Salvador Dalinin
Bakı səfəri
Bilirsiniz, nə olub?
Heydər Əliyev Mərkəzində
Salvador Dalinin "Surrealizm
Mənəm" adlı
sərgisi açılıb.
Bu, arzuladığım bir hədiyyənin gözləmədiyim anda qucağıma düşməsi
kimi möhtəşəm
bir hadisədir. Dali "dəliləri" bunun nə demək olduğunu çox yaxşı anlayır.
Əslində sərgi ötən ayın sonu təmtəraqlı şəkildə
açılıb. Lakin tədbirdən
əvvəl bir neçə saytda verilən məlumat, tədbir günü yayılan press-reliz xarakterli yazılardan başqa bir şey görmədim.
Fikrimcə, Salvador Dali sərgisi bu qədər səssiz keçməməlidir.
Dalisevər olaraq bu sərgidən təsadüf
nəticəsində xəbər
tutdum. Yəni 25 gün sonra.
Kim bilir, hələ
nə qədər insan məlumatsızdır.
Salvador Dalinin üz tutduğu şəhərlər
belə sakit olmaz, olmamalıdır! "Zərərin yarısından qayıtmaq
faydalıdır" deyərək
muzeyə üz tutdum.
Zaha Hadidinin şah əsəri və bir parça "mavi"
Nə vaxt Heydər Əliyev Mərkəzinə getsəm,
ağlıma eyni fikir gəlir, "bura Zaha Hadidin
ən gözəl əsəridir, hətta yaradıcılığındakı şah əsərdir". Addımını içəri atdığın
anda mərkəzin sehri insanı ağuşuna alır.
Hər tərəfdən səni
özünə maqnit
kimi çəkən
sənət əsərləri,
önündə dayanıb
heyranlıqla seyr etdiyin heykəllər və girişdə dayanıb sol tərəfdən
yuxarıya baxarkən,
ən yüksəkdəki
pəncərədən görünən
bir parça mavi göy üzü
ilə göz-gözə
gəlmək insanı
real həyatdan qoparıb
alır. Sanki dünyada
baş verənlərin
sənə heç bir aidiyyəti yoxdur!
Daliyə
"qovuşmaq"
Bir tərəfdən
də bütün bu gözəlliklərin içindən keçib
Salvador Daliyə "qovuşmaq"
sevinci insanı daha da həyəcanlandırır. Mərkəzin beşinci mərtəbəsində,
sonsuzluğun simvolu olan mavi və
göy rəngli divarların arasında özünə yer edib, Dali. Özü də nə az, nə
çox, düz oktyabrın 8-ə qədər
ziyarətçilər üçün
qapıları açıq
olacaq. Bu o deməkdir
ki, "vaxtım olmadı, çatdıra bilmədim" bəhanələrinə
yer yoxdur, hər kəs könül rahatlığı
ilə gün təyin edib ziyarətə gedə bilər.
"Sürrealizm Mənəm"
"Sürrealizm Mənəm"
Salvador Dalinin Azərbaycanda
təşkil edilən
ilk sərgisidir. Rəssamın rəsm əsərləri
ilə yanaşı, qrafik əsərləri, bürüncdən hazırlanmış
heykəltaraşlıq nümunələri
də yer alır. Hər biri Salvador Dalinin
orijinal işlərindən
ibarət olan və Rusiya kolleksiyaçısı Pavel
Başmakov tərəfindən
təqdim olunan böyük kolleksiyalardan biridir.
Azərbaycanın "Synergy
Partnership" şirkətinin və Rusiyanın məşhur "PS Gallery" qalereyasının
təşəbbüsü ilə təşkil olunan sərginin diqqət çəkən
məqamlarından biri
şüşədən hazırlanmış
sürrealist obyektlərin
və rəssamın orijinal fotoşəkillərinin
nümayişidir. Bu əsərlərin
hər biri bütünlükdə bir
tarixdir. Çünki Dali standartların üstündə
bir rəssamdır.
Dünya
var olduqca sürrealizm vasitəsilə
incəsənətə baxışı
dəyişdirəcəyi isə
gün kimi aydındır.
Dante vurğunluğu
Vaxtı ilə Salvador Dali İtaliya
hökumətindən Dante Aligyerinin
məşhur "İlahi
komediya"sına illüstrasiyalar
üçün sifariş
almışdı. İtaliyalı şairin əsərinə
illüstrasiyanın ispaniyalı
rəssam tərəfindən
qələmə alınacağından
xəbər tutan İtaliya cəmiyyəti buna etiraz etdiyindən
sifariş sonradan ləğv olunmuşdu.
Lakin uşaqlıqdan Dante əsərlərinin
vurğunu olan Dali işini dayandırmır.
Həmin iş 10 il ərzində
davam edir və bu müddətdə
rəssam 3500 nümunə
yaradır, bu isə öz növbəsində qeyri-adi
rəsm effektinə
nail olmağa imkan verir. Unikal istedada malik
Salvador Dalinin dünyaya
baxışı fərqli
olub, məkan, forma və rənglə eksperimentləri sevib.
Dalinin yaratdığı əsərlər
sürrealizm üslubundadır,
rəssamın özü
isə incəsənətin
bu istiqamətinin ən parlaq və tanınmış nümayəndələrindən biridir. Onun əsərləri dünyanın ən böyük muzeylərində
saxlanılaraq sürrealizmin
klassikası sayılır.
Həmin
əsərlər insanları
incəsənətə baxışını
dəyişərək öz
daxili hisslərinə
köklənməyə sövq
edir.
"La Fontenin Bestiariyası"
Quru iynə
texnikası ilə yaxından tanışlığım
bu sərgidə və bölümdə baş tutdu. Fransız şairi
Jan de La Fonten həsr edilən bu bölüm, 1974-cü ildə
nəşr edilən
"La Fontenin Bestiariyası"
Salvador Dali və naşir
Rober Murenin birgə əməkdaşlığının
nəticəsidir. Quru
iynə texnikası ilə işlənmiş
12 qravürdən ibarət
bu seriya parlaq sürrealist obrazlar prizmasından "keçirilmiş" klassik
bir ədəbi əsərin ən gözəl, bədii və vizual təcəssümüdür.
Kevedonun
"Yuxular"ı
Quru iynə
və trafaret texnikası ilə işlənmiş altı
qravürdən ibarət
"Kevedonun yuxular"ı
seriyası da iki dahinin bir-birini
tamamladığı xoş
bir təsadüfdür. İspan klassiki
Fransisko de Kevedonun
"Yuxular" əsərində
təsvir olunan pozğunluq, cəmiyyətin
aşkar və gizli nöqsanları, müasirlərə yönləndirilmiş
acı kinayə, günahlara görə cəzanın qaçılmaz
olduğu həqiqəti
- yəni parlaq və vizual obrazlarla zəngin mövzular Dalinin ruhuna çox yaxındır. Eyni zamanda, "Şəkli dəyişdirilmiş şedevrlər",
"50 il davam edən sürrealizmdən
sonra", "İsrailin
on iki qəbiləsi",
"Qədim kəpənəklər"
bölümləri də
"La Fontenin "Dəliləşdirilmiş"
"Bestiariya"sı" və "Kevedonun Yuxuları" bölümü
qədər valehedicidir.
Bilənlər bilir, Dalinin
kəpənəkləri məşhurdur.
Etiraf edim ki, sərgiyə
getməyi planlaşdırarkən
kəpənək əsərlərindən
heç olmasa birini görməyi çox arzulamışdım.
Altısını gördüm, ürəyimi
fəth edən isə "Məhkəmə"
- "Sevginin Zəfəri"
diptixindən rəngli
litoqrafiya oldu. Onun solunda divardan asılan "Üç gözəl" adlı bürünc patinləşdirmə
də görülməsi
vacib olan əsərlərdəndir. "50 illik sürrealizmdən
sonra" seriyasından
olan "Amerikada dağıdıcı şəkildə
peyda olmaq" əsəri də yaddaşımda asılı
qalanlardan və xeyli düşündürən
əsərlərdən oldu.
Quru iynə ilə işləmədir. Əslində bilirəm ki, bu əsərlərin adını yazmaq digərlərinə böyük
haqsızlıqdır. Çünki dəqiqələrlə səni özünə kilidləyən xeyli əsərlər var.
Miflər
və uydurmalar
Dalinin yarad
ıcılığı həmişə
sənətsevərlərin diqqət mərkəzində
olub və hər kəsi bir sual maraqlandırıb:
Rəssam nə demək istəyir?
Öyrənmək istəyənlər araşdıraraq
tapıb, öyrənməyənlər
öz məntiqinə
uyğunlaşdırmağa çalışıblar.
Hətta bəziləri düşünür ki, Dali əsərlərində gələcəyə dair hansısa hadisələrin şifrəsi gizlənir. Guya bu əsərlərin hamısının sirrini çözən dünyanın yönünü dəyişdirməyi bacaracaq. Təbii ki, bunlar Dali haqqında yaradılan miflərdir. Ümumiyyətlə, insanlar həmişə belədir; əl çatmayan, sirrini öyrənə bilmədikləri insanlarla bağlı miflər yaradırlar, əl çatan insanlar üçün isə uydurmalar çıxardırlar...
Dalinin əsərlərində gələcəklə bağlı şifrə axtarmaq məntiqsizdir. Bu əsərlərin ya önündən keçib gedəcəksən və heç nə olmamış kimi yaşamağa davam edəcəksən, ya əsərlərin içinə atılıb "Dali dünyası"nda özünü itirəcəksən, ya da istədiyin mənanı çıxarıb özünü ona inandıracaqsan. Çünki idrakın, məntiqin, təəccübün belə önündə diz çökdüyü rəssamdır, Dali! Öz sənətinin Tanrısıdır.
Dahiliklə dəlilik arasında...
Dali, rəsm əsərləri ilə yanaşı, qeyri-adi fikirləri, gözlənilməz açıqlamaları, anormal davranışları ilə də daim diqqət mərkəzində olub. Ən kritik dönəmlərdə belə ifrat dindarlığı, ateizmi sərt şəkildə tənqid etməkdən çəkinməyib. Hər şeyə rəğmən, bir həqiqət var: sürrealizm dedikdə ağıla ilk Salvador Dali gəlir. Təbii ki, bu siyahıya Rene Magritti əlavə etməsəm, günah olar.
Lakin ikisi arasında fərq budur ki, Dalinin sənəti ilə həyatı harmoniya təşkil edir. Diqqət mərkəzində olmaq üçün hər yola əl atırdı. Hansı məqamda necə addım atacağını öncədən müəyyənləşdirmək qeyri-mümkün idi. Sərhədləri yox idi, varsa da, bu, yalnız onun müəyyən etdiyi nöqtədə bitirdi. Unudulmaq istəmir, hətta yaddaşlara həkk olmaq istəyirdi. Ona görə də, insanlarla münasibətdə heç bir çərçivəni qorumurdu. Moskva səfərlərimdən birində tanınmış qadın jurnalistlərdən biri Dali ilə macərasını danışmışdı. Jurnalistikaya yeni başlayarkən təsadüfən İspaniyada Dali ilə bir restoranda qarşılaşdığını, dil tökərək müsahibəyə razı saldığını, müsahibə günü rəssamın qaldığı otelə gedəndə dəhlizdə onu tamamilə çılpaq vəziyyətdə qarşıladığını və orada düşdüyü şoku və aralarındakı anormal dialoqu danışanda heyrətlənmişdim. Bunun dahilik, yoxsa dəlilik olduğunu müəyyənləşdirmək çətindir.
Bütün bu ziddiyyətli davranışlar onu azaltmırdı, əksinə, çoxaldırdı. Şöhrətinə şöhrət, puluna pul qatırdı. Çox sevilirdi. Bir çox nəhəng rəssam əsl dəyərini öləndən sonra alsalar da, Dali şöhrətin zirvəsini sağlığında fəth etməyi bacarmışdı. Hələ də eyni zirvədə, eyni nöqtədədir.
Xoş təəssüratlarla ayrıldım sərgidən.
Və gəldiyim qənaət bu
oldu: Heydər Əliyev Mərkəzi mədəniyyət
və kültür kəliməsinin
haqqını zərrəsinə qədər verən
memarlıq aidəsidir. Salvador Dalinin həyat və
yaradıcılığına həsr olunmuş
böyük layihənin məhz burada açılması gəldiyim qənaətin
bariz nümunəsdir.
Türkan
TURAN
525-ci qəzet.- 2023.- 27 may.- S.21.