Baxış bucağı və mövqe
(Əvvəli
19 may tarixli sayımızda)
Hiçkoku, onun 60-70 ilin uzaqlığında qalan filmlərini,
necə deyərlər, "sakit buraxıb" qayıdaq Azərbaycan
kinematoqrafiyasına.
Azərbaycan
kinoçuları nədənsə ifadə vasitəsi, dil
elementi kimi baxış bucağının zəngin
çeşidlərindən az istifadə
edirlər. Bu, şübhəsiz ki, ya rejissor
istedadının doza, ya da kinodramaturgiyanın dil
kasadlığından irəli gəlir. Orijinal
baxış bucaqları ilə müşayiət olunan
kadrların, epizodların sayı baxımından milli filmlərimiz
barmaqla sayılacaq qədər azdır. Halbuki
aşağıda verilən nümunələrdən də
görəcəksiniz ki, baxış bucağı ilə
improvizasiyalar kinoda sadəcə vizual bəzək deyil, fikrin,
ötürülən informasiyanın məzmununu
açmağa yönəli ifadə vasitəsidir.
"Dəli
Kür" filmində Allahyarın qumar oynadığı,
dostları tərəfindən
çağırıldığı və onlar arasında
davam edən qısa söhbət epizodları karvansara
otağının tavanı səviyyəsində
"dayanmış" və başını təxminən
45 dərəcə yana əymiş müşahidəçinin
baxış bucağından lentə alınıb. Rejissorun
niyyəti ilə epizodun təqdimat tərzi arasında sıx
bağlılıq, məntiqi əlaqə var. Məxsusi
qonaqları olan qumarxana kimi qapalı, lokal məkana
müşahidəçinin hamı kimi ümumi qapıdan
daxil olub baş verənləri adi baxış
bucağından izləməsi haradasa qeyri-təbii təsir
bağışlayardı. Bu baxımdan onun məkanı,
orada baş verənləri, gedən söhbətləri
qeyri-standart bir nöqtədən izləməsi tamamilə
kinematoqrafik qanunauyğunluqdur. Burada müəllif niyyəti
və personajların xarakteri ilə bağlı başqa bir məqam
da var. Gözəl Mələyin əri Allahyar ictimai tip kimi
qumarxanalarda baş girləyən, həyatın dibində
avaralanan, namusu əldən getdiyi halda "dünyada qumardan da
vacib bir iş varmı?" deyən bir məxluqdur və
onunla bağlı bu səhnənin yuxarıdan və yana əyilmiş kamera ilə çəkilməsi
heç şübhəsiz ki, bu motivlərin ekran dili ilə
qabardılması niyyətindən irəli gəlir.
"Aygün" filmində Aygünün 6-7
yaşlı qızının qapıdan özünü
göstərib geri qayıdan atasının dalınca
qaçdığı səhnə də maraqlı
baxış bucağıdan lentə alınıb. Müşahidəçi
yenə də məkana "tavan rakursundan" baxır, lakin fərq
burasındadır ki, o, bu dəfə öz yerini dəyişmədən
qaçan qızı sona qədər izləmək
üçün bir növ başı döşəməyə
doğru 180 dərəcə fırlanır, nəticədə
otaq da, otaqdakılar da eyni bucaq altında çevrilirlər və
hər şey baş-ayaq olur. Metaforik məna göz
qabağındadır: Əmirxanın ayrıldığı
arvadıgilə, qızının ad gününə gəlişi,
pozulmuş harmoniyanın bərpası baş tutmur. Əksinə, vəziyyət daha da mürəkkəbləşir.
Eyni üsuldan "Liftçi qız" filmində
güclü leysan başladığı vaxt dənizdə
çimənlərin sahilə, Lalənin isə əksinə
- dənizə qaçdığı səhnənin çəkilişində
də istifadə olunub və baş verən hadisələrin
dramatizmini (tufan, çalxanan dalğalar, güclü leysan ilə
adi çimərlik aurasının pozulması) uğurla əks
etdirir.
"Axırıncı
aşırım" filmində Qəmlo
sıldırımın kənarında dayanmış Abbasqulu
bəyi yaralayandan dərhal sonra müşahidəçi
"kinogöz" yerini dəyişir, qolunu tutub dərəyə
yıxılan Abbasqulu bəyə adi baxış
bucağından yox, onun yıxılacağı tərəfdə
bir qədər aşağıda dayanmış seyrçinin
baxış bucağından baxır və onun bu fəallığı,
düzgün yer seçməsi sayəsində
tamaşaçının qavrayışında Abbasqulu bəyin
qayadan yıxılması zirvədən qopan qaya metaforası
ilə assosiasiya olunur...
lll
Yuxarıda
qeyd etdik ki, ədəbiyyatşünaslıqda baxış bucağı
anlayışını, adətən, mövqe məfhumu
ilə əvəz edirlər ki, bu da başadüşüləndir.
Çünki baxış bucağı,
anlayışlarında bir konkretlik, gözönü əyanilik,
hətta həndəsi dəqiqlik məzmunu var ki, bu da həmin
ifadələri fiziki reallıqla daha çox bağlayır.
Bədii mətndə isə belə fiziki dəqiqilikdən,
gözönü əyanilikdən söhbət gedə bilməz.
Belə mətnlərdə təhkiyəçinin
hadisələrə, yaxud hansısa predmetə deyək ki,
tavandan, yaxud xörək bişirən qadına qazanın
dibindən baxmaq imkanı yoxdur. Ona görə
də nəsr əsərlərində belə qeyri-standart, o
cümlədən, heyvanların baxış bucaqlarından
görünən mənzərələrin təsvirinə yol
verilmir. Lakin ekran sənətində
gözönü əyanilik sindromu bunu zərurətə
çevirir. Məsələn, Elçinin
"Dolça" povestinin motivləri əsasında çəkilmiş
"Bağ mövsümü", yaxud məşhur
"Qaraqulaq Ağ bim" filmlərində itin baxış
bucağından təsvir olunan
görüntülər var. Hərçənd bu səhnələrdə
itin gördüklərinin məhz onun baxış
bucağından təqdim olunması barədə
danışmaq absurddur. Çünki o, nə
görürsə, bir növ öz gözləri, görmə
imkanları ilə yox, neytral seyrçinin
("kinogözün") baxış bucağından
görür. Halbuki bütün başqa
heyvanlar kimi itin də baxış bucağının müəyyən
özəllikləri vardır.
Dram əsərlərində hadisələr müəllif
obrazının mövqeyindən təsvir olunur. Nəsr əsərlərində
isə hekayəçinin müxtəlif tipləri, onun
mövqeyinin zaman-məkan, qiymətləndirmə, frazeoloji və
psixoloji planları var. Biz bu barədə "Səhnədən
o yana, yaxud sözün "şəkli" kitabında ətraflı
danışmış və ekran əsərləri ilə
paralellər aparmışıq. Hazırkı
məqamda isə bizi 1-ci şəxsin təkinin mövqeyindən
aparılan təhkiyə problemi maraqlandırır.
Qeyd etdik
ki, nəsr əsərlərindən fərqli olaraq filmin təhkiyə
sistemində heç vaxt personajlardan hansısa birinin
mövqeyi aparıcı ola bilmir. Hətta fiziki mənada müəyyən bir
personajın baxış obyekti olan detal, nəsnə, hadisə
də əgər qeyri-adi rakursdan göstərilmirsə, filmdə
subyektiv yox, obyektiv təsvir faktı kimi görünür.
1-ci şəxsin təkinin mövqeyindən
aparılan təhkiyə üzərində qurulmuş filmlərdə
daha paradoksal vəziyyət yaranır. Aydındır
ki, hekayəçi nə vaxtsa iştirakçısı
olduğu hadisələr haqqında danışırsa, hadisə
məkanı, bu məkandakı bütün realilər onun
baxış bucağından göstərilməlidir. Lakin o, hərəkət
daşıyıcısı, fəaliyyətdə olan subyektdir
və deməli, təsvir olunan məkanda fəaliyyət
göstərənlərdən biridir. Bu tip təhkiyə
quruluşuna malik filmlərdə "mən" öz
subyektivliyini itirir, onun özünün də təsvir
predmetinə çevrilməsi zərurəti yaranır və
"mən" onu kənardan müşahidə edən
(axı insan özü-özünə kənardan baxa bilməz)
başqa birisinin (mücərrəd təsvirçinin)
baxış bucağına düşür. Məsələn,
"Tütək səsi" filmində təhkiyə Nurunun,
"Şərikli çörək" filmində isə
Vaqifin mövqeyindən aparılır. Onların
kadr arxasından ara-sıra eşidilən səsləri də
məhz bunu yada salmaq üçündür. Lakin filmdə təhkiyənin məhz onların
mövqeyindən aparılmasını bildirən bu işarələr
heç bir real effekt yarada bilmir. Çünki süjet
boyu Nuru da, Vaqif də təsvir olunan məkandakı
personajlardan biri kimi göstərildiyinə görə verbal
planda ifadəsini tapan "mən" naməlum şəxslə
əvəzlənir, təhkiyənin subyektivliyi əriyir və
o, obyektiv xarakter alır. Nəzəri cəhətdən
bu effektin qarşısını almağın yeganə yolu hər
2 personajın mövqeyini hadisələri yalnız öz
baxış bucağından izləyən subyektiv kameranın
mövqeyi ilə əvəz etməkdir. Bu üsulla
eksperimental filmlər çəkilsə də, praktiki baxımdan, filmyaratma
nöqteyi-nəzərindən onun perspektivi dumanlıdır. Bununla belə, hər 2 filmdə qəhrəmanların
kadr arxasından eşidilən səslərini pozsaq, filmlər
heç nə itirməz, əksinə, qazanar.
M.Şoloxovun "İnsanın taleyi" povestinin
ekranlaşdırılması olan filmin qəhrəmanı
Sokolova münasibətdə bunu etmək mümkün deyil.
Sokolovun xatırladıqları -
danışdığı hadisələrlə onun
xatırladığı və danışdığı vəziyyət
arasında real zaman distansiyası var. Başqa sözlə,
filmdə təhkiyənin qarışıq tipindən istifadə
olunub. Filmin əvvəlində Sokolov balaca oğlan
uşağı ilə çay kənarına gəlir, o biri
sahilə keçmək üçün bərəni gözləməli
olur, papiros çəkə-çəkə dərdləşdiyi
kişiyə başına gələn əhvalatları
danışmağa başlayır və bu andan etibarən
ekranda göstərilənlər artıq onun mövqeyindən
təqdim olunur. Doğrudur, burada da xatirələrdəki
Sokolov dərhal neytral müşahidəçinin baxış
predmetinə çevrilir. Lakin süjetin
bütövlüyü, danışılma prosesi ilə
danışılanlar (ekranda göstərilənlər)
arasındakı zaman və məkan distansiyası hadisələrin
subyektiv mövqedən təsvir olunması effekti yaradır.
Ümumiyyətlə, müşahidələr göstərir ki, 1-ci şəxsin təkinin mövqeyindən aparılan təhkiyə ekran yaradıcılığı üçün xarakterik deyil. Daha doğrusu, bu tip təhkiyə kinoda fərqləndirici, özgür xüsusiyyətlər daşımır və "mən"i asanlıqla "o" ilə əvəzləmək olur. Bunun səbəbi ekran təhkiyəsində hadisələri göstərən "kinogöz"ün mövqeyinin hakim statusa malik olmasıdır. Yəni "mən"in "o" ilə əvəzlənməsi ekran təhkiyəsinin spesifikasiyasından irəli gələn zərurətdir. Ənənəvi, klassik kino poetikasına görə vaxtilə baş vermiş hadisələrin iştirakçısı olan "mən"in bu hadisələrin təsvirində əvvəldən axıra qədər "mən" statusunda kadrda qalması, hər şeyin onun mövqeyindən göstərilməsi mümkün deyil, çünki belə olduqda o, bir personaj, hadisələrin həm iştirakçısı olan obraz kimi "əriyib" yox olur. Lakin digər tərəfdən, "mən" kənarda dayanıb özünü danışdığı, xatırladığı hadisələrin içində də görə bilmir. Bunun üçün Niyazi Mehdinin təbirincə desək, nəsə bir "güzgü" olmalıdır. Ekran məhz bu güzgü rolunu öz üzərinə götürür, yəni personajın öz yuxularında, xatirələrində, danışdığı hadisələrdə özünü də kənardan görməsini təmin edən vasitə olur. Biz bu hadisəni kino sənətində "Eyk effekti" adlandırırıq.
Nə üçün məhz "Eyk effekti"?
Məsələ burasındadır ki, orta əsrlərin niderlandlı rəssamı Jan van Eyk 1434-cü ildə çəkdiyi məşhur "Arnolfinin cütlüyünün portreti" əsərində "mən"in "o"ya çevrilməsi prosesini məhz kompozisiyaya daxil etdiyi güzgünün köməyi ilə orijinal bir tərzdə reallaşdırmışdır. Həmin portretdə otağın ortasında dayanmış 2 şəxs ər və arvad təsvir olunub və təsvir predmeti olan hər şey - insan fiqurları və əşyalar digər portretlərdə olduğu kimi sabit baxış bucağından görünür. Otağı seyr edib oradakı insan fiqurlarının və əşyaların obrazını yaradan subyekt isə təbii ki, bu baxış bucağının obyektinə çevrilə bilmir, çünki bu, onun özünün baxış bucağıdır. Lakin ər və arvadın arxasındakı divara vurulmuş və onların arasındakı boşluqdan görünən qabarıq güzgü portretdəki məkanın və realilərin təsvirində ilk baxışda mümkün olmayanları reallığa çevirir, otağı və onun içindəkiləri başqa baxış bucağından və rakursdan təsvir müstəvisinə gətirir. Ər və arvad güzgüdə təbii ki, arxadan əks olunub və bayaqkı boşluqdan bu dəfə onların portretini işləyən rəssamın da əksi görünür. Beləliklə, əsərdə məkan eyni vaxtda 2 baxış bucağından - ər və arvadı, eləcə də onların arxasındakı güzgünü öndən görən "mən"in və həmin insan fiqurlarına arxadan baxan və onların portretini çəkən rəssamı - şəklin müəllifi olan "mən"i də görən "o"nun baxış bucağından təqdim olunur.
Kinoda 1-ci şəxsin təkinin mövqeyindən
aparılan təhkiyə zamanı da ən optimal yol "Eyk
effekti"ndən istifadə edib "mən"in
mövqeyini digər personajlar, eləcə də
"kinogöz" arasında bölüşdürməkdir.
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 26 may.- S.12.