Sabirin vətənə və dünyaya baxdığı ucalıq
Sabir yer səthindən 1500 metrə
qədər yüksəklikdə
doğulub. Bu onun
sənət, poeziya aləmində qalxdığı
gələcək yüksəkliyin
hələ uşaqlığında
maddi rəmzi, coğrafi işarəsiydi.
Biz ildə bir-iki
dəfə onu ziyarət edəndə bu yüksəkliyə qalxırıq, bu yüksəklik bizə nəsib olur. O, əbədi belə bir yüksəkliyin sakinidi, zirvədi. Sabirin gücü o qədər sonsuz, tükənməzdi,
bu gücdən onu ziyarət edənlərə də
pay düşür. Bir
anlıq özünü
elə güclü, əzəmətli hesab edir, ona elə
gəlir, az
qala Sabir kimi yaza, çağlaya
bilər. Ancaq ondan ayrılanda Sabirlə özündə
aranla dağ qədər fərq görür, arandan dağa baxan kimi baxır Sabirə, başından papaq düşür, endiyi aran ona
da, Sabirə də
öz ədalətini
göstərir.
Sabir, Füzuli, Nizami beləcə dağ şairlərimizdəndir. Dağlar öz
qüruru, ucalığıyla
yurdumuzu çox-çox
uzaqlardan göstərdiyi,
tanıtdığı kimi
onlar da elə ucalıblar, bu ucalıqdan Azərbaycan göz yolunun gedib çatmadığı
uzaqlıqdan ovuc içi kimi görünsün. Dağlar
yurdumuzun coğrafiyasını,
geoiqlimini dəyişdirdiyi,
tənzimlədiyi, öz pak, gümrah havasıyla saflaşdırdığı,
sağlamlaşdırdığı kimi, onlar da
insan mənəviyyatını
eləcə təmizləyir,
saflaşdırır, ona
qar paklığı,
zəifliyi, ağlığı,
dağ vüqarı, əzəməti gətirir.
Sabirin yurdu öz səxavəti, zəngin təbiəti, qeyri-adi gözəlliyiylə
heç vaxt şairlərini əl-amanda
qoymayıb, hər daşında, qayasında,
kolunda, çiçəyində,
havasında, suyunda yalnız ona xas göylərində min
bir məna, sirli aləmlər yaradıb. Şairlər öz dühasının qüdrətiylə
onu arayıb, tapıb dərdikcə yerində sonrakı şairlər üçün
də pay saxlasın, ya onlardan da
zənginini yetirsin. Bu möcüzəli diyar şairlərinə insanlardan çox qayğı göstərib,
dəyərini uca tutub. Onlar hələ dünyaya
gəlməmişdən onların
əbədiyyəti haqqında
düşünüb, onlara
təbii, əbədi
abidə qoyub. Bu dağların hər
biri bir sənətkarın abidəsidi.
O dağların hər
birinin yaxasına bir sənətkarın adını yazsan, o dağlar insanların yaratdığı abidədən
çox həmin sənətkara oxşayar.
Onun daxili dünyasının dağ heykəlinə dönər.
Vaqifin xalq şeirində yaratdığını
Sabir klassik şeirdə yaradıb, hər şeir bir vəznə üstünlük verir, bir vəzndə daha çox yazılıb-yaranır; oturuşur;
hecada, əruzda, sərbəstdə. Sabirdə elə bil bu ölçülər yox olur. Ya onda hecanın da, əruzun da, sərbəstin də payı var, ya heç
bir ölçüyə,
çərçivəyə, darısqallığa sığmır
bu şeirlər.
Özü kimi azaddı,
qəliblərdən yüksəkdə
dayanır. Tanrı hüzurunda
ölçüsüz, biçimsiz
ruh kimidi bu şeirlər. Əbədi məskəni göylərdən
enib, yenə göylərə qayıdasıdı.
Dolaşıq yuxularımızın yozumuna tutulmuş güzgüdü, görkdü,
mənaların doğuluşu,
ya mənaların doğulduğu, şəklə,
formaya düşdüyü
mətədi, bətndi
bu şeirlər.
Anaların övladlarının ardınca atdığı
su kimi insanların
aydınlığına atılıb.
Uğuruna çilənib.
Demək olmur ki, Sabir
sırf Şamaxının
yetirməsidi. Elə bil onda bütün bölgələrimiz
birləşib, vahid Azərbaycan yetirib Sabiri. Sabir yüz ildə, min ildə bir dəfə
bətnə düşüb
yüz illər boyu boylu olduğunun
ağrı-acısından, əzabından ağırlaşmış,
müdrikləşmiş o taylı-bu taylı Azərbaycanın yüz ildə, min ildə bir dəfə dünya üzünə gətirdiyi nəhəng şairdi. Vətənin bir parçasıdı,
əzası, zərrəsidi.
Vətən şairlərlə tamamlanır, bütövləşir,
vətən olur.
Şairi
olmayan xalqın vətəni də yoxdur. Vətən darda olanda şairi xəbərdar etməzlər. O, kar,
lal da, kor
da olsa, dünyanın o başında
bir mühacir kimi səfil-sərgərdan
gəzib dolansa da, ondan qopan
bir parça kimi bunu canı,
qanı, bədəniylə
hiss edir. Vətənin harasınasa dəyən
zərbə yayılıb
bütöv bir bədənin üzvü kimi ona da
keçir, ötürülür,
onda öz zədəsini göstərir.
Vaxtilə yurdumuza dəyən
zərbələri, yaraları
bilmək istəyiriksə,
Sabirin qəlbini, ruhunu, şeirlərini yarıb baxmaq lazımdı. Bu yaralar tarixdən silinsə də, Sabirin qəlbində, ruhunda, şeirlərində
əbədi qalır.
Sabir Azərbaycanın
dahi şairi olmaqdan daha çox,
Azərbaycan Sabirin dahiyanə şeiridi.
Həcc, Kərbəla dini ziyarətgahdı, müsəlmanların
müqəddəs səcdə ocağıdı. Gözəllik,
məna da Tanrının sifətlərindəndi.
Şamaxı gözəllik, mənalar diyarı, müqəddəs,
dahi yaradıcılar, evliyalar
yurdu, ziyarətgahdı. Gözəlliyin,
mənaların doğulduğu müqəddəs mətədi. Bu müqəddəs yer hələ
də gözəllik donunda Tanrıya qovuşdurmaq üçün
öz fədakar müsafirlərini, mömin ziyarətçilərini gözləyir.
Əli HƏSƏNLİ
525-ci qəzet.- 2023.- 25 may.- S.15.