"Nə köhnəni işlədə
bilirik, nə də təzəylə işləyə
bilirik..."
"Bizim aktyorların ən
böyük çatışmazlıqlarından biri tənbəl
olmalarıdır"
Müsahibimiz kastinq direktoru, Azərbaycanda fəaliyyətə
başlayan ilk aktyor agentliyinin - "Azerbaijan Actors Agency"in
rəhbəri Səbuhi Məmmədovdur.
- Səbuhi bəy, son illər kinomuza
daxil olan anlayışlardan biri kastinqdir. Öncə kastinq
anlayışına aydınlıq gətirək. Kastinq nə deməkdir və kastinq direktorunun
funksiyası nədir?
- Kastinq
ingilis sözüdür, "tilov atmaq" deməkdir. Bunu tilov atıb istədiyin aktyoru seçmək kimi
də anlamaq olar. Peşə kimi isə
Amerikada, 1950-ci illərdə studiya sistemi dağıldıqdan
sonra Linn Stalmaster, Merion Douteri ilə birlikdə film
istehsalında kastinq direktoru rolunu müəyyənləşdirdilər.
Norman Cuisonun "The Thomas Crown Affair" filmi sayəsində
isə Stalmaster kastinq direktor kimi filmin titrlərində solo
titul qazanan ilk şəxs oldu. O, həm də fəxri Oskar alan ilk və yeganə kastinq direktoru idi. Adını çəkdiyim şəxslər
peşə kimi bunu yaradıb tətbiq etdilər. Kastinq direktor - aktyor seçimi üzrə rejissor deməkdir.
Onun vəzifəsi ssenariyə uyğun olaraq,
rejissorun verdiyi tapşırıqlar əsasında, personaja
uyğun olan aktyorların seçimini keçirəndən
sonra rejissora təqdim etməkdir. Təbii
ki, burada həm də hansı aktyorun personaja daha çox
uyğun olduğunu seçim prosesində kastinq direktoru təyin
edir. Kastinq uzun prosesdir. Son illər xaricdə kastinq direktorun təkcə
seçim prosesində deyil, həm də çəkilişlərdə
iştirakı vacib sayılır. Son beş
il keçmiş Sovetlər məkanında da bu təcrübədən
istifadə olunur. Bir məsələni də
qeyd edim ki, kastinq direktoru aktyorlarla müqavilə
bağlamır. Həmin aktyorlar rejissora təqdim
olunur, təsdiq olunduqdan sonra prodüser aktyorla müqavilə
bağlayır. Aktyorlara müqaviləni
ancaq aktyorun meneceri bağlayır. Bizdə
isə təəsüf ki, bu sistem hələ tətbiq
olunmur. Bildiyiniz kimi, Azərbaycanda
aktyorların peşəkar hüquqlarını müdafiə
edən tək şirkət "Azerbaijan Actors Agency" (Azərbaycan
Aktyor Agentliyi) artıq on ildir fəaliyyət göstərir.
O da eksklüziv müqaviləsi olan aktyorlarla işləyir. Və
yaxud aktyorun eksklüziv müqaviləsi yoxdursa, amma hansısa
filmə, seriala təsdiq olunanda, menecer xidmətindən bu
layihədə istifadə etmək hüququ var. Menecer xidməti
isə, aktyorun iştirak etdiyi layihədə onun
yaradıcı maraqlarını, peşəkar
hüquqlarını müdafiə etmək, maliyyə və
iş rejimi şərtlərini müəyyənləşdirməkdir.
- Aktyorun
obraza uyğunluğu, istedadı ilə bağlı məsələ
aydındır. Başqa hansı keyfiyyətlər
tələb olunur?
- İntellektual aktyor dünya kino sənayesində
çox vacibdir və trenddir.
- Elə
rejissorlar var ki, onlar üçün aktyorun intellekti vacib
deyil. Məsələn,
Antonioni aktyoru marionet kimi istifadə edirdi.
-
Konçalovski də bu tərzdə işləyir. Mənim düşüncəmə görə, kino
təkcə təsviri sənət yox, həm də elmdir.
Eləcə də aktyor sənəti. Aktyorun elmi və dünyagörüşü elə
səviyyədə olmalıdır ki, oynayacağı
obrazın xarakterini, psixotipini müəyyənləşdirə
bilsin, daxili aləminə yol tapsın, onu anlasın və təqdim
etsin. Aktyor psixologiyanı, analiz etməyi,
məntiqi bilməlidir və bu da son nəticədə elmə
söykənir.
- Bəs
Azərbaycan aktyorlarının çatışmayan və
üstün cəhətləri hansılardır?
- Bizim
aktyorların emosional qat, istedad, özünü təsdiq eləmək
istəyi və orqaniklik baxımından üstün cəhətləri
var. Boy-buxun var, tipaj olaraq maraqlıdırlar. Amma
yaxşı aktyorumuzun da özünü təqdimatı
yoxdur, bu, ən böyük çatışmazlıqdan
biridir. İkinci məsələ tənbəllikdir.
Aktyor var ki, istedadlıdır, tipajı
maraqlıdır, intellekt də öz yerində, amma fiziki
parametrləri o deyil. Mən aktyorlara deyirəm
ki, üzərinizdə işləyin, fiziki cəhətdən
hazırlaşın, idmanla məşğul olun. Deyir ki, rol veriləndə edərəm. Sonra rol təklifi gələndə aktyor çəkilişə
vaxtında hazırlaşa bilmir, personajı tam formada təqdim
etməyə vaxtı çatmır. Məsələn,
aktyora at çapmaq lazımdır, hazırlaşmaq
üçün isə müddət azdır, ona görə
vaxtında öyrənmək lazımdır. Həmçinin dil bilgiləri, ingilis, rus dilini bilmək
vacibdir. Bu mövzuda aktrisalar aktyorlarla
müqayisədə özünü inkişafa daha məsuliyyətli
yanaşırlar və daha fəaldırlar. Kişilərdə isə bir
arxayınçılıq var.
- Gənc
nəsil arasında yaraşıqlı, boy-buxunlu aktyorlar olsa
da, ekranda o xarizma, faktura görünmür. Amma
Rasim Balayevin xarizmasını ekranda da görə bilirdik.
Problem nədədir?
-
Bütün dünyada kamera önü təlim kursları
keçirilir. Obyektivin dəyişdirməsilə
aktyor bilir ki, o rakursdan necə düşə bilər və
necə oynamalıdır. Aktyor kamera ilə
işləməyi bacarmalıdır. Bizim
akyorlarla bu təlim keçirilmir. Təlim
keçən peşəkarlar da yoxdur.
- Sovet
dönəmində aktyor seçimi ilə ikinci rejissor məşğul
olurdu. İndi də bu faktor var. Bu, kinosahəsində
hansı problemləri yaradır?
- Hələ
də biz sovet sistemindən kapitalist sisteminə keçid edə
bilmirik. Qalmışıq ikisinin ortasında.
Köhnə sistemin də yaxşı tərəfləri
var. Dünyanın işlədiyi yeni sistem isə daha
çevikdir. Amma biz nə köhnəni
işlədə bilirik, nə də təzəylə işləyə
bilirik. Əgər ikinci rejissor strukturundan istifadə
olunursa, onda aktyorlarla iş üzrə daha bir ikinci rejissor
mütləqdir. Bu gün serial və kino
sektorunda ikinci rejissor var. Həmin ikinci rejissor bilmir
planlaşdırmanı eləsin, aktyor seçsin, yoxsa məkanla
işləsin. İkinci rejissor aktyoru
seçmir, onu rejissorla calaşdırmaq funksiyasını
daşıyır. Problem ondadır. Bəzən rejissorlar özləri düzgün
anlamırlar kastinq direktorunun vəzifəsini. Deyirlər ki, mən seçirəm aktyoru. Rejissor aktyor seçimi etməli deyil, o, seçim
prosesində ona təqdim edilən, personaja daha uyğun olan
aktyoru təsdiq etməlidir. Bunlar fərqli
anlayışlardır. Kastinq sənəti
reallığın diktəsindən yaranıb və məqsədi
prosesi çevikləşdirməkdir.
- Kastinq
sisteminin formalaşması, rejissorun və ya prodüserin
kastinq sistemi ilə hesablaşması üçün nələri
etmək lazımdır?
-
Neçə il qabaq kinostudiyanın rəhbərliyi
ilə bu barədə söhbətim olmuşdu. Onlar dedilər ki, kino qanunundakı boşluqlara
görə kastinq direktoru vəzifəsini ştat cədvəlində
qeyd edə bilmirik. Çünki dövlət
sifarişi gələndə, mən orda kastinq direktoru kimi
funksiyanı qeyd eləsəm, Nazirlər Kabinetinə bunu təqdim
edəndə, soruşur ki, bu, nə üçündür?
Ona görə kino qanununda vəzifə
bölgüsü ilə bağlı boşluqlar nəzərdən
keçirilməlidir. Problem müəyyən
dərəcədə rejissor qısqanclığından da irəli
gəlir. Rejissor deyir ki, mən seçirəm
aktyoru. Rejissor təsdiq edir və onun təsdiq
hüququnu kimsə əlindən almır. Söhbət ondan gedir ki, biz kino vəzifələrimizi
dəqiqləşdirəndə anlaşılmazlığa
lüzum qalmayacaq. İkinci tərəf isə
maliyyədir, kino, serial prodüseri deyir ki, kastinq direktoruna
veriləcək büdcəmiz yoxdur. Bunun
üçün məkan, foto və video sınaqların
keçirilməsi üçün fotoqraf, operator, heç
olmasa assistent olmalıdır. Fikirləşirlər
ki, Azərbaycan nə böyük yerdir ki?! Özümüz aktyorları tanıyırıq.
Bizdə aktyoru necə seçirlər? Hər hansı aktyor serialda yaxşı oynayır.
Dəvət edirlər. Amma həmin
personaj başqa bir hekayə, başqa bir psixotipdir. Və həmin aktyor hansısa filmdə uğurlu rol
oynayıbsa, bu o demək deyil ki, burda da uğurlu olacaq. Kastinq prosesində isə doğru seçimlər
edilir. Sovet dönəmində bu proses keçirilirdi,
kinostudiyada sınaqlar aparılırdı. Skposezenin
sözü var ki, filmin uğurunun 70 faizi düzgün aktyor
seçimindən asılıdır.
- Kastinq
direktoru kimi sən xarici şirkətlərlə də
çalşırsan. Bu təcrübən haqda
danışmanı istərdim.
- 15 ildir
Rusiya kinematoqrafçıları ilə çalışıram.
Türkiyə, Polşa, İngiltərə, Gürcüstan,
Qazaxıstan, Hindistan, İran ilə işbirliyim olub. Hazırda Rusiyanın "Neftlix"i sayılan
İVİ platforması ilə bir layihənin
danışıqları gedir, 8 seriyalı filmdir.
Dünyada 8, 12 seriyalı format geniş yayılıb. Azərbaycanda da layihə ilə bağlı kastinq
keçirildi. Gənc aktyorumuz baş
rollardan birinə təsdiq olundu, indi hüquqi tərəflər
müzakirə edilir. İki il əvvəl isə
Rusiyanın "Mars media" və "Alyans Kino" şirkətinin
sifarişi ilə çəkilən "Yenicəri"
serialında işlədik. İlk
bölümü oxuyanda boyun qaçırdıq. Qarabağda mövcud olan Alban knyazlığı erməni
knyazlığı kimi təqdim olunurdu. Biz
aktyor qrupu ilə birlikdə (layihədə Kamran Ağabalayev
və Pərviz Məmmədrzayev rol almışdı) etiraz
etdik. Prodüserlərdən biri erməni
idi. Çox danışıqlardan sonra
etirazımız qəbul olundu, ssenaridə dəyişiklik
edildi, məkanı və personajı həmin ərazidən
çıxarıb Ermənistana keçirdilər. Demirəm
ki, böyük iş görmüşük, amma üzərimizə
düşən vətəndaş və peşakar borcumuzu
yerinə yetirmişik. Azərbaycan aktyorları
çəkilməsəydi, knyazlıq erməni
knyazılığı, personaj isə alban deyil, erməni kimi
təqdim ediləcəkdi. Bu sahədə
ermənilər fəal işləyirlər. Bugün bizim mədəniyyət üzrə ideoloji
mütəxəssislərimiz yoxdur. İncəsənət
universiteində sovet vaxtı mədəni maarif işinin təşkilatçı
metodisti ixtisası var idi. Bu fakültəni
ləğv etdilər. Halbuki mədəniyyət
üzrə ideologiya işinin qurulmasında vacib ixtisas idi.
- Yeri gəlmişkən,
İncəsənət Universitetinin kadrlarından
razısanmı?
- Desəm
ki, İncəsnət Universitetinin tələbələrindən
razı deyiləm, ədalətsizlik olardı. Yaxşı
müəllimlər var. Amma problem odur ki, aktyor sənəti fənni
azladılıb, əvəzində informatika və digər fənlər
çoxladılıb. İndi adamlar
müstəqil şəkildə özləri də müasir
texnologiyanı öyrənir. Səhnə hərəkəti,
bədən dili, məntiq, analitik qavrayış dərsləri
tədris olunmalıdır. Forumda Rusiya Teatr Sənəti
İnstitutunun rektoru Zaslavski dedi ki, tələbə aktyorlar
kastinq prosesində xəbərdar olmalıdırlar. Bunun üçün univeristetlərdə informasiya
verən şəxs olmalıdır. Neçə ildi
İncəsənət Universitetinə müraciət edirəm
ki, kastinqlə bağlı master klasslar olsun. Forumda da dedim ki, ayrıca Kino İnstitutu
olmalıdır. Kinonun həcmi o qədər
böyükdür ki, İncəsənət Universiteti bu sahəyə
lazım olan kadrları verə bilmir.
- Bir
müddət öncə Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqında aktyorluq sahəsindəki problemlərlə
bağlı keçirilən müzakirədə
aktyorların məlumat bazası ilə bağlı problemlər
səsləndi. Əli İsa Cabbarov təklif elədi
ki, bununla bağlı sayt olsun. Nə yerdədir
sayt məsələsi?
- Bu
problemlə bağlı ayrı-ayrı rəhbərlərin
vaxtında kinostudiyaya müraciət eləmişəm ki,
aktyorların elektron bazası yaradılsın. Onlar
da deyib ki, büdcəmiz yoxdur. Azərbaycanfilmdə
bunun üçün böyük büdcə tələb
olunmur. Çünki pavilyon, texnika, texnikadan istifadə
edən adam var. Hətta mən təklif elədim
ki, maaş istəmirəm. Amma bu bazanı
yaradaq. Olmamasını ölkə adına
ayıb sayıram. Dəfələrlə olub
ki, xarici layihələrin kastinq direktoru aktyorlar haqda informasiya
istəyib. Ona sovet dönəmində olduğu
kimi qovluqları gətiriblər ki, baxın. Bir həftədən sonra həmin qrup məni
hansısa yola tapıb müraciət eləyib. Və mən onlara bunu yeni formatda təqdim etdim.
İki il əvvəl Rüstəm
İbrahimbəyova bununla bağlı müraciət etdim,
müzakirə etdik, tapşırıq da verdi. AKİ-nin
nəzdindəki studiyada 80 aktyorun video təqdimatını
hazırladıq, informasiya topladıq, Azərbaycan
Kinematoqrafçılar İttifaqının maliyyə dəstəyi
ilə actorsagency.az saytı yarandı. Təəssüf
ki, bir cox aktyordan özləriylə bağlı
informasiyanı aylardı ala bilmədik. Nəticədə
saytda 50 aktyorun səhifəsi yerləşdirildi. Bura onların filmoqrafiyasına aid elektron informasiya,
fiziki parametrləri, videotəqdimat, fotoları, çəkildikləri
filmlərin fraqmentlərindən ibarət şourill daxildir.
Portfolio hər bir aktyorun pasportudur. Aktyor öz simasından pul qazanırsa, bunu
yaxşı şəkildə təqdim etməlidir. Bu
baxımdan aktyorlar özləri məsuliyyətli və
maraqlı olmalıdır.
- Azərbaycanda
Professional Kinoaktyorlar Gildiyası da fəaliyyət göstərir.
Bu qurumun tam fəaliyyətdə olması
üçün hansı şərtlər tələb olunur?
- Azərbaycan Kinoaktyorlar Gildiyası Həmidə Ömərova
və onun həmkarları tərəfindən 2006-cı ildə
yaranıb. Bundan
xeyli sonra Türkiyədə yaranmış Oyunçular
Sendikasının böyük gücü var. Pandemiya
dövründə çəkilişə gələn
aktyorların hər gün yoxlanılmasına etiraz elədilər.
Tələb etdilər ki, xəstə olmayan aktyor hər
gün yoxlanımasın, bu, onun psixikasına, emosional durumuna
təsir edir və məqsədlərinə nail oldular. Nəyin
sayəsində? Aktyorların ümumi birliyi sayəsində.
Aktyorların birliyi yoxdursa, nəyəsə nail oluna bilməz.
Bizdə birlik məsələsində problem var. Kinoaktyorlar
Gildiyası hüquqi cəhətdən ictimai birlikdir.
İctimai birliyin tam fəaliyyətdə olması
üçün aktyorların dəstəyi lazımdır ki,
gildiyadan sonra nəsə tələb eləsinlər. Həmidə
xanım başda olmaqla bu sənəti, strukturu bilən yeni
menecer komandası yığılmalıdır. Gildiyanın fəaliyyətinə
aktyorların 12 saatlıq iş rejimi, qonorarların limitinin
müəyyənləşməsi, sosial məsələsi və
s. daxildir. Bura aktyorlar üçün təlimlər, master
klasslar və s. daxil ola bilər. Ona görə gidliyanın
idarə olunması üçün indiki şəraitdə
maliyyə olmalıdır. Bizim agentlik isə kommersiya təşkilatıdır,
burda və xaricdə təmsil etdiyi aktyorların
hüquqlarını qoruyur.
Sevda Sultanova
525-ci qəzet.- 2023.- 27 may.- S.12;13.