Uzaqdakı yaxın adam
Esse
Düzünü desəm, bilmirəm, Vellinqtonda Dəniz
Muzeyi var, ya yoxdur. Ancaq mən nədənsə həmişə
Yeni Zelandiyaya getmək, sualtı dünyanın o xəyali
Muzeydəki eksponatlarına baxmaq istəmişəm. Niyəsini soruşsanız, bilmirəm. Dəniz muzeyi hardan ağlıma gəlib?! Nə
bilim..
Biz də dəniz sahilində yaşayan ölkəyik,
ancaq bizim də Dəniz Muzeyimiz yoxdur. Heç özüm də
bilmirəm ki, bu Muzeyi necə təsəvvür edim.
Çox illər öncə işdən evə gələndə
ailəm həmişəki kimi yenə məni qapıda
qarşılamışdı. Qızım əlimdəki
çantanı almışdı, məni öpmüş və
demişdi:
- Ata, səni
çox istəyirəm.
Onda
yumorla belə cavab vermişdim:
- Marian
çökəkliyindəki o nəhəng amöbü
Vellinqton Dəniz Muzeyinə aparıb qoysan, inanaram ki, məni
çox istəyirsən.
Bu dialoqa hamımız gülüşmüşdük.
Bax, qızımla o yumorlu söhbətdən sonra məndə
Yeni Zelandiya səyahəti xəyalı yaranıb. Yumordakı ciddiyyətə
baxın da! Bu bəlkə
də elə xəyal olaraq qalacaq, bəlkə də yox!
Bütün xəyalların gerçək
olacağını kim demiş?! Ya da
olmayacağını... Məsələ onda
deyil.
Kimsə bu xəyalıma dodaq büzə bilər, kimsə
də gülə bilər. Amma xəyal etməkdə qəribə,
ya da gülməli nə var?! Xəyal etməsək...
hə, bax, bu, nəinki gülməli, hətta ağlamalı
olar. Hər insanın xəyalları var. Hər
millətin də.
Səndən tarixboyu çəkib aldıqlarını
geri qaytarmaq xəyalında təəccüblü nə var?! Şuşa da iki il qabaq xəyal idi... Bu haqda
yazmışam.
O üzdən
ziyalı insanlarımızın milli, coğrafi
bütövlük xəyalına kim
gülürsə, özünə gülür. Amerika Birləşmiş
Ştatları da bir zaman macəraçı, asi
avropalının xəyalı idi. Gerçək
oldu. İndi dünyanın hər nöqtəsində
çox insan ABŞ-da
yaşamağı, ya da səyahət etməyi xəyal
edir. Bəli, mən desəm: "Vellinqtona gedib Dəniz
Muzeyini gəzmək istəyirəm", biri
çıxıb yüz cür risk amili və ya çətinliklər
sadalayar: "Viza problemdir, yol uzaqdır, həyat
bahadır..."
Nə olsun ki?! Ona qalsa, bizdə də insan... ucuzdur.
Əgər kimsə millətin xəyallarını
öz şəxsi xəyallarından önə qoyursa, Vətənini
azad və bütöv görmək istəyirsə, azad və
bvütöv Azərbaycan üçün
çalışırsa, deməli, o insanın şəxsiyyəti
bütövdür. Əksinə, azad, bütöv Vətən
ideyasına qarşı olanlar, natamamlıq kompleksindən əziyyət
çəkən yarımçıqlardır. O
azadlıq və bütövlük xəyallarımıza dodaq
büzənlər də, vaxt gələr, gerçəyin
qarşısında büzüşüb qalar, gülənlər
özləri gülüş obyektinə dönər. Otuz bir il bundan qabaq da ölkəmin müstəqil
dövlət olacağı xəyallarına gülənlər
vardı, sonralar elə o dövlətin ən yağlı
postlarını qamarladılar... Nə hikmətsə,
artıq!
Haqqında danışacağım insan 19 yaşında
İranda türməyə düşdü. Yox, cinayət
başında deyil, "siyasət başında"
yaxalandı. Bilirsiniz, elə bizim ölkədə
çox adam cinayətə
qarışmağa razıdır, siyasətə yox! Siyasi kimliyi olanlardan oddan qorxan kimi qorxur. Dindirsən,
elə danışacaq ki, sanki Vətəni ondan çox sevən
yoxdur, amma baxırsan, döyüşdən, vergidən,
seçkidən, yəni Vətənə sevgidən ən
çox elə özü yayınır. Büdcəni
dağıdır, ölkənin pulunu xaricə
daşıyır, amma mikrafon, diktafon görən kimi: "Vətən,
Millət, Sakarya!"
Bizim bu yazının qəhrəmanı isə əksinə,
özünün imkanlarını Vətən
üçün sərf edir.
Bax, Viktor Hüqo nə demişdi?! Demişdi: "Heç kəsi
şam işığı ilə axtarmayın. Görüləsi
adam öz işığı ilə
parıldayacaq". Mən də bu fikir üzərində belə
düşünmüşdüm: hər kəs doğulandan
ölənə qədər öz işığını
axtarır ki, parıldasın. Adam da var, öz
işığından da qorxur; mahir cərrah olasıydı,
zalım cəllad olur. Bu yazının qəhrəmanı
öz işığı ilə parlasa da, onu qaranlıq
zindanda gizlətməyə çalışdılar. Xəyalının ardınca getdiyi üçün.
Ancaq o işıq zindandan çıxdı,
Türkiyədən, Avropadan keçdi, nələrdən, nələrdən
keçdi, bir Allah və Tarix bilir. Sonunda dünyanın
o başındakı xəyallar ölkəsinə - Okeanın o
tayına getdi. İlk dəfə Kaliforniyaya ayaq
basanda budağından qopmuş bir yarpaqmış sanki. Ölkəsindən qopub getmək asan gəlməsin.
İyirmi dörd yaşında uzaq, yad ölkəyə
düşürsən. Qəribliyin tənhalığına,
qürbət dolusu həsrətinə ayaq basırsan. Və
sən hər şeydən əvvəl ayaqda qalmağı
bacarmalısan.
Budağından qopub gəlmiş, küləklərin
sovurduğu yarpağı göz önünə gətirin. Bu haqda düşünəndə
Dadzay Osamunun məşhur romanındakı bir cümlə
hardansa yadıma düşdü və məni bərk tutdu:
"...çayın dibindəki daşa
yapışmış yarpaq". Bəlkə
bu, bir kədərli tankanın - qafiyəsiz yapon şeirinin
sadədən sadə misrasıdır. Ancaq...
Sən çayın dibindəki daşa
yapışmış yarpaqsan. Canlı budağından
ayrılıb cansıza - daşa sığınmış
bir can. Və minlərlə, milyonlarla kubmetr su
öz dözülməz tonnajının
ağırlığı ilə sənin... üstündən
axır. Bu daşdan qopub, su üzünə
çıxaraq sahilə qovuşmaq, Gün
işığı ilə canlanaraq bir qızın oxuduğu
sevgi romanında səhifə bələdçisi olmaq
varmış... O qız romana səni qoyduğu səhifədən
davam edəcək...
Bu macəra
dolu Amerikaya ilk gəlişində Osamunun dediyi o "çay
dibindəki daşa yapışmış yarpaq" olmuşsa
da, indi bir sakit göl qırağında iri ağaclarla,
güllərlə dolu, otlarla, çəmənlərlə
yaşıl bağı var. Bu bizdən çox-çox
uzaqlardakı tənhalıqda payız yarpağının
arxasındakı o yaşıl bağı görmək...
Uzaqgörənlik elə ən çox bu olsa gərək...
Bir zaman bu ölkədən "yaşıl kart"
almaq xəyalı vardı. İndi böyük bir
yaşıllığın içində öz televiziya
kanalı var. Artıq çoxdan ABŞ vətəndaşıdır
və bu da o deməkdir ki, doğulub böyüdüyü ölkəsi daha
bir uğurlu müəzzəm iş adamını, mükəmməl
Söz adamını, ən başlıcası, möhtərəm
əqidə adamını, möhtəşəm FİKİR
adamını itirib. Hər belə fikir
adamını itirən ölkənin düşüncə,
vizyon qısırlığı daha da artır, elə
deyilmi?!
Onun budağından qopduğu həyat ağacı
Ərdəbildə bir həyətdə bitmişdi,
özü indi Miçiqan gölünün sahillərində
bir parça Ərdəbil kimi dayanıb. Bütöv
bir Azərbaycan kimi. Qurduğu ailə bu
bütövlüyün simgəsi, simvolu kimidir: özü
Arazın o tayından, ömrünün yoldaşı Nahidə
xanım isə Arazın bu tayından.
Mərhum
Ağamalı Sadiqin bir misrası var: "Bir parça ayaq
üstə gəzən Vətənəm". Bu yazının qəhrəmanı
da o uzaq Amerikada
yaşadığı ştatda, sakini olduğu
şəhərdə bir parça Vətəndir. Özü də, ailəsi də.
Və Azərbaycandan
Çikaqoya gələn çox qiymətli insanlar onun evinin
qapısını açıb... Vətənə
keçir. O qapıdan kimlər keçməyib, kimlər!
Muğamatın Alimi,
kamançanın Habili, tarın Ramizi... Və Məhəmməd
Əmin ocağının Rəisi - öndər nəslinin rəssam
yadigarı... Saysız-hesabsız söz, fikir,
milli dava adamları. Bizimlə eyni zaman kəsiyində
yaşayan böyüklərimiz. Bir sözlə, millətin
qaymaqları...
Əslində mən Əhməd Obalını elə
ilk dəfə bəlkə də "Böyüklərimiz"dən
tanıdım (çox sonralar ABŞ-da, Çikaqo şəhərində
evinin qapısından Vətənə keçənlərdən
biri də mən oldum). Hardasa 6-7 il əvvəl Əhməd
bəyin sahibi olduğu GünAZ TV-nin Bakıdakı ofisində
qonaq olanda professor Qulu Məhərrəmli mənə bir kitab
verdi. Adı "Böyüklərimiz"di.
İdeya müəllifi Əhməd Obalı.
Kitab Həsən bəy Zərdabi ilə
başlayır, Əbülfəz Elçibəylə bitir.
Kitabı ərsəyə gətirənlər,
məqalələri yazanlar çox böyük alimlərimiz,
ziyalılarımızdır.
Kimdəsə: "Əhməd Obalı kimdir?!"
sualı yaransa, ən dəqiq, dolğun və tutarlı cavab
"Böyüklərimiz" kitabıdır yəqin ki.
Əlinə silah götürmək, əlinə qələm
götürmək... bunlar fərqli seçimlərdir. Kimsə əlinə
silah alıb dünyanı dağıtmaq qəflətinə
düşər, kimsə əlinə qələm alıb
dünyanı düzəltmək istər. Əlində
qələm olanlar tarix boyu həmişə əlində silah
olanlarla qonşuydular; şəhidlərin məqamından
aşağıda, hökmdarların mərtəbəsindən
yuxarıda... Atabəy cahangirləri ilə eyni
coğrafiyanı bölüşən Nizami kimi.
Osmanlı sultanlarının "söz qonşusu"
Füzuli kimi... Bir az əvvəl
adını çəkdiyimiz Hüqo kimi, məsələn:
bu möhtəşəm fransız monarxiya ilə də
qonşuluq etmişdi, respublika ilə də.
Əhməd
Obalı da öz çapında şahın mütləqiyyəti
ilə də "qonşu" olmuşdu, islam
respublikası ilə də. Hərçənd
buna "respublika" desək, respublikanın xətrinə dəyər.
Həmin o rejim Əhməd Obalını sevmir,
bu, təbiidir. Sevməməklə də
qalmayıblar; onu öz ölkəsinə qarşı
müxalif kimi qaralayırlar. Adamın
öz ölkəsinə müxalif olması nə deməkdir?!
Ölkəsindəki rejimə qarşı
müxalif olmaq bir şeydir, ölkəyə qarşı
müxalif olmaq ayrı bir şey. Əlbəttə,
adamın öz ölkəsinə qarşı müxalifətdə
olmağı neqativ bir seçimdir, pis haldır (bizdə də
bu ifadə tez-tez işlənir). Bəs adam(lar)ın
öz ölkəsinə qarşı... iqtidarda olmağı
necə?! Bu, daha təhlükəli deyilmi?!
Əhməd bəy rejimə müxalif mövqedədir,
ölkəsinə deyil.
Əhməd Obalı kimi mübariz aydınların ən
böyük özəlliyi dünyanın harasında
olursa-olsun, Vətən sevgisi ilə yaşaması, bu sevgini
başqalarna da aşılaması - bu sevgini
yaşatmasıdır. Məhəmməd Füzulinin o məşhur misrası!
"Məhəbbət bir bəla şeydir,
giriftar olmayan bilməz". Bu, təkcə
qadına məhəbbət deyil, Vətənə məhəbbətə
və hər cür məhəbbətə də aiddir.
Sol Bellounun əsərlərindən birinin qəhrəmanı
deyir: "Mən bu sevgidən müalicə olunmaq istəmirəm".
O məşhur amerikalı romançı nəhəng
şairimiz Mirzə Ələkbər Sabirin qəzəllərini
oxuyub bəlkə! Çünki Sabir bu
dünyadan köçəndə Bellounun 4 yaşı təzə
tamam olmuşdu. Və təbii ki, Sabir o yəhudi əsilli
yazıçıdan qabaq yazmışdı:
"Mübtəlayi-eşqəm,
əl
götür məndən təbib,
Öylə
bir tədbir qıl ki,
bu dərdə dərman olmasın".
Haqqında yazdığım şəxsiyyət - Əhməd Obalı da Vətən sevgisinə geri dönüşü olmadan "yoluxub" və bütün təqiblərə, təzyiqlərə, sıxıntılara rəğmən heç "müalicə olunmaq" fikrinə də düşmür. Əslində əsl sevginin "müalicəsi" niyə olsun ki?!
Söhbət, əlbəttə, mənəvi sıxıntılardan gedir. Mən müxtəlif zamanlarda müxtəlif ölkələrdə öz ölkəsinə yolu bağlanmış çox mühacirlər gördüm. Baxırsan, halı, vaxtı yerində, iş-gücü, ailəsi, biznesi, var-dövləti də var. Ancaq Vətəni istəyirlər. Öz torpağı, ata evi üçün darıxmayan mühacir görmədim. Bəlkə də var, mən görmədim. Bir vaxt Almaniyada, Kölndə böyük bir otel, restoran sahibi olan Güneyli mühacirlə İsveçrənin Sürix şəhərində - hava limanında qarşılaşmışdım. Mənim jurnalist kimi Təbrizə gedib gəldiyimi biləndə dedi: "Qoy gözlərindən öpüm, Təbrizi görmüsən". Təsəvvür elə: hər şeyin var, təkcə Vətənin yoxdur. Daha doğrusu, öz Vətənin üçün "yoxsan".
İsveçrə dedim, yadıma düşdü. Bu yaxınlarda qəribə bir olay olmuşdu; elə həmin Sürix şəhərində Erix Surzimmer adlı bir məhkum cəzasını çəkib qurtarsa da, həbsxanadan çıxmaq istəməyib. Adam türmədən çıxıb öz ölkəsinin (həm də azadlıqlar ölkəsinin) həyatına qarışmaq istəməyib. Deyib: "Həbsxanada normal insan yaşamı üçün hər şey var, çıxmıram". Üstəlik "içəridə" ola-ola, bir şirkətdə onlayn işə düzəlib. İki aylıq araşdırmadan sonra məhkəmə də qərar verib ki, azad adamdır, onu zorla həbsxanadan çıxarmaq qanunsuzluqdur. Ancaq di gəl ki, "dünyanın bu tərəfində" - başqa ölkələrdə adamlar nəinki ölkəsinin həbsxanasından, hətta ölkənin özündən də yan qaçır. Dünyanın bir yerində insan həbsxananın içində belə azad yaşaya bilir, başqa bir yerində ölkə özü böyük bir həbsxanadır! Əhməd Obalı kimi bir ziyalı insan indi ABŞ-ın, yəni azadlıqlar ölkəsinin azad Vətəndaşıdır, amma öz ölkəsinin həbsdən, öz millətinin "böyük həbsxanadan" qurtulması üçün çalışır. Həm də çox çalışır bu böyük xəyalların İnsanı. Bizdən çox uzaqdakı o YAXIN ADAM!
Müəllifdən: Bu esseni ABŞ-da
yaşayan və iki gün əvvəl həyatına sui-qəsd
edilmiş Əhməd Obalıya həsr etmişdim. Əhməd
bəyə və övladına Allahdan şəfa diləyirik.
Bahəddin
HƏZİ
525-ci qəzet.- 2023.- 24 may.- S.7.