Doğma yadlar
Konstantin Poustovskinin "Teleqram" adlı bir hekayəsi var. Hekayənin qəhrəmanı
Katerina meqapolisdən uzaq bir kənddə
yaşayır. O, məşhur bir rəssamın qızıdır. Atasının sağlığında Peterburqda,
Parijdə, qalıb, bir çox mədəni tədbirlərin
iştirakçısı olub,
hətta Hüqonun dəfn mərasimində iştirak edib. Amma bəla burasındadır ki, ucqar kənddə bu duyğusal xatirələri bölüşəcək
adam yoxdur.
Ətrafındakı adamlar Hüqonun
adını belə eşitməyiblər.
Belə
bir əhvalat bu yaxınlarda mənim də başıma gəldi: Xoş bir təsadüf
nəticəsində 70-cı illərin futbol əfsanələri ilə
şəkil çəkdirdim.
Amma düşünəndə,
bu fotonu qürur hissi ilə göstərəcəyim
adam xatırlaya
bilmədim, zaman və dəyərlər sürətlə dəyişir.
İndikilər ondakıları tanımırlar.
İnsanın ətrafında onun yaşadığı duyğuları,
bioqrafiyasının məğzini
təşkil edən xatirələri anlayan adamlar yoxdursa, demək insan öz zaman və
məkanından çıxıb
başqa zaman və məkan müstəvisinə düşüb. Orada isə
o qəribdir, öz evində olsa belə, o, zaman və məkan qəribidir.
Sufilər deyirdilər, HAQQ danışan
yox, dinləyəndir. Dinləyən, yəni söyləniləni
anlayıb başa düşən. Nəql edilən
mətnin dəyəri
də məhz onu dinləyənin qavrama qabiliyyətinə bərabərdir.
Güman ki, cəmiyyətdəki təbəqələşməni insanın tutduğu mövqedən çox, məhz dinləmə-anlama
problemi müəyyənləşdirir.
İnsanı anlayan yoxdursa, insan da yoxdur,
o, olduğu yerdə mövcuddur, amma yaşamır. Belə vəziyyətdə insanın danışmağıyla
susmağı eynidir.
Bəlkə də susmağı
daha yaxşıdır,
çünki sükutun
dilini hər kəs özü bildiyi kimi anlayır.
Paustovskinin adı çəkilən
hekayəsinin qəhrəmanı
dərin depressiyaya düşür, öz içinə qapılır,
aylarla evdən çıxmır, çünki
onun xatirələri ətrafındakı adamların
qulağına və qəlbinə yaddır, həmin insanların dünyaları, dünyagörüşləri
çox məhduddur, kəndi əhatə edən çöllərdən
o yana getmir.
Bu dar çərçivədə
onlar şad-xürrəm
yaşayırlar, sevincləri
də, qəmləri də bu dar
məkana sığır;
hamı bir-birini yaxşı anlayır, onlar balaca dünyanın
övladlarıdır. Katya isə yüksək materiyadan danışır,
xatirələri də
bambaşqa aləmdən
xəbər verir.
Daha doğrusu, artıq danışmır, susur, onu dinləyib anlayanın (şəhərdə
yaşayan qızının)
yolunu gözləyir,
o isə gəlib çıxmır.
Mən isə keçmiş zamanların futbol əfsanələrinin şəklini
göstərib qürurlanmağa
adam tapa
bilmədiymə görə
Katya ilə eyni müstəvidə olsam da, vəziyyətim
kökündən fərqlidir;
ətrafımdakı yeni
nəslin dünyası
hədsiz-hüdudsuzdur, bütün
aləmi, hələ aləmdən də o yanı əhatə edir. Hər tərəfdən axıb gələn informasiya bolluğunda keçmiş zamanların
duyğusal xatirələri
itib batır, görünməz olur.
Yəqin ki, saatlarla sükuta
qərq olan nənələri, babaları
görmüşünüz. Onlar bir-iki
dəfə xatirələrini
danışandan sonra başa düşürlər
ki, bu əhvalatlar
sonrakı nəsli, nəvələri maraqlandırmır,
nəvələr onların
söhbətlərinin emosional
yükünü heç
vəch ilə duya bilmirlər. Onları bir-birindən ayıran keçmiş zamanla indiki zamandan əlavə həm də real dünyayla
virtual dünyadır. Qocalar keçmişdə qalıb,
nəvələr isə
virtual aləmdə uçurlar.
Onlar bir-birini görsələr
də eşitmirlər,
anlamırlar. Ayrı-ayrı dünyaların sakinləri
kimi, bir-birinin qarşısında kabuslar
kimi dolaşırlar.
Qocalar bunu cavanlardan tez anlayır və öz evlərində, doğmalar
içində qəribləşərək
Katya kimi öz içlərinə
çəkilirlər. Daha danışanı dinləyən,
anlayan yoxdur, hər kəs öz aləminə sığınıb. Başqa sözlə,
insanlar bir evdə, bir damın altında yaşasalar da paralel zaman və
məkanlarda yaşayırlar,
zahirən bir yerdə olsalar da daxilən tək-tənhadırlar.
Alber Kamyunun
"Yad" povestindəki
Merso ilə anasının problemi də bu qəbildəndir. Yaşlı ana
hər gün səhərdən axşamadək
evdə oturub oğlunun yolunu gözləyir. Axşam
yorğun-arğın qayıdan
oğlundan soruşur,
iş günün necə keçdi? Merso deyir, yaxşı. Bununla da ana və
oğul arasında söhbət bitir. Onların artıq danışıb-bölüşəcəkləri
mövzu yoxdur, ani görüşdən və ənənəvi sual-cavabdan sonra hər kəs öz aləminə çəkilir.
Molla Nəsrəddinin məşhur bir lətifəsi "Teleqram" hekayəsinin baş qəhrəmanının düşdüyü vəziyyətə daha yaxındır: Kəndə bir nəfər alim gəlir. Elin ən savadlı adamını soruşur və onunla söhbətləşmək miyyətində olduğunu bildirir. Kənd Molla Nəsrəddini qabağa verir. Alim Mollanın biliyini sınamaq üçün yer kürəsinin ovallığına işarə olaraq dairə şəkli çəkir. Nəsrəddin şəklin tən ortasından dairəyə bir düz xətt əlavə edir. Alim düz xəttin yanından qısa bir düz xətt də çəkir. Nəticədə həm Molla Nəsrəddin, həm də alim razı qalır. Alimdən nəyin baş verdiyini soruşanda, izah edib deyir ki, molla çox savadlı adam imiş. Mən yer kürəsinin şəklini çəkdim. Dünyagörüşü çox geniş olan Nəsrəddin bunu həmin an başa düşüb yer kürəsinin tən ortasından ekvator xətti əlavə etdi. Mən də həmin xəttin yanından qısa bir xətt çəkib dedim ki, yerin üçdə bir hissəsi sudur.
Həmin əhvalatı Molla Nəsrəddin belə izah edir: Alim bir dənə tava şəkli çəkdi, bildim ki, tavada bişən qayğanağa işarə edir. Mən də ortadan bir xəttə çəkib dedim ki, qayğanağın yarısı mənimdir. Amma o çox gəvəzə adam çıxdı, bir xəttə çəkib dedi, üçdə bir payı mənimdir. Mən də qonağın xətrinə dəymədim, dedim, olur, olsun.
Katerinanı dinləyənlər də Molla Nəsrəddin alimi başa düşdüyü kimi hər şeyi "başa düşürlər". Katya da öz növbəsində onların "başa düşdüyünü" başa düşüb susur.
Hər şey köhnəlir,
deyirlər. Hər şeyi köhnəldən
hər şeyin təzələnməsidir. Zaman da su kimidir,
axdıqca təzələnir. Beləliklə, nə
Konstantin Paustovskinin
"Teleqram" hekayəsindəki Katya Hüqonun dəfn mərasimindən
danışmağa, xatirələrini bölüşməyə
münasib bir adam tapa bilir,
nə də mən - 70-ci illərin əfsanəvi futbolçularla çəkdirdiyim şəkli
fəxarətlə göstərməyə həmsöhbət.
İmir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2023.- 25 may.- S.13.