Pənah gətirənlərin pasibanı
O, onlara
çox bağlı idi, onlar da onu lap çoxdan özlərininki,
doğmaları sayırdılar. Bu
yaxınlıq uzaqlarda sayrışan 1940-cı illərdən
başlanırdı və həmin ülfət yarım əsrdən
artıq bir müddətdə davam etdi. Onların
simsarlığını vaxt yaratmışdı. Ancaq dəyişən zəmanə bu
qarşılıqlı istəyi əsla soyuda bilmədi.
Vaxtın gücü buna çatdı ki,
asta-asta yaşa dolan nəsilləri apardı. Onunla və Onlarla da nə qədər xatirələr
getdi. Elə xatirələr ki, həmin
yaddaşlarsız tarixin onsuz da bugünəcən
örtülü, qaranlıq olan çox səhifələri
heç vəchlə aydına çıxmaz. Bunlarsız heç dövrün mənzərəsi
də bitkin görünməz.
Hafizələrdəki hansı yaddaş tikə-paralarını
yığa bilmişiksə, dünənəcən "məxfi"
sayılan və açılmadan qalan çox səhifələrin
arasından seçdiyimiz hansı unudulmamalı və bilinməli
məqamlar varsa, istəyirəm ki, onları qovuşdurub sizə
yetirim.
Çünki artıq ömür möhlətini başa
vurmuş güneyli babaların-nənələrin
övladlarının əksəri bu olmuşlardan ya az agahdır, ya tamam bixəbərdir. Bundan
sonrakılarsa həqiqətləri daha az
biləcəklər. Ancaq gərəkdir ki,
bilsinlər. Nə qədər minnətdar olmaq bir
ayrı keyfiyyətdir, ancaq bilməli olduqlarını bilmək,
ya onları öyrənməyə can atmaq da bir ayrı vəfa
borcudur.
Heydər Əliyev bəlkə də Azərbaycanın ən
çox sirr daşıyan insanı idi. Danışa
bildiyi qədər danışdı. Ola bilsin,
hətta nələrisə də yazıb və haçansa
üzə çıxacaq. Çünki ağlım kəsmir
ki, o cür uzaqgörən adam hansı mətləblərisə
gələcəyə çatdırmaq barədə də
fikirləşməsin. Lakin bildikləri o qədər
çox idi ki, hamısını deyib-yazıb
çatdırmaq mümkünsüz idi, bu, öz yerində,
amma bir silsilə bilgiləri də vardı ki,
açılmayan arxivlər kimi gərək elə ürəyin
və beynin dərin laylarında, yeddi qat qıfıl
altında qapalı da qalaydı. Barı deyilə bilənlər
sükut içində uyuyub qalmasın, heç olmazsa indi
söylənsin...
Bəşərin, başlanğıcı zamanın naməlum
uzaqlarında əriyib-itən yolunun əvvəlindən indiyəcən
yaşadığı əsrlərin ən dolusu, hadisələrlə
ən zəngini, sürətcə ən yeyini XX yüzil oldu. İnsan
oğlu var olduqca irili-xırdalı savaşlar onu
müşayiət etmişdi və bu əsr o baxımdan da əvvəlkilərdən
seçildi. Bu yüzildə insan oğlu 3
dünya müharibəsini yaşadı.
Kim ki XX əsrin
əvvəlində və ortasında baş vermiş 2 cahan hərbini
nəzərə alıb onlardan qat-qat sürəkli, yarım əsrədək
uzanmış "soyuq müharibə"ni bu müdhiş
sıradan qırağa qoyur, düz etmir. Guya zahirən toplar
gurlamırdı, atəşlər yağmırdı, hərçənd
o da vardı, bu da vardı və Vyetnamından
Əfqanıstanınacan neçə irili-xırdalı
savaş elə nəhəng miqyaslı "soyuq müharibə"nin qanlı-qadalı parçaları idi. Bu, şəkli, məzmunu əvvəlkilərdən
fərqli olan dünya hərbi, obiri cahan savaşlarından da
qəddar və amansız qarşıdurma idi.
Və hər 3 dünya müharibəsindən sonra
dünyanın xəritəsi dəyişdi.
Hər üç xəritə dəyişimində,
dünya savaşı sonunda Azərbaycana istiqlal nəsib oldu.
1918-ci ildə Birinci Dünya müharibəsi bitəndə
ilk dəfə Cümhuriyyətimizi elan etdik, müstəqil
dövlətimizi qurduq. Nə acı ki, bu müstəqilliyin ömrü vur-tut
23 ay çəkdi və sonra 70 il o səadətin
yenidən qaydıcağının intizarında olduq.
1945-ci ildə İkinci Dünya müharibəsi başa
çatanda Güney Azərbaycanda, Təbrizdə istiqlal
bayrağını dikəltdik, Milli Hökumət qurduq. Heyiflər ki, bu
istiqlalın da ömrü düz 1 il
çəkdi və hələ də o məsudluğun
qayıdışının həsrətindəyik.
Nəhayət, 1980-ci illər bitib 1990-cı illər gələndə
Üçüncü Dünya müharibəsi axıra
çatdı, yenə dünyanın xəritəsi dəyişdi
və Quzey Azərbaycan təzədən müstəqil
dövlət kimi ömrünü yaşamağa
başladı.
...Təqribi,
gözəyarı da olsa, hər halda dünyadakı 3-4 milyard
çay arasında irilərin sayını elm bilməmiş
olmaz. Bu qədər çaylar cərgəsində
bəlkə də Arazımız qədər qarğanan,
töhmətlənən, oxşanan və haqqında nisgilli
şeirlər yazılan ikincisini tapmaq çətindir. Səbəb
1945-ci ilin 21 azərində - 12 dekabrında
qazanılmış və 1946-cı ilin 21 azərində
- 12 dekabrında qanla boğulmuş istiqlaldır.
Tale və dövr elə gətirdi ki, Heydər Əliyev
lap cavan vaxtlarından Güney Azərbaycandakı istiqlal
mücahidlərinin bir çoxu ilə sıx təmaslarda
oldu. O vaxtdan
başlanan təmaslar, Güneydəki milli-azadlıq hərəkatı
ilə bağlılıq Heydər Əliyevlə həmişəlik
qaldı.
1930-cu illərin sonlarından etibarən, İranda Həmkarlar
hərəkatı güclənməyə başlayan dövrlərdən
Güney Azərbaycan Sovet İttifaqının diqqət mərkəzində
idi. Sonralar
Güney Azərbaycanda qurulacaq Milli Hökumətdə maarif
naziri vəzifəsini tutacaq Məhəmməd
Biriya o hərəkatın önündə gedənlər
sırasında idi və səbəbsiz deyil ki, sovet lideri
İosif Stalinlə Azərbaycana o çağlar
başçılıq edən Mircəfər Bağırovun
Güney mövzusundakı məxfi yazışmalarında onun
adı tez-tez keçirdi (Şair Məhəmməd Biriya əsl
tribun, meydan adamı idi. Göz önünə
gətirin 1980-ci illərin sonlarında, Azərbaycan azadlıq
havası ilə çalxananda meydanlardakı coşub-daşan
Xəlil Rzanı. 1940-cı illərdə
Təbrizdə Məhəmməd Bitiya da eynən o təhər
idi. 1946-cı ildə çəkilmiş
"Arazın o tayında" filmində canlı Məhəmməd
Biriyanın görüntüləri qalır. Yenə kütlə qarşısındadır, yenə
öz stixiyasındadır, alovlu-alovlu şeirini oxuyur).
1944-cü
il martın 6-da Kreml "Güney Azərbaycan əhalisinə
mədəni və iqtisadi yardımın gücləndirilməsi
ilə əlaqədar tədbirlər haqqında" məsələni
müzakirə edərək ardınca da 600 nəfərdən
artıq peşəkar mütəxəssis və dövlət-partiya
xadimlərindən ibarət heyəti İrana yollayandan sonra
Güney Azərbaycanla bağlı fəaliyyətlər
açıq müstəviyə keçdi. İran dövlətinin
daxilində müstəqilliyə yaxın hüquqlara malik Azərbaycan
muxtar vilayətinin yaradılması ilə bağlı
Moskvanın qəbul etdiyi qərar az sonra
gerçəkləşəcək böyük niyyətin - Təbrizdə
Milli Hökumət qurulmasının həlledici təkan
nöqtəsi idi.
Söz
yox, ali dövlət maraqları
sırasında dayanan bunca mühüm əhəmiyyətli
bir əməliyyata Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsi
də bütün gücü ilə cəlb edilməyə
bilməzdi. O çağlar gənc Heydər Əliyev
Naxçıvanda, Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsində
İran istiqamətində kuratorluq edirdi və həmin
dövrdə bu çərçivədəki xüsusi əməliyyatların,
daha sonralarsa bir sıra xüsusi görüşlərin və
yüksək məqamlı şəxslərin təhlükəsizlik
təminatında birbaşa iştirak edirdi.
1947-ci ildə
baş leytenant, 24 yaşlı Heydər Əliyev
Naxçıvan Dövlət Təhlükəsizlik Nazirliyində
əsas hədəfi İran və Türkiyə xüsusi xidmət
orqanlarına qarşı əks-kəşfiyyat işləri
aparan 5-ci şöbənin rəisi təyin ediləndən və
1950-ci ildə Leninqradda (indi Sankt-Peterburq) Dövlət Təhlükəsizlik
Nazirliyinin xüsusi məktəbini bitirib artıq Bakıda, Azərbaycan
Dövlət Təhlükəsizlik Nazirliyində yenə əsas
istiqaməti məhz İran və Türkiyə ilə əlaqədar
əks-kəşfiyyat fəaliyyətindən ibarət olan
2-ci şöbənin altıncı bölməsində işə
başlayandan sonra Güney Azərbaycan
mövzusuna daha da yaxınlaşdı və orada cərəyan
edən hadisələr onun daimi müşahidə və təhlillərinin
aparıcı mövzularından birinə çevrildi.
Və artıq üstündən onillər ötəndən
sonra, müstəqil Azərbaycana rəhbərlik etdiyi
çağlarda da həmin günlərin
olmuşlarını bütün təfərrüatı ilə
xatırlayırdı.
Onun
güneylilərlə əlaqələrinin bütün rəsmiyyəti
yerində qala-qala səmimi dost və sirdaş münasibətləri
səviyyəsinə qalxmasına isə uzun bir səfər səbəb
olmuşdu.
Bu hadisə baş vermişdi 1958-ci ildə. Həmin səfərə
üçlükdə yola düşmüşdülər,
dördlükdə qayıtmışdılar. Bakıda
fəaliyyət göstərən Azərbaycan Demokrat Firqəsi
Mərkəzi Komitəsinin ovaxtkı sədri Mirqasım
Çeşmazər, katibi Mirrəhim Vilayi, bir də Dövlət
Təhlükəsizlik Komitəsinin zabiti Heydər Əliyev. Saranska gedirdilər, ikinci həbsini çəkən
Məhəmməd Biriyanın ardınca. Biriyanın
ardınca onun köhnə silahdaşları ilə birgə
DTK-dan məhz Heydər Əliyevin getməsi səbəbsiz
deyildi. Tanıyanlara yaxşı bəlli
idi ki, Biriya necə ipə-sapa yatmaz bir adamdır. Milli
Hökumət dönəmində o, rəsmən maarif naziri
olsa da, əslində çəkicə, xalq arasındakı
şöhrətinə görə hakimiyyətdəki ikinci adam idi. Elə bu da təsadüfi deyil ki,
1946-cı ilin dekabrında Milli Hökumət şahlıq
qüvvələri tərəfindən devriləndə, Seyid
Cəfər Pişəvəri də bu taya - Şimala
keçməli olanda Biriya hələ Təbrizdə
qalırdı və artıq elə hakimiyyətin birinci şəxsi
səlahiyyətində idi. Bakıya gəldikdən
sonra riyasız Biriyada kəskin bir xəyal
qırıqlığı yaranmışdı, dünənəcən
mədh etdiyi sovet quruluşundan üzü
dönmüşdü, vaxtilə yazdığı, dərc
edilmiş şeirlərindən ibarət yeni kitabını
buraxmaq istəyən nəşriyyata etiraz etmişdi ki, onlar mənim
əsərim deyil. Təəccüblənmişdilər
ki, necə yəni sizin əsəriniz deyil, bunların əksəri
Təbrizdə də qəzetdə-jurnalda dərc edilib, elə
bir qismi sizin Bakıda çıxan kitabınızda da var, sadəcə
indi məsləhət olub ki, daha həcmli
kitabınızı buraxaq ki, yaxşı da müəllif
haqqı alasınız. Bozarır: "Heç bir kitab-filan
buraxmaq lazım deyil. O şeirləri yazmış Biriya
artıq yoxdur, mən ayrı adamam". Həqiqətən,
Biriya ayrı adam olmuşdu. Daxilindəki
çılğın inqilabçı, sözəbaxmaz
dikbaş oyanmışdı və nə qədər zillətlərə
məruz qalsa da, axıracan dəyişmədi, elə həmin
codluğunda qaldı. Bir dəfə həbs
eləmişdilər, ağlı başına gəlməmişdi,
antisovet siyasi baxışlarına görə ikinci dəfə
tutulmuşdu, qayıdıb gəldi, yenə "düzəlmədi".
Biriyanı üçüncü dəfə həbs
olunmaqdan xilas edən yenə Heydər Əliyev oldu.
İkinci dustaqlığından dönəndən sonra
artıq dinə bağlanmasını nəzərə alaraq
Biriyaya müvafiq iş də vermişdilər. Ancaq
o bilən, digər ruhanilərin əksəri alasavad idilər,
başlamışdı onları sancmağa, məsxərəyə
qoymağa, hamısı tökülüşmüşdü
üstünə. Bu səbəbdən də Biriyanı
Bakıdan aralamışdılar, gözdən-qulaqdan bir az uzaq olsun, səsi buralara çatmasın deyə
Şamaxıdakı Sabir adına sovxozda yerləşdirmişdilər.
1979-cu ildə İran inqilabı baş verəndən,
şah devriləndən sonra icazə verdilər, buralardan birdəfəlik
yığışıb getdi. Xətir-hörmətlə
qarşıladılar, tezliklə kitabını buraxdılar,
amma yenə dinc durmadı, başladı təzə hakimiyyəti
sərt şeirləri ilə qırmanclamağa. Tutub atdılar zindana. Məgər
orada "ağlı başına" gəldi? Türmə divarları arasında da
etirazçılığından qalmadı, dustaqxananın rəisinə
həcv yazdı və danışırdılar ki, artıq
ixtiyarlaşmış, laübalı dərviş görkəmli,
iliyinə qədər yenilməz inqilabçı və
mübariz olan bu böyük şairi orada - içəridə
döyə-döyə öldürüblər.
1958-ci ildə
onun ardınca Saranska gedəndə də yaxşı bilirdilər
kimi gətirməyə gedirlər və təsəvvür
edirsinizmi ki, oradan Bakıya gəlib yetişənəcən
Heydər Əliyev bu dəliqanlı şairin qəlbinə
necə yatmışdısa, sonralar ürək
qızdırdığı yeganə dövlət adamı məhz
o oldu və partiyaya, dövlətə, görkəmli siyasi
şəxsiyyətlərə yazmış olduğu
bütün şeirlərdən imtina edib, bir daha belələrini
yazacağına tövbə də eləyəndən sonra məhəbbətli
misralar həsr etdiyi tək adam yenə Heydər
Əliyev oldu.
Uzun illər Elmlər Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunda birgə işlədiyim nurlu insan Mirqasım
Çeşmazərlə 1970-ci illərin sonları, 1980-ci illərin
əvvəllərində, Məhəmməd Biriya haqqında
yazacağım kitabla bağlı xatirələrini alanda mənə
həmin Saransk səfəri haqqında da
danışmışdı. Deyirdi ki, biz Heydər
Əliyevi əvvəldən də tanıyırdıq,
çox görüşlərimiz də olmuşdu. Ancaq ilk dəfə idi ki, birgə yola
çıxırdıq və onu özümüzçün
kəşf elədik. Əvvələn,
onu gördük ki, bizim hərəkatı incəliklərinə
qədər necə dərindən bilir, həmkarlarımızı
yaxşısı-yamanıyla necə gözəl
tanıyır. Bunlardan əlavə isə,
onun yolçuluqdakı mehribanlığına, sadəliyinə,
ürək genişliyinə valeh olduq. Biriyanı
gətirməyə bizimlə niyə Heydər Əliyevin getməsinin
mənasını da yol boyunca, ona yaxından bələd
olduqca anladıq. Mən də, Vilayi də
təcrübəli adamlardıq, oddan-alovdan keçmişdik,
Heydər Əliyevi davam edən yoldakı saatlar ərzində
yaxından tanıdıqca barmağımızı dişləyirdik
ki, o cür daşın qabağına yalnız elə belə
qayayla çıxmaq olar. Biriya islaholunmaz adam
idi. Onu dünya yığıla, ağlına
batmış bir fikirdən çəkindirə bilməzdi.
İstənilən adam haqqında da ürəyindən
keçəni şax üzünə deyərdi.
Axırıncı həbsindən az əvvəl
bir şeir yazmışdı, sabiq mübarizə
yoldaşlarının hərəsini 1-2 beytlə həcv
etmişdi. Gör Heydər Əliyev yol boyu şairi necə
ram etdisə, o, Biriyanın xoşuna necə gəldisə, ona
qardaş kimi baxmağa başladı. Bədahətən
dediyi şeiri bizi lap mat qoydu: "Qurban olum, Heydər ağa, əfv
et məni partiyana"... Bu həmin Biriya idi ki,
Leninə, Stalinə vaxtilə yazmış olduğu
misraların üstündən xətt çəkib, bunlar mənimki
deyildir söyləmişdi.
Biriya
çox təcrübəli adam idi, həssas
idi, Rusiya həbsxanalarındakı illəri onu lap tükü
tükdən seçən, ayıq-sayıq etmişdi,
xüsusən adamı oxuya bilirdi. Bir sutkanın
içində Biriya Heydər Əliyevə ən əziz bir
adamı kimi ürək qızdırmağa başladısa,
bu, qətiyyən Heydər Əliyevdəki çekist məharətinə
görə deyildi. Peşəkar fəndlərin
ən qəlizi ilə Biriyanın ürəyinə yaxın
düşmək olmazdı. Əksinə,
hürküdərdin onu. Heydər
Əliyev yol boyu onda hamımızın müşahidə
etdiyimiz səmimiyyəti ilə bu istəyi qazana bildi. Biriyada onun bütün mürəkkəbliyi ilə
yanaşı, həm də bir uşaq məsumluğu da
vardı. Qarşısındakının nə dərəcədə
səmimi olduğunu dəqiqliklə hiss etməsi də elə
həmin səmimiyyətiylə bağlı idi. Açığını deyim ki, nə biz, nə də
firqəmizin digər ağsaqqalları Biriyanı Azərbaycan
cəmiyyəti içərisindəki təzə həyatına
belə rahat hazırlaya bilməzdik. Biriyaya
belə münasibət göstərilməsi, onun ardınca
ayrıca bir heyətin getməsi ən əvvəl firqəmizin
nüfuzu ilə əlaqədar idi. Biz də,
Azərbaycan rəhbərliyi də
çalışırdı ki, firqənin adı yalnız
yaxşılığa çəkilsin. Biriya isə
tanınmış adam idi, vaxtında
yüksək vəzifə sahibi olmuşdu, Milli Hökumətin
rəhbərliyində yer tutmuşdu, onun adı ətrafında
yarana biləcək istənilən qalmaqalın firqəmizin
nüfuzuna mənfi təsiri olardı.
Yadıma bir başqa məşhur cənublunun -
Söhrab Tahirin Heydər Əliyev haqqında sözləri
düşür. Yadıma düşür deyəndə
ki, xatirələrinə isnad etdiklərimin
hamısının söhbətlərini mən vaxtilə lentə
almışam. Təkcə Biriya ilə
bağlı danışdırdığım, təəssüf
ki, indi heç biri həyatda olmayan güneylilərin söhbətləri
hər biri 90 dəqiqəlik 30-dan artıq kasetdir.
Söhrab
müəllim də Heydər Əliyevə qəlbən
bağlı insanlardan idi və deyirdi ki, Azərbaycanda müxtəlif
dövrlərdəki bütün hökumət, dövlət
adamlarından Heydər Əliyev güneylilərə bir
köynək yaxın idi...
Heydər
Əliyevin firqəçilər və güneylilər
yanında sayğısının nə qədər yüksək
olmasının, onun sözü qanun sayılan ağsaqqal kimi
qəbul edilməsinin bir tarixi sübutunu diqqətə
çatdırmağın yeri var. Bu, mühüm bir
tarixçədir və ondan az adamın xəbəri var.
İllah da ki, indi gətirəcəyim və ilk dəfə
üzə çıxarılan, həmin vacib tarixi hadisənin
əyani təsdiqi olan bu 2 məktubdan.
Birazdan
geri qayıdacağam, tarixi ardıcıllığın səliqəsini
pozmadan Heydər Əliyevin Sovet Azərbaycanına rəhbərliyə
başlayaraq daha çox səlahiyyətlər və imkanlar əldə
edəndən sonra güneyli siyasi mühacirlərə necə
qayğı və nəvaziş (bu şairanə, siyasi mətləblər
axarında xeyli lirik görünə biləcək kəlməni
məqsədli işlədirəm və onun yerindəliyinə
də inanıram) Sovet dövlətinin siyasətində
SSRİ boyu yerləşmiş və müxtəlif ölkələrdən
olan siyasi mühacirlərə, o çağın təbiri ilə
"qardaş partiyalar"ın təmsilçilərinə
və onların ailə üzvlərinə mütəmadi və
sistemli diqqət göstərilməsi, imtiyazlar verilməsi
ayrıca yer tuturdu. Azərbaycan da, təbii ki, həmin
siyasət çərçivəsində öhdəsinə
düşən işi görməli idi. Lakin
bir var vəzifə borcu, tarşırılan işi
lazımınca yerinə yetirmək, bir də var həm də
bura ürəyini qoymaq, o işə sevərək, cani-dildən,
sənə həvalə edilmişdən də artıq dərəcədə
əncam çəkmək. Sadaladıqca
özünüz görüb təsdiqləyəcəksiniz və
mənim əlavə yozumuma heç ehtiyac qalmayacaq. Fəqət
irəli salıb vurğulamaq istədiyim hadisə məxsusi
beynəlxalq və siyasi siqlətə malik idi, məsələnin
bu cür həllinə görə də Kreml o vaxt Heydər Əliyevə,
yəqin ki, "sağ ol"unu demişdi. Nabələdlərin
qoca, düşmüş vaxtlarına baxıb hərdən
istehza ilə andığı, gerçəkdə isə
çox bişkin və incə hakimiyyət ustası olmuş
(türklərin və müsəlmanların SSRİ-nin ali rəhbərliyi və Siyasi Büroda yer
tutmaları baxımından da onun hakimiyyət illəri
bütün sovet tarixinin bizlər üçün ən avand
dönəmidir) Leonid Brejnev elə bildiyimiz və bilmədiyimiz
belə-belə uğur və hünərlərinə görə
Heydər Əliyevi sevimliləri cərgəsinə
qatmışdı.
1972-ci il aprel ayının 15-də İran Xalq Partiyası
- Hezb-e Tude-ye İranın Mərkəzi Komitəsinin
İcraiyyə heyəti qərar qəbul etmişdi ki, Sovet
İttifaqında və bütün sosialist ölkələrində
olan təşkilatların hamısı buraxılsın və
təşkilati fəaliyyətləri dayandırılsın.
"Soyuq
müharibə"nin qaynar
çağları idi, qarşıdurma hər addımda
sezilirdi, sosializm düşərgəsindəki istənilən
büdrəmə obiri cəbhədə, o cəbhədəki
istənilən kiçik uğursuzluq bu düşərgədə
təbliğat maşınlarına var gücü ilə
işə düşərək ifşaya,
aşağılamaya başlamaq girəvəsi verirdi.
İran ABŞ-la SSRİ-yə nisbətən daha
sıcaq münasibətdə idi və İran Xalq Partiyası
mənşəyi ilə İran hadisəsi idi, həmin
ölkənin tarixinə də möhürünü
vurmuşdu.
İndi Hezb-e Tudenin geriləməsi, xüsusən də
bütün sosialist məkanında öz fəaliyyətinə
xitam verməsi şah İranı və kapitalizm
dünyasının lideri ABŞ-dan ötrü nə qədər
xoş və sərfəli idisə, sosialist səngəri və
əlbəttə ki, bu düşərgənin öndəgedəni
SSRİ üçün sadəcə uğursuzluq deyil,
miqyası etibarı ilə sarsıdıcı zərbə
idi.
Artıq
qərar qəbul olunub, neyləməli, elan edilmiş "mat"dan
necə qurtulmalı?
Heydər Əliyev məsələni bircə
görüş, bircə söhbətlə həll edir.
O,
üçcə ildir ki, SSRİ-dəki müttəfiq
respublikalardan birinin rəhbəridir, amma artıq nəhəng
imperiyanın, dünyanın 2 superdövlətindən birinin
taleyüklü məsələlərinin həllində ona
arxalanılır və o da yarıda bilir.
Sözdə
asıb-kəsməyə nə var ki! Tarixin dünənindən
qalanlara gendən baxaraq öz dar düşüncəsiylə
layiq olmayan qiymətlər vermək cəhdləri də ola bilər. Ancaq şəxsiyyətin
əzəməti onun yerinə yetirə bildiyi işlərin möhtəşəmliyi
ilə ölçülür.
Həmin tarixi anı gətirin göz önünə. Bir-birinə
kinli baxan 2 dünya gücü göz-gözə. Və bir azərbaycanlı düyün
açır, dünya ölçülü ağır bir məsələni
sanki elə asanlıqla həll edir. Lakin
asanlıqlamı? Həmin asanlıqla həll edə bilmək
qüdrətinə sahib olmaqçün fitrətdən kim olmalı idin və o anacan hansı
böyük yol keçməliydin!
Heydər Əliyevdən bəhs edib onu dəyərləndirmək
təşəbbüsündə bulunanlar gərək
heç vaxt ölçülərin qeyri-adiliyini unutmaya, gərək
hansı təpəlikdə durub hansı zirvəyə baxdığını
daim nəzərində saxlaya.
Və
Hezb-e Tude-yi İranın Azərbaycan təşkilatı olan
Azərbaycan Demokrat Firqəsi Mərkəzi Komitəsinin sədri
Qulam Daneşiyan Azərbaycan KP MK-nın Birinci katibi Heydər
Əliyevə təşəkkür məktubu yazırdı:
"Sizə məlum olduğu kimi, Hizb-e Tude-yi İranın Mərkəzi
Komitəsinin İcraiyyə heyəti özünün 15 aprel
1972-ci il tarixli iclasında Sovet
İttifaqında və bütün sosialist ölkələrində
hizbi təşkilatların buraxılmasını və təşkilati
fəaliyyətinin dayandırılmasını qərara
almışdı. İcraiyyə heyətinin həmin
qərarını Sovet Azərbaycanında, Hizb-e Tude-yi
İranın Azərbaycan təşkilatı - ADF-nin təşkilatlarında
tətbiq və icra edilməsi yollarını müəyyənləşdirmək
məqsədi ilə Hizbin Mərkəzi Komitəsinin birinci
katibi İyrəc İskəndəri yoldaş Bakıya gəlmişdi.
Partiya və dövlət işlərinizin kifayət qədər
çox olduğu bir zamanda qiymətli vaxtınızın bir
hissəsini ayırıb təşkilati işlərimizin
hazırkı vəziyyəti və gələcək
inkişafına dair olduqca qiymətli və səmimi məsləhətləriniz
öz nəticəsini verdi. Hezb-e Tude-yi
İranın MK İcraiyyə heyəti özünün 14
iyul 1972-ci il tarixli iclasında Sizin məsləhətlərinizi
tam düzgün və İran zəhmətkeş kütlələrinin
mənafeyinə müvafiq hesab edərək mühacirətdəki
bütün hizbi təşkilatların fəaliyyətinin
dayandırılması haqqında 15 aprel 1972-ci il tarixli qərarına
yenidən baxdı və onun ləğv edilməsini qərara
aldı.
Sizin qardaşlıq məsləhətləriniz
bütün İran xalqlarının antiimperialist və
milli-azadlıq hərəkatı tarixində həmişəlik
səbt ediləcəkdir.
İcazə verin Sizə qiymətli məsləhətlərinizə
görə HTİ-nin Azərbaycan təşkilatı - Azərbaycan
Demokrat Firqəsi üzvləri adından öz səmimi minnətdarlığımızı
bir daha ifadə edək".
İrəc İskəndəri (1908-1985) Qacar nəslindən
olan bir şahzadə idi, Avropayönümlü siyasətçi
idi, gənclik illərində Fransada təhsil almış, elə
orada da kommunist hərəkatı ilə sıx
bağlanmışdı. O, İran Xalq Partiyasının sədri
olmaqla bərabər, həm də Məclis üzvü -
deputat idi. 1946-cı ilin yayında Baş nazir Əhməd Qəvamın
- Qəvam üs-səltənənin koalisiya hökumətində
İrəc İskəndəri ticarət, sənaye və mədəniyyət
naziri vəzifəsini (Vezarət-e bazarqani vo
pişə vo honər) daşımışdı. Parisdə siyasi iqtisad üzrə elmlər doktoru
dissertasiyası müdafiə etmiş İrəc İskəndəri
alman və fransız dillərindən etdiyi bir sıra
sanballı tərcümələrlə yanaşı qədim
İran tarixinə dair ayrıca elmi əsərin də müəllifidir.
O, bir müddət "Mərdom" və "Rəhbər"
kimi siyasi nəşrlərin də redaktoru olmuşdu.
1948-1979-cu illərdə o, Parisdə, daha sonra Vyanada,
Budapeşt, Moskva, nəhayət, Leypsiqdə oturaraq Tudə
Partiyasının işlərini idarə etmiş, dünya
siyasi həyatında yetərincə nüfuz və çəkisi
olan xadimlərdən sayılmışdır.
"Encyclopedia
Iranica"nın məlumatınca, İrəc
İskəndərinin hələ 1930-cu illərdən Moskva ilə
də dövlət rəhbərliyi və təhlükəsizlik
orqanları istiqamətində sıx bağlantıları
olmuşdur. Ona görə də bunun özü də
ayrıca bir araşdırmanın vəzifəsidir ki, İrəc
İskəndəri ilə Moskvanın arasının niyə
soyuduğunun, nədən onun belə radikal addım
atmağının - bütün sovet məkanında Hezb-e
Tudenin fəaliyyətini dayandırmaq qərarı verməsinin
gizlinclərini aşkarlasın.
Heydər Əliyev həmin buzu sındırmağa
müvəffəq olmuşdu.
İrəc
İskəndərinin bir deyil, bir neçə kəşfiyyatla
bağlılığı haqqında mülahizə və
müşahidələr də dolaşır və bunca
püxtə bir siyasətçini sadəcə qərarından
çəkindirmək yox, özününküləşdirmək,
səni "dost", "qardaş" adlandıracaq həddə
qədər yumşaltmaq, həqiqətən, qibtə oyadan
qabillikdir.
Və
İrəc İskəndəri də Bakı səfərini
başa vurub Avropaya qayıtdıqdan sonra artıq
toxtamış təəssüratların təsiri ilə
1972-ci il sentyabrın 14-də Heydər
Əliyevə məktub göndərmişdi (məktub rusca idi
və İrəc İskəndəri bir sıra başqa Şərq
və Qərb dilləri ilə yanaşı, ruscanı da sərbəst
bilirdi) və belə yazırdı: "Əziz və hörmətli
yoldaş! Sovet İttifaqına səfərimdən sonra öz
iş yerimə qayıdarkən borc bilirəm ki, mənə və
ailəmə Azərbaycanda olduğumuz müddətdə
göstərilən hərarətli qonaqpərvərliyə
görə bir daha ürəkdən gələn səmimi minnətdarlığımı
ifadə edim. Şübhə etmirəm ki, aramızda yaranan
dost münasibətləri partiyamızın Sovet Azərbaycanında
fəaliyyətinə əməli kömək göstərəcəkdir.
Sovet İttifaqında yaşayan iranlı siyasi
mühacirlərin olduqları yerləri gəzərkən mən
görüşlərimiz zamanı mənə verdiyiniz
qardaş məsləhətlərinizi rəhbər tuturdum və
əminəm ki, Sizinlə aramızda yaranmış və
şübhəsiz ki, hər iki xalqlarımız
üçün faydalı olan dostluq münasibətləri gələcəkdə
daha da möhkəmlənəcəkdir.
Səmimi qardaş ehtiramı ilə İrəc İskəndəri".
...Yenə
dekabr idi, Araz da həmin Araz idi.
Yox, dekabr
sazağının bir az şiddətli, ya
havasının dir qədər mülayim olması ilə fərqlənsə
də, hər halda hər il gələn həminki ay idi.
İstər 1946-cı il olsun, istər
1990. Təqvim təqvimdir. Araz həmin Araz
deyildi! 1946-nın Arazını aşıb bu taya keçən
fədailərin içərisində itirilmiş istiqlalın
möhnəti, matəmi zoqquldayırdı, onlar bu sahilə
dar ağacından, güllələnmədən,
müdhiş zindan əzabından, dözülməz
sürgün müsibətindən qaçaraq gəlirdilər,
1989-da isə onillərcə aşılmaz olmuş sərhəd
məftillərini qıraraq o taydan bu taya, bu sahildən o sahilə
bir-biri ilə vüsala can atanlar fədakarlar - qardaşlar idi.
Bu Araz o Arazla necə eyni sayıla bilər ki, tarixin
hökmü ilə o, ayrılıq, bu, görüş, o,
bölünmüşlük, bu isə birgəlik
çayı oldu.
O vaxt -
1946-nın dekabrında, bir neçə günün içərisində
şah ordusu Güney Azərbaycanın bütün şəhərlərini
işğal etdi, 30 mindən artıq insanımız
soyqırımına uğradı, ölümə bərabər,
əzablı sürgünə göndərilənlərin
sayı 100 mindən çox idi, mühacirətə üz
tutan 20 min nəfərinsə 12.500 nəfəri Arazı
aşıb Quzeyə keçdi. Hələ heç kim bilmirdi bu köçün müddəti nə
qədər sürəcək, hələ nəinki 1 ay, 1 il
sonra, hətta ən yaxın gün beləməchulluq,
namüəyyənliklə dolu idi.
...Onlara
"pənahəndə" deyirdilər - pənah gətirən,
sığınan. Qaçqın,
köçkün, didərgin yox, məhz pənahəndə.
Əslində "qaçqın" da deyə
bilərdilər, çünki bir ayrı məmləkətdən
digər bir ölkəyə baş götürüb gəlmişdilər.
"Köçkün" də söyləyə
bilərdilər, çünki ölümlə qalım
arasında məcburən tərk etdikləri yer də, təşrif
gətirdikəri yurd da eyni Vətən idi, ora da Azərbaycan
idi, bura da.
Və bu da düyünlü tale və tarixin bu millətə
ürcah etdiyi bir qismət idi ki, alnına öz Vətəninin
bir tayında didərginlik, o biri tayında qəriblik
yazıldı.
Araz qalmaz
axmaqdan,
Şimşək doymaz çaxmaqdan.
Gözlərimə qan damdı
O taylara baxmaqdan.
Həsrətli gözlər sonra onillərlə yol çəkəcək. Bu sahildən o sahilə keçilə bilən təkcə yol da elə bu olacaq. Çox həsrətlər murada yetmədən elə könüllərdə sönəcək, bu taya pənah gətirmiş minlərdən kimlərçünsə ayrılığın ömrü ömürdən uzun olacaq.
Ancaq gərdiş nə qədər insafsız olsa da, o pənahəndələrə hər halda pasibanı da əsirgəmədi. Hayanın, duyanın olandasa ümid həmişə diridir!
22 may 2023
Rafael
HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2023.- 26 may.- S.10-11.