110 yaşın mübarək “
Arşin mal alan”
Üzeyir Hacıbəyli!
Artıq bu əfsanəvi insanın, bu əvəzsiz bəstəkarın adı
zamanın məhvərindən
çıxaraq əbədiyyətə
qovuşub. Ulu təbiət özü əsrarəngiz musiqi səltənətinin xəzinə
açarını məhz
Üzeyir bəyin əllərinə etibar etmişdi. Onun yaratdığı "O olmasın,
bu olsun", "Arşın mal alan" kimi şedevrlər sanki bir bəstəkar təxəyyülünün məhsulu
deyil, 100 illərlə
xalqa tanış olan folklor nümunələridir.
Bu əsərlərdə
biz onu tipik
insan obrazlarını
yüksək səviyyədə
ustalıqla yaratdığının
şahidi oluruq. Müəllif bu əsərlərində həmin
dövrün ab-havasını,
insanların mənəviyyatını
necə də böyük bir məharətlə əks
etdirib.
"Arşın mal alan" Üzeyir Hacıbəylinin
1913-cü ildə qələmə
aldığı, sayca
3-cü və sonuncu operettasıdır. Uzun illər Azərbaycan teatrlarının səhnəsindən
düşməyən bu
musiqili komediyaya dəfələrlə tamaşa
etsək də, az qala bütün
sözlərini, mükalimələrini
əzbər bilsək
də, yenidən seyr edərkən sanki bu əsərdə
yeni təravət, canlanma duyulur. Qeyd etmək lazımdır ki, böyük bəstəkar
bu əsəri Bakıda yazmağa başlamış, Peterburqda
Konservatoriyada təhsil
alarkən böyük
maddi çətinliklər
şəraitində tamamlamışdı.
Müəllifinə dünya
şöhrəti gətirən
bu əsər 5 dəfə ekranlaşdırılıb,
dünyanın 4 qitəsində
tamaşaya qoyulub. Üzeyir Hacıbəyli bu əsərə görə Stalin Mükafatı laureatı adına
layiq görülmüşdü.
Mənsəb və sərvət xatirinə atanın öz gənc qızını sevmədiyi
bir adama vermək istəməsi və bundan doğan dramatik, komik nəticələr Azərbaycan ədəbiyyatında
və dramaturgiyasında
az olmayıb. Lakin bu mövzu
Üzeyir bəyin qələminin qüdrəti
ilə şux bir komediyaya çevrilmiş, sanballı
bir sənət əsəri kimi meydana çıxmışdı.
Bu əsərin bütün personajlarını
müəllif sanki həyatda yaxından tanımış, onların
vasitəsilə öz
dövrünün naqisliklərini,
eləcə də adət-ənənələrini - bir sözlə, koloritini mükəmməl
şəkildə göstərə
bilmişdi. Əsərdə
həmçinin müxtəlif
məişət səhnələrini,
elçilik səhnəsini,
toy səhnəsini müəllif bir rəssam məharətiylə
tamaşaçının gözü
qarşısında canlandırmışdı.
Bu komediyada Üzeyir bəyin möhtəşəm musiqisi
hadisələrin gedişatına
daha da təkan
verib, demək olar ki, onun
melodik istedadı bu əsərdə daha parlaq təzahürünü
tapıb. "Arşın
mal alan" əsərinin ayrı-ayrı
musiqi parçaları
xalq arasında geniş yayılıb və müstəqil əsərlər kimi bu gün də
ifa olunmaqdadır.
Yaranmasından uzun illər keçməsinə baxmayaraq,
bu gün də maraqla qarşılanan əsərin
Azərbaycanın qədim
torpağı olan Qarabağ həyatından
götürülmüş mövzusu Üzeyir bəyin fitri istedadı sayəsində
elə qələmə
alınıb ki, onun sadə dilini, bütün xalqlar üçün doğma, anlaşıqlı
səslənən musiqisini
sevməmək mümkünsüzdür.
O biri əsərlərində
olduğu kimi, "Arşın mal alan"ın da librettosunu bəstəkar özü yazmışdı.
"Arşın mal alan" gənc Üzeyir Hacıbəylinin
qələminin məhsuludur.
Bu əsər müasir gəncliyimizin məhəbbət himninə
çevrilib.
İlk tamaşası
1913-cü il oktyabrın
25-də H.Z.Tağıyevin teatrında keçirilən
"Arşın mal alan"ın bu il 110 yaşı tamam oldu. Bu
yubileyə respublikamızın
musiqi ictimaiyyəti, eləcə də bəstəkarın ev-muzeyinin
kollektivi böyük hazırlıq işləri
görüb. Belə ki, muzeyin müdriyyəti
"Arşın mal alan"ın tamaşaya qoyulduğu müxtəlif
ölkələrin, şəhərlərin
teatrlarına məktublar
yazaraq orada göstərilən tamaşalardan
fotoşəkilləri, afişaları,
proqramları, diskləri
və s. muzeyimizə göndərilməsini rica
edib.
"Arşın mal alan" mövzusuna Azərbaycanın
bir çox rəssamı üz tutub. Bunlardan biz Elturan Avalovu,
Sərdar Pireyşini,
həm rejissor, həm də rəssam olan Əlisəttar Atakişiyevi
və başqalarını
göstərə bilərik.
Onların bu lirik operettaya həsr etdikləri neçə-neçə rəsm
Üzeyir Hacıbəylinin
ev-muzeyinin divarlarının
bəzəyi olub. Rəssam Hüseyn Hacıyev isə "Arşın mal alan" mövzusunda çəkdiyi saysız-hesabsız
miniatürləri, plakatları
muzeyimizə hədiyyə
edib.
Bu günlərdə
Üzeyir Hacıbəylinin
ev-muzeyində bəstəkarın
"Arşın mal alan" operettasının
110 illik yubileyi münasibətilə konfrans
keçirildi. Konfransda
musiqişünas, əməkdar
incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, professor Zemfira Qafarova, musiqişünas, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru, professor Lalə Hüseynova, BMA-nın professoru İmruz Əfəndiyeva, Milli Konservatoriyanın professoru Jalə Qulamova, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru Güllü İsmayılova və başqaları "Arşın
mal alan" əsərinin yaranma tarixi, dünya şöhrəti haqqında
məruzə etdilər.
Muzeyin direktoru Xalq artisti, bəstəkar
Sərdar Fərəcov
konfransda Üzeyir Hacıbəylinin, demək
olar ki, unudulmuş "Şeyx Sənan" operasından
musiqi fraqmentləri səsləndirdi. Geniş
tamaşaçı kütləsinə
çox tanış olmayan bu musiqilər
konfrans iştirakçılarının
böyük marağına
səbəb oldu. Sərdar Fərəcov
"Şeyx Sənan"
əsərinin tədqiqatçısıdır.
O bu əsərin araşdırılması üzərində
işini davam etdirir.
Konfransda həmçinin "Arşın mal alan" operettasından musiqi nömrələri səsləndirildi, videoçarxlar nümayiş etdirildi. Sonda iştirakçılar xatirə şəkilləri çəkdirdilər.
Gülnarə
ƏLƏSGƏROVA
Üzeyir Hacıbəylinin Ev-Muzeyinin
şöbə müdiri
525-
ci qəzet.- 2023- cü il.- 8 noyabr.- ¹- 204.- S. 12.