərbiyə prosesinin ciddi şəkildə
yaxşılaşmasına səbəb ola
bilər. Bu məqsədlə ENT: 1) yeni yaşayış
komplekslərində özəl və bələdiyyə məktəblərinin
təşkilini rəğbətləndirə, ümumi təhsildə
kifayət qədər təcrübəsi olan, bu sahənin
inkişafına investisiya qoymaq istəyən şəxslərin
təşəbbüslərinə dəstək verə bilər;
2) özəl məktəblərin təşkili stimullaşdırılarsa,
bu tipli tədris müəssisələrində yüksək
illik təhsil haqları əhəmiyyətli şəkildə
azalar və ödənişli təhsil əhalinin orta təminatlı
təbəqələri üçün də əlçatan
görünər; 3) şəhər məktəblərinin məktəbyanı
sahələrində, əlavə tikintiyə şərait
olan məktəblərə yaxın ərazilərdə yeni tədris
korpuslarının tikilməsi barədə hökumət
qarşısında məsələ qaldıra bilər.
5.
Ümumi orta təhsil müəssisələrinin
buraxılış sinifləri (IX və XI) üçün
Dövlət İmtahan Mərkəzi tərəfindən təşkil
olunan imtahanların keçirilməsi qrafikinin orta məktəblərin
illik tədris qrafiki ilə uzlaşdırılması. Tədris ilinin tən ortasında DİM tərəfindən
keçirilən qəbul imtahanlarını faktiki olaraq
yuxarı siniflər üçün tədris ilinin
yarımçıq qalması kimi qiymətləndiririk. Belə ki, bu, şagirdlərinin davamiyyətinə və
dərslərə münasibətinə, buraxılış
siniflərində tədris materiallarının
yarımçıq mənimsənilməsinə, repetitor xidmətinin
kütləviliyinin əsaslandırılmasına yol
açır.
6.
Hazırkı şəraitdə ölkədəki ümumtəhsil
müəssisələrinin fəaliyyətinə və nəticələrinə,
məktəblərdə daxili nizam-intizam qaydalarına,
şagirdlərin gündəlik və illik fəaliyyətinə
mənfi təsir göstərən ən ciddi amil mövcud
qiymətləndirmə qaydalarıdır. Maraqlı cəhət
odur ki, biz ali təhsil pilləsində bir
yüzballıq qiymətləndirmə, orta təhsildə isə
tam başqa yüzballıq qiymətləndirmə qayda və
meyarları tətbiq edirik ki, bu da ümumi təhsildə
gördüyümüz bütün yaxşı işlərə
kölgə salmaqla yanaşı, ali təhsildə tədrisin
təşkili prosesinə də xələl gətirir.
O fikirdəyik
ki, ümumi orta təhsildə tətbiq olunan qiymətləndirmə
düsturu təcili olaraq yeni dərs ilindən dəyişdirilməli,
bu düstura kiçik və böyük summativ qiymətləndirmə
əmsalları ilə bərabər, davamiyyət və
formativ qiymətləndirmə balları da əlavə
olunmalıdır. Məktəbdə şagirdin
gündəlik fəaliyyəti, təlim-tərbiyə prosesində
hər hansı təşəbbüsü və əldə
etdiyi nailiyyət motivasiya edilməli və rəğbətləndirilməlidir.
Bu vəziyyətin təkcə cari tədris
prosesinin təşkilinə deyil, həm də məktəb-şagird-valideyn
münasibətlərinə ciddi xələl gətirdiyini diqqətə
almalıyıq.
6. Ali və
orta ixtisas məktəblərinə tələbə qəbulu
sifarişi zamanı bir sıra təhsil və sosial-humanitar
ixtisasları üzrə tədris dillərinə
aydınlıq gətirmək. Məsələn, bakalavriat səviyyəsində
çoxlu ixtisaslaşmaları əhatə edən "Xarici
dil müəllimliyi (dillər üzrə)", "Tərcümə
(dillər üzrə)", "Dil və ədəbiyyat
müəllimliyi (dillər üzrə)",
"Regionşünaslıq (ölkələr üzrə)"
kimi ixtisaslar və bunlara uyğun magistratura səviyyəsindəki
ixtisaslaşmalar üçün tədris dili müəyyən
olunduqda abituriyentlərin məktəbi bitirdiyi dil əsas
götürülür ki, bu da peşə
hazırlığı üçün universitetlərə
uyğunlaşdırılmış tədris planlarını
tərtib və icra etməkdə ciddi çətinlik
yaradır. Göstərilən mütəxəssis
hazırlığı proqramlarında iki tədris dilinin
müəyyən olunması (abituriyentin məktəbi bitirdiyi
dil və alacağı ixtisasın dili) real tədris
situasiyasının yaradılmasına vəsilə olar.
6.1. Nəzərə
alınsın ki, Milli Kvalifikasiya Çərçivəsi
(MKÇ) ali təhsilin bütün səviyyələrinin
məzunlarından aldıqları peşə üzrə
dövlət və bir xarici dildə təqdimat edərək,
lazımi bilik, bacarıq, səriştə və
kompetensiyaların nümayişini tələb edir.
6.2.
2020-ci ildə ali təhsilin bakalavriat səviyyəsi
üçün qəbul olunmuş yeni tədris
standartlarına görə növbəti tədris ilində məzunların
dövlət attestasiyası nəzərdə
tutulmadığından onların qazandıqları bilik,
bacarıq və kompetensiyaların ölçülmə
mexanizmi MKÇ-nin tələbləri ilə
uzlaşdırılmalıdır. Belə
çıxır ki, göstərilən mexanizm
ayrı-ayrı universitetlərin təklifləri əsasında
ETN tərəfindən müəyyən edilməlidir.
6.3. Təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət
"Strategiyası"nda təhsil ixtisasları üzrə
pedaqoji internatura sisteminin tətbiqi nəzərdə
tutulduğundan bu işin təşkili universitet-məktəb əlaqələrinin
güclənməsinə, müəllim
hazırlığı proqramlarının səmərəliliyinin
artmasına səbəb ola bilər.
6.4. Ali məktəblərdə
tam bir tədris ilinin istehsalat (ya da pedaqoji) praktikasına
ayrılması mütəxəssis hazırlığı
proqramları, baza-istehsalat müəssisələri,
universitet-sənaye tandemləri, əmək bazarı və
ölkədə insan resurslarının idarə olunması
üçün ciddi sınaq olmaqla yanaşı, həm də
yeni perspektiv və imkanlar deməkdir.
6.5.
Fikrimizcə, orta ixtisasda və ali təhsilin
bütün səviyyələrində buraxılış ili
tələbələrinin istehsalat (pedaqoji) təcrübəsinin
təşkili üçün yeni əsasnamə ən
azı Nazirlər Kabineti səviyyəsində təsdiq
olunmalıdır. Hazırkı əsasnamədə
boşluqlar var. Baza-istehsalat müəssisəsi
anlayışı, universitet-baza müəssisəsi
münasibətləri, təcrübəçilərin iş
şəraiti və rejimi, rəğbətlədirilməsi, təcrübə
rəhbəri, təcrübənin qiymətləndirilməsi
və digər məsələlər səthi şəkildə
əhatə olunub. Bəlkə, bu konteksdə "Təhsil haqqında qanun"unda
nəzərdə tutulmuş "müəllim assistenti"
anlayışına da (pedaqoji təcrübədə
iştirak edəcək tələbələr nəzərdə
tutulur) aydınlıq gətirilər.
6.6.
Növbəti tədris ilində ali məktəblərdən əmək
bazarına vəsiqə alacaq mütəxəssislər
üçün hər hansı bir formada attestasiyanın nəzərdə
tutulmaması tədris proqramları tərəfindən müəyyən
edilmiş fənn və peşə təlim nəticələrinin
qiymətləndirilməsinə problem yaratmaqla bərabər,
həm də Azərbaycan universitetlərinin məzunlarına
etimadın azalmasına, müxtəlif formatlı imtahanlarla
onların karyera inkişafı imkanlarının məhdudlaşdırılmasına,
elə bu səbəbdən də ölkədə universitet təhsilinin
ictimai qınaq obyektinə çevrilməsinə rəvac
verir.
6.7. ETN o
həqiqəti nəzərə almalıdır ki, bakalavriat
üçün yeni tədris standartlarının müzakirə
və təsdiqi pandemiya dövrunə təsadüf etdiyindən
bu vacib sənədlərin tərtibində və təsdiqində
tələskənliyə yol verilmiş, hətta məzunların
istehsalat və pedaqoji təcrübəsinin təşkili
mexanizmi sona qədər işlənilməmişdir. Bu müzakirə üç-beş nəfərin
iştirakı ilə bitirilə bilməz. Ölkənin
bütün ali məktəblərinin
profili, ixtisasların spesifikası əsasında istehsalat təcrübəsi
ilə bağlı qəbul olunan qərar yuxarıda göstərdiyimiz
əsasnaməyə söykənməlidir. Birdən-birə
respublika üzrə təxminən 40 min buraxılış ili tələbəsini birillik müddətə
əmək bazarına göndərməyin hərtərəfli
məsuliyyəti göz altına alınmalıdır. Bizdə isə universitetlərin əmək
bazarı, elm, istehsalat və xidmət mərkəzləri, sənayə
və orta təhsil müəssisələri ilə əlaqələrinə
münasibət hələlik piar xarakteri daşıyır.
Təəssüf ki, universitetlərə təklif
olunmuş innovativ və startap fəaliyyətlərinə də
kifayət qədər diqqət yetirilmədi ki, bu da universitet-əmək
bazarı münasibətlərininin nizamlanmasına xidmət
edərdi.
Əslində
2019-cu ildə yenilənməli olan növbəti 5 il üçün tədris
standartlarının pandemiya dövründə tələsik təsdiqi
(2020-ci il, avqustun sonu-sentyabrın əvvəlində) ali məktəblərdə
də tədris planlarının qaçaraq
hazırlanmasına və təsdiqinə səbəb oldu ki,
bu da bu gün kredit sistemi ilə tədrisin təşkilinə
və təhsilalanların biliyinin qiymətləndirilməsinə
əngəl yaradır. Bu qənaətdəyik ki, ali məktəblərin Elmi Şuraları və
uyğun strukturları, müvafiq ixtisaslar üzrə mütəxəssisləri
yeni tədris ilinin başlanğıcınadək hər bir
ixtisas üzrə tədris planlarını və tədris
qrafiklərini təftiş etməli və müvafiq dəyişikliklərə
hazır olmalıdırlar.
Üçillik bakalavr tədris proqramları
reallaşarsa, bu məsələlər ciddi müzakirələrdən
keçməlidir. Müzakirələrə struktur rəhbərləri
ilə yanaşı, tədrisdə birbaşa iştirakı
olan professor-müəllim heyətinin cəlbi məqsədəuyğundur.
7.
Universitet elminin inkişafı, bu inkişafın motivasiya
olunması və elmi nailiyyətlərimizin nəticələrinin
elmi-metrik bazalarda təmsil olunması üçün 1) elmi-tədqiqat
laboratoriyalarının dövlət tərəfindən və
ya müvafiq maraqlı sənaye-investisiya, xidmət sahələri
qurumları tərəfindən maliyyələşdirilməsi
mexanizminin təqdim olunması; 2) elmi-tədqiqat istiqamətlərinin
tədris-təlim-təminat-təcrübə bazasına
çevrilməsi; 3) elmi nailiyyətləri əks etdirən məqalə
və kitablarımızın WOS şəbəkəsinə
yol tapması və elmi jurnallarımızın bu sistemdə
qeyd alınması üçün əvvəlcə milli
DOİ, identifikatorun yaradılması.
8. Bütün
tiplərdən olan təhsil müəssisələri
üçün xarakterik olan iki məsələyə
aydınlıq gətirilməsinin təhsilin idarəolunma
sistemlərinə fayda verəcəyinə əminik. Birincisi, hazırda təhsil müəssisələrində
əmək funksiyalarının və məsuliyyətin
bölüşdürülməsi mexanizmini əks etdirən
qanunvericilik aktı ya işləmir, ya da təkmil deyil deyə,
birinci şəxsdən başqa digər vəzifə sahiblərinin
funksiyaları və məsuliyyəti rəhbərin iradə və
arzusu ilə müəyyən olunur. Bu isə
inzibati-işçi, pedaqoji, elmi-pedaqoji, tədrisə yardımçı
heyətlərin işə professional yanaşmasını
istisna etməklə bərabər, həm də tədris
müəssisələrindən beyin (mütəxəssis)
axınına səbəb olur. Hər yeni
gələn rəhbərin öz komandası ilə işə
sıfırdan başlaması praktikasının rəğbətləndirilməsinin
təhsil sistemimizə vurduğu ziyanı ölçməyin
(hətta təhsil özəl xidmət sahəsi olsa belə,
insanlar ömrünü bu işə sərf edir, təcrübə
qazanırlar) vaxtının yetişdiyi qənaətindəyik.
Ali təhsil müəssisələri ilə
yanaşı, regional təhsil idarələrinə, respublika
statuslu ümumtəhsil müəssisələrinə rəhbərlərin
ölkə Prezidenti tərəfindən təyin
olunmasını məqsədəmüvafiq hesab edirik. Bu tədbir
son illərdə tədris müəssisələrinin idarə
olunmasında yaranmış xaosun aradan
qaldırılmasına, tədris müəssisələri rəhbərlərinin
səlahiyyətlərinin böyük hissəsinin lüzumsuz
olaraq mənimsənilməsinin qarşısının
alınmasına, nəticədə onlarda işlək idarəçilik
mexanizmlərinin bərpasına imkan verər.
İkincisi, tədris müəssisələrinin müstəqil
maliyyə-təsərrüfat subyektinə çevrilməsi
xülyası hələ də arzu olaraq qalmaqdadır ki (elə
təhsil kompleksləri var ki, burada 1500-2500 şagird təhsil
alır, 150-200 nəfər işçi
çalışır, amma nə mühasibatlığı,
nə də insan resursları mütəxəssisi var.
Onların nə öz büdcəsi, nə də xərclər
smetası barəsində təsəvvürləri var), bu da
kollektivlərdə yaradıcı təşəb-büslərin
və kreativ düşüncənin qarşısının
alınmasına, dövlət büdcəsinin yüklənməsinə,
təhsil müəssisəsi əməkdaşlarının
buradan kənarda dolanışıq axtarışına yol
açır. Halbuki bir sıra yaradıcı təşəbbüslər
və intellektual fəaliyyətlər təhsilin özünə
ciddi sosial və maliyyə faydası verə bilər. Təəssüf ki, təhsildə bu cür təşəbbüslərin
zaman-zaman neqativ planda təqdim edilməsinin sistemə ciddi zərbə
vurduğunu hələ də dərk etmirik.
9.
2006-cı ildə Azərbaycanda istedadlı və qabiliyyətli
uşaqlarla işin təşkili üzrə Dövlət
proqramı qəbul edilib, bu istiqamətdə bir sıra tədbirlər
həyata keçirilib. Hesab edirik ki,
istedadsız uşaq yoxdur, amma hər şey, o cümlədən,
bilik və bacarıq da müqayisə ilə
ölçülür və dəyərləndirilir. İstedadlı və qabiliyyətli uşaqların
liseylərə seçimində kiminsə yerinin tutulmasına
şəraitin yaradılması tədrisin təşkili,
müvafiq tədris müəssisələrinin fəaliyyəti
və nəticələri üçün çox ciddi
problemlər yaratdığı bu işə cavabdeh icra
orqanı tərəfindən nəzərə alınmalıdır.
10. Azərbaycanın
təhsil ictimaiyyəti ETN-nin gənc rəhbərliyindən,
menecer heyətindən təhsil sistemimizin yeni relslər üzərinə
daşınmasını, köklü şəkildə yenilənməsini
və transformasiyasını gözləyir.
Bu konteksdə
bir sıra ali məktəblərimizin profil
və ixtisaslarının təftişinin, elmi və tədris
istiqamətlərinin reanimasiyasının vaxtı
çatıb. Biz ölkənin əmək bazarı və
elmi həyatı üçün lazımsız bir struktura
çevrilməkdə olan hansısa universitetin və ya elmi-tədqiqat
institutunun bağlanması və ya başqa bir ali
tədris ocağına birləşdirilməsi məqamını
gözləməməliyik. Axı hər hansı ali tədris ocağının divarları
yüzlərlə mütəxəssisi və istedadlı gənci,
neçə-neçə tədris və elmi-tədqiqat
istiqamətini öz ağuşuna alıb. Universitetlərimizi
və elmi-tədqiqat institutlarımızı tərk edib məcburən
özünə başqa fəaliyyət məkanı axtaran
alim və mütəxəssislərin seçimi elm və təhsilimizə
cavabdeh instansiyaları düşündürməlidir.
Hazırda təhsil Azərbaycan cəmiy-yətinin həyati,
ideoloji və sosial sorğularına əsaslanan sahə kimi
lakmus kağızını xatırladır. Çoxlu
uğurlarımız olsa belə, epizodik fəaliyyətlər
konseptual və strateji inkişaf planlarını istisna edə
bilməz.
11.
Universitetlərimizin ölkədəki dördüncü sənaye
inqilabının lokomotivlərinə çevrilməsinə,
təhsil xidmətləri ilə yanaşı, elmi, innovativ fəaliyyətdən,
xidmət və istehsalat sahələrindən gəlir əldə
edib real təsərrüfat subyektinə çevrilmək və
öz inkişafına investisiya qoymaq, bu işə tərəfdaşları
inandırmağın vaxtı çoxdan çatıb. Bunun üçün onların real publik hüquqi
şəxs statusunda fəaliyyətinin qanunvericilik bazası və
real işlək mexanizmləri yaradılmalıdır. Xüsusən bölgələrdə yerləşən
universitetlərimizin tədris-sənayə, elm-mədəniyyət,
müvafiq xidmət mərkəzlərinə çevrilməsi
regionların intellektual simasının dəyişməsinə,
burada çalışan professor-müəllim heyəti, tələbə
kontingenti, məzunlar üçün ciddi sosial
üstünlük və karyera inkişafı deməkdir.
12. Fikrimizcə, yaradılması nəzərdə tutulan Elm və Ali Təhsil Agentliyi onilliklər boyu Azərbaycan təhsilinin məzmun komponentinə, elmi-metodiki, pedaqoji-psixoloji tədqiqatlar, eksperimentlər və araşdırmalar istiqamətlərinə, zaman-zaman bütün təhsil pillələri üzrə standartların, proqramların və planların, təhsilimizin cari və strateji inkişaf tendensiyalarının müəyyən olunmasına cavabdeh olmuş Təhsil İnstitutuna əvvəlki vəzifələrini özünə qaytaracaq, onu inzibati, təhsil marketinqi funksiyalarından azad edəcək. On beş ilə yaxın müddətdə bu İnstitutda pedaqogika, psixologiya və tədrisin metodikası üzrə dissertasiya şurasının olmaması buradakı elmi-pedaqoji potensiala, Azərbaycan təhsilinin elmi-metodiki bazasına (birbaşa ETN-nin xidmətində olan) ağır zərbə vurub ki, bu da daim islahatlar aparan mərkəzi icra orqanını ciddi elmi yanaşmalardan, milli təcrübəyə və ənənələrə əsaslanan ən müasir pedaqoji və innovativ texnologiya və yanaşmalardan məhrum edib (bu mənada ən yeni və mütərəqqi xarici təcrübələrin real eksperimentlərə söykənmədən təhsilimizdə tətbiqinin nəticəsiz qalması bizi düşündürməlidir. Nəzərə alaq ki, bu cür eksperiment və layihələr olduqca böyük vəsaitləri "udmaq"la bərabər, sistemə xaosgətirmə "missiya"sını davam etdirməkdədir).
10 il öncə "Azərbaycanda təhsilin inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası" qəbul olundu. Əslində göstərilən bu on ilin və həyati Dövlət proqramının məqsədi keçid dövrünü tamamlamaq, ölkə təhsilinin cari və strateji inkişafını, struktur, məzmun, idarəedicilik baxımından yenilənmə prosesini, yeni yanaşma və texnologiyaların tətbiqini addım-addım izləmək və keyfiyyətcə tam yeni mərhələyə addatmaq, yeni relslər üzərinə keçirmək, transformasiya etmək idi. Obyektiv və subyektiv səbəblərdən nəzərdə tutulan və proqnozlaşdırılan bir sıra tədbirlər icra olunmadı. Fikrimizcə, başlıca səbəblərdən biri təhsilin idarəçilində yaşlı və gənc nəsillərin bir-birini əvəz etməsində tələskənliyə yol verilməsidir. Bu isə pedaqoji sahədə məqsədəuyğun sayılmamaqla bərabər, indi "Strategiya"nın icrasına məsul konktet şəxslərin və komandaların müəyyən olunmasını çətinləşdirir. Fənn kurikulumlarının və qiymətləndirmə qaydalarının tətbiqi təcrübəsi hökuməti ehtiyatlı davranmağa vadar etməlidir. Ölkə Prezidentinin sərəncamları ilə təsdiq olunmuş belə məzmunlu konseptual xarakterli Dövlət proqramlarının icra vəziyyəti Nazirlər Kabinetində və Milli Məclisdə ciddi müzakirə və hesabatlardan keçməlidir.
Fənn kurikulumları, ümumtəhsil müəssisələrində qiymətləndirmə qaydaları və təhsilin inkişafı üzrə "Strategiya" üzrə yarımçıq qalmış addımları, reallaşdırılmamış tədbirləri təftiş edib, növbəti 5-10 il üçün ölkədə təhsilin yeni inkişaf strategiyasını təqdim etməyə ehtiyac yarandığı qənaətindəyik.
Təbii ki, göstərdiyimiz hər bir bənd və yarımbənd, istiqamət burada toxuna bilmədiyimiz çoxlu digər problemlərlə də əlaqədardır; məsələlərin həllinin icra mexanizmi təklif və qəbul edilməlidir.
Təqdim olunan təklif və mülahizələrin
göstərdiyimiz yeni strateji inkişaf xəritəsinin
müəyyən cizgiləri olacağına ümid
edirik.
Telman
CƏFƏROV
Filologiya
üzrə elmlər doktoru, professor, Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.- 2023.- 23 may.- S.10-11.