Sularda itən, ürəyimizdə əbədi
qalan şəkliniz
O, Türkiyəni dünənin və bugünün türkiyəlilərinin
hamısından çox
sevirdi. Çünki onun yurda məhəbbətində
dərin həsrət,
ümidsiz əlçatmazlığın
ağrısı da vardı. Doğulduğun,
böyüdüyün, hər
daşı, ağacı,
küçəsi, binası,
hətta həbsxanası
ilə sənə doğma olan bir yerdən əbədilik ayrı düşəsən, ən
çox sevdiyinə səni rəsmən düşmən elan edələr, sənin buralara bir də
qayıdışına ümid
də ölmüş
ola, - nə hala düşərsən,
o halınla necə yaşayarsan?
Yaşamağına yaşayarsan, üzdə lazım gələndə
şənlənə də,
hətta hansısa dəqiqələrdə qayğısız
kimi də görünə bilərsən.
Ancaq gecə də var axı!
Özünlə təkbətək
qalmağın da var axı! Görmək,
çatmaq istədiklərinin
sənin yuxularına girməyi, ən şad anında da qəfilcə xatirinə gəlib ovqatını təlx etməyi, ən sevincli anını belə zəhərə döndərməyi də
var axı!
Sovetin 1937-1938-ci illərdə "xalq düşməni" damğası
vurub tutduqlarının,
məhv etdiklərinin
adları da, doğurduqları da yasaq edilirdi. Qələm, düşüncə
adamının yazıb-yaratdıqlarını
qadağan etmək, ruh adamının sözünü insanlardan
ayrı salmaq həmin şəxsi ikinci dəfə, həm də bu dəfə daha qəddarlıqla və birdəfəlik, yerli-dibli öldürmək
demək idi. Çünki adamı həlak edərsən, sözü yaşayar, bu minvalla özü
də heç olmazsa mənən diri qalmaqda davam
edər.
Əslində sovet siyasətinin qəsdi elə bu idi ki,
düşmən ləkəsi
vurduqlarını yaddaşlardan
da silsin, ona görə onların adlarını hörmətlə çəkənlərin,
kitablarını, hətta
fotolarını saxlayanların
özlərini də
"xalq düşmənləri"nin
havadarı, həmfikri
kimi təqib edir, küncə qısnayırdılar ki, başqalarına da dərs olsun.
Sovet İttifaqında
bu rəzalət
1956-cı ilədək, dövlət
özü öz siyasətini ifşaya qalxıb bəraətlər
elan edənədək
sürdü. 19 müdhiş
il yaşandı. Amma bu, 19 yox,
29 da ola bilərdi, Kreml siyasətinin yumşalmaya doğru dəyişməsi
39 il sonra da gerçəkləşə
bilərdi. Elə 19 il də az
deyildi ki! Neçə nəsil dəyişdi. Ancaq görün bu müddət daha 10, 20, 30 il də uzun
çəksəydi, nələrə
ürcah olacaqdıq, büsbütün ayrı
mənəviyyatlı, başqa
zövqlü və tərbiyəli, Cavid, Cavad, Müşfiq, Seyid Hüseyn, Abbas Mirzə, Ülvi Rəcəbdən...
daha neçə-neçə
başqa zirvələrdən
bixəbər nəsillər
böyüyəcəkdi, ola
bilsin ki, hələ yasaq adların sırasına yeniləri də qoşulacaqdı.
SSRİ-də həmin qanlı-qadalı
gedişatın adını
Stalinlə bağlasalar
da, faciələrin tək müəllifi o deyildi, bu, sovet
dövlətinin dərin
qatlarından rişələnən
siyasət idi. Türkiyədə Nazimə
münasibətdəki - elə
bizim terminlə desək - stalinizm SSRİ-dəki tuthatutlarla eyni vaxtda başlasa
da, daha uzun davam etdi.
1938-də həbsə atılan
Nazimin adının və əsərlərinin
üstündən Türkiyədəki
yasağın ləğv
edilməsini özü
görmədi. Çünki
27 il sürən bu qadağa onun ölümündən
2 il sonra - 1965-də götürüldü və
nəhayət ki, şeirlərinin Türkiyədə
çapına icazə
verildi.
Məmləkətimi sevirəm
Çinarlarını dövrə vurdum, həbsxanalarında yatdım.
Heç
nə aparamaz iç sıxıntımı.
...Məmləkətim.
Məmləkətim nə qədər geniş,
dolaşmaqla bitməz-tükənməz kimi gəlir insana.
Ədirnə, İzmir, Ulukışla, Maraş, Trabzon, Ərzurum.
Ərzurum yaylasını yalnız
türkülərdən tanıyıram
və güneyə
pambıq
becərənləri görmək
üçün
Toroslardan
bir kərə olsun keçəmmədim
deyə
utanıram.
Məmləkətim:
Dəvələr, qatar, "Ford" maşınları
və xəstə ulaqlar
qovaq
söyüd
və qırmızı torpaq.
Nazimin sadaladığı yerlər
sadəcə Türkiyənin
xəritəsindəki adlar
deyildi, ürəyindəki
sancıları doğuran
həsrət nöqtələri
idi, o, Türkiyəsini
ormanlarıyla, bulaqlarıyla,
dağ başındakı
göllərdə üzən
alabalıqlarıyla, zeytunu,
ənciri, qovunuyla, çalışqan, namuslu,
igid, amma həm də yarıac, yarıtox, yarıəsir insanlarıyla
sevdiyini deyirdi.
Quzey Anadoludakı Toros dağlarının
yanında xəcalətli
olduğunu söyləyirdi,
amma əslində isə bunu yaza-yaza
vaxtında girəvə
taparaq gəzib-dolaşmadığı,
ayağının dəymədiyi,
indi isə daha baş çəkmək
imkanının olmadığı
bütün yurd yerlərindən üzr diləyirdi. Ömrü boyu qəlbində daşıdığı bu
məhəbbəti şeirinin
misralarında elan edəndə
haçandı ki, Türkiyə
həsrətlisiydi, nə
zamansa oralara bir də gedə
biləcəyinə ümidi
də üzülmüşdü.
Vətənsiz illərində
dünyanın neçə
şəhərinə, ölkəsinə
səfər etsə, çox şeylər görsə də, yenə özlədiyi sadədən-sadə, ancaq
doğma ellərin nişanəsi olan Girəsunun yağlı, ağır fındığının
dadı idi, Amasyanın al yanaqlı almasının mis qoxusuna oxşayan ətri idi və gərək
yurddan ötrü burnunun ucu Nazim kimi göynəmiş ola idi ki, Ankaranın düzündəki adi keçilər də sənə dünyanın
bütün keçilərindən
qəşəng görünəydi,
onlara "qumral, tükü ipək" deyib görməkçün
ürəyin atlanan sevimli çocuqlar kimi xəyalən oxşayaydın, Allahın
bu dilsiz-ağızsız
heyvanını bir gözələ oxşadaraq
xiffətlə "uzun
kirpiklərinin parıldaması"nı
anaydın.
Nazim Hikmət ayrı düşdüyü, əli
çatmayan, səsi,
sözü yetməyən
yurdunun nəyi varsa hamısından ötrü darıxırdı,
onlardan sarı ürəyi sıyrılırdı,
hamısını belə
incədən-incə məhəbbətlə
sevirdi.
Belə
ilahi eşqlə sevənə "vətən
xaini" deyən dil qurumazmı?!
Ancaq bu da var ki, Nazimin hətta Türkiyədə
yasaq altında olduğu illərdə də orada onu
sevənlər, şeirlərini
oxuyanlar, qədrini bilənlər yetərincə
idi. Şair, alim Qasım Qasımzadə bunun canlı şahidi. Mərhum Qasım müəlim
1957-1963-cü illər arası
"Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetinin
redaktoru işləmişdi,
Nazimlə çox görüşləri olmuşdu,
xoş dost münasibətləri
yaranmışdı, yazışmışdılar,
"Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetinin
məzmunca ən canayatan nəşr mərhələlərindən olan həmin çağlarda Nazim Hikmət
ayrıca məktub yazaraq bu qəzetin
müxbiri olmaq, ara-sıra yazılarının
dərc edildiyi sevimli qəzetlə bu vəsilə ilə daha artıq
bağlanmaq imkanı qazanmağı da ummuşdu.
Qasım müəllimin
oğlu, şərqşünas
həmkarım və dostum Nəriman atasının arxivindən
Nazim Hikmətin göndərdiyi
bir fototeleqramı da tapıb mənə göstərdi: "Okurlarımıza
bahtiyarlık, sağlık,
uzun yıl ömür dilerim. "Neft ağacları" ülkesi diye Azerbaycan hakkında bir kitap yazmak
planlarımın başında
duruyor. Bu yıl Azerbaycana tekrar gelebilmem için elimden geleni yapacağım". Demək,
buralarla bağlı şeirləri öz yerində, Nazim Azərbaycan
haqqında ayrıca
kitab yazmağı da düşünürmüş.
Sonralar qələmə
aldığı bu əhvalatı isə bəlkə də görüşlərindən birində
Qasım Qasımzadə
Nazim Hikmətə də
söyləyibmiş. Qasım
müəllim 1958-ci ildə
Avropaətrafı gəmi
səyahətinə çıxır
və ziyarət etdiyi yerlər arasında Türkiyə də olur. Bələdçiləri
türkiyəli müəllimmiş.
Turistlərdən biri
ondan soruşur ki, siz şair Nazim Hikməti tanıyırsınızmı?
Müşayiətçi dərhal
cavab verir ki, "Əvət, Nazım Hikmet
büyük şair, büyük sanatkar".
Sonra necə olursa, yan-yörəsinə boylananda
görür ki, arxada bir polis dayanıb. Udqunur, səsinin ahəngini də dəyişərək cümləsini
belə tamamlayır:
"Ama... vatan hayini.
O, bir daha İstanbula gələməz".
Qasım Qasımzadə
xatırlayır ki, o elə
deyəndə mən də dilləndim ki, özü gəlməsə
də, sözü gələr".
...Nazim Hikmətin çox fotoyagəlim surəti vardı. İçərisinin
gözəlliyi ilə
tən gələn simaca yaraşığı
albomlar dolduracaq bolluca şəkillərə
köçüb. Həmin
şəkillərdən bir
neçəsini Azərbaycanın
tanınmış fotoqrafı,
2022-nin yanvarında 94 yaşında
həyatdan köçən
Kamal Babayev idi.
2020-nin yayında, koronavirus pandemiyasının tüğyan
etdiyi vaxtlarda işsiz dayanmamışdıq,
Azərbaycantelefilm xətti
ilə milli foto tariximiz haqqında "İşıqla yazılan
tarix" adlı film çəkirdim. Əlbəttə
ki, həmin günlərdə
Azərbaycanın ən
qocaman fotoqrafı olan Kamal Babayevi unutmaq olmazdı. Filmdə iki-üç dəqiqə söhbəti
gedəcəkdi, ancaq fürsət düşmüşkən
bir saatdan artıq söhbətini çəkdik və sözümüzün bir
cığırı da gəlib
çatmışdı Nazim Hikmətə. Kamal müəllim
deyirdi ki, 1957-ci ilin oktyabrında işlədiyi
"Pioner" jurnalının
baş redaktoru Zeynal Cabbarzadə ona tapşırıq verir ki, gələn sayımızda ilk səhifədə
Nazim Hikmət haqda yazı olacaq, şair özü hazırda Bakıdadır,
gərək həmin məqalədə verməkçün
gedib onun şəklini çəkəsən.
Nazim Mərdəkanda sanatoriyada
dincəlirmiş, oktyabrın
20-də Zeynal Cabbarzadə
özü Kamalı ora, Nazimlə görüşə aparır,
fotoqrafı şairə
təqdim edir, rahat işləsinlər deyə birazdan qayıdacağını söyləyərək
onlardan ayrılır.
Nazim hiss edir ki, cavan fotoqraf bir az
sıxılan kimidir, onun qırışığını
açmaqçün başlayır
Allah-bəndə söhbəti
eləməyə. Soruşur
ki, ailəlisənmi, uşaqların
varmı? Kamal deyəndə
ki, Azər adında bir oğlum var, Nazim qayıdır ki, hə, mənim də bir oğlum var, ancaq məndən uzaqdadır. Dübarə soruşur ki, "Sən işdən evə qayıdanda oğluna oyuncaq alıb aparırsanmı, oğlun
sevinirmi?" Kamal müəllim
xatırlayırdı ki, bir
neçə dəqiqənin
içərisində aramızda
elə doğmalıq
yarandı ki, deyərsən
neçə illərin
yaxınıyıq.
"Elə ki Nazim Hikmət mənim artıq hazır olduğumu hiss etdi, qalxıb kostyumunu geyindi, "haydı, başlayaq" dedi. Mən də hər ehtimala qarşı iki kamera, çoxlu
lent götürmüşdüm, xeyli şəkillər çəkdim. Şəhərə
qayıdıb fotoları
çap edəndən
sonra ən uğurlu kadrlardan bir neçəsini seçib ertəsi gün yenə Mərdəkana yollandım.
Nazim Hikmət baxdı,
bəyəndi və rica etdi ki, bu
fotolardan mənimçün
bir az da çap et gətir. Kamal soruşur ki, 20-30 dənə
kifayət edərmi?
Nazim gülür: "20-30 azlıq edər. Mənə sabaha bundan 500-ü gərəkdir".
Kamalın təəccübləndiyini
görüncə əlavə
edir ki, mənim tez-tez oxucularla görüşlərim olur,
hamıya kitab bağışlayıb
çatdırmaq olmur,
ona görə də adətən xoşuma gələn fotolarımdan çox nüsxələr çıxartdırıram,
elə görüşlərdə
imzalayıb paylayıram".
Kamal müəllim danışırdı
ki, bu yükün altından necə çıxacağımı fikirləşə-fikirləşə
şəhərə gəldim.
Nə o qədər foto kağızım, nə də kifayət qədər aşkarlayıcı, bərkidici
məhlullarım vardı.
Bir neçə fotoqraf
yoldaşımı da cəlb
elədim, onlar da əllərində olanı
gətirdilər, səhərədək
işlədik, günortaya
yaxın artıq şəkillər qurudulmuş,
kənarları kəsilmiş,
zərflərə yığılmış
halda hazır idi. Mərdəkanda pansionata yetişib aşağıda fotoları
yığdığım zərfləri
verib getmək istəyirdim ki, Nazim Hikmətlə
heç üzləşməyim,
arada pul söhbəti olmasın, hər halda işin həcmi böyük idi, xeyli xərc apardığını Nazim də
hiss etməmiş deyildi,
yəqin, nəsə təklif edəcəkdi, mənsə böyük şairdən ömrümdə
qəpik də götürməzdim, ona görə istəyirdim
ki, heç qarşılaşmayaq.
Ancaq aşağıda zərfləri
qəbul etmirlər
ki, Nazim Hikmət mütləq
özünüzün yuxarı
qalxmağınızı təvəqqe
edib. Kamal qalxır
Nazim Hikmətin otağına,
şair pul söhbətinin heç üstünə gəlmir,
"Sən hələ
çantanı bura qoy, kameranı götür, həyətə
enək, buradakı arkadaşlar da rica edib ki, mənimlə birlikdə şəkil çəkdirsinlər".
Kamal o şəkli də çəkir, təkrar yuxarı qalxıb çantasını götürəndə
Nazim Hikmət ona gətirilən şəkillərdən
birinin arxasını yazaraq: "Bu da sənin hədiyyən" deyir.
Kamal müəllim danışırdı
ki, pul söhbətinin
açılmamasına sevinə-sevinə
cəld otaqdan çıxdım, pillələri
enə-enə fotonun arxasında Nazim Hikmətin
yazdığını oxuyanda
isə şadlığımdan
uçmaq istəyirdim:
"Beni olduğumdan güzel
çıkaran Kemala".
Kamal müəllim bunu da qəhərlənərək xatırlayırdı
- sabah edəcəyim çəkilişlərə hazırlaşmaqçün
gecə çantamı
açanda baxdım
ki, cibində qalın
bir zərf var. Açdım, mənim bir neçə aylıq məvacibimdən
artıq məbləğ
idi...
O yadigar sözlər ki Nazim
Hikmət cavan fotoqrafa bağışladığı
fotosunun arxasında yazmışdı, əslində
ən əvvəl özünə, yaradıcılığına
yaraşan qiymətdir.
Nazim bütün yazdıqlarında
insanı da, dünyanı
da olduğundan daha gözəl göstərməyə
can atdı. Yox, qələmini aldatmadı,
olanın üstünə
nəsə artırmadı,
heç nəyi şişirtmədi, artıq
bəzək-düzək vurmadı,
sadəcə, insanı
da, dünyanı da his-pasından,
xıltlarından təmizləyərək
təqdim etdi, bu səbəbdən də Nazim Hikmətin şeir aynasında insan da, dünya da olduğundan daha gözəl, olmalı olduğu kimi göründü.
Payız
səhərində gün
işığında şirəli
gilələri par-par parlayan
bir üzüm salxımına baxan Nazim özü biçərsə
necə mütənasib
ola biləcək dünyanı
tapırdı:
Küz sabahı üzüm bağında
sıra-sıra, büklüm-büklüm kötüklərin təkrarı
kötüklərdə salxımların
salxımlarda dənələrin
dənələrdə aydınlığın
aydınlıqda ürəyimin.
Yüyürmək yaxşıya, haqlıya,
doğruya
döyüşmək yolunda yaxşının, haqlının,
doğrunun
qazanmaq yaxşını, haqlını,
doğrunu.
...Unudulmaz şairimiz Ənvər Əlibəyli
Azərbaycan insanının
yaddaşında həm
nəğmələşən şeirləri ilə qalır, solmaz misraları ilə yaşayır, həm də Azərbaycan radiosunun, Azərbaycan televiziyasının son dərəcə
parlaq dövrünün
- "qızıl fəsil"
adlandırıla biləcək
çağlarının idarəedicilərindən
biri kimi. Çünki Azərbaycan
efir məkanında sonralar ənənəyə
çevriləcək, davam
etdirilməli örnəklərə
dönəcək bir çox başlanğıcların
təməli elə Ənvər Əlibəyli
həmin quruma başçılıq, rəhbərlik
elədiyi zamanlarda yaranıb. Təbii ki, o
zaman Televiziya və
Radio Verilişləri Komitəsi
ölkənin aparıcı
nazirliklərindən biri
sayılırdı və
onun sənət, informasiya tərəfi ilə yanaşı siyasi güc olmaq sanbalı da vardı. Ona görə respublikaya gələn adlı-sanlı şəxsiyyətlər,
görkəmli dövlət
adamları, siyasi xadimlər, şöhrətli
sənətkarlar adətən
radio və televiziyadan
keçirdilər. Nazim Hikmət
də, əlbəttə
ki, istisna deyildi. Orası da vardı ki, Ənvər Əlibəyli
məmur olmaqdan daha əvvəl şair idi və
radio-televiziyaya qonaq gələn Nazim Hikmətə
diqqət, münasibət,
qayğı başqa bir sədrin rəhbərliyi dönəmində
ola biləcəyindən qat-qat səmimi, sıcaq idi. Ənvər Əlibəylinin qızları
Şəfəq və
Şəlalə söyləyirlər
ki, Ənvər Əlibəyli
Nazim Hikmətin maşını
ilə Abşeron boyu gəzirdilər, ona gəncliyindən çox sevdiyi bu yerləri, öz etirafınca, yenidən tanıdırmış.
Abşeron gəzintisindən
sonra şama Ənvər Əlibəyligilə
gəliblərmiş, Ənvərin
həyat yoldaşı
Şövkət xanım
soruşanda ki, gördüklərinizdən
ən çox nə xoşunuza gəldi, şair cavab veribmiş: "Neft qoxusu".
Bu xatirə yadıma Nazimin Bakıda 1928-ci ildə çıxan ilk kitabının - "Günəşi
içənlərin türküsü"nün
elə neftlə bağlı son misralarını
salmışdı: "Bakının
müqəddəs torpağına
üz üstə düşüb, Ovuclayıb
nefti siyah şərab kimi içmək istəyirəm".
Neftə
"milli sərvət", "qara qızıl", daha hansısa təmtəraqlı təşbehlərlə
qiymət vermək onu iqtisadi baxımdan
əhəmiyyətli, daha
bahalı bir dəyər kimi tərif etməkdən artıq deyil. Amma yurda, millətə dayaq olan bu
neməti şərab
kimi içəcək
qədər nəvazişli
deyişlə öyməkdə
torpağa da, xalqa da təmənnasız, içəridən
gələn istək
var.
Nazim Azərbaycanı belə sevirdi...
Və cavabının tapılması
çətin olan bir sual da var. Doğrudanmı Azərbaycana
Nazim Hikmət Türkiyə
əvəzi qəbul edərək belə məhəbbət bəsləyirdi,
ya elə bu iki sevginin
çəkisi və yeri onun qəlbində
bərabər idi -
buna nə qədər
bağlıydısa, ona
da o qədər aşiqdi?
Hərdən bunu da düşünürəm ki, həllini
tapmaqçün baş
sındırdığım bu sualın sonacan doğru cavabını bəlkə
heç Nazimin özü də bilmirmiş.
1957-ci ilin 13 noyabrında Nazim belə yazırdı:
"İstanbulda bir dostun evinə yığışmışdıq. Radioda Bakını axtarırdıq. Bakı dalğasını tutduq. Gözəl bir musiqi verirdilər. O günə qədər bənzərini eşitmədiyim
bir musiqi çalındı, gözəl
bir səs azərbaycanca oxumağa başladı. Ürəklərimiz
az qala yuvasından
uçacaqdı. Bunun nə
qədər sürdüyü
yadımda deyil. Diktor "Koroğlu" operasından bir ariya dinlədiyimizi xəbər verdi. Oxuyan Bülbül idi".
Bu balaca parçada açar var, bəlkə də həmin müşkül Türkiyəmi,
Azərbaycanmı sualının
açarı da elə
burda gizlənib. Vur-tut iki dalğanı
tutan bir radio kimi idi o. Ruhu,
varlığı Azərbaycana
və Türkiyəyə
köklənmişdi. Bu sevgini
ikiyə bölüb tərəziyə qoymaq mümkünsüzdü.
Sən musiqi dinləyirsənsə,
eşitdiyindən sadəcə
ləzzət almırsansa,
sadəcə məftun
deyilsənsə, qulaq
asdıqca ürəyin
quş kimi sinəndən qopub uçmağa hazırdırsa,
bunun adı eşqdir.
İçərisini silkələyən
belə hədsiz, hüdudsuz məhəbbət
onda Qoşa Gözəlin hər ikisinə idi. Hər ikisinə eyni dərəcədə.
Ola bilsin Türkiyəyə
münasibətdə ömrün
son 10 ildən bir az artıq parçasında
əlçatmazlıq üzündən
nostalji nisbətən
çox idi, xiffət artıq idi...
Elə Azərbaycanın da Nazimə
məhəbbəti onun
bizə sevgisindən geri qalmaz.
2022-ci ilin dekabrında Nazim Hikmətin 120 yaşına
xatirə axşamını
hazırlayanda "Azərbaycan"
jurnalının baş
redaktoru İntiqam Qasımzadənin şairi
görmədiyindən agah
olsam da, həmin məclisə ən əvvəl bir rəmz kimi dəvət etmişdim. Axı Nazimin Bakıda ilk şeirləri
məhz "Azərbaycan"ın
babası "Maarif və mədəniyyət"də
dərc edilib. İntiqam Qasımzadə
o axşam mənə
Nazim Hikmətlə bağlı
xatirəsi olduğunu
bildirəndə düşünmüşdüm
ki, yəqin, şair haqqında eşitdiyi hansısa maraqlı əhvalatı bölüşəcək,
ona söz vermişdim, ancaq şair haqqında öz xatirəsini danışmışdı. Demişdi
ki, mən nə şairəm, nə şairlik iddiasındayam, amma bu gün
Nazim Hikmətə həsr
etdiyim bir şeiri oxuyacağam və həmin misralar 1967-ci ildə Moskvada, Nazimin məzarını ziyarət
edəndən sonra yaranıb: "Mən
aspirant vaxtlarımda elmi
işimlə bağlı
materiallar toplamaq üçün Moskvadakı
Lenin kitabxanasına ezam
olunmuşdum. Oçağacan
Moskvaya uşaqlıq dövrümdə valideynlərimlə
getmişdim, budəfəki
isə paytaxta ilk səfərim idi. Moskvaya gələndə ürəyimdə tutduğum
istəklərdən biri
bu idi ki, o dövrdə Azərbaycan gəncliyinin, o cümlədən
mənim də sevimli şairim olan Nazim Hikmətin məzarına təzim edim. Biz Xəzərin kənarında yaşayırıq,
Xəzərin sahilində
çoxlu şəhərlər
yerləşir. Amma nədirsə,
mən də, elə bütün bakılılar da zənn edirik ki, Xəzər Bakının dənizidir.
Bütün bakılılar
Xəzəri çox
sevir və mən Xəzərə həsr olunmuş onlarla, yüzlərlə şeir oxumuşam. Amma bu şeirlərin içində Nazim Hikmətin
"Qapalı dəniz"
şeirini ilk dəfə
oxuyandan o şeirə
də, Nazim Hikmətə
də vuruldum. Nazim Hikmət heç kimin demədiyini deyib, heç kimin hiss etmədiyini duyub, sətirlərində
bir dənizin taleyini nəqş edə bilib:
Hansı
dəniz onun kimi dənizlərdən xəbərsiz,
Hansı
dəniz onun kimi qapalı,
Hansı
dəniz onun kimi tək, tənha?!
İntiqam 67-nin sazaqlı-şaxtalı dekabr günündə Moskvadakı Novodeviçye
qəbiristanlığını dolaşıb Nazim Hikmətin
qəbrini axtararkən
gendən bir qəbrin üstündə
əyilərək sinə
daşındakı qarı
təmizləyib çiçək
qoyan qadını görür. Deyir, üstünün yazısından
gördüm ki, bir generalın məzarıdır
və düşündüm
ki, yəqin, bu da onun dul xanımıdır.
Yaxınlaşıb Nazim Hikmətin
qəbrini soruşur,
o da tuş verir.
Gedib tapır Nazim Hikmətin məzarını, xeyli səssizcə dayanır və o anlarda qəlbindən keçənləri
mehmanxanaya qayıdandan
sonra kağıza köçürməyə səbri
çatmır, elə
metrodaca qələm-kağız
çıxarıb ürəyini
boşaldır:
Moskvada,
məşhur bir qəbiristanlıqda
torpağa qoydular səni,
ustad.
Sənin
üçün fərq
etməz indi
Harda torpağa tapşırıldığın.
Dəli
həsrətlə sevsən
də məmləkəti,
Sağlığında belə sən ayırmadın torpağı torpaqdan,
İnsanı insandan.
Alnının qırışları qarışdı torpağın
qırışlarına.
Torpağın üzü qaradır
rəngi kimi
Gör kimi həbsə məhkum etdi,
Gör kimi.
Ömrünü həbslərdə keçirən
Fəqət sözləri səyyah
kimi dünyanı gəzən
İnsanlara insan gətirən
Nazimi.
Yaşadın ümidlə
Ümiddən aldı rəngini
gözlərin
Bu ümidə büründü
sözlərin.
Özün yoxsansa da ümidin
qalmaqdadır
Sözlərində.
Gözlərinin rəngində olan
hər şeydə.
Gəlsən də Bakıya,
görsən də Xəzəri
Görmədim mən səni sağlığında.
Məzarına gəldim,
Səndən bir iz tapmaq ümidi ilə
Gördüm sal qranitdə cızılmış surətini
Dünənində qala bilməyib
sabahında yeriyən surətini
baxdım,
sanki özünü gördüm, ustad.
Təsəvvür edirsənmi nə
qədər xoşbaxtdım?
Həyatı sevirdin,
həyat
dolu çiçək
gətirmişdim məzarına
şaxtaydı Moskva, yaşaya bilmədi
çiçəklər,
ustad, dondular.
Şazağa dözə bilmir
çiçəklər
Şaxtaydı Moskva, ustad, dondular.
...Nazim Hikmət dönə-dönə
Bakıda olub, çox çıxışlar
edib, görüşlərə
gedib. Ancaq ağla gəlməyib ki, onu hansısa ali məktəbdəki bir auditoriyaya dəvət etsinlər ki,
o tələbələrin ömründə
həmişəlik qalacaq
ustad dərsi aparsın, heç bunu Elmlər Akademiyasında, Yazıçılar
İttifaqında etmək
də yada düşməyib.
Ancaq fitrətdən ustad olan Nazimin
onsuz da qatıldığı
istənilən məclisdəki
ən qısa vaxt kəsiyində söylədikləri də
sonralar elə əsl ustad dərsləri və öyüdləri kimi hafizələrə hopub, unudulmayaraq yaddaş-yaddaş
ötürülüb.
Bəzəyi olduğu məclislərdən
birində söz Aşıq Ələsgərdən
düşübmüş. Nazim Dədə Ələsgərin:
Çərşənbə günündə
çeşmə başında
Gözüm bi alagöz xanıma
düşdü, -
qoşmasını oxumağa başlayır
və ardınca da təhlil edir. Əslində bu, sadə təhlil yox, elə növbəti
ustad dərsi, sözün tamını duymaq, nəbzini tutmaq dərsi idi. Oxuyur ilk sətirləri, "Bəh-bəh!"
deyir, "Nə gözəl!" söyləyir.
Və ardınca növbəti misraları dilə gətirir:
Atdı
müjgan oxun, keçdi sinəmdən,
Güləndə qadası canıma
düşdü.
Qayıdır ki, bu "qadası
canıma düşdü"
də məqbuldur, əsl el dilidir,
amma "Müjgan"
oxunda zaylayıb. Axı el-oba köhnə şeirin bu yıpranmış bənzətmələri ilə
danışmır.
Bu sadə sözlərdə
Nazimin ədəbiyyatdan
böyük istəyinin
əks-sədası var. Elə
yazmalı ki, qaxsımış,
heysizləşmiş, qondarma
təşbihlərin, istiarələrin,
mübaliğələrin alabəzək
libasına aludə olmayasan, gərək sözün özünün
bakirəliyinin, saflığının
havası oxuyanı təsirləndirsin. Elə
duru və aydın yazmalı ki, sənin oxucuya sırımaq istədiyin qozbel, həprəm deyişlərin əvəzində
içərisi dərin
sadə deyişlərin
özləri eşidənin,
oxuyanın daxilində
hər kəsin düşüncəsinə, hisslərinə
uyğun surətləri
oyatsın.
Bu ülgü sözləri vaxtilə Nazim Hikmət yaradıcılığının araşdırıcısı Əkbər
Babayevə müvafiq sualına cavab olaraq yazıb veribmiş: "Yeni şair
şeir lisanı, vəzn lisanı, qonuşma lisanı deyə ayrı-ayrı lisanları tanımır.
O, tək lisanda yazır: uydurma, saxta, süni olmayan, canlı, geniş, rəngli, dərin və sadə lisanda. Bu lisanın içində həyatın bütün
ünsürləri vardır.
Şair şeir yazarkən başqa şəxsiyyət, qonuşarkən
və ya qovğa edərkən başqa şəxsiyyət
deyildir. Şair buludlarda uçduğunu xəyal edən degenerat deyil, həyatın içində,
həyatı təşkilatlandıran
bir vətəndaşdır".
Bu da dahi Nazim Hikmətdən daha bir ustad
dərsi!
...İstanbulda, Aya Sofyanın
yaxınlığında bir
Gülhanə parkı
var. Olmuşam, gəzib-dolaşmışam.
Nazimsevən hər azərbaycanlı da yolu Türkiyəyə düşəndə
Nazimin xatirinə ora getməyə, oralara Nazimin gözüylə baxmağa
can atır.
Mənim
də yaxşı tanıdığım, dəfələrlə
görüşdüyüm, dəfələrlə Bakıda
olmuş, Azərbaycanı
da çox sevən Turan Yazqan Nazimdə
yalnız bir kommunisti görərək
bəyənmirdi. Anar deyir ki, bir dəfə
Türkiyədə olanda
onun vəqfinə getmişdim, Turan Yazqan həyətdəki əzəmətli çinar
ağacını göstərib
dedi ki, gör nə gözəl ağacdır, bunun nəyi Nazim Hikmətin ceviz ağacından əskikdir? Hazırcavab Anar həmin dəqiqə qayıdır
ki, siz indi Nazimə vətən xaini dediyiniz kimi, vaxtilə Menderesə də eyni qiyməti verirdiniz, amma artıq ona abidə ucaldıbsınız,
gün gələr, Nazimə də heykəl qoyarsınız.
Bu çinarınsa o ceviz
ağacından fərqi
odur ki, bunun Nazim şeiri əskikdir!
...Mən bir ceviz
ağacıyam Gülhanə
parkında,
Nə sən bunun fərqindəsən, nə
polis fərqində, -
yazan Nazim
Hikmət ceviz ağacına sözdən
elə bir abidə ucaldıb ki, şeir zövqü olan hər insan
bundan sonrakı bütün gələcəklər
boyu o ağacın da,
Nazimin də fərqində olmağa məhkumdur. Zorla, vadar etməklə deyil, könüllü, sevərək məhkum!
...2010-cu illərin başlanğıcında
Türkiyənin aparıcı
telekanallarından birində
çıxış edirdim,
ilk dəfə idi ki, kamera önündə Türkiyə insanı ilə qarşı-qarşıyaydım
və dəqiq sayı bilməsəm də, hər halda təqribi də olsa təsəvvür
edirdim ki, bu anda məni minlər, bəlkə onminlərlə insan görür və o səbəbdən də ekranın o tayındakılara
müraciət etdim. Söylədim ki, bu anda mənimlə göz-gözə olan insanların Türkiyəni
sevməsinə əsla
şübhə etmirəm,
ancaq buna da əminəm
ki, mən Türkiyəni
sizin hamınızdan çox istəyirəm. Çünki sizin Türkiyəyə məhəbbətiniz
bir vətəndaşın
öz yurduna olan təbii istəyidir və ətrafınızdakı heç
kəs də burada qeyri-adi heç nə görmür, bu məhəbbətə görə
də heç vaxt sizə gözünüz üstündə
qaşınız var deməyib,
hansısa təzyiqlərə
məruz qoymayıb.
Lakin mən sizdən fərqli olaraq, Türkiyəni sevdiyimə
görə incidilmişəm.
Sovet dövrünə
düşən tələbəlik
illərimdə qəbahət
sayılmağa qətiyyən
əsas verməyən
cəhdlərimə - televiziyada
verilişlər apararkən
mütəmadi olaraq nitqimi dilə yatmayan nahamvar ərəb-fars kəlmələrindən
azad edib onların əvəzinə
təmiz türk sözlərini işlətdiyimə
görə günlərin
birində mənə
Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin əməkdaşı
yanaşırdısa, "bu
nə dildir danışırsınız, bura
Ankara, İstanbul televiziyası deyil" söyləyərək
irad tuturdusa, ardınca aylarla efirdən kənar saxlanılmaq, daha sonra isə SSRİ süqut edənəcən
xaricə buraxılmamaq
cəzası gəlirdisə,
səbəb elə türklüyə və Türkiyəyə sevgi idi. Hələ yüngül qurtaranı mən idim, sovetin antitürk siyasətinin coşduğu
əyyamlarda o qədər
dəyərli Azərbaycan
türksevəri "pantürkist"
damğası vurularaq
"qara siyahılar"a
salındı, bəzən
bircə söz, ifadə, hərdənsə
sadəcə hüsn-rəğbət
bildirməyə görə
güdaza getdi ki!
1970-ci illərin sonlarına doğru, 1980-ci illərin birinci yarısında
"Azərbaycan radiosu"nda
apardığım həftəlik
ədəbi-bədii "Axşam
görüşləri" proqramında vaxtaşırı
Nazim Hikmətin səsini
verirdim. Öz şeirlərini oxuyurdu.
Nazim Hikmət dünyaca
məşhur kommunist idi, heç kəs qulp qoya
bilməzdi, qımıldanan
da yoxdu ki, niyə Nazimi efirə verirsiniz? Amma eyni zamanda elə quruca səslənişinə
belə xumarlandığımız
şairin Türkiyə
türkcəsi Nazim Hikmətin
duyğulu ifasında radiomuzdan Azərbaycan boyu eşidilirdi. Ayda bir-iki dəfə
müxtəlif bəhanələrlə
Nazimin həmin şeir oxuyan səsini verilişimə daxil edirdim ki, Azərbaycan insanının
qulaqlarında türk
dili tez-tez səslənsin. Türk sıxma-boğmalarına qarşı
etirazımı gücüm
çatan bu səviyyədə edirdim.
Vasitəçi də
Nazim Hikmət idi. Yəni böyük Nazim özü həyatda olmadığı vaxtlarda
da qapı aça bilirdi, Vətəninə,
dilinə xidmətini bütün başqa xidmətlərindən əlavə
bu tərzdə də icra edirdi.
Əslində vaxtaşırı
istifadə etdiyim o səsyazısı Nazimin Bakıya gəlişlərindən
birində kinolentə
alınmış çıxışı
idi ki, mən radioda yalnız səsindən istifadə edirdim. Həmin kinolentdə Nazimin əlində "Azərbaycan"
jurnalının yeni sayı
vardı, qısa bir önsözdən sonra orada dərc
olunmuş şeirlərini
oxuyurdu: "Bizim stüdyodaki çalışan
arkadaşlar bize şiir
de oku dediler. Tabii, onlara şiir
okuduğum zaman size de şiir
okumuş olacağım.
Bu okuyacağım şiirler
benim, sizin "Azerbaycan" dergisinin dokuzuncu sayısında çıkmış. Alın
bakalım bu dergiyi, okuyun. İçinde çok güzel şiirler var. Bu şiirleri güzelleştiren,
tercüme eden bizim Resul Rza
fevkalade tercüme etmiş. Çok ta sevdiğim bir şair zaten. Azerbaycan dili de malum ya, dünyanın en güzel dillerinden
biri. En kötü şiir bile sizin dilde gayet
güzel oluyor. Şimdi okuyayım. Bir tanesi, efendim, "Ceviz ağacı".
"Bir şeir oxuyum" desə də, biri ilə ürəyi
soyumur, ikincisinə də, daha sonra
digərinə keçir.
Azərbaycan dilində şeirin
gözəlləşdiyini deyir Nazim, bəs onun özünün səsində adicə cümlələr necə
şeirləşirdi! Ona qalmış
gözəl şeirin
özü ola:
Su başında durmuşuq
çinar, mən, pişik,
günəş, bir də ömrümüz.
Suda surətimiz görünür,
çinarın, mənim, pişiyin,
günəşin, bir
də ömrümüzün.
Suyun parıltısı vurur bizə
çinara, mənə, pişiyə,
günəşə, bir
də ömrümüzə.
Su başında durmuşuq.
Öncə pişik gedəcək
qeyb olacaq suda surəti.
Sonra mən gedəcəyəm
qeyb olacaq suda surətim.
Sonra çinar gedəcək
qeyb olacaq suda surəti.
Sonra su gedəcək
günəş qalacaq,
Sonra o da gedəcək.
Doğrudur, Şair, haqlısınız,
təpədən-dırnağa ürək olan bənzərsiz Ustad, ürək kimi yorğun və yorulmaz Nazim! Gələn nə var hamısı bir gün gəldiyi
kimi, bir gün də gedəcək. Sulara düşən bütün
şəkillər vədəsi
yetişdikcə dalğa-dalğa
yayılacaq, əriyib-itəcək,
yox olacaq. Amma siz getməyəcəksiniz.
Sizi görmüşlərin yaddaşlarındakı
şəkliniz o yaddaşı
daşıyanların axırıncısı
ilə bərabər sularda ləpələnib qeybə çəkilsə
də, çırpınmaqda
davam edən saysız ürəklərdəki
şəkliniz qalacaq,
ölməz, solmaz sözünüz o şəkli
vaxt ötdükcə
yeni-yeni ürəklərə yazacaq, həmin ürəklər döyündükcə
isə sözləriniz
də, sözlərinizlə
birgə surətiniz də yeni-yeni könüllərdə,
şəkli sularda bərq vuran, çinarlar kimi ucalacaq, işığı
sularda sayrışan günəş kimi parlayacaq, saysız könülləri ovutmaqda,
isitməkdə, dünyanın
göründüyündən də gözəl olmasına inandırmaqda davam edəcək!..
Rafael
Hüseynov
Akademik, Milli Məclisin deputatı
525- ci qəzet.- 2023- cü il.- 8
noyabr.- N- 204.- S. 10,11, 12.